Generell diskusjon om corona

Låst
basillen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: tir nov 01, 2022 9:21 pm Skal det være noe amnesti så må de som ble straffet under covid få bøter tilbakebetalt og få erstatning for frihetsberøvelse og ubehageligheter. Også må ansvarlige fagfolk etterforskes og ansvar tildeles. Klarer man å legge ansvar på 95 år gamle mennesker som deltok i en krig for 70 år siden , basert på beviser fra penn og papir , samt like gamle vitner, så burde det være en smal sak i dag å fordele ansvar.
'
Det var ikke skeptikerne som holdt dette gående, det var forkjemperne. Og ikke pokker om vi på noen måte er likestilte når skyld skal fordeles.
Her er jeg 100 % enig med deg. Det er svært viktig at det på et tidspunkt tas et oppgjør med det som faktisk skjedde de siste årene. Maken til massesuggesjon og utfrysning av befolkningsgrupper har man vel ikke sett i vestlige land siden 30-tallet, og det er utrolig viktig at vi tar et oppgjør nettopp for å reduser sannsynligheten for at det samme skjer igjen.

Dessverre er jeg tvilsom til at dette faktisk vil skje. I hvert fall ikke i nær fremtid. Mye fordi folk nå er drittlei av Covid og ikke lenger ønsker å diskutere det, men også fordi såpass mange maktpersoner innenfor politikk og helse, da risikerer å tape ekstremt mye omdømme. De samme personene sitter nemlig fremdeles med makten, og da sier det seg selv at de ikke er interessert i å stilles til veggs.

basillen

Legg inn av basillen »

BigWhale skrev: tir nov 01, 2022 10:24 pm At kommunestyrer og kommunedirektører gikk amok i Norge kan en ha forståelse for. De ble tross alt proppet full med propaganda fra media om hvor farlig dette var, de så sine forbilder (topp-politikere) innføre tiltak etter tiltak, og ingen ville ha på seg at Olga (92) døde - og at familien gikk ut i lokalmedia i harnisk over manglede munnbindpåbud på sykehjemmet.
Den eneste "forståelsen" jeg har for dette er at man bevisst gjorde dette for politisk vinning. Jeg har derimot null forståelse for at kommunepolitikere gjorde dette fra et vitenskapelig perspektiv ettersom vi tross alt hadde massevis av data som tydet på at mye av det som ble gjort rundt omkring i kommuner i Norge hadde null vitenskapelig belegg.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Maxus5 skrev: tir nov 01, 2022 9:21 pm Emily Oster som skriver for The Atlantic foreslår et Covid-amnesti. At vi nå bare tilgir hverandre på begge sider. Fordi vi visste ikke og det resulterte i mye rart. Som hun selv sier så gir det ikke mye mening idag at hun og familien måtte bruke munnbind på skogsturer og at de hadde alltid en i front som sa fra når det kom folk så alle var sikker på å ha masken på. Eller at Los Angeles stengte strendene, at skolene forble stengt i 1,5 år i USA, at vaksinene ikke hindret smitte etc-

Og greit er det.
Tenker det er for det beste. Viljen til å ta et oppgjør med alt det syke man gjorde er fraværende, folk har kommet seg videre allerede og glemmer fort.

Dessverre..

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: tir nov 01, 2022 10:31 pm
BigWhale skrev: tir nov 01, 2022 10:24 pm At kommunestyrer og kommunedirektører gikk amok i Norge kan en ha forståelse for. De ble tross alt proppet full med propaganda fra media om hvor farlig dette var, de så sine forbilder (topp-politikere) innføre tiltak etter tiltak, og ingen ville ha på seg at Olga (92) døde - og at familien gikk ut i lokalmedia i harnisk over manglede munnbindpåbud på sykehjemmet.
Den eneste "forståelsen" jeg har for dette er at man bevisst gjorde dette for politisk vinning. Jeg har derimot null forståelse for at kommunepolitikere gjorde dette fra et vitenskapelig perspektiv ettersom vi tross alt hadde massevis av data som tydet på at mye av det som ble gjort rundt omkring i kommuner i Norge hadde null vitenskapelig belegg.
De kunne gjøre dette fordi alle andre gjorde det . En unnskyldning man ellers aldri kan bruke. Se for deg en rettsak mot ordfører, kommunedirektør og kommuneoverlege i en småkommune på 5000 innbyggere. Vi kaller kommunen for Floppedal

