Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: fre okt 07, 2022 6:04 pm
MacanT skrev: fre okt 07, 2022 5:45 pm Jøss, jeg var ikke klar over at vi kunne produsere så mye vindkraft at det fyller hele eksportkapasiteten på kablene og samtidig dekker mesteparten av energibehovet i NO2
Se der, kanskje du lærte noe :p
Ja kanskje det, var ikke klar over at man hadde bygget ut så mye vindkraft i det siste. Avisene har jo nærmest daglig artikler som omhandler protester og utsettelser av slike prosjekter.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: fre okt 07, 2022 6:13 pm Ja kanskje det, var ikke klar over at man hadde bygget ut så mye vindkraft i det siste. Avisene har jo nærmest daglig artikler som omhandler protester og utsettelser av slike prosjekter.
Det produseres strøm fra vindkraft når det blåser. Kun da.

Se der, da lærte du det også.

startelver

Legg inn av startelver »

Det stormer på Sørlandet, bare å sette på alle ovner nå. Her skal det produseres vindkraft!

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: fre okt 07, 2022 6:17 pm
MacanT skrev: fre okt 07, 2022 6:13 pm Ja kanskje det, var ikke klar over at man hadde bygget ut så mye vindkraft i det siste. Avisene har jo nærmest daglig artikler som omhandler protester og utsettelser av slike prosjekter.
Det produseres strøm fra vindkraft når det blåser. Kun da.
No Shit, Sherlock.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: lør okt 08, 2022 1:52 pm
newsflash skrev: fre okt 07, 2022 6:17 pm
MacanT skrev: fre okt 07, 2022 6:13 pm Ja kanskje det, var ikke klar over at man hadde bygget ut så mye vindkraft i det siste. Avisene har jo nærmest daglig artikler som omhandler protester og utsettelser av slike prosjekter.
Det produseres strøm fra vindkraft når det blåser. Kun da.
No Shit, Sherlock.
Det var du som var overrasket over dette, ikke jeg 😅

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: lør okt 08, 2022 2:40 pm
MacanT skrev: lør okt 08, 2022 1:52 pm
newsflash skrev: fre okt 07, 2022 6:17 pm

Det produseres strøm fra vindkraft når det blåser. Kun da.
No Shit, Sherlock.
Det var du som var overrasket over dette, ikke jeg 😅
😴😴😴

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I Bayern i Tyskalnd varsles om både strømstans og ikke tilgang på rent drikkevann til vinteren.
De har ordnet det til for seg...

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: man okt 10, 2022 7:20 am I Bayern i Tyskalnd varsles om både strømstans og ikke tilgang på rent drikkevann til vinteren.
De har ordnet det til for seg...
Ja. Det var ikke akkurat noe godt sjakktrekk å starte en krig.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

newsflash skrev: fre okt 07, 2022 6:04 pm
MacanT skrev: fre okt 07, 2022 5:45 pm Jøss, jeg var ikke klar over at vi kunne produsere så mye vindkraft at det fyller hele eksportkapasiteten på kablene og samtidig dekker mesteparten av energibehovet i NO2
Se der, kanskje du lærte noe :p
Dette stemmer ikke.

Installert vindkraft i Agder, Rogaland og Vestland er på 1772 MW.
Dette dekker kun kapasiteten til en av de nye kablene på 1400 MW og litt til.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: man okt 10, 2022 8:00 am
return_of_drakkar skrev: man okt 10, 2022 7:20 am I Bayern i Tyskalnd varsles om både strømstans og ikke tilgang på rent drikkevann til vinteren.
De har ordnet det til for seg...
Ja. Det var ikke akkurat noe godt sjakktrekk å starte en krig.
Det var heller ikke noe glupt å fase ut sine egne energikilder for nye, før de sistnevnte var leveringsdyktige nok.
Da i tillegg stole på Russland for egen sikker evig tilførsel.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: man okt 10, 2022 8:51 am
fargerik skrev: man okt 10, 2022 8:00 am
return_of_drakkar skrev: man okt 10, 2022 7:20 am I Bayern i Tyskalnd varsles om både strømstans og ikke tilgang på rent drikkevann til vinteren.
De har ordnet det til for seg...
Ja. Det var ikke akkurat noe godt sjakktrekk å starte en krig.
Det var heller ikke noe glupt å fase ut sine egne energikilder for nye, før de sistnevnte var leveringsdyktige nok.
Da i tillegg stole på Russland for egen sikker evig tilførsel.
Jeg har en tidsmaskin på lur her. Oppfant den for et par tre tiår siden.
Kanskje tiden nå er inne for å selge den til EU?
Da kan beslutningstakerne bare ta med seg det de vet nå tretti år tilbake og gjøre alt på en annen måte....

