Bensinprisen

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Bensinprisen

Legg inn av Neptun »

Litt gøy at alle dem som stemte på AP og SP for å få mindre avgifter og mer og rutte med nå betaler blodpris på både strøm og drivstoff.
Matvareprisene øker voldsomt, inflasjonen stiger og renta går opp.

De får som fortjent, men det er tragisk for alle bedriftene den rødgrønne regjeringen legger ned med sin avgiftskåthet og alle arbeidsplassene som forsvinner for alltid.
En mer næringsfiendtlig regjering har nok Norge aldri hatt - og ingen som har inndratt så mye kjøpekraft på så kort tid.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Var like dyrt i Italia her om dagen..

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn mar 20, 2022 11:22 pm Litt gøy at alle dem som stemte på AP og SP for å få mindre avgifter og mer og rutte med nå betaler blodpris på både strøm og drivstoff.
Matvareprisene øker voldsomt, inflasjonen stiger og renta går opp.

De får som fortjent, men det er tragisk for alle bedriftene den rødgrønne regjeringen legger ned med sin avgiftskåthet og alle arbeidsplassene som forsvinner for alltid.
En mer næringsfiendtlig regjering har nok Norge aldri hatt - og ingen som har inndratt så mye kjøpekraft på så kort tid.
Hvor mye av det du nevner kan tilskrives disse to partiene alene?
Og det er ikke bare de to partienes velgere som må betale, det er oss alle.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Fylleangst var lettere å håndtere under russefeiringen enn når man står ved pumpa 30 år senere, ja…

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Centrist skrev: søn mar 20, 2022 8:12 pm Når det kommer til inflasjon og dens påvirkning på økonomien, så er det vel slik at man har ett ønske om ca 2% inflasjon i året. De siste årene har det vært ca 3-4% i Norge. Det er nokså åpenbart at denne må ned.

Det er derimot ikke ensbetydende med at myndighetene ikke kan gjøre noe som helst for å få bensinprisen ned, men det er klart at det er en enkel løsning og ikke gjøre noe med bensinprisen, strømprisen og lignende. Det sier seg selv. Og som vi alle vet liker jo politikere enkle løsninger.

Det som derimot fascinerer meg mest med denne debatten er hvor mange trangsynte mennesker det er i Norge. Det er ikke rakettforskning at bensinprisen ville gå opp, og invasjonen av Ukraina var i stor grad bare dråpen som gjorde at glasset ble fullt. Hvorfor ikke flere har innsett dette før, og enten gått over til kollektiv (hvis man bor i en relativt stor by) eller el-bil, er noe uforståelig for meg.

Hvorvidt man faktisk bør gjøre noe for å senke bensinprisen, er noe mer vanskelig å svare på. På generelt grunnlag må man lære seg at disse hjelpepakkene er over det lange løp usunt for økonomien, og dessuten gjør individet for avhengig av staten. Dessverre har vel pandemien og dens krisepakker medført det tvers motsatte, hvor folk lettere skriker etter "tiltak".
Du har en fantastisk innsikt registrerer jeg.
Fått med deg at staten håver inn milliarder på skyhøy strøm og oljepris, samtidig som avgiftsnivået holdes oppe?
- Slik at mange næringer nå brekker ryggen fordi de ikke lengre kan drive lønnsomt.
Minner om SV politikk det du skriver der man tror vi kan skatte oss til velstand og at goder vokser på trær. De må faktisk skapes før de kan fordeles, det er dette venstresiden aldri kommer til å forstå. Rammevilkårene må være tilstede og gjøre det mulig å drive lønnsomt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: søn mar 20, 2022 11:25 pm
Neptun skrev: søn mar 20, 2022 11:22 pm Litt gøy at alle dem som stemte på AP og SP for å få mindre avgifter og mer og rutte med nå betaler blodpris på både strøm og drivstoff.
Matvareprisene øker voldsomt, inflasjonen stiger og renta går opp.

De får som fortjent, men det er tragisk for alle bedriftene den rødgrønne regjeringen legger ned med sin avgiftskåthet og alle arbeidsplassene som forsvinner for alltid.
En mer næringsfiendtlig regjering har nok Norge aldri hatt - og ingen som har inndratt så mye kjøpekraft på så kort tid.
Hvor mye av det du nevner kan tilskrives disse to partiene alene?
Og det er ikke bare de to partienes velgere som må betale, det er oss alle.
Jeg har god råd og merker ikke så mye til prisøkningen.
Verre for dem som gnålte hver dag FrP var med i regjeringen. Norge har aldri gått så bra som da, alle piler pekte i riktig retning. (snudde da de gikk ut.)
Men et regjeringsskifte måtte de ha, og det fikk de. Lykke til med det og avgiftene fra AvgiftsPartiet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn mar 20, 2022 11:41 pm
Henningsen skrev: søn mar 20, 2022 11:25 pm
Neptun skrev: søn mar 20, 2022 11:22 pm Litt gøy at alle dem som stemte på AP og SP for å få mindre avgifter og mer og rutte med nå betaler blodpris på både strøm og drivstoff.
Matvareprisene øker voldsomt, inflasjonen stiger og renta går opp.

