Beste soundtracks

Svar
Chromeback

Beste soundtracks

Legg inn av Chromeback »

Stjeler denne tråden fra VGD, siden den skapte så godt med liv og her kan man også legge YouTube-videoer rett inn i innlegget, så passer temaet veldig godt.

Starter tråden med den mest undervurderte (kanskje ikke her inne) filmen fra 2016, og kanskje den beste originale låten som ikke har fått en Oscar. Nå kunne jeg sikkert lagt ut hver eneste låt fra Sing Street her inne, men Drive it like you stole it er bare helt rå:


Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Snakker vi soundtracks eller original scores her da? :P

Her er ei ganske feit låt sunget av Juliette Lewis fra kultfilmen Strange Days

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kjappfot1917 skrev: tor jul 22, 2021 9:59 pm Snakker vi soundtracks eller original scores her da? :P
Først så tenkte jeg egentlig kun original scores, men det finnes også så utrolig mange filmer som bruker soundtrack uten original scores på en fantastisk måte.

The Secret Life of Walter Mitty er en film jeg alltid tenker på i den siste kategorien, som denne scenen som bruker Of Monster and Men sin Dirty Paws:



Så lenk gjerne ved soundtracks også, men da gjerne med scenen fra filmen hvis det er mulig.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Dette er en i gråsonen, siden det kanskje rent teknisk ikke er en film, men siden Hamilton ligger ute på Disney+, så lar jeg den gå god.

Finner ikke ett ordentlig godt klipp av sangen fra selve innspillingen, men likte tegningene her. Min absolutte favorittsang fra dette stykket;


Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Synes "The Rock" fra -96 gjennomgående har tøff musikk (Hans Zimmer) fra intro til slutt.


heborres

Legg inn av heborres »

Her kan en nesten bare liste opp hele katalogen til Hans Zimmer.

Men hvis jeg skal ta en annen, så får det bli Michael Kamens soundtrack til Band of Brothers (strengt tatt ikke film, men close enough).


Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Chromeback skrev: tor jul 22, 2021 11:18 pm
Kjappfot1917 skrev: tor jul 22, 2021 9:59 pm Snakker vi soundtracks eller original scores her da? :P
Først så tenkte jeg egentlig kun original scores, men det finnes også så utrolig mange filmer som bruker soundtrack uten original scores på en fantastisk måte.

The Secret Life of Walter Mitty er en film jeg alltid tenker på i den siste kategorien, som denne scenen som bruker Of Monster and Men sin Dirty Paws:


Så lenk gjerne ved soundtracks også, men da gjerne med scenen fra filmen hvis det er mulig.
Jeg digger den rare filmen. Tenkte vel egentlig ikke så mye over soundtracket til den, men skal sjekke ut mer
Ellers må jo The Gael med.


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

jeg vokste jo opp med showtime og store symfoni i soundtrack,men ble fascinert av keyboard og suspence slik som disse 3
--

Mike Oldfield - Tubular Bells ✔ (The Exorcist Soundtrack) HD
--


John Carpenter - Halloween Theme (Main Title)
--

Giorgio Moroder - Midnight Express long theme

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Chromeback skrev: tor jul 22, 2021 8:52 pm Stjeler denne tråden fra VGD, siden den skapte så godt med liv og her kan man også legge YouTube-videoer rett inn i innlegget, så passer temaet veldig godt.
Moro å se at den gamle tråden, fortsatt kan holdes i gang, selv om man dessverre ikke har fått posta der på en god stund.
Nå får jeg av en eller annen grunn, ikke logga meg inn og søkt opp egne tråder lenger. Prøver, igjen og igjen, gang på gang, men får kun opp:

401
Oops!
Something went wrong. Please come back later.


Og tja, orker ikke skrive alt på nytt, så får bare ta litt over tid, og se hva en husker/kommer på i farta.
I Diskusjon.no forsøkte jeg meg på en hylles til de mer cheesy b-film theme sangene fra 80-tallet, og tja, ble vel ei noenlunde ålreits og ganske så melodiøs bunke med sjarmerende musikk, der var umulig å rate/rangere, men alle har gjort enormt inntrykk på meg, og slenger ut lista, med litt skriblerier:

Cheesy 80-talls film themes

Denne type komiske og ofte meget melodiøse b-film svisker, har ei tendens til å fortsette å henge igjen i øregangene, da lenge etter at filmene er "glemt". Alltid vært en sucker, da spesielt for de ekstra cheesy og pompøse låtene, som jo blir tungt benyttet i skrekkfilm og action fra 80-tallet, og tenkte å bare slenge ut et knippe av hva jeg anser som catchy og meget stemningsfulle eksempler på cheesy filmmusikk, men som også er ganske så tøft, synes nå jeg da:

