Norsk politi - samletråd

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Norsk politi - samletråd

Legg inn av kytec »

stc887 skrev: fre mar 17, 2023 9:00 pm
kytec skrev: fre mar 17, 2023 8:35 pm Herlig at stonerene og politihaterne (ofte begge deler da, en naturlig kombo) et felles sted å henge.
:lol:

For utenom alkohol kjøpt på butikken eller polet og andre rusmidler jeg har brukt er nikotin for intill 5 år siden. Mitt forhold til politiet er vel en håndfull vanlige trafikkontroller og at vi måtte tilkalle de på jobb for typ 15 år siden på jobb når en kunde drapstruet arbeidsplassen min, så nei jeg hater ikke snuten.

Betyr heller ikke jeg mener de ikke fortjener kritikk på enkeltnivå og som organisasjon på flere måter slik de opererer. Du skal derimot være bra ruset på noen sterkere saker om du mener de er ufeilbarlige og utsatt for svertekampanje av noen som vil ha jointen sin i fred.
Mener ikke politiet er ufeilbarlige, men de er nok blant de beste i verden og minst korrupte.

Man må ikke lese mange innlegg mellom hvert usaklige stoner "kritikk" av politiet.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

kytec skrev: fre mar 17, 2023 9:03 pm
stc887 skrev: fre mar 17, 2023 9:00 pm
kytec skrev: fre mar 17, 2023 8:35 pm Herlig at stonerene og politihaterne (ofte begge deler da, en naturlig kombo) et felles sted å henge.
:lol:

For utenom alkohol kjøpt på butikken eller polet og andre rusmidler jeg har brukt er nikotin for intill 5 år siden. Mitt forhold til politiet er vel en håndfull vanlige trafikkontroller og at vi måtte tilkalle de på jobb for typ 15 år siden på jobb når en kunde drapstruet arbeidsplassen min, så nei jeg hater ikke snuten.

Betyr heller ikke jeg mener de ikke fortjener kritikk på enkeltnivå og som organisasjon på flere måter slik de opererer. Du skal derimot være bra ruset på noen sterkere saker om du mener de er ufeilbarlige og utsatt for svertekampanje av noen som vil ha jointen sin i fred.
Mener ikke politiet er ufeilbarlige, men de er nok blant de beste i verden og minst korrupte.

Man må ikke lese mange innlegg mellom hvert usaklige stoner "kritikk" av politiet.
Minst korrupte er de nok fort. Blant de beste i verden er høyst subjektivt. Er topp 10 det? Topp 20? Topp 50?
Bare at f,eks påtalemyndigheten er integrert som del av politiet som omtrent eneste vestlige land er jo ifølge enkelte nok til å havne langt ned.

Mitt inntrykk er at den faktaresistente delen og da gjerne NNPFere er like dyktige som i USA hvor man er utdannet snut etter 14 uker og litt for mange er for tynnhudet når du ser på alle langfingrer som anmeldes når du leser aviser eller ref advokatdamen som ble anmeldt for å si dette var tullete som ble tolket som hun sa tulling til et snøflak.

Siste del er tydeligvis flere enige i
https://fontene.no/nyheter/utskjelling- ... a012e0b36c

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/poli ... 1.16227895

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

stc887 skrev: fre mar 17, 2023 9:00 pm Betyr heller ikke jeg mener de ikke fortjener kritikk på enkeltnivå og som organisasjon på flere måter slik de opererer. Du skal derimot være bra ruset på noen sterkere saker om du mener de er ufeilbarlige og utsatt for svertekampanje av noen som vil ha jointen sin i fred.
Problemet er at denne tråden er overtatt av de som klager på politiet og russaker. Trodde de som vil legalisere dop (av en eller annen versjon) hadde en annen tråd der de kunne klage på alt og alle som er galt med politet, denne narkotikaforeningen og ruspolitikken.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

