Autonome biler - farvel til kjøregleden?
Autonome biler - farvel til kjøregleden?
Hvor gira (pun intended) er forumets medlemmer på selvkjørende biler? Altså helt selvkjørende.
Helst vil jeg kjøre bilen selv, og finner glede i det. Hvis jeg skal ha en selvkjørende bil, kunne jeg like godt tatt bussen.
Vil utviklingen ødelegge alt som heter kjøreglede, og er det litt trist at representanten for Nissan i artikkelen trolig har rett i at kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til biler, og at kjøreglede dermed forsvinner som begrep?
Hvis det er tilfelle, er jeg sjeleglad for at jeg har vokst opp i den tiden vi lever i nå.
https://www.motor.no/aktuelt/nissan-sje ... ignId=2840
Helst vil jeg kjøre bilen selv, og finner glede i det. Hvis jeg skal ha en selvkjørende bil, kunne jeg like godt tatt bussen.
Vil utviklingen ødelegge alt som heter kjøreglede, og er det litt trist at representanten for Nissan i artikkelen trolig har rett i at kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til biler, og at kjøreglede dermed forsvinner som begrep?
Hvis det er tilfelle, er jeg sjeleglad for at jeg har vokst opp i den tiden vi lever i nå.
https://www.motor.no/aktuelt/nissan-sje ... ignId=2840
Hadde vært fint å kunne velge.SirJames skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:55 pm Hvor gira (pun intended) er forumets medlemmer på selvkjørende biler? Altså helt selvkjørende.
Helst vil jeg kjøre bilen selv, og finner glede i det. Hvis jeg skal ha en selvkjørende bil, kunne jeg like godt tatt bussen.
Vil utviklingen ødelegge alt som heter kjøreglede, og er det litt trist at representanten for Nissan i artikkelen trolig har rett i at kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til biler, og at kjøreglede dermed forsvinner som begrep?
Hvis det er tilfelle, er jeg sjeleglad for at jeg har vokst opp i den tiden vi lever i nå.
https://www.motor.no/aktuelt/nissan-sje ... ignId=2840
Når man skal på langtur hadde det vært greit å kunne tatt seg en halvtimes pause mens bilen fortsatt gikk.
Noen har jo trodd at teknologien allerede var på plass:
https://www.suffolkgazette.com/news/motorhome-crash/
https://www.suffolkgazette.com/news/motorhome-crash/
Pose og sekk er som regel fristende, ja.PapaSmurf skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:57 pmHadde vært fint å kunne velge.SirJames skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:55 pm Hvor gira (pun intended) er forumets medlemmer på selvkjørende biler? Altså helt selvkjørende.
Helst vil jeg kjøre bilen selv, og finner glede i det. Hvis jeg skal ha en selvkjørende bil, kunne jeg like godt tatt bussen.
Vil utviklingen ødelegge alt som heter kjøreglede, og er det litt trist at representanten for Nissan i artikkelen trolig har rett i at kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til biler, og at kjøreglede dermed forsvinner som begrep?
Hvis det er tilfelle, er jeg sjeleglad for at jeg har vokst opp i den tiden vi lever i nå.
https://www.motor.no/aktuelt/nissan-sje ... ignId=2840
Når man skal på langtur hadde det vært greit å kunne tatt seg en halvtimes pause mens bilen fortsatt gikk.
Samme her...hadde sittet mer anspent enn hvis jeg selv har kontroll, tipper jeg.Justice 97 skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:59 pm Hadde ikke klart å stole på selvkjørende bil. Kan jeg ikke kjøre selv får det nesten bare være.
Og har en formening om at selvkjørende biler blir tilnærmet sinker i trafikken, uten at jeg har faktiske bevis for det.
PapaSmurf skrev: ↑tir apr 26, 2022 3:00 pm Noen har jo trodd at teknologien allerede var på plass:
https://www.suffolkgazette.com/news/motorhome-crash/
Burde jo mistet lappen for alltid.
Er for meg få ting som er mer drepen enn ¨den start/stopp kjøringen i rushtrafikken så hadde meg glede tatt selvkjørende bil i de situasjonene og tatt en liten powernap eller bare fred og ro og gjøre unna litt gjøremål hadde vært gull. Men langkjøring og vinterkjørin da spesielt om du har manuell kasse og i hvert fall på bedritne norske veier der vil jeg ikke bli ¨sjåført rundt.
Har du tenkt på alle andre du må stole på i trafikken? Som du antageligvis egentlig ikke stoler på i det hele tatt?Justice 97 skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:59 pm Hadde ikke klart å stole på selvkjørende bil. Kan jeg ikke kjøre selv får det nesten bare være.
I et optimalt system, så vil jo alle autonome biler snakke sammen, og vite hvor alle andre skal. Selv tenker jeg at det er mye enklere å stole på, enn dagens system, med alle mulige idioter i trafikken.
Men det er rimelig langt fram dit, da.
Poenget er jo at all bevegelse i trafikken er et rimelig greit leap of faith uansett.
Etterhvert vil nok utviklingen drepe i hvert fall det meste av kjøreglede, ja. Som et biprodukt av at man eliminerer det aller meste av kjøretragedier.
Banekjøring og lignende vil vel forhåpentligvis fortsatt kunne være en greie, for de spesielt interesserte.
Er ikke mange unge allerede der egentlig?SirJames skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:55 pm Hvor gira (pun intended) er forumets medlemmer på selvkjørende biler? Altså helt selvkjørende.
Helst vil jeg kjøre bilen selv, og finner glede i det. Hvis jeg skal ha en selvkjørende bil, kunne jeg like godt tatt bussen.
