VM i hurtig og lynsjakk 2021

Svar
VivaLV

Re: VM i hurtig og lynsjakk 2021

Legg inn av VivaLV »

Ka9nen skrev: man des 27, 2021 8:02 pm
hu4rolls skrev: man des 27, 2021 5:13 pm
Det er til å rive seg i håret av. I det ene øyeblikket er alle enige om at dette er så spennende, aiaiai nå kan alt skje, før de i neste øyeblikk avbryter partiet for håpløse twitter-meldinger og bilder ala det som du sier. Det er noe så falskt over hele greia.
NRK er blitt mestere i å undervurdere seerne. Forhåpentligvis, ihvertfall. Min frykt er at mange av seerne ikke er spesielt interessert i spillet og trenger dette "fyllet", de vil bare følge med på om Magnus vinner / hvordan han ligger ann og synes dette er så koselig og flott.
Med mine amatørkunnskaper og 1300 i rating på chess.com tipper jeg at jeg vil klare å vinne over minst 95 og kanskje 98% av seerne på NRK. Så klart de holder det på lavt nivå.
Dvs. syntes sendingene allikevel er gode og de får med seg det viktigste.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det er fullt mulig man kunne fått tid til en masse twitter-tøv og barn som har laget Håland-sanger på instagram når Norge spiller landslagskamper i fotball også og likevel "fått med seg det viktigste". Men jeg personlig synes det ville vært en stor uting. Så er det til syvende og sist NRK som bestemmer og jeg frykter mer og mer at de faktisk ikke undervurderer seerne sine... Dette er det de vil ha. Derfor pleier jeg å sverge til diverse youtube dekninger av sjakkturneringer der det er mulig.
Sist redigert av Ka9nen den man des 27, 2021 8:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

hu4rolls skrev: man des 27, 2021 5:02 pm Bortsett fra Bae, er virkelig disse tre andre fjottene i studio det beste nrk kan komme opp med, i noen av de mest sette sportssendingene i løpet av året? Jeg skjønner at sendingene ikke er lagd for meg, men det får da være grenser. Ikke er de morsomme, ikke er de interessante, ikke har de innsikt når det kommer til sjakk.
Om jeg hadde vært Røneid hadde det føltes ekstremt nedverdigende å bli nedgradert til å kun lese opp meldinger fra personer som ikke engang har tresifret ranking. Hun har tross alt 1700 ish i rating selv.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Magnus storfavoritt til å vinne tittelen, tror det er nesten umulig for dem på 6,5 poeng. Så er vel Carlsen, Nepo og Grischuk det står mellom. Tviler veldig på at Abdusattorov kan være med helt inn.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GoingKronos skrev: man des 27, 2021 8:11 pm Magnus storfavoritt til å vinne tittelen, tror det er nesten umulig for dem på 6,5 poeng. Så er vel Carlsen, Nepo og Grischuk det står mellom. Tviler veldig på at Abdusattorov kan være med helt inn.
Kan bli en viktig kamp tidlig i morgen mot Nakamura også hvis han skulle slå Firouzja. Mulig det holder med uavgjort.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

*Trudde det var en runde til i dag!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ka9nen skrev: man des 27, 2021 8:02 pm
hu4rolls skrev: man des 27, 2021 5:13 pm
Det er til å rive seg i håret av. I det ene øyeblikket er alle enige om at dette er så spennende, aiaiai nå kan alt skje, før de i neste øyeblikk avbryter partiet for håpløse twitter-meldinger og bilder ala det som du sier. Det er noe så falskt over hele greia.
NRK er blitt mestere i å undervurdere seerne. Forhåpentligvis, ihvertfall. Min frykt er at mange av seerne ikke er spesielt interessert i spillet og trenger dette "fyllet", de vil bare følge med på om Magnus vinner / hvordan han ligger ann og synes dette er så koselig og flott.
Sitter og ser Magnus mot Duda nå, har gått 10-12 minutt og sosene i NRK har nesten ikke kommentert spillet i det hele tatt, mest opptatt av hvordan Krzysztof uttales. Hva er vitsen med slik utrolig kjedelig prat om alt annet enn sjakk? De fleste driter vel loddrett i hvordan man skal uttale et navn midt under et spennende parti

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Corvus skrev: man des 27, 2021 9:18 pm
Sitter og ser Magnus mot Duda nå, har gått 10-12 minutt og sosene i NRK har nesten ikke kommentert spillet i det hele tatt, mest opptatt av hvordan Krzysztof uttales. Hva er vitsen med slik utrolig kjedelig prat om alt annet enn sjakk? De fleste driter vel loddrett i hvordan man skal uttale et navn midt under et spennende parti
Helt enig, pjatt hører hjemme MELLOM partiene eller hvis noen tenker lenge i langsjakk. Forresten, hvis man trenger litt lettbeint humor så bør NRK virkelig se til Hikaru Nakamura på youtube. Mye bra materiale der :lol: Han har veldig mye bra sjakkinnhold også. Skulle ikke være nødvendig å fylle på med dølle twittermeldinger, sånn egentlig.