De får som fortjent, men det er tragisk for alle bedriftene den rødgrønne regjeringen legger ned med sin avgiftskåthet og alle arbeidsplassene som forsvinner for alltid.
En mer næringsfiendtlig regjering har nok Norge aldri hatt - og ingen som har inndratt så mye kjøpekraft på så kort tid.
Hvor mye av det du nevner kan tilskrives disse to partiene alene?
Og det er ikke bare de to partienes velgere som må betale, det er oss alle.
Jeg har god råd og merker ikke så mye til prisøkningen.
Verre for dem som gnålte hver dag FrP var med i regjeringen. Norge har aldri gått så bra som da, alle piler pekte i riktig retning. (snudde da de gikk ut.)
Men et regjeringsskifte måtte de ha, og det fikk de. Lykke til med det og avgiftene fra AvgiftsPartiet.
Tja, ble vel ikke så mye mindre avgifter med Frp i regjering heller. Jeg ble ikke imponert. Og de har bidratt til f. Eks strømprisene.
Men, ja, nåværende regjering har ikke akkurat levert, for å si det mildt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Neptun skrev: søn mar 20, 2022 11:29 pm Du har en fantastisk innsikt registrerer jeg.
Fått med deg at staten håver inn milliarder på skyhøy strøm og oljepris, samtidig som avgiftsnivået holdes oppe?
- Slik at mange næringer nå brekker ryggen fordi de ikke lengre kan drive lønnsomt.
Minner om SV politikk det du skriver der man tror vi kan skatte oss til velstand og at goder vokser på trær. De må faktisk skapes før de kan fordeles, det er dette venstresiden aldri kommer til å forstå. Rammevilkårene må være tilstede og gjøre det mulig å drive lønnsomt.
Hvis du faktisk leser det jeg skriver, så står det ingenting om at jeg støtter verken det ene eller det andre. Det er kun poengtering av problemene bak begge sidene. Naturligvis er jeg klar over at staten tjener godt på dette.

I samme perspektiv skal det nevnes at staten over lengre periode har økt utgifter og senket inntekter (spesielt siden 2013 da borgerlig regjering tok over.) Det er ikke udelt negativ at en slik trend snus. Allikevel må dette sees opp mot folkets kostnad bak det. Liker alltid å trekke frem hvordan en tidligere president i USA elsker å skryte av at staten gikk i pluss mens han var president. Han hoppet derimot bukk over at det innebærer at noen går i minus. Økonomi er komplekst.

Dessuten vil krisepakker eller redusering av avgifter sannsynligvis mene høyere forbruk av Oljefondet. Det er i mine øyne i såfall helt skandaløst, og viser nok en gang hvor kortsiktig syn man har i et demokrati. Lignende så man med krisepakkene under pandemien. Du har derimot et annet syn på dette ref. du støtter FrP?

Avgifter er i mine øyne et konsept som er altfor generaliserende. Noen avgifter kan være positive, mens andre er negative. Det avhenger naturligvis på nivået av avgiftene også. Det er derimot ikke noe å legge skjul på at avgifter har hjulpet Norge i å skape velferdsstaten som vi nå har. Om det er den riktige veien videre, er mer usikkert. I mine øyne burde man i mye større grad effektivisere velferdsstaten og på den måten kunne kutte noen avgifter.

Nå blir dette noe off-topic, og nokså langt, men: Sett i lys av ulike type investeringer og brun av midler staten har, fremstår dokumentavgiften ikke helt hensiktsmessig. Man kutte eksempelvis kutte denne med å effektivisere bistandsbudsjettet. Dette er derimot å se stort på det hele, og det er vel dessverre ikke helt slik det fungerer i praksis. Dessuten tjener staten nesten 10 milliarder på dokumentavgiften, så det er ikke så lett å bare skulle kutte den.

Om redusering av avgifter innebærer bensinavgiften er, som sagt, vanskeligere å svare på. Det er ihvertfall uomtvistelig at selv med avgifter vil prisen være relativ høy, og det er ikke et helt fjernt argument at den bør være det pga. klimaendringer. Det fordrer derimot at man har gode alternativer i hele Norge, noe som ikke er tilfellet nå.