Vil utviklingen ødelegge alt som heter kjøreglede, og er det litt trist at representanten for Nissan i artikkelen trolig har rett i at kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til biler, og at kjøreglede dermed forsvinner som begrep?
Hvis det er tilfelle, er jeg sjeleglad for at jeg har vokst opp i den tiden vi lever i nå.
https://www.motor.no/aktuelt/nissan-sje ... ignId=2840
Ingen i min nærmeste omgangskrets eier en bil, de fleste har lappen(Som regel automatgir-lappen) men kjører så å si aldri.
Ikke er det spesielt stor interesse for det heller.
Merker meg og at stadig flere unge i byene dropper førerkort og bil:
https://www.santanderconsumer.no/magasi ... ore-byene/
For min del er bil det samme som fly, t-bane, tog etc. Et middel fra A til B.
Det er mange store fordeler med autonome løsninger, men det er jo som du sier, langt fram dit. For i tillegg til å få slike systemer til å fungere tilstrekkelig i forhold til alle de variablene du kan møte på ute på veien, så må jo du også ha en ekstrem høy digital sikkerhet på disse systemene. Slike systemer vil jo etter hvert representere en fundamental del av vår infrastruktur, og må beskyttes deretter. Så slike systemer vil jo med stor sannsynlighet være attraktive mål fra ondsindige aktører. Og ikke bare vil slike systemer være attraktive mål i forbindelse med terror, utpressing, likvidering og liknende, men om den menneskelige faktoren blir helt fjernet, altså takk og farvel til ratt og pedaler, så vil jo hele nasjoner kunne lammes om slike systemer blir tatt ut av cyberangrep.Tjaaah skrev: ↑tir apr 26, 2022 3:38 pmI et optimalt system, så vil jo alle autonome biler snakke sammen, og vite hvor alle andre skal. Selv tenker jeg at det er mye enklere å stole på, enn dagens system, med alle mulige idioter i trafikken.
Men det er rimelig langt fram dit, da.
Poenget er jo at all bevegelse i trafikken er et rimelig greit leap of faith uansett.
Så enorme utfordringer.
Men det blir interessant å se hvordan overgangen faktisk blir og hvor raskt det går. Men jeg tror nok at de fleste av oss som er gjengangere her på bilforumet, slipper å frykte at rattet forsvinner helt.
Forskjellen er at du i dag har en menneskelig faktor som passer på at turen går greit i fly, t-bane og tog, noe du ikke vil ha om du ligger å sover i et autonomt kjøretøy.
Men ja, undersøkelser har vist at mennesker raskt venner seg til slike systemer, og blir trygge på dem.
Jeg hadde uten den minste tvil stolt mer på autonome systemer, kontra mennesker.Ribba skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:09 pmForskjellen er at du i dag har en menneskelig faktor som passer på at turen går greit i fly, t-bane og tog, noe du ikke vil ha om du ligger å sover i et autonomt kjøretøy.
Men ja, undersøkelser har vist at mennesker raskt venner seg til slike systemer, og blir trygge på dem.
Er vel samtidig verdt å nevne her at jeg jobber som utvikler, men ser jeg over systemene våre f.eks. er menneskelige feil skylden i ca. 99,9999 % av alle feilene vi opplever kontra systemet.
Jo, det har du nok rett i.peraleks skrev: ↑tir apr 26, 2022 3:55 pmEr ikke mange unge allerede der egentlig?SirJames skrev: ↑tir apr 26, 2022 2:55 pm Hvor gira (pun intended) er forumets medlemmer på selvkjørende biler? Altså helt selvkjørende.
Helst vil jeg kjøre bilen selv, og finner glede i det. Hvis jeg skal ha en selvkjørende bil, kunne jeg like godt tatt bussen.
Vil utviklingen ødelegge alt som heter kjøreglede, og er det litt trist at representanten for Nissan i artikkelen trolig har rett i at kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til biler, og at kjøreglede dermed forsvinner som begrep?
Hvis det er tilfelle, er jeg sjeleglad for at jeg har vokst opp i den tiden vi lever i nå.
https://www.motor.no/aktuelt/nissan-sje ... ignId=2840
Ingen i min nærmeste omgangskrets eier en bil, de fleste har lappen(Som regel automatgir-lappen) men kjører så å si aldri.
Ikke er det spesielt stor interesse for det heller.
Merker meg og at stadig flere unge i byene dropper førerkort og bil:
https://www.santanderconsumer.no/magasi ... ore-byene/
For min del er bil det samme som fly, t-bane, tog etc. Et middel fra A til B.
Ja, det er mange potensielle komplikasjoner. Og det er nok langt frem til at et sånt system kan bevises å være tryggere enn dagens løsning, og sikkert enda lengre før det blir godtatt.Ribba skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:06 pm Det er mange store fordeler med autonome løsninger, men det er jo som du sier, langt fram dit. For i tillegg til å få slike systemer til å fungere tilstrekkelig i forhold til alle de variablene du kan møte på ute på veien, så må jo du også ha en ekstrem høy digital sikkerhet på disse systemene. Slike systemer vil jo etter hvert representere en fundamental del av vår infrastruktur, og må beskyttes deretter. Så slike systemer vil jo med stor sannsynlighet være attraktive mål fra ondsindige aktører. Og ikke bare vil slike systemer være attraktive mål i forbindelse med terror, utpressing, likvidering og liknende, men om den menneskelige faktoren blir helt fjernet, altså takk og farvel til ratt og pedaler, så vil jo hele nasjoner kunne lammes om slike systemer blir tatt ut av cyberangrep.
