Opp i ringa.

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Opp i ringa.

Legg inn av Tjaaah »

Dette uttrykket hører man hele tiden på tv. Alle som driver med sport må for tiden "opp i ringa". Hva i alle dager er dette for noe?

Som den beskjedne bergenseren jeg er, bruker ikke jeg hunnkjønn, så jeg er ikke helt sikker her, men er det virkelig noe som heter "opp i ringa"? Skal det virkelig ikke være "opp i ringene"? Jeg mistenker at dette er et tilfelle av østlandsk grautamål som har gått amok. Fortsetter dette, er det snart ikke mer igjen av språket enn sch-lyder og a-endinger på dette språklige katastrofeområdet som heter østlandet, eller øschtlanda, som dere sikkert sier.

Mvh

Gretten bergenser.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Var på bryggen i går. Der er det en butikk som tar ansvar og anerkjenner språkutviklingen.
Der stor det på skiltet med store bokstaver, Schjøtt.

For noen år siden i nabolaget her var det også en bergenser, spurte meg om hjelp da hun kunne fortelle at hun hadde mistet sjeden.

Opp i ringa er vel slik populært arbeiderspråk som alle legger seg på, det skal være a-endinger nå.

Før var det bare villa og visa som endet på a.

Til og med fotballklubben ble kallet det den egentlig heter, Vålerengen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

kytec skrev: tir jul 27, 2021 5:34 pm Var på bryggen i går. Der er det en butikk som tar ansvar og anerkjenner språkutviklingen.
Der stor det på skiltet med store bokstaver, Schjøtt.

For noen år siden i nabolaget her var det også en bergenser, spurte meg om hjelp da hun kunne fortelle at hun hadde mistet sjeden.

Opp i ringa er vel slik populært arbeiderspråk som alle legger seg på, det skal være a-endinger nå.

Før var det bare villa og visa som endet på a.

Til og med fotballklubben ble kallet det den egentlig heter, Vålerengen.
Det er dessverre mye ugress her i byen også, ja. Folk kommer jo fra både Åsane og, gud forby, Loddefjord. Men det er ikke i nærheten av den språklige krisen som rasker over østlandet, hvor språket stadig bryter sammen i en mer og mer dansk suppe av slurelyder og stønnende vokaler.

Everenga

Legg inn av Everenga »

kytec skrev: tir jul 27, 2021 5:34 pm

Opp i ringa er vel slik populært arbeiderspråk som alle legger seg på, det skal være a-endinger nå.

Før var det bare villa og visa som endet på a.

Til og med fotballklubben ble kallet det den egentlig heter, Vålerengen.
Det rare er at det gamle arbeidermålet på Oslo Øst har blitt borte samtidig som de vestlige bydelene har lagt seg til flere a endinger og ikke minst den Fredrikstad L-en som får deg til og høres ut som du er 8 år. Sånn har vi endt opp i en situasjon der alle i Oslo under 40 enten snakker kebabnorsk eller høres ut som de kommer fra Enebakk.

Bergensere kan imidlertid ikke snakke for mye om dette, der har man som kytec sier forlengst gitt opp kj lyden med tragikomiske tilfeller det adstedkommer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Everenga skrev: ons jul 28, 2021 10:53 am
kytec skrev: tir jul 27, 2021 5:34 pm

Opp i ringa er vel slik populært arbeiderspråk som alle legger seg på, det skal være a-endinger nå.

Før var det bare villa og visa som endet på a.

Til og med fotballklubben ble kallet det den egentlig heter, Vålerengen.
Bergensere kan imidlertid ikke snakke for mye om dette, der har man som kytec sier forlengst gitt opp kj lyden med tragikomiske tilfeller det adstedkommer.
Det var faktisk en bergenskvinne på Dagsrevyen (tuller ikke) som rapporterte om en stor sjedekollisjon.

