Pendlerboliger - Oppgjørets time

Svar
Brezjnev

Re: Pendlerboliger - Oppgjørets time

Legg inn av Brezjnev »

Siden vi har delt ut en del velfortjent kjeft til dem som vil mørklegge skandalen ved å holde kjeft, synes jeg det er på sin plass med et lite, anerkjennende nikk når vi får servert åpenhet. Dagens lille anerkjennelse går til Stine Stamland (FrP), som har latt Aftenpoften få ta del i ikke bare det at hun blir etterlignet, men offentliggjør også selve varselet.

Vi håper det ikke medfører at hun nå blir mobbet av Omerta-gjengen som dominerer Stortinget.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Hysterisk morsomt å klage på uklare regler og mangelfull veiledning fra Skatteetaten

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Stortinget forsetter å gjere seg upopulære blant oss andre. Er det rart politikar forakten øker når Stortinget viser med alt tydelighet at det bør være 1 regel for dei og 1 regel for andre.

Stortingspresidenten ord om å rydde opp framstår som ren løgn.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Justice 97 skrev: man aug 29, 2022 10:02 am Stortinget vil ikke gjøre opp for seg, selv om stortingspresident Masud Gharahkhani lovet det for noen måneder siden. Spørs om denne sniken er noe bedre enn resten av pakket.
-
Stortinget bestrider skattekrav fra Skatteetaten på i overkant av 1,3 millioner kroner i arbeidsgiveravgift, bekrefter visepresident Morten Wold (Frp) til VG. Men da Skatteetaten gikk ut med at 28 stortingsrepresentanter hadde fått varsel om skattesmell, og at Stortinget som en konsekvens hadde fått varsel om 1,3 millioner i ubetalt arbeidsgiveravgift, sa stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) til VG: – Den summen vi til slutt får vedtatt fra Skatteetaten, den skal vi selvsagt betale. Vi skal gjøre opp for oss, sa han da.
Imponerende hvordan de later som om det uthevede er en slags prisverdig holdning, som om det er valgfritt å betale fastsatt skatt.

At Stortinget velger å bestride kravet fra skatteetaten er heller deprimerende, og de går hardt til verks. Stortinget selv har ingen skyld, det er Skatteetaten som har ansvar for at Stortinget har lagt seg på en skattemessig linje som ikke henger på greip. Det er også foruroligende at de i brevet er så opptatt av hva vedtaket innebærer for representantene. Jeg hadde håpet at presidentskapet og administrasjonen hadde lært seg at deres oppgave er å ivareta institusjonen, ikke kollegene.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Har aldri stemt AP men begynte å få sansen for Stortingspresident Gharahkhani. Han kom med veldig gode utspill, spesielt om denne saken. Men i dag falt hans anseelse betraktelig, han er allikevel ikke bedre enn alle de andre griske stortingsrepresentantene. Jeg, jeg, jeg, dessverre har vi i Norge partivalg og ikke personvalg, så vi kan ikke gjøre en dritt med det. Ikke så lenge vanlige folk stemmer på de uansett hva de finner på, og det er ikke lite.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ser ut som de jobber hardt for å øke politikerforakten til max nivå. Fortsett slik, og skyld på andre partier som påpeker grådigheten deres!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Justice 97 skrev: ons aug 31, 2022 6:48 pm For en rørende omtanke for vanlige pendlere fra slaskene på stortinget plutselig.
-
Skatteetaten slår tilbake. Stortingets direktør advarer mot at vanlige pendlere kunne rammes dersom Skatteetaten får gjennomslag for kravene sine mot politikerne. – Har stått i Skatte-ABC i flere tiår, svarer etaten.

– Generelt er pendlerreglene like for alle og det hverken er, eller har vært, anledning til å leie ut egen boenhet og samtidig få skattefri pendlerbolig, sier seksjonssjef Lene Marie Ringså i Skatteetaten til VG. – Dette har stått i Skatte-ABC i flere tiår og har også vært informert om på Skatteetaten.no, sier Ringså.
Sjølvsagt er det vanlege folk dei tenker på og ikkje sine egne eller kollegaene sine lommebøker.

