Langrenn 2022: 10 km klassisk, kvinner (10/2)

Svar
Champis

Re: Langrenn 2022: 10 km klassisk, kvinner (10/2)

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:37 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:29 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 11:54 am

Men du skrev jo vitterlig at du ikke klarte å få frem samme entusiasme for henne som for andre idrettsfolk.
Og den manglende entusiasmen må jo da være pga av personligheten hennes og ikke det hun faktisk prestererer i sporet.
For det hun presterer i sporet burde skape større entusiasme enn for de fleste andre idrettsprestasjoner.

Det er det jeg synes er så rart. At man ikke klarer å skille de tingene der.

Forøvrig er eksempelet med nettrulleren ikke særlig godt. En nettruller er flaks, det er derfor man ikke jubler over den der og da. Men man jubler jo til slutt når nettrulleren har vært med på å sikre seieren.

Å vinne med liten margin i langrenn er ikke flaks. Det er et bevis på hvem som klarte å skvise ut det siste.

MÅ prestasjonene hennes fremkalle størrre entusiasme enn andre idrettsprestasjoner? Hvorfor det?

Ja, min entusiasme for dama er noe begrenset, og det har ikke noe med prestasjonene å gjøre. Så derfor klarer jeg å skille akkurat de tingene du ønsker at man skal skille, så jeg skjønner ikke hva som er problemet? Jeg blir enormt entusiastisk når en nordmann ta OL-gull, akkurat som jeg også gjorde med Blummenfeldt i triathlon eller når Klæbo vinner sprinten. Men jeg får forskjellig entusisme rundt forskjellige utøvere allikevel.

Eksempelet med nettrulleren er godt. Det er heller ikke snakk om flaks, for slaget er godt nok til å ta poenget. Men det er snakk om marginer. Og forskjellen er i så fall at marginene var veldig mye mindre i dag enn med en nettruller. 0,4 sekunder over 10 km - den laveste seiersmarginen på noen 10 km i mesterskap.

Jeg har aldri påstått at Johaug vant på flaks, så det for du stå for selv.
Jeg skrev ikke at prestasjonenene hennes fremkalle større entusiasme. Les igjen.

-Ja, min entusiasme for dama er noe begrenset, og det har ikke noe med prestasjonene å gjøre.

Det er jo å vri hele saken på hodet. Ingen har påstått at du liker henne mindre pga av hennes prestasjoner. Det man derimot fikk intrykket av var at du ikke klarte å sette skikkelig pris på hennes prestasjoner pga hennes personlighet. Og det er ikke så rart at man tror når du skriver:

-Jeg klarer ikke helt sette ord på akkurat hva det er, men jeg har i mange år ikke vært så veldig fan av "typen" Johaug. For all del, gøy at hun vinner og gjør det bra, jeg bare klarer ikke å få samme entusiasme rundt henne som jeg har med mange andre norske idrettshelter.

Du skrev jo rett ut at du ikke klarte å få samme entusiasme rundt henne. Og hvis det ikke er pga av prestasjonene i sporet så må det jo være hennes personlighet utenfor sporet som gjør at entusiasmen din blir mindre. Og da gjør du jo nettopp det jeg synes er litt rart. Du blander prestasjoner og personlighet inn i en smørje og ut kommer reaksjonen din.

Selv så er min entusiasme kun basert på prestasjonen.

Og hvorfor du reagerte på at Johaug jubler i det hun skjønner hun har vunnet gull skjønner jeg virkelig ikke. Hvis man ikke skal juble i det man vinner gull, når skal man juble da?

Hvordan det kan få deg til å tenke negativt på Johaug som person er for meg veldig merkelig. Det hadde vært mer merkelig hvis hun ikke reagerte i det hele tatt.

Hvis din entusiasme rundt idrettsutøvere kun er basert på prestasjoner, så er du nok unik i verden. Gratulerer!

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:38 pm
PapaSmurf skrev: tor feb 10, 2022 12:15 pm Selvsagt skal man juble når man vinner. Og den gleden blir jo ekstra stor når det står om tideler og man står og følger med.

Idrettsglede er vakkert.

Det hadde vært langt verre om hun trakk på skuldrene og var arrogant.