Mener hun var på Språksjov og snakket om episoden.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Everenga skrev: ons jul 28, 2021 10:53 am
Det rare er at det gamle arbeidermålet på Oslo Øst har blitt borte samtidig som de vestlige bydelene har lagt seg til flere a endinger og ikke minst den Fredrikstad L-en som får deg til og høres ut som du er 8 år. Sånn har vi endt opp i en situasjon der alle i Oslo under 40 enten snakker kebabnorsk eller høres ut som de kommer fra Enebakk.

Bergensere kan imidlertid ikke snakke for mye om dette, der har man som kytec sier forlengst gitt opp kj lyden med tragikomiske tilfeller det adstedkommer.
Deler av Bergen, deler. Her er det særlig steder som Åsane (huff), Laksevåg (grøss), Fyllingsdalen (øff) og Loddefjord (æsj) som går foran. Vi som bor og kommer fra mer sivilierte deler av byen, sier fortsatt kj skikkelig. Og de aller fornemste av oss, snakker nesten akkurat som vi skriver på bokmål.

Da er det lett å lene seg tilbake i solskinnet (minst to dager i året), og se ned på alle andre.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Tjaaah skrev: tir jul 27, 2021 5:52 pm østlandet, hvor språket stadig bryter sammen i en mer og mer dansk suppe av slurelyder og stønnende vokaler.


Jeg synes det virker å være andre språk som har større påvirkningsgrad på norsk idag, enn dansk. Det henger jo naturlig nok mye igjen fra unionstiden, som kan være grunnen til at mange f.eks. sier 'Oshlo', men jeg synes det virker vanskeligere å forklare hvorfor 'alle' vestlendinger skarrer som om de kommer fra landsbygda utenfor Paris.
Tjaaah skrev: ons jul 28, 2021 5:47 pm
Vi som bor og kommer fra mer sivilierte deler av byen, sier fortsatt kj skikkelig.
Kj-lyden er utdøende: https://tv.nrk.no/serie/dialektriket/se ... r#t=30m11s

Det samme er rulle-r (https://tv.nrk.no/serie/dialektriket/se ... r#t=26m11s) og såkalt 'mørk' L (https://tv.nrk.no/serie/dialektriket/se ... r#t=13m39s).

Grunnen virker å være så enkel som at det er lettere for barn å si 'sjino', å skarre, samt å bruke tynn Østfold-l.

Angående a-endinger brukes det nok for å høres mer folkelig ut. Det sparer dessuten litt tid, på samme måte som å si 'sykkern' og 'gammern'. Det høres i tillegg ekstremt barskt ut, visstnok... Jeg har også stusset over de som til vanlig har en 'mørk' L, plutselig kan bruke 'tjukk' L når de f.eks. sier: 'god jul'. Igjen er det neppe noe annet enn et forsøk på å høres mer jovial og folkelig ut.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Snellman skrev: tor jul 29, 2021 5:52 pm Jeg synes det virker å være andre språk som har større påvirkningsgrad på norsk idag, enn dansk. Det henger jo naturlig nok mye igjen fra unionstiden, som kan være grunnen til at mange f.eks. sier 'Oshlo', men jeg synes det virker vanskeligere å forklare hvorfor 'alle' vestlendinger skarrer som om de kommer fra landsbygda utenfor Paris.
Stemmer ikke. Bergen skarrer, men ikke store deler av befolkningen rett utenfor Bergen. Rogaland har en god del skarring også, men langt i fra alle. Det er vel gjerne et flertall av vestlendinger som skarrer, men de kommer stort sett fra de to største byene på vestlandet.

Ellers trenger man ikke mye fantasi for å skjønne hvorfor skarring er utbredt i Hansabyen. Hansa, du vet Tyskland, hvor de...