Det neste er vel at dei slåss mot skatteetaten for å kjempe mot vanlege folk sine skattekrav.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 12:30 pm Mer snadder, ny skattesnyter avslørt.

Tina Brus familieavtale: Tre generasjoner registrert på leilighet med ett soverom. Høyres nestleder Tina Bru har fått varsel om skattesmell fra Skatteetaten. Sentralt i saken er en toroms-leilighet i Stavanger der Bru, hennes familie og hennes foreldre var folkeregistrert samtidig.
Nesten som forventet. Gitt den "øredøvende" kritikken fra andre partier, på snyltingen til Hadia.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Ingen tvil om at våre folkevalde og stortinget sin administrasjon har snakket samen om å slåss imot skatteetaten.

Politikarar er nok ganske sure fordi mediene graver og setter dei i eit dårleg lys. I dette tilfelle er det Bru som får gjennomgå.

Kampen politikarar har satt imot reglene handler ikkje berre om å få sleppe skatt, men like gjerne å kunne frikjenne seg sjølv og skylde på dårlege regel. Då trekker dei gjerne fram alt frå at dette skader muligheten for unge folk å engasjere seg i politikken til at reglene var for vanskeleg. Til at dei fekk for dårleg informasjon.

Andre menneskjer som er tatt for lignande forhold ville aldri fått den same forståelsen av våre folkevalde

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J ... ttaler-naa

Man skulle tru at våre politikere og statsministeren kontor + stortinget skulle gi seg, men nei.

Det er helt utruleg at desse fortsetter kampen og skader sine egne institusjonar

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fy ... /15203999/

Ny sak. Denne gangen mot Giske og Fylkesnes som skulle skatte av 1 million i fordel i følgje skatteetatten i brev til Stortinget. Saken er fortsatt under behandling i følgje artikkelen

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Slag i trynet for Giske-fanatikerne som brukte pendlerbolig-saken mot Tajik. Samtidig ekstremt lite overraskende at han også har svin på skogen.

Og selvfølgelig er det Skarvøy på saken. Hadde Tv2 hatt litt etisk forståelse hadde han ikke dekket Giske-saker for dem, men det har de jo ikke.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: tir okt 25, 2022 10:09 am Slag i trynet for Giske-fanatikerne som brukte pendlerbolig-saken mot Tajik. Samtidig ekstremt lite overraskende at han også har svin på skogen.

Og selvfølgelig er det Skarvøy på saken. Hadde Tv2 hatt litt etisk forståelse hadde han ikke dekket Giske-saker for dem, men det har de jo ikke.
Etisk forståelse? Tror vi heller sier troverdighet. Jeg tror ikke en puck på hva TV2 skriver om Giske når Skarvøy står bak. Erfarer, hah! Så jeg sier fortsatt heia Giske.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: tir okt 25, 2022 8:31 pm
Solvgutt1 skrev: tir okt 25, 2022 10:09 am Slag i trynet for Giske-fanatikerne som brukte pendlerbolig-saken mot Tajik. Samtidig ekstremt lite overraskende at han også har svin på skogen.

Og selvfølgelig er det Skarvøy på saken. Hadde Tv2 hatt litt etisk forståelse hadde han ikke dekket Giske-saker for dem, men det har de jo ikke.
Etisk forståelse? Tror vi heller sier troverdighet. Jeg tror ikke en puck på hva TV2 skriver om Giske når Skarvøy står bak. Erfarer, hah! Så jeg sier fortsatt heia Giske.
Nei, det er jo greit å ikke tro på det som ikke passer en.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: tir okt 25, 2022 8:32 pm
ehall skrev: tir okt 25, 2022 8:31 pm
Solvgutt1 skrev: tir okt 25, 2022 10:09 am Slag i trynet for Giske-fanatikerne som brukte pendlerbolig-saken mot Tajik. Samtidig ekstremt lite overraskende at han også har svin på skogen.

