Strømprisen til sommeren

Svar
fargerik

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tor aug 04, 2022 10:36 am Klassekampen har sammenstilt hvordan de forskjellige partiene ønsker å løse strømkrisen, og om de faktisk vil gjøre noe med problemet eller bare behandle symptomene:

Bilde

Dette er noe alle bør merke seg.
Det er et visst sprik, ja.
Og disse skal bli enige om hva som er best.
Bare å følge med....

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Bombe at AP sier kanskje på alt Klarer ikke ta standpunkt til hva man skal ha til lunch eller om venstre sokk skal på før den høgre uten en utredning.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 10:49 am
newsflash skrev: tor aug 04, 2022 10:36 am Klassekampen har sammenstilt hvordan de forskjellige partiene ønsker å løse strømkrisen, og om de faktisk vil gjøre noe med problemet eller bare behandle symptomene:

Bilde

Dette er noe alle bør merke seg.
Det er et visst sprik, ja.
Og disse skal bli enige om hva som er best.
Bare å følge med....
Tja, Ap og H har jo sammen med V flertall, dermed kan det jo gå mot fortsatt krafteksport og ikke makspris (men strømstøtte).

Men da går nok Sp ut av regjering, og Ap risikerer å sprekke på midten.

Dermed tipper jeg det blir utvidet strømstøtte, også til næringslivet. Hvordan de skal få strømstøtte til næringslivet til å være i tråd med EØS er jeg imidlertid usikker på.

Tviler på at det kommer eksportbegrensninger nå, men at det kommer lovnader om det dersom situasjonen ikke endrer seg. Håper flertallet på Stortinget tar ansvar her og sørger for at det blir innført umiddelbart. Neppe i tråd med EØS avtalen det heller, men tar jo litt tid før reaksjonene kommer.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 10:26 am
Sisyfos skrev: tor aug 04, 2022 10:22 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:34 am
Det ligger flere elvekraftverk langs landets lengste elv Glomma.
Hvordan ser du for deg å flytte vannet fra Glomma til magasinene på den andre siden av fjellene?
En "flytter" strømmen, ikke vannet. Elvekraftverkene i så vel Glomma som de tre her i Gudbrandsdalslågen er knyttet til vårt strømnett i Sør-Norge. Når elvekraftverkene produserer for fullt produserer en tilsvarende mindre i kraftverkene som produserer strøm fra magasinvann, og en sparer vann i magasinene til disse.

Ellers:

Ekstremprisene på strøm i Sør-Norge er en varslet krise og burde ikke komme som noen overraskelse for Støre og co.

Strømprisene i Sør-Norge er en direkte konsekvens av Stortingets vedtak om å innlemme Norge i Energimarkedspakke 3 og Acer sammen med nye kabler til England og EU.

Prisnivået vi nå ser er bare begynnelsen. Til vinteren blir det mye verre.
Klar over det. Men glomma er over 600 kilometer lang, og det er over hundre kraftverk i Glomma.
Ca 10% av landets produksjon er langs Glomma.
Og det er uregulert kraft, uten magasiner. De lager strøm av alt vannet så sant det ikke renner forbi når det er vårflom.
Er det bare å flytte denne strømmen over fjellet?
Ikke vet jeg. Er det kraftlinjer til det? Ikke vet jeg.
Dessuten trengs jo strøm på østlandet også.
Jeg vet det jo ikke sikkert, men jeg antar at all kraft som produseres i elvekraftverk i Sør-Norge kan anvendes innenlands her i Sør-Norge, og at kraftproduksjonen fra magasinkraftverkene da kan reduseres tilsvarende.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: tor aug 04, 2022 10:59 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 10:49 am
newsflash skrev: tor aug 04, 2022 10:36 am Klassekampen har sammenstilt hvordan de forskjellige partiene ønsker å løse strømkrisen, og om de faktisk vil gjøre noe med problemet eller bare behandle symptomene:

Bilde

Dette er noe alle bør merke seg.
Det er et visst sprik, ja.
Og disse skal bli enige om hva som er best.
Bare å følge med....
Tja, Ap og H har jo sammen med V flertall, dermed kan det jo gå mot fortsatt krafteksport og ikke makspris (men strømstøtte).

