Bensinprisen

Svar
Sisyfos

Re: Bensinprisen

Legg inn av Sisyfos »

Sisyfos skrev: fre jun 17, 2022 1:45 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:26 pm
Sisyfos skrev: fre jun 17, 2022 11:29 am

Er dette regnet ut fra gjennomsnittslønn eller medianlønn i Norge? Og husk at det er på landsbygda i Norge at folk er mest avhengige av å kjøre bil, her er avstandene ofte lange, trikk og buss er eksotiske fremmedord, og her har en også betydelig lavere inntekter enn i byene. Og det holder sjelden med å fylle bare én liter på en tank som kanskje tar over seksti liter.
Ut fra teksten i artikkelen, som henviser til "gjennomsnittsnordmannen" så er det nok gjennomsnittslønnen det er snakk om.

Så da snakker vi om ca 10-11 minutter for en som har halvparten av det.

Uavhengig av hvor mange liter man fyller, så kommer man ikke bort fra det faktum at sammenliknet med lønnsnivå så er drivstoffet ikke dyrt i Norge.
Det er i grunnen temmelig meningsløst å snakke om at drivstoff er dyrt eller ikke i Norge. Det er faktisk ikke bare drivstoff vi kjøper her i landet, drivstoff inngår kun som en del av en mye større pakke som vi må bruke penger på. Det som er interessant er at denne delen som er drivstoff av den nevnte pakken har hatt en dramatisk prisvekst. Å diskutere hvor mange minutter en trenger å jobbe for å kjøpe én liter, eller hvor mange sekunder en trenger å jobbe for å kjøpe en milliliter, er en fullstendig avsporing og nærmest helt hjernedødt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Sisyfos skrev: fre jun 17, 2022 1:45 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:26 pm
Sisyfos skrev: fre jun 17, 2022 11:29 am

Er dette regnet ut fra gjennomsnittslønn eller medianlønn i Norge? Og husk at det er på landsbygda i Norge at folk er mest avhengige av å kjøre bil, her er avstandene ofte lange, trikk og buss er eksotiske fremmedord, og her har en også betydelig lavere inntekter enn i byene. Og det holder sjelden med å fylle bare én liter på en tank som kanskje tar over seksti liter.
Ut fra teksten i artikkelen, som henviser til "gjennomsnittsnordmannen" så er det nok gjennomsnittslønnen det er snakk om.

Så da snakker vi om ca 10-11 minutter for en som har halvparten av det.

Uavhengig av hvor mange liter man fyller, så kommer man ikke bort fra det faktum at sammenliknet med lønnsnivå så er drivstoffet ikke dyrt i Norge.
Det er i grunnen temmelig meningsløst å snakke om at drivstoff er dyrt eller ikke i Norge. Det er faktisk ikke bare drivstoff vi kjøper her i landet, drivstoff inngår kun som en del av en mye større pakke som vi må bruke penger på. Det som er interessant er at denne delen av den nevnte pakken som er drivstoff har hatt en dramatisk prisvekst. Å diskutere hvor mange minutter en trenger å jobbe for å kjøpe én liter, eller hvor mange sekunder en trenger å jobbe for å kjøpe en milliliter, er en fullstendig avsporing og nærmest helt hjernedødt.
Prisveksten kommer av at oljeselskapene ser sitt snitt til å tjene penger. De har hatt rekordoverskudd i første kvartal i år.

Det er ingen grunn til at den norske stat skal kutte avgifter for å subsidiere ytterligere økt overskudd for disse selskapene.

Sammenlikningen av hvor mye man må jobbe for å kjøpe en liter drivstoff viser at vi i Norge faktisk har det ganske greit på den fronten, sammenliknet med andre. Tror du ikke de i andre land har samme "totalpakke" å bruke penger på?