Aktor: "Dere valgte altså innføre egne lokale lover som begrenset hvor mange mennesker folk kunne ha i eget hus, dere påla ansatte i butikker å bruke munnbind, innbyggerne kunne ikke handle uten å bruke munnbind, dere begrenset antall deltakere i begravelser ogen rekke andre tiltak som dere ikke var pålagt av nasjonale myndigheter å følge"
Floppedal kommune: "Ja , eeh det er riktig "
Aktor:" Hva var årsaken til at dere innførte disse tiltakene ? "
Floppedal kommune: "Vi ønsket å trygge innbyggerne våre og redusere smitten"
Aktor: " Hvor mye ble smitten redusert i Floppedal kommune? "
Floppedal kommune: "eh vi skjønner ikke spørsmålet ? "
Aktor:" Altså, dere ønsket å redusere smitten. Hvilke prognoser og data benyttet dere for å innføre disse tiltakene. Hvor mye smitte ville dere hatt uten tiltakene? "
Floppedal kommune: "eeh det har vi ikke noen konkrete tall på, men vi fulgte det andre kommuner gjorde med å innføre smittebegrensende tiltak som alle totalt sett ville gi mindre smitte "
Aktor: "Det er ikke det vi spør om - Når deres kommune velger å innføre tiltak som ikke var bestemt av nasjonale myndigheter så gjør dere en selvstendig bestemmelse. Hva var den bestemmelsen grunnlagt i? Hvilke data var benyttet for å vurdere at disse tiltakene som er svært inngripende for folks liv var nødvendige?
Floppedal kommune: "Nei vi fulgte som sagt uroen og verdenssituasjonen og tok disse avgjørelsene for å trygge befolkningen "

Aktor: "Så da er det egentlig veldig klart. Dere innførte disse tiltakene uten noen faglig vurdering, dere aner ikke hvordan situasjonen ville bli uten tiltakene, dere aner ikke gevinsten, dere hadde ingen målsetning. Og det er faktisk en stor sannsynlighet for at tiltakene ga ingen gevinst. Er dette noe dere kan stå inne for?
Floppedal kommune: "eeh . Vi gjorde dette som sagt for innbyggernes trygghet"
Aktor: " Tror dere innbyggerne føler seg trygge av at ledelsen i en liten kommune, overgår nasjonale rettningslinjer og innfører inngripende lover mot innbyggerne som ikke er faglig begrunnet ?
Floppedal kommune: "eeh det kan ikke vi uttale oss om "

Aktor: "Det burde dere. Det er nøyaktig derfor dere har det ansvaret dere har . For å verne om innbyggerne deres. Og dere har faktisk innrømmet at dere har pålagt deres egne innbyggere frihetsbegrensinger og andre inngripende tiltak uten faglig begrunnelse. Slike tiltak skal bare brukes i krisetilfeller der man har soleklare data på at de er nødvendige. Dere har ikke en gang en kalkyle over hva tiltakene skulle hindre eller bespare. Den jevne borger som ser dette vil tro at dere innførte tiltakene utelukkende fordi dere ønsket å fremstår som handlekraftige. Er dette en god begrunnelse syns dere for alle som var ensomme i denne perioden, alle som ikke fikk delta i begravelser, alle som måtte jobbe lange arbeidsdager med munnbind, ubehaget folk opplevde med å bli pålagt å maskere seg i offentligheten ..... . ?
Floppedal kommunes advokat: "Vi ønsker en liten pause før vi fortsetter...

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

I Norge hadde vi "Nasjonal beredskapsplan for pandemisk influensa" utarbeidet av FHI i 2014. Denne ble skrotet dag 1 i pandemien. Hadde vi fulgt retningslinjene i denne tipper jeg vi ville kommet mye bedre ut av pandemien. Jeg mener vi trenger gode svar fra våre ledere hvorfor de valgte å ikke følge denne planen som var utarbeidet nøyaktig for denne situasjonen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

OrmenLange skrev: ons nov 02, 2022 11:30 am I Norge hadde vi "Nasjonal beredskapsplan for pandemisk influensa" utarbeidet av FHI i 2014. Denne ble skrotet dag 1 i pandemien. Hadde vi fulgt retningslinjene i denne tipper jeg vi ville kommet mye bedre ut av pandemien. Jeg mener vi trenger gode svar fra våre ledere hvorfor de valgte å ikke følge denne planen som var utarbeidet nøyaktig for denne situasjonen.
Fordi den var ikke utarbeidet nøyaktig for denne situasjonen og fordi man ikke har rustet for å håndtere en situasjon som beskrevet i pandemiplanen engang.