Men da går nok Sp ut av regjering, og Ap risikerer å sprekke på midten.

Dermed tipper jeg det blir utvidet strømstøtte, også til næringslivet. Hvordan de skal få strømstøtte til næringslivet til å være i tråd med EØS er jeg imidlertid usikker på.

Tviler på at det kommer eksportbegrensninger nå, men at det kommer lovnader om det dersom situasjonen ikke endrer seg. Håper flertallet på Stortinget tar ansvar her og sørger for at det blir innført umiddelbart. Neppe i tråd med EØS avtalen det heller, men tar jo litt tid før reaksjonene kommer.
Helt korrekt det du skriver, hensynet til EU og EØS-avtalen går foran hensynet til folket og landet. AP og Høyre er villig til å kjøre landet utfor stupet, framfor å foreta seg noe for å fjerne årsaken til at Norge har spinnville strømpriser og tomme vannreservoar.
Skulle man tenke seg at Norge hadde stått i en liknende situasjon uten EØS-avtalen, ville støtte til næringslivet vært på plass for lengst. Det som oppfattes som nøling og handlingslammelse er tid som brukes til å finkjemme EU-regelverket for tiltak Norge får lov av EU til å kunne benytte.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Sisyfos skrev: tor aug 04, 2022 11:33 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 10:26 am
Sisyfos skrev: tor aug 04, 2022 10:22 am

En "flytter" strømmen, ikke vannet. Elvekraftverkene i så vel Glomma som de tre her i Gudbrandsdalslågen er knyttet til vårt strømnett i Sør-Norge. Når elvekraftverkene produserer for fullt produserer en tilsvarende mindre i kraftverkene som produserer strøm fra magasinvann, og en sparer vann i magasinene til disse.

Ellers:

Ekstremprisene på strøm i Sør-Norge er en varslet krise og burde ikke komme som noen overraskelse for Støre og co.

Strømprisene i Sør-Norge er en direkte konsekvens av Stortingets vedtak om å innlemme Norge i Energimarkedspakke 3 og Acer sammen med nye kabler til England og EU.

Prisnivået vi nå ser er bare begynnelsen. Til vinteren blir det mye verre.
Klar over det. Men glomma er over 600 kilometer lang, og det er over hundre kraftverk i Glomma.
Ca 10% av landets produksjon er langs Glomma.
Og det er uregulert kraft, uten magasiner. De lager strøm av alt vannet så sant det ikke renner forbi når det er vårflom.
Er det bare å flytte denne strømmen over fjellet?
Ikke vet jeg. Er det kraftlinjer til det? Ikke vet jeg.
Dessuten trengs jo strøm på østlandet også.
Jeg vet det jo ikke sikkert, men jeg antar at all kraft som produseres i elvekraftverk i Sør-Norge kan anvendes innenlands her i Sør-Norge, og at kraftproduksjonen fra magasinkraftverkene da kan reduseres tilsvarende.
Selvsagt er det slik, men ja-partiene prioriterer at norsk vannkraft selges ut av landet slik at den blir med i det internasjonale markedsspillet innen EUs energiunion og som fører til spinnville priser i Norge.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

newsflash skrev: tor aug 04, 2022 10:36 am Klassekampen har sammenstilt hvordan de forskjellige partiene ønsker å løse strømkrisen, og om de faktisk vil gjøre noe med problemet eller bare behandle symptomene:

Bilde

Dette er noe alle bør merke seg.
Kanskje partiet i midten.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Enda et bevis for at mediene støtter regjeringens strømpolitikk. Her fremstiller Dagbladet Vedum som gavmild:

Sponser ENDA MER av strømregningen din
https://www.dagbladet.no/nyheter/sponse ... 1/76795169

For en overskrift - og for en påstand.

Dagbladets logikk:
Hans raner Per for kr 2,-
Hans angrer seg og gir Per tilbake 1 krone av pengene sine.