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man okt 10, 2022 9:06 am Jeg har en tidsmaskin på lur her. Oppfant den for et par tre tiår siden.
Kanskje tiden nå er inne for å selge den til EU?
Da kan beslutningstakerne bare ta med seg det de vet nå tretti år tilbake og gjøre alt på en annen måte....
En tidsmaskin har jo vært kjekt å ha i mange sammenhenger.

Men en kan jo begynne med å ikke legge ned atomkraftverkene som planlagt i f.eks. Tyskland? Du vet, faktisk ta innover seg at den politikken som er ført de siste årene har feilet.

Da vil en i hvertfall bidra til å ikke forverre krisen ytterlige.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: man okt 10, 2022 9:06 am Jeg har en tidsmaskin på lur her. Oppfant den for et par tre tiår siden.
Kanskje tiden nå er inne for å selge den til EU?
Da kan beslutningstakerne bare ta med seg det de vet nå tretti år tilbake og gjøre alt på en annen måte....
Det er aldri særlig smart å ikke vurdere konsekvensene av det man foretar seg. Det gjelder selvsagt også energipolitikken som i sin natur må være langsiktig. Å satse på at et politisk ustabilt naboland skal forsyne deg med noen av de mest basale og sentrale tjenestene et samfunn trenger, er rett og slett bare helt ufattelig dumt.

Du har derimot rett i at det er for sent å snu. Konsekvensen blir at Tyskland nå blåser støv av sine gamle kullkraftverk og som står får brorparten av all C02-utslipp i Tyskland. Ironisk nok akkurat det de ønsket å unngå for tretti år siden og som startet hele deres "energiewende". Full circle, altså -- nesten som en tidsmaskin.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: man okt 10, 2022 9:43 am
fargerik skrev: man okt 10, 2022 9:06 am Jeg har en tidsmaskin på lur her. Oppfant den for et par tre tiår siden.
Kanskje tiden nå er inne for å selge den til EU?
Da kan beslutningstakerne bare ta med seg det de vet nå tretti år tilbake og gjøre alt på en annen måte....
Det er aldri særlig smart å ikke vurdere konsekvensene av det man foretar seg. Det gjelder selvsagt også energipolitikken som i sin natur må være langsiktig. Å satse på at et politisk ustabilt naboland skal forsyne deg med noen av de mest basale og sentrale tjenestene et samfunn trenger, er rett og slett bare helt ufattelig dumt.

Du har derimot rett i at det er for sent å snu. Konsekvensen blir at Tyskland nå blåser støv av sine gamle kullkraftverk og som står får brorparten av all C02-utslipp i Tyskland. Ironisk nok akkurat det de ønsket å unngå for tretti år siden og som startet hele deres "energiewende". Full circle, altså -- nesten som en tidsmaskin.
Klart det. Jeg personlig har vurdert konsekvensene av alt jeg har foretatt meg hele mitt liv.
Dessverre har det hendt at også jeg har vurdert feil. Bare en gang, men jeg slet noen år med å reise meg.
Ergo har jeg vært 99,99 % ufeibarlig i mitt lange syndefulle liv.
Nå vet jeg bedre, og kommer aldri mer til å vurdere noe på feil måte resten av mitt liv.
Vi må kreve mer av politikere. De kan rett og slett ikke tillates å vurdere feil.
Heldigvis er det slik i våre demokratiske land at vi alle kan delta, bli politikere og ta de rette valgene.
Dog foretrekker nok de fleste å ta valg og kritisere flengende i ettertid trygt plassert foran skjermen. Trygt og lett.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: man okt 10, 2022 10:22 am Vi må kreve mer av politikere. De kan rett og slett ikke tillates å vurdere feil.
Det er sant. Ikke på så viktige områder, og spesielt ikke når det fantes plenty med advarsler fra både den ene og den andre kanten og det samtidig fantes omtrent like mange muligheter til å snu underveis. Men, som sagt, ingen grunn til å gråte over snøen som falt i fjor. De tyske kullkraftverkene har i alle fall gode tider foran seg.

https://www.npr.org/2022/09/27/11244484 ... rgy-crisis

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: man okt 10, 2022 10:49 am
fargerik skrev: man okt 10, 2022 10:22 am Vi må kreve mer av politikere. De kan rett og slett ikke tillates å vurdere feil.
Det er sant. Ikke på så viktige områder, og spesielt ikke når det fantes plenty med advarsler fra både den ene og den andre kanten og det samtidig fantes omtrent like mange muligheter til å snu underveis. Men, som sagt, ingen grunn til å gråte over snøen som falt i fjor. De tyske kullkraftverkene har i alle fall gode tider foran seg.