Skal man vurdere om en vare er "for dyr" eller ei, er det ganske logisk å se på hva kostnaden for den varen er i forhold til hvilke midler man har tilgjengelig.

fazz

Legg inn av fazz »

return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 1:42 pm
peraleks skrev: fre jun 17, 2022 1:00 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 12:44 pm

Ikke nødvendigvis.
Det du sier betinger at Ola Nordmann nå bruker mindre drivstoff enn under gunstigere prisforhold som var.
Altså - hvor mye er det i redusert bruk?
Og hva går egentlig økningen i pris nå ut over hos mange?

Det går også an å legge føringer for oljeselskapene i tillegg.
Fordi - ekstraordinære forhold kan inngi ekstraordinære tiltak.
Den største feilen er at man ser på publikum som homogen masse.
Tar man utgangspunkt i denne artikkelen fra nrk i Mars, så brukte 1 av 3 nordmenn mindre bensin enn tidligere.
https://www.nrk.no/nordland/dyre-bensin ... 1.15897502

I takt med økte priser siden den tid så regner jeg det som svært sannsynlig at det brukes enda mindre siden den tid igjen.

Vi importerer ellers 94 % av all bensin dette landet bruker, jeg ser ikke hvordan staten skal legge noen føringer for dette all den tid bensinen faktisk har sin pris.

Det mest merkbare alternativet vanlige folk sitter igjen med er å bruke bilen mindre.
"Ein av tre seier dei bruker bilen mindre på grunn av høge drivstoffprisar. Men ekspert trur ikkje prisane vil ha dramatisk påverknad på bilbruk."

Hva er vanlige folk?
Og momsen og avgifter går da ikke til selskapene, men til staten.
Selger jegen vare for 100 kr + 25% moms så går jo de siste 25 kr til staten, ikke i min egen lomme.
Hvis, som vist, 50% av prisen er avgifter, så går jo 50% av prisen til staten.

Jeg ser ikke problemet med det når det gjelder inntekten til oljeselskapene.

Prisen ut til forbrukerne er den prisen selskapene vet forbrukerne er villige til å betale. Selv om staten fjerner momsen så er det ikke noe automatikk i at prisen på pumpen blir tilsvarende lavere, den kommer nok sikkert til å bli satt ned noe i begynnelsen før den ganske rask spretter tilbake til omtrent der den var selv med moms. Forskjellen da er at en større del av pumpeprisen går til eierne av stasjonen og ikke staten. Som sagt, dersom oljeselskapene har ett dypt ønske om å være snille og jobbe for samfunnet så er det akkurat den samme kostnaden i dag som det var for ett år siden å pumpe opp oljen. Det eneste som kunne sikret en fast bensinpris er nasjonalisering av oljeutvinningen og bygging av egne rafinerier her i Norge til å dekke vårt eget behov.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 1:44 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:42 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 12:16 pm

Det går an å legge inn føringer på dette.
I tillegg kan man da se om den såkalte konkurransen virker.
Og en opplysningsplikt om hva "nå" prisen består av.
Slike føringer kan man da ilegge uten å kutte avgiftene også...
Det kan man jo rent teoretisk, men det er jo noe helt annet.
Da må man gå på selskapenes inntekter, og det kan da medføre at man ikke henter inn så mye som nå fra utlandet (selskapene altså).
Det er imidlertid ingen grunn til å subsidiere det som allerede er enorme overskudd for disse selskapene ved å kutte statens inntekter. I Tyskland tok det vel noe slikt som 2-3 dager før kuttet var spist opp av oljeselskapene...

startelver

Legg inn av startelver »

Siden vi er en oljeproduserende nasjon, det er ikke våre naboland eller Tyskland, burde vi hatt visse fordeler under en krise som dette, isteden blir vi straffet.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:51 pm
Sisyfos skrev: fre jun 17, 2022 1:45 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:26 pm

Ut fra teksten i artikkelen, som henviser til "gjennomsnittsnordmannen" så er det nok gjennomsnittslønnen det er snakk om.

Så da snakker vi om ca 10-11 minutter for en som har halvparten av det.