I flg. Dagbladet har Hans sponset Per med kr 1,-

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Neptun skrev: tor aug 04, 2022 2:09 pm Enda et bevis for at mediene støtter regjeringens strømpolitikk. Her fremstiller Dagbladet Vedum som gavmild:

Sponser ENDA MER av strømregningen din
https://www.dagbladet.no/nyheter/sponse ... 1/76795169

For en overskrift - og for en påstand.

Dagbladets logikk:
Hans raner Per for kr 2,-
Hans angrer seg og gir Per tilbake 1 krone av pengene sine.

I flg. Dagbladet har Hans sponset Per med kr 1,-
Presist! Det er direkte frekt å kalle dette for "strømstøtte", og det ergrer meg kraftig å høre. Det er ikke noen "støtte" dette, det er tilbakebetaling av ranspenger.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

William_S skrev: tor aug 04, 2022 8:51 am
Tullekoppen skrev: ons aug 03, 2022 9:35 pm
ulefos skrev: ons aug 03, 2022 8:50 pm opposisjonen tenker over løsninger som kan selges til velgerne mens de pusser tenner, regjeringen skal lage løsninger som står seg over tid, da må man tenke en god del lenger enn Hoksrud og Sneve. Visste du at foregående regjering undertegnet de siste avtalene om strømleveranser til England etter at de hadde tapt valget?

og ministeren som ønsket seg høyere strømpriser satt i regjeringen til Erna Solberg
Det er bare en løsning som står seg over tid, og det er at vi tar kontroll over kraften vår selv.
Det er ingen grunn til å diskutere hvem som egentlig har skylda; Ap og H er fullstendig enige om europapolitikken. Men det er nå, på Støres vakt, at vi ser konsekvensene (som alle som gadd å følge med på Acer-debatten var klar over på forhånd) - og siden det fortsatt er Støre som regjerer er det han som må slutte å "følge nøye med på situasjonen" og handle i stede.

En liten funfact er at regjeringen ikke regner landbruk som næringsvirksomhet:

" og mens husholdninger, bønder, frivillige organisasjoner og idrettslag har blitt lovet strømstøtte av regjeringen, får ikke bedrifter foreløpig hjelp til å takle de plutselig høye utgiftene.
Onsdag opplyste likevel statsminister Jonas Gahr Støre til NRK at regjeringa nå ser på ulike strømordninger for næringslivet."
Tja vel da får ikke vi importert kraft når det trengs heller da.
I stedet for å rote oss bort ved å sammensause med EU de siste 30 årene, kunne vi heller ha brukt tiden til å bygge nok kraft til eget forbruk, som rekker også for såkalte tørrår.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Sisyfos skrev: tor aug 04, 2022 2:28 pm
Neptun skrev: tor aug 04, 2022 2:09 pm Enda et bevis for at mediene støtter regjeringens strømpolitikk. Her fremstiller Dagbladet Vedum som gavmild:

Sponser ENDA MER av strømregningen din
https://www.dagbladet.no/nyheter/sponse ... 1/76795169

For en overskrift - og for en påstand.

Dagbladets logikk:
Hans raner Per for kr 2,-
Hans angrer seg og gir Per tilbake 1 krone av pengene sine.

I flg. Dagbladet har Hans sponset Per med kr 1,-
Presist! Det er direkte frekt å kalle dette for "strømstøtte", og det ergrer meg kraftig å høre. Det er ikke noen "støtte" dette, det er tilbakebetaling av ranspenger.
Det kan man si, og situasjonen forverres ved at strømstøttens oppgave er å skjerme ja-politikerne for kritikk for å ha ført en ødeleggende politikk for folket og landet. Ikke særlig spenstig å bruke folks skattepenger til denne skjermingen.