https://www.youtube.com/c/GMHikaru/featured

Sist redigert av Ka9nen den man des 27, 2021 9:55 pm, redigert 3 ganger totalt.

lund

Legg inn av lund »

Centrist skrev: man des 27, 2021 8:08 pm
hu4rolls skrev: man des 27, 2021 5:02 pm Bortsett fra Bae, er virkelig disse tre andre fjottene i studio det beste nrk kan komme opp med, i noen av de mest sette sportssendingene i løpet av året? Jeg skjønner at sendingene ikke er lagd for meg, men det får da være grenser. Ikke er de morsomme, ikke er de interessante, ikke har de innsikt når det kommer til sjakk.
Om jeg hadde vært Røneid hadde det føltes ekstremt nedverdigende å bli nedgradert til å kun lese opp meldinger fra personer som ikke engang har tresifret ranking. Hun har tross alt 1700 ish i rating selv.
Man må jo lure på hva hun har gjort galt som har fått i viktigste oppgave å lese opp nedsnødde Twitter-meldinger. Virker da som en oppegående person.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Round 10

GM Abdusyattorov (7) 2593 - GM Carlsen, M. (7½) 2842

GM Tari, Aryan (4½) 2542 - GM Kovalev, V. (4½) 2647

GM Indjic, A. (4½) 2544 - IM Holm, K. S. (4½) 2409

GM Christiansen (4) 2522 - FM Samunenkov (4) 2259

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

For å svare på mitt eget spørsmål. Det er omspill hvis det er poenglikhet. Men KUN for de 2 spillerne som har best kvalitetsberegning.
Magnus har dårligere kvalitetsberegning enn endel andre som er høyt oppe, så han skal helst ikke havne på like poengsum med 3 eller flere.
Da kan han i værste fall havne utenfor omspillet.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Blir spennende siste dag i hurtigsjakk! Slik det er blitt med Magnus, så vil man jo oppfatte sølv eller bronse som et nederlag, så her er det alt eller ingen ting.
Når det gjelder NRK-sendingene så har nok formålet alltid vært å lage familieunderholdning, å tro at de skal kun ha større fokus på selve sjakken, det kommer ikke til å skje.

Number4

Legg inn av Number4 »

Liker NRKs sendinger jeg. Torstein Bae er en glimrende formidler og en framifrå sjakkspiller.

hu4rolls

Legg inn av hu4rolls »

Corvus skrev: man des 27, 2021 9:18 pm Sitter og ser Magnus mot Duda nå, har gått 10-12 minutt og sosene i NRK har nesten ikke kommentert spillet i det hele tatt, mest opptatt av hvordan Krzysztof uttales. Hva er vitsen med slik utrolig kjedelig prat om alt annet enn sjakk? De fleste driter vel loddrett i hvordan man skal uttale et navn midt under et spennende parti
På en annen side tror jeg nrk mistenker (med rette) at det er en ganske stor del av seerne som faktisk bryr seg mer om polsk uttale og gir beng i stillingen, og soler seg i glansen av at de ser sju timer sjakk hver dag. Og alle twittermeldingene fra bestemødre som svir sausen fordi sjakken er så spennende er akkurat de de trenger for ikke å skru over til Hjemme Alene 2 på TVNorge. Det er gruppen nrk lager sendinger for, så bredt og så ufarlig og ukontroversielt som overhodet mulig. Det er lett å forstå i romjulen der hele familien samles foran TV-en, men det gjør sendingene umulig å se på for meg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

For de som ikke orker NRK så anbefaler jeg chess24`s live sending på YouTube med Jan Gustafsson & Peter Leko. Der er det kun sjakk og veldig lite sludder.