Men det kan nok stemme at denne nydelige talemåten sprer seg, ja.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Tjaaah skrev: tor jul 29, 2021 5:57 pm Ellers trenger man ikke mye fantasi for å skjønne hvorfor skarring er utbredt i Hansabyen. Hansa, du vet Tyskland, hvor de...
Ah, så dere har kopiert tyskere, som igjen stjal talemåte fra parisere. Poenget var uansett at det ikke bare er østlendinger som har blitt påvirket utenfra. Jeg tenker du kunne hatt veldig godt av å se den språkserien jeg lenket til, for det hadde ikke eksistert noen dialekter overhodet, om alle hadde snakket like perfekt som deg.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Snellman skrev: tor jul 29, 2021 9:37 pm
Tjaaah skrev: tor jul 29, 2021 5:57 pm Ellers trenger man ikke mye fantasi for å skjønne hvorfor skarring er utbredt i Hansabyen. Hansa, du vet Tyskland, hvor de...
Ah, så dere har kopiert tyskere, som igjen stjal talemåte fra parisere. Poenget var uansett at det ikke bare er østlendinger som har blitt påvirket utenfra. Jeg tenker du kunne hatt veldig godt av å se den språkserien jeg lenket til, for det hadde ikke eksistert noen dialekter overhodet, om alle hadde snakket like perfekt som deg.
Kan godt være det kom fra Paris, men hvis du ikke skjønner hvordan det kom til vestlandet, så må du omtrent ha lukket ørene og skreket deg gjennom alt som var av historietimer, var mitt poeng.

Vi har alle blitt påvirket utenfra, det er sånn språk og kultur fungerer. Vi trenger også luft for å puste, om vi skal være cpt. Obvious, alle sammen. Jeg sier bare at østlandsk er i ferd med å bryte sammen til en dansk suppe, og det høres grusomt ut. Du overanalyserer det som blir sagt noe helt hinsides, og gjør samtidig en elendig jobb. Tipper du er østlending, hehe.

Ellers er jeg enig i at det er bra at alle ikke er like perfekt som meg, da hadde jeg ikke hatt dere andre å se ned på.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Tjaaah skrev: tir jul 27, 2021 4:54 pm Dette uttrykket hører man hele tiden på tv. Alle som driver med sport må for tiden "opp i ringa". Hva i alle dager er dette for noe?

Som den beskjedne bergenseren jeg er, bruker ikke jeg hunnkjønn, så jeg er ikke helt sikker her, men er det virkelig noe som heter "opp i ringa"? Skal det virkelig ikke være "opp i ringene"? Jeg mistenker at dette er et tilfelle av østlandsk grautamål som har gått amok.

Mvh

Gretten bergenser.
Men i hvilken forbindelse har du hørt "opp i ringa"? Boksekamp?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

pfrog567 skrev: man aug 02, 2021 10:49 am
Men i hvilken forbindelse har du hørt "opp i ringa"? Boksekamp?
Det virker som om det har blitt det nye uttrykket det er in for sportskommentatorer å si på tv. Så det er brukt angående mye sport, har ikke hørt det i forbindelse med boksing, nei. Tonefallet på ordet "ringa" får det ikke til å høres ut som om det er en ring det er snakk om. Nå har jeg null erfaring med boksing, men er det vanlig å si at man skal opp i ringen der? Jeg ville tenkt inn i ringen, men igjen, har ikke peiling.

Uansett sammenheng høres det grusomt ut, så hylekoret, eller hylesolisten i denne sammenhengen, nekter å gi seg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Tjaaah skrev: man aug 02, 2021 8:23 pm
pfrog567 skrev: man aug 02, 2021 10:49 am
Men i hvilken forbindelse har du hørt "opp i ringa"? Boksekamp?
Det virker som om det har blitt det nye uttrykket det er in for sportskommentatorer å si på tv. Så det er brukt angående mye sport, har ikke hørt det i forbindelse med boksing, nei. Tonefallet på ordet "ringa" får det ikke til å høres ut som om det er en ring det er snakk om. Nå har jeg null erfaring med boksing, men er det vanlig å si at man skal opp i ringen der? Jeg ville tenkt inn i ringen, men igjen, har ikke peiling.

Uansett sammenheng høres det grusomt og ut, så hylekoret, eller hylesolisten i denne sammenhengen, nekter å gi seg.
At man må opp i ringa, eller opp i ringene, betyr at man må øke innsatsen, ta hardere i og anstrenge seg mer.