Forøvrig, liker jeg alltid å ha et globalt syn på det hele. Selv med utfordringene i Norge nå, er det ingen tvil om at vi, som tilnærmet alltid, kommer godt ut av det. Et annet innlegg her referer til Italias priser i dag, som var på samme nivå som i Norge. I Moldova 14kr literen. Trafikken i Moldova er visstnok tilnærmet ikke-eksisterende. Har ikke sett noen faktiske data på det, men det vil overraske meg om bruken av personbil i Norge er redusert i et stort volum den siste tiden. Kanskje noe, men ikke i vesentlig grad.

Det fremstår for meg, og gjerne korrigere meg om det er feil, at du ikke er noen fan av avgifter. Du er videre fan av FrP. Da er du sikkert klar over at avgifter økte med 6.6 milliarder mens FrP var i regjering?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Centrist skrev: søn mar 20, 2022 8:12 pm Når det kommer til inflasjon og dens påvirkning på økonomien, så er det vel slik at man har ett ønske om ca 2% inflasjon i året. De siste årene har det vært ca 3-4% i Norge. Det er nokså åpenbart at denne må ned.

Det er derimot ikke ensbetydende med at myndighetene ikke kan gjøre noe som helst for å få bensinprisen ned, men det er klart at det er en enkel løsning og ikke gjøre noe med bensinprisen, strømprisen og lignende. Det sier seg selv. Og som vi alle vet liker jo politikere enkle løsninger.

Det som derimot fascinerer meg mest med denne debatten er hvor mange trangsynte mennesker det er i Norge. Det er ikke rakettforskning at bensinprisen ville gå opp, og invasjonen av Ukraina var i stor grad bare dråpen som gjorde at glasset ble fullt. Hvorfor ikke flere har innsett dette før, og enten gått over til kollektiv (hvis man bor i en relativt stor by) eller el-bil, er noe uforståelig for meg.

Hvorvidt man faktisk bør gjøre noe for å senke bensinprisen, er noe mer vanskelig å svare på. På generelt grunnlag må man lære seg at disse hjelpepakkene er over det lange løp usunt for økonomien, og dessuten gjør individet for avhengig av staten. Dessverre har vel pandemien og dens krisepakker medført det tvers motsatte, hvor folk lettere skriker etter "tiltak".
Enig om inflasjon, men ikkje helt enig om elbil. Ja det finst absolutt mulighet å kjøpe elbil om man bur i ein stor eller kanskje middels by. Utfordringen rundt omkring i landet er at mange plasser er det både veldig få ladestasjonar og avstander som gjer det vanskeleg å kjøpe elbil. I lag med at det heller ikkje er god nok kapasitet/infrastruktur til at alle/fleisteparten kan eige elbil.

Dessutan ramler høg bensinpris på to måter. Det eine er sjølvsagt at mange får ein høgare utgift med drivstoff, men det største problemet er at det ramler store deler av næringslivet som igjen må ta høgare kostnader for å dekke utgiftene og det ramler både næringslivet og folk fleist med høgare kostnader på varer og tenester. Dette igjen fører til at man presset for høgare lønninger blir større og vil igjen føre til dyrere varer og tenester og høgare inflasjon.

Hjelpepakker er ikkje bra det heller, men det vil i værtfall sørge for at folk får billige drivstoff og presse ned kravene om høgare lønn for å dekke dei økte kostnadene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 8:44 am
Enig om inflasjon, men ikkje helt enig om elbil. Ja det finst absolutt mulighet å kjøpe elbil om man bur i ein stor eller kanskje middels by. Utfordringen rundt omkring i landet er at mange plasser er det både veldig få ladestasjonar og avstander som gjer det vanskeleg å kjøpe elbil. I lag med at det heller ikkje er god nok kapasitet/infrastruktur til at alle/fleisteparten kan eige elbil.
Har du ikke innlagt strøm hjemme?

Centrist

Legg inn av Centrist »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 8:44 am Enig om inflasjon, men ikkje helt enig om elbil. Ja det finst absolutt mulighet å kjøpe elbil om man bur i ein stor eller kanskje middels by. Utfordringen rundt omkring i landet er at mange plasser er det både veldig få ladestasjonar og avstander som gjer det vanskeleg å kjøpe elbil. I lag med at det heller ikkje er god nok kapasitet/infrastruktur til at alle/fleisteparten kan eige elbil.

Dessutan ramler høg bensinpris på to måter. Det eine er sjølvsagt at mange får ein høgare utgift med drivstoff, men det største problemet er at det ramler store deler av næringslivet som igjen må ta høgare kostnader for å dekke utgiftene og det ramler både næringslivet og folk fleist med høgare kostnader på varer og tenester. Dette igjen fører til at man presset for høgare lønninger blir større og vil igjen føre til dyrere varer og tenester og høgare inflasjon.