Paul Sabu - Cassie's Song (1985)
Denne romantiske balladen, er hentet fra den vanvittige zombie-filmen Hard Rock Zombies (1985), der en gruppe hardrockere utpå tur, havner i dårlig selskap, med alt fra selvetende hodeskaller, nazi-dverger, sadister, gamle varulv tanter og hvor selv Hitler plutselig spretter opp, og planlegger et større comeback. Men det er filmens soundtrack og komiske stemning og preg, der gjør at den ikke blir kjedelig eller forglemmelig, for ett eneste sekund.

Sammy Hagar - Winner Takes It All (1987)
En liten 80-talls Sly Stallone favoritt det her. Var vel ment som et forsøk i å skape en lignende Rocky underdog møter Karate Kid blest rundt armbryting som tema, og tja, som underholdning er det jo slettes ikke så verst. Mye cheese, men også mye moro. Oppsummeres greit med Sammy Hagar og filmens brautende theme sang.

Frank Stallone - Peace in Our Life (1985)
Joda, hva er vel ikke bedre og mer passende, etter å ha sett Sly som John Rambo slakte nærmest et helt land, alt på egen hånd, og da avslutte det hele ved å la lillebror Stallone få slippe til, ved å synge litt om fred og nestekjærlighet. Vanskelig å ikke bli rørt av den slags.

Steve Parsons & Babel - Howling (1985)
En ellevill varulv b-film, og hvor legenden Christopher Lee drar med seg b-film skrika Reb Brow til Transylvania, på jakt etter sin 1000 år gamle søster (Sybil Danning), og ja, mulig budsjettet ikke holdt til mer enn knapt 2 låter, da fra samme artist/band, men disse blir nå også benyttet jevnt og trutt utover, kunne hatt mye moro med drikkeleker og antall ganger en hører en av dem, bli spilt, igjen og igjen og igjen. Likevel, theme låta Howling har noe meget catchy over seg, og scenen hvor denne låta får avslutte filmen, og vi får eks antall boobie shoots, av det flotte frontpartiet til Danning, er jo komedie gull.

Race - Is This Love (1984)
Klassisk AOR klissete ballade, men vanvittig fengende og passende for type humor og galskap der foregår i den klassiske kult-splatteren The Toxic Avenger (1984). Hvor en spinkel liten nerd, blir ved et uhell om til ei grufullt deformert og supersterk anti-helt, etter å ha stupt ned i ei tønne med giftig avfall, og som snart skal vise seg å få en stor trang til å rengjøre New Jersey for lokalt avskum med moppen sin. Is This Love, blir tungt benyttet i filmens mer romantiske stunder, og der scenen hvor Toxie og hans utkårede Sara, ei blind berte han tidligere redder fra en slem gjeng, (på en taco restaurant) har slått seg til ro, på en radioaktiv søppeldynge, og lever livets glade dager sammen. Mer romantisk blir det ikke.

Shooting Star - Touch Me Tonight (1990)
Fra Dolph Lundgren filmen Dark Angel aka I Come in Peace (1990). Heftig og fengende power-rocke låt, der får avslutte det som i mine øyne, alltid har vært en av Lundgrens mest underholdende solofilmer. Her får man alt jeg elsker med slike sci-fi/action buddy-cop titler, med Matthias Hues som gigantisk doplanger romvesen, og Lundgren som den uheldige politimannen som må forsøke å stoppe skurken, og blir selvsagt pådytta en liten streit kontorrotte, som skal gjøre alt etter boka, og man vet jo tidlig ut hvor det går, men dæven så underholdende det hele blir til slutt.

Al Festa - Living After Death (1989)
Det er noe Survivor - Eye of the Tiger over denne låta, og alltid digget disse to senere forsøkene på å melke på suksessen til de tidligere og langt bedre Zombie kapitlene, og Living After Death passet utmerket til filmens stemning og komiske scener og karakterer. Feel-good ballade, der jeg har hatt på repeat, mang en gang.

Stan Bush - On My Own (1985)
Mye av grunnen til at Bloodsport er og forblir min favoritt Van Damme film, skyldes helt klart stemningen, karaktrerene, særlig typer som Bolo Yeung og Donald Gibb, men ikke minst all den tøffe, melodiøse og cheesy musikken som dukker opp. Et soundtrack jeg enda ikke har fått skaffet meg, men alltid stått på ønskelista.