Det viser til den turnøvelsen der man henger i ringer som henger ned fra taket og så utfører forskjellige øvelser mens man henger i ringene.

Det skal være en svært slitsom og anstrengelse sak som krever mye trening og mange krefter.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Karatel skrev: man aug 02, 2021 8:58 pm
Tjaaah skrev: man aug 02, 2021 8:23 pm
pfrog567 skrev: man aug 02, 2021 10:49 am
Men i hvilken forbindelse har du hørt "opp i ringa"? Boksekamp?
Det virker som om det har blitt det nye uttrykket det er in for sportskommentatorer å si på tv. Så det er brukt angående mye sport, har ikke hørt det i forbindelse med boksing, nei. Tonefallet på ordet "ringa" får det ikke til å høres ut som om det er en ring det er snakk om. Nå har jeg null erfaring med boksing, men er det vanlig å si at man skal opp i ringen der? Jeg ville tenkt inn i ringen, men igjen, har ikke peiling.

Uansett sammenheng høres det grusomt og ut, så hylekoret, eller hylesolisten i denne sammenhengen, nekter å gi seg.
At man må opp i ringa, eller opp i ringene, betyr at man må øke innsatsen, ta hardere i og anstrenge seg mer.

Det viser til den turnøvelsen der man henger i ringer som henger ned fra taket og så utfører forskjellige øvelser mens man henger i ringene.

Det skal være en svært slitsom og anstrengelse sak som krever mye trening og mange krefter.
Ok. De burde nå heller si at de "må ned i kjelleren" :)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Karatel skrev: man aug 02, 2021 8:58 pm At man må opp i ringa, eller opp i ringene, betyr at man må øke innsatsen, ta hardere i og anstrenge seg mer.

Det viser til den turnøvelsen der man henger i ringer som henger ned fra taket og så utfører forskjellige øvelser mens man henger i ringene.

Det skal være en svært slitsom og anstrengelse sak som krever mye trening og mange krefter.
Ja, det er det jeg alltid har trodd. Men jeg kan ikke forstå at det er riktig å si "ringa", derav mitt lille raseriutbrudd. Det er tross alt viktig å henge seg opp i det viktigste her i livet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Tjaaah skrev: man aug 02, 2021 11:29 pm
Karatel skrev: man aug 02, 2021 8:58 pm At man må opp i ringa, eller opp i ringene, betyr at man må øke innsatsen, ta hardere i og anstrenge seg mer.

Det viser til den turnøvelsen der man henger i ringer som henger ned fra taket og så utfører forskjellige øvelser mens man henger i ringene.

Det skal være en svært slitsom og anstrengelse sak som krever mye trening og mange krefter.
Ja, det er det jeg alltid har trodd. Men jeg kan ikke forstå at det er riktig å si "ringa", derav mitt lille raseriutbrudd. Det er tross alt viktig å henge seg opp i det viktigste her i livet.

Ja hvorfor henge seg opp i bagateller når det finnes trær?

«Ringa» er den normale og historisk «korrekte» endelsen for bestemt form flertall i hankjønns- og intetkjønnsord over store deler av Østlandet. Formen «ringene» er bokspråk som er tatt inn i talespråket av borgerskapet som med sitt språk ville markere sin sosiale overlegenhet og sin avstand til den allmenne ringe hop.

Man brukte først det danske «ringerne», men det var knudrete at rettskrivningsreformen forenklet det til «ringene», som så ble det daglige talespråket til de «fine». Men det er en kunstig form, det er ikke noe som har utviklet seg naturlig i språket.

Går forresten bergensere på fyllen eller på fylla?

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Tjaaah skrev: tor jul 29, 2021 5:57 pm
Snellman skrev: tor jul 29, 2021 5:52 pm Jeg synes det virker å være andre språk som har større påvirkningsgrad på norsk idag, enn dansk. Det henger jo naturlig nok mye igjen fra unionstiden, som kan være grunnen til at mange f.eks. sier 'Oshlo', men jeg synes det virker vanskeligere å forklare hvorfor 'alle' vestlendinger skarrer som om de kommer fra landsbygda utenfor Paris.
Stemmer ikke. Bergen skarrer, men ikke store deler av befolkningen rett utenfor Bergen. Rogaland har en god del skarring også, men langt i fra alle. Det er vel gjerne et flertall av vestlendinger som skarrer, men de kommer stort sett fra de to største byene på vestlandet.

