Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av newsflash »

Neptun skrev: fre jul 29, 2022 12:16 pm Avtaler der Norge avgir suverenitet (til EØS, ACER osv) er også grunnlovsstridige juridisk sett uten 3/4 flertall.
Men loven gjelder visst ikke for EU-globalister som alltid setter andre lands interesser før Norges.
Hvorfor blir ikke dette prøvd i rettsvesenet?
- det må da være noen partier som har interesse av å finne ut om grunnloven fremdeles gjelder som juridisk dokument.
Nei til EU forsøker faktisk å prøve dette for retten i forbindelse med Acer. Ble først avvist, men høyesterett ga etterhvert tommelen opp slik at det kunne prøves rettslig.

Tapte første runde, da staten hevdet at RME er underlagt NVE. Det stemmer jo ikke, så saken er anket videre. Kommer nok til høyesterett til slutt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

arknath skrev: fre jul 29, 2022 3:12 pm Noe må skje NÅ... Orker ikke denne "vente å se" holdningen fra politikerne lenger. Dette er krise for "folk flest"/bedrifter i sør. Er for sent å gjøre noe over nyttår...
Hent hjem Listhaug, som er på roadtrip i Europa med den nye bensinbilen sin.
Hun fikser nok dette. Listhaug har løsningen som vil senke strømpris, bensinpris og matpris.
Men det er litt vanskelig å være på biltur utenlands i sommerferien og samtidig fikse landets problemer.
Sist redigert av fargerik den fre jul 29, 2022 3:31 pm, redigert 1 gang totalt.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Støre er dum. Vannkraft skal reguleres ved lover og forskrifter. Ikke ved bønner. Møkkamannen er helt hinsidige.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frode57 skrev: fre jul 29, 2022 3:31 pm Støre er dum. Vannkraft skal reguleres ved lover og forskrifter. Ikke ved bønner. Møkkamannen er helt hinsidige.
Enig i det. Markedet må avskaffes. Staten må overta.
Noen kaller det kommunisme, da....men faen heller!

startelver

Legg inn av startelver »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:30 pm
arknath skrev: fre jul 29, 2022 3:12 pm Noe må skje NÅ... Orker ikke denne "vente å se" holdningen fra politikerne lenger. Dette er krise for "folk flest"/bedrifter i sør. Er for sent å gjøre noe over nyttår...
Hent hjem Listhaug, som er på roadtrip i Europa med den nye bensinbilen sin.
Hun fikser nok dette. Listhaug har løsningen som vil senke strømpris, bensinpris og matpris.
Men det er litt vanskelig å være på biltur utenlands i sommerferien og samtidig fikse landets problemer.
Kan du ikke finne på noe annet enn å angripe høyresiden hele tiden?

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: fre jul 29, 2022 4:48 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:30 pm
arknath skrev: fre jul 29, 2022 3:12 pm Noe må skje NÅ... Orker ikke denne "vente å se" holdningen fra politikerne lenger. Dette er krise for "folk flest"/bedrifter i sør. Er for sent å gjøre noe over nyttår...
Hent hjem Listhaug, som er på roadtrip i Europa med den nye bensinbilen sin.
Hun fikser nok dette. Listhaug har løsningen som vil senke strømpris, bensinpris og matpris.
Men det er litt vanskelig å være på biltur utenlands i sommerferien og samtidig fikse landets problemer.
Kan du ikke finne på noe annet enn å angripe høyresiden hele tiden?
Å. fillern.....beklager, jeg glemte at dette er et ekkokammer, og at det er uønsket med andre innlegg enn innlegg som angriper Jonas og Trygve.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:32 pm
Frode57 skrev: fre jul 29, 2022 3:31 pm Støre er dum. Vannkraft skal reguleres ved lover og forskrifter. Ikke ved bønner. Møkkamannen er helt hinsidige.
Enig i det. Markedet må avskaffes. Staten må overta.
Noen kaller det kommunisme, da....men faen heller!
Du fortsetter din tirade mot kritikk av regjeringen.
Var det et kommunistisk styrt Norge før den nye energiloven trådte i kraft i 1991?
Nei, det vet du godt at slik var det ikke, strøm ble sett på som nødvendig infrastruktur frem til da - og et konkurransefortrinn for industrien. Slik burde det ha forblitt!