Så enorme utfordringer.
Men det blir interessant å se hvordan overgangen faktisk blir og hvor raskt det går. Men jeg tror nok at de fleste av oss som er gjengangere her på bilforumet, slipper å frykte at rattet forsvinner helt.
Men jeg tror det er en variant av det man ender opp med, selv om det også er utrolig vanskelig å spå hva som skjer. Plutselig finner noen opp noe nytt, og alt har endret seg.
Så jeg er enig i at du og jeg neppe trenger å være redd for å miste rattet med det første.
Jobber du med systemer som er like komplekse som det en autonom bilinfrastruktur krever? Om ikke, så er erfaringen din ikke spesielt relevant pr. dags dato. For dagens systemer for autonom kjøring har kommet ekstremt kort, og er pr nå langt i fra å kunne erstatte mennesket.peraleks skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:25 pm Jeg hadde uten den minste tvil stolt mer på autonome systemer, kontra mennesker.
Er vel samtidig verdt å nevne her at jeg jobber som utvikler, men ser jeg over systemene våre f.eks. er menneskelige feil skylden i ca. 99,9999 % av alle feilene vi opplever kontra systemet.
Ellers er jeg fult klar over at automatikk har sine store fordeler kontra mennesker. Jeg er selv IT-utdannet og har det, kombinert med biler, som et stort interessefelt. Så jeg har satt meg nokså godt inn i fordeler og ulemper med autonom kjøring, og jeg er ikke noe motstander mot det. Tvert i mot. Men blant biler i dag, så har ikke disse systemene kommet lengre enn at de fungere som assistentsystemer, med det formål om å gjøre kjøringen tryggere. Og det gjør de bra, selv om de har fortsatt en del å gå på som rene assistentsystemer også. Og på noen felt har de også kommet nokså langt med autonom kjøring, f-eks kjøring langs motorveier. Men på andre områder har de kommet veldig kort. Og du kan ikke har fulle autonom kjøring før det behersker alle variabler langs veiene.
Det gjør at pr i dag, så er en gjennomsnittlig god sjåfører fortsatt en vesentlig bedre sjåfør enn selv det aller, aller beste autonome systemet som selv finnes på teststadiet.
Nå er veiene fulle av dårlige sjåfører, der både oppmerksomhet, ferdigheter, rus og liknende påvirker kjøringen deres, så jeg skjønner din bekymring over tillit til mennesker. Jeg er av samme oppfatning. Det er skremmende å se hvor mange biler man passere, der man ser føreren har fokus på noe helt annet enn det å kjøre bil. Men jeg vet at det finnes mange gode sjåfører der ute også. Så selv om det garantert vil være mange, mange tilfeller der autonome biler vil unngå ulykker der enn dårlige sjåfører ville ha endt opp med å havne i disseulykkene, så vil det også være tilfeller der autonome biler vil havne i ulykker der dyktige sjåfører ville ha greid å unngå disse ulykkene. Så tillit, så er det i stor grad en helt subjektiv vurdering. De trenger ikke være rasjonelle. Så det er lett å gi for mye/for lite tillitt til noe basert på subjektive vurdering.
Men det sagt, potensialet for autonome systemer er vesentlig høyere enn hva det for mennesket når det kommer til kjøresikkerhet, men vi er ikke i nærheten av å være der nå. Og det gjelder jo ikke bare utviklingsproblematikken, men både jussen og økonomien vil være variabler som avgjør hvor raskt slike systemer blir en realitet.
I framtiden derimot, så vil det være sikrere å ferdes langs veiene enn det er i dag, og autonome biler vil være en viktig faktorene til dette.
Og bare som en digresjon. Det er mennesker som utvikler disse autonome systemene. Så selv om du kjører en autonom bil i et autonomt landskap, så er du langt fra forskånet mot at du blir et offer for menneskelige feil.
Vi har per dags dato ikke et fullverdig autonomt system, men når den tid kommer så vil jeg utvilsomt ha mer tillit til det systemet enn mennesker.Ribba skrev: ↑tir apr 26, 2022 5:39 pmJobber du med systemer som er like komplekse som det en autonom bilinfrastruktur krever? Om ikke, så er erfaringen din ikke spesielt relevant pr. dags dato. For dagens systemer for autonom kjøring har kommet ekstremt kort, og er pr nå langt i fra å kunne erstatte mennesket.peraleks skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:25 pm Jeg hadde uten den minste tvil stolt mer på autonome systemer, kontra mennesker.
Er vel samtidig verdt å nevne her at jeg jobber som utvikler, men ser jeg over systemene våre f.eks. er menneskelige feil skylden i ca. 99,9999 % av alle feilene vi opplever kontra systemet.
Ellers er jeg fult klar over at automatikk har sine store fordeler kontra mennesker. Jeg er selv IT-utdannet og har det, kombinert med biler, som et stort interessefelt. Så jeg har satt meg nokså godt inn i fordeler og ulemper med autonom kjøring, og jeg er ikke noe motstander mot det. Tvert i mot. Men blant biler i dag, så har ikke disse systemene kommet lengre enn at de fungere som assistentsystemer, med det formål om å gjøre kjøringen tryggere. Og det gjør de bra, selv om de har fortsatt en del å gå på som rene assistentsystemer også. Og på noen felt har de også kommet nokså langt med autonom kjøring, f-eks kjøring langs motorveier. Men på andre områder har de kommet veldig kort. Og du kan ikke har fulle autonom kjøring før det behersker alle variabler langs veiene.