ehall skrev: fre mar 17, 2023 9:37 pm
stc887 skrev: fre mar 17, 2023 9:00 pm Betyr heller ikke jeg mener de ikke fortjener kritikk på enkeltnivå og som organisasjon på flere måter slik de opererer. Du skal derimot være bra ruset på noen sterkere saker om du mener de er ufeilbarlige og utsatt for svertekampanje av noen som vil ha jointen sin i fred.
Problemet er at denne tråden er overtatt av de som klager på politiet og russaker. Trodde de som vil legalisere dop (av en eller annen versjon) hadde en annen tråd der de kunne klage på alt og alle som er galt med politet, denne narkotikaforeningen og ruspolitikken.
Noe av det passer like gjerne om ikke bedre i denne tråden som f.eks siste nytt vedrørende Skulstad. Dette er som tråden heter "En samletråd" og da vil deler av ruspolitikk og rusreform havne her ref f.eks Skulstad.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 9:47 pm
ehall skrev: fre mar 17, 2023 9:37 pm
stc887 skrev: fre mar 17, 2023 9:00 pm Betyr heller ikke jeg mener de ikke fortjener kritikk på enkeltnivå og som organisasjon på flere måter slik de opererer. Du skal derimot være bra ruset på noen sterkere saker om du mener de er ufeilbarlige og utsatt for svertekampanje av noen som vil ha jointen sin i fred.
Problemet er at denne tråden er overtatt av de som klager på politiet og russaker. Trodde de som vil legalisere dop (av en eller annen versjon) hadde en annen tråd der de kunne klage på alt og alle som er galt med politet, denne narkotikaforeningen og ruspolitikken.
Se om ordet "samletråd" i overskriften sier deg noe. Om du ser noen som sporer av etter å ha innsett hva ordet "samletråd" betyr, får du sende en klage til moderatorteamet, slik at vi får ryddet opp i kaoset tråden har havnet i.
Det er normalt i FD at tråder sporer av. Det er nå slik tingene går fremover. Jeg gidder da ikke rapportere det til mod, jeg finner heller andre steder å debattere. Så kan dere få ha denne tråden i fred :)

Hedning

Legg inn av Hedning »

ehall skrev: fre mar 17, 2023 10:00 pm
Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 9:47 pm
ehall skrev: fre mar 17, 2023 9:37 pm

Problemet er at denne tråden er overtatt av de som klager på politiet og russaker. Trodde de som vil legalisere dop (av en eller annen versjon) hadde en annen tråd der de kunne klage på alt og alle som er galt med politet, denne narkotikaforeningen og ruspolitikken.
Se om ordet "samletråd" i overskriften sier deg noe. Om du ser noen som sporer av etter å ha innsett hva ordet "samletråd" betyr, får du sende en klage til moderatorteamet, slik at vi får ryddet opp i kaoset tråden har havnet i.
Det er normalt i FD at tråder sporer av. Det er nå slik tingene går fremover. Jeg gidder da ikke rapportere det til mod, jeg finner heller andre steder å debattere. Så kan dere få ha denne tråden i fred :)
Hadde tråden hatt navnet "Norsk Politi-samletråd (men ikke snakk om feil politiet har gjort i saker som omhandler rus) hadde du kanskje hatt et poeng. Når det har vært en kjempeavsløring angående grove overtramp når politiet har forholdt seg til rusbrukere,så må vel det få høre hjemme i tråden her? Det hører jo mye mer hjemme i denne tråden,enn i tråden om rusreformen. Det er da ingen avsporing,og det er ingen som sier de vil "ha tråden i fred".

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Milfern skrev: tor mar 16, 2023 7:28 pm
stc887 skrev: tor mar 16, 2023 4:54 pm
MadBum skrev: tor mar 16, 2023 12:01 pm Politiet i Finnmark er litt av en gjeng.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/finn ... 1.16333839
Spesialbukken for havresekken leverer like bra.
Påtalemyndigheten er i ferd med å male seg inn i ett hjørne. Ikke bare i Finnmark, men i hele landet. Høyere krav til etterforskningen uten ekstra midler og etterforskere gjør at flere og flere saker blir prioritert bort fordi andre saker krever mye kapasitet. Saksmengden blir ikke mindre heller. En ekstra utfordring for Finnmark hvor folk slutter ikke lenge etter de har fått seg jobb fordi det plutselig åpnet seg en stilling "sørpå".