https://www.npr.org/2022/09/27/11244484 ... rgy-crisis
I flere debatter i et annet forum jeg ikke lengre husker navnet på, engasjerte jeg meg for en del år siden i klimadebatten.
Det engasjerer jeg ikke lengre i.
Mine siste gisp i klimadebatten var at verden ikke kommer til å klare det.
Det er kjørt. Vi kommer ikke til å redusere utslipp av klimagasser, men øke det.
Selv om hele verden er advart i mange tiår.
Effektene er vi nå oppe i, men de vil bli verre enn både pandemieffektene og effektene av krigen.
hurra! kullbrenningen får en ny vår.
Vi er alle advart.
Litt å tygge på?
Noen vil sikkert si at jeg svartmaler, at klimagasser er livets gass og alt det der.
Slik går dagan.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Xpoolman skrev: man okt 10, 2022 8:28 am
newsflash skrev: fre okt 07, 2022 6:04 pm
MacanT skrev: fre okt 07, 2022 5:45 pm Jøss, jeg var ikke klar over at vi kunne produsere så mye vindkraft at det fyller hele eksportkapasiteten på kablene og samtidig dekker mesteparten av energibehovet i NO2
Se der, kanskje du lærte noe :p
Dette stemmer ikke.

Installert vindkraft i Agder, Rogaland og Vestland er på 1772 MW.
Dette dekker kun kapasiteten til en av de nye kablene på 1400 MW og litt til.
Det der fant jeg også ut etter litt googling. Men gadd ikke fortsette "diskusjonen" ettersom jeg bare fikk sarkastiske smart ass kommentarer som svar.

startelver

Legg inn av startelver »

Det beste er kanskje å installere sitt eget solcellepanel på hytta og koble fra all strøm og gå i dekning der inntil krisen er over. For de som har penger.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Svenskene er inne i en god trend med veldig lave priser over hele landet, 11 øre i dag og 9 øre i morgen.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: man okt 10, 2022 2:52 pm Svenskene er inne i en god trend med veldig lave priser over hele landet, 11 øre i dag og 9 øre i morgen.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
De importerer vel prisen fra NO4 og NO3......?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: man okt 10, 2022 2:54 pm
MacanT skrev: man okt 10, 2022 2:52 pm Svenskene er inne i en god trend med veldig lave priser over hele landet, 11 øre i dag og 9 øre i morgen.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
De importerer vel prisen fra NO4 og NO3......?
Det er nok heller NO4 og NO3 som importerer prisene fra Sverige. Tviler sterkt på at prisene i Midt og Nord-Norge skulle forplante seg helt ned til Sør-Sverige.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rundt 10 øre i Sverige og Finland og Midt- og Nord-Norge, 165 øre i Sør-Norge.
Alle må eller burde forstå at noe er klin galt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: man okt 10, 2022 10:22 am Heldigvis er det slik i våre demokratiske land at vi alle kan delta, bli politikere og ta de rette valgene.
Dog foretrekker nok de fleste å ta valg og kritisere flengende i ettertid trygt plassert foran skjermen. Trygt og lett.
Njaa, så lett er det ikke.
Man kommer ikke langt som nykommer i et parti om man er uenig med linjene der.
Og det er ikke lett å danne noe nytt heller, og dyrt å spre det fordi media bryr seg ikke.

Men, det har ikke manglet på advarsler om energikrise.
Men som så ofte - det kommer fra "feil" personer (sett fra politikernes ståsted).

hauge23

Legg inn av hauge23 »

return_of_drakkar skrev: man okt 10, 2022 5:28 pm Rundt 10 øre i Sverige og Finland og Midt- og Nord-Norge, 165 øre i Sør-Norge.
Alle må eller burde forstå at noe er klin galt.
Ja, strømsituasjonen Norge har havnet i er klin galen, gjennomført av klin galne politikere.
Saken er så enkel som at strøm fra norske vannkraftverk som koster 10-12 øre å produsere koster opp til 7-8 kr for norske husstander.
Norske politikere er skyld i denne spinnville situasjonen, som i tillegg er årsaken til det aller meste av inflasjonsspiralen som gjør alle varer dyrere (mye dyrere), som igjen produserer økende fattigdom, dyrere lån og mørke fremtidsutsikter for mange mennesker.
Dette har ja-partiene skapt fordi de ønsker å gjøre Norge avhengig av EU, som straff for at befolkningen i Norge ikke har villet at landet integreres til EU, i mere enn 50 år har disse hevngjerrige partiene kjempet mot den norske befolkningen!