Men leter man etter feil hos noen, så har man en tendens til å greie å kreere en.

Enig i at det ikke er noen god egenskap å lete etter feil, og jeg er hvert fall ikke typen som lar meg irritere så veldig lett av andre.

Jeg vet ikke, har bare alltid syntes det har vært noe litt "smålig" over måten Johaug uttaler ting, gjør ting etc. Det er sikkert det som kicker inn ørlittegrann når man ser feiringen mens finnen passerer streken. Det er kun min mening, og derfor jeg skrev den. Så er jeg klar over at det ikke er så mange andre som mener det samme.
Det kan jo hende at det er reaksjonen din på at Johaug jubler i det hun har skjønt at hun har vunnet gull er det som er noe smålig?

Og det kan jo være fordi du på forhånd har bestemt deg for å ikke like henne og dermed leter etter noe du kan kritisere henne for?
Det er i hvertfall det inntrykket jeg får når jeg leser kommentaren din.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:44 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:37 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:29 pm


MÅ prestasjonene hennes fremkalle størrre entusiasme enn andre idrettsprestasjoner? Hvorfor det?

Ja, min entusiasme for dama er noe begrenset, og det har ikke noe med prestasjonene å gjøre. Så derfor klarer jeg å skille akkurat de tingene du ønsker at man skal skille, så jeg skjønner ikke hva som er problemet? Jeg blir enormt entusiastisk når en nordmann ta OL-gull, akkurat som jeg også gjorde med Blummenfeldt i triathlon eller når Klæbo vinner sprinten. Men jeg får forskjellig entusisme rundt forskjellige utøvere allikevel.

Eksempelet med nettrulleren er godt. Det er heller ikke snakk om flaks, for slaget er godt nok til å ta poenget. Men det er snakk om marginer. Og forskjellen er i så fall at marginene var veldig mye mindre i dag enn med en nettruller. 0,4 sekunder over 10 km - den laveste seiersmarginen på noen 10 km i mesterskap.

Jeg har aldri påstått at Johaug vant på flaks, så det for du stå for selv.
Jeg skrev ikke at prestasjonenene hennes fremkalle større entusiasme. Les igjen.

-Ja, min entusiasme for dama er noe begrenset, og det har ikke noe med prestasjonene å gjøre.

Det er jo å vri hele saken på hodet. Ingen har påstått at du liker henne mindre pga av hennes prestasjoner. Det man derimot fikk intrykket av var at du ikke klarte å sette skikkelig pris på hennes prestasjoner pga hennes personlighet. Og det er ikke så rart at man tror når du skriver:

-Jeg klarer ikke helt sette ord på akkurat hva det er, men jeg har i mange år ikke vært så veldig fan av "typen" Johaug. For all del, gøy at hun vinner og gjør det bra, jeg bare klarer ikke å få samme entusiasme rundt henne som jeg har med mange andre norske idrettshelter.

Du skrev jo rett ut at du ikke klarte å få samme entusiasme rundt henne. Og hvis det ikke er pga av prestasjonene i sporet så må det jo være hennes personlighet utenfor sporet som gjør at entusiasmen din blir mindre. Og da gjør du jo nettopp det jeg synes er litt rart. Du blander prestasjoner og personlighet inn i en smørje og ut kommer reaksjonen din.

Selv så er min entusiasme kun basert på prestasjonen.

Og hvorfor du reagerte på at Johaug jubler i det hun skjønner hun har vunnet gull skjønner jeg virkelig ikke. Hvis man ikke skal juble i det man vinner gull, når skal man juble da?

Hvordan det kan få deg til å tenke negativt på Johaug som person er for meg veldig merkelig. Det hadde vært mer merkelig hvis hun ikke reagerte i det hele tatt.

Hvis din entusiasme rundt idrettsutøvere kun er basert på prestasjoner, så er du nok unik i verden. Gratulerer!
Jeg tror ikke det er så unikt. Du skrev jo selv over her at du klarer å skille prestasjon og person. Jeg har bare påpekt at det ikke virker sånn når jeg leser hva du skriver.