Etter hvert så ble man jo rimelig komfortable med tiltak istedenfor oppskalering av helsevesenet på bekostning av elektiv behandling(slik pandemiplanen sa man skulle gjøre), men da man først innførte tiltakene så var det fordi man så at Covid-19 ville gi flere samtidig syke, særlig kritisk syke, enn det var tatt høyde for i beredskapsplanene, samt at helse-Norge hadde lavere kapasitet enn det var planlagt for. Da risikerte man å havne i en situasjon der kritisk syke pasienter ikke ville få forsvarlig helsehjelp. Dessuten manglet man smittevernsutstyr for helsearbeidere, som ville medført flere dødsfall i denne gruppen.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: ons nov 02, 2022 11:04 am De kunne gjøre dette fordi alle andre gjorde det . En unnskyldning man ellers aldri kan bruke. Se for deg en rettsak mot ordfører, kommunedirektør og kommuneoverlege i en småkommune på 5000 innbyggere. Vi kaller kommunen for Floppedal
Pluss at mye ble gjort fordi folket forlangte at "noe" ble gjort hver gang smitten økte. At det "noe" som ble gjort ikke hadde vitenskapelig grunnlag, var irrelevant.

Det er jo derfor vi endte opp dithen at kommuner alltid tydde til munnbind som første tiltak som ble implementert hver gang smitte oppstod. Munnbind ble rett og slett dette "noe". Selv om det var null vitenskapelig belegg for at munnbindene ville ha en effekt. FHI formidlet ettertrykkelig gjennom pandemien at de anså munnbind som et tiltak som i beste fall hadde begrenset effekt i situasjoner med høyt smittetrykk. Samtidig som alle og enhver som kan lese statistikk utmerket kunne se at land nedover på kontinentet med helt sinnssyke strenge munnbindregler likefult hadde smittekurver som ikke lignet grisen.

Likevel ble altså dette tiltaket innført i en kommune på 30 000 innbyggere om det så kun ble oppdaget ti smittetilfeller. Fullstendig stikk i strid med FHI sine retningslinjer om at det måtte være høyt smittetrykk for at tiltaket skulle ha en effekt. Altså ble dette overhodet ikke innført basert på vitenskap. Men, igjen, fra et politisk ståsted var munnbind helt genialt. Da smitten gikk opp og folket krevde tiltak, så var munnbind lavthengende frukt. Det ble ansett som et lite inngripende tiltak som folket aksepterte, så da innførte man dette om igjen og om igjen. Folket var fornøyd, og politikerne kunne slå seg på brystkassen å hevde at de nå hadde vist "handlekraft". Og, akkurat som du har påpekt tidligere, hadde politikerne nå en helgardering. Dersom smitten avtok etter 1-2 uker kunne politikerne hevde at tiltaket hadde en positiv effekt. Dersom smitten ikke avtok, så var forklaringen at folk ikke var flinke nok til å følge tiltaket. For tiltaket i seg selv var det selvsagt ikke noe galt med.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Høst-forkjølelsen synes å være i god gang. I dag på bussen, ble det hostet, harket og snørret fra fremst til bakerst. Heldigvis skal jeg om et par dager ta influensavaksine. Jeg føler meg ikke helt trygg på, at ikke en eller annen form for corona snart kan komme tilbake. Da er det på igjen, med munnbind, ny vaksine og det hele.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Ormen den lange skrev: ons nov 02, 2022 9:18 pm Høst-forkjølelsen synes å være i god gang. I dag på bussen, ble det hostet, harket og snørret fra fremst til bakerst. Heldigvis skal jeg om et par dager ta influensavaksine. Jeg føler meg ikke helt trygg på, at ikke en eller annen form for corona snart kan komme tilbake. Da er det på igjen, med munnbind, ny vaksine og det hele.
Landet hadde rekordhøyt smittetrykk, rekordmange innleggelser på sykehus og flere dødsfall fra februar til april/mai i år enn hele koronapeeioden samlet. Uten tiltak og uten snakk om vaksiner. Rart hvis vi kunne klare oss uten i disse koronamånedene, men ikke hvis det skulle blusse opp igjen nå.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons nov 02, 2022 1:08 pm
Maxus5 skrev: ons nov 02, 2022 11:04 am De kunne gjøre dette fordi alle andre gjorde det . En unnskyldning man ellers aldri kan bruke. Se for deg en rettsak mot ordfører, kommunedirektør og kommuneoverlege i en småkommune på 5000 innbyggere. Vi kaller kommunen for Floppedal
Pluss at mye ble gjort fordi folket forlangte at "noe" ble gjort hver gang smitten økte. At det "noe" som ble gjort ikke hadde vitenskapelig grunnlag, var irrelevant.