Det gjør at pr i dag, så er en gjennomsnittlig god sjåfører fortsatt en vesentlig bedre sjåfør enn selv det aller, aller beste autonome systemet som selv finnes på teststadiet.
Nå er veiene fulle av dårlige sjåfører, der både oppmerksomhet, ferdigheter, rus og liknende påvirker kjøringen deres, så jeg skjønner din bekymring over tillit til mennesker. Jeg er av samme oppfatning. Det er skremmende å se hvor mange biler man passere, der man ser føreren har fokus på noe helt annet enn det å kjøre bil. Men jeg vet at det finnes mange gode sjåfører der ute også. Så selv om det garantert vil være mange, mange tilfeller der autonome biler vil unngå ulykker der enn dårlige sjåfører ville ha endt opp med å havne i disseulykkene, så vil det også være tilfeller der autonome biler vil havne i ulykker der dyktige sjåfører ville ha greid å unngå disse ulykkene. Så tillit, så er det i stor grad en helt subjektiv vurdering. De trenger ikke være rasjonelle. Så det er lett å gi for mye/for lite tillitt til noe basert på subjektive vurdering.
Men det sagt, potensialet for autonome systemer er vesentlig høyere enn hva det for mennesket når det kommer til kjøresikkerhet, men vi er ikke i nærheten av å være der nå. Og det gjelder jo ikke bare utviklingsproblematikken, men både jussen og økonomien vil være variabler som avgjør hvor raskt slike systemer blir en realitet.
I framtiden derimot, så vil det være sikrere å ferdes langs veiene enn det er i dag, og autonome biler vil være en viktig faktorene til dette.
Og bare som en digresjon. Det er mennesker som utvikler disse autonome systemene. Så selv om du kjører en autonom bil i et autonomt landskap, så er du langt fra forskånet mot at du blir et offer for menneskelige feil.
Problemet er at automatikken ikke klarer å lese trafikksituasjoner.Tjaaah skrev: ↑tir apr 26, 2022 3:38 pmI et optimalt system, så vil jo alle autonome biler snakke sammen, og vite hvor alle andre skal. Selv tenker jeg at det er mye enklere å stole på, enn dagens system, med alle mulige idioter i trafikken.
Men det er rimelig langt fram dit, da.
Poenget er jo at all bevegelse i trafikken er et rimelig greit leap of faith uansett.
Hvis man hadde hatt alle trafikanter i systemet så kunne man laget det så de ikke kolliderte, men du får neppe med elgen, fotgjengeren osv på dette. Også vil det nok alltids være noen som har defekt sender så de ikke kommer med på oversikten. Også vil ikke et automatisk system klare å regne seg frem til hvoran man skal lirke seg inn på trange steder med henger, og en vil antakelig slite forover også når man skal møtes på trang vei. Og hvor kan man kjøre idag med den bilen og lasten man har? Et automatisert system vil sannsynligvis definere at man skal holde seg innafor stripene, så når det er kø i 20 km/t på vei med betongmidtdeler og blålys bak og jeg som sjåfør skjønner at her kan jeg kjøre ut på veiskldera mellom brøytestikkene og bare passe litt på så hengeren ikke treffer noe og så er ambulansen kjapt forbi, så ville vel automatikken i en slik situasjon bare fulgt køen mens ambulansen snegler seg frem i de samme 20 km/t som oss andre, evt står automatikken bare og blinker error og alt stopper opp.
Jeg har hatt neon skumle situasjoner i trafikken, felles for dem er at de skyldes automatikken som egentlig er sikkerhetssystemer, men i praksis fungerer som det motsatte. En gang skulle jeg til venstre ut på hovedvei og har da vikeplikt. kommer bil fra venstre og jeg vil kjøe rett etter denne og gir full gass straks denne har passert. Automatikken tolker det nok til at bilen ikke er helt forbi enda, så den plinger ivei og lyser "..... activated" og det er såvidt bilen kreker seg fremover. Jeg innser at med gassen i bunn og rolig gangfart så vil jeg ikke klare å få mine 11 meter (har henger) trygt over veien i tide, så da er det bare å trampe inn bremsen og heller vente på ei kjempeluke i tilfelle samme automatikken skal ha en finger med i spillet neste gang også.
En annne gang kjørte jeg på en hovedvei og skulle svinge av til venstre, som betyr vikeplikt for møtende trafikk. Det dukker opp ei luke og jeg gir gass og får nok en mikroskopisk skrens som er null dramatikk i utgangspunktet. Men da kalrer automatikken å skape dramatikkk, for den synes det er tryggest å kutte motorkrafta når det er en anelse skrens eller spinning, så da stopper bilen nesten helt opp mens jeg er i motgående kjørefelt og møtende bil nærmer seg. Vil bilen få tilbake krafta i tide? Vil møtende trafikk (som har forkjørsrett) bremse ned nok hvis jeg ikke kommer igang i tide? Bør jeg bare spenne av meg sikkerhetsbeltet og komme meg ut av bilen og i sikkerhet? Og vil jeg rekke det eller bare gjøre det enda verre ved å bli påkjørt av bilen når den blir truffet?
Bilenn kom nå i siget etterhvert så jeg kom meg unna, men det er likevel skummelt når man ikke vet om slike farlige situasjoner løses i tide.
Og vil automatikken skjønne at det må bråbremses når man kjører i veiarbeidsområde og veien er gravd bort så det blir en halvmeters dropp som aldri ville gått bra i 50 km/t?