Uavhengig av hvor mange liter man fyller, så kommer man ikke bort fra det faktum at sammenliknet med lønnsnivå så er drivstoffet ikke dyrt i Norge.
Det er i grunnen temmelig meningsløst å snakke om at drivstoff er dyrt eller ikke i Norge. Det er faktisk ikke bare drivstoff vi kjøper her i landet, drivstoff inngår kun som en del av en mye større pakke som vi må bruke penger på. Det som er interessant er at denne delen av den nevnte pakken som er drivstoff har hatt en dramatisk prisvekst. Å diskutere hvor mange minutter en trenger å jobbe for å kjøpe én liter, eller hvor mange sekunder en trenger å jobbe for å kjøpe en milliliter, er en fullstendig avsporing og nærmest helt hjernedødt.
Prisveksten kommer av at oljeselskapene ser sitt snitt til å tjene penger. De har hatt rekordoverskudd i første kvartal i år.

Det er ingen grunn til at den norske stat skal kutte avgifter for å subsidiere ytterligere økt overskudd for disse selskapene.

Sammenlikningen av hvor mye man må jobbe for å kjøpe en liter drivstoff viser at vi i Norge faktisk har det ganske greit på den fronten, sammenliknet med andre. Tror du ikke de i andre land har samme "totalpakke" å bruke penger på?

Skal man vurdere om en vare er "for dyr" eller ei, er det ganske logisk å se på hva kostnaden for den varen er i forhold til hvilke midler man har tilgjengelig.
Nei ,det er en skivebom og totalt meningsløst å plukke ut bensinprisen og sammenlikne den med bensinprisen i andre land. Det som betyr noe for norske husholdninger og næringsdrivende er at prisen på drivstoff har hatt en dramatisk økning og at totalpakken av kostnader øker.

Hvorvidt avgiftene på drivstoff bør senkes har jeg ikke sagt et ord om, men det er sier seg selv at det er fullt mulig. Direkte subsidiering utover det er selvfølgelig også innenfor mulighetsrommet. Men om det skal gjøres er en helt annen sak.

Men det er jo interessant at lattermannen Trygve og mangemillionæren Jonas under valgkampen forsikret om henholdsvis at han ikke kunne sitte i en regjering med bensinpris over kroner 20 og at det skulle innføres tiltak mot høye drivstoffpriser for folk på landsbygda. Men det var før disse to lystløgnerne var kommet i regjering.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:53 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 1:44 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:42 pm

Slike føringer kan man da ilegge uten å kutte avgiftene også...
Det kan man jo rent teoretisk, men det er jo noe helt annet.
Da må man gå på selskapenes inntekter, og det kan da medføre at man ikke henter inn så mye som nå fra utlandet (selskapene altså).
Det er imidlertid ingen grunn til å subsidiere det som allerede er enorme overskudd for disse selskapene ved å kutte statens inntekter. I Tyskland tok det vel noe slikt som 2-3 dager før kuttet var spist opp av oljeselskapene...
Det er derfor jeg snakker om:
kutt + kontroll / påbud.

Tjener man feks 12 kroner på literen og vi betaler 24 kroner, altså ved 0-avgift da, så er det ingen grunn til at dette ikke skulle gå.
Altså innføre en "makspris".
Det går selvsagt an å komme fram til enighet om fair play - hvis man vil da...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 2:32 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:53 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 1:44 pm

Det kan man jo rent teoretisk, men det er jo noe helt annet.
Da må man gå på selskapenes inntekter, og det kan da medføre at man ikke henter inn så mye som nå fra utlandet (selskapene altså).
Det er imidlertid ingen grunn til å subsidiere det som allerede er enorme overskudd for disse selskapene ved å kutte statens inntekter. I Tyskland tok det vel noe slikt som 2-3 dager før kuttet var spist opp av oljeselskapene...
Det er derfor jeg snakker om:
kutt + kontroll / påbud.