Jeg kan styre meg for Johaug i noen sammenheng, men jeg lar altså ikke det gå ut over min entusiasme for hennes prestasjoner. At det skal være så unikt og vanskelig skjønner jeg ikke.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tor feb 10, 2022 1:50 pm, redigert 1 gang totalt.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: tor feb 10, 2022 1:34 pm
janesaj skrev: tor feb 10, 2022 12:42 pm
tartaglia2 skrev: tor feb 10, 2022 12:39 pm Er det bekreftet at de skal gå 3x5 km i morgen? Er veldig lenge siden de har gått 3 runder i samme sløyfe i mesterskap. Er vel mer sannsynlig at de kommer til å gå 2 runder i løypa på 7,5 km.
Ifølge startlisten skal de gå 2x7,5, ja.
Poromaa starter 18:30 foran Bolshunov. Ikke utenkelig at han kan få litt hjelp faktisk, men vanskelig å si hvor lang tid de bruker på 7,5 km. Med Johaugs snittfart i dag tar det cirka 21 minutter å gå 7,5 km, og om Poromaa skal få hjelp av Bolshunov må han nok starte runde 2 cirka 15 sekunder foran Bolshunov. Det høres vrient ut å gå på 18:15 cirka på 7,5. Nå er svensken neppe sterk nok til å ta medalje uansett. Løperne foran Poromaa er for dårlige for å dra nytte av drahjelp tror jeg.
Basert på det jentene gjorde i dag tipper jeg gutta kommer til å bruke ca 19-19,5 min på den første runden i morgen.

Champis

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:45 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:38 pm
PapaSmurf skrev: tor feb 10, 2022 12:15 pm Selvsagt skal man juble når man vinner. Og den gleden blir jo ekstra stor når det står om tideler og man står og følger med.

Idrettsglede er vakkert.

Det hadde vært langt verre om hun trakk på skuldrene og var arrogant.

Men leter man etter feil hos noen, så har man en tendens til å greie å kreere en.

Enig i at det ikke er noen god egenskap å lete etter feil, og jeg er hvert fall ikke typen som lar meg irritere så veldig lett av andre.

Jeg vet ikke, har bare alltid syntes det har vært noe litt "smålig" over måten Johaug uttaler ting, gjør ting etc. Det er sikkert det som kicker inn ørlittegrann når man ser feiringen mens finnen passerer streken. Det er kun min mening, og derfor jeg skrev den. Så er jeg klar over at det ikke er så mange andre som mener det samme.
Det kan jo hende at det er reaksjonen din på at Johaug jubler i det hun har skjønt at hun har vunnet gull er det som er noe smålig?

Og det kan jo være fordi du på forhånd har bestemt deg for å ikke like henne og dermed leter etter noe du kan kritisere henne for?
Det er i hvertfall det inntrykket jeg får når jeg leser kommentaren din.

Ja, det må du gjerne mene, og det er fullt mulig å se det på den måten også. Og som jeg allerede har sagt, det var ikke noe veldig big deal, bare en liten ting som føyer seg inn i rekken over hvordan jeg føler Johaug er. Hadde jeg vært finsk løper, så ville jeg aldri brukt energi på det. Men jeg bare påpeker hvordan jeg føler det stemmer litt med måten jeg ser på henne på.

Champis

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:48 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:44 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:37 pm

Jeg skrev ikke at prestasjonenene hennes fremkalle større entusiasme. Les igjen.

-Ja, min entusiasme for dama er noe begrenset, og det har ikke noe med prestasjonene å gjøre.

Det er jo å vri hele saken på hodet. Ingen har påstått at du liker henne mindre pga av hennes prestasjoner. Det man derimot fikk intrykket av var at du ikke klarte å sette skikkelig pris på hennes prestasjoner pga hennes personlighet. Og det er ikke så rart at man tror når du skriver:

-Jeg klarer ikke helt sette ord på akkurat hva det er, men jeg har i mange år ikke vært så veldig fan av "typen" Johaug. For all del, gøy at hun vinner og gjør det bra, jeg bare klarer ikke å få samme entusiasme rundt henne som jeg har med mange andre norske idrettshelter.