William_S

Legg inn av William_S »

Kan jeg få komme med en bombe her ? Norsk kraft har vel egentlig vært for billig. Nedover I Europa har de i alle tider betalt mye mer enn oss. Men er klart strøm bør jo ikke være en handelsvare som en dress på Dressmann eller kjøttdeig i butikken sånn egentlig

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

William_S skrev: tor aug 04, 2022 5:09 pm Kan jeg få komme med en bombe her ? Norsk kraft har vel egentlig vært for billig. Nedover I Europa har de i alle tider betalt mye mer enn oss. Men er klart strøm bør jo ikke være en handelsvare som en dress på Dressmann eller kjøttdeig i butikken sånn egentlig
Billig kraft har alltid vært et konkurransetrinn vi har hatt her til lands. Det var slik vi bygde opp industrien. Og det er slik vi sørger for at industrien ikke flagges ut og legges ned.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Sisyfos skrev: tor aug 04, 2022 2:28 pm
Presist! Det er direkte frekt å kalle dette for "strømstøtte", og det ergrer meg kraftig å høre. Det er ikke noen "støtte" dette, det er tilbakebetaling av ranspenger.
Hele strømstøtta er en fallitterklæring.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tullekoppen skrev: tor aug 04, 2022 5:51 pm
Sisyfos skrev: tor aug 04, 2022 2:28 pm
Presist! Det er direkte frekt å kalle dette for "strømstøtte", og det ergrer meg kraftig å høre. Det er ikke noen "støtte" dette, det er tilbakebetaling av ranspenger.
Hele strømstøtta er en fallitterklæring.
Det er jo noe alle har brølt i fistel for å få, da.
Den gangen Erna var sjef, gnålet opposisjonen om å planlegge en strømstøtte, noe som ble blankt avfeid.
Støre&Co fikk som du vet dette på plass ganske kjapt etter stortingsvalget.
Dersom dette er en fallitterklæring, burde vel kanskje dagens opposisjon kreve at denne strømstøtten blir avviklet?
Hva tror du?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

William_S skrev: tor aug 04, 2022 5:09 pm Kan jeg få komme med en bombe her ? Norsk kraft har vel egentlig vært for billig. Nedover I Europa har de i alle tider betalt mye mer enn oss. Men er klart strøm bør jo ikke være en handelsvare som en dress på Dressmann eller kjøttdeig i butikken sånn egentlig
Det er prisforskjeller på mangt og meget mellom land, av forskjellige årsaker. Jeg ser intet poeng i at vi i Norge skal ha en kunstig høy pris på strøm når det er så billig å produsere den i Norge, ca. 10-12 øre/kWh for vannkraft.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Erna har avbrutt ferien og kommet på banen for å sørge for full dekning av strømpris over 70 øre pr kw . Nå får hun og Støre snakkes om hvem som skal styre dette landet. Støre fungerer jo rett og slett som en interim regjering.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

newsflash skrev: tor aug 04, 2022 5:28 pm
William_S skrev: tor aug 04, 2022 5:09 pm Kan jeg få komme med en bombe her ? Norsk kraft har vel egentlig vært for billig. Nedover I Europa har de i alle tider betalt mye mer enn oss. Men er klart strøm bør jo ikke være en handelsvare som en dress på Dressmann eller kjøttdeig i butikken sånn egentlig
Billig kraft har alltid vært et konkurransetrinn vi har hatt her til lands. Det var slik vi bygde opp industrien. Og det er slik vi sørger for at industrien ikke flagges ut og legges ned.
Riktig. De som er uenig i dette motarbeider næringslivet i Norge som trenger noen gode kort også for å kunne være konkurransedyktige.
De har fra før et vanskelig utgangspunkt med norsk lønnsnivå.

Det er vel på høy tid for AP å slutte å kalle seg Arbeiderpartiet!
De er alt annet enn et parti for arbeidere, de er et parti for kraftbaroner og EU (spes. Tyskland). Akkurat som Høyre.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Optimist1 skrev: tor aug 04, 2022 9:10 pm Erna har avbrutt ferien og kommet på banen for å sørge for full dekning av strømpris over 70 øre pr kw . Nå får hun og Støre snakkes om hvem som skal styre dette landet. Støre fungerer jo rett og slett som en interim regjering.
I det vesentlige er det EU som styrer Norge, takket være AP og Høyre m/haleheng.
Ingen av de to har mot til å kjempe for sin politikk i åpent lende, men kamuflerer den, nå ved å kappes om å bruke folks skattekroner til å skjerme seg selv mot kritikk for den ødeleggende samrøre-politikken med EU. Skammelig!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

