Snøbrett under Vinter-OL 2022

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Snøbrett under Vinter-OL 2022

Legg inn av lok1 »

Prøver meg med enda en tråd. Tror dette er den siste man trenger, men og med at man etter hvert får store gullsjanser her så er det vel greit med en egen her.

Norges tropp
Marcus Kleveland
Mons Røisland
Ståle Sandbech
Hanne Eilertsen

Kort analyse
Først og fremst har vi Kleveland, som kommer rett fra gull og sølv fra X-games, i hhv big air og slopestyle. Helt klart at han er en soleklar favoritt til minst en medalje i OL. Til sammenligning mener jeg han har et større favorittstempel enn Birk Ruud på ski. Også Mons Røiseland har medaljer fra X, men mislyktes litt i årets versjon. Har han som en outsider i alle fall, spesielt i slopestyle. Ståle Sandbech er nok kanskje blitt litt for gammel, og henger ikke like mye med på nye triks, men kanskje han kan få revansje for slik det har gått tidligere. Må nok uansett opp et par hakk fra hva han har gjort de siste årene.
Hanne Eilertsen er allerede i gang med lekene, hun ble nummer 16 i slopestyle. Deltar også i big air.

Av utenlandske favoritter finner vi kjente navn som Mark McMorris, Max Parrot og Sebastien Toutant i slope/big, og ikke minst Hirano/James/Totsuka, i det som kan bli en meget interessant halfpipe-konkurranse. For kvinnene har man navn som Zoi, Jamie Anderson, Chloe Kim og Laurie Blondin som alle er med.

Er også øvelser utenom park-øvelsene. Det konkurreres i paralellstorslalåm og cross, og også en ny lagøvelse i cross. Storbritannia kan ta sitt andre gull gjennom tidene på snø hvis Charlotte Bankes innfrir, men flere gode og gamle konkurrenter der. Ellers går disse gjerne midt på natten, så det er vel for spesielt interesserte å stå opp for å se slalåmsnøbrett.

Program
Kun finaler
6. februar – Slopestyle kvinner
7. februar – Slopestyle menn
8. februar – Parallell menn og kvinner
9. februar – Cross kvinner
10. februar – Halfpipe kvinner
10. februar – Cross menn
11. februar – Halfpipe menn
12. februar – Cross blandet lag
15. februar – Big air kvinner
15. februar – Big air menn

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Ingen Greve i kommentator bua?
Ikke bra, er vel faktisk første gang siden 2002 at snowboard i OL går uten hans kommentering

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

New Zealands første gull i vinter-OL, og Australia med bronse. Greit å se at landene der nede kan hevde seg også, og gullet var vel ingen bombe.

Åtte nasjoner fra fire forskjellige verdensdeler topp åtte. Bra spredning.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Damn! Ikke noen god start dette…

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Sitter med en dårlig følelse etter første kvalikkomgang. Kleveland med fall og omgangene til Røisland og Sanbech begge sannsynligvis litt for svake til å holde…
Sist redigert av Kenrojo den søn feb 06, 2022 6:52 am, redigert 1 gang totalt.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Kenrojo skrev: søn feb 06, 2022 6:47 am Sitter med en dårlig følelse etter første kvalikkomgang. Kleveland med fall og omgangene til Røiseland og Sanbech begge sannsynligvis litt for svake til å holde…
Jeg føler at de norske snowboardutøverne ofte blir opphauset før OL, bare for å underprestere når det virkelig gjelder. Ståle Sandbech i Sotsji var et hederlig unntak. Håper jeg tar feil. Heia Marcus!

McMorris viser hvordan det skal gjøres.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Ikke overbevisende av Kleveland i andre omgang heller. Mulig det holder til finale, men ikke imponerende.

11.-plass med 64 poeng. Det holder nok ikke, nei.
Sist redigert av Tullin_Thams den søn feb 06, 2022 6:58 am, redigert 1 gang totalt.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Hvem er mannen som kommenterer? Sjelden hørt en mer positiv type i hele mitt liv.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Sensasjonelt dårlig kommentering! Hjelpe meg! For en jinxing!

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

For svak poengsum for Kleveland til å nå finalen dessverre.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Å sitte å si at det er 100% sikkert at Kleveland avanserer før han har kjørt, i en så marginal idrett blir ren idioti. Snakk om å dumme seg ut…

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Våknet tidlig og får ikke sove så ble sittende å se på dette i vente på 30 km.For noe underlige kommentatorer. Her var det mye rart.

