Nyttårsmeny

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Nyttårsmeny

Legg inn av KingKongHalvor »

Kanskje litt mer variasjon og spennende enn tråd om menyen på julaften, så det er bare å komme med menyen, uavhengig om det blir avansert og høy sigarføring, eller helt nedpå og Fjordland.

Her gjør vi som følger etter årets første skitur i morgen:

-En liten amuse bouche med flatbrød og røkt hvalkjøtt

-Hummerbisque m/hummerkjøtt (skulle vært kongekrabbe, men med kilopris nå på 1400kr er det uaktuelt)

-Reinsdyr indrefilet med asparges, pastinakkpure og stekt pastinakk, portvinssaus

-Christmas pudding (fra Iceland) m/hjemmelaget vaniljesaus

-Ost; Stilton, St Agur, Taleggio og brie

-Diverse konfekt, hjemmelaget marsipan og andre godsaker

Vinliste:

-Champagnen blir stjernen, altfor dyr men særdeles god. Nytes i tre omganger. Christian Senez CS73 Grande Reserve 2002

-Hvitvinen blir en Jean Pabiot Pouilly-fume 2019

-Rødvin; Chateau de Lescours, Saint-Emilion Grand Cru 2016

-Portvin; Grahams LBV 2015

Happy New Year Miss Sophie!🥳🍾

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koldtbord/tapas:
Karbonader
Lakseruller
Bakt fylt sopp
Djevelegg
Speketallerken
Steambuns m/glasert ribbe
Focaccia
Kroketter
Saltbakte poteter
Baconsurrede dadler
Bacon og brokkolisalat
Eggerøre
Waldorfsalat

Til dessert er det pavlova med porsjerte pærer

Jeg er allerede nå i gang med det som kan lages i dag. Heldige de som kunne invitere på julaften med mat som stort sett lager seg sjøl 😅

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: tor des 30, 2021 6:05 pm Koldtbord/tapas:
Karbonader
Lakseruller
Bakt fylt sopp
Djevelegg
Speketallerken
Steambuns m/glasert ribbe
Focaccia
Kroketter
Saltbakte poteter
Baconsurrede dadler
Bacon og brokkolisalat
Eggerøre
Waldorfsalat

Til dessert er det pavlova med porsjerte pærer

Jeg er allerede nå i gang med det som kan lages i dag. Heldige de som kunne invitere på julaften med mat som stort sett lager seg sjøl 😅
Mye digg der Papa, hvor mange må du lage til?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 6:11 pm
PapaSmurf skrev: tor des 30, 2021 6:05 pm Koldtbord/tapas:
Karbonader
Lakseruller
Bakt fylt sopp
Djevelegg
Speketallerken
Steambuns m/glasert ribbe
Focaccia
Kroketter
Saltbakte poteter
Baconsurrede dadler
Bacon og brokkolisalat
Eggerøre
Waldorfsalat

Til dessert er det pavlova med porsjerte pærer

Jeg er allerede nå i gang med det som kan lages i dag. Heldige de som kunne invitere på julaften med mat som stort sett lager seg sjøl 😅
Mye digg der Papa, hvor mange må du lage til?
Vi blir 16 stykker. Dette er vår «koronaunntakskveld».

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: tor des 30, 2021 6:17 pm
KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 6:11 pm
PapaSmurf skrev: tor des 30, 2021 6:05 pm Koldtbord/tapas:
Karbonader
Lakseruller
Bakt fylt sopp
Djevelegg
Speketallerken
Steambuns m/glasert ribbe
Focaccia
Kroketter
Saltbakte poteter
Baconsurrede dadler
Bacon og brokkolisalat
Eggerøre
Waldorfsalat

Til dessert er det pavlova med porsjerte pærer

Jeg er allerede nå i gang med det som kan lages i dag. Heldige de som kunne invitere på julaften med mat som stort sett lager seg sjøl 😅
Mye digg der Papa, hvor mange må du lage til?
Vi blir 16 stykker. Dette er vår «koronaunntakskveld».
Da har du en liten jobb foran deg, lykke til!👍🏼

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Skulle egentlig ha glasert kalkunbryst med appelsinsaus, en liten forret til barna og karamellpudding til dessert, men et dødsfall i familiein i romjulen har kastet litt okkulte på planene.