hauge23 skrev: tor aug 04, 2022 10:22 pm
Optimist1 skrev: tor aug 04, 2022 9:10 pm Erna har avbrutt ferien og kommet på banen for å sørge for full dekning av strømpris over 70 øre pr kw . Nå får hun og Støre snakkes om hvem som skal styre dette landet. Støre fungerer jo rett og slett som en interim regjering.
I det vesentlige er det EU som styrer Norge, takket være AP og Høyre m/haleheng.
Ingen av de to har mot til å kjempe for sin politikk i åpent lende, men kamuflerer den, nå ved å kappes om å bruke folks skattekroner til å skjerme seg selv mot kritikk for den ødeleggende samrøre-politikken med EU. Skammelig!
Vet det er flere mekanismer og kompliserte greier som styrer dette, men det er litt forstemmende å se fullverdige medlemmer av EU, og våre nærmeste naboer Sverige og Finland ha vesentlig lavere strømpriser enn Norge.
Jeg sliter virkelig hardt med å akseptere det, samt den enorme forskjellen mellom nord og sør i Norge, det er rett og slett ubegripelig, og på sikt ikke holdbart.
Personlig berøres jeg ikke så voldsomt av strømprisen i min lille leilighet i Oslo, men poenget er heller ikke hva akkurat jeg opplever, jeg tror ikke det er bra for samholdet i et langstrakt land at man til tider betaler 10,20 eller 100 ganger mer i en landsdel for noe vi alle ser på som et felles gode, noe bør gjøres her.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

KingKongHalvor skrev: tor aug 04, 2022 10:46 pm
hauge23 skrev: tor aug 04, 2022 10:22 pm
Optimist1 skrev: tor aug 04, 2022 9:10 pm Erna har avbrutt ferien og kommet på banen for å sørge for full dekning av strømpris over 70 øre pr kw . Nå får hun og Støre snakkes om hvem som skal styre dette landet. Støre fungerer jo rett og slett som en interim regjering.
I det vesentlige er det EU som styrer Norge, takket være AP og Høyre m/haleheng.
Ingen av de to har mot til å kjempe for sin politikk i åpent lende, men kamuflerer den, nå ved å kappes om å bruke folks skattekroner til å skjerme seg selv mot kritikk for den ødeleggende samrøre-politikken med EU. Skammelig!
Vet det er flere mekanismer og kompliserte greier som styrer dette, men det er litt forstemmende å se fullverdige medlemmer av EU, og våre nærmeste naboer Sverige og Finland ha vesentlig lavere strømpriser enn Norge.
Jeg sliter virkelig hardt med å akseptere det, samt den enorme forskjellen mellom nord og sør i Norge, det er rett og slett ubegripelig, og på sikt ikke holdbart.
Personlig berøres jeg ikke så voldsomt av strømprisen i min lille leilighet i Oslo, men poenget er heller ikke hva akkurat jeg opplever, jeg tror ikke det er bra for samholdet i et langstrakt land at man til tider betaler 10,20 eller 100 ganger mer i en landsdel for noe vi alle ser på som et felles gode, noe bør gjøres her.
I morgen er prisen opp til 230 ganger høyere i sør enn i midt og nord. I de 30 årene Norge har prioritert å sammensause med EU, kunne vi hatt på plass stor nok produksjon til også forsyne Norge i såkalte tørrår, samt overføringslinjer mellom sør og nord med stor nok kapasitet til lik pris over hele landet.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

hauge23 skrev: tor aug 04, 2022 11:43 pm
KingKongHalvor skrev: tor aug 04, 2022 10:46 pm
hauge23 skrev: tor aug 04, 2022 10:22 pm