Og selvfølgelig er det Skarvøy på saken. Hadde Tv2 hatt litt etisk forståelse hadde han ikke dekket Giske-saker for dem, men det har de jo ikke.
Etisk forståelse? Tror vi heller sier troverdighet. Jeg tror ikke en puck på hva TV2 skriver om Giske når Skarvøy står bak. Erfarer, hah! Så jeg sier fortsatt heia Giske.
Nei, det er jo greit å ikke tro på det som ikke passer en.
Jeg tror ikke på journalister som lager fake news. Du må gjerne det, er ditt valgt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

"TV 2 har forelagt Trond Giske opplysningene i denne saken. Han ville ikke kommentere saken før publisering. Etter at denne artikkelen ble publisert har Giske imidlertid lagt ut et innlegg på sin Facebook-side, hvor han skriver dette om TV 2s opplysninger:

«Dette er galt, og det har jeg fortalt TV2. I tillegg har jeg vist til tidligere uttalelser om at min pendlerbolig, selvangivelser og skatt har vært fullt ut i tråd med reglene og anvisningene fra SMK, Stortinget og Skatteetaten. Dette står ved lag. » skriver Giske."


Dersom Giske skriver dette på facebook og det ikke medfører riktighet så skaper han en enorm fallhøyde for seg selv. Det stiller jeg meg tvilende til nå som han igjen er i ferd med å bygge seg opp som en maktfaktor i Ap.

Da er det nok mer sannsynlig at Skarvøy driter på draget igjen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

newsflash skrev: tir okt 25, 2022 8:46 pm "TV 2 har forelagt Trond Giske opplysningene i denne saken. Han ville ikke kommentere saken før publisering. Etter at denne artikkelen ble publisert har Giske imidlertid lagt ut et innlegg på sin Facebook-side, hvor han skriver dette om TV 2s opplysninger:

«Dette er galt, og det har jeg fortalt TV2. I tillegg har jeg vist til tidligere uttalelser om at min pendlerbolig, selvangivelser og skatt har vært fullt ut i tråd med reglene og anvisningene fra SMK, Stortinget og Skatteetaten. Dette står ved lag. » skriver Giske."


Dersom Giske skriver dette på facebook og det ikke medfører riktighet så skaper han en enorm fallhøyde for seg selv. Det stiller jeg meg tvilende til nå som han igjen er i ferd med å bygge seg opp som en maktfaktor i Ap.

Da er det nok mer sannsynlig at Skarvøy driter på draget igjen.
Ser at det er lagt ut ny sak i dag. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... -mer-skatt

Usikker om Giske er blant desse og eventuelt om han er ein av dei som må betale meir i skatt.

Regner med at det kjem meir etterkvart. Her er det nok mange som kan ha blitt råka

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vi skal virkelig ikke få vite hvem alle disse 38 er? At de svindler på skatten skal ansees som en privatsak som velgerne ikke har noe med? Galskap.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

GoingKronos skrev: ons okt 26, 2022 10:24 am Vi skal virkelig ikke få vite hvem alle disse 38 er? At de svindler på skatten skal ansees som en privatsak som velgerne ikke har noe med? Galskap.
Er du gal mann? Da kan jo disse stemmes ut ved neste korsvei.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Vi har allerede fått vete at blant annet Enger Mehl og Bru er blant dei som slepper å betale.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

newsflash skrev: tir okt 25, 2022 8:46 pm "TV 2 har forelagt Trond Giske opplysningene i denne saken. Han ville ikke kommentere saken før publisering. Etter at denne artikkelen ble publisert har Giske imidlertid lagt ut et innlegg på sin Facebook-side, hvor han skriver dette om TV 2s opplysninger:

«Dette er galt, og det har jeg fortalt TV2. I tillegg har jeg vist til tidligere uttalelser om at min pendlerbolig, selvangivelser og skatt har vært fullt ut i tråd med reglene og anvisningene fra SMK, Stortinget og Skatteetaten. Dette står ved lag. » skriver Giske."


Dersom Giske skriver dette på facebook og det ikke medfører riktighet så skaper han en enorm fallhøyde for seg selv. Det stiller jeg meg tvilende til nå som han igjen er i ferd med å bygge seg opp som en maktfaktor i Ap.