Men man får aldri til å lage et godt nok kartgrunnlag tiil å kjøre etter. Det typiske feilen er jo at det er motorvei med to felt i hver retning. Så blir et veiarbeid i nordgående og alll trafikken ledes over i sydgående løp som møtende trafikk med et felt hver. Dette kan man sikkert få systemet til å lære seg. Men så er veiarbeidet over og neste bil svinger over i motgående kjørefelt, for det skulle man jo. Eller det skulle man igår hvertfall, men ikke idag viser det seg.peraleks skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:25 pmJeg hadde uten den minste tvil stolt mer på autonome systemer, kontra mennesker.Ribba skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:09 pmForskjellen er at du i dag har en menneskelig faktor som passer på at turen går greit i fly, t-bane og tog, noe du ikke vil ha om du ligger å sover i et autonomt kjøretøy.
Men ja, undersøkelser har vist at mennesker raskt venner seg til slike systemer, og blir trygge på dem.
Er vel samtidig verdt å nevne her at jeg jobber som utvikler, men ser jeg over systemene våre f.eks. er menneskelige feil skylden i ca. 99,9999 % av alle feilene vi opplever kontra systemet.
Som sjåfør så ser man lettere slike ting og kan tolke det man ser og tilpasse kjøringa.
Og tenk bare hvor mye programmering og kartgrunnlag og algoritmer man måtte hatt for å rygge inn en henger på et trangt og kupert sted. På lørdag rygget jeg en henger inn et sted der det var trangt og stedvis temmelig ujevnt. Først må jeg vurdere hvor det er greiest å snu, så må jeg ta hensyn til at det er noen steiner jeg ikke bør kjøre hjula oppå, men greit kan singe fronten over. Og visse steder er det så kupert at jeg ikke bør ta bilen dit, mens det er greit å la hengeren rulle over, hvertfall før jeg får på last. Og med bilen må jeg asse på at det ikek blir for store fjærutslag så noen hjul får lite feste og jeg spinner, hvertfall nåår jeg kjører i motbakke. Alt dette er viktige parametre når man skal kjøre, men vanskelig å programmere inn i et kartgrunnlag og overføre til hvordan rattet skal dreies mens man rygger med henger.
I et tilhengerfag å universitetet så var jeg på gruppe med en datafyr. Han mente at den beste måten å rygge med henger er hvis hjula på hengeren svinger og det er en sensor på dragstanga som registrerer vinkelen mellom bil og henger og korrrigerer svngen på hengeren etter dette så hengeren hele tiden ved rygging paker rett bakover som en forlengelse av bilen, og at et slikt system ikke bør kunne slås av for å rygge på vanlig vis.
For ham som neppe kan rygge med henger på vanlig måte så er det kankjskje enklest slik (mend det ville blitt en utrolig komplisert og dyr henger med lite gjenærende plass til last). men for osss som kan rygge med henger så vil dette by på mange begrensninger. Bakenden vil svinge ut så man ikke kan komme inn på de trangeste stedene. Og svnger an krapt rundt så vil ikke svingen på hengeren kunne gi store nok utslag og den vil da ikke kunne klare svingen, og den vil motvirke muligheten til å rygge på normalt vis.
I et slikt system kan man jobbe utifra en grid hvor det hele tiden utveksles informasjon mellom samtlige autonome systemer innenfor denne griden, det vil og si at de utveksler informasjon med diverse GPS-systemer, kameraer, nødetater, værsystemer etc. Oslo kan f.eks. være en slik type grid.SUV skrev: ↑ons apr 27, 2022 12:30 amMen man får aldri til å lage et godt nok kartgrunnlag tiil å kjøre etter. Det typiske feilen er jo at det er motorvei med to felt i hver retning. Så blir et veiarbeid i nordgående og alll trafikken ledes over i sydgående løp som møtende trafikk med et felt hver. Dette kan man sikkert få systemet til å lære seg. Men så er veiarbeidet over og neste bil svinger over i motgående kjørefelt, for det skulle man jo. Eller det skulle man igår hvertfall, men ikke idag viser det seg.peraleks skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:25 pmJeg hadde uten den minste tvil stolt mer på autonome systemer, kontra mennesker.Ribba skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:09 pm
Forskjellen er at du i dag har en menneskelig faktor som passer på at turen går greit i fly, t-bane og tog, noe du ikke vil ha om du ligger å sover i et autonomt kjøretøy.
Men ja, undersøkelser har vist at mennesker raskt venner seg til slike systemer, og blir trygge på dem.
Er vel samtidig verdt å nevne her at jeg jobber som utvikler, men ser jeg over systemene våre f.eks. er menneskelige feil skylden i ca. 99,9999 % av alle feilene vi opplever kontra systemet.
Som sjåfør så ser man lettere slike ting og kan tolke det man ser og tilpasse kjøringa.
Og tenk bare hvor mye programmering og kartgrunnlag og algoritmer man måtte hatt for å rygge inn en henger på et trangt og kupert sted. På lørdag rygget jeg en henger inn et sted der det var trangt og stedvis temmelig ujevnt. Først må jeg vurdere hvor det er greiest å snu, så må jeg ta hensyn til at det er noen steiner jeg ikke bør kjøre hjula oppå, men greit kan singe fronten over. Og visse steder er det så kupert at jeg ikke bør ta bilen dit, mens det er greit å la hengeren rulle over, hvertfall før jeg får på last. Og med bilen må jeg asse på at det ikek blir for store fjærutslag så noen hjul får lite feste og jeg spinner, hvertfall nåår jeg kjører i motbakke. Alt dette er viktige parametre når man skal kjøre, men vanskelig å programmere inn i et kartgrunnlag og overføre til hvordan rattet skal dreies mens man rygger med henger.