Ellers trenger man ikke mye fantasi for å skjønne hvorfor skarring er utbredt i Hansabyen. Hansa, du vet Tyskland, hvor de...

Men det kan nok stemme at denne nydelige talemåten sprer seg, ja.
Da jeg var guttunge var det vanlig med rulle-R i distriktene utenfor Bergen. Nå er det kun den eldste generasjonen som ikke bruker skarre-R. Jeg tror du må langt ut på landet (utenfor Hordaland, kanskje) for å finne steder hvor kidsa bruker rulle-R.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kronologus skrev: tir aug 03, 2021 5:09 pm Jeg tror du må langt ut på landet (utenfor Hordaland, kanskje) for å finne steder hvor kidsa bruker rulle-R.
Her avslører du, som han andre før deg, en ekstrem uvitenhet.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Tjaaah skrev: tir aug 03, 2021 8:07 pm
Kronologus skrev: tir aug 03, 2021 5:09 pm Jeg tror du må langt ut på landet (utenfor Hordaland, kanskje) for å finne steder hvor kidsa bruker rulle-R.
Her avslører du, som han andre før deg, en ekstrem uvitenhet.
Nå projiserer du fælt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kronologus skrev: tir aug 03, 2021 8:24 pm
Tjaaah skrev: tir aug 03, 2021 8:07 pm
Kronologus skrev: tir aug 03, 2021 5:09 pm Jeg tror du må langt ut på landet (utenfor Hordaland, kanskje) for å finne steder hvor kidsa bruker rulle-R.
Her avslører du, som han andre før deg, en ekstrem uvitenhet.
Nå projiserer du fælt.
Skal jeg holde opp hånden som speil nå, så er jeg like smart som deg? Man må fortsatt ikke langt utenfor Bergen for å finne rulle-R. På Kleppestø og Lillesotra har skarringen stort sett tatt over, utenfor det finner man ymse. I andre retningen må man heller ikke langt, det er vel lett blanding på Osterøy nå. Du, mr. utenfor Hordaland, kan jo prøve å dra til Odda, Nordheimsund, Stord eller Voss, og se hvor mye skarring du finner.

Godt du har meg til å belære deg, vær så god! Jeg er grei.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Mulig jeg har feil definisjon av rulle-R. Med rulle-R tenker jeg på skikkelig rulling slik som striler flest (og folk fra Førde) brukte for 50 år siden, ikke bare fravær av skarre-R, noe jeg vil kalle "normal" R.
På Stord var der kun skarre-R sist jeg var der, og folk jeg har møtt fra Bømlo har brukt skarre-R. R-en blir mer normal når man kommer til Kvinnherad og poststeder som begynner på 56.

Husker Førde hadde ekstrem rulle-R, men vet ikke hvordan det er nå lenger.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kronologus skrev: tir aug 03, 2021 8:50 pm Mulig jeg har feil definisjon av rulle-R. Med rulle-R tenker jeg på skikkelig rulling slik som striler flest (og folk fra Førde) brukte for 50 år siden, ikke bare fravær av skarre-R, noe jeg vil kalle "normal" R.
På Stord var der kun skarre-R sist jeg var der, og folk jeg har møtt fra Bømlo har brukt skarre-R. R-en blir mer normal når man kommer til Kvinnherad og poststeder som begynner på 56.

Husker Førde hadde ekstrem rulle-R, men vet ikke hvordan det er nå lenger.
Det er klart at hvis du bare kan finne på nye kategorier, for å ro deg rundt ditt første utsagn, så blir det lett for deg, hehe.

