Ressurser for å bli mer handy?

Svar
Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Ressurser for å bli mer handy?

Legg inn av tomi »

Ja, hvor går man egentlig for å lære mer om f.eks. tømrerfaget eller mekanikerfaget når man var så dum å velge allmenn på gymnaset? :D

Etter mange runder med «lett» oppussing, så har jeg da lært meg å male vegger, legge gulv og skifte dører og vinduer, men dersom jeg skulle bygget noe selv, så hadde jeg vært blank. :roll: Ser det finnes enkelte gode videoer på YouTube for å bygge f.eks. platting, men jeg har også kommet over mange dårlige råd, der enkelte reisverk er så fysikalsk dårlig konstruert at de ville ramlet sammen ved minste vindpust.

Kjenner dere til noen gode bøker, videoer, kurs eller annet, som tar for seg f.eks. materialvalg, samt konstruksjonsteknikker for å bygge solide konstruksjoner av ulike slag? Det være seg vegger, boder, verandaer, ... hva som helst.

Trenger ikke være tømring heller. Jeg lærer gjerne mer om både kjøretøy og mekanikk, og muring, og rørlegging, og elektrisitet, og hagehold, og både det ene og det andre.

Post gode ressurser her! :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

tomi skrev: ons jul 28, 2021 5:10 pm Ja, hvor går man egentlig for å lære mer om f.eks. tømrerfaget eller mekanikerfaget når man var så dum å velge allmenn på gymnaset? :D

Etter mange runder med «lett» oppussing, så har jeg da lært meg å male vegger, legge gulv og skifte dører og vinduer, men dersom jeg skulle bygget noe selv, så hadde jeg vært blank. :roll: Ser det finnes enkelte gode videoer på YouTube for å bygge f.eks. platting, men jeg har også kommet over mange dårlige råd, der enkelte reisverk er så fysikalsk dårlig konstruert at de ville ramlet sammen ved minste vindpust.

Kjenner dere til noen gode bøker, videoer, kurs eller annet, som tar for seg f.eks. materialvalg, samt konstruksjonsteknikker for å bygge solide konstruksjoner av ulike slag? Det være seg vegger, boder, verandaer, ... hva som helst.

Trenger ikke være tømring heller. Jeg lærer gjerne mer om både kjøretøy og mekanikk, og muring, og rørlegging, og elektrisitet, og hagehold, og både det ene og det andre.

Post gode ressurser her! :D
Det er praktisk å være litt handy og gjøre ting selv, men du bør holde deg unna rørlegging og elektrisk i huset. Det er vanskelig, og mye å tenke på. Det er et nettsted som heter Pinterest, der finner du masse tips og videoer og tegninger til alt mellom himmel og jord.

https://loginwithus.com/post/pinterest-login-page

Togepi

Legg inn av Togepi »

Jeg har lært omtrent alt jeg kan ved å spørre og grave når jeg treffer snekkere/murer/mekanikere etc. Med unntak av noe YouTube, selvsagt.

Har du enorme mengder penger er jo byggforsk en plass man kan titte.

https://www.byggforsk.no/dokument/358/b ... utfoerelse

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»