Den konkurransen du viser til er heller ikke markedspris i Norge, men i et Europa som på idiotisk vis har faset ut stabil kraftproduksjon til fordel for ustabil grønn energi og dermed gjort seg avhengig av gass fra bl. Russland.

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Sisyfos skrev: fre jul 29, 2022 1:05 am
Dapre skrev: tor jul 28, 2022 11:01 pm Hørte nettopp på nyhetene, at alle som kan bevise at de ikke har stemt på "grønne" naive partier, vil få tilbud om lavere strømpriser.
Det er vel rett og rimelig, siden halvparten av prisen kan tilskrives det "grønne skiftet".

Jeg har lagt inn min søknad, og venter i spenning....
Kjære vene, hvilken planet befinner du deg på? Det er jo "utenlandskabel/ACER-kameratene" som har forårsaket de høye strømprisene her i landet, det vil si Arbeiderpartiet og Høyre m/haleheng, som har stemt gjennom alt dette i Stortinget. Så det måtte jo være de som ikke har stemt på disse partiene som i så fall burde fått tilbud om lave strømpriser. Så du får sjekke litt bedre hvilke partier som har stemt for hva i Stortinget.
Jeg snakker om det "grønne skiftet", og du blander inn utenlandskabler. Det er ikke noen som helst tvil om hvilken av de momentene som har forårsaket mest global oppsving i energipriser. Send en stor takk til den grønne partibølgen som har rast gjennom europa de siste årene. Naive tullinger som nå mister stemmer som overmodne plommer på senhøsten.

Dette kunne jo enhver tulling ha forutsett. Man kan ikke erstatte enorme kullkraftverk, eller atomkraftverk over natten med noen små promp av noen solceller, havplask, eller fønvind.
Helt tullete. Men det VAR jo dette gjennomsnitteuropeeren ville ha/stemte på, så nå er det bare å betale DYRT for sine kortenkte valg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: fre jul 29, 2022 6:44 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:32 pm
Frode57 skrev: fre jul 29, 2022 3:31 pm Støre er dum. Vannkraft skal reguleres ved lover og forskrifter. Ikke ved bønner. Møkkamannen er helt hinsidige.
Enig i det. Markedet må avskaffes. Staten må overta.
Noen kaller det kommunisme, da....men faen heller!
Du fortsetter din tirade mot kritikk av regjeringen.
Var det et kommunistisk styrt Norge før den nye energiloven trådte i kraft i 1991?
Nei, det vet du godt at slik var det ikke, strøm ble sett på som nødvendig infrastruktur frem til da - og et konkurransefortrinn for industrien. Slik burde det ha forblitt!

Den konkurransen du viser til er heller ikke markedspris i Norge, men i et Europa som på idiotisk vis har faset ut stabil kraftproduksjon til fordel for ustabil grønn energi og dermed gjort seg avhengig av gass fra bl. Russland.
Ingen har endret den 31 år gamle energiloven fra forrige århundre. (Ja, loven fra 1991 er ikke akkurat ny)
Erna hadde også åtte år på seg, og endret den ikke.
Hvem har lagt frem forslag om lovvendring?
Alle har hatt god tid.
Det er ikke grunnloven det er snakk om her.
Hvorfor har ingen regjeringer i Norge sørget for å endre den tyske energipolitikken før?
Det er patetisk å rase over Jonas og Trygve nå, på grunn av at ingen andre foregående regjeringer har sørget for at Europa har skjerpet seg.
Det neste blir vel at Jonas og Trygve får kritikk for å ikke stoppe krigen i Ukraina.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 7:27 pm
Neptun skrev: fre jul 29, 2022 6:44 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:32 pm
Enig i det. Markedet må avskaffes. Staten må overta.
Noen kaller det kommunisme, da....men faen heller!
Du fortsetter din tirade mot kritikk av regjeringen.
Var det et kommunistisk styrt Norge før den nye energiloven trådte i kraft i 1991?
Nei, det vet du godt at slik var det ikke, strøm ble sett på som nødvendig infrastruktur frem til da - og et konkurransefortrinn for industrien. Slik burde det ha forblitt!

