Hvilken film så du sist?

Svar
ElGuaje

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av ElGuaje »

Something from Tiffany's

Søt liten romantisk komedie/julefilm. Langt i fra noe wow, og manuset kunne man jobbet litt mer med, men Zoey Deutch er sjarmerende som alltid.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

SirJames skrev: fre des 23, 2022 2:07 am Violent Night (2022)

Ikke like fornøyd som Hitherto, og forklaringen til det kan oppsummeres med tre ord, nemlig de tre ordene som beskriver filmen på IMDB; "Action, comedy, crime". Dette blir altså en salig blanding, og etter min mening blir dermed filmen hverken det ene eller det andre. Som igjen fører til at jeg ikke klarer å engasjere meg, all den tid jeg ikke vet hva slags modus jeg skal sette meg selv i for best å kunne nyte filmen. Blir altså litt sånn "meh" over det hele, aka skuffende.

Ettersom filmen i seg selv er godt laget, og fordi det tross alt er jul, ender jeg opp med en gavmild (ho ho ho) og snill

6/10
Kanskje du burde fokusert på Wirkola. Da vet man hva man får.

Jeg syns filmen var underholdende. 7/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

greyserpent skrev: lør des 24, 2022 11:23 am
SirJames skrev: fre des 23, 2022 2:07 am Violent Night (2022)

Ikke like fornøyd som Hitherto, og forklaringen til det kan oppsummeres med tre ord, nemlig de tre ordene som beskriver filmen på IMDB; "Action, comedy, crime". Dette blir altså en salig blanding, og etter min mening blir dermed filmen hverken det ene eller det andre. Som igjen fører til at jeg ikke klarer å engasjere meg, all den tid jeg ikke vet hva slags modus jeg skal sette meg selv i for best å kunne nyte filmen. Blir altså litt sånn "meh" over det hele, aka skuffende.

Ettersom filmen i seg selv er godt laget, og fordi det tross alt er jul, ender jeg opp med en gavmild (ho ho ho) og snill

6/10
Kanskje du burde fokusert på Wirkola. Da vet man hva man får.

Jeg syns filmen var underholdende. 7/10
Det er ikke nødvendigvis det som avgjør, all den tid jeg hadde sansen for "What Happened To Monday".

Som will.i.nickersen er inne på, overgangen vold/barnefilm er kunstig, og skuespillet til de fleste er mediokert.

Men hver sin smak, of course.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

SirJames skrev: lør des 24, 2022 1:20 pm
greyserpent skrev: lør des 24, 2022 11:23 am
SirJames skrev: fre des 23, 2022 2:07 am Violent Night (2022)

Ikke like fornøyd som Hitherto, og forklaringen til det kan oppsummeres med tre ord, nemlig de tre ordene som beskriver filmen på IMDB; "Action, comedy, crime". Dette blir altså en salig blanding, og etter min mening blir dermed filmen hverken det ene eller det andre. Som igjen fører til at jeg ikke klarer å engasjere meg, all den tid jeg ikke vet hva slags modus jeg skal sette meg selv i for best å kunne nyte filmen. Blir altså litt sånn "meh" over det hele, aka skuffende.

Ettersom filmen i seg selv er godt laget, og fordi det tross alt er jul, ender jeg opp med en gavmild (ho ho ho) og snill

6/10
Kanskje du burde fokusert på Wirkola. Da vet man hva man får.

Jeg syns filmen var underholdende. 7/10
Det er ikke nødvendigvis det som avgjør, all den tid jeg hadde sansen for "What Happened To Monday".

Som will.i.nickersen er inne på, overgangen vold/barnefilm er kunstig, og skuespillet til de fleste er mediokert.

Men hver sin smak, of course.
Jeg så for meg noe Hans og Grete-opplegg, og ble ikke skuffet. :D

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Så Avatar 2 på kino
så enig med 9/10
visuelt helt utrolig...og la oss minne på,dette universet til James har han laget sjøl eller skapt
er ikke noe som er skrevet før i tia..men jeg tipper noe av dette kom fra hans reise til Marianergropen
hva vet jeg,iallefall det skal han ha,dette er hans eget univers og ingen andres...dette var ikke skrevet på 40-50-60 tallet eller hva
så her er jeg spent på fortsettelsen faktisk,kan han utvikle historien videre?
...ble det usammenhengende ? ..vel jula og pinnekjøtt og en liten hikkas i koppen...men nu sove

The Kwames

SirJames

Legg inn av SirJames »

Luckiest Girl Alive (2022)

Lett dramafilm som dessert denne natten med for mye mat innabords. IMDB sier "Drama, Mystery, Thriller", men den er etter min mening bare den førstnevnte. 20 år gamle Chiara Aurelia er helt klart MVP i en film som lander på en helt ok

7/10

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Blitt noen filmer i det siste:

The Mountain between us (husker ikke) - rating 6/10.
Ganske OK overlevelsesdrama med Kate Winslet og Idris Elba.