Hjelpepakker er ikkje bra det heller, men det vil i værtfall sørge for at folk får billige drivstoff og presse ned kravene om høgare lønn for å dekke dei økte kostnadene.
Du har gode poenger og uttalelsen min er nok noe bastant, se forøvrig en mer presisering i et annet innlegg. Poenget var mer at de som har muligheten til å gå over til kollektiv eller el-bil har valgt å fortsette med bensinbil. Det er ikke få av de, selv om man selvfølgelig også har en stor andel som ikke har et valg. De som har gjort dette valget uten å innse fremtidsutsiktene, fremstår for meg som lite fremtidsrettet i valgene sine.

Så er det jo et evigvarende spørsmål om el-bil er et riktig valg for samfunnsutviklingen. Det har jeg ikke nok kjennskap til, men presiserer kun valget enkeltindivider gjør. Det er klart at el-bil skaper nye problemstillinger innenfor f.eks. beredskap og energikapasitet.

Det er forøvrig helt sant det du skriver om hvordan bensinprisen rammer. Noe som har gått i glemmeboken her pga. høyt fokus på individet i media og forsåvidt delvis her inne også.

Hovedpoenget mitt var å belyse problemene bak hjelpepakkene. Man kan absolutt lage tiltakspakker som treffer effektivt, og bidrar til å redusere problemet. Samt skal slike pakker heller ikke skape øvrige problemer for økonomien på sikt. Slik pakkene har vært utformet under pandemien og strømpris-økningen, har jeg mine tvil. For meg fremstår de pakkene altfor generelle og i stand til å komme tilbake å bite oss i ræva.

Hvis så er tilfellet, er det kanskje bedre å la prisen være høy og la økonomien rette seg etter det. Allikevel så skal jeg ikke være bastant i denne problematikken, da kunnskapen min er altfor snever.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 9:39 am
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 8:44 am
Enig om inflasjon, men ikkje helt enig om elbil. Ja det finst absolutt mulighet å kjøpe elbil om man bur i ein stor eller kanskje middels by. Utfordringen rundt omkring i landet er at mange plasser er det både veldig få ladestasjonar og avstander som gjer det vanskeleg å kjøpe elbil. I lag med at det heller ikkje er god nok kapasitet/infrastruktur til at alle/fleisteparten kan eige elbil.
Har du ikke innlagt strøm hjemme?
Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 10:44 am
Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 9:39 am
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 8:44 am
Enig om inflasjon, men ikkje helt enig om elbil. Ja det finst absolutt mulighet å kjøpe elbil om man bur i ein stor eller kanskje middels by. Utfordringen rundt omkring i landet er at mange plasser er det både veldig få ladestasjonar og avstander som gjer det vanskeleg å kjøpe elbil. I lag med at det heller ikkje er god nok kapasitet/infrastruktur til at alle/fleisteparten kan eige elbil.
Har du ikke innlagt strøm hjemme?
Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.
Tja, nærmere 90 % av nybil-salget i Norge er elbiler, så at forholdene skal tilsynelatende være så dårlige er nok noe overdrevent.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

peraleks skrev: man mar 21, 2022 11:09 am
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 10:44 am
Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 9:39 am

Har du ikke innlagt strøm hjemme?
Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.
Tja, nærmere 90 % av nybil-salget i Norge er elbiler, så at forholdene skal tilsynelatende være så dårlige er nok noe overdrevent.
Det er sant, men det er likevel utfordarane mange plasser å få ladeplass. Med mindre man enten har muligheit til å lade heime eller kan gjere det på jobben. Så er det klart at ein stor del kjøper elbil. Dette skyldes både at det har gode ordninger og at næringa sjølv i større grad tar inn elbil i sitt sortiment. Samstundes som avgifter har nok ein del å sei

https://www.tu.no/artikler/dette-er-de- ... 021/516204

peraleks

Legg inn av peraleks »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 11:59 am
peraleks skrev: man mar 21, 2022 11:09 am
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 10:44 am

Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.
Tja, nærmere 90 % av nybil-salget i Norge er elbiler, så at forholdene skal tilsynelatende være så dårlige er nok noe overdrevent.
Det er sant, men det er likevel utfordarane mange plasser å få ladeplass. Med mindre man enten har muligheit til å lade heime eller kan gjere det på jobben. Så er det klart at ein stor del kjøper elbil. Dette skyldes både at det har gode ordninger og at næringa sjølv i større grad tar inn elbil i sitt sortiment. Samstundes som avgifter har nok ein del å sei