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Fargerik: "Heldigvis er det slik i våre demokratiske land at vi alle kan delta, bli politikere og ta de rette valgene.
Dog foretrekker nok de fleste å ta valg og kritisere flengende i ettertid trygt plassert foran skjermen. Trygt og lett."
-----------------------------

At det er slik gir politikerne ingen rimelig grunn til å gå bananas og sette Norge i en situasjon som nå foreligger og som skaper ei mørk fremtid for landet. Å gi fra seg makten til andre land er det dummeste de kunne finne på, det får vi virkelig svi for nå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Strømprisen skal opp igjen med store byks sier analytikerne.
Man snakker om å ha bygd sitt hus på sandgrunn, gjør seg så avhengige av ustabil vind...før man har fått ting skikkelig på plass...

man burde tenke over Æsops fabel om skilpadden og haren
https://www.skoletorget.no/abb/nor/Even ... padden.htm

Vedum kaster visst inn håndkleet for fastpriser for Ola og Kari: https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ra-nyttaar

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Nå sier Vedum at det ikke er mulig med fastpris fra januar. Noen som er sjokkert? Enda en lovnad fra den kanten som ender opp som løgn. Jeg blir så provosert av denne tafatte regjeringen! De klarer ikke å få på plass fastpris. De klarer ikke å unngå et ras av konkurser blant bedrifter som ikke kan betale strømregningene sine. Lavtlønnede må velge mellom mat og å betale strøm. Regjeringen sitter bare og ser på. Hvordan kan de la dette skje? De ruinerer Norge. Grøsser med tanke på at de skal styre Norge i tre år til. Nå må det snart stilles mistillitsforslag! Dette kan ikke fortsette! Når tre år er omme har vi flere hundre tusen på nav, vi har massiv fattigdom og et dødt næringsliv!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

TheBaseline skrev: tir okt 11, 2022 8:24 am Nå sier Vedum at det ikke er mulig med fastpris fra januar. Noen som er sjokkert? Enda en lovnad fra den kanten som ender opp som løgn. Jeg blir så provosert av denne tafatte regjeringen! De klarer ikke å få på plass fastpris. De klarer ikke å unngå et ras av konkurser blant bedrifter som ikke kan betale strømregningene sine. Lavtlønnede må velge mellom mat og å betale strøm. Regjeringen sitter bare og ser på. Hvordan kan de la dette skje? De ruinerer Norge. Grøsser med tanke på at de skal styre Norge i tre år til. Nå må det snart stilles mistillitsforslag! Dette kan ikke fortsette! Når tre år er omme har vi flere hundre tusen på nav, vi har massiv fattigdom og et dødt næringsliv!
Jeg er ikke overrasket nei, det er svært vanskelig/umulig å få på plass en fastpris innenfor gjeldende regelverk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tir okt 11, 2022 8:33 am
TheBaseline skrev: tir okt 11, 2022 8:24 am Nå sier Vedum at det ikke er mulig med fastpris fra januar. Noen som er sjokkert? Enda en lovnad fra den kanten som ender opp som løgn. Jeg blir så provosert av denne tafatte regjeringen! De klarer ikke å få på plass fastpris. De klarer ikke å unngå et ras av konkurser blant bedrifter som ikke kan betale strømregningene sine. Lavtlønnede må velge mellom mat og å betale strøm. Regjeringen sitter bare og ser på. Hvordan kan de la dette skje? De ruinerer Norge. Grøsser med tanke på at de skal styre Norge i tre år til. Nå må det snart stilles mistillitsforslag! Dette kan ikke fortsette! Når tre år er omme har vi flere hundre tusen på nav, vi har massiv fattigdom og et dødt næringsliv!
Jeg er ikke overrasket nei, det er svært vanskelig/umulig å få på plass en fastpris innenfor gjeldende regelverk.
Heller ikke overrasket. Jeg har som mange flere hatt lite tro på at det lar seg gjøre å innføre statlig styring av markedet med et pennestrøk.
Det er en våt drøm fra kommunistiske Rødt og ytre venstre-SV. Og selvfølgelig fra jallapopulistene i FrP......
Folk skriker etter billig strøm, det er greit nok......men skriker folket etter mer stat, en stat som tar over styringen av markedet?
Er ikke det kommunisme?

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 9:22 am
Koskinen skrev: tor okt 06, 2022 8:41 am Her ser du problemet med å øke prisene for de som bruker over 3000 kw/t.

Er det fair å få denne familien til å slite mer med strømregningene?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... -tider-naa

Skal prisene økes ut ifra forbruk. Så må det ligge noen parametere med, som tar med antall personer i boligen. Her er det jo mine, dine og våre barn under samme tak. Sier seg selv at 5000 kw/t her på vinterstid ikke er overforbruk.
Kjenner jeg sliter med sympatien for en hudpleier og en tømrer som får seg 7(!!!) barn......
Nå har vel tømreren kun 3. Men mest sannsynlig har de jo skaffet Norge 7 nye skattebetalere. Så strømstøtte skal ikke gis til folk som ikke har en helt A4 familie?

Her er pride i huet og ræva for de som ønsker å være anderledes, men ikke våg deg å få mer enn to barn. Da mister vi all sympati.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»