Ungarn kan forlate EU

Svar
hauge23

Re: Ungarn kan forlate EU

Legg inn av hauge23 »

Norsek skrev: lør feb 12, 2022 10:30 pm Ungarns statsminister Viktor Orban antydet muligheten for at Ungarn kan forlate EU da han startet sin valgkamp lørdag. EU fører en hellig krig, en jihad, under slagordet om rettssikkerhet, sa Orban i en tale til støttespillere i Budapest. Han krevde «toleranse» fra EU overfor Ungarn, og sa at det ellers ikke vil være mulig å fortsette samme vei. https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... ellig-krig

Dette må jeg langt på vei si meg enig i. EU blander seg bort i andre lands anliggende i alt for stor grad. En kan spørre seg om EU vil overleve særlig lenge inn i fremtiden. De siste 10-15 årene har det vært økende misnøye i flere medlemsland og Storbritannia har allerede meldt seg ut.
EU ønsker at det skal marsjeres i takt, for den gode saks skyld. EU-domstolen avsier kjennelse på onsdag. Også Polen har protestert ovenfor EU. Blir spennende å se om EU ønsker å tvinger Ungarn og Polen til å "holde takten".

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Bra av Ungarn. Både Ungarn og Polen ser hvor skadelig innvandrings og familiepolitikken til vestlige land har vært og bør heller gå ut av EU enn å la seg tvinge til å innføre det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Norsek skrev: lør feb 12, 2022 10:30 pm Ungarns statsminister Viktor Orban antydet muligheten for at Ungarn kan forlate EU da han startet sin valgkamp lørdag. EU fører en hellig krig, en jihad, under slagordet om rettssikkerhet, sa Orban i en tale til støttespillere i Budapest. Han krevde «toleranse» fra EU overfor Ungarn, og sa at det ellers ikke vil være mulig å fortsette samme vei. https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... ellig-krig

Dette må jeg langt på vei si meg enig i. EU blander seg bort i andre lands anliggende i alt for stor grad. En kan spørre seg om EU vil overleve særlig lenge inn i fremtiden. De siste 10-15 årene har det vært økende misnøye i flere medlemsland og Storbritannia har allerede meldt seg ut.
Det er store spenninger innad i dagens EU, fra Brüssel (og Berlin) presses det på for en stadig tettere integrering, mens stemningen er heller lunken i de fleste andre medlemslandene.

Polen og Ungarn er vel de landene der motstanden er størst, men også i EUs "kjerneland" som Frankrike og Italia er det en betydelig opposisjon mot denne utviklingen.

fazz

Legg inn av fazz »

Imariuz skrev: søn feb 13, 2022 11:11 am Bra av Ungarn. Både Ungarn og Polen ser hvor skadelig innvandrings og familiepolitikken til vestlige land har vært og bør heller gå ut av EU enn å la seg tvinge til å innføre det.
Ironisk den tid polakker er den største gruppen innvandrere i norske fengsel. Men ja, kanskje de ser skadene ved innvandring på den måten.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Norsek skrev: lør feb 12, 2022 10:30 pm Ungarns statsminister Viktor Orban antydet muligheten for at Ungarn kan forlate EU da han startet sin valgkamp lørdag. EU fører en hellig krig, en jihad, under slagordet om rettssikkerhet, sa Orban i en tale til støttespillere i Budapest. Han krevde «toleranse» fra EU overfor Ungarn, og sa at det ellers ikke vil være mulig å fortsette samme vei. https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... ellig-krig

Dette må jeg langt på vei si meg enig i. EU blander seg bort i andre lands anliggende i alt for stor grad. En kan spørre seg om EU vil overleve særlig lenge inn i fremtiden. De siste 10-15 årene har det vært økende misnøye i flere medlemsland og Storbritannia har allerede meldt seg ut.
Flott. Vi kan ikke ha diktaturer i EU.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ungarns Viktor Orban har dratt landet i mer og mer udemokratisk retning.
Skulle nesten tro at hviterusslands diktator er det store forbildet.
Jeg er svært tilfreds med at norsk EØS-hjelp i form av penger til tyrannen er stoppet.
Land som velger å motarbeide demokratiet bør heller slå seg sammen med Putin og Lukasjenko.
Ha det, Ungarn.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 11:30 am Flott. Vi kan ikke ha diktaturer i EU.
Ja EU er jo kjent som demokratiets høyborg...

Hvilken valgseddel var det Von der Leyen sto på igjen?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:33 am
Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 11:30 am Flott. Vi kan ikke ha diktaturer i EU.
Ja EU er jo kjent som demokratiets høyborg...

