ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av ehall »

Som hvert år, jeg er mest glad for at Norge ikke vant, selv om jeg ønsker at vi skal være høyt oppe på listene. Norge som er «vedens rikeste land» har ikke engang råd til å arrangere ESC.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:08 am
Jonasar skrev: søn mai 15, 2022 2:07 am
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:05 am @Jonasar Det er playback på instrumenter, det er ikke lov å spille selv, men sangen skal være live.

seriøst, en musikkkonkurranse hvor man ikke skal spille instrumenter? kann det da heller en vokalkonkurranse da :P

Blir bare dummere og dummere dette...

Men takk til deg som fortalte meg noe jeg ikke vet :)
Tenk deg 25 land med vært sitt instrumentoppsett. Konkurransen hadde vart til neste morgen.
Du misforstår her. Ikke meningen og bytte orkester , de samme satt der i bakgrunnen til showet var slutt Et symfoniorkester med mulig forsterkninger i blåseseksjon og komp m.m. Flere musikere satt nok arbeidsledige store deler av låtene men var med der det trengtes.

F.eks. meg sjøl spiller trompet på ganske høyt nivå i band og annet. Blir så lei meg når jeg ofte hører pop, latin osv. bruke syntesizer til å lage trompetlyd eller annet blås. Lite sidesprang: jeg har begynt å av og til høre på Åge Aleksandersen nå etter at han innlemmet ei fenomenal blåserekke. Låtene ble mye bedre. ............for meg som er blåsefan ja ja :-)

Number4

Legg inn av Number4 »

ehall skrev: søn mai 15, 2022 2:48 am jeg er mest glad for at Norge ikke vant
Det er nok den nye NRK-sjefen også. Gift med henne?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

ballee skrev: søn mai 15, 2022 2:48 am
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:08 am
Jonasar skrev: søn mai 15, 2022 2:07 am


seriøst, en musikkkonkurranse hvor man ikke skal spille instrumenter? kann det da heller en vokalkonkurranse da :P

Blir bare dummere og dummere dette...

Men takk til deg som fortalte meg noe jeg ikke vet :)
Tenk deg 25 land med vært sitt instrumentoppsett. Konkurransen hadde vart til neste morgen.
Du misforstår her. Ikke meningen og bytte orkester , de samme satt der i bakgrunnen til showet var slutt Et symfoniorkester med mulig forsterkninger i blåseseksjon og komp m.m. Flere musikere satt nok arbeidsledige store deler av låtene men var med der det trengtes.

F.eks. meg sjøl spiller trompet på ganske høyt nivå i band og annet. Blir så lei meg når jeg ofte hører pop, latin osv. bruke syntesizer til å lage trompetlyd eller annet blås. Lite sidesprang: jeg har begynt å av og til høre på Åge Aleksandersen nå etter at han innlemmet ei fenomenal blåserekke. Låtene ble mye bedre. ............for meg som er blåsefan ja ja :-)
Nei, jeg misforstår ikke. Det er ikke kun orkestre som har instrumenter, f.eks. har vi Måneskins gitar, bass og trommer, Ukrainas fløyte - det kan ikke løses tilfredsstillende med et orkester. Og det var det jeg svarte på - at de ikke spiller live på scenen.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 2:23 am Jeg vil ikke kalle Subwoolfer techno.
Jo det er tekno. Til og med dårlig tekno. Bonka-Bonka musikk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Stemmefusk i den andre semifinalen(?)

https://www.expressen.se/noje/rostnings ... ificerade/

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7802

Legg inn av Big George »

Lurer på hvem Putlern stemte på.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

missChance skrev: søn mai 15, 2022 3:01 am
ballee skrev: søn mai 15, 2022 2:48 am
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:08 am

Tenk deg 25 land med vært sitt instrumentoppsett. Konkurransen hadde vart til neste morgen.
Du misforstår her. Ikke meningen og bytte orkester , de samme satt der i bakgrunnen til showet var slutt Et symfoniorkester med mulig forsterkninger i blåseseksjon og komp m.m. Flere musikere satt nok arbeidsledige store deler av låtene men var med der det trengtes.