World Rapid Chess Championship | Day 3 |

hu4rolls

Legg inn av hu4rolls »

Number4 skrev: tir des 28, 2021 7:20 am Liker NRKs sendinger jeg. Torstein Bae er en glimrende formidler og en framifrå sjakkspiller.
Torstein Bae er det minste problemet nrk har, han funker fint. Det Bae hadde trengt er en fast panelist på hans nivå eller høyere, som etter at Bae går igjennom trekkene kunne ha supplert på noe han hadde oversett, eller gått litt dypere inn i hva han nettopp sa. Atle Grønn hadde fungert fint, han er overkvalifisert til sin rolle der han forteller oss hvor mange poeng Carlsens konkurrenter har til enhver tid. Drømmen hadde likevel vært Simen Agdestein, en ting er at han er en sterk og kreativ spiller, men han har også en aura av legitimitet og er ikke redd for å si fra om at nå ble de mye tull her, nå må vi tilbake å se på stillingen. Med Agdestein på plass hadde maktbalansen på nrk tatt et langt steg tilbake mot sjakken, og vekk fra alt annet.

hu4rolls

Legg inn av hu4rolls »

sertono skrev: tir des 28, 2021 1:17 pm For de som ikke orker NRK så anbefaler jeg chess24`s live sending på YouTube med Jan Gustafsson & Peter Leko. Der er det kun sjakk og veldig lite sludder.

World Rapid Chess Championship | Day 3 |
Støttes. Det klart beste kommentatorparet som sender i år. I en ideell verden ville jeg ønsket meg Svidler istedet for Leko, men det blir småpirk.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Magnus sliter litt ser det ut som. 0,4 fordel for motstanderen nå.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Number4 skrev: tir des 28, 2021 7:20 am Liker NRKs sendinger jeg. Torstein Bae er en glimrende formidler og en framifrå sjakkspiller.
Torstein Bae synes jeg er helt glimrende. Absolutt.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Bae er OK, men blir i overkant mye kommentering av hvert eneste 0.1 utslag på "pila" fra ham.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Selv er jeg glad i NRK-sendingene med den energiske og "poengterte" stemmen til Torstein Bae- og hans evne til både å forklare og kommentere partiene.
Er ikke mer bevandret i sjakkens verden enn at jeg vet hvordan de ulike brikkene beveger seg- men utover det er jeg ikke veldig god til å se hvilke trekk som lønner seg å gjøre osv.

Men Gud bedre så mye kleint der kommer fra twitter! Omskrivinger av nasjonalsang + avsynging av den nye teksten (!), Kjærlighetsvisa til Halvdan Sivertsen ble også gjort-
for ikke å snakke om alt dette Krysztof/ Schysstof/ Tjisstof- babbelet de holdt på med i flere minutter under kampen mot nevnte Jan K.Duda :lol:

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

JODDEMM skrev: tir des 28, 2021 3:19 pm Selv er jeg glad i NRK-sendingene med den energiske og "poengterte" stemmen til Torstein Bae- og hans evne til både å forklare og kommentere partiene.
Er ikke mer bevandret i sjakkens verden enn at jeg vet hvordan de ulike brikkene beveger seg- men utover det er jeg ikke veldig god til å se hvilke trekk som lønner seg å gjøre osv.

Men Gud bedre så mye kleint der kommer fra twitter! Omskrivinger av nasjonalsang + avsynging av den nye teksten (!), Kjærlighetsvisa til Halvdan Sivertsen ble også gjort-
for ikke å snakke om alt dette Krysztof/ Schysstof/ Tjisstof- babbelet de holdt på med i flere minutter under kampen mot nevnte Jan K.Duda :lol:
Det er visst en del som har misforstått, og tror at NRKs sjakksendinger først og fremst er ment å handle om sjakk. Veldig merkelig at de fortsatt ser på disse sendingene, når det finnes andre sendinger som er langt bedre om man ergres over alt utenomsnakket. Blir litt som å gå på en fiskerestaurant og klage over at de ikke serverer filet mignon.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Abdusattorov avslo remisforslaget fra Carlsen og går for seier, det er tøft gjort, det må sies.

Cirrostratus

Legg inn av Cirrostratus »

Fra teoretisk remis til matt i 7 trekk.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

For en skrell.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Drittdag i norsk sammenheng... først elendig i aplint så langrenn og nå tap i sjakk. Tror Carlsen mistet gullet der. Synd.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Huff, den svei for Carlsen :(

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

TheBaseline skrev: tir des 28, 2021 4:04 pm Drittdag i norsk sammenheng... først elendig i aplint så langrenn og nå tap i sjakk. Tror Carlsen mistet gullet der. Synd.
Elendig i Langrenn? Seier til Klæbo og 2 plass til Myhrvold

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Tre seiere på rad nå for Carlsen hadde smakt godt.

lund

Legg inn av lund »

Sodajr skrev: tir des 28, 2021 4:07 pm
TheBaseline skrev: tir des 28, 2021 4:04 pm Drittdag i norsk sammenheng... først elendig i aplint så langrenn og nå tap i sjakk. Tror Carlsen mistet gullet der. Synd.
Elendig i Langrenn? Seier til Klæbo og 2 plass til Myhrvold
Til info er dette et troll.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»