I det vesentlige er det EU som styrer Norge, takket være AP og Høyre m/haleheng.
Ingen av de to har mot til å kjempe for sin politikk i åpent lende, men kamuflerer den, nå ved å kappes om å bruke folks skattekroner til å skjerme seg selv mot kritikk for den ødeleggende samrøre-politikken med EU. Skammelig!
Vet det er flere mekanismer og kompliserte greier som styrer dette, men det er litt forstemmende å se fullverdige medlemmer av EU, og våre nærmeste naboer Sverige og Finland ha vesentlig lavere strømpriser enn Norge.
Jeg sliter virkelig hardt med å akseptere det, samt den enorme forskjellen mellom nord og sør i Norge, det er rett og slett ubegripelig, og på sikt ikke holdbart.
Personlig berøres jeg ikke så voldsomt av strømprisen i min lille leilighet i Oslo, men poenget er heller ikke hva akkurat jeg opplever, jeg tror ikke det er bra for samholdet i et langstrakt land at man til tider betaler 10,20 eller 100 ganger mer i en landsdel for noe vi alle ser på som et felles gode, noe bør gjøres her.
I morgen er prisen opp til 230 ganger høyere i sør enn i midt og nord. I de 30 årene Norge har prioritert å sammensause med EU, kunne vi hatt på plass stor nok produksjon til også forsyne Norge i såkalte tørrår, samt overføringslinjer mellom sør og nord med stor nok kapasitet til lik pris over hele landet.
Ja, det er grotesk. Men har nå forstått at det hjelper fint lite om man øker kapasiteten mellom nord og sør, det vil bare føre til høyere priser også i nord. Acer-avtalen må reforhandles, men det er det ingen politikere som snakker noe særlig om.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Justice 97 skrev: fre aug 05, 2022 12:00 am Erna forsvarer kablene med nebb og klør.

Høgre-leiar Erna Solberg trur ikkje utanlandskablane og ACER-avtalen er årsaka til dei høge straumprisane. Skulda må leggast på krig og låg vasstand, ikkje kablane, meiner ho.

– No er vi i ei krise på grunn av gass og Ukraina, fordi det er krig i Europa. Vi må ikkje gløyme at det er det som er scenarioet: Ikkje Acer, men krigen i Europa og til dels den låge vasstanden i Sør-Noreg, fastslår Høgre-leiaren.
Det har hun forsåvidt rett i, bortsett fra at ACER ikke tar hensyn til om det er lite kapasitet i magasinene i Norge, det er den store svakheten med avtalen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Justice 97 skrev: fre aug 05, 2022 12:00 am Erna forsvarer kablene med nebb og klør.

Høgre-leiar Erna Solberg trur ikkje utanlandskablane og ACER-avtalen er årsaka til dei høge straumprisane. Skulda må leggast på krig og låg vasstand, ikkje kablane, meiner ho.

– No er vi i ei krise på grunn av gass og Ukraina, fordi det er krig i Europa. Vi må ikkje gløyme at det er det som er scenarioet: Ikkje Acer, men krigen i Europa og til dels den låge vasstanden i Sør-Noreg, fastslår Høgre-leiaren.
Grunnlaget for den krisen vi ser i Norge i dag var i fjor på denne tiden. Det var da magasinene ble tømt.

Deretter har kablene forhindret at de har fyltes igjen.

Har absolutt ingenting med krigen i Ukraina å gjøre.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KingKongHalvor skrev: fre aug 05, 2022 12:03 am
Justice 97 skrev: fre aug 05, 2022 12:00 am Erna forsvarer kablene med nebb og klør.

Høgre-leiar Erna Solberg trur ikkje utanlandskablane og ACER-avtalen er årsaka til dei høge straumprisane. Skulda må leggast på krig og låg vasstand, ikkje kablane, meiner ho.

– No er vi i ei krise på grunn av gass og Ukraina, fordi det er krig i Europa. Vi må ikkje gløyme at det er det som er scenarioet: Ikkje Acer, men krigen i Europa og til dels den låge vasstanden i Sør-Noreg, fastslår Høgre-leiaren.
Det har hun forsåvidt rett i, bortsett fra at ACER ikke tar hensyn til om det er lite kapasitet i magasinene i Norge, det er den store svakheten med avtalen.
Tull og tøys fra globalist Erna som alltid.
Det er Tyskland og EUs vanvittige grønne skifte og utfasing av stabil kraft fra kullkraftverk - og atomkraftverk til fordel for ustabil grønn kraft som er hovedårsaken.
Det vet alle uten den dumme kua.