F.eks. meg sjøl spiller trompet på ganske høyt nivå i band og annet. Blir så lei meg når jeg ofte hører pop, latin osv. bruke syntesizer til å lage trompetlyd eller annet blås. Lite sidesprang: jeg har begynt å av og til høre på Åge Aleksandersen nå etter at han innlemmet ei fenomenal blåserekke. Låtene ble mye bedre. ............for meg som er blåsefan ja ja :-)
Nei, jeg misforstår ikke. Det er ikke kun orkestre som har instrumenter, f.eks. har vi Måneskins gitar, bass og trommer, Ukrainas fløyte - det kan ikke løses tilfredsstillende med et orkester. Og det var det jeg svarte på - at de ikke spiller live på scenen.
:-) jo da du misforsto, du sa de skulle bytte orkester 25 ganger. Ja mange av deltakerne hadde med seg instrumenter, f.eks. fløyte. Da legger selvsagt fløytisten i orkesteret ned fløyta og spiller ikke, sånt bestemmer deltakerne, de bruker de de trenger fra orkesteret fra sang til sang.
Hum.... angående den der fløytisten til Ukrainerne. Spilte han i det hele tatt på denne fløyta , mener å huske at han hoppet og danset og fløyta sto rett i været. Kanskje han bare faket og at det var lyder fra kompet (playback) som vi hørte (?) Men jeg så bare første avspilling, orka ikke den teite låten i reprise etter seieren.... Her kan det være at jeg tar feil :-)

Number4

Legg inn av Number4 »

Big George skrev: søn mai 15, 2022 3:16 am Lurer på hvem Putlern stemte på.
Australia

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 2:27 am
ballee skrev: søn mai 15, 2022 2:21 am Syntes det var veldig synd at det ikke var musikken som avgjorde denne musikkonkurransen men storpolitikk. Med denne dårlige låten hadde ikke Ukraina vært i nærheten av å vinne i kveld hvis de ikke hadde vært i krig. Kan holde med Ukraina i krigssituasjonen jeg også men at dette skal avgjøre Grand prix så til de grader gjør meg forbannet. Folket ga ihvertfall f. i musikken , holdt for ørene og bare stemte i hysterisk sympati med ukranierene i forhold til krigen. Tipper det har vært mobliseringer rundt om kring for å få til dette
Har neppe vært mobiliseringer. Eurovision har alltid hatt politiske undertoner. Skjer det noe i Europa påvirker det stemmetallene.

Det er på mange måter uheldig, men samtidig gir det folk over hele Europa muligheten til å vise hva de mener. Dette var Europas Røst som talte. Og det de sa var ganske enkelt at Russland kan ryke og reise.
Ja Europas røst fortalte hva de mente om krigen. Men det var ikke hva de mente om krigen Europas røst skulle svare på i kveld, det var hvilken musikk/låt de syntes var best. Er bare å legge ned Grand Prix hvis det skal fortsette å først å fremst være en måling på hvem folk støtter i kriger og politiske spørsmål

Number4

Legg inn av Number4 »

ballee skrev: søn mai 15, 2022 3:35 am Er bare å legge ned Grand Prix hvis det skal fortsette å først å fremst være en måling på hvem folk støtter i kriger og politiske spørsmål
Frihet og fred trumfer alt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 1:44 am
PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 1:35 am Ja, det vil alltid være noen nordmenn som ikke liker Norges bidrag.
Norges bidrag var dårlig uten å ha hørt noen av de andre låtene.

Men det er vel de yngste som stemte frem Norge. De ser vel først og fremst på barne-tv maskene. Dårlig musikk spiller da liten rolle.
Dårlig musikk spiller liten rolle i EUROPA tenker jeg vi sier når vi ser land som Moldova, Serbia og Italia få så høye scores som de gjorde. Jeg kaller ikke hva de fremførte for noe i nærheten av kvalitet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Liten oppsummering fra i går:

- Det var ikke uventa at Ukraina vant
- Jeg ble sjokkert over UK på andre, Spania på tredje, og ikke minst Serbia på femte
- Norge på 10. plass var helt ok, verken mer eller mindre
- Ingen av mine personlige favoritter gjorde det spesielt bra, enkelte regelrett dårlig
- Programlederne var flinke, ikke noe dill dall
- Jeg drakk en smule for mye og kan ha gått bananas på mobiltastaturet i noen svake øyeblikk

Number4

Legg inn av Number4 »

Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 10:01 am Liten oppsummering fra i går:
Ble det noe på deg? 😜

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Number4 skrev: søn mai 15, 2022 10:11 am
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 10:01 am Liten oppsummering fra i går:
Ble det noe på deg? 😜
Hahah. Ble ikke det, gitt. Sjangla hjem i halv tre-tida. Ikke mye søvn, altså. Men formen er overraskende bra.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Big George skrev: søn mai 15, 2022 3:16 am Lurer på hvem Putlern stemte på.
Russerne har da alltid stemt på Ukraina, så akkurat der er Europa enige om noe.

Syttenhundretallet

Legg inn av Syttenhundretallet »

PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 1:41 am Jeg lurer på hvordan juryene i 6 land har fusket.

Skummelt å spekulere, men jeg trekkes mot Øst.

Det er bare å se hvilke land de "ikke fikk kontakt med" under stemmeopplesingen.

Syttenhundretallet

Legg inn av Syttenhundretallet »

Forferdelige programledere. Sånn liksom krangling (banter) mellom voksne på en scene er for dumt.