Vincent Thoma - Faceless (1987)
Nok ei slesk sen 80-talls italiensk skrekkfilm, og hvor tross de mye fæle og nasty scenene som hender utover, så er det hele tiden lessa på med så mye vanvittig galskap, cheese og komiske øyeblikk, og der den George Michael aktige tittel låta, blir jevnt og trutt spilt av, og nei, en av disse uforglemmelige b-filmene, som bare kunne bli til på den tiden.

Thor and the Tritonz - Energy (1987)
Fra den latterlige lavbudsjetts demoner møter hard rockere 80-talls filmen Rock 'n' Roll Nightmare (1987), og ja, catchy, morsom og meget likandes musikk. Nok et album jeg godt kunne tenkt meg i samlingen.

Dragon Sound - Friends (1985)
Ufattelig fengende og tøff låt, hentet fra kultfilmen Miami Connection (1985). Ville ha passet utmerket inn i ei episode fra Miami Vice, med Tubbs dansende som en gærning på nattgulvet.

Rick Bowles - Baby Lied (1986)
"Let me ruin your evening!"
Herlig og cheesy ballade, fra den artige skrekk-eventyr filmen, Neon Maniacs (1986).

Tim Capello - I Still Believe (1987)
Kanskje best kjent som Epic Sax Guy eller noe slikt, men også for sine mange opptredener med Tina Turner, men ja, for min (og sikkert en del andres) del, uforglemmelig innsats i den klassiske vampyr-tenårings filmen The Lost Boys (1987), der han vrikker og shaker godt fra seg, og nei, en meget kul film og soundtrack.

Power Station - We Fight For Love (1985)
Tenkte å runde av med forrige låt, men er så vanvittig mye å velge blant, og de bare fortsetter å dukke opp, og nei, rekker ikke å få tid eller plass til alt på en gang, men føler denne er verdig å takke for denne gang, og mulig man prøver ei ny runde med cheesy film themes, ved senere anledning.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har et spesielt forhold til en film som heter Time Machine 2002 .

Komponisten som står bak soundtracket heter Klaus Badelt , og dette er ur-musikk, med klassiske toner som bør settes på høyt volum i et stille rom så kan man drømme seg vekk til andre tider. Jeg kjøpte CDen i sin tid og har den fortsatt.

Her en smakebit






PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Godt å se Frank på plass.

Da våkner filmforumet skikkelig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Når det gjelder beste film soundtrack, og ikke av typen med enkelt låter/sanger av flere ulike artister osv, men hvor kun en komponist eller band står bakom, så er vel Vangelis og hans Blade Runner (1982) noe av det aller ypperste jeg kan tenke meg, da i hop med Basil Pouledoris og Conan soundtrackene, spesielt første filmen.

Type filmmusikk som løfter filmene, mange, mange hakk. Og allerede i innledningen, skjønner man at en har noe stort i vente.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: lør jul 31, 2021 11:18 pm jeg vokste jo opp med showtime og store symfoni i soundtrack,men ble fascinert av keyboard og suspence slik som disse 3

The Kwames
Midnight Express må jeg se igjen snart, ikke vært innom siden vinter 2007, men musikken har jeg nok hørt igjen mye nyligere.
Carpenter, Moroder og Tangerine Dream var vel blant de som på midten av 70-tallet (mulig Walter/Wendy Carlos var tidligere ute) la vel alle et godt grunnlag for det å synligjøre bruken av synther og elektronisk musikk, fremfor svære orkestre, og ble jo benyttet mer og mer, i populære filmer utover 70 og 80-tallet, og hvor man hører jo stadig deres innflytelse, i moderne film og musikk.

Av synth-dominert filmmusikk, er jeg nok mest svak for de pulserende og ofte minimalistiske bidragene til Carpenter, som ble benyttet så godt i hans egne filmer, men også i filmer andre lagde, mens han og Alan Howarth sto for det musikalske bakteppet.
En av de største favorittene mine, er i den utskjelte Halloween III: Season of the Witch (1982), og hvor den gufne og kjølige introen, legger greit til rette for hva som måtte komme, mens det avsluttende og langt mer drivende Chariots of Pumpkins, har en nær dansevennlig rytme gående, og elsker hvordan den nærmest tar av, i et slags forløsende "kaos" av lyder og "effekter". Herlig ond og stemningsfull synth-musikk, der har en viktig finger med, i at nettopp film nummer 3 i rekken av Halloween utgivelser, står som min favoritt.