Tjener man feks 12 kroner på literen og vi betaler 24 kroner, altså ved 0-avgift da, så er det ingen grunn til at dette ikke skulle gå.
Altså innføre en "makspris".
Det går selvsagt an å komme fram til enighet om fair play - hvis man vil da...
Noe som i praksis kun er overføring av midler fra den norske stat til oljeselskapene...

Ca 80% av økningen i drivstoffprisen kommer fra oljeselskapene. Det er ingen grunn til den norske stat skal betale for at de skal hente ut de siste 20% også

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 1:42 pm
peraleks skrev: fre jun 17, 2022 1:00 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 12:44 pm

Ikke nødvendigvis.
Det du sier betinger at Ola Nordmann nå bruker mindre drivstoff enn under gunstigere prisforhold som var.
Altså - hvor mye er det i redusert bruk?
Og hva går egentlig økningen i pris nå ut over hos mange?

Det går også an å legge føringer for oljeselskapene i tillegg.
Fordi - ekstraordinære forhold kan inngi ekstraordinære tiltak.
Den største feilen er at man ser på publikum som homogen masse.
Tar man utgangspunkt i denne artikkelen fra nrk i Mars, så brukte 1 av 3 nordmenn mindre bensin enn tidligere.
https://www.nrk.no/nordland/dyre-bensin ... 1.15897502

I takt med økte priser siden den tid så regner jeg det som svært sannsynlig at det brukes enda mindre siden den tid igjen.

Vi importerer ellers 94 % av all bensin dette landet bruker, jeg ser ikke hvordan staten skal legge noen føringer for dette all den tid bensinen faktisk har sin pris.

Det mest merkbare alternativet vanlige folk sitter igjen med er å bruke bilen mindre.
"Ein av tre seier dei bruker bilen mindre på grunn av høge drivstoffprisar. Men ekspert trur ikkje prisane vil ha dramatisk påverknad på bilbruk."

Hva er vanlige folk?
Og momsen og avgifter går da ikke til selskapene, men til staten.
Selger jegen vare for 100 kr + 25% moms så går jo de siste 25 kr til staten, ikke i min egen lomme.
Hvis, som vist, 50% av prisen er avgifter, så går jo 50% av prisen til staten.

Jeg ser ikke problemet med det når det gjelder inntekten til oljeselskapene.
Ser Rainmaker allerede har forklart det godt, men i praksis ender man opp med en losjing av penger fra stat til oljeselskap.
Vanlige mennesker er folk med vanlige inntekter, altså høyst gjennomsnittlige.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 2:39 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 2:32 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:53 pm

Det er imidlertid ingen grunn til å subsidiere det som allerede er enorme overskudd for disse selskapene ved å kutte statens inntekter. I Tyskland tok det vel noe slikt som 2-3 dager før kuttet var spist opp av oljeselskapene...
Det er derfor jeg snakker om:
kutt + kontroll / påbud.

Tjener man feks 12 kroner på literen og vi betaler 24 kroner, altså ved 0-avgift da, så er det ingen grunn til at dette ikke skulle gå.
Altså innføre en "makspris".
Det går selvsagt an å komme fram til enighet om fair play - hvis man vil da...
Noe som i praksis kun er overføring av midler fra den norske stat til oljeselskapene...

Ca 80% av økningen i drivstoffprisen kommer fra oljeselskapene. Det er ingen grunn til den norske stat skal betale for at de skal hente ut de siste 20% også
----
I Tyskland har de fra 1. juni, solgt en månedsbillett til alle i Tyskland, også utlendinger, for 9 Euro. Denne billetten gjelder på alle lokale kollektivmidler; trikk, tog og buss. Denne 9-eurobilletten for 1 måned, skal foreløpig selges til 31. august. Dette har myndighetene bestemt og dette må mange selskaper forholde seg til. Lignende bestemmer myndighetene maxpriser på varer&tjenester, som for lege&tannlege-tjenester/priser, for medisiner med mer. De har bestemt nedre prisgrenser på tobakk, snus, sprit&vin. Tidligere var det makspriser på en del landbruksprodukter. Myndighetene i mange land har bestemt en minste (nedre) timebetaling og det er fullt mulig å bestemme en makspris på strøm. Lignende kan myndighetene og bestemme makspris på drivstoff eller på frukt&grønnsaker.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 2:39 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 2:32 pm
Rainmaker skrev: fre jun 17, 2022 1:53 pm