Alpha (tv) - rating 6/10.
Utsatt å se denne filmen kjempelenge, så dukket den plutselig opp tv og falt av strømmetjenestene, så hvorfor ikke.
Tenkte den skulle være døll, men den var overraskende god.

Sing 2 (SkyShowTime) - rating 5/10.
Helt grei, ikke like god som den første.

Top Gun: Maverick (SkyShowTime) - rating 8/10.
Fy søren, dette var saker! Syntes den var bedre enn den første Top Gun!
Den utrolige flyakrobatikken, drivet, eastereggs i plenty og selvsagt Tom Cruise - og han ser enda flottere ut nå i den hvite uniformen enn han gjorde som jypling i den første filmen!
En av de virkelige gode actionfilmene, de er det ikke mange av for tiden.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Top Gun 2 er helt riktig et sjeldent eksempel på en filmserie hvor oppfølgeren er bedre enn den første filmen.

Dette skyldes flere ting. Ikke bare det faktum at det er 36 år mellom filmene, hvorav andre oppfølgere kommer tett på den første bare for å melke konseptet og tjene a shitload of money. Men nettopp det at det har gått 36 år, gjør at denne oppfølgeren blir som å starte på scratch. Da har de tid til å gjøre det skikkelig, noe jeg tipper Tom Cruise også forlanger.

Legg til det faktum at man i 2022 har litt flere tekniske strenger å spille på, så var 2'ern dømt til å lykkes.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Star Wars : The Last Jedi
Jeg så denne i går, hadde ikke sett den siden den kom. Første gang vurderte jeg denne som unødvendig men dette var da ikke så ille. Selvfølgelig kan den ikke måle seg med de filmene Lukas skrev, og jeg skulle gjerne heller hatt en filmatisering av Dark Empire, men det var en underholdende film.
Ikke lignet den så mye på de første i serien som jeg husket heller.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Black Adam.
Hadde nettopp lovet meg selv å aldri se en superheltfilm mer. Men så dukket den opp som gratisfilm hos HBO..
Gørrkjedelig møl. 2/10.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Avatar2: 6/10
Visuelt pent. Men det er egentlig hele beholdningen. Syltynn suppe. Irriterende (og dels unødvendige) karakterer, elendig dialog, et plot som fører til NULL fremdrift/forandring i "livet på Pandora" og karakterer som har en helt ellevill plot armour. Men, visuelt pent. Som å se på National Geographic.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, det ble som alltids ingen stor filmaften i går, en var rimelig god og mett når en omsider kom seg hjem, og slang meg bare rett på sofaen og trøkka i noen random greier, første var ei nyere animertfilm i The Bad Guys (2022), om en gruppe fargerike kjeltringer, som plutselig får en åpenbaring, når lederen i gjengen innser at det gir glede og verdi, å være snill, og ikke så mye, å kun være slem.
Dessverre ei sånn animasjonsfilm, man vet noenlunde hvor det vil gå, bare ved å se litt av traileren. Ikke spesielt inspirerende eller originalt opplegg, karakterene, stilen og handlingen vipper mellom tv-spill serien Sly Cooper, skurk blir snill i Despicable trilogien og den (glemt navnet) Pixar dyre filmen med en revetjuv og ei heit kvinnelig politikanin, og ja, sikkert en haug av annet klisjeer fra ulike kjente krim-rans filmer kasta inn, her og der.

Første 10 minuttene, oppsummerer greit hvor det vil gå, alt av klisjeer kastes rett i fanget ditt, karakterer blir presentert i hytt og pine, men på en så forhasta og hyperaktiv måte, at nei, man har nærmest glemt dem sekundet etter, og alt selvsagt for å holde på oppmerksomheten til både de yngste, men sikkert og en del eldre, der kaster blikket ned i mobilskjermen, så fort det går 5-10 sekunder uten et hyperaktivt dansenummer/synging eller eksplosjoner.

