Endelig avdekkes sykepleiernes profesjonskamp

Svar
DoktorS

Endelig avdekkes sykepleiernes profesjonskamp

Legg inn av DoktorS »

Etter årevis med ensidig klaging på lønns- og arbeidsforhold - og ikke minst manglende rekruttering. Nå blir situasjonen ved landets intensivavdelinger litt mer belyst i offentligheten, i det minste. Det har vært noe underlig hvordan mediene i flere år, særlig de to siste, har kjørt på med oppslag på oppslag om sykepleiere som er utslitte og klager på lønna. Gang etter gang.

Ser man i kommentarfelt så har det i oponionen tydelig satt seg en forestilling om at denne utvalgte yrkesgruppen innenfor helsevesenet er den gruppen som hele tiden fortjener mer lønn osv osv. Det er også godt mulig - det sier jeg ikke, men det har vært forstemmende hvordan selv seriøse medier som NRK har lagt seg under for Sykepleierforbundets ensidige propaganda. Organisasjonen har nærmest hatt klippekort til blant annet Dagsrevyen, og aldri har NRK evnet å stille et kritisk spørsmål.

Det handler selvsagt, som alltid i helsevesenet, også om profesjonskamp. Som jeg skrev i en annen tråd - vi har langt flere sykepleiere i Norge enn i sammenlignbare land. Hvorfor er det da også mangel på sykepleiere? Det vanlige svaret er "dårlig lønn" og "flere slutter", ja, det er selvsagt også en del av bildet, men det er også andre elementer. Det er godt det endelig blir litt mer balanse i fremstillingen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sykep ... 3424229760

Og det er også flere andre yrkesgrupper som står på, jobber ekstra og som ikke er i nærheten av samme lønnsnivå:

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/0 ... enke-nytt/

Jeg er ikke på jakt etter å ta en yrkesgruppe, men har i ganske mange år irritert meg over at man kan belyse at også denne saken har flere sider.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»