Syttenhundretallet

Legg inn av Syttenhundretallet »

Sverige vant sin semifinale.

startelver

Legg inn av startelver »

Neptun skrev: søn mai 15, 2022 1:11 am
startelver skrev: søn mai 15, 2022 12:57 am Rigga avstemning , politisk dritt.
ESC har vært en politisk markering siden de øst-europeiske landene ble med.
Men Russland vil neppe få noen stemmer noensinne mer fra tidligere Sovjet-stater som tidligere drysset stemmer over dem.
Blir vel lenge til Russland blir invitert igjen, om ca 20 år kanskje?

Syttenhundretallet

Legg inn av Syttenhundretallet »

Norge på sjette i semifinale 1

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

ballee skrev: søn mai 15, 2022 3:18 am
missChance skrev: søn mai 15, 2022 3:01 am
ballee skrev: søn mai 15, 2022 2:48 am
Du misforstår her. Ikke meningen og bytte orkester , de samme satt der i bakgrunnen til showet var slutt Et symfoniorkester med mulig forsterkninger i blåseseksjon og komp m.m. Flere musikere satt nok arbeidsledige store deler av låtene men var med der det trengtes.

F.eks. meg sjøl spiller trompet på ganske høyt nivå i band og annet. Blir så lei meg når jeg ofte hører pop, latin osv. bruke syntesizer til å lage trompetlyd eller annet blås. Lite sidesprang: jeg har begynt å av og til høre på Åge Aleksandersen nå etter at han innlemmet ei fenomenal blåserekke. Låtene ble mye bedre. ............for meg som er blåsefan ja ja :-)
Nei, jeg misforstår ikke. Det er ikke kun orkestre som har instrumenter, f.eks. har vi Måneskins gitar, bass og trommer, Ukrainas fløyte - det kan ikke løses tilfredsstillende med et orkester. Og det var det jeg svarte på - at de ikke spiller live på scenen.
:-) jo da du misforsto, du sa de skulle bytte orkester 25 ganger. Ja mange av deltakerne hadde med seg instrumenter, f.eks. fløyte. Da legger selvsagt fløytisten i orkesteret ned fløyta og spiller ikke, sånt bestemmer deltakerne, de bruker de de trenger fra orkesteret fra sang til sang.
Hum.... angående den der fløytisten til Ukrainerne. Spilte han i det hele tatt på denne fløyta , mener å huske at han hoppet og danset og fløyta sto rett i været. Kanskje han bare faket og at det var lyder fra kompet (playback) som vi hørte (?) Men jeg så bare første avspilling, orka ikke den teite låten i reprise etter seieren.... Her kan det være at jeg tar feil :-)
Nei, det sa jeg definitivt ikke. Jeg har aldri nevnt noe slik. Det har faktisk ikke med den samtalen jeg hadde å gjøre. Jeg snakket om artistenes instrumentoppsett på scenen.
Det er ganske åpenbart at f.eks. Måneskins trommer må spilles av Måneskin for å få det nøyaktig slik det skal være. Og hva i all verden er forskjellen på om de spiller med playback eller om et "orkester" spiller hvis det uansett ikke er bandet/artistene som spiller selv?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

En liten oppsummering: (innlegg nr.1000 🥳)

Gikk som jeg fryktet- at folket gikk så fullstendig all in på Ukraina at de vant med god margin :(

Dog var det godt i det minste at fagjuryene så at der var 3 land som var bedre, og det var ikke langt ned til Portugal og Hellas heller :) Bare 5 land "lot seg rive med" og gav 12- overraskende få!

Begynte å ane at dette kunne bli jevnere enn forventet da Ukraina havnet nesten 100 poeng bak UK- og ikke ubetydelig bak Sverige og Spania også, og da både Moldova og Serbia fikk godt over 200 poeng- kunne dette bety at vi fikk en annen vinner?

Neida- skjønte hvor det bar da Ukraina fikk sin 439-poenger ☹- og at fantastiske Storbritannia og Sam Ryder var den som skulle få sitt seiershåp knust helt til slutt.

Men flott nok med (nok en) 2.plass for UK, og heller ikke dagligdags med Spania på 3.plass.

Artig med Moldova på 7.plass og overraskende svakt for Polen på 12.plass.

Også glad for at Portugal havnet Topp 10- plassen foran Norge som ikke uventet scoret dårlig hos fagjuryene!

Ellers fikk vi et eksempel på hvordan min musikksmak nok avviker fra endel andre da min nestfavoritt i går fikk sine telefonpoeng dvs. der kom ingen poeng til Sveits dessverre 🥴

Mer fortjent var de 2 fattige poengene som klagesangen til Australia fikk fra folket- men føyer seg likevel inn i en uheldig tradisjon der Australia får endel poeng fra fagjuryene for så å få en slikk og ingenting fra folket!