"Larsen mener datteren ville hatt det lettere om politiet hadde skaffet bevis og tiltalt mannen for alle forholdene".
Politiet kan ikke trylle heller. Om det er ord mot ord uten fysiske bevis er det lite politiet kan gjøre.

Og de feilene Geir Larsen ramser opp politiet har gjort fremstår kun som kritikkverdige. Ikke straffbare.
Selv om man hoster opp 10 vitner kan politiet finne ut at de henlegger pga bevistes stilling. Ubrukelig til det meste er min erfaring.

Centrist

Legg inn av Centrist »

ehall skrev: fre mar 17, 2023 9:37 pm Problemet er at denne tråden er overtatt av de som klager på politiet og russaker. Trodde de som vil legalisere dop (av en eller annen versjon) hadde en annen tråd der de kunne klage på alt og alle som er galt med politet, denne narkotikaforeningen og ruspolitikken.
Rusreformen omhandler hvorvidt illegale rusmidler skal avkriminaliseres. Den handler ikke om NNPF og dens opptreden opp mot politiet. Den handler heller ikke om politiet / NNPF som kritiserer RA og Høyesterett i media.

Det du forsøker å blande er det samme som Ap, Sp og FrP blander stadig vekk i media og det er helt feil.

For øvrig så har ikke de som vil avkriminalisere illegale rusmidler (og evt. legalisere som du tydeligvis ikke skjønner forskjellen på) ikke egne tråder. Du er hjertelig velkommen i både denne og Rusreform-tråden hvis du er uenig i de politiske standpunktene som blir fornyet der.

William_S

Legg inn av William_S »

Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835

Centrist

Legg inn av Centrist »

Vet noen om de har lov til å ta folk for illegale rusmidler eller forsåvidt noe annet når de i utgangspunktet søker etter våpen?

Stiller meg skeptisk til slike visitasjoner. Forstyrrer hverdagen til folk uten særlig treffrate.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

@ehall, nå kan jeg ikke snakke for alle i denne tråden, men du har nok rett i de fleste som er aktive her ønsker streng regulering av rusmidler, og ikke frislipp som vi har i dag - som SP, AP, Frp, KrF og, ikke minst, politiet står i bresjen for. Politiet jobber iherdig med å demonisere alle som ønsker regulering og ikke frislipp, noe man lett kan plukke opp når man leser alle avisartikler som omhandler andre rusmidler enn alkohol, og derfor er det naturlig å ta opp slike ting i denne tråden.

Hadde politiet holdt kjeft og konsentrert seg om å gjøre jobbene de faktisk skal gjøre hadde ikke dette vært nødvendig, men slik er det dessverre ei.

Bliss

Legg inn av Bliss »



– Politiets fremferd har vært brutal, urettferdig og ulovlig, har MDG-leder Arild Hermstad sagt på Twitter.

– Det opplever jeg som veldig drøyt. Det har ikke rot i virkeligheten og det skaper en konfliktfylt debatt. Det er en kritikk som er helt feilslått, sier Mehl til Nettavisen.

Mehl tar også politiet i forsvar i saken om rolleblanding, der et offentlig utvalg slo fast at politiet og interesseorganisasjonen Norsk narkotikapolitiforening (NNPF) har blandet roller.

Tenk at en så sukkersøt dame kan være så jævlig på innsiden. Får sterke Dolores Umbridge-vibber av Mehl. Hun bekrefter også at det ikke blir noen form for avkriminalisering med denne regjeringen og at det jobbes med nye lovhjemler for å tillate politiovergrepene hun nekter å beklage. Synd politiet kaster vekk undødvendige ressurser på å endre praksis, man kunne tatt mange cannabisrøykere med det budsjettet vi har brukt på å kurse forvirrede politifolk om riksadvokatens presiseringer. Politiet kommer til å gå fra verktøykasse til et helt verksted. Heia Norge! 🇳🇴

"Nettavisen konfronterer Mehl med Riksadvokatens konklusjon og spør om hun ikke kan se at det har svekket tilliten til politiet hos mange.

