Afghanistan - tilbake til utgangspunktet?

Svar
Corvus

Re: Afghanistan - tilbake til utgangspunktet?

Legg inn av Corvus »

fargeblind skrev: man des 27, 2021 11:03 am
LD-Johnson skrev: man des 27, 2021 10:52 am
fargeblind skrev: man des 27, 2021 10:47 am
Stenge grensene. Godt forsøk, men du vet selvfølgelig selv at det bare er tafatt drømming.
Skjer snart det, selv den tilbakestående venstresiden har vel sett hvor ubrukelige disse islamistene er.
Alle er enige om at vi forakter og hater islamistene. Kom ikke her med bullshit om at høyresiden din hater dem mer enn venstrevridde meg. Slikt pølsevev er bare patetisk.
Og du er også en drømmer. Lille Norge har ikke makt til å stenge noen grenser. Og skulle Norge gjøre det (hypotetisk) ville de komme likevel.
Dream on....
Nåja. Kommer de til Polen, kommer de til Ungarn?
Og vi vet alle at når de kommer muslimske asylsøkere, så vil endel av dem være islamister. Noen jobber hardt for å hente flere asylsøkere, andre vil bremse. Kan du gjette hvem som vil hva?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Corvus skrev: man des 27, 2021 6:47 pm
fargeblind skrev: man des 27, 2021 11:03 am
LD-Johnson skrev: man des 27, 2021 10:52 am

Skjer snart det, selv den tilbakestående venstresiden har vel sett hvor ubrukelige disse islamistene er.
Alle er enige om at vi forakter og hater islamistene. Kom ikke her med bullshit om at høyresiden din hater dem mer enn venstrevridde meg. Slikt pølsevev er bare patetisk.
Og du er også en drømmer. Lille Norge har ikke makt til å stenge noen grenser. Og skulle Norge gjøre det (hypotetisk) ville de komme likevel.
Dream on....
Nåja. Kommer de til Polen, kommer de til Ungarn?
Og vi vet alle at når de kommer muslimske asylsøkere, så vil endel av dem være islamister. Noen jobber hardt for å hente flere asylsøkere, andre vil bremse. Kan du gjette hvem som vil hva?
Nei, jeg er ikke Magnus.
Sjakkspillet i storpolitikken er ikke lett å forutsi for en som ikke engang er bonde.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargeblind skrev: man des 27, 2021 10:47 am
Pernille skrev: man des 27, 2021 9:55 am Asylsøkerne kommer uansett enten Taliban sitter ved makten eller ikke, så løsningen på det er å stenge grensene og ikke innvilge permanent asylopphold til afghanere. Det burde vi forresten ha gjort for lenge siden.
Stenge grensene. Godt forsøk, men du vet selvfølgelig selv at det bare er tafatt drømming.
Tafatt drømming er å tro at vi skal bruke enda 20 år og nye 2,300,000,000,000 dollar på å skape et moderne Afghanistan uten Taliban og asylsøkere. Det er faktisk så håpløst dumt at det knapt er mulig å bli dummere.

Våre egne grenser og hvem vi velger å gi asyl til er i det minste noe vi faktisk har kontroll på og selv kan bestemme over.

Verdensamfunnet har gjort nok. Nå får Afghanistan klare seg selv, og de som er uenig i det får heller reise ned på egen hånd og fortelle afghanerne at de tar feil.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Hele situasjon, som de fleste andre, består av for mye religion. Nå har krigene var lenge her. Når det er krig, så er man opptatt av å leve.. Alt annet settes til side. ALT annet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

LANISTA skrev: man des 27, 2021 7:25 pm Hele situasjon, som de fleste andre, består av for mye religion. Nå har krigene var lenge her. Når det er krig, så er man opptatt av å leve.. Alt annet settes til side. ALT annet.
Islamistene er beinharde menn. Hele eksistensen til disse mennene er å undertrykke damene.
Samfunnet som imamene og de satans islamistene beriker seg på vil gå i oppløsning dersom damene får et fnugg inflytelse.
Men siden de religiøse peanøtthjernene har forbydd musikk, føler jeg det som en plikt å sette algoritmene i kok.
Popmusikk, damer, Afghanistan.