Heldigvis roer det seg litt ned, men der Sly Cooper gjengen hadde sjarm, stil og eleganse, samt masser av varm humor og kjemi på lager, så er The Bad Guys mest ei forglemmelig og overlang affære, der fint kunne vært kutta ned til 75-80 minutter, men en oppfølger kommer nok garantert, og vil tippe et par spin-offs (med de "søte" hamstrene) og melke så mye som mulig, ikke ulikt Despicable Me og Minions.

Sam Rockwell fortjente bedre enn dette (røkla som medvirker har jeg ikke peiling på hvem er), men ja, var i noenlunde godt humør før man satte filmen på, og kom vel aldri dit at en ble i skikkelig dårlig humør underveis, så lander på en snill:

5/10

Bilde
Ski Patrol (1990) av Rich Correll

Enda ei lite imponerende ski komedie, der innehar "Jocks vs. Slobs" type handling, og det skal konkurreres i løyper og anleggsområde, om hvem som er de beste skiredningsteamet. En av mange etterlevninger fra rølpe-teen sex komediene av 80-tallet, men der lignende filmer ala Ski School (1991) og Hot Dog: The Movie (1984) ville inneha en ganske så godkjent dose med tits and ass, er alt Ski Patrol makter å komme opp med, av rølpe-humor, ei prompende og rapende bikkje, George Lopez, han svarte sidekick duden (fra utallige 80-talls filmer) som selvfølgelig parodier en haug med svarte 80-talls kjendiser, og ja, den "likandes" douchy lederen av følget, og vel, Paul Feig (Ghostbusters mesterfilmregissøren av 2016 utgaven), og sistnevnte var faktisk kanskje den mest sympatiske karakteren av dem alle, som sier litt om nivået.

Men alt var ikke helt ræva, som alltids med denne type "kvalitetsfilm", får en førsteklasses skistunts, vakker natur, noen meget lekre ski-babes i trange skiklær, dessverre får en ikke særlig mer enn det, og ei tulling som flyr rundt med to ulike masker tredd rundt huet, og prater med seg selv, går også under navnet "Suicide", og enkelte av hans påfunn var så gjennomført idiotiske, at en satt og små humret, da det var ikke så mye annet å le av.

Aldri utgitt på DVD, og godt mulig en av disse som forblir værende i VHS formatet, og da kan en krysse ut enda ei ski-tfilm "perle", og innse at den undergenren aldri tok helt av, tross av at enkelte som Better Off Dead (1985) og mye senere Hot Tub Time Machine (2010) maktet å gjøre noen meget gode komedier satt til fjellet, men innimellom er det langt mellom lignende underholdning.

4/10

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

A few good men

9/10

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Glass Onion - A Knives Out Mystery

Jeg er svak for denne serien, såpass må jeg innrømme. Daniel Craig som Benoit Blanc er en av mine større favoritter når det kommer til moderne karakterer.

Det Rian Johnson holdt det relativt simpelt i den første filmen i serien, går det litt større til verks i denne oppfølgeren. Vi følger en gruppe med vidt forskjellige personligheter og bakgrunner som møtes etter å ha blitt invitert ut på en øde øy i Hellas av Miles Bron, spilt av Edward Norton. Det må sies at det er fornøyelig å se sistnevnte i en slik rolle igjen.

Skal ikke skrive for mye om filmen og plottet, for det er på mange måter en typisk detektiv-film man har sett mange ganger tidligere.

Men som nevnt, Craig som Blanc er vanvittig fornøyelig og resten av casten er gjennomført solide.

Steve Yedlin er ikke nødvendigvis en Deakins, men han gjør en fantastisk god jobb med cinematografien i filmen, og flere av bildene er bare 10/10.

Redigeringen til Ducsay har også en suveren rolle i filmen, der den først får ett simpelt plott til å fremstå som noe stort, for så å få ett stort plott til å føles simpelt igjen. Nydelig utført.

Scoren fra Nathan Johnson gjør også mye. Man legger ikke alltid merke til den, og det er ett stort pluss i for seg det.

Alt i alt så er Glass Onion en meget fornøyelig film, selv om oppsummeringen kanskje kan føles litt vel lang for enkelte vil jeg tro. Holder fortsatt Knives Out litt foran, men gi meg gjerne 10 til av disse;

8/10

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty S1E1-10 (serie)

9/10

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Det ble to filmer i går. Første film ut var "Kampen om Narvik".