Angående Tangerine Dream, likte jeg godt bidraget deres til filmen Sorcerer (1977), og hvor main themet ble vel også benyttet godt, i traileren til The Warriors (1979):

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Themes fra favorittfilmer:

Medicine Man - en kongefilm jeg har sett ørten ganger og som jeg bare ikke kan forstå aldri blir sendt på kanaler som en av disse «gamle» filmene. Istedet er det bare de samme filmene som blir sendt om og om igjen.
Uansett, elsker themen til den og Sean Connery er flott i den:


The bridges of Madison County. Kjemien her mellom Streep og Eastwood er fantastisk og filmen det samme, sjeldent at en film har rørt meg så at en virkelig føler på denne tapte, gnistrende kjærligheten. Med denne themen så røyner det på!


Har flere godbiter, men tar de etterhvert 😁

Smith

Legg inn av Smith »

Min favoritt soundtrack .The Cure - Burn

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 04, 2021 4:45 pm Når det gjelder beste film soundtrack, og ikke av typen med enkelt låter/sanger av flere ulike artister osv, men hvor kun en komponist eller band står bakom, så er vel Vangelis og hans Blade Runner (1982) noe av det aller ypperste jeg kan tenke meg, da i hop med Basil Pouledoris og Conan soundtrackene, spesielt første filmen.

Type filmmusikk som løfter filmene, mange, mange hakk. Og allerede i innledningen, skjønner man at en har noe stort i vente.
Enig med deg der, dette må være et av de beste soundtrackene (gjennomgående) i en film noensinne.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Synes faktisk også Rocky filmene (alle) har flotte musikktrack. Spesielt 3'ern.


Expekt

Legg inn av Expekt »

Braveheart. Vakrere blir det faktisk ikke.





Andre som er verdt å nevne:

















Ja, jeg elsker filmmusikk.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Interstellar har så mange gode at det er helt vanvittig.

Gorillas in the mist


Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Kom på så mye her.
Gladiator må heller ikke glemmes.



Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tja, må nok finne veien til senga om ikke lenge, og hva er vel ikke bedre enn å dra frem litt forførisk og nattlig musikk av John Barry, fra den dampende heite thrilleren Body Heat (1981), og ja, kunne jo slengt ut hele soundtracket, men føler at åpnings themet gir en grei pekepinn på hva slags musikk og stemning en får i retur. Elegant og sexy, men hele tiden med et hint av fare der ligger bakom og lurer:

Ellers er jo den drømmeaktige og pulserende Body Double (1984) themet, Telescope av Pino Donaggio, verdt å dra opp.
Elsker denne type elektronisk musikk fra det tiåret, behagelig og flott, men gir et ganske "feil" inntrykk, med tanke på alt det fæle som skjer utover, men i typisk Brian De Palma stil, er det en fin blanding mellom det sleazy, elegante og brutale, og nei, Telescope er blant de vakreste themene fra nevnte regissør og musikalske samarbeidspartner:

Så har man jo selvsagt Tangerine Dream, vanvittig mye å velge blant, og har jo allerede nevnt ei tidligere, men få er så nydelige og drømmeaktige og romantiske, som det Love On A Real Train er, i Risky Business (1983). Har på følelsen av at det kuttet, hadde en viss innflytelse på Pino Donaggio og hans theme ovenfor.

Expekt

Legg inn av Expekt »


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Homeward Bound, dæven. :) Snakk om nostalgi. Smått utrolig, så har man ikke vært innom den kjære barndomsfavoritten, siden, tja midten av 90-tallet? Har jo begge filmene (jupp, kom en langt svakere oppfølger, men måtte liksom ha den likevel) men må se igjen førstefilmen.
Den og et par av Benji filmene, samt Babe (1995) var sjarmerende og fine eventyrfilmer, for hele familien.

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

Drive med Chromatics - Tick of the Clock etterfulgt av Kavinsky - Nightcall er en nydelig 1-2 punch å starte en film med.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Var jo innom Sleepwalkers (1992) i en annen tråd, og selv om filmen huskes som en, tja, middelmådig affære, så var jo bruken av den vakre og hjemsøkende Boadicea av Enya, et av filmens soleklare høydepunkter.