Da er det nok mer sannsynlig at Skarvøy driter på draget igjen.
Giske setter nok sin lit til at omertaen er sterk nok til at han slipper unna.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

25 trøndere har hatt pendlerbolig. Adressa har spurt dem om de har fått skattekrav. 20 sier nei, én sier ja. Fire nekter å svare. En av disse fire er Trond Giske.

https://www.adressa.no/politikk/i/VPPK9 ... kattesmell

Istedenfor viser han til dette Facebook-innlegget, som påfallende nok ikke svarer direkte på om han har fått et skattekrav eller ikke.

"Jeg har vist til tidligere uttalelser om at min pendlerbolig, selvangivelser og skatt har vært fullt ut i tråd med reglene og anvisningene fra SMK, Stortinget og Skatteetaten. Dette står ved lag, skriver Giske i Facebook-innlegget tirsdag."

Mitt tips er at Giske har fått skattekrav, og prøver å skape et inntrykk av noe annet med disse ulne utspillene.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: lør okt 29, 2022 12:57 pm 25 trøndere har hatt pendlerbolig. Adressa har spurt dem om de har fått skattekrav. 20 sier nei, én sier ja. Fire nekter å svare. En av disse fire er Trond Giske.

https://www.adressa.no/politikk/i/VPPK9 ... kattesmell

Istedenfor viser han til dette Facebook-innlegget, som påfallende nok ikke svarer direkte på om han har fått et skattekrav eller ikke.

"Jeg har vist til tidligere uttalelser om at min pendlerbolig, selvangivelser og skatt har vært fullt ut i tråd med reglene og anvisningene fra SMK, Stortinget og Skatteetaten. Dette står ved lag, skriver Giske i Facebook-innlegget tirsdag."

Mitt tips er at Giske har fått skattekrav, og prøver å skape et inntrykk av noe annet med disse ulne utspillene.
Det Giske skriver er jo standard-forsvaret fra politikerne som må innrømme at de har snytt på skatten. At de ikke har gjort noe galt, at de bare har gjort som de har fått beskjed om fra administrasjonen. Og at Skatteetaten aldri har fortalt dem at dette var feil. Giske tar en ny variant, og hopper over den delen hvor han innrømmer skattekravet. Vanskelig å se noen annen grunn til å svare slik i stedet for "nei" om sistnevnte var sannheten. Dristig strategi, for risikoen er skyhøy for at sannheten kommer frem - og selv om det han skriver ikke er direkte usant vil det for den jevne journalist og velger se veldig ut som han da er en løgner i tillegg til skattesnyter.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sk ... /15235386/

Hvis det stemmer at Giske har fått et skattesmell-vedtak mot seg, noe det jo høyst sannsynlig gjør, så må han vel være politisk død en gang for alle? Eller er det nok folk fullstendig uten moral og integritet i Trøndelag til å holde ham politisk i live?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: ons nov 02, 2022 10:46 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sk ... /15235386/

Hvis det stemmer at Giske har fått et skattesmell-vedtak mot seg, noe det jo høyst sannsynlig gjør, så må han vel være politisk død en gang for alle? Eller er det nok folk fullstendig uten moral og integritet i Trøndelag til å holde ham politisk i live?
Enig, sammen med halve Stortinget. Men vi velgere har ikke noe å si så de kommer til å fortsette som om ingenting har skjedd.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: ons nov 02, 2022 11:14 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 02, 2022 10:46 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sk ... /15235386/

Hvis det stemmer at Giske har fått et skattesmell-vedtak mot seg, noe det jo høyst sannsynlig gjør, så må han vel være politisk død en gang for alle? Eller er det nok folk fullstendig uten moral og integritet i Trøndelag til å holde ham politisk i live?
Enig, sammen med halve Stortinget. Men vi velgere har ikke noe å si så de kommer til å fortsette som om ingenting har skjedd.
Nei, Giske skiller seg ganske kraftig ut her. Han vil kanskje være den verste enkeltsaken.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: ons nov 02, 2022 11:29 pm
ehall skrev: ons nov 02, 2022 11:14 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 02, 2022 10:46 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sk ... /15235386/