Jeg oppfordrer alle til å spelle musikk fra Afghanistan.
Frihet!!!!
Husk.....dette er forbudt i landet. Folkemusikk forbudt.
Det ville være som å forby hardingfele i Norge.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

fargeblind skrev: man des 27, 2021 7:38 pm
LANISTA skrev: man des 27, 2021 7:25 pm Hele situasjon, som de fleste andre, består av for mye religion. Nå har krigene var lenge her. Når det er krig, så er man opptatt av å leve.. Alt annet settes til side. ALT annet.
Islamistene er beinharde menn. Hele eksistensen til disse mennene er å undertrykke damene.
Samfunnet som imamene og de satans islamistene beriker seg på vil gå i oppløsning dersom damene får et fnugg inflytelse.
Men siden de religiøse peanøtthjernene har forbydd musikk, føler jeg det som en plikt å sette algoritmene i kok.
Popmusikk, damer, Afghanistan.

Jeg oppfordrer alle til å spelle musikk fra Afghanistan.
Frihet!!!!
Husk.....dette er forbudt i landet. Folkemusikk forbudt.
Det ville være som å forby hardingfele i Norge.
Synd det ikke finnes et tommelsystem her. Du fortjener ti.
Var der av og på i ti år. Hovedsakelig i Kunar-provinsen. Jeg skulle ønske jeg var en poet som kunne putte sammen det stygge og det vakre i en setning. Det kan jeg ikke. Jeg elsker å se ditt engasjement!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

LANISTA skrev: man des 27, 2021 7:58 pm
fargeblind skrev: man des 27, 2021 7:38 pm
LANISTA skrev: man des 27, 2021 7:25 pm Hele situasjon, som de fleste andre, består av for mye religion. Nå har krigene var lenge her. Når det er krig, så er man opptatt av å leve.. Alt annet settes til side. ALT annet.
Islamistene er beinharde menn. Hele eksistensen til disse mennene er å undertrykke damene.
Samfunnet som imamene og de satans islamistene beriker seg på vil gå i oppløsning dersom damene får et fnugg inflytelse.
Men siden de religiøse peanøtthjernene har forbydd musikk, føler jeg det som en plikt å sette algoritmene i kok.
Popmusikk, damer, Afghanistan.

Jeg oppfordrer alle til å spelle musikk fra Afghanistan.
Frihet!!!!
Husk.....dette er forbudt i landet. Folkemusikk forbudt.
Det ville være som å forby hardingfele i Norge.
Synd det ikke finnes et tommelsystem her. Du fortjener ti.
Var der av og på i ti år. Hovedsakelig i Kunar-provinsen. Jeg skulle ønske jeg var en poet som kunne putte sammen det stygge og det vakre i en setning. Det kan jeg ikke. Jeg elsker å se ditt engasjement!
Jeg ønsker at hele verden går sammen og spiller musikk fra Afghanistan over alt hele tiden.
Kanskje en fjesbok-gruppe kunne virke?
hmmmmm...forby dette????

Corvus

Legg inn av Corvus »

Pernille skrev: man des 27, 2021 7:11 pm
fargeblind skrev: man des 27, 2021 10:47 am
Pernille skrev: man des 27, 2021 9:55 am Asylsøkerne kommer uansett enten Taliban sitter ved makten eller ikke, så løsningen på det er å stenge grensene og ikke innvilge permanent asylopphold til afghanere. Det burde vi forresten ha gjort for lenge siden.
Stenge grensene. Godt forsøk, men du vet selvfølgelig selv at det bare er tafatt drømming.
Tafatt drømming er å tro at vi skal bruke enda 20 år og nye 2,300,000,000,000 dollar på å skape et moderne Afghanistan uten Taliban og asylsøkere. Det er faktisk så håpløst dumt at det knapt er mulig å bli dummere.

Våre egne grenser og hvem vi velger å gi asyl til er i det minste noe vi faktisk har kontroll på og selv kan bestemme over.