Nå blir det rett og slett taco, for det var det ungene hadde lyst på. Skrur det til noen knepp allikevel, og lager egen salsa og guacamole pluss at vi bruker langtidsstekt kjøtt.

Og så har jeg gjemt unna litt Kraftkar og en salametto pluss en flaske champagne som vi finner frem etter at ungene er i seng.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 6:23 pm
PapaSmurf skrev: tor des 30, 2021 6:17 pm
KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 6:11 pm

Mye digg der Papa, hvor mange må du lage til?
Vi blir 16 stykker. Dette er vår «koronaunntakskveld».
Da har du en liten jobb foran deg, lykke til!👍🏼
Takk det samme.

Vi er heldigvis to stykker som fordeler arbeidsmengden. Nyttårsaften er jo uansett en kjedelig dag fram til festlighetene, så da kan man like godt pludre på kjøkkenet.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Røk på en karantene, så enten blir det pølse i brød eller så bestiller vi pizza. Går det greit å få levert pizza på nyttårsaften tro?

Når barna er lagt blir det et glass chablis, noe sprudlende har vi ikke liggende.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da var menyen stort sett klar her i heimen også.

Champagnen blir en Charles Heidsieck Brut Reserve. Til dette blir det Sikrogn. Tenkte la den rogn spille hovedrollen, så bruker bare Røros-flattbrød, litt Røros-rømme og sjalottløk på dette.

Champagne og rogn blir det som vanlig til Kongens tale. Hvis jeg da ikke starter litt før. Har i grunnen fått litt mer sans for å spise litt tidliger den siste tiden...

Deretter der det kokkelering - reinsdyr ytrefilet fra Finnmark Rein. Tilbehør tas ut fra dagsform. Kanksje gjøre det litt enkelt og blande litt sammen rosenkål, løk og litt bær. Og Pommes Anna til. Har mest lyst på en litt feit tradisjonell fløtesaus i skrivende stund. Men kanksje tar jeg noe lettere....

.... vin til blir enten Chateau Musar eller en middels fin Bordeaux.

Desserten er laget - en skikkelig god sjokolademousse (testet!) med tilsmakt Hazelburn 14 år gammel sherryprega whisky. Her er naturlig drikkefølge den samme whisky.

Det finnes også kaker igjen - ikke minst fruktkake med en altfor eksklusiv whisky... Faktisk en det bare finnes noen hundre flasker av i verden.

Så blir det vel kaffe, sigar og - ja, skulle kanskje hatt ost og portvin også. Men det holder som regel med det som er over...

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Her var det mye snadder! Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva som blir servert, så det blir vel enten himmel eller helvete, tenker jeg. 🙂

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: tor des 30, 2021 10:36 pm Da var menyen stort sett klar her i heimen også.

Champagnen blir en Charles Heidsieck Brut Reserve. Til dette blir det Sikrogn. Tenkte la den rogn spille hovedrollen, så bruker bare Røros-flattbrød, litt Røros-rømme og sjalottløk på dette.

Champagne og rogn blir det som vanlig til Kongens tale. Hvis jeg da ikke starter litt før. Har i grunnen fått litt mer sans for å spise litt tidliger den siste tiden...

Deretter der det kokkelering - reinsdyr ytrefilet fra Finnmark Rein. Tilbehør tas ut fra dagsform. Kanksje gjøre det litt enkelt og blande litt sammen rosenkål, løk og litt bær. Og Pommes Anna til. Har mest lyst på en litt feit tradisjonell fløtesaus i skrivende stund. Men kanksje tar jeg noe lettere....

.... vin til blir enten Chateau Musar eller en middels fin Bordeaux.

Desserten er laget - en skikkelig god sjokolademousse (testet!) med tilsmakt Hazelburn 14 år gammel sherryprega whisky. Her er naturlig drikkefølge den samme whisky.

Det finnes også kaker igjen - ikke minst fruktkake med en altfor eksklusiv whisky... Faktisk en det bare finnes noen hundre flasker av i verden.