I et tilhengerfag å universitetet så var jeg på gruppe med en datafyr. Han mente at den beste måten å rygge med henger er hvis hjula på hengeren svinger og det er en sensor på dragstanga som registrerer vinkelen mellom bil og henger og korrrigerer svngen på hengeren etter dette så hengeren hele tiden ved rygging paker rett bakover som en forlengelse av bilen, og at et slikt system ikke bør kunne slås av for å rygge på vanlig vis.
For ham som neppe kan rygge med henger på vanlig måte så er det kankjskje enklest slik (mend det ville blitt en utrolig komplisert og dyr henger med lite gjenærende plass til last). men for osss som kan rygge med henger så vil dette by på mange begrensninger. Bakenden vil svinge ut så man ikke kan komme inn på de trangeste stedene. Og svnger an krapt rundt så vil ikke svingen på hengeren kunne gi store nok utslag og den vil da ikke kunne klare svingen, og den vil motvirke muligheten til å rygge på normalt vis.
I tilfellet ditt med f.eks. veiarbeid vil en overgang hvor man begynner å jobbe på en annen vei sendes ut informasjon til disse autonome systemene via griden som igjen viser til at denne veien ikke er mulig å kjøre på for øyeblikket.
I det andre eksemplet ditt vil det nok i et slikt tilfelle være montert mangfoldige sensorer, samt kameraer som til enhver tid kan vurdere situasjonen samt via maskinlæring(noe de vil og dele med andre biler) tilnærme seg det beste utgangspunktet. Det vil altså si at hvis din bil har prøvd ut fremgangsmåte A, så vil automatisk også bil B, C, D, E etc. vite hvordan denne tilnærmingen fungerte nærmest momentant etter at operasjonen er utført.
Det største problemet slik jeg ser det er at mengden med data som skal håndteres og prosesseres er av en sånn mengde at man må ha særdeles kraftige systemer på plass i tillegg til en rask måte å fordele denne dataen på(Det er her 5G kommer inn men 5G er fremdeles i startfasen).
Dette vil igjen generere kostnader slik at en slik type bil vil bli dyr om eierskapet skal basere seg på enkeltindivider.
I forhold til problemstillinger som går på det rent praktiske så har blant annet disse gutta utviklet en del konsepter og implementert det inn i deres roboter som så langt har vært mildt sagt spennende å følge med på.
https://www.bostondynamics.com/
Det finnes vel forskning som viser at hvis alle kjører litt saktere i morgenrushet så kommer man faktisk fortere fram fordi man slipper start/stopp-kjøringen? Smartbiler kan kanskje være løsningen her.
Lurer på hvordan disse bilene håndterer glatt føre der man gjerne må planlegge litt, for eksempel heller krype frem enn å stoppe midt i en bratt bakke.
Dette med vinterføre var vel noe i alle fall Volvo var klar på de var ganske langt unna å løse. Innen for gitte områder og værforhold er det nok mulig med selvkjøring om ikke alt for lenge. Over alt uansett værforhold er man nok ganske langt unna.
Håpet er jo det kan være på plass før jeg blir for gammel til å kjøre selv, men egentlig ikke så veldig optimistisk selv om det er en del tiår til.
Tror også løsningen må være felles for alle merker, eller i det minste en løsning der kommunikasjon mellom biler er standardisert. Ellers tror jeg en Toyota ville ha problemer med å forstå oppførselen til en Ferrari programmert av en italiener
Det som går på følelsen av sikkerhet vil jeg tror vil snu ganske raskt. Om hundre år føles nok dagen trafikk som den reneste galskap, der to biler passerer hverandre i 100 km/t med under 1 meters avstand, uten at noe maskin kan gripe inn om førerne er ukonsentrert i brøkdeler av et sekund.
Dette med at kjøretøyene lærer av hverandre hvor de kan kjøre kan jo bli litt spennende:peraleks skrev: ↑ons apr 27, 2022 1:38 amI et slikt system kan man jobbe utifra en grid hvor det hele tiden utveksles informasjon mellom samtlige autonome systemer innenfor denne griden, det vil og si at de utveksler informasjon med diverse GPS-systemer, kameraer, nødetater, værsystemer etc. Oslo kan f.eks. være en slik type grid.SUV skrev: ↑ons apr 27, 2022 12:30 amMen man får aldri til å lage et godt nok kartgrunnlag tiil å kjøre etter. Det typiske feilen er jo at det er motorvei med to felt i hver retning. Så blir et veiarbeid i nordgående og alll trafikken ledes over i sydgående løp som møtende trafikk med et felt hver. Dette kan man sikkert få systemet til å lære seg. Men så er veiarbeidet over og neste bil svinger over i motgående kjørefelt, for det skulle man jo. Eller det skulle man igår hvertfall, men ikke idag viser det seg.peraleks skrev: ↑tir apr 26, 2022 4:25 pm
Jeg hadde uten den minste tvil stolt mer på autonome systemer, kontra mennesker.
Er vel samtidig verdt å nevne her at jeg jobber som utvikler, men ser jeg over systemene våre f.eks. er menneskelige feil skylden i ca. 99,9999 % av alle feilene vi opplever kontra systemet.
Som sjåfør så ser man lettere slike ting og kan tolke det man ser og tilpasse kjøringa.