https://www.tu.no/artikler/dette-er-de- ... 021/516204
Det har jeg forståelse for, det er nok vesentlig mye enklere med tanke på ladeplass nærmere tettsteder og bykjerner.
Men samtidig, det må legges til her at veldig mange har mulighet for å lade både hjemme og på jobben og at dette igjen er nok en solid grunn til hvorfor mange velger å anskaffe seg en elbil, også ute i distriktene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 10:44 am
Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 9:39 am
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 8:44 am
Enig om inflasjon, men ikkje helt enig om elbil. Ja det finst absolutt mulighet å kjøpe elbil om man bur i ein stor eller kanskje middels by. Utfordringen rundt omkring i landet er at mange plasser er det både veldig få ladestasjonar og avstander som gjer det vanskeleg å kjøpe elbil. I lag med at det heller ikkje er god nok kapasitet/infrastruktur til at alle/fleisteparten kan eige elbil.
Har du ikke innlagt strøm hjemme?
Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.
Du trenger ikke en ladestasjon. Alt du egentlig trenger er en stikkontakt hjemme. Helst en ladeboks hjemme, men en stikkontakt er det eneste som er nødvendig.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

peraleks skrev: man mar 21, 2022 12:53 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 11:59 am
peraleks skrev: man mar 21, 2022 11:09 am

Tja, nærmere 90 % av nybil-salget i Norge er elbiler, så at forholdene skal tilsynelatende være så dårlige er nok noe overdrevent.
Det er sant, men det er likevel utfordarane mange plasser å få ladeplass. Med mindre man enten har muligheit til å lade heime eller kan gjere det på jobben. Så er det klart at ein stor del kjøper elbil. Dette skyldes både at det har gode ordninger og at næringa sjølv i større grad tar inn elbil i sitt sortiment. Samstundes som avgifter har nok ein del å sei

https://www.tu.no/artikler/dette-er-de- ... 021/516204
Det har jeg forståelse for, det er nok vesentlig mye enklere med tanke på ladeplass nærmere tettsteder og bykjerner.
Men samtidig, det må legges til her at veldig mange har mulighet for å lade både hjemme og på jobben og at dette igjen er nok en solid grunn til hvorfor mange velger å anskaffe seg en elbil, også ute i distriktene.
Jo, men forsatt er den klart største delen av bilsal bruktbilsal og ikkje nye biler. Det er dessutan slik at mange av dei som har dårlegast råd/ middels råd ikkje har råd til å kjøpe bil til 300000-400000 kr. Derfor blir debatten om kjøp av nye biler til ein viss grad missvissande. Fordi det store fleirtallet fortsatt kjører biler som bruker bensin og drivstoff (inkludert næringslivet). Slik at auke i drivstoffet ofte påverker det store fleirtallet enten direkte eller indirekte.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 1:06 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 10:44 am
Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 9:39 am

Har du ikke innlagt strøm hjemme?
Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.
Du trenger ikke en ladestasjon. Alt du egentlig trenger er en stikkontakt hjemme. Helst en ladeboks hjemme, men en stikkontakt er det eneste som er nødvendig.
Einaste måte for min del å kunne lade heime er enten å få meg skøyteledning eller ein ladeboks, men det er totalt på side av kva denne debatten bør handle om.

Det dette handlar om er at ein stor del av norges befolkning som ikkje har elbil får eit vesentleg auke i drivstoffkostnader og det igjen fører til at næringslivet får økte kostnader og som fører til økte kostnader i varer og tenester. Det er faktisk saken. Om eg eller nokon andre har elbil er ein veldig liten del av debatten. Det som er langt verre er om dei økte prisene fører til at folk mister jobbene sine og næringslivet setter opp prisene på grunn av økte kostnader. Det ramler helt vanlege folk hardt på økonomien.

Og nei det er ikkje synd i meg, men på folk med låge inntekter og knappe budsjetter som kanskje ikkje klarer å betale for dei økte prisene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 1:41 pm
Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 1:06 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 10:44 am

Nei og det gjelder nok fleire i området eg bur i. Ellers er fortsatt ladestasjonar stort sett ganske dårlege utenfor dei store byene.
Du trenger ikke en ladestasjon. Alt du egentlig trenger er en stikkontakt hjemme. Helst en ladeboks hjemme, men en stikkontakt er det eneste som er nødvendig.
Einaste måte for min del å kunne lade heime er enten å få meg skøyteledning eller ein ladeboks, men det er totalt på side av kva denne debatten bør handle om.

Det dette handlar om er at ein stor del av norges befolkning som ikkje har elbil får eit vesentleg auke i drivstoffkostnader og det igjen fører til at næringslivet får økte kostnader og som fører til økte kostnader i varer og tenester. Det er faktisk saken. Om eg eller nokon andre har elbil er ein veldig liten del av debatten. Det som er langt verre er om dei økte prisene fører til at folk mister jobbene sine og næringslivet setter opp prisene på grunn av økte kostnader. Det ramler helt vanlege folk hardt på økonomien.