Det er jo derfor vi endte opp dithen at kommuner alltid tydde til munnbind som første tiltak som ble implementert hver gang smitte oppstod. Munnbind ble rett og slett dette "noe". Selv om det var null vitenskapelig belegg for at munnbindene ville ha en effekt. FHI formidlet ettertrykkelig gjennom pandemien at de anså munnbind som et tiltak som i beste fall hadde begrenset effekt i situasjoner med høyt smittetrykk. Samtidig som alle og enhver som kan lese statistikk utmerket kunne se at land nedover på kontinentet med helt sinnssyke strenge munnbindregler likefult hadde smittekurver som ikke lignet grisen.
Det kombinert med andre tiltak som ikke hadde en effekt i det hele tatt og som egentlig var bare en eller annen rådmann fant på. Feks Hol kommune sitt forbud mot handlekurver og andre forbud mot smågodt og ditt og datt. Noen ganger kan man spørre seg hvor de fikk alle disse gode ideene fra.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tor nov 03, 2022 8:02 am Det kombinert med andre tiltak som ikke hadde en effekt i det hele tatt og som egentlig var bare en eller annen rådmann fant på. Feks Hol kommune sitt forbud mot handlekurver og andre forbud mot smågodt og ditt og datt. Noen ganger kan man spørre seg hvor de fikk alle disse gode ideene fra.
Selv om en del av tiltakene var komplett idiotiske og reinspikka symboltiltak, er det jeg frykter mest om det kommer en ny pandemibølge i fremtiden at de vil innføre kanskje så mye som 95 % av tiltakene de har brukt hele veien så langt. At de ikke har lært en dritt, at helsevesenet er like begredelig bemannet og at alt skal løses med mest mulig nedstengning og restriksjoner. For veldig mange mennesker tror jeg hverdagen under pandemien ville vært markant mye enklere om man klarte seg med kanskje 80 % av restriksjonene. Men det har vært absolutt null vilje til å prøve dette.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

HNilsen skrev: tor nov 03, 2022 6:52 am
Ormen den lange skrev: ons nov 02, 2022 9:18 pm Høst-forkjølelsen synes å være i god gang. I dag på bussen, ble det hostet, harket og snørret fra fremst til bakerst. Heldigvis skal jeg om et par dager ta influensavaksine. Jeg føler meg ikke helt trygg på, at ikke en eller annen form for corona snart kan komme tilbake. Da er det på igjen, med munnbind, ny vaksine og det hele.
Landet hadde rekordhøyt smittetrykk, rekordmange innleggelser på sykehus og flere dødsfall fra februar til april/mai i år enn hele koronapeeioden samlet. Uten tiltak og uten snakk om vaksiner. Rart hvis vi kunne klare oss uten i disse koronamånedene, men ikke hvis det skulle blusse opp igjen nå.
Ikke bare hadde vi så enormt mye smitte, sykdom og dødsfall, men folk flest la knapt merke til det. Nettopp fordi dette var stort sett naturlige dødsfall for eldre mennesker med covid-smitte innenfor 1 mnd før dødsfall.

Det er testingen og overfokuseringen som holder liv i dette. Tyskland har hatt 4 millioner smittetilfeller registrert siste 2 mnd ! Like mange som de registrerte fra pandemien startet og frem til september 2021 ! Ser ut som ting får fint likevel.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: tor nov 03, 2022 8:40 am
William_S skrev: tor nov 03, 2022 8:02 am Det kombinert med andre tiltak som ikke hadde en effekt i det hele tatt og som egentlig var bare en eller annen rådmann fant på. Feks Hol kommune sitt forbud mot handlekurver og andre forbud mot smågodt og ditt og datt. Noen ganger kan man spørre seg hvor de fikk alle disse gode ideene fra.
Selv om en del av tiltakene var komplett idiotiske og reinspikka symboltiltak, er det jeg frykter mest om det kommer en ny pandemibølge i fremtiden at de vil innføre kanskje så mye som 95 % av tiltakene de har brukt hele veien så langt. At de ikke har lært en dritt, at helsevesenet er like begredelig bemannet og at alt skal løses med mest mulig nedstengning og restriksjoner. For veldig mange mennesker tror jeg hverdagen under pandemien ville vært markant mye enklere om man klarte seg med kanskje 80 % av restriksjonene. Men det har vært absolutt null vilje til å prøve dette.
Eg er faktisk redd for at folk verken vil lære eller gå imot denne tankegangen. Alt for mange vil hyle etter tiltak og helsebyråkrater/Journalister vil presse politikere til å innføre tiltak for å vise handlekraft. At man vile vedta at alle vurderinger om korona skal være hemmelig i 60 år fortell det meste. Heldigvis vart rapporten lagt ut etter press frå mange.