Den konkurransen du viser til er heller ikke markedspris i Norge, men i et Europa som på idiotisk vis har faset ut stabil kraftproduksjon til fordel for ustabil grønn energi og dermed gjort seg avhengig av gass fra bl. Russland.
Ingen har endret den 31 år gamle energiloven fra forrige århundre. (Ja, loven fra 1991 er ikke akkurat ny)
Erna hadde også åtte år på seg, og endret den ikke.
Hvem har lagt frem forslag om lovvendring?
Alle har hatt god tid.
Det er ikke grunnloven det er snakk om her.
Hvorfor har ingen regjeringer i Norge sørget for å endre den tyske energipolitikken før?
Det er patetisk å rase over Jonas og Trygve nå, på grunn av at ingen andre foregående regjeringer har sørget for at Europa har skjerpet seg.
Ingen har endret den nei. Og jeg sier heller ikke at Erna ville gjort noe annerledes.
Det vil de ikke. Jeg er sikker på at hun heller hadde satt i gang med å planlegge linjer fra Midt-Norge til Sør-Norge for å sende mer kraft til landet hun tjener - Tyskland.

Men du glemmer én vesentlig ting - og det er at strømmen var ikke dyr når FrP var med i regjeringen.
Selvsagt kan prisøkningen tilskrives den nye situasjonen som har oppstått med dårlig planlagt grønt skifte og krig (pluss kablene) - MEN, det er i slike tider man må vise hva som bor i en - at man er dynamisk. Politikk er ikke statisk som mange tydeligvis tror. Når forutsetningene endres så må man tilpasse seg den nye situasjonen og endre politikken, det er her Støre stryker til gangs.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: fre jul 29, 2022 7:43 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 7:27 pm
Neptun skrev: fre jul 29, 2022 6:44 pm

Du fortsetter din tirade mot kritikk av regjeringen.
Var det et kommunistisk styrt Norge før den nye energiloven trådte i kraft i 1991?
Nei, det vet du godt at slik var det ikke, strøm ble sett på som nødvendig infrastruktur frem til da - og et konkurransefortrinn for industrien. Slik burde det ha forblitt!

Den konkurransen du viser til er heller ikke markedspris i Norge, men i et Europa som på idiotisk vis har faset ut stabil kraftproduksjon til fordel for ustabil grønn energi og dermed gjort seg avhengig av gass fra bl. Russland.
Ingen har endret den 31 år gamle energiloven fra forrige århundre. (Ja, loven fra 1991 er ikke akkurat ny)
Erna hadde også åtte år på seg, og endret den ikke.
Hvem har lagt frem forslag om lovvendring?
Alle har hatt god tid.
Det er ikke grunnloven det er snakk om her.
Hvorfor har ingen regjeringer i Norge sørget for å endre den tyske energipolitikken før?
Det er patetisk å rase over Jonas og Trygve nå, på grunn av at ingen andre foregående regjeringer har sørget for at Europa har skjerpet seg.
Ingen har endret den nei. Og jeg sier heller ikke at Erna ville gjort noe annerledes.
Det vil de ikke. Jeg er sikker på at hun heller hadde satt i gang med å planlegge linjer fra Midt-Norge til Sør-Norge for å sende mer kraft til landet hun tjener - Tyskland.