Og nei det er ikkje synd i meg, men på folk med låge inntekter og knappe budsjetter som kanskje ikkje klarer å betale for dei økte prisene.
Det jeg reagerer på er at du "problematiserer" el-bil på en måte som ikke er realistisk. Så godt som alle har mulighet til å lade en el-bil. Ironisk nok, sett i lys av ditt innlegg, er det trolig de som bor i by som har størst problemer med å få ladet, ettersom mange der ikke har fast parkeringsplass, og ikke kan ha bilen stående ved ladestasjon "hele døgnet". Bor man i blikk f.eks i Oslo er det nok vansligere å få ladet regelmessig enn om man bor i egen bolig "ute i gokk".

Når det er sagt, så har vi en ganske så kraftig økning i drivstoffprisene som kan være tøff for mange. Denne økningen er gir imidlertid en gyllen mulighet og incetiv til å redusere egen avhengighet av fossilt drivstoff.

Det er også verdt å huske på at økningen kommer fra drivstoffselskapene, de satt opp prisen pga stigende oljepris, men har ikke satt den tilsvarende ned igjen etter fall i prisen. Slik har det alltid vært.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 1:49 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 1:41 pm
Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 1:06 pm

Du trenger ikke en ladestasjon. Alt du egentlig trenger er en stikkontakt hjemme. Helst en ladeboks hjemme, men en stikkontakt er det eneste som er nødvendig.
Einaste måte for min del å kunne lade heime er enten å få meg skøyteledning eller ein ladeboks, men det er totalt på side av kva denne debatten bør handle om.

Det dette handlar om er at ein stor del av norges befolkning som ikkje har elbil får eit vesentleg auke i drivstoffkostnader og det igjen fører til at næringslivet får økte kostnader og som fører til økte kostnader i varer og tenester. Det er faktisk saken. Om eg eller nokon andre har elbil er ein veldig liten del av debatten. Det som er langt verre er om dei økte prisene fører til at folk mister jobbene sine og næringslivet setter opp prisene på grunn av økte kostnader. Det ramler helt vanlege folk hardt på økonomien.

Og nei det er ikkje synd i meg, men på folk med låge inntekter og knappe budsjetter som kanskje ikkje klarer å betale for dei økte prisene.
Det jeg reagerer på er at du "problematiserer" el-bil på en måte som ikke er realistisk. Så godt som alle har mulighet til å lade en el-bil. Ironisk nok, sett i lys av ditt innlegg, er det trolig de som bor i by som har størst problemer med å få ladet, ettersom mange der ikke har fast parkeringsplass, og ikke kan ha bilen stående ved ladestasjon "hele døgnet". Bor man i blikk f.eks i Oslo er det nok vansligere å få ladet regelmessig enn om man bor i egen bolig "ute i gokk".

Når det er sagt, så har vi en ganske så kraftig økning i drivstoffprisene som kan være tøff for mange. Denne økningen er gir imidlertid en gyllen mulighet og incetiv til å redusere egen avhengighet av fossilt drivstoff.

Det er også verdt å huske på at økningen kommer fra drivstoffselskapene, de satt opp prisen pga stigende oljepris, men har ikke satt den tilsvarende ned igjen etter fall i prisen. Slik har det alltid vært.
Det som kan være et problem for de med lavest inntekt er jo investeringen som må til for å kjøpe seg en ny bil. Det er en stor investering for mange, og ikke noe man bare kan gjøre i 'en håndvenning'

Lademessig så er det aldri langt mellom stasjonene i byene, men vesentlig lenger avstander i distriktene, hvis man da ikke har mulighet til å lade hjemme.

peraleks

Legg inn av peraleks »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 1:36 pm
peraleks skrev: man mar 21, 2022 12:53 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 11:59 am

Det er sant, men det er likevel utfordarane mange plasser å få ladeplass. Med mindre man enten har muligheit til å lade heime eller kan gjere det på jobben. Så er det klart at ein stor del kjøper elbil. Dette skyldes både at det har gode ordninger og at næringa sjølv i større grad tar inn elbil i sitt sortiment. Samstundes som avgifter har nok ein del å sei