Du skrev jo rett ut at du ikke klarte å få samme entusiasme rundt henne. Og hvis det ikke er pga av prestasjonene i sporet så må det jo være hennes personlighet utenfor sporet som gjør at entusiasmen din blir mindre. Og da gjør du jo nettopp det jeg synes er litt rart. Du blander prestasjoner og personlighet inn i en smørje og ut kommer reaksjonen din.

Selv så er min entusiasme kun basert på prestasjonen.

Og hvorfor du reagerte på at Johaug jubler i det hun skjønner hun har vunnet gull skjønner jeg virkelig ikke. Hvis man ikke skal juble i det man vinner gull, når skal man juble da?

Hvordan det kan få deg til å tenke negativt på Johaug som person er for meg veldig merkelig. Det hadde vært mer merkelig hvis hun ikke reagerte i det hele tatt.

Hvis din entusiasme rundt idrettsutøvere kun er basert på prestasjoner, så er du nok unik i verden. Gratulerer!
Jeg tror ikke det er så unikt. Du skrev jo selv over her at du klarer å skille prestasjon og person. Jeg har bare påpekt at det ikke virker sånn når jeg leser hva du skriver.

Jeg kan styre meg for Johaug i noen sammenheng, men jeg lar altså ikke det gå ut over min entusiasme for hennes prestasjoner. At det skal være så unikt og vanskelig skjønner jeg ikke.

Så du mener at vi gjør det samme, så da er det ikke så unikt? Hvis vi gjør det samme, hva er problemet da egentlig?

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:37 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:29 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 11:54 am


Selv så er min entusiasme kun basert på prestasjonen.

Da har du ikke menneskelige trekk. Har du et snev av følelsesliv går det ikke an å være 100 % nøytral som tilskuer. Nordmenn holder vanligvis med norske utøvere, men ikke fullt så mange jublet for Northugs seire etter at promillekjøringen ble kjent. Selv om prestasjonene var fantastisk. Jubler du for motstanderen når et norsk landslag taper en viktig kamp, eller når Tommy Moe slo Kjetil Andre Aamodt med 4 hundredeler i OL-utfor 1994?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:51 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:45 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:38 pm


Enig i at det ikke er noen god egenskap å lete etter feil, og jeg er hvert fall ikke typen som lar meg irritere så veldig lett av andre.

Jeg vet ikke, har bare alltid syntes det har vært noe litt "smålig" over måten Johaug uttaler ting, gjør ting etc. Det er sikkert det som kicker inn ørlittegrann når man ser feiringen mens finnen passerer streken. Det er kun min mening, og derfor jeg skrev den. Så er jeg klar over at det ikke er så mange andre som mener det samme.
Det kan jo hende at det er reaksjonen din på at Johaug jubler i det hun har skjønt at hun har vunnet gull er det som er noe smålig?

Og det kan jo være fordi du på forhånd har bestemt deg for å ikke like henne og dermed leter etter noe du kan kritisere henne for?
Det er i hvertfall det inntrykket jeg får når jeg leser kommentaren din.

Ja, det må du gjerne mene, og det er fullt mulig å se det på den måten også. Og som jeg allerede har sagt, det var ikke noe veldig big deal, bare en liten ting som føyer seg inn i rekken over hvordan jeg føler Johaug er. Hadde jeg vært finsk løper, så ville jeg aldri brukt energi på det. Men jeg bare påpeker hvordan jeg føler det stemmer litt med måten jeg ser på henne på.
Greit nok. Men jeg skjønner som sagt ikke hvordan det er mulig å reagere negativt på at hun jubler i det hun skjønner at gullet er hennes.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Champis skrev: tor feb 10, 2022 11:29 am Jeg reagerte også litt på de jubelhylene når man har slått en konkurrent med 0,4 sekunder. Litt som å juble høylydt på tennisbanen når man har fått inn en nettruller.
Det verste er de som jubler over stang-inn i fotball. Helt forkastelig.

Champis

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:53 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:51 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:45 pm

Det kan jo hende at det er reaksjonen din på at Johaug jubler i det hun har skjønt at hun har vunnet gull er det som er noe smålig?