Men du glemmer én vesentlig ting - og det er at strømmen var ikke dyr når FrP var med i regjeringen.
Selvsagt kan prisøkningen tilskrives den nye situasjonen som har oppstått med dårlig planlagt grønt skifte og krig (pluss kablene) - MEN, det er i slike tider man må vise hva som bor i en - at man er dynamisk. Politikk er ikke statisk som mange tydeligvis tror. Når forutsetningene endres så må man tilpasse seg den nye situasjonen og endre politikken, det er her Støre stryker til gangs.
Stryke og stryke, fru Blom.
Det er sommerferie, og ingen eksamen nå.
Regjeringen skal først opp til eksamen ved neste stortingsvalg.
Men for all del....vi må jo si i fra, vise misnøye. Jeg gjør også det, men jeg er ikke en del av hylekoret som går permanent kakakas i sosiale medier.
Den største fella vi kan gå i, er å strømme til populister fra opposisjonen som fyrer oppunder med populistisk svada som de selv og alle andre burde vite er nettopp populistisk svada.
Det er så mange lettvinte løsninger som ikke holder.
Husk å bruke hue når noen sier noe som høres flott ut.
Ofte holder det ikke vann.
SP er de eneste som kan kaste regjeringen, og dermed seg selv.
FrP kastet Erna ved å forlate regjeringen.
Kanskje historien kan gjenta seg, ikke vet jeg.
Men dersom Støre og Jonas går, vil vi få en ny regjering som ikke endrer noe som helst.
Husk det.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Dapre skrev: fre jul 29, 2022 6:59 pm
Sisyfos skrev: fre jul 29, 2022 1:05 am
Dapre skrev: tor jul 28, 2022 11:01 pm Hørte nettopp på nyhetene, at alle som kan bevise at de ikke har stemt på "grønne" naive partier, vil få tilbud om lavere strømpriser.
Det er vel rett og rimelig, siden halvparten av prisen kan tilskrives det "grønne skiftet".

Jeg har lagt inn min søknad, og venter i spenning....
Kjære vene, hvilken planet befinner du deg på? Det er jo "utenlandskabel/ACER-kameratene" som har forårsaket de høye strømprisene her i landet, det vil si Arbeiderpartiet og Høyre m/haleheng, som har stemt gjennom alt dette i Stortinget. Så det måtte jo være de som ikke har stemt på disse partiene som i så fall burde fått tilbud om lave strømpriser. Så du får sjekke litt bedre hvilke partier som har stemt for hva i Stortinget.
Jeg snakker om det "grønne skiftet", og du blander inn utenlandskabler. Det er ikke noen som helst tvil om hvilken av de momentene som har forårsaket mest global oppsving i energipriser. Send en stor takk til den grønne partibølgen som har rast gjennom europa de siste årene. Naive tullinger som nå mister stemmer som overmodne plommer på senhøsten.

Dette kunne jo enhver tulling ha forutsett. Man kan ikke erstatte enorme kullkraftverk, eller atomkraftverk over natten med noen små promp av noen solceller, havplask, eller fønvind.
Helt tullete. Men det VAR jo dette gjennomsnitteuropeeren ville ha/stemte på, så nå er det bare å betale DYRT for sine kortenkte valg.
Selvfølgelig blander jeg inn utenlandskabler siden det er disse som er årsaken til de høye strømprisene her i landet, og ikke norske "miljøvelgere", de som du skriver har stemt på "grønne" naive partier. Og ingen norske velgere, hverken "miljøvelgere" eller andre, har ansvaret for Tysklands eller EUs eller andres staters energipolitikk eller miljøpolitikk.