Det er imidlertid ingen grunn til å subsidiere det som allerede er enorme overskudd for disse selskapene ved å kutte statens inntekter. I Tyskland tok det vel noe slikt som 2-3 dager før kuttet var spist opp av oljeselskapene...
Det er derfor jeg snakker om:
kutt + kontroll / påbud.

Tjener man feks 12 kroner på literen og vi betaler 24 kroner, altså ved 0-avgift da, så er det ingen grunn til at dette ikke skulle gå.
Altså innføre en "makspris".
Det går selvsagt an å komme fram til enighet om fair play - hvis man vil da...
Noe som i praksis kun er overføring av midler fra den norske stat til oljeselskapene...

Ca 80% av økningen i drivstoffprisen kommer fra oljeselskapene. Det er ingen grunn til den norske stat skal betale for at de skal hente ut de siste 20% også
Javel?
Oljeselskapene vs den norske staten?
Hva med midlere og svakere forbrukere?

Jo, hvis oljeprisen øker så vil nok selskapene ta det igjen.
Slik vil skje med mange matvarer også etter sigende.

Prisen er av ulik årsaker nå ofte 25 kroner hvorav cirka halvparten er selskapenes fortjeneste og resten avgifter.
Om staten avga avgifter slik at den ble 20, ville ikke selskapene tjene mindre om man gjorde dette på riktig måte.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: fre jun 17, 2022 2:49 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 17, 2022 1:42 pm
peraleks skrev: fre jun 17, 2022 1:00 pm

Tar man utgangspunkt i denne artikkelen fra nrk i Mars, så brukte 1 av 3 nordmenn mindre bensin enn tidligere.
https://www.nrk.no/nordland/dyre-bensin ... 1.15897502

I takt med økte priser siden den tid så regner jeg det som svært sannsynlig at det brukes enda mindre siden den tid igjen.

Vi importerer ellers 94 % av all bensin dette landet bruker, jeg ser ikke hvordan staten skal legge noen føringer for dette all den tid bensinen faktisk har sin pris.

Det mest merkbare alternativet vanlige folk sitter igjen med er å bruke bilen mindre.
"Ein av tre seier dei bruker bilen mindre på grunn av høge drivstoffprisar. Men ekspert trur ikkje prisane vil ha dramatisk påverknad på bilbruk."

Hva er vanlige folk?
Og momsen og avgifter går da ikke til selskapene, men til staten.
Selger jegen vare for 100 kr + 25% moms så går jo de siste 25 kr til staten, ikke i min egen lomme.
Hvis, som vist, 50% av prisen er avgifter, så går jo 50% av prisen til staten.

Jeg ser ikke problemet med det når det gjelder inntekten til oljeselskapene.
Ser Rainmaker allerede har forklart det godt, men i praksis ender man opp med en losjing av penger fra stat til oljeselskap.
Vanlige mennesker er folk med vanlige inntekter, altså høyst gjennomsnittlige.
se min kommentar av re jun 17, 2022 6:54 pm.
Det er meget interessant at man snakker om selskap og stat, men ikke om publikum.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fazz skrev: fre jun 17, 2022 12:46 pm
Siden Norge importerer godt over 90% av all bensin/diesel. Hva slags føringer skal da staten legge på selger på hvilken pris de kan ta? Og hvorfor vil de ikke selge andre plasser de får høyere pris dersom det er mulig?
Det er neppe noe selskap som vil kutte sine bånd til Norge.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Fylte en halv tank med diesel på firmabilen til den beskjedne sum av 1260 kroner, dette er da totalt urimelig Slagsmål Vedum.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Norge har fortsatt litt igjen til den flotte førsteplassen som vi ofte higer etter her i verden.