William_S

Legg inn av William_S »

newsflash skrev: fre aug 05, 2022 12:08 am
Justice 97 skrev: fre aug 05, 2022 12:00 am Erna forsvarer kablene med nebb og klør.

Høgre-leiar Erna Solberg trur ikkje utanlandskablane og ACER-avtalen er årsaka til dei høge straumprisane. Skulda må leggast på krig og låg vasstand, ikkje kablane, meiner ho.

– No er vi i ei krise på grunn av gass og Ukraina, fordi det er krig i Europa. Vi må ikkje gløyme at det er det som er scenarioet: Ikkje Acer, men krigen i Europa og til dels den låge vasstanden i Sør-Noreg, fastslår Høgre-leiaren.
Grunnlaget for den krisen vi ser i Norge i dag var i fjor på denne tiden. Det var da magasinene ble tømt.

Deretter har kablene forhindret at de har fyltes igjen.

Har absolutt ingenting med krigen i Ukraina å gjøre.
Evt så er det været i Norge da. Og været er det lite politikerne kan gjøre noe med.

William_S

Legg inn av William_S »

Neptun skrev: fre aug 05, 2022 12:16 am
KingKongHalvor skrev: fre aug 05, 2022 12:03 am
Justice 97 skrev: fre aug 05, 2022 12:00 am Erna forsvarer kablene med nebb og klør.

Høgre-leiar Erna Solberg trur ikkje utanlandskablane og ACER-avtalen er årsaka til dei høge straumprisane. Skulda må leggast på krig og låg vasstand, ikkje kablane, meiner ho.

– No er vi i ei krise på grunn av gass og Ukraina, fordi det er krig i Europa. Vi må ikkje gløyme at det er det som er scenarioet: Ikkje Acer, men krigen i Europa og til dels den låge vasstanden i Sør-Noreg, fastslår Høgre-leiaren.
Det har hun forsåvidt rett i, bortsett fra at ACER ikke tar hensyn til om det er lite kapasitet i magasinene i Norge, det er den store svakheten med avtalen.
Tull og tøys fra globalist Erna som alltid.
Det er Tyskland og EUs vanvittige grønne skifte og utfasing av stabil kraft fra kullkraftverk - og atomkraftverk til fordel for ustabil grønn kraft som er hovedårsaken.
Det vet alle uten den dumme kua.
Atomkraft er jo faktisk grønn energi, men mye av problemet med at folk ikke ser på det som det er jo Tjsernobyl osv. Men ok det er forskjell fra et rustent sovjetisk kraftverk til topp moderne vestlige kraftverk. Men ja Tsjernobyl har jo gitt en slags irrasjonell frykt for atomkraft. Og selv Tsjernobyl var jo mer alt som kunne gå galt gikk galt. SÅ lenge atomavfallet lagres forsvarlig finnes det knapt noen grønnere måte å lage energi på. Vanndamp er jo det andre utslippet fra atomkraftverk.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

KingKongHalvor skrev: tor aug 04, 2022 11:51 pm
hauge23 skrev: tor aug 04, 2022 11:43 pm
KingKongHalvor skrev: tor aug 04, 2022 10:46 pm