Her i landet koster strømmen fortsatt 10-11 øre/kWt å produsere, og vi har så langt hatt nok av den hadde det ikke vært for at "utenlandskabel/ACER-kameratene" har eksportert strømmen ut av landet, tømt magasinene, og knyttet oss til EU-priser på strøm. Du bommer således totalt når du antyder hvem som burde og ikke burde få billigere strøm her i landet. Er det noen som da ikke burde få lavere pris så måtte det selvfølgelig være dem som har stemt på "kabel/ACER-kameratene" Arbeiderpartiet og Høyre med haleheng, som er partiene som har forårsaket og har hele ansvaret for de astronomiske strømprisene her i landet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 7:53 pm
Neptun skrev: fre jul 29, 2022 7:43 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 7:27 pm
Ingen har endret den 31 år gamle energiloven fra forrige århundre. (Ja, loven fra 1991 er ikke akkurat ny)
Erna hadde også åtte år på seg, og endret den ikke.
Hvem har lagt frem forslag om lovvendring?
Alle har hatt god tid.
Det er ikke grunnloven det er snakk om her.
Hvorfor har ingen regjeringer i Norge sørget for å endre den tyske energipolitikken før?
Det er patetisk å rase over Jonas og Trygve nå, på grunn av at ingen andre foregående regjeringer har sørget for at Europa har skjerpet seg.
Ingen har endret den nei. Og jeg sier heller ikke at Erna ville gjort noe annerledes.
Det vil de ikke. Jeg er sikker på at hun heller hadde satt i gang med å planlegge linjer fra Midt-Norge til Sør-Norge for å sende mer kraft til landet hun tjener - Tyskland.

Men du glemmer én vesentlig ting - og det er at strømmen var ikke dyr når FrP var med i regjeringen.
Selvsagt kan prisøkningen tilskrives den nye situasjonen som har oppstått med dårlig planlagt grønt skifte og krig (pluss kablene) - MEN, det er i slike tider man må vise hva som bor i en - at man er dynamisk. Politikk er ikke statisk som mange tydeligvis tror. Når forutsetningene endres så må man tilpasse seg den nye situasjonen og endre politikken, det er her Støre stryker til gangs.
Stryke og stryke, fru Blom.
Det er sommerferie, og ingen eksamen nå.
Regjeringen skal først opp til eksamen ved neste stortingsvalg.
Men for all del....vi må jo si i fra, vise misnøye. Jeg gjør også det, men jeg er ikke en del av hylekoret som går permanent kakakas i sosiale medier.
Den største fella vi kan gå i, er å strømme til populister fra opposisjonen som fyrer oppunder med populistisk svada som de selv og alle andre burde vite er nettopp populistisk svada.
Det er så mange lettvinte løsninger som ikke holder.
Husk å bruke hue når noen sier noe som høres flott ut.
Ofte holder det ikke vann.
SP er de eneste som kan kaste regjeringen, og dermed seg selv.
FrP kastet Erna ved å forlate regjeringen.
Kanskje historien kan gjenta seg, ikke vet jeg.
Men dersom Støre og Jonas går, vil vi få en ny regjering som ikke endrer noe som helst.
Husk det.
FrP kastet ikke Erna. De satt til de tapte valget.

Her var det så mye merkelig at jeg merket inspirasjonen falt betraktelig. F.eks. antyde at det er populistisk svada å påklage den enorme prisøkningen på strøm og drivstoff som regjeringen ikke ønsker å gjøre noe med uansett hvor mye folk sliter. Tror jeg sier takk for meg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

SV krever strakstiltak mot strømprisene, dette avfeies som vanlig av Ap, som fortsatt ønsker å "vente og se".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... n-sier-nei

Dermed kan en konstantere at Støres ferdigredigerte intervju med NTB i går kun var et PR-utspill.

Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

newsflash skrev: lør jul 30, 2022 12:22 pm Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.
Trenger jo ikke gjøre noe når Støre og CO gjør jobben for dem

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jul 30, 2022 12:22 pm SV krever strakstiltak mot strømprisene, dette avfeies som vanlig av Ap, som fortsatt ønsker å "vente og se".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... n-sier-nei

Dermed kan en konstantere at Støres ferdigredigerte intervju med NTB i går kun var et PR-utspill.

Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.
Ikke spesielt merkelig.
Det ville stride mot selve grunnfilosofien til Høyre å kreve at staten skal gå inn og overprøve markedet.
Har man en politikk basert på en ideologi, ville det være rart å forfekte tiltak som går på tvers av sin egen ideologi.

startelver

Legg inn av startelver »

newsflash skrev: lør jul 30, 2022 12:22 pm SV krever strakstiltak mot strømprisene, dette avfeies som vanlig av Ap, som fortsatt ønsker å "vente og se".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... n-sier-nei

Dermed kan en konstantere at Støres ferdigredigerte intervju med NTB i går kun var et PR-utspill.

Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.
Er fortsatt ferie. Blir nok mere liv i henne i August.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

startelver skrev: lør jul 30, 2022 12:47 pm
newsflash skrev: lør jul 30, 2022 12:22 pm SV krever strakstiltak mot strømprisene, dette avfeies som vanlig av Ap, som fortsatt ønsker å "vente og se".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... n-sier-nei

Dermed kan en konstantere at Støres ferdigredigerte intervju med NTB i går kun var et PR-utspill.

Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.
Er fortsatt ferie. Blir nok mere liv i henne i August.
Tydelig at de holder fellesferien hellig i høyre 😛

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør jul 30, 2022 12:43 pm
newsflash skrev: lør jul 30, 2022 12:22 pm SV krever strakstiltak mot strømprisene, dette avfeies som vanlig av Ap, som fortsatt ønsker å "vente og se".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... n-sier-nei

Dermed kan en konstantere at Støres ferdigredigerte intervju med NTB i går kun var et PR-utspill.

Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.
Ikke spesielt merkelig.
Det ville stride mot selve grunnfilosofien til Høyre å kreve at staten skal gå inn og overprøve markedet.
Har man en politikk basert på en ideologi, ville det være rart å forfekte tiltak som går på tvers av sin egen ideologi.
Du har fått forklart flere ganger at dette er europeisk markedpris. Og også årsaken til dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: lør jul 30, 2022 2:14 pm
fargerik skrev: lør jul 30, 2022 12:43 pm
newsflash skrev: lør jul 30, 2022 12:22 pm SV krever strakstiltak mot strømprisene, dette avfeies som vanlig av Ap, som fortsatt ønsker å "vente og se".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... n-sier-nei

Dermed kan en konstantere at Støres ferdigredigerte intervju med NTB i går kun var et PR-utspill.

Ellers må jeg si at det er merkelig stille i fra Høyre og Erna fortiden.
Ikke spesielt merkelig.
Det ville stride mot selve grunnfilosofien til Høyre å kreve at staten skal gå inn og overprøve markedet.
Har man en politikk basert på en ideologi, ville det være rart å forfekte tiltak som går på tvers av sin egen ideologi.
Du har fått forklart flere ganger at dette er europeisk markedpris. Og også årsaken til dette.
Ingen har forklart meg noe som helst om markedet som jeg ikke allerede vet.
Jeg forklarer at det ikke er Høyres filosofi å sette staten til å overprøve markedet.
Høyre har alltid lovprist markedskreftenes fortreffelighet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Borten Moe skyldet på Statnett for et for dårlig beslutningsgrunnlag i forhold til strømkabelen til Tyskland og Storbritannia. Han sier at ingen norsk politiker ville sagt ja til disse strømkablene om en hadde visst det en vet i dag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... nbart-feil

Jeg skal gi Borten Moe rett i at beslutningsgrunnlaget var elendig. Men at økningen kom til å bli større enn det Statsnett sa, det var ikke vanskelig å forstå. Her har politikerene også sviktet.