Det finnes grader av alt, både rulle- og skarre-r. På jæren skarrer mange noe helt ekstremt, jeg kaller det slure-r, da de høres ut som en girkasse som er i ferd med å ta kvelden. Det samme forekommer noenganger her i Bergen, men da nærmest som om det skulle være en talefeil. Men det er jo skarring. Akkurat som at rulling er rulling, selv om det forekommer i svært forskjellige grader.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Karatel skrev: tir aug 03, 2021 8:47 am Ja hvorfor henge seg opp i bagateller når det finnes trær?

«Ringa» er den normale og historisk «korrekte» endelsen for bestemt form flertall i hankjønns- og intetkjønnsord over store deler av Østlandet. Formen «ringene» er bokspråk som er tatt inn i talespråket av borgerskapet som med sitt språk ville markere sin sosiale overlegenhet og sin avstand til den allmenne ringe hop.

Man brukte først det danske «ringerne», men det var knudrete at rettskrivningsreformen forenklet det til «ringene», som så ble det daglige talespråket til de «fine». Men det er en kunstig form, det er ikke noe som har utviklet seg naturlig i språket.

Går forresten bergensere på fyllen eller på fylla?
Gikk glipp av dette særdeles saklige svaret, i en ellers litt flåsete tråd. Det du mener er at det har vært normalt å uttale ringene som ringa? Men at korrekt skrivemåte er ringene? Og at jeg derfor kan raljere med rette? Å markere sin sosiale overlegenhet, og avstand til den allmenne østlandske hop, er jo en perfekt beskrivelse på meg, haha.

Ellers et bra eksempel du kommer med på slutten der. Man sier vel fylla (jeg gremmes), men det ordet brukes nok mindre enn en del andre steder i landet. Selv tror jeg aldri jeg bruker det ordet. Fyre er vel det mest vanlige for meg, og for min omgangskrets, selv om vi nå er for gamle til å ta del i dette særlig ofte. Hva de unge og lovende gjør, det tør jeg ikke uttale meg om.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Tjaaah skrev: ons aug 04, 2021 3:56 pm Det er klart at hvis du bare kan finne på nye kategorier, for å ro deg rundt ditt første utsagn, så blir det lett for deg, hehe.

Det finnes grader av alt, både rulle- og skarre-r. På jæren skarrer mange noe helt ekstremt, jeg kaller det slure-r, da de høres ut som en girkasse som er i ferd med å ta kvelden. Det samme forekommer noenganger her i Bergen, men da nærmest som om det skulle være en talefeil. Men det er jo skarring. Akkurat som at rulling er rulling, selv om det forekommer i svært forskjellige grader.
Vel, en som tror at de bruker rulle-R på Stord er ikke akkurat noen autoritet på området.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kronologus skrev: ons aug 04, 2021 4:14 pm Vel, en som tror at de bruker rulle-R på Stord er ikke akkurat noen autoritet på området.
Jeg kjenner ingen fra Stord som skarrer, kun ruller. Du kan jo ha rett i at de yngre der har startet å skarre der, men det betyr ikke at påstanden din om at man må utenfor Hordaland har noe hold. Du tok spektakulært feil der, og nå ror du, med brukne årer. Du har selv endret definisjon på r, og du har justert området du snakket om.

Fortsetter vi med dette, så hevder du snart det samme jeg skrev til deg i mitt første svar, men nekter for at du noensinne har hevdet noe annet. Gleder meg!

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Tjaaah skrev: ons aug 04, 2021 4:26 pm
Kronologus skrev: ons aug 04, 2021 4:14 pm Vel, en som tror at de bruker rulle-R på Stord er ikke akkurat noen autoritet på området.
Jeg kjenner ingen fra Stord som skarrer, kun ruller. Du kan jo ha rett i at de yngre der har startet å skarre der, men det betyr ikke at påstanden din om at man må utenfor Hordaland har noe hold. Du tok spektakulært feil der, og nå ror du, med brukne årer. Du har selv endret definisjon på r, og du har justert området du snakket om.