– Det har ikke jeg grunnlag for å slå fast. Det er bra at Riksadvokaten har tydelige retningslinjer, og i lys av de nye retningslinjene som kom i 2021, har det vært gjort en viktig jobb i politiet for å endre praksis. Det er sånn man forvalter tillit. Når man avdekker feil, gjør man tiltak for å rette opp i det.

Regjeringen jobber med tiltak på rusfeltet. Mehl vil ikke fortelle om politiet skal få lov til å gjøre det de tidligere har gjort ulovlig for å avdekke rusbruk, men hun bekrefter at det ikke kommer noen avkriminalisering så lenge Ap og Sp sitter i regjering."

Resultatet av Nettavisens avstemming i skrivende stund:
43% Jeg har stor tillit til politiet
30% Jeg har tillit til politiet, men den har blitt svekket de siste årene
28% Jeg har liten eller ingen tillit til politiet

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Tillit må du gjøre deg fortjent til. Det er ikke noe du kan kreve eller forlange av folket. Det bør SP som sitter i regjering skjønne når de noterer seg for det nye bunnpunktet på målinger etter den andre. Kanskje vi må slutte å kritisere de også ettersom det går ut over tilliten?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bliss skrev: søn mar 19, 2023 3:56 am

Regjeringen jobber med tiltak på rusfeltet. Mehl vil ikke fortelle om politiet skal få lov til å gjøre det de tidligere har gjort ulovlig for å avdekke rusbruk, men hun bekrefter at det ikke kommer noen avkriminalisering så lenge Ap og Sp sitter i regjering."
Skal politiet få flere virkemiddel så må regjeringen få med seg Frp på det. Høyre har jo endret fokus og verken Venstre eller partiene på venstresiden støtter det. Jeg tror heller ikke regjeringen vil gjøre noe, rett og slett for Ap er så splittet på området, og de neppe er særlig lystig på å bruke partipisken her.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

GoingKronos skrev: søn mar 19, 2023 11:33 am
Bliss skrev: søn mar 19, 2023 3:56 am

Regjeringen jobber med tiltak på rusfeltet. Mehl vil ikke fortelle om politiet skal få lov til å gjøre det de tidligere har gjort ulovlig for å avdekke rusbruk, men hun bekrefter at det ikke kommer noen avkriminalisering så lenge Ap og Sp sitter i regjering."
Skal politiet få flere virkemiddel så må regjeringen få med seg Frp på det. Høyre har jo endret fokus og verken Venstre eller partiene på venstresiden støtter det. Jeg tror heller ikke regjeringen vil gjøre noe, rett og slett for Ap er så splittet på området, og de neppe er særlig lystig på å bruke partipisken her.
Trur SP skal være forsiktig med hva de faktisk ønsker seg.

Rusminister Mehl tvangsstrippet, lyst i rumpehullet, kastet på glattcelle og mobil ransaket.

Bliss

Legg inn av Bliss »

GoingKronos skrev: søn mar 19, 2023 11:33 am
Bliss skrev: søn mar 19, 2023 3:56 am

Regjeringen jobber med tiltak på rusfeltet. Mehl vil ikke fortelle om politiet skal få lov til å gjøre det de tidligere har gjort ulovlig for å avdekke rusbruk, men hun bekrefter at det ikke kommer noen avkriminalisering så lenge Ap og Sp sitter i regjering."
Skal politiet få flere virkemiddel så må regjeringen få med seg Frp på det. Høyre har jo endret fokus og verken Venstre eller partiene på venstresiden støtter det. Jeg tror heller ikke regjeringen vil gjøre noe, rett og slett for Ap er så splittet på området, og de neppe er særlig lystig på å bruke partipisken her.
FrP blir jo lett med på dette. Vi så hvordan det gikk når rusreformen skulle stemmes over i AP, partiet var splittet omtrent på midten og Støre frontet sitt nei før avstemmingen. Dermed ble det nei også fra partiet. Tror dessverre Støre er helt på bølgelengde med SP her så da er vi avhengige av et aldri så lite opprør i AP.