Verdensamfunnet har gjort nok. Nå får Afghanistan klare seg selv, og de som er uenig i det får heller reise ned på egen hånd og fortelle afghanerne at de tar feil.
Det som er viktig er at all hjelp kanaliseres direkte via hjelpeorganisasjoner til de trengende. Taliban må holdes veldig langt unna alt av disse pengene. Og Taliban skal selvsagt heller ikke anerkjennes som noen legal regjering så lenge de nå viser at de ikke er det hakk bedre enn sist gang de innførte skrekkveldet sitt

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Corvus skrev: man des 27, 2021 8:40 pm
Pernille skrev: man des 27, 2021 7:11 pm
fargeblind skrev: man des 27, 2021 10:47 am
Stenge grensene. Godt forsøk, men du vet selvfølgelig selv at det bare er tafatt drømming.
Tafatt drømming er å tro at vi skal bruke enda 20 år og nye 2,300,000,000,000 dollar på å skape et moderne Afghanistan uten Taliban og asylsøkere. Det er faktisk så håpløst dumt at det knapt er mulig å bli dummere.

Våre egne grenser og hvem vi velger å gi asyl til er i det minste noe vi faktisk har kontroll på og selv kan bestemme over.

Verdensamfunnet har gjort nok. Nå får Afghanistan klare seg selv, og de som er uenig i det får heller reise ned på egen hånd og fortelle afghanerne at de tar feil.
Det som er viktig er at all hjelp kanaliseres direkte via hjelpeorganisasjoner til de trengende. Taliban må holdes veldig langt unna alt av disse pengene. Og Taliban skal selvsagt heller ikke anerkjennes som noen legal regjering så lenge de nå viser at de ikke er det hakk bedre enn sist gang de innførte skrekkveldet sitt
Om de så hadde vært, så skulle fortsatt ingenting ha blitt gitt i deres hender. Men selvfølgelig er ingenting endret. Veldig enig med siste taler.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargeblind skrev: man des 27, 2021 8:32 pm Jeg ønsker at hele verden går sammen og spiller musikk fra Afghanistan over alt hele tiden.
Kanskje en fjesbok-gruppe kunne virke?
Nå tror jeg kanskje vi skal roe oss litt ned her... Over alt og hele tiden? Hva med et abonnement på Spotify og et par høretelefoner så dere kan spille afghansk musikk på repeat så mye dere vil for dere selv uten å plage resten av verden?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

fargeblind skrev: man des 27, 2021 11:03 am
LD-Johnson skrev: man des 27, 2021 10:52 am
fargeblind skrev: man des 27, 2021 10:47 am
Og du er også en drømmer. Lille Norge har ikke makt til å stenge noen grenser. Og skulle Norge gjøre det (hypotetisk) ville de komme likevel.
Dream on....
Drømmen er det siste vi skal miste.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Pernille skrev: man des 27, 2021 7:11 pm
fargeblind skrev: man des 27, 2021 10:47 am
Pernille skrev: man des 27, 2021 9:55 am Asylsøkerne kommer uansett enten Taliban sitter ved makten eller ikke, så løsningen på det er å stenge grensene og ikke innvilge permanent asylopphold til afghanere. Det burde vi forresten ha gjort for lenge siden.
Stenge grensene. Godt forsøk, men du vet selvfølgelig selv at det bare er tafatt drømming.
Tafatt drømming er å tro at vi skal bruke enda 20 år og nye 2,300,000,000,000 dollar på å skape et moderne Afghanistan uten Taliban og asylsøkere. Det er faktisk så håpløst dumt at det knapt er mulig å bli dummere.

Våre egne grenser og hvem vi velger å gi asyl til er i det minste noe vi faktisk har kontroll på og selv kan bestemme over.

Verdensamfunnet har gjort nok. Nå får Afghanistan klare seg selv, og de som er uenig i det får heller reise ned på egen hånd og fortelle afghanerne at de tar feil.
Enig. Det afghanske folket ville ikke slåss for sin fremtid og sine håpene, de må ta konsekvensene av sin dumhet. Omkringliggende makter som Kina og Pakistan er i full gang med å sende inn hjelp og nødsendinger, men for hver tusen som rømmer ut bli ti ganger flere stoppet, Iran, Tadsjikistan, Kina og Pakistan aktet å mure inn Afghanistan (med Israels hjelp). I løpet av meget kort tid kan Afghanistan bli Gaza 2.0 så ikke flere kan flykte ut, bare de smarte og pengerike er i stand til å finne utveier.

Afghanistan ødelegges, akkurat som i 1989-92 da en omfattende hjerneflukt fant sted, slik at landet falt fra hverandre og kastes ut i anarki. Nå truer dette med å gjenta seg, Taliban-fraksjonene delt opp landet seg mellom, og er i stigende konflikt med hverandre etter hvert som de realisere at landet faller fra hverandre rundt dem, og at folk mistro dem eller nektet å bli værende.