Og det kan jo være fordi du på forhånd har bestemt deg for å ikke like henne og dermed leter etter noe du kan kritisere henne for?
Det er i hvertfall det inntrykket jeg får når jeg leser kommentaren din.

Ja, det må du gjerne mene, og det er fullt mulig å se det på den måten også. Og som jeg allerede har sagt, det var ikke noe veldig big deal, bare en liten ting som føyer seg inn i rekken over hvordan jeg føler Johaug er. Hadde jeg vært finsk løper, så ville jeg aldri brukt energi på det. Men jeg bare påpeker hvordan jeg føler det stemmer litt med måten jeg ser på henne på.
Greit nok. Men jeg skjønner som sagt ikke hvordan det er mulig å reagere negativt på at hun jubler i det hun skjønner at gullet er hennes.

Jeg har sett mange skirenn, og jeg aldri sett noen skrike så hemningløst akkurat inne i selve målområdet akkurat når motstanderen passerer målstreken bare noen tideler bak. Jeg synes det var litt spesielt. Ikke verre enn det.

Champis

Legg inn av Champis »

HarryH skrev: tor feb 10, 2022 1:55 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 11:29 am Jeg reagerte også litt på de jubelhylene når man har slått en konkurrent med 0,4 sekunder. Litt som å juble høylydt på tennisbanen når man har fått inn en nettruller.
Det verste er de som jubler over stang-inn i fotball. Helt forkastelig.

Som jeg har argumentert for tidligere, så er dette veldig lite sammenlignbart.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kverulanten: Du må lære deg å sitere. Det blir umulig å svare på dine innlegg når du roter det til.

Men ja. Jeg jublet like mye for Northugs fantastiske femmils-gull i Falun. Det er mitt inntrykk at veldig mange andre også gjorde det.

Champis

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:56 pm Kverulanten: Du må lære deg å sitere. Det blir umulig å svare på dine innlegg når du roter det til.

Men ja. Jeg jublet like mye for Northugs fantastiske femmils-gull i Falun. Det er mitt inntrykk at veldig mange andre også gjorde det.

Jeg jublet også veldig for det. Og Northug er en person jeg har veldig mye mer sansen for også.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:55 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:53 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:51 pm


Ja, det må du gjerne mene, og det er fullt mulig å se det på den måten også. Og som jeg allerede har sagt, det var ikke noe veldig big deal, bare en liten ting som føyer seg inn i rekken over hvordan jeg føler Johaug er. Hadde jeg vært finsk løper, så ville jeg aldri brukt energi på det. Men jeg bare påpeker hvordan jeg føler det stemmer litt med måten jeg ser på henne på.
Greit nok. Men jeg skjønner som sagt ikke hvordan det er mulig å reagere negativt på at hun jubler i det hun skjønner at gullet er hennes.

Jeg har sett mange skirenn, og jeg aldri sett noen skrike så hemningløst akkurat inne i selve målområdet akkurat når motstanderen passerer målstreken bare noen tideler bak. Jeg synes det var litt spesielt. Ikke verre enn det.
Har du sett Ole Einar Bjørndalen juble for sitt gull på 20 km i Salt Lake City i det han skjønner at Frode Andresen har bommet på siste stående og at han kan innkassere gullet?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:55 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:53 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:51 pm


Ja, det må du gjerne mene, og det er fullt mulig å se det på den måten også. Og som jeg allerede har sagt, det var ikke noe veldig big deal, bare en liten ting som føyer seg inn i rekken over hvordan jeg føler Johaug er. Hadde jeg vært finsk løper, så ville jeg aldri brukt energi på det. Men jeg bare påpeker hvordan jeg føler det stemmer litt med måten jeg ser på henne på.
Greit nok. Men jeg skjønner som sagt ikke hvordan det er mulig å reagere negativt på at hun jubler i det hun skjønner at gullet er hennes.