Ellers tror jeg han tar feil når han sier at disse kablene ikke ville blitt bygd dersom en hadde dagens info. Jeg tror faktisk Ap og H i fellesskap hadde trumfet dette igjennom uansett.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør jul 30, 2022 2:24 pm
Neptun skrev: lør jul 30, 2022 2:14 pm
fargerik skrev: lør jul 30, 2022 12:43 pm
Ikke spesielt merkelig.
Det ville stride mot selve grunnfilosofien til Høyre å kreve at staten skal gå inn og overprøve markedet.
Har man en politikk basert på en ideologi, ville det være rart å forfekte tiltak som går på tvers av sin egen ideologi.
Du har fått forklart flere ganger at dette er europeisk markedpris. Og også årsaken til dette.
Ingen har forklart meg noe som helst om markedet som jeg ikke allerede vet.
Jeg forklarer at det ikke er Høyres filosofi å sette staten til å overprøve markedet.
Høyre har alltid lovprist markedskreftenes fortreffelighet.
Er det ikke AP og SP som styrer?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: lør jul 30, 2022 5:01 pm
fargerik skrev: lør jul 30, 2022 2:24 pm
Neptun skrev: lør jul 30, 2022 2:14 pm

Du har fått forklart flere ganger at dette er europeisk markedpris. Og også årsaken til dette.
Ingen har forklart meg noe som helst om markedet som jeg ikke allerede vet.
Jeg forklarer at det ikke er Høyres filosofi å sette staten til å overprøve markedet.
Høyre har alltid lovprist markedskreftenes fortreffelighet.
Er det ikke AP og SP som styrer?
Ja, siden i fjor høst. Stemmer, det.
Mener du at de skal avskaffe "markedet" her og nå?????
Hva foreslår du personlig de skal gjøre NÅ?
Nå, i dag, siden dere alle sitter og fråder i ekkokammeret.
GJØR NOE!!!!! skriker alle.
Kom med ditt forslag her og nå.
Hele pakka, med lovendringer og alt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør jul 30, 2022 5:36 pm
Neptun skrev: lør jul 30, 2022 5:01 pm
fargerik skrev: lør jul 30, 2022 2:24 pm
Ingen har forklart meg noe som helst om markedet som jeg ikke allerede vet.
Jeg forklarer at det ikke er Høyres filosofi å sette staten til å overprøve markedet.
Høyre har alltid lovprist markedskreftenes fortreffelighet.
Er det ikke AP og SP som styrer?
Ja, siden i fjor høst. Stemmer, det.
Mener du at de skal avskaffe "markedet" her og nå?????
Hva foreslår du personlig de skal gjøre NÅ?
Nå, i dag, siden dere alle sitter og fråder i ekkokammeret.
GJØR NOE!!!!! skriker alle.
Kom med ditt forslag her og nå.
Hele pakka, med lovendringer og alt.
Er det ikke det vi har diskutert i flere måneder?
Fjern de inflasjonsdrivende drivstoffavgiftene, slutt å eksporter norsk kraft fra slunkne norske kraftmagasin til EU og England - det er Norge som bestemmer dette (verken EU eller Statkraft), sett i gang prosessen med å fjerne kablene til Tyskland og England, meld oss ut av ACER, Schengen og EØS.
Sånn, nå fikk du svarene enda_en_gang.

Tjen Norge, ikke Tyskland og EU for helvete.
Det er svik det Støre og Erna holder på med - og grunnlovsstridig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: lør jul 30, 2022 6:26 pm
fargerik skrev: lør jul 30, 2022 5:36 pm
Neptun skrev: lør jul 30, 2022 5:01 pm

Er det ikke AP og SP som styrer?
Ja, siden i fjor høst. Stemmer, det.
Mener du at de skal avskaffe "markedet" her og nå?????
Hva foreslår du personlig de skal gjøre NÅ?
Nå, i dag, siden dere alle sitter og fråder i ekkokammeret.
GJØR NOE!!!!! skriker alle.
Kom med ditt forslag her og nå.
Hele pakka, med lovendringer og alt.
Er det ikke det vi har diskutert i flere måneder?
Fjern de inflasjonsdrivende drivstoffavgiftene, slutt å eksporter norsk kraft fra slunkne norske kraftmagasin til EU og England - det er Norge som bestemmer dette (verken EU eller Statkraft), sett i gang prosessen med å fjerne kablene til Tyskland og England, meld oss ut av ACER, Schengen og EØS.
Sånn, nå fikk du svarene enda_en_gang.