Og tenk bare hvor mye programmering og kartgrunnlag og algoritmer man måtte hatt for å rygge inn en henger på et trangt og kupert sted. På lørdag rygget jeg en henger inn et sted der det var trangt og stedvis temmelig ujevnt. Først må jeg vurdere hvor det er greiest å snu, så må jeg ta hensyn til at det er noen steiner jeg ikke bør kjøre hjula oppå, men greit kan singe fronten over. Og visse steder er det så kupert at jeg ikke bør ta bilen dit, mens det er greit å la hengeren rulle over, hvertfall før jeg får på last. Og med bilen må jeg asse på at det ikek blir for store fjærutslag så noen hjul får lite feste og jeg spinner, hvertfall nåår jeg kjører i motbakke. Alt dette er viktige parametre når man skal kjøre, men vanskelig å programmere inn i et kartgrunnlag og overføre til hvordan rattet skal dreies mens man rygger med henger.
I et tilhengerfag å universitetet så var jeg på gruppe med en datafyr. Han mente at den beste måten å rygge med henger er hvis hjula på hengeren svinger og det er en sensor på dragstanga som registrerer vinkelen mellom bil og henger og korrrigerer svngen på hengeren etter dette så hengeren hele tiden ved rygging paker rett bakover som en forlengelse av bilen, og at et slikt system ikke bør kunne slås av for å rygge på vanlig vis.
For ham som neppe kan rygge med henger på vanlig måte så er det kankjskje enklest slik (mend det ville blitt en utrolig komplisert og dyr henger med lite gjenærende plass til last). men for osss som kan rygge med henger så vil dette by på mange begrensninger. Bakenden vil svinge ut så man ikke kan komme inn på de trangeste stedene. Og svnger an krapt rundt så vil ikke svingen på hengeren kunne gi store nok utslag og den vil da ikke kunne klare svingen, og den vil motvirke muligheten til å rygge på normalt vis.
I tilfellet ditt med f.eks. veiarbeid vil en overgang hvor man begynner å jobbe på en annen vei sendes ut informasjon til disse autonome systemene via griden som igjen viser til at denne veien ikke er mulig å kjøre på for øyeblikket.
I det andre eksemplet ditt vil det nok i et slikt tilfelle være montert mangfoldige sensorer, samt kameraer som til enhver tid kan vurdere situasjonen samt via maskinlæring(noe de vil og dele med andre biler) tilnærme seg det beste utgangspunktet. Det vil altså si at hvis din bil har prøvd ut fremgangsmåte A, så vil automatisk også bil B, C, D, E etc. vite hvordan denne tilnærmingen fungerte nærmest momentant etter at operasjonen er utført.
Det største problemet slik jeg ser det er at mengden med data som skal håndteres og prosesseres er av en sånn mengde at man må ha særdeles kraftige systemer på plass i tillegg til en rask måte å fordele denne dataen på(Det er her 5G kommer inn men 5G er fremdeles i startfasen).
Dette vil igjen generere kostnader slik at en slik type bil vil bli dyr om eierskapet skal basere seg på enkeltindivider.
I forhold til problemstillinger som går på det rent praktiske så har blant annet disse gutta utviklet en del konsepter og implementert det inn i deres roboter som så langt har vært mildt sagt spennende å følge med på.
https://www.bostondynamics.com/
Ferrarien lærer av Hummeren at det går helt fint å kjøre rett over den 15 cm høye steinen.
Den forhjulsdrevne bilen med sommerekk lærer av den piggdekkskodde firehjulstrekkeren at det går helt fint å kjøre opp isholkebakken.
Sportsbilen lærer av SUV-en at det går helt fint å kjøre i fartsgrensa over fartshumpene.
Bilen med 2,3 meter bred bilfrakthenger på slep lærer av tilsvarende bil uten henger at det går fint å passere i den 2,2 meter brede passasjen.
50 tonns vogntog lærer av Fiat Panda at det går helt fint å legge hjula helt ut på kanten av veiskuldera på grusveien i vårløysinga.
Privatbil lærer av bilen med Vegvesen-logo at det er helt greit å kjøre inn blindveien i anleggsområdet.
Vanlige personbiler står fast i gjørmehull etter offroadklubbens gjørme-safari-treff.
I fremtidens byer kommer dette å eie og kjøre bil for privatpersoner etterhvert til å bli noe for spesielt interesserte. Mer som en hobby og ikke like relevant for hverdagslivets nødvendigheter. Mye har allerede endret seg stort på noen år, hvis man tenker seg om.
Jeg ser for meg at man har selvkjørende biler som man kan "hoppe på" og booke ved hjelp av en app. Hvis noen av naboene har booket en bil og skal i samme retning, kan man booke plass i samme bil.Folk_flesk skrev: ↑tor apr 28, 2022 7:42 pm I fremtidens byer kommer dette å eie og kjøre bil for privatpersoner etterhvert til å bli noe for spesielt interesserte. Mer som en hobby og ikke like relevant for hverdagslivets nødvendigheter. Mye har allerede endret seg stort på noen år, hvis man tenker seg om.
Er strengt talt ikke sånn det fungerer.SUV skrev: ↑tor apr 28, 2022 7:27 pmDette med at kjøretøyene lærer av hverandre hvor de kan kjøre kan jo bli litt spennende:peraleks skrev: ↑ons apr 27, 2022 1:38 amI et slikt system kan man jobbe utifra en grid hvor det hele tiden utveksles informasjon mellom samtlige autonome systemer innenfor denne griden, det vil og si at de utveksler informasjon med diverse GPS-systemer, kameraer, nødetater, værsystemer etc. Oslo kan f.eks. være en slik type grid.SUV skrev: ↑ons apr 27, 2022 12:30 am
Men man får aldri til å lage et godt nok kartgrunnlag tiil å kjøre etter. Det typiske feilen er jo at det er motorvei med to felt i hver retning. Så blir et veiarbeid i nordgående og alll trafikken ledes over i sydgående løp som møtende trafikk med et felt hver. Dette kan man sikkert få systemet til å lære seg. Men så er veiarbeidet over og neste bil svinger over i motgående kjørefelt, for det skulle man jo. Eller det skulle man igår hvertfall, men ikke idag viser det seg.