https://www.tu.no/artikler/dette-er-de- ... 021/516204
Det har jeg forståelse for, det er nok vesentlig mye enklere med tanke på ladeplass nærmere tettsteder og bykjerner.
Men samtidig, det må legges til her at veldig mange har mulighet for å lade både hjemme og på jobben og at dette igjen er nok en solid grunn til hvorfor mange velger å anskaffe seg en elbil, også ute i distriktene.
Jo, men forsatt er den klart største delen av bilsal bruktbilsal og ikkje nye biler. Det er dessutan slik at mange av dei som har dårlegast råd/ middels råd ikkje har råd til å kjøpe bil til 300000-400000 kr. Derfor blir debatten om kjøp av nye biler til ein viss grad missvissande. Fordi det store fleirtallet fortsatt kjører biler som bruker bensin og drivstoff (inkludert næringslivet). Slik at auke i drivstoffet ofte påverker det store fleirtallet enten direkte eller indirekte.
Enig i det, men f.eks. en Nissan Leaf som igjen er ganske populær i Norge har jo en startpris på 220 000 kr og vil igjen være en vel så god alternativ i forhold til tilsvarende av andre energityper i denne kategorien. En annen ting også er at ca. 20 % av den totale bilparken i Norge er elbiler, etter hvert som man får mer el-biler i omløp så vil man og se at bruktbil-salget dreier seg mer og mer i retning av elbiler. Det er dog ikke relevant for nåværende situasjon og det er klart, økte drivstoffpriser vil påvirke lommeboken til mange. Den vil og sørge for at enkelte bedrifter går konkurs.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Henningsen skrev: man mar 21, 2022 1:58 pm
Lademessig så er det aldri langt mellom stasjonene i byene, men vesentlig lenger avstander i distriktene, hvis man da ikke har mulighet til å lade hjemme.
Det er jo nettopp det som er poenget jeg prøver å få frem; Har du strøm hjemme og mulighet til å parkere bilen hjemme, så har man mulighet til å lade.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Rainmaker skrev: man mar 21, 2022 2:03 pm
Henningsen skrev: man mar 21, 2022 1:58 pm
Lademessig så er det aldri langt mellom stasjonene i byene, men vesentlig lenger avstander i distriktene, hvis man da ikke har mulighet til å lade hjemme.
Det er jo nettopp det som er poenget jeg prøver å få frem; Har du strøm hjemme og mulighet til å parkere bilen hjemme, så har man mulighet til å lade.
Helt klart, ikke uenig med deg i det.

Hadde man fått ned strømprisene på et historisk normalt nivå igjen, så hadde man fort kunne 'tjent inn' investeringen det er å bytte bil også, men det ser ikke ut som det er den helt store politiske viljen til akkurat det foreløpig. Men da er vi litt mer over på en annen debatt igjen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: søn mar 20, 2022 8:52 pm Er det noe nytt i denne saken eller er alle politikere fornøyd med at pumpeprisen er nede på 19-tallet?
I går var det 19,53 for bensin og 19,05 for diesel på UNOX'n.
I ettermiddag var bensinen på 19,72 og dieslen på 20,29.
Det er en 5 kroner for mye.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

peraleks skrev: man mar 21, 2022 2:00 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 1:36 pm
peraleks skrev: man mar 21, 2022 12:53 pm

Det har jeg forståelse for, det er nok vesentlig mye enklere med tanke på ladeplass nærmere tettsteder og bykjerner.
Men samtidig, det må legges til her at veldig mange har mulighet for å lade både hjemme og på jobben og at dette igjen er nok en solid grunn til hvorfor mange velger å anskaffe seg en elbil, også ute i distriktene.
Jo, men forsatt er den klart største delen av bilsal bruktbilsal og ikkje nye biler. Det er dessutan slik at mange av dei som har dårlegast råd/ middels råd ikkje har råd til å kjøpe bil til 300000-400000 kr. Derfor blir debatten om kjøp av nye biler til ein viss grad missvissande. Fordi det store fleirtallet fortsatt kjører biler som bruker bensin og drivstoff (inkludert næringslivet). Slik at auke i drivstoffet ofte påverker det store fleirtallet enten direkte eller indirekte.
Enig i det, men f.eks. en Nissan Leaf som igjen er ganske populær i Norge har jo en startpris på 220 000 kr og vil igjen være en vel så god alternativ i forhold til tilsvarende av andre energityper i denne kategorien. En annen ting også er at ca. 20 % av den totale bilparken i Norge er elbiler, etter hvert som man får mer el-biler i omløp så vil man og se at bruktbil-salget dreier seg mer og mer i retning av elbiler. Det er dog ikke relevant for nåværende situasjon og det er klart, økte drivstoffpriser vil påvirke lommeboken til mange. Den vil og sørge for at enkelte bedrifter går konkurs.
Jo det stemmer, men hugs at eit bilkjøp sjølv på 220000 kr er ganske mykje penger for veldig mange. Det er med andre ord urealistisk å tenke at dette løyser seg fort for mange. Nokon kan sjølvsagt ordne seg ny bil, men det vil stort sett være middelklassen og opp.

Dette handlar dessutan om utfordringa dette vil medføre for næringslivet. Så er eg klar over at om 5-6 år så vil ein god del bli snudd. I tråd med at langt fleire har elbil, men som du er inne på så løyser det ikkje dagens situasjon godt nok.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Man kan ikke argumentere med å kjøpe elbil, som en løsning eller alternativ for mange.
Mange har ikke råd til ny bil - og - skal den gamle da bare kastes eller nærmest gis bort?
Det handler også litt om å forstå hvordan befolkningen er inndelt med tanke på kjøpekraft og muligheter.