Eg trur vi skal være ganske sikker på at neste pandemi vil bli løyst ganske likt som denne. Den makten dette gav folkevalde og helsebyråkråter vil være svært fristande å bruke og mange folk vil gladeleg støtte dei. Vi såg kor fort folk hylte etter tiltak når Omikron kom og kor lite som skulle til før myndighetene innførte svært strenge tiltak. Stort sett er det dessverre dei samme folkene som vedtar tiltakene som minst merker dei negative sidene med tiltaka.

basillen

Legg inn av basillen »

KongOlav2 skrev: tor nov 03, 2022 8:40 am
William_S skrev: tor nov 03, 2022 8:02 am Det kombinert med andre tiltak som ikke hadde en effekt i det hele tatt og som egentlig var bare en eller annen rådmann fant på. Feks Hol kommune sitt forbud mot handlekurver og andre forbud mot smågodt og ditt og datt. Noen ganger kan man spørre seg hvor de fikk alle disse gode ideene fra.
Selv om en del av tiltakene var komplett idiotiske og reinspikka symboltiltak, er det jeg frykter mest om det kommer en ny pandemibølge i fremtiden at de vil innføre kanskje så mye som 95 % av tiltakene de har brukt hele veien så langt. At de ikke har lært en dritt, at helsevesenet er like begredelig bemannet og at alt skal løses med mest mulig nedstengning og restriksjoner. For veldig mange mennesker tror jeg hverdagen under pandemien ville vært markant mye enklere om man klarte seg med kanskje 80 % av restriksjonene. Men det har vært absolutt null vilje til å prøve dette.
Selv om mange hevder at dette begynte i mars 2020, vil jeg si at det store paradigmeskiftet ikke skjedde før høsten 2020. Under den første bølgen fra mars-mai 2020 fikk jeg faktisk inntrykk av at politikerne og helsetoppene var fullstendig klar over at de hadde trådd over en linje de ikke burde, og man var bevisst på at tiltakene skulle vare i så kort tid som mulig, samt at de skulle være basert på fornuft og vitenskap. Høsten 2020 var imidlertid da man for alvor gikk inn denne "føre-var"-modusen hvor tiltak ble implementert før smittetallene egentlig var store "bare sånn for sikkerhets skyld." Pluss at det er da man for alvor kastet seg på denne overtrobølgen med absurde tiltak som munnbind, tomatsuppe til øl, forbud mot handlekurver, osv.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: tor nov 03, 2022 11:55 am Selv om mange hevder at dette begynte i mars 2020, vil jeg si at det store paradigmeskiftet ikke skjedde før høsten 2020. Under den første bølgen fra mars-mai 2020 fikk jeg faktisk inntrykk av at politikerne og helsetoppene var fullstendig klar over at de hadde trådd over en linje de ikke burde, og man var bevisst på at tiltakene skulle vare i så kort tid som mulig, samt at de skulle være basert på fornuft og vitenskap. Høsten 2020 var imidlertid da man for alvor gikk inn denne "føre-var"-modusen hvor tiltak ble implementert før smittetallene egentlig var store "bare sånn for sikkerhets skyld." Pluss at det er da man for alvor kastet seg på denne overtrobølgen med absurde tiltak som munnbind, tomatsuppe til øl, forbud mot handlekurver, osv.
Jeg skulle nok taklet et og annet meningsløst tulleforbud dersom de generelt fokuserte på å holde litt mer åpent slik at folk i visse aldre og livssituasjoner ikke mister nesten alt av sosialt liv og menneskelig kontakt fordi restriksjonene nærmest raserer hele tilværelsen deres i lange perioder av gangen. Om en ny pandemisituasjon oppstår om ett år eller to fra nå, så håper jeg iallfall at følgende skjer:

1. Ikke påtvunget hjemmekontor for mer eller mindre alle. Og tilsvarende; ikke send studenter hjem på hybelen i mange måneder av gangen.
2. Ikke skjenkeforbud som fører til at masse utesteder stenger. Finn heller en måte slik at vanlige restauranter kan holde åpent og puber likeså med noe begrenset skjenking.
3. Ikke steng breddeidretten i lange perioder.
4. Ikke så utrolig rigide begrensninger på antall på arrangementer som kino, teater, konserter, sport, etc.