Så blir det vel kaffe, sigar og - ja, skulle kanskje hatt ost og portvin også. Men det holder som regel med det som er over...
Dette blir nok veldig bra Dr!
Sikrogn har jeg aldri smakt, hvor får man tak i det?

Fikk forresten en mld fra Vinmonopolet om en gave til meg på Storo Storsenter. Jeg er jo helt allergisk mot storsentre, så jeg spurte min lokale «polfarer» hva det var de delte ut til oss kunder som bestilte en del fra bestillingsutvalget. Det burde helst være noe interessant før jeg gadd å rote meg bort på Storo.
Nei, polet gir ikke bort noe som helst, det må være en privat gave sa han. Og jaggu var det det! En Charles Heidsieck Rose Reserve, fra en fornøyd kunde i sommer. En champis til nesten 600kr som kommer helt ut av det blå, det lar seg høre.😃🥳

lsklars

Legg inn av lsklars »

Kalvefilet.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Julaften og nyttårsaften er det, tradisjonen tro, samme meny. Pinnekjøtt, bokna svineribbe og diverse pølsetyper,
Etterfulgt av et kakebord, diverse snop og diverse sorter vin og brennevin.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:41 pm Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.
Det er da slett ikke enkelt!

Selv er jeg fan av kalkunen til festmåltid, rent visuelt. Mye pga størrelsens wow-faktor, men ikke minst pga mye spennende tilbehør som du selv ramser opp her.
Dessverre er det bare jeg som har dette erotiske forholdet til den store fuglen, så det forblir bare med drømmer.😓

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 11:50 pm
Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:41 pm Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.
Det er da slett ikke enkelt!

Selv er jeg fan av kalkunen til festmåltid, rent visuelt. Mye pga størrelsens wow-faktor, men ikke minst pga mye spennende tilbehør som du selv ramser opp her.
Dessverre er det bare jeg som har dette erotiske forholdet til den store fuglen, så det forblir bare med drømmer.😓
Nei, enkelt er det ikke sånn sett, er flere ting jeg er spent på i morgen :lol: Tenkte mer enkelt i form av at det er mye plutring på kjøkkenet hele dagen, og kalkunen skal jo blant annet hvile lenge, så det er ikke så mye hektisk som skjer på en gang.

Men dette må å få lurt inn smør under skinnet på kalkunen er jeg veldig spent på, det er første gang jeg er borti. Samme med innmaten også for øvrig, men det høres jo ikke sånn veldig vrient ut.

Men enig i at kalkunen vinner mye på utseendet, vakkert når det står klart på bordet.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:57 pm
KingKongHalvor skrev: tor des 30, 2021 11:50 pm
Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:41 pm Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.
Det er da slett ikke enkelt!

Selv er jeg fan av kalkunen til festmåltid, rent visuelt. Mye pga størrelsens wow-faktor, men ikke minst pga mye spennende tilbehør som du selv ramser opp her.
Dessverre er det bare jeg som har dette erotiske forholdet til den store fuglen, så det forblir bare med drømmer.😓
Nei, enkelt er det ikke sånn sett, er flere ting jeg er spent på i morgen :lol: Tenkte mer enkelt i form av at det er mye plutring på kjøkkenet hele dagen, og kalkunen skal jo blant annet hvile lenge, så det er ikke så mye hektisk som skjer på en gang.

Men dette må å få lurt inn smør under skinnet på kalkunen er jeg veldig spent på, det er første gang jeg er borti. Samme med innmaten også for øvrig, men det høres jo ikke sånn veldig vrient ut.

Men enig i at kalkunen vinner mye på utseendet, vakkert når det står klart på bordet.
Smør under skinnet er ikke noe problem, vær litt myk og følsom med brystene, snik smøret forsiktig under skinnet. Litt som da du var 16 og fikk klå litt for første gang. 😅

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: fre des 31, 2021 12:05 am
Smør under skinnet er ikke noe problem, vær litt myk og følsom med brystene, snik smøret forsiktig under skinnet. Litt som da du var 16 og fikk klå litt for første gang. 😅
Haha, det skal jeg huske på til i morgen😂

Someone

Legg inn av Someone »

Siden vi har hatt korona i hus i julen, så uteblir de planlagte gjestene, slik at også den planlagte menyen krymper fra 4 til 2,5 rett. Jeg har kun vært i karantene, og definert et hvert innkjøp som nødvendig så både matbutikk, delikatesse, pol, bakeri og fiskehandel ble besøkt i går, så vi har det vi trenger.