Det som er verre er jo at også en ny regjering vil være avhengige av FrP/KrF for å få gjennom en avkriminalisering. Det fremstår i dag som absurd at Venstre fikk overtalt begge disse partiene forrige runde, tviler sterkt på at det skjer igjen:

Frp og KrF krever at politiet skal få ransake folk de mistenker har narkotika

– Problemet er at Riksadvokatens nye retningslinjer har medført at politiet ikke kan bruke ransaking i mange tilfeller der de gjerne skulle gjort det. Det gjør oss dårligere skikket til å bekjempe kriminalitet, mener Frps Per-Willy Amundsen.

– Jeg reagerer på at mange gjør politiet nesten til en fiende. Det er de organiserte kriminelle som er problemet, det er narkotikaen som er problemet. Så politiet må ha virkemidler for å kunne avdekke, for å sende videre til hjelp eller ta bakmenn og få dem dømt, sier Ropstad.

https://www.nrk.no/norge/frp-og-krf-kre ... 1.15998988

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bliss skrev: søn mar 19, 2023 7:20 pm

FrP blir jo lett med på dette.
De er også ofte splittet i slike spørsmål, det er totalitær del av partiet, men så er det også en liberalistisk del av partiet. Man så det f.eks rundt datalagringsdirektivet. Det har jo tidvis vært veldig mange legaliseringsforkjempere i Frp, det er nok litt færre nå som de har gått i mer nasjonalkonservativ retning. Men jeg tror ikke dette er et spørsmål de heller er interessert i å ta tak i.

KRF er selvsagt helt tapt sak, samme virker det å være med Sp.

AP kan nok bruke pisken, men jeg tror ikke de ønsker mer interne konflikter - de ligger tross alt med brukket rygg. Vi får se, blir spennende å følge med på.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Gode nyheter. Oslo PD vil ikke forby satire.
https://rett24.no/articles/oslo-politid ... rt-forhold

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Cannabis Connoisseur skrev: søn mar 19, 2023 7:57 pm
stc887 skrev: søn mar 19, 2023 7:54 pm Gode nyheter. Oslo PD vil ikke forby satire.
https://rett24.no/articles/oslo-politid ... rt-forhold
Kryss i kalenderen 19/3-23, politiet har gjort noe riktig.
Etter først og ha gjort feil men de klarte i det minste å rette opp i feilen. Kan aldri se for meg det blir tiltale.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bliss skrev: søn mar 19, 2023 3:56 am Regjeringen jobber med tiltak på rusfeltet. Mehl vil ikke fortelle om politiet skal få lov til å gjøre det de tidligere har gjort ulovlig for å avdekke rusbruk, men hun bekrefter at det ikke kommer noen avkriminalisering så lenge Ap og Sp sitter i regjering."
GoingKronos skrev: søn mar 19, 2023 11:33 am Skal politiet få flere virkemiddel så må regjeringen få med seg Frp på det. Høyre har jo endret fokus og verken Venstre eller partiene på venstresiden støtter det. Jeg tror heller ikke regjeringen vil gjøre noe, rett og slett for Ap er så splittet på området, og de neppe er særlig lystig på å bruke partipisken her.
Man skal unngå å gå off-topic med å kritisere Sp, allikevel er det hensiktmessig å henvise til Sps landsmøte i helgen. I den sammenheng svarer Geir Pollestad, som på et eller annet vis må ha klart å ramlet seg gjennom jusutdanningen, bekreftende på spørsmål fra Vårt Land om at politiet skal ha en generell adgang til å rusteste og ransake uten konkret mistanke.

Hvordan dette kan bli en del av ett program og følgelig en valgkampanje av et påtatt seriøst politisk parti når EMD har tydelig presisert at dette ikke er lov i henhold til EMK (og derav Grunnloven) er helt hårreisende, jf. Gillian og Quinton v UK (2010) avsnitt 76-87.