Tjen Norge, ikke Tyskland og EU for helvete.
Det er svik det Støre og Erna holder på med - og grunnlovsstridig.
Fjern avgiftene. Mirakelmedisin.
Er det deg, Listhaug?
Resten av det du ramser opp, er lett. Bare å knipse i fingrene, det.
Livet er jaggu enkelt for de enkle.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

► Show Spoiler

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

newsflash skrev: lør jul 30, 2022 3:49 pm Borten Moe skyldet på Statnett for et for dårlig beslutningsgrunnlag i forhold til strømkabelen til Tyskland og Storbritannia. Han sier at ingen norsk politiker ville sagt ja til disse strømkablene om en hadde visst det en vet i dag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... nbart-feil

Jeg skal gi Borten Moe rett i at beslutningsgrunnlaget var elendig. Men at økningen kom til å bli større enn det Statsnett sa, det var ikke vanskelig å forstå. Her har politikerene også sviktet.

Ellers tror jeg han tar feil når han sier at disse kablene ikke ville blitt bygd dersom en hadde dagens info. Jeg tror faktisk Ap og H i fellesskap hadde trumfet dette igjennom uansett.
Han snakker mot bedre vitende.
Som du skriver ville i alle fall Høyre og AP ville bygget disse kablene.
Her slår de to store globalistpartiene to fluer i ett smekk, tjene og tilfredsstille sine sjefer i EU og samtidig mangedoble strømprisen til norske forbrukere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Interessant twittertråd som forklarer hvordan statsnett kamuflerte de tapene norske strømforbruket ville få pga strømkablene til Tyskland og Storbritannia:



Bør leses i sin helhet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør jul 30, 2022 6:28 pm
Neptun skrev: lør jul 30, 2022 6:26 pm
fargerik skrev: lør jul 30, 2022 5:36 pm
Ja, siden i fjor høst. Stemmer, det.
Mener du at de skal avskaffe "markedet" her og nå?????
Hva foreslår du personlig de skal gjøre NÅ?
Nå, i dag, siden dere alle sitter og fråder i ekkokammeret.
GJØR NOE!!!!! skriker alle.
Kom med ditt forslag her og nå.
Hele pakka, med lovendringer og alt.
Er det ikke det vi har diskutert i flere måneder?
Fjern de inflasjonsdrivende drivstoffavgiftene, slutt å eksporter norsk kraft fra slunkne norske kraftmagasin til EU og England - det er Norge som bestemmer dette (verken EU eller Statkraft), sett i gang prosessen med å fjerne kablene til Tyskland og England, meld oss ut av ACER, Schengen og EØS.
Sånn, nå fikk du svarene enda_en_gang.

Tjen Norge, ikke Tyskland og EU for helvete.
Det er svik det Støre og Erna holder på med - og grunnlovsstridig.
Fjern avgiftene. Mirakelmedisin.
Er det deg, Listhaug?
Resten av det du ramser opp, er lett. Bare å knipse i fingrene, det.
Livet er jaggu enkelt for de enkle.
Ja, når man har lang og vektig utdanning så har man en annen forutsetning for å uttale seg, spesielt om nonsens som er innriktet til å fa dem med lavere utdanning til å bite på.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

"– Det som er viktig nå er at vi har bedt kraftselskapene holde tilbake vann. Vi har også bedt NVE og Statnett følge nøye med på situasjonen."

Jada, følger fortsatt nøye med på situasjonen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»