Jeg har sett mange skirenn, og jeg aldri sett noen skrike så hemningløst akkurat inne i selve målområdet akkurat når motstanderen passerer målstreken bare noen tideler bak. Jeg synes det var litt spesielt. Ikke verre enn det.
Da kan du vel like gjerne ta med Bjørgen som jublet hemningsløst da Justina mistet gullet med noen få sekunder i Holmenkollen 2011? Var der selv og stemningen på tribunen var euforisk.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 10, 2022 10:27 am
Sodajr skrev: tor feb 10, 2022 10:12 am Tiril endte bak alle svenskan idag
Må folk ha dette inn med teskje? Svenskene kan ingen ting om å konkurrere i høyden og er i tillegg lettere tilbakestående som ikke skjønte at dette måtte de forberede seg på. Dette sa jeg jo før OL. De kan bare dra hjem,
Resultatene så langt gir ikke akkurat Norge noen stor grunn til å rakke ned på svenske forberedelser. Kan vel heller tenkes at problemet er at løperne trener når de har fått beskjed om å hvile.

dorian

Legg inn av dorian »

Korgutt skrev: tor feb 10, 2022 2:07 pm Da kan du vel like gjerne ta med Bjørgen som jublet hemningsløst da Justina mistet gullet med noen få sekunder i Holmenkollen 2011?
Husker at Bjørgen spydde da hun endelig våknet til liv i målområdet, så hun hadde i så fall sin egen måte å juble på.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: tor feb 10, 2022 2:26 pm Resultatene så langt gir ikke akkurat Norge noen stor grunn til å rakke ned på svenske forberedelser. Kan vel heller tenkes at problemet er at løperne trener når de har fått beskjed om å hvile.
Det der kommer ikke som noen overraskelse........

Det er nesten som jeg lurer på at Johaugs enorme nivå er en medvirkende årsak til at såpass mange toppløpere på kvinnesiden har fått seg stygge treningssmeller de siste årene. Det gjelder både Weng, Flugstad Østberg, Haga og Karlsson. De biter over litt mer enn de kan tygge i treningsarbeider når de skal forsøke og matche Johaugs nivå.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Tvilsomt at Eckhoff får sjansen på stafetten, men tror faktisk at hun har noe der å gjøre sånn som f.eks. Haga sliter nå. Viser svært god langrennsform i OL, og har faktisk en ganske bra spurt. Var jo i sprintfinale i sesongåpningen på Beitostølen for noen sesonger siden, bare slått av Falla, Skistad og Lotta.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: tor feb 10, 2022 2:30 pm Det er nesten som jeg lurer på at Johaugs enorme nivå er en medvirkende årsak til at såpass mange toppløpere på kvinnesiden har fått seg stygge treningssmeller de siste årene. Det gjelder både Weng, Flugstad Østberg, Haga og Karlsson. De biter over litt mer enn de kan tygge i treningsarbeider når de skal forsøke og matche Johaugs nivå.
Akkurat det har jeg hatt en mistanke om ganske lenge.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

e-lectron skrev: tor feb 10, 2022 2:36 pm Tvilsomt at Eckhoff får sjansen på stafetten, men tror faktisk at hun har noe der å gjøre sånn som f.eks. Haga sliter nå. Viser svært god langrennsform i OL, og har faktisk en ganske bra spurt. Var jo i sprintfinale i sesongåpningen på Beitostølen for noen sesonger siden, bare slått av Falla, Skistad og Lotta.
Dessverre går skiskytternes sprint omtrent likt, så det går ikke men jeg tror Tiril Eckhoff ville vært et bedre alternativ enn flere av langrennspesialistene.

janesaj

Legg inn av janesaj »

KongOlav2 skrev: tor feb 10, 2022 2:30 pm
tartaglia2 skrev: tor feb 10, 2022 2:26 pm Resultatene så langt gir ikke akkurat Norge noen stor grunn til å rakke ned på svenske forberedelser. Kan vel heller tenkes at problemet er at løperne trener når de har fått beskjed om å hvile.
Det der kommer ikke som noen overraskelse........

Det er nesten som jeg lurer på at Johaugs enorme nivå er en medvirkende årsak til at såpass mange toppløpere på kvinnesiden har fått seg stygge treningssmeller de siste årene. Det gjelder både Weng, Flugstad Østberg, Haga og Karlsson. De biter over litt mer enn de kan tygge i treningsarbeider når de skal forsøke og matche Johaugs nivå.
Karlsson burde vel heller hatt litt is i magen, ja. Hun kommer jo til å fortsette i mange år etter at Johaug legger opp. Det hadde uansett sannsynligvis vært hennes tur da. Men nei da, her skal vi ta igjen hele det fysiske forspranget som Johaug har opparbeidet seg over mange år i et skippertak...