Bensinprisene i Norge er ikke bare de høyeste i Europa. De er de nest høyeste i verden, etter prisene i Hongkong, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Vi får se om vi klarer å innta førsteplassen i løpet av sommeren.

TLee

Legg inn av TLee »

En ting er jo den skyhøye drivstoffprisen 😒
Det at de fossile bilene taper seg mye i verdi er enda verre.
Spesielt for de som har kjøpt dyre biler.

Så her nå en bruktforhandler som ønsker å kjøpe bruktbiler, men ønsker å kjøpe elektrisk eller eventuelt hybrid.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

TLee skrev: fre jun 17, 2022 11:36 pm En ting er jo den skyhøye drivstoffprisen 😒
Det at de fossile bilene taper seg mye i verdi er enda verre.
Spesielt for de som har kjøpt dyre biler.

Så her nå en bruktforhandler som ønsker å kjøpe bruktbiler, men ønsker å kjøpe elektrisk eller eventuelt hybrid.
Du er så absolutt inne på noe der.
Så det kan jo være lurt å holde hodet kaldt til prisene blir, forhåpentligvis, mer normale igjen.

Kjøper man by elbil hos en forhandler så får man jo byttet inn, da de likevel vil tjene på det.
Selvsagt om man har veldig dyr fossil-bil vil jo tapet også her kunne bli formidabelt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fra fordums dager (2020) https://www.aftenposten.no/norge/politi ... eget-parti

Nå dekker man seg bak at man ikke øker avgiftene selv...
Men for hver krone som prisen øker, så øker avgiftene - så her er det snakk om såkalt unnlatelsessynd at man ikke gjør noe.

startelver

Legg inn av startelver »

nometalhorse skrev: fre jun 17, 2022 11:23 pm Norge har fortsatt litt igjen til den flotte førsteplassen som vi ofte higer etter her i verden.

Bensinprisene i Norge er ikke bare de høyeste i Europa. De er de nest høyeste i verden, etter prisene i Hongkong, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Vi får se om vi klarer å innta førsteplassen i løpet av sommeren.
Hvorfor skal et oljeproduserende land ha de høyeste drivstoffprisene i verden?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

startelver skrev: lør jun 18, 2022 11:31 am
nometalhorse skrev: fre jun 17, 2022 11:23 pm Norge har fortsatt litt igjen til den flotte førsteplassen som vi ofte higer etter her i verden.

Bensinprisene i Norge er ikke bare de høyeste i Europa. De er de nest høyeste i verden, etter prisene i Hongkong, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Vi får se om vi klarer å innta førsteplassen i løpet av sommeren.
Hvorfor skal et oljeproduserende land ha de høyeste drivstoffprisene i verden?
Nei, det er et godt spørsmål som dagens regjering har til gode å gi noe fornuftig svar på.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Det er helt åpenbart at Støre og Vedum hever seg over hverdagsmennesket når det gjelder bensinpriser.
Det som er verst er at dette kan lede til økonomisk kollaps.

TLee

Legg inn av TLee »

Har absolutt ikke lyst på el-bil her.
Blir for kjedelig rett og slett, men kan ikke fortsette å betale 25kr literen når man får strøm til en brøkdel av prisen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det er meldt om økende ledighet innen vare -og byggebransjen som følge av prisstigning og mindre kjøpekraft. Naturligvis. Og folk avlyser ferier p.g.a. prisnivået.
Hvor er dette mystiske "presset" Vedum og nyutdannet blåruss maner frem for å årsaksforklare verdens nest høyeste drivstoffpriser i oljelandet Norge?