Det er jo flere også, men dette er de viktigste. Om man var ung voksen med kontorjobb i en større by hvor man ikke hadde nær familie i nærheten, kunne tilværelsen være utrolig kjip. Ingen sosial omgang på jobb, ingen sosial omgang med de fra jobb ellers, lite med muligheter for noe så enkelt som gå ut og spise litt og ta et par øl og kanskje en kinotur, ingen fotball eller annen aktivitet som krevde noe kroppskontakt. For mange ble jo tilværelsen rett og slett redusert til å sitte hjemme og jobbe, få besøk fra en kompis og se en film og trene i marka.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: tor nov 03, 2022 1:00 pm Jeg skulle nok taklet et og annet meningsløst tulleforbud dersom de generelt fokuserte på å holde litt mer åpent slik at folk i visse aldre og livssituasjoner ikke mister nesten alt av sosialt liv og menneskelig kontakt fordi restriksjonene nærmest raserer hele tilværelsen deres i lange perioder av gangen. Om en ny pandemisituasjon oppstår om ett år eller to fra nå, så håper jeg iallfall at følgende skjer:

1. Ikke påtvunget hjemmekontor for mer eller mindre alle. Og tilsvarende; ikke send studenter hjem på hybelen i mange måneder av gangen.
2. Ikke skjenkeforbud som fører til at masse utesteder stenger. Finn heller en måte slik at vanlige restauranter kan holde åpent og puber likeså med noe begrenset skjenking.
3. Ikke steng breddeidretten i lange perioder.
4. Ikke så utrolig rigide begrensninger på antall på arrangementer som kino, teater, konserter, sport, etc.

Det er jo flere også, men dette er de viktigste. Om man var ung voksen med kontorjobb i en større by hvor man ikke hadde nær familie i nærheten, kunne tilværelsen være utrolig kjip. Ingen sosial omgang på jobb, ingen sosial omgang med de fra jobb ellers, lite med muligheter for noe så enkelt som gå ut og spise litt og ta et par øl og kanskje en kinotur, ingen fotball eller annen aktivitet som krevde noe kroppskontakt. For mange ble jo tilværelsen rett og slett redusert til å sitte hjemme og jobbe, få besøk fra en kompis og se en film og trene i marka.
Det som bekymrer meg er at mesteparten av befolkningen aksepterte alt dette, og at man fikk masse pepper bare man ymtet litt frempå om hvor kjipt dette faktisk var, samt når man kritiserte myndighetenes fremgangsmåter.

Er folk virkelig så innsnevra og enkle at rigide begrensninger og masse tiltak er de eneste løsningene, i et tross alt ganske tynt og sprett befolket land?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Selv om mange hevder at dette begynte i mars 2020, vil jeg si at det store paradigmeskiftet ikke skjedde før høsten 2020. Under den første bølgen fra mars-mai 2020 fikk jeg faktisk inntrykk av at politikerne og helsetoppene var fullstendig klar over at de hadde trådd over en linje de ikke burde, og man var bevisst på at tiltakene skulle vare i så kort tid som mulig, samt at de skulle være basert på fornuft og vitenskap. Høsten 2020 var imidlertid da man for alvor gikk inn denne "føre-var"-modusen hvor tiltak ble implementert før smittetallene egentlig var store "bare sånn for sikkerhets skyld." Pluss at det er da man for alvor kastet seg på denne overtrobølgen med absurde tiltak som munnbind, tomatsuppe til øl, forbud mot handlekurver, osv.
Det skjedde et stort skifte i løpet av 2020 og mot 2021. Om man følger i tiden før første nedstenging så rådet det ikke panikk fra helsemyndighetene. Tonen var lett , de fleste ville takle dette greit, men det var en fordel at ikke altfor mange ble smittet samtidig. Når vi hadde 320 innlagte 119 på intensiven så var det ingen overskrifter om panikk i tidlig april 2020. Jeg søkte mye rundt og det eneste jeg fant var uttalelser som "vi har mange pasienter, vi skal klare å ta godt vare på de men så klart om økningen fortsetter så må vi på sikt omprioritere "

Fagfolk og andre var helt imot munnbind. Og har dessverre lurt store deler av befolkningen til å tro at dette dreide seg om tilgangen på munnbind. Er det seriøst noen som tror at man får et helseråd om å ikke bruke noe fordi det har ingen effekt pga at det er manko på dette produktet? Det blir som en lege sier at kondomer har ingen effekt mot kjønnssjukdommer dersom det er manko på kondomer.