De burde bli kjørt mye hardere på dette slik at de ikke kommer unna med fravikende uttalelser om at politiet må ha virkemidler til å forebygge og at de nå ikke kan gjøre jobben sin. Fremover bør de få spørsmål om Sp også skal ta Norge ut av EMK og endre Grunnloven. For det er det de må gjøre.

For øvrig godt skrevet ang. FrP og hvor ambivalent de er på slike forhold, GoingKronos. Hvorvidt FrP er med på dette, avhenger litt av når det kommer opp. Skulle det komme opp nå, ville nok Per-Willy få gjennomslag får sin avskrekk av "NaRkOtIkA, mens skulle dette komme opp om noen kan det være Simen Veile har større innflyttelse og de stemmer blankt nei.

Bliss

Legg inn av Bliss »

William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Når det gjelder akkurat denne kontrollen så er det greit å ha i mente at det på den stasjonen faktisk var en random knivstikking bare få dager tidligere. Da ser jeg ikke det helt store problemet med at politiet viser de lovlydige brukerne av stasjonen at de tar det alvorlig, selv om det kanskje ikke har den helt store effekten på dem som faktisk går med kniv til vanlig. Det å gjøre at befolkningen føler seg trygg er en viktig oppgave det også.
Sist redigert av Brezjnev den man mar 20, 2023 12:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: man mar 20, 2023 12:41 pm
William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Når det gjelder akkurat denne kontrollen så er det greit å ha i mente at det på den stasjonen faktisk var en random knivstikking bare få dager tidligere. Da ser jeg ikke det helt store problemet med at politiet viser brukerne at de tar det alvorlig, selv om det kanskje ikke har den helt store effekten på dem som faktisk går med kniv til vanlig. Det å gjøre at befolkningen føler seg trygg er en viktig oppgave det også.
Så lenge de forholder seg til oppdraget og ikke bruker det som unnskyldning for å pågripe ungdommer med litt hasj på seg, så er det ikke noe stort problem.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: man mar 20, 2023 12:43 pm
Brezjnev skrev: man mar 20, 2023 12:41 pm
William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Når det gjelder akkurat denne kontrollen så er det greit å ha i mente at det på den stasjonen faktisk var en random knivstikking bare få dager tidligere. Da ser jeg ikke det helt store problemet med at politiet viser brukerne at de tar det alvorlig, selv om det kanskje ikke har den helt store effekten på dem som faktisk går med kniv til vanlig. Det å gjøre at befolkningen føler seg trygg er en viktig oppgave det også.
Så lenge de forholder seg til oppdraget og ikke bruker det som unnskyldning for å pågripe ungdommer med litt hasj på seg, så er det ikke noe stort problem.
Det er selvfølgelig en forutsetning, at ikke de benytter muligheten til å lete etter ting de vanligvis ikke har hjemmel til å ta. Skulle det dukke opp et avkuttet hode i en av bagene blir det litt annerledes.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: man mar 20, 2023 12:47 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 20, 2023 12:43 pm
Brezjnev skrev: man mar 20, 2023 12:41 pm

Når det gjelder akkurat denne kontrollen så er det greit å ha i mente at det på den stasjonen faktisk var en random knivstikking bare få dager tidligere. Da ser jeg ikke det helt store problemet med at politiet viser brukerne at de tar det alvorlig, selv om det kanskje ikke har den helt store effekten på dem som faktisk går med kniv til vanlig. Det å gjøre at befolkningen føler seg trygg er en viktig oppgave det også.
Så lenge de forholder seg til oppdraget og ikke bruker det som unnskyldning for å pågripe ungdommer med litt hasj på seg, så er det ikke noe stort problem.
Det er selvfølgelig en forutsetning, at ikke de benytter muligheten til å lete etter ting de vanligvis ikke har hjemmel til å ta. Skulle det dukke opp et avkuttet hode i en av bagene blir det litt annerledes.
Jeg tenker et greit prinsipp er at hvis det avdekker mindre alvorlige forhold enn det de egentlig ser etter, så skal de ignorere det, mens hvis de avdekker mer alvorlige forhold så kan de handle ut ifra det. Eventuelt at de i alle fall ikke kan ta tak i forhold som ikke ville vært alvorlig nok til å få godkjenning til ransakelse for i utgangspunktet.