- kan ikke mediene si det som er er for én gangs skyld - at det er regjeringens politisk besluttede gigantprisøkninger som skaper inflasjon og renteøkning. Men slett politisk håndverk og handlingslammelse av deres foretrukne sitter nok langt inne for norske medier å kritisere.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

TLee skrev: lør jun 18, 2022 5:59 pm Har absolutt ikke lyst på el-bil her.
Blir for kjedelig rett og slett, men kan ikke fortsette å betale 25kr literen når man får strøm til en brøkdel av prisen.
Hvorfor er det kjedelig å kjøre en elbil, egentlig?

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Er jo en voldsom til akselerasjon på en Tesla SI. Må være følsom med gassen der ja.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Drivstoffprisen er hinsides, men utenfor regjeringens kontroll.
Strømmen derimot, DEN kan og bør de gjøre noe med.

SirJames

Legg inn av SirJames »

greyserpent skrev: søn jun 19, 2022 2:43 pm Drivstoffprisen er hinsides, men utenfor regjeringens kontroll.
Hvordan er den utenfor regjeringens kontroll? De styrer da både avgifter og moms.

Sorry folkens, men jeg tror ikke et sekund på at reduksjon og/eller midlertidig fjerning av drivstoffavgifter vil føre til en sterkere overoppheting av norsk økonomi med påfølgende høyere lånerenter. Styringsrenta har vært kunstig lav i mange år, og vil uansett justeres opp til rundt 2-2,5 % i løpet av kommende år. Dette trenger man ikke å være synsk for å skjønne at ville skje før eller senere. Så hvis en barnefamilie som kjører 1500 km pr mnd får 8 kroner billigere bensin, så sparer de omtrent 1000 kr pr mnd. Jeg kan garantere at denne tusenlappen ikke går til luksus og andre unødvendige varer som legger press på økonomien. Derimot slukes tusenlappen av strømregning og matvarepriser kjappere enn man kan si "Vedum er en ryggradsløs klovn som taler med to tunger". At hyklerske Vedum og falske Støre skylder på renta for manglende handlekraft, er en gjennomskuelig bløff som demonstrerer grådigheten som hersker i Staten pdd.

"Vanlige folks tur", my shiny pink and well used ass!

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

greyserpent skrev: søn jun 19, 2022 2:43 pm Drivstoffprisen er hinsides, men utenfor regjeringens kontroll.
Strømmen derimot, DEN kan og bør de gjøre noe med.
Nei, selvfølgelig er ikke drivstoffprisen utenfor regjeringens kontroll.

De kan om de vil fjerne alt av avgifter på drivstoffet, og skulle de ønske å gjøre drivstoff enda billigere så kan de komme med subsidier utover det. Og de kan komme med forskrifter som begrenser avansene på drivstoffsalg, slik at oljeselskapene og selgerne ikke spiser opp en avgiftsreduksjon.

Men nå sier jeg ikke at de skal gjøre noe av dette. Bare at det er mulig, og at det er helt feil som du skriver at drivstoffprisen er utenfor regjeringens kontroll.

Og som påpekt flere ganger, det er grovt løftebrudd fra valgkampen at de ikke gjør noe. Lattermaskinen kunne etter eget utsagn ikke sitte i en regjering med drivstoffpris over kroner 20, og tåkefyrsten skulle gjøre bensinen billigere for folk på landsbygda. Det var åpenbart rene løgner fra de to herrene og deres medløpere.

Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: søn jun 19, 2022 2:43 pm Drivstoffprisen er hinsides, men utenfor regjeringens kontroll.
Strømmen derimot, DEN kan og bør de gjøre noe med.
Utenfor regjeringens kontroll? Skal si du har virkelig peiling! Er det mulig..

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Corvus skrev: søn jun 19, 2022 3:53 pm
greyserpent skrev: søn jun 19, 2022 2:43 pm Drivstoffprisen er hinsides, men utenfor regjeringens kontroll.
Strømmen derimot, DEN kan og bør de gjøre noe med.
Utenfor regjeringens kontroll? Skal si du har virkelig peiling! Er det mulig..
Ikke overraskende at akkurat du ikke forsto hva jeg mente.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»