Denne ble vel forsøkt "lånt" av Fugees og deres hit, Ready or Not et par år senere, men tror Enya ikke lot seg plukke på nesa, og tok hip-hop stjernene til retten, og fikk vel tyna ut litt ekstra penger av nevnte låt. Husker at (var det Mario Wayanz?) også hadde en hit på midten av 00-tallet, hvor Enyas versjon blir benyttet/samplet i bakgrunnen, så virker å være en gjenganger i hip-hop genren. Men originalen er selvsagt uten tvil, overlegent bedre.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


Vel, blir nok ikke min siste post her, hvert fall ikke av John Barry.
Så ufattelig mye å velge blant, og så liten tid. Nei, får ta en jeg alltid har vært glad i, selv om filmen dessverre kanskje ikke var blant de helt store høydarene i Bond serien, men musikken til Barry løfter det hele opp mange, mange hakk, og tror faktisk hans vakre orkestrale versjon av tittelkuttet, er blant de jeg har hatt mest glede av å høre. Frysninger når det tar av, etter rundt 2 minutter ut i klippet. Majestetisk som pokker, og Bond soundtrackene og ikke minst filmene, ble aldri helt det samme uten hans bidrag.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: tor jul 22, 2021 8:52 pm Stjeler denne tråden fra VGD, siden den skapte så godt med liv og her kan man også legge YouTube-videoer rett inn i innlegget, så passer temaet veldig godt.

Starter tråden med den mest undervurderte (kanskje ikke her inne) filmen fra 2016, og kanskje den beste originale låten som ikke har fått en Oscar. Nå kunne jeg sikkert lagt ut hver eneste låt fra Sing Street her inne, men Drive it like you stole it er bare helt rå:

Helt ukjent låt for meg, fikk litt Glee-vibber av den, og det er fordi jeg har hatt min tørn med unge jenter i familien de siste 10-12 årene.

Men kul låt.👍🏼

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


Kanskje ikke like mye elsket som 70-talls filmene til Dario Argento, men Phenomena og dens kombinasjon av drømmeaktige scener, og brutale og rå avbrekk i ekstreme voldsekvenser, gjør at en hele tiden blir sittende på kanten av setet, og aldri et kjedelig øyeblikk.
Musikken oppsummerer jo også dette greit, fra nydelige og hjemsøkende stykker, til mer brautende og ellevill rock og metal musikk, rett over i disco og elektronika. Nei, fungerer som bare det, og igjen, mye av grunnen til at filmen forblir stående som en av favoritt skrekkfilmene fra 80-tallet.

En annen smått undervurdert (mener nå jeg da) 80-talls Argento film, er Inferno, som visuelt er blant de vakreste skrekkfilmene en har sett.
Soundtracket til prog-legenden Keith Emerson passer også utmerket inn her, og skaper en helt spesiell stemning, fra start til slutt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: lør aug 07, 2021 1:06 am
Chromeback skrev: tor jul 22, 2021 8:52 pm Stjeler denne tråden fra VGD, siden den skapte så godt med liv og her kan man også legge YouTube-videoer rett inn i innlegget, så passer temaet veldig godt.

Starter tråden med den mest undervurderte (kanskje ikke her inne) filmen fra 2016, og kanskje den beste originale låten som ikke har fått en Oscar. Nå kunne jeg sikkert lagt ut hver eneste låt fra Sing Street her inne, men Drive it like you stole it er bare helt rå:

Helt ukjent låt for meg, fikk litt Glee-vibber av den, og det er fordi jeg har hatt min tørn med unge jenter i familien de siste 10-12 årene.

Men kul låt.👍🏼
Vil påstå at Glee vibes er helt på tryne å sammenligne med Sing Street. Altså, det går ikke an. Det er mer i gata med Beatles.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: lør aug 07, 2021 2:03 am
KingKongHalvor skrev: lør aug 07, 2021 1:06 am
Chromeback skrev: tor jul 22, 2021 8:52 pm Stjeler denne tråden fra VGD, siden den skapte så godt med liv og her kan man også legge YouTube-videoer rett inn i innlegget, så passer temaet veldig godt.

Starter tråden med den mest undervurderte (kanskje ikke her inne) filmen fra 2016, og kanskje den beste originale låten som ikke har fått en Oscar. Nå kunne jeg sikkert lagt ut hver eneste låt fra Sing Street her inne, men Drive it like you stole it er bare helt rå:

Helt ukjent låt for meg, fikk litt Glee-vibber av den, og det er fordi jeg har hatt min tørn med unge jenter i familien de siste 10-12 årene.

Men kul låt.👍🏼
Vil påstå at Glee vibes er helt på tryne å sammenligne med Sing Street. Altså, det går ikke an. Det er mer i gata med Beatles.
Beatles faktisk. Fikk ikke noen vibber i den retningen gitt.😅

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»