Fortsetter vi med dette, så hevder du snart det samme jeg skrev til deg i mitt første svar, men nekter for at du noensinne har hevdet noe annet. Gleder meg!
Ikke bare har du problemer med å skjelne mellom rulle-R og skarre-R hvis du virkelig tror at folk på Stord bruker rulle-R. Det begynner å bli noen tiår siden jeg ble kalt "barka bergenser" med skikkelig skarre-R. Men det virker som du er litt passiv-aggressiv og tar dette litt vel alvorlig.
Min såkalte påstand var bare "Jeg tror du må langt ut på landet (utenfor Hordaland, kanskje) for å finne steder hvor kidsa bruker rulle-R." Legg merke til bruken av ordene "tror" og "kanskje".

Og om jeg diskuterer forskjellige geografiske områder så betyr ikke det at jeg "justerer området jeg snakker om".
Du har i det hele tatt en ganske ufin og uredelig debatt-teknikk.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg misliker sterkt overbruken av dette uttrykket, i hvert fall. Brukes ekstremt mye for tida. Ironisk nok ikke så mye i turn, hvor uttrykket vel kommer fra. At det er a-ending i stedet for ene-ending, har nok noe å gjøre med at det enten stammer fra Oslo Øst eller andre steder hvor tradisjonelt østkantmål har vært brukt, f. eks gjennom at en type som Tom Nordlie eller lignende har sagt det flere ganger på TV så vel som i garderoben. Det er min teori.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kronologus skrev: ons aug 04, 2021 5:30 pm og tar dette litt vel alvorlig.
Haha, her er du helt i feil ende av skalaen.

Skal ellers ta det på meg å belære mine venner fra Stord om hvordan de egentlig snakker, på vegne av deg. De får skarre heretter, eller så gidder jeg ikke høre på de.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Skraevadottir skrev: ons aug 04, 2021 5:40 pm Jeg misliker sterkt overbruken av dette uttrykket, i hvert fall. Brukes ekstremt mye for tida. Ironisk nok ikke så mye i turn, hvor uttrykket vel kommer fra. At det er a-ending i stedet for ene-ending, har nok noe å gjøre med at det enten stammer fra Oslo Øst eller andre steder hvor tradisjonelt østkantmål har vært brukt, f. eks gjennom at en type som Tom Nordlie eller lignende har sagt det flere ganger på TV så vel som i garderoben. Det er min teori.
Jeg tror også at det rett og slett har spredd seg som et moteuttrykk fra en som bruker a-ending, og at det har mest med det å gjøre, akkurat for dette uttrykket som del.

Men hovedirritasjonen er så klart overbruken av dette, de finner seg sånne motegreier i kommentatorverden, og sparker den hesten til langt på overtid.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Tjaaah skrev: tor jul 29, 2021 9:56 pm Kan godt være det kom fra Paris, men hvis du ikke skjønner hvordan det kom til vestlandet, så må du omtrent ha lukket ørene og skreket deg gjennom alt som var av historietimer, var mitt poeng.
Hmm... på seg selv kjenner man andre, tilsynelatende. Så får jeg komme meg ut av skapet, og bruke mer skarre-r. Jeg får slutte med alle disse slure-lydene, og heller si ting som: mitt sjip er lastet med sjikkelig god sasjimi, som bare e så utrolig sjæmpegodt, då.
Tjaaah skrev: tor jul 29, 2021 9:56 pm Du overanalyserer det som blir sagt noe helt hinsides, og gjør samtidig en elendig jobb. Tipper du er østlending, hehe.
... Mens du overdriver noe helt hinsides. Det er liten vits i å irritere seg over språklige uttrykk, men det er kanskje forståelig at en som sliter med å skille sine egne meninger fra fakta, bruker mye tid på nettopp dette. Og for å fortsette analysen; har du tatt et annet uttrykk lydende: 'jeg er ikke fra Norge - jeg er fra Bergen' litt for bokstavelig, kanskje?

Du glemte forresten et personlig pronomen, evt. tredjeperson, slik at det kunne stått: 'Tjaaaaah tipper du er østlending, hehe'. Svaret på det er ja, forresten, men i hvilket land (jeg bor øst i), det får du aldri vite.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»