På selveste kinopremieren hadde en eldre herre med to sønner en ok kveld på kino. Etter filmen ga vi terningkast 4/6 eller 6,67/10.
Castingen, våpenhistorie og kostymedrama trekker opp. Gode skuespillere kler sine roller veldig godt. For den det er viktig for, får vi se MAS36, MG34, Krag Jørgensen, K98. Persondramaet filmen bygger på ble litt tynt. Eksplosjonslyder burde vært forsinket.
Men det fineste er at etter filmen vil vi lære mer om Narvik og se filmen en gang til. Og hva var forgjengeren til MAS36?

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Dances with wolves (1990) 8/10

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Flåklypa Grand Prix

Dette er et mesterverk. Jeg har sett den utallige ganger og hver gang oppdager jeg nye detaljer.
Humoren, sjarmen, filmteknikken og stemmecastingen. Blir knapt bedre enn dette.

10/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

PapaSmurf skrev: man des 26, 2022 2:14 pm Flåklypa Grand Prix

Dette er et mesterverk. Jeg har sett den utallige ganger og hver gang oppdager jeg nye detaljer.
Humoren, sjarmen, filmteknikken og stemmecastingen. Blir knapt bedre enn dette.

10/10
Tidenes norske film uten tvil

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Troll

Det første man kan spørre seg er hvorfor?
Det finnes ikke ett spor av originalitet i filmen.

Første del føles ut som klipp og lim av Jurrasic Park, der de til og med rett og slett regelrett stjeler kanskje trilogiens mest kjente quote: Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn’t stop to think if they should.

Jeg orker ikke å bruke så mye tid på hvert enkelt aspekt av filmen, men Bardu-dialekten er og forblir en forferdelig dialekt og Gard Eidsvold bærer store deler av filmen på egenhånd.

Og har knapt ord for hvor drittlei jeg er av å se Fridtjof Såheim i samme rolle film etter film.

Men det som irriterer meg mest er at de knapt rører borti folkehistoriene og mytene under filmen, i stedet for går man for Hollywood-stil hvor «man goes brrrrr» hver gang, til tross for at MAN FOR FAEN SER AT VÅPEN IKKE FUNKER.

Slutten holder på å trekke filmen enda lengre ned, men den redder seg heldigvis halvveis inn.

Veldig svak 3/10.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glass Onion - A Knives Out Mystery (2022)

Enig med Chrome, denne seiler inn til en elegant

8/10

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Dont worry Darling (HBO) - rating 6/10.
Engasjerende og spennende film helt frem til de siste 10 minuttene hvor klimakset blir rett og slett et antiklimaks.
DESSVERRE. Fryktelig skuffende å ikke få noe svar på slutten der, og noen plotlinjer som man skjønner intet av.
Spoiler: Som hva var greia med kona til Frank
► Show Spoiler
Men den får 6 for frem til slutten så var filmen spennende og tviholdt på oppmerksomheten.
Synd at en så god film fisslet ut på den måten.

Reminiscene (HBO) - rating 4/10.
Tja, fenget ikke helt, til tross for sci-fi, Hugh Jackman og Thandie Newton.
Jeg satt på laptopen samtidig som jeg så med et halvt øye på filmen, den var rett og slett for kjedelig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Just Friends (2005) av Roger Kumble

"You don't deserve a penis!"

Etter å ha sett seg lei av å bli konstant værende igjen i vennefella, velger Chris Brander (Ryan Reynolds) å forlate småbylivet, og sverger samtidig på at han vil gjøre store ting i fremtiden. 10 år senere, og minst et par titalls kilo lettere, har Brander endt opp som en real pikenes Jens, der har null problemer med å omgås det motsatte kjønn. Vel, det er helt til skjebnen spiller ham et lite puss, og sørger for at Chris i hop med sin "elskede" popstjerne bimbo (Anna Faris), blir fastlåst i den gamle hjembyen New Jersey, og hvor han snart finner ut at all sin erfaring fra Los Angeles hektiske datingliv, kommer til kort, når han står ovenfor drømmejenta (Amy Smart), samt ei overraskende slu rival, der returnerer med skumle hensikter (Chris Klein).

Vet ikke helt hvordan man kom seg frem til denne, men lå og bikka frem og tilbake på et av de mange alternativene til gamle IMDb sitt film forum, og siden det var kategorisert som julefilm, kunne en like greit slå til, og må si den overrasket langt mer, enn det motsatte.
En slags blanding av Scrooge (1988) møter Alle Elsker Mary, og lo godt, flere steder ut, selv om ting kanskje ble noe vel dratt ut i både karakterer og scener, så nei, vennefella er kjip, og av egen erfaring, skulle en nok heller foretrukket å bli raskt og brutalt avfeid som Elefantmannen, enn å bli seigpint over lengre tid, med å få høre hvor "søt, snill og omtenksom" man er, spesielt dersom det kommer fra ei jente man er rimelig betatt av.