Hopp frem til sen 2020 og sykehusinnleggelsene er 1/3 av det de var i april 2020 og overskriftene er "krise, vi oversvømmes av pasienter, våre ansatte kaster opp blod, de kollapser, vi lider. steng steng steng " - Erna stengte igjen ned landet tidlig januar 2021 med litt over 100 innlagte på sjukehus og noen få hundre smittede de siste ukene. Og beskjeden var klar, ikke besøk noen. Og det virket. Min mor som tar smitteråd veldig alvorlig ringte meg da og sa at ingen måtte komme på besøk. I mars 2020 var hun mer som "vi må holde avstand, men vi har stor stue så bare kom. "
Myndighetene ble mer alvorlige og folket fulgte etter.

Hva var det som gjorde at alt ble så mye verre da ? For ting var ikke verre . men politikerne følte et press fra ett eller annet sted om å handle kraftigere. Og helsefolk skiftet mening og nå skulle alle bruke munnbind og hjelpe meg så viktig det var med munnbind. Alt som ikke var viktig eller fungerte ikke før skulle nå promoteres-

For ettertiden så er det denne tiden som var den mest ekstreme under coviddynastiet. Mars 2020 og utover var egentlig fin. Vi var forsiktige, tok vare på hverandre, var kreative og avventende. Hadde man avsluttet covidgreierne i juni 2020 så hadde dette var en kort, fin og morsom tid for de aller fleste. Og konsekvensene hadde vært en brøkdel av det 2 år til med av og på tiltak gjorde.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ormen den lange skrev: ons nov 02, 2022 9:18 pm Høst-forkjølelsen synes å være i god gang. I dag på bussen, ble det hostet, harket og snørret fra fremst til bakerst. Heldigvis skal jeg om et par dager ta influensavaksine. Jeg føler meg ikke helt trygg på, at ikke en eller annen form for corona snart kan komme tilbake. Da er det på igjen, med munnbind, ny vaksine og det hele.
Glem det, påsan, det er totalt uaktuelt.

basillen

Legg inn av basillen »

KongOlav2 skrev: tor nov 03, 2022 1:00 pm Jeg skulle nok taklet et og annet meningsløst tulleforbud dersom de generelt fokuserte på å holde litt mer åpent slik at folk i visse aldre og livssituasjoner ikke mister nesten alt av sosialt liv og menneskelig kontakt fordi restriksjonene nærmest raserer hele tilværelsen deres i lange perioder av gangen. Om en ny pandemisituasjon oppstår om ett år eller to fra nå, så håper jeg iallfall at følgende skjer:

1. Ikke påtvunget hjemmekontor for mer eller mindre alle. Og tilsvarende; ikke send studenter hjem på hybelen i mange måneder av gangen.
2. Ikke skjenkeforbud som fører til at masse utesteder stenger. Finn heller en måte slik at vanlige restauranter kan holde åpent og puber likeså med noe begrenset skjenking.
3. Ikke steng breddeidretten i lange perioder.
4. Ikke så utrolig rigide begrensninger på antall på arrangementer som kino, teater, konserter, sport, etc.

Det er jo flere også, men dette er de viktigste. Om man var ung voksen med kontorjobb i en større by hvor man ikke hadde nær familie i nærheten, kunne tilværelsen være utrolig kjip. Ingen sosial omgang på jobb, ingen sosial omgang med de fra jobb ellers, lite med muligheter for noe så enkelt som gå ut og spise litt og ta et par øl og kanskje en kinotur, ingen fotball eller annen aktivitet som krevde noe kroppskontakt. For mange ble jo tilværelsen rett og slett redusert til å sitte hjemme og jobbe, få besøk fra en kompis og se en film og trene i marka.
Enig i dette. Kan også legge til:

5. Ikke gå inn i fullstendig krakilsk tilte-modus hver gang en ny mutasjon oppstår.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: tor nov 03, 2022 1:50 pm Hva var det som gjorde at alt ble så mye verre da ?
Dette har jeg også spurt meg selv om mange ganger. Hva var det som gjorde at både politikere og helsetopper fullstendig mistet gangsynet høsten 2020 sammenlignet med vinter/vår 2020?

La spekulasjonene begynne...