Hvis det stemmer at Giske har fått et skattesmell-vedtak mot seg, noe det jo høyst sannsynlig gjør, så må han vel være politisk død en gang for alle? Eller er det nok folk fullstendig uten moral og integritet i Trøndelag til å holde ham politisk i live?
Enig, sammen med halve Stortinget. Men vi velgere har ikke noe å si så de kommer til å fortsette som om ingenting har skjedd.
Nei, Giske skiller seg ganske kraftig ut her. Han vil kanskje være den verste enkeltsaken.
Det er tilfeldig hvem som er verst i klassen, de er en gjeng skattesnyltere hele gjengen. Og det er bare denne saken.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: ons nov 02, 2022 11:50 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 02, 2022 11:29 pm
ehall skrev: ons nov 02, 2022 11:14 pm

Enig, sammen med halve Stortinget. Men vi velgere har ikke noe å si så de kommer til å fortsette som om ingenting har skjedd.
Nei, Giske skiller seg ganske kraftig ut her. Han vil kanskje være den verste enkeltsaken.
Det er tilfeldig hvem som er verst i klassen, de er en gjeng skattesnyltere hele gjengen. Og det er bare denne saken.
Det er et mindretall av Stortingspolitikerne som har fått skattesmell. Giske er en av dem og han er vel den eneste som forsøker å lyve seg unna det.

guru

Legg inn av guru »

Snedig dette. Omtrent halvparten av våre folkevalgte er tatt for skatteunndragelse. Mange av sakene er svært grove. Så grove at om det var hvem som helst andre, hadde det blitt tatt ut tiltale og straff hadde blitt utmålt. Men denne gjengen slipper unna med å betale tilbake og noen får straffeskatt.

I mine øyne er det faktisk skjerpende at det er lovgiverne selv som begår denne typen grov økonomisk kriminalitet, og skulle vært skjerpende i det som skulle ha vært rettssaker.

John Carew får gigantbot og må trolig i fengsel i 2 år. Sier ikke at Stortingspolitikerne burde fått 2 år, da beløpet Carew har svindlet staten for er betydelig større. Men dette handler om likhet for loven, og hadde det vært reell likhet for loven, så hadde svært mange av stortingsrepresentantene skulle møtt i retten. Likheten med Carews sak er faktisk ganske klar. Han skylder på advokaten. Stortingsrepresentanten skylder på administrasjonen.

Spesielt Eva Kristin Hansen, Hadja Tajik og Kjell Ingolf Ropstads saker er svært alvorlige, og helt ubegripelig at de slipper unna. Tajik har i tillegg drevet med dokumentforfalskning som også er grovt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

guru skrev: tor nov 03, 2022 7:36 am Snedig dette. Omtrent halvparten av våre folkevalgte er tatt for skatteunndragelse. Mange av sakene er svært grove. Så grove at om det var hvem som helst andre, hadde det blitt tatt ut tiltale og straff hadde blitt utmålt. Men denne gjengen slipper unna med å betale tilbake og noen får straffeskatt.

I mine øyne er det faktisk skjerpende at det er lovgiverne selv som begår denne typen grov økonomisk kriminalitet, og skulle vært skjerpende i det som skulle ha vært rettssaker.

John Carew får gigantbot og må trolig i fengsel i 2 år. Sier ikke at Stortingspolitikerne burde fått 2 år, da beløpet Carew har svindlet staten for er betydelig større. Men dette handler om likhet for loven, og hadde det vært reell likhet for loven, så hadde svært mange av stortingsrepresentantene skulle møtt i retten. Likheten med Carews sak er faktisk ganske klar. Han skylder på advokaten. Stortingsrepresentanten skylder på administrasjonen.

Spesielt Eva Kristin Hansen, Hadja Tajik og Kjell Ingolf Ropstads saker er svært alvorlige, og helt ubegripelig at de slipper unna. Tajik har i tillegg drevet med dokumentforfalskning som også er grovt.
Ja og det hjelper heller ikkje på tilliten at både stortinget og dei folkevalde sjølv har gjort alt dei kan for å legge lokk på saken. Det skader verkeleg truverdigheten deira på å rydde opp

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»