Hvilken valgseddel var det Von der Leyen sto på igjen?
Ærlig talt.
Les deg opp litt, på hvordan Ungarns autoritære gangster systematisk har jobbet for å knuse demokratiet i de siste åtte år.
La ham gå, mannen er en diktator.
Ha det, Orban.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:33 am
Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 11:30 am Flott. Vi kan ikke ha diktaturer i EU.
Ja EU er jo kjent som demokratiets høyborg...

Hvilken valgseddel var det Von der Leyen sto på igjen?
Bedre enn Orban som forsøker å dekonstruere demokratiet i Ungarn. Ta kontroll over mediene og domsstolene. Man skal være passe sveiseblind for å ikke fordømme denne wannabe diktatoren.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn feb 13, 2022 11:37 am Ærlig talt.
Les deg opp litt, på hvordan Ungarns autoritære gangster systematisk har jobbet for å knuse demokratiet i de siste åtte år.
La ham gå, mannen er en diktator.
Ha det, Orban.
Faktum er at Ungarn er betydelig mer demokratisk enn det EU systemet er. Dermed blir kritikken temmelig hul i mine ører.

Det blir omtrent som at Kina sier at de er bekymret for dem demokratiske utviklingen i Ungarn.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:42 am
fargeblind skrev: søn feb 13, 2022 11:37 am Ærlig talt.
Les deg opp litt, på hvordan Ungarns autoritære gangster systematisk har jobbet for å knuse demokratiet i de siste åtte år.
La ham gå, mannen er en diktator.
Ha det, Orban.
Faktum er at Ungarn er betydelig mer demokratisk enn det EU systemet er. Dermed blir kritikken temmelig hul i mine ører.

Det blir omtrent som at Kina sier at de er bekymret for dem demokratiske utviklingen i Ungarn.
Faktum er at du ikke vet noe om Ungarn.
Eventuelt er du motstander av demokrati.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 11:39 am Bedre enn Orban som forsøker å dekonstruere demokratiet i Ungarn. Ta kontroll over mediene og domsstolene. Man skal være passe sveiseblind for å ikke fordømme denne wannabe diktatoren.
Han er i det minste valgt.

Noe som tar meg tilbake til forrige spørsmål: Hvilken valgseddel var det Von der Leyen sto på?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:44 am Han er i det minste valgt.

Noe som tar meg tilbake til forrige spørsmål: Hvilken valgseddel var det Von der Leyen sto på?
At du er valgt betyr ikke at du skal forsøke å dekonstruere demokratiet etter at du er valgt. Det går an å skille snørr og bart. Du trenger ikke å la misnøyen med EU bli så stor at du sitter og forsvarer wannabe-diktatorer som Orban. Da er du på virkelig ville veier.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn feb 13, 2022 11:44 am Faktum er at du ikke vet noe om Ungarn.
Eventuelt er du motstander av demokrati.
Tvert i mot, jeg er veldig for demokrati og folkestyre. Det er jo derfor jeg ikke akkurat har sansen for EU.

Jeg støtter ikke utviklingen i Ungarn, men når kritikken kommer fra EU så låter det hult. For å si det forsiktig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 11:45 am At du er valgt betyr ikke at du skal forsøke å dekonstruere demokratiet etter at du er valgt. Det går an å skille snørr og bart. Du trenger ikke å la misnøyen med EU bli så stor at du sitter og forsvarer wannabe-diktatorer som Orban. Da er du på virkelig ville veier.
Som sagt, jeg støtter ikke utviklingen i Ungarn, men han er altså demokratisk valgt. Er det ungarske folket misfornøyd kan de kvitte seg med han igjennom det kommende valget.

Hvordan kan EUs befolkning kvitte seg med Von der Leyen? Hvem kan de stemme på?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:33 am
Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 11:30 am Flott. Vi kan ikke ha diktaturer i EU.
Ja EU er jo kjent som demokratiets høyborg...

Hvilken valgseddel var det Von der Leyen sto på igjen?
Igjen, meningene til innbitt EU-motstander i Norge er helt irrelevante.
Jeg, for min del, har stemt på EU-parlamentet som igjen har stemt frem von der Leyen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 11:49 am
Igjen, meningene til innbitt EU-motstander i Norge er helt irrelevante.
Jeg, for min del, har stemt på EU-parlamentet som igjen har stemt frem von der Leyen.
Tja, poenget er vel fortsatt at kritikk mot den demokratiske utviklingen i et land blir temmelig dobbeltmoralsk så lenge den som fremfører den heller ikke er demokratisk valgt.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:52 am
Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 11:49 am
Igjen, meningene til innbitt EU-motstander i Norge er helt irrelevante.
Jeg, for min del, har stemt på EU-parlamentet som igjen har stemt frem von der Leyen.
Tja, poenget er vel fortsatt at kritikk mot den demokratiske utviklingen i et land blir temmelig dobbeltmoralsk så lenge den som fremfører den heller ikke er demokratisk valgt.
Mer demokratisk valg enn f.eks. Støre.
EU-presidenten må stemmes frem av EU-parlamentet med et absolutt flertall av mandatene. Dette er samme system som man har i Sverige.
I Norge peker kongen ut statsministeren.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 12:07 pm Mer demokratisk valg enn f.eks. Støre.
EU-presidenten må stemmes frem av EU-parlamentet med et absolutt flertall av mandatene. Dette er samme system som man har i Sverige.
I Norge peker kongen ut statsministeren.
Javisst :D :D :D

Hvilken politisk program var det von der Leyen gikk til valg på? Hvilke debatter deltok hun i? Var hun en av Spitzenkandidatene?