Starter med ferske kamskjell, som freses rask pannen, deretter i samme pannen smelles litt smør, ingefær, litt chili og korander sammen som en slags saus. Siden vi har igjen en halv flaske amerikanks chardonney fra i går, så tar vi den, men får ta holde litt igjen med chilien.

Hummerbisquen utgår da, så basen får spares til en middag i januar.

Hovedrett blir andeconfit, hasselback laget på blå konge og noe grønt tilbehør. Laget på en sause bestående av hermetiske moreller (eller kirsebær) portvin, rødvin, og "julekrydder" som kanel, nellik og stjerneanis. Tar en pinot noir fra Louis Jadot til, som takler de "rare" krydderene i sausen bra

Egentlig var det planlagt grand marnier flamberte pannekaker med multer og hjemmelaget vaniljeis til dessert, men siden vi bare blir to så tar vi da bare isen. Blir for litt portvin til, men mindre jeg åpner en eller annen dessertvin jeg har liggende

Har ennå ikke landet på champagnen, men har jo noen å velge mellom. Blir nok et glass som aperetiff, også sparer resten til senere på kvelden

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

:lol: :)
Sist redigert av DoktorS den fre des 31, 2021 10:39 am, redigert 1 gang totalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

DoktorS skrev: fre des 31, 2021 10:30 am [
Dette blir nok veldig bra Dr!
Sikrogn har jeg aldri smakt, hvor får man tak i det?

Fikk forresten en mld fra Vinmonopolet om en gave til meg på Storo Storsenter. Jeg er jo helt allergisk mot storsentre, så jeg spurte min lokale «polfarer» hva det var de delte ut til oss kunder som bestilte en del fra bestillingsutvalget. Det burde helst være noe interessant før jeg gadd å rote meg bort på Storo.
Nei, polet gir ikke bort noe som helst, det må være en privat gave sa han. Og jaggu var det det! En Charles Heidsieck Rose Reserve, fra en fornøyd kunde i sommer. En champis til nesten 600kr som kommer helt ut av det blå, det lar seg høre.😃🥳
[/quote]

Fiskeriet Youngstorget har i hvert fall, men er at Annis Oslobukta også har. Det blir spennende, for mener jeg ikke har smakt før. Jeg har alltid likt løyrom, og et år hadde jeg en boks i hus, men her har nå prisene steget til det hinsidige. 65 gram sikrogn koster 300 kroner, og det er selvsagt en vanvittig sum, men det er jo årets siste dag og utskeielsene har ikke vært så mange de siste månedene.

https://www.nrk.no/trondelag/klarer-ikk ... 1.15738665

Artig med fornøyde kunder og Champagne som dukker opp. Selv hadde jeg bare opplevelsen på vinlotteriet et par ganger, da han som stod bak dette hadde virkelig peiling og alltid kjøpte inn noen ekstra-ekstra gode viner som ble trukket ut, da vant jeg en gang en Pol Roger årgangschampagne.

[/quote]

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

morrisey skrev: tor des 30, 2021 11:36 pm Julaften og nyttårsaften er det, tradisjonen tro, samme meny. Pinnekjøtt, bokna svineribbe og diverse pølsetyper,
Etterfulgt av et kakebord, diverse snop og diverse sorter vin og brennevin.
Ja, det er vel ofte slik. Selv har jeg vokst opp med å feire nyttårsaften borte i barneårene. Mormor og morfar brukte alltid pinnekjøtt også på julaften... Jeg synes det var veldig kjedelig med en slags reprise på julaften på nyttårsaften. I ungdomsårene ble det mer feiring hjemme hos oss og da ble gladelig det hele byttet ut med den litt lettere kalkunen. Så ble pinnekjøttet reservert 1. nyttårsdag.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ville bare meddele om at det å putte smør under skinnet på kalkunen funket fjell (vet riktignok ikke smaken enda😅

Fikk litt hjelp av at skinnet var løsnet fra før av, men nedtur at det ikke var noen innmat. Får lage kraften på selve kalkunen i stedet.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Wienerpølser i brød her. Er alene i kveld så gidder ikke noe annet.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Yoghurt døgnet rundt, kanskje jeg fyrer opp noe suppe i kveld.