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tor nov 03, 2022 2:18 pm
Maxus5 skrev: tor nov 03, 2022 1:50 pm Hva var det som gjorde at alt ble så mye verre da ?
Dette har jeg også spurt meg selv om mange ganger. Hva var det som gjorde at både politikere og helsetopper fullstendig mistet gangsynet høsten 2020 sammenlignet med vinter/vår 2020?

La spekulasjonene begynne...
Raymond Johansen stengte jo Oslo så å si helt ned i et halvt års tid fra november 2020-mai 2021. Der synes jeg hans partikollega i Bergen var litt mer avmålt i hysteriske tiltak. Likevel hadde Oslo vedvarende høyt smittetrykk. For det har absolutt ingenting med at Osloregionen er den tettest befolkede regionen i landet. Men folk var jo livredde Oslobeboere, kommentarfelt var jo fulle av folk som ville ha mye strengere tiltak i Oslo enn det som var feks militæret i gatene osv. Nå har jeg en viss mistanke om at det har med et ibodd Oslohat å gjøre hos en del folk her til lands. Jeg tror virkelig ikke det var nødvendig med skjenkestopp, stengte treningssentere osv i Oslo i et halvt år. På toppen av det hele så var butikker også stengt en periode og det var forbudt med noe annet enn takeaway. På mitt lokale kjøpesenter fjerna de benker osv og til og med utendørs på en bensinstasjon i nærheten av meg ble det satt opp skilt på benkene at her var det ikke lov å sitte. På Oslo S tildekket Bane Nor alle benker på stasjonsområdet. Men folk spiste likevel burgeren fra Burger King ved å sitte på gulvet... Ja så var det også forbudt å ha mer enn to på besøk en periode og...

Ja nei det var kjipt å være Osloboer den perioden der., fryktelig kjipt.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Mens Solberg valgte å improvisere, i stedet for å ha litt is i magene hennes og følge den planen vi hadde.

“Men vi hadde jo ikke en plan til akkurat denne pandemien”…

https://www.nrk.no/norge/solberg_-_-vi- ... 1.15414340

bundetrente

Legg inn av bundetrente »


Hetfield

Legg inn av Hetfield »

bundetrente skrev: tor nov 03, 2022 5:23 pm Mye man kan mimre om gitt.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid ... nstasjonen
Og denne:
Hva legger du i "håner"?

At man er avhengig av en pub for å leve livet?

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Dødstallene for Covid i Finland kan være overdrevet med 40% viser en nylig undersøkelse:

https://yle.fi/news/3-12668492

Regner med at dette er tilfelle for de fleste dødsfall i hele verden av Covid; tallet er overdrevet med minst 40-50%. Disse tallene - samt PCR-tester stilt på unaturlig høy syklus for å gi flere positive resultat - ble så brukt som grunnlag for drakoniske restriksjoner på befolkningen.

Denne livsfarlige, once-in-a-lifetime-pandemic, har til nå krevd 808 liv her på Malta på over 2.5 år. Hvis en i tillegg regner med at rundt 50% av disse ikke var med Covid som hovedårsak, så snakker en kanskje 400 stk totalt sett. En person annen hver dag eller noe sånt.

Er jo soleklart at en måtte forandre hele vår væremåte og ruinere økonomien for dette.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg styret unna en kvinne som hostet i butikken i dag.

SirJames

Legg inn av SirJames »

bundetrente skrev: tor nov 03, 2022 5:23 pm Mye man kan mimre om gitt.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid ... nstasjonen
The word "dramaqueen" comes to mind

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: tor nov 03, 2022 3:22 pm På mitt lokale kjøpesenter fjerna de benker osv og til og med utendørs på en bensinstasjon i nærheten av meg ble det satt opp skilt på benkene at her var det ikke lov å sitte.
Dette illustrerer egentlig poenget mitt særdeles godt. Fra høsten 2020 av forsvant alt som het fornuft og gangsyn ut av vinduet, og man endte opp med slike tiltak som det du nevner her.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Komikveld da man skulle ut og fly, feks...

Annethvert sete i ventehallen var "sperret". 10 minutter senere satt man som sild i tønne på flyet..

basillen

Legg inn av basillen »

SirJames skrev: tor nov 03, 2022 9:44 pm Komikveld da man skulle ut og fly, feks...

Annethvert sete i ventehallen var "sperret". 10 minutter senere satt man som sild i tønne på flyet..
Og på langdistansefly måtte man ha på munnbind hele tiden.

Bortsett fra i hele den timen man spiste mat selvsagt. Da tok jo viruset selvsagt også pause.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»