Ser ikke så bra ut for Kleveland nei.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Kenrojo skrev: søn feb 06, 2022 7:00 am Å sitte å si at det er 100% sikkert at Kleveland avanserer før han har kjørt, i en så marginal idrett blir ren idioti. Snakk om å dumme seg ut…
Hovedkommentatoren har jo gitt ham gull i Big Air også. Det blir for useriøst, men det står jo i stil med idretten snowboard.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Kleveland lever enda

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Ståle kvalifisert iallefall. Så må man bare håpe på at Mons også klarer det, men det skal holde hardt…

MadBum

Legg inn av MadBum »

Sandbech er hvertfall videre. Lett

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Brukbart andre run av Sandbech og den poengsummen vil definitivt holde til finale.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Enormt god stemning kommentatorbua hvertfall.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Kenrojo skrev: søn feb 06, 2022 7:23 am Ståle kvalifisert iallefall. Så må man bare håpe på at Mons også klarer det, men det skal holde hardt…
Sandbech er en vi kan stole på, men han har dessverre ikke det toppnivået som skal til for å ta medalje. Det har nok de to andre norske.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Mons lever ennå. Mange som misser her, i en vanskelig løype….

Der er han faktisk klar for finale. Medaljehåpet lever…
Sist redigert av Kenrojo den søn feb 06, 2022 7:45 am, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Der forsvant et gull ifølge mediene.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Landslagstrener Marius Håker er hjemme i Norge med korona. Hvordan var han som aktiv? Her er en over 10 år gammel link:

https://www.aftenposten.no/norge/i/ppwk ... r-i-svevet

Om han var så aktiv, da. Jeg har sovet i timen når det gjelder sønnen til Erik.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Sandbech den eneste som leverer 2 runs med over 70 i score. Hadde vært gøy om han overrasker alle i morgen…

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Faen! Kjipe nyheter å våkne til. Hadde unnet Kleveland en medalje. Helt utrolig at han ikke klarte å kvalifisere seg.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Jeg hadde dårlige treninger de første dagene, men en god trening før finalen. Når jeg har en god følelse, går det aldri bra. Det var det jeg fryktet i dag også, sier Kleveland til VG etter sitt andre run.

Ikke ekspert på snowboard, men høres jo ut som han hadde trengt en (ny) mentaltrener.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kenrojo skrev: søn feb 06, 2022 7:56 am Sandbech den eneste som leverer 2 runs med over 70 i score. Hadde vært gøy om han overrasker alle i morgen…
Og Sandbech som ikke engang var sikker på om han gadd å reise til OL. Han mente selv han ikke var god nok. Mens Kleveland den store favoritten ikke engang klarte å kvalifisere seg. Er dette omvendt OL? Som spådd kan vi få mange rare resultater i flere grener, kunstsnø, kulde, vind osv. Tror dette kan gjøre at selv de beste kan feile.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hvorfor står det i VG at OL er over før det startet for Kleveland? Han har da enda en konkurransd igjen, big air. Han gjorde det jo også bra i big air i X-games. Han har enda en sjanse der.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

rexenes skrev: søn feb 06, 2022 7:59 am Jeg hadde dårlige treninger de første dagene, men en god trening før finalen. Når jeg har en god følelse, går det aldri bra. Det var det jeg fryktet i dag også, sier Kleveland til VG etter sitt andre run.

Ikke ekspert på snowboard, men høres jo ut som han hadde trengt en (ny) mentaltrener.
Jævelig kjipt. Er det en jeg hadde unnet medalje ville det vært Kleveland. Han gjorde det så bra i X-games. Faen altså. Dette er en massiv nedtur. Heldigvis har han enda en konkurranse i OL. Får håpe det går bedre der. Slopstyle var uansett ikke den beste øvelsen hans i X-games, fikk "bare" sølv. Han vant gull i big air. Enda godt vi har andre norske som fortsatt er med i konkurransen. Sandbech er eldre. Det skal visst være en krevende løype. Kanskje kan han ha en fordel? En av drømmemedaljene mine er medalje i snøbrett. For meg henger snøbrett, alpint, curling, skøyter og hopp høyt. Enda høyere enn miniidrettene skiskyting og langrenn. For meg er det større å vinne verdensidretter enn en "nordisk" idrett slik som langrenn. Sverige klarte det i går med kulekjøreren sin, så da bør Norge klare det også.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Sandbech om kvaliken i dag: "Min største fordel her, er at jeg ikke blir så stressa. Det blir mange av de andre, det ser ikke ut som de slapper av. Jeg har ikke vært nervøs i det hele tatt, noe som er helt sprøtt, sier han til VG."

Har litt trua på Sandbech. Han har i hvert fall den riktige holdningen. Han havnet på 4. plass i kvaliken. Medalje er innenfor rekkevidde. Har sagt tidligere at jeg hadde unnet Kleveland en medalje, men det samme kan sies for Sandbech. Fra å ikke være sikker på om han gidder å stille til OL til en fjerdeplass i kvaliken. Det er sterkt altså. Hadde da vært ekstra moro med medalje.

Her er det han sa før OL: https://www.aftenposten.no/sport/i/Or0Q ... elger-aa-d

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Ble en stor norsk nedtur denne slopestyle-konkurransen. Her hadde vi på forhånd 2 av de største medaljefavorittene, samt en outsider. Men det floppes dessverre, og de er faktisk veldig langt unna å lykkes…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»