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 11:48 am Som sagt, jeg støtter ikke utviklingen i Ungarn, men han er altså demokratisk valgt. Er det ungarske folket misfornøyd kan de kvitte seg med han igjennom det kommende valget.

Hvordan kan EUs befolkning kvitte seg med Von der Leyen? Hvem kan de stemme på?
Når ens eneste jobb siden han ble valgt har vært å endre lover og regler for å i praksis kunne sitte så lenge han vil, så er det ikke pga demokratiske prinsipper. Alle endringer og avstemninger for endringer i grunnloven han har foreslått er utelukkende for å hindre en opposisjon. Det blir som om Demokratene skulle love utbetaling av oljefondet til alle i norge dersom de blir valgt, og bruke det absolutte flertallet de oppnå til å endre lover og regler og hindre en opposisjon og si, "Ja dere får kanskje ikke oljepengene, men dere trenger bare 110% oppmøte i neste valg og stemme oss ut dersom dere er uenig i hvordan vi styrer skuta".

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 12:13 pm
Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 12:07 pm Mer demokratisk valg enn f.eks. Støre.
EU-presidenten må stemmes frem av EU-parlamentet med et absolutt flertall av mandatene. Dette er samme system som man har i Sverige.
I Norge peker kongen ut statsministeren.
Javisst :D :D :D

Hvilken politisk program var det von der Leyen gikk til valg på? Hvilke debatter deltok hun i? Var hun en av Spitzenkandidatene?
Ser at du som alltid hever listen.
Som sagt, valgt av flertallet i EU-parlamentet.
Valget sto mellom de ulike partigrupperingene som finnes der, som sosialdemokrater, høyre, liberale mm.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: søn feb 13, 2022 12:37 pm Når ens eneste jobb siden han ble valgt har vært å endre lover og regler for å i praksis kunne sitte så lenge han vil, så er det ikke pga demokratiske prinsipper. Alle endringer og avstemninger for endringer i grunnloven han har foreslått er utelukkende for å hindre en opposisjon. Det blir som om Demokratene skulle love utbetaling av oljefondet til alle i norge dersom de blir valgt, og bruke det absolutte flertallet de oppnå til å endre lover og regler og hindre en opposisjon og si, "Ja dere får kanskje ikke oljepengene, men dere trenger bare 110% oppmøte i neste valg og stemme oss ut dersom dere er uenig i hvordan vi styrer skuta".
Tja, nå er det vel ingen begrensinger over antall statsministerperioder i Norge heller. Solberg sier jo f.eks. at hun stiller som statsministerkandidat også ved neste valg.

Dersom ungarerne ikke ønsker denne utviklingen i Ungarn, så får de stille opp og stemme han ut. Slik fungerer demokratiet.

Så til det spørsmålet du ikke svarer på: Hvordan skal EUs innbyggere kvitte seg med Von der Leyen?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: søn feb 13, 2022 12:38 pm Ser at du som alltid hever listen.
Som sagt, valgt av flertallet i EU-parlamentet.
Valget sto mellom de ulike partigrupperingene som finnes der, som sosialdemokrater, høyre, liberale mm.
Hever listen?

Jeg spør deg direkte: Hvilken politisk program var det von der Leyen gikk til valg på? Hvilke debatter deltok hun i? Var hun en av Spitzenkandidatene?

Årsaken til at du ikke svarer er selvfølgelig fordi von der Leyen ikke gikk til valg på noe politisk program, hun deltok ikke i noen debatter, og hun var ikke en av Spitzenkandidatene. EUs innbyggere fikk ikke høre om at hun var aktuell som EU president før etter valget var over.

Derfor blir det ekstremt hult når EU kritiserer den demokratiske utviklingen i land der det faktisk er mulig å kvitte seg med presidenten igjennom et demokratisk valg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 1:17 pm
Derfor blir det ekstremt hult når EU kritiserer den demokratiske utviklingen i land der det faktisk er mulig å kvitte seg med presidenten igjennom et demokratisk valg.
Orban har endret valglovene siden han tok over slik at det blir enklere for ham å beholde makten.