Når svære murer er reist av Iran, Russland, Kina og Pakistan, må afghanerne innser at de må meget seriøst ta seg sammen og stilte meget kritiske spørsmål om hvordan det kunne ha gått så galt for dem. Aldri tidlig i Afghanistans historie hadde en slik fornedring hendt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Varulv2468 skrev: tir des 28, 2021 12:59 am Enig. Det afghanske folket ville ikke slåss for sin fremtid og sine håpene, de må ta konsekvensene av sin dumhet. Omkringliggende makter som Kina og Pakistan er i full gang med å sende inn hjelp og nødsendinger, men for hver tusen som rømmer ut bli ti ganger flere stoppet, Iran, Tadsjikistan, Kina og Pakistan aktet å mure inn Afghanistan (med Israels hjelp). I løpet av meget kort tid kan Afghanistan bli Gaza 2.0 så ikke flere kan flykte ut, bare de smarte og pengerike er i stand til å finne utveier.
Ja. Selv om det sikkert høres både u-trendy og gammeldags ut så er det fremdeles svært viktig at folk kjemper for landet sitt og ikke stikker av fra problemene, for til syvende og sist er det kun folket samfunnet står og faller på. Dessverre har det utviklet seg et slags narrativ om at det er lettere å stikke av, og aller helst til vesten, hvor de kan leve i luksus bare de klarer å komme seg over grensen, et narrativ som også mange i vesten er med på å nøre opp under når de ønsker migranter velkommen enten fordi de mener at vesten har ødelagt landene deres (og at vi dermed nå får som fortjent?), tror at migranter fra den tredje verden skal redde velferden deres eller synes det bare er rett og rimelig at vi deler våre verdier på resten av verden uten å tenke på konsekvensene e.l. Det er dette som er så ødeleggende med asylinstituttet som de senere årene har blitt et instrument for permanent migrasjon fremfor en midlertidig nødhavn for de som absolutt trenger det.

Da migrantkrisen sto på som verst i 2015 var det forbausende mange migranter som oppriktig trodde at de gjorde Europa en stor tjeneste ved å komme hit og at bare de kom seg over grensen så var det bare å komme seg raskt nok til det landet som betalte ut mest gratis lønn (derfor var skuffelsen stor hos dem som plutselig befant seg på et asylmottak midt i skogen langt ute i gokk). Hvis denne løgnen er en gjengs oppfatning blant migranter så kan man forstå at de legger ut på en slik reise, uten at det gjør situasjonen noe bedre for seg selv, for familiene deres, for landet de flytter fra eller landet de flytter til.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Nå kommer Taliban til Norge ser de skal delta i internasjonale forhandlinger. Så får vi håpe at ikke Norge blir gjenstand for islamistisk terror hvis utfallet av forhandlingene ikke er gunstig for taliban. Taliban besøkte islamic culturecenter i Oslo i 1998 også.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Optimist1 skrev: fre jan 21, 2022 3:48 pm Nå kommer Taliban til Norge ser de skal delta i internasjonale forhandlinger. Så får vi håpe at ikke Norge blir gjenstand for islamistisk terror hvis utfallet av forhandlingene ikke er gunstig for taliban. Taliban besøkte islamic culturecenter i Oslo i 1998 også.
Taliban kommer vel til å reise hjem med millioner av norske kroner, og le i skjegget hele veien hjem...

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

fargeblind skrev: fre jan 21, 2022 3:50 pm
Optimist1 skrev: fre jan 21, 2022 3:48 pm Nå kommer Taliban til Norge ser de skal delta i internasjonale forhandlinger. Så får vi håpe at ikke Norge blir gjenstand for islamistisk terror hvis utfallet av forhandlingene ikke er gunstig for taliban. Taliban besøkte islamic culturecenter i Oslo i 1998 også.
Taliban kommer vel til å reise hjem med millioner av norske kroner, og le i skjegget hele veien hjem...
Ingenting forundrer meg. Afghanistan kommer vel til å bli en fristat for oppbygging av IS igjen, slik al quaida fikk sin mulighet i sin tid.