Men det ville overrasket meg hvis politiet overså en pose hasj under en slik undersøkelse. Mener at de selv har fortalt om pågripelser for dette tidligere.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Brezjnev skrev: man mar 20, 2023 12:41 pm
William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Når det gjelder akkurat denne kontrollen så er det greit å ha i mente at det på den stasjonen faktisk var en random knivstikking bare få dager tidligere. Da ser jeg ikke det helt store problemet med at politiet viser de lovlydige brukerne av stasjonen at de tar det alvorlig, selv om det kanskje ikke har den helt store effekten på dem som faktisk går med kniv til vanlig. Det å gjøre at befolkningen føler seg trygg er en viktig oppgave det også.
Enig med deg. Og folk kritiserer politiet for ikke å gjøre noe med dette, men når politiet først prøver å gjøre noe, så er det jaggu meg galt også..

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

pfrog567 skrev: man mar 20, 2023 12:51 pm
Brezjnev skrev: man mar 20, 2023 12:41 pm
William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Når det gjelder akkurat denne kontrollen så er det greit å ha i mente at det på den stasjonen faktisk var en random knivstikking bare få dager tidligere. Da ser jeg ikke det helt store problemet med at politiet viser de lovlydige brukerne av stasjonen at de tar det alvorlig, selv om det kanskje ikke har den helt store effekten på dem som faktisk går med kniv til vanlig. Det å gjøre at befolkningen føler seg trygg er en viktig oppgave det også.
Enig med deg. Og folk kritiserer politiet for ikke å gjøre noe med dette, men når politiet først prøver å gjøre noe, så er det jaggu meg galt også..
Ja, og det sies at 'evig eies kun et dårlig rykte', men det er nok overdrevet. På den andre siden så blir politiet varslet om mulige terrorister og om mulig terror - og gjør ingenting. Men vi har lang erfaring med at politiet finner litt hasj, pott ol på en person og så har de plutselig razzia hos en som personen har et bilde av på sin mobiltelefon og de ransaker vedkommendes leilighet.
Poenget; det er liksom både grunner til folks skepsis til politiet og til deres mangelfulle evne til å beskytte oss.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Oslo sentrum er en ting, der finnes det politifolk som sikkert er kapable til å ignorere funn av en liten hasjklump under en slik aksjon. Hvor ofte skjer det random knivstikkinger i Kristiansund sammenlignet med Oslo? Der oppe er jo funn av en hasjklump det mest spennende som skjer i løpet av arbeidsdagen og det vil selvsagt lages sak på det, som dere kan se eksempel på i tweeten over.

Bare å følge nøye med på hyppigheten av slike aksjoner fremover, særlig på bygda.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bliss skrev: man mar 20, 2023 11:47 am
William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Det er problematisk om de straffer folk med brukerdoser på seg når ransakning skjer av andre grunner, jeg vil tro at de aller fleste plasser i landet så er sjansen for å finne hasj mye større enn å finne noen som går med våpen på seg. Så da kan man spekulere i grunnen til slike aksjoner.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Bliss skrev: man mar 20, 2023 11:47 am
William_S skrev: fre mar 17, 2023 11:39 pm Så er politiet ute igjen med random kontroller på tbanen I Oslo. Nei ikke billettkontroll men å grafse i folks bagasje etter våpen. Vedder på om de finner Cannabis eller lignende så vil de bli anmeldt de og. Politiet har en tendens til det, selv om cannabis ikke er våpen. Det er i så fall en lavthengende frukt for å finne straffbare forhold.
https://www.ao.no/vapenvisitterte-alle- ... 128-496835
Fantastisk statistikk de legger fram også. "95% syns dette er et bra tiltak". Altså samtlige som ikke ble tatt med noe. Det høres lite troverdig ut. Har de spurt alle, eller antar de bare at de som ikke hadde noe ulovlig på seg syns det var et bra tiltak?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»