Noe annet er direkte mangel på kunnskap rundt dette.
For:
https://www.nettavisen.no/okonomi/stor- ... 3423839527

At noen er uenig i det er det jo bare å regne med.
Sitat
"Christian Weber, forsker ved Transportøkonomisk institutt, er ikke overbevist av studien.

- Vi har sett liknende resultater på laboratoriet tidligere, og det samme gjelder for bybusser med Euro 6-teknologi. Som studien også nevner, så blir utslippene mye større så snart filtrene er fulle og trenger rengjøring. Det ødelegger en god del av budskapet om en rensende effekt, sier Weber til Nettavisen."


Det er da man lurer på tenkeevnen...eller om det er styrt av en annen agenda...
Poenget er vel at man kan bytte filter før dette skjer, samt hvordan disse så behandles.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Texas_John skrev: søn mar 20, 2022 8:26 pm (Når det gjelder inflasjonstallene dine er de alt for lave, reell inflasjon er nærmer 15%)
Spør igjen, siden denne påstanden var noe oppsiktsvekkende. Har du kilder som begrunner og dokumenterer at den telle inflasjonen er på nærmere 15%?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Centrist skrev: tir mar 22, 2022 5:02 pm Spør igjen, siden denne påstanden var noe oppsiktsvekkende. Har du kilder som begrunner og dokumenterer at den telle inflasjonen er på nærmere 15%?
Du kan begynne med denne

peraleks

Legg inn av peraleks »

ms_8 skrev: man mar 21, 2022 7:57 pm
peraleks skrev: man mar 21, 2022 2:00 pm
ms_8 skrev: man mar 21, 2022 1:36 pm

Jo, men forsatt er den klart største delen av bilsal bruktbilsal og ikkje nye biler. Det er dessutan slik at mange av dei som har dårlegast råd/ middels råd ikkje har råd til å kjøpe bil til 300000-400000 kr. Derfor blir debatten om kjøp av nye biler til ein viss grad missvissande. Fordi det store fleirtallet fortsatt kjører biler som bruker bensin og drivstoff (inkludert næringslivet). Slik at auke i drivstoffet ofte påverker det store fleirtallet enten direkte eller indirekte.
Enig i det, men f.eks. en Nissan Leaf som igjen er ganske populær i Norge har jo en startpris på 220 000 kr og vil igjen være en vel så god alternativ i forhold til tilsvarende av andre energityper i denne kategorien. En annen ting også er at ca. 20 % av den totale bilparken i Norge er elbiler, etter hvert som man får mer el-biler i omløp så vil man og se at bruktbil-salget dreier seg mer og mer i retning av elbiler. Det er dog ikke relevant for nåværende situasjon og det er klart, økte drivstoffpriser vil påvirke lommeboken til mange. Den vil og sørge for at enkelte bedrifter går konkurs.
Jo det stemmer, men hugs at eit bilkjøp sjølv på 220000 kr er ganske mykje penger for veldig mange. Det er med andre ord urealistisk å tenke at dette løyser seg fort for mange. Nokon kan sjølvsagt ordne seg ny bil, men det vil stort sett være middelklassen og opp.

Dette handlar dessutan om utfordringa dette vil medføre for næringslivet. Så er eg klar over at om 5-6 år så vil ein god del bli snudd. I tråd med at langt fleire har elbil, men som du er inne på så løyser det ikkje dagens situasjon godt nok.
Det er klart at du nok finner noen hundretusener i Norge som kan se langt etter dette.
Men folk i middelklassen(Som igjen også er det den absolutt største grupperingen i Norge og gjerne de som klager mest) har nok muligheten til å bytte ut bensin/diesel-bilen mot en elbil og burde nok ha tenkt litt i den retningen allerede tidligere.

Fordi uansett hvordan vi snur og vender på dette så er realiteten fremover at matvareprisene fremover øker, renten øker, drivstoff-avgiftene kommer nok til å hoppe opp og ned avhengig av hva slags kriser man skal ha rundt om i verden i tillegg til strømprisen.
Dette er realiteten folk flest må forholde seg til, festen er på mange måter over, nå er det langt hardere tider fremover som venter for flere her i landet og det er igjen det folk ganske enkelt må forberede seg på.

Og all den tid inflasjonsspøkelset gnir oss hardt oppover akkurat nå så er det ikke forferdelig mye i den verktøykassen til staten.

Så her blir det mange tøffe valg fremover for folk.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Elbiler i Norge er grisebillig, men det koster oss cirka 1 prosent av BNP å subsidiere de (ingen avgift)

Ihvertfall fastlands-BNP (tar det på husken)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»