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Henningsen skrev: tor feb 10, 2022 2:56 pm
e-lectron skrev: tor feb 10, 2022 2:36 pm Tvilsomt at Eckhoff får sjansen på stafetten, men tror faktisk at hun har noe der å gjøre sånn som f.eks. Haga sliter nå. Viser svært god langrennsform i OL, og har faktisk en ganske bra spurt. Var jo i sprintfinale i sesongåpningen på Beitostølen for noen sesonger siden, bare slått av Falla, Skistad og Lotta.
Dessverre går skiskytternes sprint omtrent likt, så det går ikke men jeg tror Tiril Eckhoff ville vært et bedre alternativ enn flere av langrennspesialistene.
Sprinten går dagen før og jaktstarten dagen etterpå så det er fullt mulig for Eckhoff å gå begge deler rent praktisk. Spørsmålet er vel heller om Eckhoff ønsker å gå stafett dagen før jaktstarten om hun har et brukbart utgangspunkt etter sprinten og om hun i så fall ville vært et bedre alternativ enn en uthvilt Haga.

Myhre

Legg inn av Myhre »

Karlsson på taket er overvurdert deluxe, blir litt pinlig med daglige artikler om at hun faller om. Var vel ikke nok å falle fra hotelldøra I guess. Gjør tydeligvis mye dumme valg, uten å høre på mer erfarne typer i støtteapparatet, vanskelig å føle sympati, spesielt når hun er så hype etter den snøseieren mot Johaug i Holmenkollen, som selvfølgelig kun kom pga EKSTREM gliforskjell/snøstorm som stoppet Johaug.

Flott at Johaug jubler, jeg jublet like mye når det var sikret. Ikke noe vits å legge lokk på følelser, det øyeblikket med det dopaminrushet der har du en gang i livet ditt. Nyt øyelikket mens det er der, du vet aldri når det er siste gangen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: tor feb 10, 2022 3:02 pm Karlsson burde vel heller hatt litt is i magen, ja. Hun kommer jo til å fortsette i mange år etter at Johaug legger opp. Det hadde uansett sannsynligvis vært hennes tur da. Men nei da, her skal vi ta igjen hele det fysiske forspranget som Johaug har opparbeidet seg over mange år i et skippertak...
Om noe så tenker jeg dette med is i buken er noe både Karlsson og Svahn kunne lært av Johaug.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

janesaj skrev: tor feb 10, 2022 3:02 pm Karlsson burde vel heller hatt litt is i magen, ja. Hun kommer jo til å fortsette i mange år etter at Johaug legger opp. Det hadde uansett sannsynligvis vært hennes tur da. Men nei da, her skal vi ta igjen hele det fysiske forspranget som Johaug har opparbeidet seg over mange år i et skippertak...
Allerede neste år kan jo Johaug være borte. Og de to finske er ikke akkurat unge heller. Karlsson er jo helt kørka om hun første har kjørt et massivt treningsopplegg for å ta igjen Johaug allerede i dette OL, men uten å trene særlig i høyden, og så kjører hun seg deretter helt i senk i konkurransene i høyden under OL. 5 km på stafett bør være greit, men slik det ser ut nå, bør hun iallfall droppe 3-mila.

Champis

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:59 pm
Champis skrev: tor feb 10, 2022 1:55 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 10, 2022 1:53 pm

Greit nok. Men jeg skjønner som sagt ikke hvordan det er mulig å reagere negativt på at hun jubler i det hun skjønner at gullet er hennes.

Jeg har sett mange skirenn, og jeg aldri sett noen skrike så hemningløst akkurat inne i selve målområdet akkurat når motstanderen passerer målstreken bare noen tideler bak. Jeg synes det var litt spesielt. Ikke verre enn det.
Har du sett Ole Einar Bjørndalen juble for sitt gull på 20 km i Salt Lake City i det han skjønner at Frode Andresen har bommet på siste stående og at han kan innkassere gullet?