Skippern12

Legg inn av Skippern12 »

Kanskje de kan inngå en avtale med Taliban om at flyktninger derfra kan hjemsendes.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Skippern12 skrev: fre jan 21, 2022 7:55 pm Kanskje de kan inngå en avtale med Taliban om at flyktninger derfra kan hjemsendes.
Kjempemorsom du. Er vel heller Huitfelt og AP som krever å få hentet flere trengende fra Afghanistan til Norge.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Verre og verre i Afghanistan, Taliban kommer nå med påbud til alle kvinner å bruke burka i offentligheten. Finnes ikke mye frivillighet om å bære hodeplagg i den muslimske verden, er visst bare i den vestlige verden det...
Noen som vet hva som skjer med jenter og skole der nede, er de tilbake på skolebenken igjen?
Om ikke så håper jeg da for guds skyld at land som Norge ikke støtter taliban med noe som helst av midler

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Corvus skrev: lør mai 07, 2022 10:23 am Verre og verre i Afghanistan, Taliban kommer nå med påbud til alle kvinner å bruke burka i offentligheten. Finnes ikke mye frivillighet om å bære hodeplagg i den muslimske verden, er visst bare i den vestlige verden det...
Noen som vet hva som skjer med jenter og skole der nede, er de tilbake på skolebenken igjen?
Om ikke så håper jeg da for guds skyld at land som Norge ikke støtter taliban med noe som helst av midler

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Nei, jenter over 12 år kan fortsatt ikke gå tilbake til skolen.

Så mye for «moderate» Taliban, de går samme veien som sist. Venter bare på returen av offentlige henrettelser på torget.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Utviklingen i Afghanistan følger et kjent mønster, dessverre.

Jeg renger med at vestlige land kommer til å protestere, men i og med at sanksjonene mot Taliban allerede er på plass er det ikke mye en kan gjøre.

En endring i Afghanistan må komme innenifra, og det kommer til å ta tid.

Corvus

Legg inn av Corvus »

newsflash skrev: lør mai 07, 2022 11:03 am Utviklingen i Afghanistan følger et kjent mønster, dessverre.

Jeg renger med at vestlige land kommer til å protestere, men i og med at sanksjonene mot Taliban allerede er på plass er det ikke mye en kan gjøre.

En endring i Afghanistan må komme innenifra, og det kommer til å ta tid.
Enig i det. Det får bare ta så lang tid det tar. Det ekstremt viktige er at vestlige land ikke støtter taliban økonomisk på noen som helst måte.
Skal man støtte via hjelpeorganisasjoner som er der nede så er det direkte til folket.

Taliban på ikke på noen måte legitimeres.

Corvus

Legg inn av Corvus »

En rivende utvikling i Afghanistan nå. Det går mot det islamistiske drømmesamfunnet.
Det nye er at kvinner ikke skal få utstedt førerkort. Hvorfor dette gjøres, om dette også kan provosere menn er uvisst.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/z7 ... kjoere-bil

Frode57
Innlegg: 1300

Legg inn av Frode57 »

Det er den gruppen mennesker som har tatt makta som gjør at Afghanistan gjør dette. Det vil nok i enda større grad føre til geriljakrig mot dem. Denne gangen kan de ikke skylde på utlandet.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Fringegirl skrev: lør mai 07, 2022 10:25 am
Corvus skrev: lør mai 07, 2022 10:23 am Verre og verre i Afghanistan, Taliban kommer nå med påbud til alle kvinner å bruke burka i offentligheten. Finnes ikke mye frivillighet om å bære hodeplagg i den muslimske verden, er visst bare i den vestlige verden det...
Noen som vet hva som skjer med jenter og skole der nede, er de tilbake på skolebenken igjen?
Om ikke så håper jeg da for guds skyld at land som Norge ikke støtter taliban med noe som helst av midler

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Nei, jenter over 12 år kan fortsatt ikke gå tilbake til skolen.

Så mye for «moderate» Taliban, de går samme veien som sist. Venter bare på returen av offentlige henrettelser på torget.
Vi får ordne et privatfly og invitere til et møte med god mat og luksus til lederne, tror de gjør om på dette da.
Å ha dialog og fysiske møter med bandittene for å legitimere dem et fryktelig smart.
Jeg gremmes. Hvor mange sa ikke ifra om at disse gjør akkurat som dem vil?
Norge er nyttige idioter

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»