Klarer knapt/ikke å lukke kjeven, så å tygge noe er ganske uaktuelt. Good times, lover godt for det nye året!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lezah skrev: fre des 31, 2021 12:29 pm Yoghurt døgnet rundt, kanskje jeg fyrer opp noe suppe i kveld.

Klarer knapt/ikke å lukke kjeven, så å tygge noe er ganske uaktuelt. Good times, lover godt for det nye året!
Been there, done that.

Hva har skjedd, om det er lov å spørre?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Chromeback skrev: fre des 31, 2021 12:29 pm
Been there, done that.

Hva har skjedd, om det er lov å spørre?
Nei si det. En gang for sikkert 10-14 år siden ble tannkjøttet rundt høyre jeksel plutselig veldig hovent og vondt. Deler av tannkjøttet la seg over jekselen. Tannlegen ga meg fysiologisk saltvann som jeg med en sprøyte sprutet inn i glippen mellom jeksel og tannkjøtt, sånn at det skyldte bort bakterier og dritt som kunne være der. Siden den gang har det kanskje 2-3 ganger i året fremdeles kunne blitt litt sårt og ømt, trolig hvis matrester har satt seg fast nedi der, men da har jeg pusset ekstra hardt og godt. Det har løst problemet og smertene forsvant kjapt. Men denne gangen kom det brått og var enormt ille; jeg våknet i 4-tiden av at det var ekstremt smertefullt. Så nå går det i ny runde med "saltvann", munnskyll og så mye smertestillende som jeg våger å hive i meg.

Så fancy middag utgår :)

Ja faen, de skrur opp felleskostnadene der jeg bor også, så 2022 blir fort jævlig kult!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Pinnekjøtt

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lezah skrev: fre des 31, 2021 12:38 pm
Chromeback skrev: fre des 31, 2021 12:29 pm
Been there, done that.

Hva har skjedd, om det er lov å spørre?
Nei si det. En gang for sikkert 10-14 år siden ble tannkjøttet rundt høyre jeksel plutselig veldig hovent og vondt. Deler av tannkjøttet la seg over jekselen. Tannlegen ga meg fysiologisk saltvann som jeg med en sprøyte sprutet inn i glippen mellom jeksel og tannkjøtt, sånn at det skyldte bort bakterier og dritt som kunne være der. Siden den gang har det kanskje 2-3 ganger i året fremdeles kunne blitt litt sårt og ømt, trolig hvis matrester har satt seg fast nedi der, men da har jeg pusset ekstra hardt og godt. Det har løst problemet og smertene forsvant kjapt. Men denne gangen kom det brått og var enormt ille; jeg våknet i 4-tiden av at det var ekstremt smertefullt. Så nå går det i ny runde med "saltvann", munnskyll og så mye smertestillende som jeg våger å hive i meg.

Så fancy middag utgår :)

Ja faen, de skrur opp felleskostnadene der jeg bor også, så 2022 blir fort jævlig kult!
Det høres kjent ut, venstre side her😅

Øker mye hos dere? 2% økning fikk vi beskjed om her i november eller noe sånt. 2022 blir bra ja.

Alt som kommer inn flyr ut😂

Lezah

Legg inn av Lezah »

Chromeback skrev: fre des 31, 2021 12:44 pm Det høres kjent ut, venstre side her😅

Øker mye hos dere? 2% økning fikk vi beskjed om her i november eller noe sånt. 2022 blir bra ja.

Alt som kommer inn flyr ut😂
Skulle gjerne droppet det på nyttårsaften, men føkk it. Ny Yoghurt fra Tine er digg, det.

Vet ikke, skal få et eget brev fra borettslaget, vet kun det blir fra 01.02.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»