Vet det er flere mekanismer og kompliserte greier som styrer dette, men det er litt forstemmende å se fullverdige medlemmer av EU, og våre nærmeste naboer Sverige og Finland ha vesentlig lavere strømpriser enn Norge.
Jeg sliter virkelig hardt med å akseptere det, samt den enorme forskjellen mellom nord og sør i Norge, det er rett og slett ubegripelig, og på sikt ikke holdbart.
Personlig berøres jeg ikke så voldsomt av strømprisen i min lille leilighet i Oslo, men poenget er heller ikke hva akkurat jeg opplever, jeg tror ikke det er bra for samholdet i et langstrakt land at man til tider betaler 10,20 eller 100 ganger mer i en landsdel for noe vi alle ser på som et felles gode, noe bør gjøres her.
I morgen er prisen opp til 230 ganger høyere i sør enn i midt og nord. I de 30 årene Norge har prioritert å sammensause med EU, kunne vi hatt på plass stor nok produksjon til også forsyne Norge i såkalte tørrår, samt overføringslinjer mellom sør og nord med stor nok kapasitet til lik pris over hele landet.
Ja, det er grotesk. Men har nå forstått at det hjelper fint lite om man øker kapasiteten mellom nord og sør, det vil bare føre til høyere priser også i nord. Acer-avtalen må reforhandles, men det er det ingen politikere som snakker noe særlig om.
Du har rett i at det ikke hjelper for høy strømpris i sør og lavt nivå i vannbassengene i her ved å øke kapasiteten i overføringslinjene mellom nord og sør, eneste konsekvens er enda høyere eksport ut av landet.
Er vel ikke mulig å endre Acer og vår tilslutning til EUs energiunion uten at EØS-avtalen kommer i spill? Vi har nærmere 30 års erfaringer med hvordan de dominerende partiene har vernet om EØS-avtalen, da forstår vi at ingen politikere snakker om det. Dette er så fundamentalt for AP og Høyre at de velger heller å kjøre Norge utenfor stupet.
Norge har ei omfattende regjerings-/stortingskrise, hvor konsekvensen er at styringssystemet ikke evner å ivareta vitale interesser for folket/landet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

William_S skrev: fre aug 05, 2022 9:50 am
Neptun skrev: fre aug 05, 2022 12:16 am
KingKongHalvor skrev: fre aug 05, 2022 12:03 am

Det har hun forsåvidt rett i, bortsett fra at ACER ikke tar hensyn til om det er lite kapasitet i magasinene i Norge, det er den store svakheten med avtalen.
Tull og tøys fra globalist Erna som alltid.
Det er Tyskland og EUs vanvittige grønne skifte og utfasing av stabil kraft fra kullkraftverk - og atomkraftverk til fordel for ustabil grønn kraft som er hovedårsaken.
Det vet alle uten den dumme kua.
Atomkraft er jo faktisk grønn energi, men mye av problemet med at folk ikke ser på det som det er jo Tjsernobyl osv. Men ok det er forskjell fra et rustent sovjetisk kraftverk til topp moderne vestlige kraftverk. Men ja Tsjernobyl har jo gitt en slags irrasjonell frykt for atomkraft. Og selv Tsjernobyl var jo mer alt som kunne gå galt gikk galt. SÅ lenge atomavfallet lagres forsvarlig finnes det knapt noen grønnere måte å lage energi på. Vanndamp er jo det andre utslippet fra atomkraftverk.
Ingen land i Europa har noe forsvarlig sted å lagre atomavfallet.
Bortsett fra Finland, som visstnok har et forsvarlig lager for sitt eget avfall.
De har altså ikke noe tilbud til andre land.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: fre aug 05, 2022 10:15 am
William_S skrev: fre aug 05, 2022 9:50 am
Neptun skrev: fre aug 05, 2022 12:16 am

Tull og tøys fra globalist Erna som alltid.
Det er Tyskland og EUs vanvittige grønne skifte og utfasing av stabil kraft fra kullkraftverk - og atomkraftverk til fordel for ustabil grønn kraft som er hovedårsaken.
Det vet alle uten den dumme kua.
Atomkraft er jo faktisk grønn energi, men mye av problemet med at folk ikke ser på det som det er jo Tjsernobyl osv. Men ok det er forskjell fra et rustent sovjetisk kraftverk til topp moderne vestlige kraftverk. Men ja Tsjernobyl har jo gitt en slags irrasjonell frykt for atomkraft. Og selv Tsjernobyl var jo mer alt som kunne gå galt gikk galt. SÅ lenge atomavfallet lagres forsvarlig finnes det knapt noen grønnere måte å lage energi på. Vanndamp er jo det andre utslippet fra atomkraftverk.
Ingen land i Europa har noe forsvarlig sted å lagre atomavfallet.
Bortsett fra Finland, som visstnok har et forsvarlig lager for sitt eget avfall.
De har altså ikke noe tilbud til andre land.
Det er feil at ingen andre land i Europa har noe forsvarlig sted å lagre avfallet, men - og dette er dagens lørdagsquiz - hva gjør de da med avfallet?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»