Så blir det et "spennende år" for EBU og dem som skal bestemme seg for hvor ESC 2023 skal avholdes: vil det være trygt nok i Ukraina?...
...ja det må det da vel være? Russland (om de noen gang tenker å delta i ESC igjen) kan da ikke prestere å f.eks bombe finalearenaen sønder og sammen en lørdag i mai neste år? Ville tatt seg utrolig dårlig ut for å si det sånn.
Sist redigert av JODDEMM den søn mai 15, 2022 11:17 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 1:41 am Jeg lurer på hvordan juryene i 6 land har fusket.

Skummelt å spekulere, men jeg trekkes mot Øst.
Azerbaijan
Georgia
Montenegro
Poland
Romania
San Marino

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det var jo et fint arrangement - alt i alt, selv om låtene vel ikke var så veldig gode - noen av dem. Likte verken UK eller Sverige. Synes også det ville rart om Spania vant. Fagjuryen lot seg nok også til en viss grad påvirke av Urkaina-krigen.

Ellers synes jeg det er merkelig å klage over at Ukraina vant på sympati. Og så viser man til at det er en melodikonkuranse. Ja, det er det, men det er også en konklurranse mellom land. Og tradisjonen er at folk er snille med de landene de ønsker å støtte på ulike vis eller som man føler ekstra nærhet til, som f.eks. at Norden som regel gir noen poeng til nabolandene.

I år er det på første gang på veldig mange tiår en brutal krig i Europa - der et ESC-land er blitt brutalt overfalt av et annet ESC-land. Når dette stakkars landet da stiller opp med det som vurderes som en bra låt og kanskje uansett topp 10 - så skulle jo det bare mangle at de vant.

Noe annet ville nesten være en tragedie.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:05 am
PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 2:23 am Jeg vil ikke kalle Subwoolfer techno.
Jo det er tekno. Til og med dårlig tekno. Bonka-Bonka musikk.
Det uttrykket du er ute etter er EDM. Altså Electronic Dance Music. Ikke Techno. Techno går raskere og er langt mer bassdrevet.

I tillegg er det verken du eller jeg som bestemmer hva som er bra musikk her i verden.

Den sangen du mener er dårlig bonka-bonka musikk har oppnådd følgende:

Den ble nummer 1 av 21 sanger i det norske finaleheatet.
Den ble nummer 10 av 40 sanger i den europeiske finalen.
Den har 9 000 000 avspillinger på Spotify og det er økende.

Det vi kan konkludere med er at du ikke liker sangen. Ikke at den er dårlig. Det er en subjektiv vurdering, ikke en objektiv.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 11:51 am
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:05 am
PapaSmurf skrev: søn mai 15, 2022 2:23 am Jeg vil ikke kalle Subwoolfer techno.
Jo det er tekno. Til og med dårlig tekno. Bonka-Bonka musikk.
Det uttrykket du er ute etter er EDM. Altså Electronic Dance Music. Ikke Techno. Techno går raskere og er langt mer bassdrevet.

I tillegg er det verken du eller jeg som bestemmer hva som er bra musikk her i verden.

Den sangen du mener er dårlig bonka-bonka musikk har oppnådd følgende:

Den ble nummer 1 av 21 sanger i det norske finaleheatet.
Den ble nummer 10 av 40 sanger i den europeiske finalen.
Den har 9 000 000 avspillinger på Spotify og det er økende.

Det vi kan konkludere med er at du ikke liker sangen. Ikke at den er dårlig. Det er en subjektiv vurdering, ikke en objektiv.
Nei nå må du ikke komme med sånne tullete forkortelser. Det er minst 30 år siden jeg var første gang innom alle disse undergruppene av Tekno. Jeg vet hva jeg snakker om.

EDM, GOA, Trance, Eurodisco etc.

Det er de yngste som stemte frem denne dårlige låten. De ser først og fremst på barne-tv maskene. Dårlig musikk spiller da liten rolle.

Det vi kan konkludere med er at du er i førtiårene og stuck in the 90's.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 10:01 am Liten oppsummering fra i går:

- Det var ikke uventa at Ukraina vant
- Jeg ble sjokkert over UK på andre, Spania på tredje, og ikke minst Serbia på femte
- Norge på 10. plass var helt ok, verken mer eller mindre
- Ingen av mine personlige favoritter gjorde det spesielt bra, enkelte regelrett dårlig
- Programlederne var flinke, ikke noe dill dall
- Jeg drakk en smule for mye og kan ha gått bananas på mobiltastaturet i noen svake øyeblikk
Dermed er mysteriet med Moldovas poengskred løst :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hva skjer med de deltagerland som trikset med jurystemmene?

Number4

Legg inn av Number4 »

SirJames skrev: søn mai 15, 2022 1:42 pm Hva skjer med de deltagerland som trikset med jurystemmene?
2 uker i Dubai.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»