Men dette overser du såklart glatt. Det er så fette sveiseblindt at man forsvarer Orban fordi det er EU som kritiserer ham. Det vitner om en ufattelig mangel på objektivitet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 1:19 pm Orban har endret valglovene siden han tok over slik at det blir enklere for ham å beholde makten.

Men dette overser du såklart glatt. Det er så fette sveiseblindt at man forsvarer Orban fordi det er EU som kritiserer ham. Det vitner om en ufattelig mangel på objektivitet.
Jeg forsvarer ikke eventuelle endringer i valglovene.

Det endrer ikke det faktum at når kritikken kommer fra EU så er det like hult som om den skal komme fra Kina.

Skal en kritisere den demokratiske utviklingen i et land, så bør en praktiskere det selv også.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 1:26 pm Jeg forsvarer ikke eventuelle endringer i valglovene.

Det endrer ikke at når kritikken kommer fra EU så er det like hult som om den skal komme fra Kina.

Skal en kritisere den demokratiske utviklingen i et land, så bør en praktiskere det selv også.
Du driver med whataboutism over en lav sko. Og når du sammenligner EU med Kina, viser det bare over inni gamperæva lite objektiv du er. Det er absolutt grunner til å være kritisk til aspekter med EU, men sammenlingnger med Kina og å fungere som nyttig idiot for en despot som Orban er bare patetisk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 1:28 pm Du driver med whataboutism over en lav sko. Og når du sammenligner EU med Kina, viser det bare over inni gamperæva lite objektiv du er. Det er absolutt grunner til å være kritisk til aspekter med EU, men sammenlingnger med Kina og å fungere som nyttig idiot for en despot som Orban er bare patetisk.
Du kan ikke snakke om manglende objektivitet så lenge du kritiserer Ungarn (som faktisk har en demokratisk valgt president) og ikke kritiserer hvordan Von der Leyen ble utnevnt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 1:30 pm
Du kan ikke snakke om manglende objektivitet så lenge du kritiserer Ungarn (som faktisk har en demokratisk valgt president) og ikke kritiserer hvordan Von der Leyen ble utnevnt.
Rhabagatz har forklart dette for deg ganske greit. Det er ikke mange land som har direktevalg på øverste leder som president/statsminister. Vi har ikke det i Norge heller. Ville du sutret på samme måte om Vedum ble statsminister uten at du fikk sjansen til å stemme på ham direkte?

Og at Ungarn har en demokratisk valgt president gjør det ikke greit at han skal få herje slik han vil bare fordi han har et flertall i ryggen. Det er ikke demokrati om lederene bruker flertallets gunst til å frata mindretallet fundamentale rettigheter som f.eks ytringsfrihet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 1:32 pm Rhabagatz har forklart dette for deg ganske greit. Det er ikke mange land som har direktevalg på øverste leder som president/statsminister. Vi har ikke det i Norge heller. Ville du sutret på samme måte om Vedum ble statsminister uten at du fikk sjansen til å stemme på ham direkte?

Og at Ungarn har en demokratisk valgt president gjør det ikke greit at han skal få herje slik han vil bare fordi han har et flertall i ryggen. Det er ikke demokrati om lederene bruker flertallets gunst til å frata mindretallet fundamentale rettigheter som f.eks ytringsfrihet.
Jeg ville reagert kraftig dersom vi endte opp med f.eks. Ingvild Kjerkol som statsminister etter det forrige valget ja, som er en nærmere sammenlikning.

Jeg skjønner ikke denne trangen til å påstå at EU er demokratisk. En burde heller innrømme at nei, EU er ikke demokratisk. Og ta debatten derifra.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn feb 13, 2022 1:35 pm Jeg ville reagert kraftig dersom vi endte opp med f.eks. Ingvild Kjerkol som statsminister etter det forrige valget ja, som er en nærmere sammenlikning.

Jeg skjønner ikke denne trangen til å påstå at EU er demokratisk. En burde heller innrømme at nei, EU er ikke demokratisk. Og ta debatten derifra.
På hvilken måte? Såvidt jeg kan se var partiet som Van Leyen representerer i siste valg til EU-parlamentet det partiet som fikk flest representanter. Og så utpekte de henne til EU-president. Hva er så galt med det?

Og hva er det nøyaktig med EU som ikke er demokratisk? At vi politikere som har litt for lite ryggrad til å bruke vetoretten i enkelte tilfeller, gjør ikke at EU kan sammenlignes med Kina. Da ville vel kanskje du og dine like vært samlet sammen og sendt til en omskoleringsleir på Finnmarksvidda.

Og har EU forsøkt å endre domstolenes uavhengighet, endre valglover eller redusere ytringsfriheten slik som Orban har gjort i Ungarn?

Jeg har fortsatt ikke sett et eneste argument fra din side så langt som tyder på at du er noe annet enn en nyttig idiot for wannabe-diktatoren i Ungarn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»