Alt i alt, ei ganske så artig, små søt og slettes ikke verst julekomedie, og tror jeg runder av med en veldig snill:

6,5/10

kibby

Legg inn av kibby »

Borte bra, ALENE HJEMME best/Alene Hjemme 6 (Home Sweet Home Alone/Home Alone 6) (Disney +, 2021)

Max blir glemt hjemme alene mens familien drar til Tokyo, og må forsvare hjemmet mot to "tyver" som leter etter en verdifull dukke.

Ikke like bra som de originale + den gode 3ern, men laaangt bedre enn det makkverket 4ern er. Ikke sett 5ern. Easter egg at Buzz MacCallister har en liten rolle, som Buzz, i denne.

6/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

kibby skrev: tir des 27, 2022 2:50 am Borte bra, ALENE HJEMME best/Alene Hjemme 6 (Home Sweet Home Alone/Home Alone 6) (Disney +, 2021)

Max blir glemt hjemme alene mens familien drar til Tokyo, og må forsvare hjemmet mot to "tyver" som leter etter en verdifull dukke.

Ikke like bra som de originale + den gode 3ern, men laaangt bedre enn det makkverket 4ern er. Ikke sett 5ern. Easter egg at Buzz MacCallister har en liten rolle, som Buzz, i denne.

6/10
Nei, på ingen måte i nærheten av å matche de to første, men så har det ikke akkurat vært skyhøy kvalitet over mye av det som kom senere. Men synes faktisk de to siste (5ern) og 6ern, har gitt meg mest igjen, i underholdning og humorbiten. Den fjerde derimot, var grusom, og fullt mulig en av de verste filmene en har sett.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Glass Onion

Holder Knives Out et lite hakk over, men storkoste meg med denne også. Gleder meg til fortsettelsen med Benoit Blanc og hans fantastiske klesstil.

Og alltid herlig å høre Nat King Cole sin magiske stemme bli brukt som et soundtrack.


Flåklypa Grand Prix

Ikke så mye å si egentlig. En av tidenes beste norske filmer. Selve racet er magisk laget og man glemmer nesten at det er stop motion animasjon som er brukt.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

The Peanut Butter Falcon (2019)
Hjertevarm dramakomedie om den unge mannen Zak med Downs syndrom som rømmer fra gamlehjemmet han er plassert på for å finne sin store helt: wrestleren Salt Water Redneck.
På veien møter han den halvveis kriminelle fiskeren Tyler (strålende spilt av Shia LaBeouf) som blir med han på turen, mens de hele tiden jages av sosialarbeideren Eleanor (spilt av Dakota Johnson) som vil ha Zak tilbake på gamlehjemmet.

En meget flott og god film, og vi satt og koste oss med denne i romjula. Anbefales.

Terningkast 5.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lilleborg skrev: tir des 27, 2022 3:06 pm The Peanut Butter Falcon (2019)
Hjertevarm dramakomedie om den unge mannen Zak med Downs syndrom som rømmer fra gamlehjemmet han er plassert på for å finne sin store helt: wrestleren Salt Water Redneck.
På veien møter han den halvveis kriminelle fiskeren Tyler (strålende spilt av Shia LaBeouf) som blir med han på turen, mens de hele tiden jages av sosialarbeideren Eleanor (spilt av Dakota Johnson) som vil ha Zak tilbake på gamlehjemmet.

En meget flott og god film, og vi satt og koste oss med denne i romjula. Anbefales.

Terningkast 5.
Nydelig film!

Må snart ha ett gjensyn med denne lille perlen selv kjenner jeg nå. Samme med Hunt for the Wilderpeople.

SirJames

Legg inn av SirJames »

ElGuaje skrev: tir des 27, 2022 1:00 pm Glass Onion

Holder Knives Out et lite hakk over, men storkoste meg med denne også. Gleder meg til fortsettelsen med Benoit Blanc og hans fantastiske klesstil.
Fikk epilepsi av den blåstripete greia hans, lignet på en krysning av pyjamas og dusjforheng :lol:

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Chromeback skrev: tir des 27, 2022 3:09 pm Nydelig film!

Må snart ha ett gjensyn med denne lille perlen selv kjenner jeg nå. Samme med Hunt for the Wilderpeople.
Hatt den i samlinga mi en god stund nå, og tok den med til svigers i romjula. Angrer ikke på det. Meget bra film, og LaBeouf briljerer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»