Da var de altså ikke rett ved siden av hverandre.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

tartaglia2 skrev: tor feb 10, 2022 2:26 pm
Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 10, 2022 10:27 am
Sodajr skrev: tor feb 10, 2022 10:12 am Tiril endte bak alle svenskan idag
Må folk ha dette inn med teskje? Svenskene kan ingen ting om å konkurrere i høyden og er i tillegg lettere tilbakestående som ikke skjønte at dette måtte de forberede seg på. Dette sa jeg jo før OL. De kan bare dra hjem,
Resultatene så langt gir ikke akkurat Norge noen stor grunn til å rakke ned på svenske forberedelser. Kan vel heller tenkes at problemet er at løperne trener når de har fått beskjed om å hvile.
Dette er OL, medaljer som teller.

Distanselangrenn, kvinner:
Norge 2-0-0
Sverige 0-0-0

Distanselangrenn herrer:
Norge 1-0-0
Sverige 0-0-0

SKISKYTING:
Norge 1-0-2
Sverige 0-0-0

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Myhre skrev: tor feb 10, 2022 3:03 pm Karlsson på taket er overvurdert deluxe, blir litt pinlig med daglige artikler om at hun faller om. Var vel ikke nok å falle fra hotelldøra I guess. Gjør tydeligvis mye dumme valg, uten å høre på mer erfarne typer i støtteapparatet, vanskelig å føle sympati, spesielt når hun er så hype etter den snøseieren mot Johaug i Holmenkollen, som selvfølgelig kun kom pga EKSTREM gliforskjell/snøstorm som stoppet Johaug.
Nå var det ikke noe snøfall da Karlsson vant i Holmenkollen, og den enorme gliforskjellen kom som en følge av at Johaug gjorde ett ekstremt dumt valg (så å gjøre dumme valg i ny og ne er ikke noe hinder for å være verdens beste langrennsløper).

Karlsson er 22 år, har 5 individuelle VM-medaljer på 6 starter og i år har hun vunnet 2 renn fair and square mot Johaug. Selvsagt gjør det at både hun selv og de rundt får troen på at hun kan utfordre.

Sånn på siden kan vi sammenligninge med at Johaug tok 1 individuell på sine to første VM og i sitt første OL var hun nummer 6 og 7 individuelt mot Karlssons plasseringer 5 og 12. Selv om Frida skuffer monumentalt nå i Kina er det ingen grunn til å si at hun er overhypet. De resultatene hun har hatt på veien gjør at hun fortjener å hypes opp som den neste store skidronningen. Om hun faktisk blir det er noe annet, men hypen som har vært frem til nå har 100% vært velfortjent.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

george_hincapie skrev: tor feb 10, 2022 10:37 am
Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 10, 2022 10:27 am
Sodajr skrev: tor feb 10, 2022 10:12 am Tiril endte bak alle svenskan idag
Må folk ha dette inn med teskje? Svenskene kan ingen ting om å konkurrere i høyden og er i tillegg lettere tilbakestående som ikke skjønte at dette måtte de forberede seg på. Dette sa jeg jo før OL. De kan bare dra hjem,
Du er inne på noe, men overdriver enormt og det blir bare flåsete tullprat.
Sundling, Dahlqvist og Poromaa vet jo tydeligvis hvordan man konkurrerer og forbereder seg til høyde. De svenske damene er fortsatt klare medaljekandidater på stafetten, storfavoritter til lagsprinten og Ebba er definitivt medaljekandidat på tremilen.

Selv om Frida har bommet med oppkjøringen er hun fortsatt klart bedre enn nest beste norske løper og hun blir kjempeviktig på stafetten.

Svenskene har heller ikke vært nevneverdig mindre (om mindre i det hele tatt) i høyden det siste året enn det de norske herredistanseløperne for eksempel. Men du mener sikkert at de også er tilbakestående.
Det er du, ikke jeg som overdriver. I hvilken verden lever du om at Frida er bedre enn nest beste norske er noe poeng i det hele og det store. En fullstendig vanvittig uttalelse.
I sprint er det åpenbart ikke samme behov for høydetrening, og derfor irrelevant i forhold til høydeforberedelser.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»