Som sjåfør så ser man lettere slike ting og kan tolke det man ser og tilpasse kjøringa.
Og tenk bare hvor mye programmering og kartgrunnlag og algoritmer man måtte hatt for å rygge inn en henger på et trangt og kupert sted. På lørdag rygget jeg en henger inn et sted der det var trangt og stedvis temmelig ujevnt. Først må jeg vurdere hvor det er greiest å snu, så må jeg ta hensyn til at det er noen steiner jeg ikke bør kjøre hjula oppå, men greit kan singe fronten over. Og visse steder er det så kupert at jeg ikke bør ta bilen dit, mens det er greit å la hengeren rulle over, hvertfall før jeg får på last. Og med bilen må jeg asse på at det ikek blir for store fjærutslag så noen hjul får lite feste og jeg spinner, hvertfall nåår jeg kjører i motbakke. Alt dette er viktige parametre når man skal kjøre, men vanskelig å programmere inn i et kartgrunnlag og overføre til hvordan rattet skal dreies mens man rygger med henger.
I et tilhengerfag å universitetet så var jeg på gruppe med en datafyr. Han mente at den beste måten å rygge med henger er hvis hjula på hengeren svinger og det er en sensor på dragstanga som registrerer vinkelen mellom bil og henger og korrrigerer svngen på hengeren etter dette så hengeren hele tiden ved rygging paker rett bakover som en forlengelse av bilen, og at et slikt system ikke bør kunne slås av for å rygge på vanlig vis.
For ham som neppe kan rygge med henger på vanlig måte så er det kankjskje enklest slik (mend det ville blitt en utrolig komplisert og dyr henger med lite gjenærende plass til last). men for osss som kan rygge med henger så vil dette by på mange begrensninger. Bakenden vil svinge ut så man ikke kan komme inn på de trangeste stedene. Og svnger an krapt rundt så vil ikke svingen på hengeren kunne gi store nok utslag og den vil da ikke kunne klare svingen, og den vil motvirke muligheten til å rygge på normalt vis.
I tilfellet ditt med f.eks. veiarbeid vil en overgang hvor man begynner å jobbe på en annen vei sendes ut informasjon til disse autonome systemene via griden som igjen viser til at denne veien ikke er mulig å kjøre på for øyeblikket.
I det andre eksemplet ditt vil det nok i et slikt tilfelle være montert mangfoldige sensorer, samt kameraer som til enhver tid kan vurdere situasjonen samt via maskinlæring(noe de vil og dele med andre biler) tilnærme seg det beste utgangspunktet. Det vil altså si at hvis din bil har prøvd ut fremgangsmåte A, så vil automatisk også bil B, C, D, E etc. vite hvordan denne tilnærmingen fungerte nærmest momentant etter at operasjonen er utført.
Det største problemet slik jeg ser det er at mengden med data som skal håndteres og prosesseres er av en sånn mengde at man må ha særdeles kraftige systemer på plass i tillegg til en rask måte å fordele denne dataen på(Det er her 5G kommer inn men 5G er fremdeles i startfasen).
Dette vil igjen generere kostnader slik at en slik type bil vil bli dyr om eierskapet skal basere seg på enkeltindivider.
I forhold til problemstillinger som går på det rent praktiske så har blant annet disse gutta utviklet en del konsepter og implementert det inn i deres roboter som så langt har vært mildt sagt spennende å følge med på.
https://www.bostondynamics.com/
Ferrarien lærer av Hummeren at det går helt fint å kjøre rett over den 15 cm høye steinen.
Den forhjulsdrevne bilen med sommerekk lærer av den piggdekkskodde firehjulstrekkeren at det går helt fint å kjøre opp isholkebakken.
Sportsbilen lærer av SUV-en at det går helt fint å kjøre i fartsgrensa over fartshumpene.
Bilen med 2,3 meter bred bilfrakthenger på slep lærer av tilsvarende bil uten henger at det går fint å passere i den 2,2 meter brede passasjen.
50 tonns vogntog lærer av Fiat Panda at det går helt fint å legge hjula helt ut på kanten av veiskuldera på grusveien i vårløysinga.
Privatbil lærer av bilen med Vegvesen-logo at det er helt greit å kjøre inn blindveien i anleggsområdet.
Vanlige personbiler står fast i gjørmehull etter offroadklubbens gjørme-safari-treff.
Ferrarien vil få beskjed fra Hummeren om at med denne vekten, denne type høyden på bilen, denne avstanden mellom akslingene, dette været(f.eks. 18 varmegrader og sol, samt svakt vind) så ble denne operasjonen utført over den 15 cm høye steinen. Ferrarieren vil deretter skrinlegge denne operasjonen da den ikke oppfyller de grunnleggende reglene for å kunne utføre denne operasjonen.
På samme måte som at Hummeren vil ikke kunne vurdere seg frem til at det å kjøre i 250 km/t er en operasjon den utfyller reglene for, selv om ferrarien har sendt tilbake data om å ha foretatt denne operasjonen på en vei.
Det samme gjelder for alle andre eksempler du nevner her.
Sist redigert av peraleks den tor apr 28, 2022 8:14 pm, redigert 1 gang totalt.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute