Kristiansand oppløses

Svar
Orakelet

Re: Kristiansand oppløses

Legg inn av Orakelet »

Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:04 pm Er det demokrati når noen motstandere av en sak får presset igjennom en folkeavstemning, når demokratiet har besluttet at det ikke skal skje?

Opplagt ikke. Vi velger en regjering som representerer folkeviljen og folkeviljen - på et nasjonalt nivå - er at vi skal slutte å bruke enorme beløp på dårlige tjenester i mikrokommuner. Selvsagt er de få som bor i disse kommunene skeptisk - de færreste liker endringer - men i et demokrati er det ikke slik at minoriteten bestemmer. Majoriteten bestemmer.

Når det er sagt: Vi på Bygdøy ønsker å bryte ut fra Oslo kommune. Vi er lei av å få eiendomsskatt mot vår vilje. Vi ser for oss en ny Bygdøy kommune, uten eiendomsskatt, og selvsagt en lokal politistasjon og sykehus. Trygve: fikser du resten?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 7:06 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:04 pm Er det demokrati når noen motstandere av en sak får presset igjennom en folkeavstemning, når demokratiet har besluttet at det ikke skal skje?
Noen er altså misfornøyd med at de må til kristiansand sentrum for spørsmål om selvangivelser, feil med søppeltømming og levere søknad om å få bygge ut huset.....?

Demokratiet er at et flertall bestemmer. Og noen ganger faller det ikke i god jord for alle.

Jeg er misfornøyd med strømpriser og bensinpriser. Kan jeg samle noen underskrifter og kreve folkeavstemning? Eller skal jeg akseptere at et flertall blandt de folkevalgte bestemmer at det skal være slik.

Kom igjen. Det er ikke 1950 lengre. Ting kan sentraliseres. Vi må akseptere det demokratiet bestemmer. Ikke presses av sutrekopper.
Det var ikke søgningene som bestemte at de skulle sammenslås med Kr.sand. Og nå er det altså et sammenslått bystyre som domineres av folk fra den kommunen som var 8 ganger større før sammenslåingen som skal bestemme dette demokratisk på vegne av søgningene? Den blir bare for dum.
Var det et mindretall på stortinget som tok beslutningen om at disse kommunene skulle slås sammen?
Sammensetningen på stortinget , våre tillitsmenn, har gjort dette vedtaket. Demokratiet tok det valget for oss. Men det passer ikke for endel sutrekopper i søgne, og et bakstrebersk særinteresseparti ønsker å sitte med spar esset som trumper demokratiet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:13 pm Var det et mindretall på stortinget som tok beslutningen om at disse kommunene skulle slås sammen?
Sammensetningen på stortinget , våre tillitsmenn, har gjort dette vedtaket. Demokratiet tok det valget for oss. Men det passer ikke for endel sutrekopper i søgne, og et bakstrebersk særinteresseparti ønsker å sitte med spar esset som trumper demokratiet.
Og hva om det nå er et flertall på Stortinget for at Søgne skal få ha avstemning om oppsplitting. Er ikke det demokrati?

De tvangssammenslåingene var totalt tilfeldig. Det finnes steder med to kommuner på en og samme øy (Stord og Hareidlandet) som ikke ble sammenslått, mens andre plasser ble både 3 og 4 kommuner slått sammen mot sin vilje. Til og med kommuner som ikke henger sammen fysisk som i nye Kinn kommune i Vestland. Så lenge de tvangssammenslåingene fremsto som totalt tilfeldige og på ingen måte logiske, støtter jeg overhodet ikke at det absolutt må forbli slik det er.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 7:17 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:13 pm Var det et mindretall på stortinget som tok beslutningen om at disse kommunene skulle slås sammen?
Sammensetningen på stortinget , våre tillitsmenn, har gjort dette vedtaket. Demokratiet tok det valget for oss. Men det passer ikke for endel sutrekopper i søgne, og et bakstrebersk særinteresseparti ønsker å sitte med spar esset som trumper demokratiet.
Og hva om det nå er et flertall på Stortinget for at Søgne skal få ha avstemning om oppsplitting. Er ikke det demokrati?

De tvangssammenslåingene var totalt tilfeldig. Det finnes steder med to kommuner på en og samme øy (Stord og Hareidlandet) som ikke ble sammenslått, mens andre plasser ble både 3 og 4 kommuner slått sammen mot sin vilje. Til og med kommuner som ikke henger sammen fysisk som i nye Kinn kommune i Vestland. Så lenge de tvangssammenslåingene fremsto som totalt tilfeldige og på ingen måte logiske, støtter jeg overhodet ikke at det absolutt må forbli slik det er.
Søgne,Sogndalen og Kristiansand var faktisk en av de mer logiske, burde riktignok tatt med seg Lillesand i samme dragsug på andre siden, og kanskje også Vennesla.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Corvus skrev: tor jun 16, 2022 7:10 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:04 pm Er det demokrati når noen motstandere av en sak får presset igjennom en folkeavstemning, når demokratiet har besluttet at det ikke skal skje?
Noen er altså misfornøyd med at de må til kristiansand sentrum for spørsmål om selvangivelser, feil med søppeltømming og levere søknad om å få bygge ut huset.....?

Demokratiet er at et flertall bestemmer. Og noen ganger faller det ikke i god jord for alle.

Jeg er misfornøyd med strømpriser og bensinpriser. Kan jeg samle noen underskrifter og kreve folkeavstemning? Eller skal jeg akseptere at et flertall blandt de folkevalgte bestemmer at det skal være slik.

Kom igjen. Det er ikke 1950 lengre. Ting kan sentraliseres. Vi må akseptere det demokratiet bestemmer. Ikke presses av sutrekopper.
Skal man først ha en folkeavstemning, så må det jo selvsagt bare være for Søgne og Sogndalenfolk. De ble jo tvangssammenslått med Kristiansand. Hvis alle Kristiansandere også skal stemme så blir jo glatt lille Søgne overkjørt såklart.
Så det at demokratiet bestemmer gjelder kun når det passer deg?
Hvis kommunen min vil legge en ny kloakkledning i gata, og dette medfører at det blir ulempe og økte kostnader for oss i gata, kan vi da kreve en folkeavstemning lokalt i gata for å stoppe dette?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: tor jun 16, 2022 7:21 pm Søgne,Sogndalen og Kristiansand var faktisk en av de mer logiske, burde riktignok tatt med seg Lillesand i samme dragsug på andre siden, og kanskje også Vennesla.
Aner ikke. Kjenner ikke forholdene der godt nok. Og jeg er ikke imot sammenslåinger mot tvang. Bare en prosess som fremstår så totalt tilfeldig og til tider irrasjonell som det som ble gjennomført under Erna. Skal ikke forundre meg om hvem som styrte politisk i ulike kommuner som var potensielle tvangssammenslåinger var utslagsgivende for hvem som faktisk ble tvangssammenslått eller ikke.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 7:23 pm
Canucks skrev: tor jun 16, 2022 7:21 pm Søgne,Sogndalen og Kristiansand var faktisk en av de mer logiske, burde riktignok tatt med seg Lillesand i samme dragsug på andre siden, og kanskje også Vennesla.
Aner ikke. Kjenner ikke forholdene der godt nok. Og jeg er ikke imot sammenslåinger mot tvang. Bare en prosess som fremstår så totalt tilfeldig og til tider irrasjonell som det som ble gjennomført under Erna. Skal ikke forundre meg om hvem som styrte politisk i ulike kommuner som var potensielle tvangssammenslåinger var utslagsgivende for hvem som faktisk ble tvangssammenslått eller ikke.
Søgne har byttet mellom AP og Høyre, og vært langt mer en Høyre-kommune, Sogndalen er ikke noe utpreget dårlig kommune for de borgerlige heller historisk sett, så det er ikke slik at i alle fall med disse at Høyre fjernet to blodrøde kommuner og innlemmet de under tradisjonelt sett borgerlige Kristiansand. Sistnevnte har ritkignok også tradisjonelt sett vært ganske borgerlig.

Jeg tror rett og slett at sammenslåingene bare var random, men dette er riktignok en av de som henger mest sammen, og Støre har som sagt skapt mye problemer selv her med dårlig politisk arbeid, og en kan skjønne at Kristiansand AP reagerer som de gjør basert på hva slags info de har fått. De har jo til og med vist kviteringene sine, men de burde nok holdt kjeft på vegne av partiet, men lokalt er Kristiansand Ap politisk dødt nå, og dette blir som Høyre på Andøya.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:22 pm
Corvus skrev: tor jun 16, 2022 7:10 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:04 pm Er det demokrati når noen motstandere av en sak får presset igjennom en folkeavstemning, når demokratiet har besluttet at det ikke skal skje?
Noen er altså misfornøyd med at de må til kristiansand sentrum for spørsmål om selvangivelser, feil med søppeltømming og levere søknad om å få bygge ut huset.....?

Demokratiet er at et flertall bestemmer. Og noen ganger faller det ikke i god jord for alle.

Jeg er misfornøyd med strømpriser og bensinpriser. Kan jeg samle noen underskrifter og kreve folkeavstemning? Eller skal jeg akseptere at et flertall blandt de folkevalgte bestemmer at det skal være slik.

Kom igjen. Det er ikke 1950 lengre. Ting kan sentraliseres. Vi må akseptere det demokratiet bestemmer. Ikke presses av sutrekopper.
Skal man først ha en folkeavstemning, så må det jo selvsagt bare være for Søgne og Sogndalenfolk. De ble jo tvangssammenslått med Kristiansand. Hvis alle Kristiansandere også skal stemme så blir jo glatt lille Søgne overkjørt såklart.
Så det at demokratiet bestemmer gjelder kun når det passer deg?
Nei, jeg er veldig for at demokratiet i Søgne og Sogndalen skal få bestemme om de vil bli eller ut.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Corvus skrev: tor jun 16, 2022 9:19 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 7:22 pm
Corvus skrev: tor jun 16, 2022 7:10 pm

Skal man først ha en folkeavstemning, så må det jo selvsagt bare være for Søgne og Sogndalenfolk. De ble jo tvangssammenslått med Kristiansand. Hvis alle Kristiansandere også skal stemme så blir jo glatt lille Søgne overkjørt såklart.
Så det at demokratiet bestemmer gjelder kun når det passer deg?
Nei, jeg er veldig for at demokratiet i Søgne og Sogndalen skal få bestemme om de vil bli eller ut.
Så den demokratiske beslutning stortinget tok skal nulles ut....som udemokratisk.
Hmm. Da blir landet vanskelig å styres.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 10:10 pm Så den demokratiske beslutning stortinget tok skal nulles ut....som udemokratisk.
Hmm. Da blir landet vanskelig å styres.
Så en avgjørelse tatt i en stortingsperiode kan aldri omgjøres på et senere tidspunkt?

Og hvorfor er det demokratisk at Stortingets flertall i forrige periode tvangssammenslo Søgne mot flertallet i den gamle kommunen, mens flertallet i dagens regjering faktisk vil la dem få en ny sjanse til å bestemme selv? Logikken henger ikke på greip i det hele tatt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 10:14 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 10:10 pm Så den demokratiske beslutning stortinget tok skal nulles ut....som udemokratisk.
Hmm. Da blir landet vanskelig å styres.
Så en avgjørelse tatt i en stortingsperiode kan aldri omgjøres på det senere tidspunkt?

Og hvorfor er det demokratisk at Stortingets flertall i forrige periode tvangssammenslo Søgne mot flertallet i den gamle kommunen, mens flertallet i dagens regjering faktisk vil la dem få en ny sjanse til å bestemme selv? Logikken henger ikke på greip i det hele tatt.
Jo jøss. Alt kan omgjøres nårsomhelst. Men jeg er uenig i at de ble slått sammen på en udemokratisk måte. Noen ganger blir ting påtvunget oss av demokratiet.

Men det ser unektelig komisk ut når det kun er dem som er imot som skal få stemme.
Lag en faktor da, slik at alle stemmeberettigede i en kommune får lov å si sin mening. Hver stemme teller, men altså ulik verdi som beregnes ut fra innbyggertall.
Kanskje det vil vise ar gamle kristiansandere ønsker dem vekk.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 10:14 pm
Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 10:10 pm Så den demokratiske beslutning stortinget tok skal nulles ut....som udemokratisk.
Hmm. Da blir landet vanskelig å styres.
Så en avgjørelse tatt i en stortingsperiode kan aldri omgjøres på et senere tidspunkt?

Og hvorfor er det demokratisk at Stortingets flertall i forrige periode tvangssammenslo Søgne mot flertallet i den gamle kommunen, mens flertallet i dagens regjering faktisk vil la dem få en ny sjanse til å bestemme selv? Logikken henger ikke på greip i det hele tatt.
Hvorfor skal regjeringen kjøre slike avsteminger på utvalgte tilfeldige steder? men ikke kjøre det over alt, samme regjering som også gikk inn for å løse opp ymse fylker også, men som valgte og ignorere en i Innlandet(heldigvis) og gikk musestille om folkeavstemningen i Aust Agder(65% stemte mot et samlet Agder), heldigvis der også etter min mening.

Oppløsningene som nå skjer fremstår også som like tilfeldige og vilkårlige også hvor SP føler for det, akkurat som når Høyre gjorde sin reform også forsåvidt, så hele reverseringsregjeringen er like tilfeldig som den foregående med andre ord.
Sist redigert av Canucks den tor jun 16, 2022 10:26 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 10:23 pm Jo jøss. Alt kan omgjøres nårsomhelst. Men jeg er uenig i at de ble slått sammen på en udemokratisk måte. Noen ganger blir ting påtvunget oss av demokratiet.

Men det ser unektelig komisk ut når det kun er dem som er imot som skal få stemme.
Lag en faktor da, slik at alle stemmeberettigede i en kommune får lov å si sin mening. Hver stemme teller, men altså ulik verdi som beregnes ut fra innbyggertall.
Kanskje det vil vise ar gamle kristiansandere ønsker dem vekk.
Det som er komisk er logikken til de som mener at det som skjer nå er så galt. Den er mildt sagt tynn.

Jeg har ingenting imot tvangssammenslåinger av kommuner, men det bør skje på en ganske mye mer ryddig og entydig måte enn det som skjedde under Erna.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: tor jun 16, 2022 10:25 pm Hvorfor skal regjeringen kjøre slike avsteminger på utvalgte tilfeldige steder? men ikke kjøre det over alt, samme regjering som også gikk inn for å løse opp ymse fylker også, men som valgte og ignorere en i Innlandet(heldigvis) og gikk musestille om folkeavstemningen i Aust Agder(65% stemte mot et samlet Agder), heldigvis der også etter min mening.

Oppløsningene som nå skjer fremstår også som like tilfeldige og vilkårlige også hvor SP føler for det, akkurat som når Høyre gjorde sin reform også forsåvidt.
Det kan godt være. Egentlig burde man startet prosessen delvis på nytt igjen. Og ikke gjennomført en så fette uryddig prosess som det som skjedde under Erna. Både for fylker og kommuner.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 10:27 pm Det kan godt være. Egentlig burde man startet prosessen delvis på nytt igjen. Og ikke gjennomført en så fette uryddig prosess som det som skjedde under Erna. Både for fylker og kommuner.
Det er jeg enig i, men man burde ikke begynt med å løse opp igjen fylker og kommuner som en del av det, man burde bare frøset ting som det er for øyeblikket, også kjøre overgangen fra det Erna hadde til en riktig ting, ikke gå et steg tilbake fra en feil til en annen feil for så og endre til en tredje løsning, men det skjer ikke med dagens regjering heller, da SP helst skulle sett at ethvert lite uthus hadde egen kommune, og sikkert også helst eget fylke også, selv skulle jeg sett at regionsreformen ble mer likt det som Høyre faktisk ønsket selv, altså fjerne dagens fylker, og ikke den løsningen de kom med på vegne av sine partnere, men det blir en litt annen diskusjon.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Canucks skrev: tor jun 16, 2022 10:30 pm
KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 10:27 pm Det kan godt være. Egentlig burde man startet prosessen delvis på nytt igjen. Og ikke gjennomført en så fette uryddig prosess som det som skjedde under Erna. Både for fylker og kommuner.
Det er jeg enig i, men man burde ikke begynt med å løse opp igjen fylker og kommuner som en del av det, man burde bare frøset ting som det er for øyeblikket, også kjøre overgangen fra det Erna hadde til en riktig ting, ikke gå et steg tilbake fra en feil til en annen feil for så og endre til en tredje løsning, men det skjer ikke med dagens regjering heller, da SP helst skulle sett at ethvert lite uthus hadde egen kommune, og sikkert også helst eget fylke også, selv skulle jeg sett at regionsreformen ble mer likt det som Høyre faktisk ønsket selv, altså fjerne dagens fylker, og ikke den løsningen de kom med på vegne av sine partnere, men det blir en litt annen diskusjon.
Oy, du må være ond.
Det er vel aldri stuerent å ha samme ønske som erna opprinnelig hadde....

😜

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: tor jun 16, 2022 10:30 pm Det er jeg enig i, men man burde ikke begynt med å løse opp igjen fylker og kommuner som en del av det, man burde bare frøset ting som det er for øyeblikket, også kjøre overgangen fra det Erna hadde til en riktig ting, ikke gå et steg tilbake fra en feil til en annen feil for så og endre til en tredje løsning, men det skjer ikke med dagens regjering heller, da SP helst skulle sett at ethvert lite uthus hadde egen kommune, og sikkert også helst eget fylke også, selv skulle jeg sett at regionsreformen ble mer likt det som Høyre faktisk ønsket selv, altså fjerne dagens fylker, og ikke den løsningen de kom med på vegne av sine partnere, men det blir en litt annen diskusjon.
Jeg er for en mer balansert tilnærming. Hadde man fjernet fylkene og redusert til så få som 60-70 kommuner, ville det blitt tidenes sentraliseringsprosess i Norge. Deler av dagens oppgaver til fylkene ville forsvunnet til Oslo, og nye kommunesentre ville sugd funksjoner fra mindre og tidligere kommuner. F.eks ville de mest ivrige i Kristiansund sammenslå hele Nordmøre til en kommune (mest fordi de trodde at de da ville stå sterkere i "kampen mot Molde"). Dette ville på sikt utelukkende bidratt til å trekke funksjoner fra indre Nordmøre som Surnadal og Sunndal og utover til Kristiansund. I løpet av et tiår eller to ville den indre delen ganske sikkert mistet minst et tresifret administrative arbeidsplasser, mens Kristiansund ville økt med et tilsvarende antall.

Å være overivrig når først noe skal gjøres er definitivt en ganske norsk ting. Det gjenspeiler seg i alle sammenslåingsprosesser de siste årene fra kommuner og fylker til UH-sektoren.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Bjoro33 skrev: tor jun 16, 2022 10:35 pm
Canucks skrev: tor jun 16, 2022 10:30 pm
KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 10:27 pm Det kan godt være. Egentlig burde man startet prosessen delvis på nytt igjen. Og ikke gjennomført en så fette uryddig prosess som det som skjedde under Erna. Både for fylker og kommuner.
Det er jeg enig i, men man burde ikke begynt med å løse opp igjen fylker og kommuner som en del av det, man burde bare frøset ting som det er for øyeblikket, også kjøre overgangen fra det Erna hadde til en riktig ting, ikke gå et steg tilbake fra en feil til en annen feil for så og endre til en tredje løsning, men det skjer ikke med dagens regjering heller, da SP helst skulle sett at ethvert lite uthus hadde egen kommune, og sikkert også helst eget fylke også, selv skulle jeg sett at regionsreformen ble mer likt det som Høyre faktisk ønsket selv, altså fjerne dagens fylker, og ikke den løsningen de kom med på vegne av sine partnere, men det blir en litt annen diskusjon.
Oy, du må være ond.
Det er vel aldri stuerent å ha samme ønske som erna opprinnelig hadde....

😜
Erna sitt opprinnlige ønske for reform var faktisk ikke så galt, men det ble kuppet av et par småpartier som Erna måtte forhandle med, og da ignorerte man hele utvalget, og endte opp med noe som så ut som det var tegnet opp på et nachspiel.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: tor jun 16, 2022 10:37 pm Erna sitt opprinnlige ønske for reform var faktisk ikke så galt
Hva var dette ønsket?

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Corvus skrev: tor jun 16, 2022 9:19 pm Nei, jeg er veldig for at demokratiet i Søgne og Sogndalen skal få bestemme om de vil bli eller ut.
Burde ikke resten av landet få være med å stemme også? Det er tross alt vi som må betale oppløsningen og deretter betale for driften av småkommunene.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 10:40 pm
Canucks skrev: tor jun 16, 2022 10:37 pm Erna sitt opprinnlige ønske for reform var faktisk ikke så galt
Hva var dette ønsket?
Kort oppsummert uten å trekke det for langt fra diskusjonen om Krsand. Fjerning av dagens fylker, og regioner ikke ulikt det du ytret deg skeptisk til, med regioner og kun ett lag uten stat, fylke så kommune.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9 ... sand-saken

Andre AP-ordførere gir sin støtte til Kristiansand, for et sirkus dette er for AP, Støre har mistet garderoben fullstendig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: fre jun 17, 2022 9:19 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9 ... sand-saken

Andre AP-ordførere gir sin støtte til Kristiansand, for et sirkus dette er for AP, Støre har mistet garderoben fullstendig.
Festlig. Ordførerne i Norges største, nest største, tredje største, fjerde største og syvende største kommune gir sin støtte til Norges sjette største kommune i en sak om lokaldemokratiet. Når hele saken egentlig i første omgang dreier seg om at lokaldemokratiet i forrige omgang ble overkjørt fra staten. Absurditeten er total.

Everenga

Legg inn av Everenga »

KongOlav2 skrev: fre jun 17, 2022 9:29 am Absurditeten er total.
Vi slåss med høy moral. For Nooooooooooorge. :lol:

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Harduetforslag skrev: ons jun 15, 2022 6:43 pm
Sisyfos skrev: tir jun 14, 2022 4:53 pm
Starstruck skrev: man jun 13, 2022 11:09 pm

Mener du at innbyggerne i nabokommunene skal bestemme om Kristiansand by skal være del av nabokommunene?
Selvfølgelig. Gamle Kristiansand skal ikke få tvinge seg på de to andre kommunene om disse ikke ønsker dette. Om du treffer et menneske du ønsker å gifte deg med og dette mennesket ikke ønsker å gifte seg med deg så må det nesten være det mennesket som ikke ønsker giftermålet som en spør og som må få bestemme, for å trekke en analogi. Derfor er det ikke interessant å spørre velgerne i Kristiansand om dette.
Det høres ut so en særdeles dårlig analogi i all den tid det ikke er all verdens til felles trekk.
Kanskje var det en dårlig analogi. Men reaksjonene i Kristiansand er helt tullete og vel så det. Tenk å gå helt av skaftet bare fordi to tvangsinnlemmede kommuner omsider skal få lov til å si om de vil fortsette å være tvangsinnlemmede. Ko-ko sier gjøken.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvis-d ... e/76377954

Og sirkuset fortsetter, mer og mer som tyder på at ordføreren i Kristiansand har blitt ført bak lyset av Støre i denne saken, og at det har vært hemmelige avtaler på spill mellom AP og SP.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Sisyfos skrev: fre jun 17, 2022 11:33 am
Harduetforslag skrev: ons jun 15, 2022 6:43 pm
Sisyfos skrev: tir jun 14, 2022 4:53 pm

Selvfølgelig. Gamle Kristiansand skal ikke få tvinge seg på de to andre kommunene om disse ikke ønsker dette. Om du treffer et menneske du ønsker å gifte deg med og dette mennesket ikke ønsker å gifte seg med deg så må det nesten være det mennesket som ikke ønsker giftermålet som en spør og som må få bestemme, for å trekke en analogi. Derfor er det ikke interessant å spørre velgerne i Kristiansand om dette.
Det høres ut so en særdeles dårlig analogi i all den tid det ikke er all verdens til felles trekk.
Kanskje var det en dårlig analogi. Men reaksjonene i Kristiansand er helt tullete og vel så det. Tenk å gå helt av skaftet bare fordi to tvangsinnlemmede kommuner omsider skal få lov til å si om de vil fortsette å være tvangsinnlemmede. Ko-ko sier gjøken.
De er ikke tvunget sammen av kjærlighet, de er tvunget sammen av praktiske årsaker som skulle komme innbyggerne og staten til gode. Så kan man klage så mye man vil på prosessen om å slå sammen kommunene til å begynne med, at det blir benyttet tvang er jo alt annet enn overraskende i all den tid folk bare er bekymret for egne stillinger. Man er mer bekymret for egen posisjon enn å gjøre det rette. Det er et behov for å ytterligere redusere antall kommuner. Hva er snittet nå, omtrent halvparten i kommunene det gjelder som ikke engang gidder å stemme? Imponerende.

Personlig så synes jeg jo det er ganske så begredelig at man skal bruke sinnsvake summer på dette, og hva det vil koste i etterkant er jo et åpent spørsmål. Det er jo ikke som om det er få andre ting regjeringen kunne prioritert milliardbeløp på istedenfor å gjenreise kommuner.

Er det ingen voksne hjemme? Støre har ikke nok tyngde og det fremstår jo som om han blir overkjørt av SP hver eneste bidige gang det er noe på tapeten. Det er jo ikke direkte overraskende, Støre som helseminister var jo en katastrofe hvor han ikke evnet å sette sluttstrek rundt sykehuset og bare sendte problemstillingen videre. Smått håpløst. Tipper Støre har en enorm faglig kunnskap og oversikt, men han mangler rett og slett evnen til å skjære gjennom og ta styringen, legger man til at SP faller på meningsmålingene og at de hele tiden har behov for en seier så blir det lite annet enn en dårlig kombinasjon.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Tullekoppen skrev: tor jun 16, 2022 10:53 pm
Corvus skrev: tor jun 16, 2022 9:19 pm Nei, jeg er veldig for at demokratiet i Søgne og Sogndalen skal få bestemme om de vil bli eller ut.
Burde ikke resten av landet få være med å stemme også? Det er tross alt vi som må betale oppløsningen og deretter betale for driften av småkommunene.
Joda, skal "gamle" Kristiansand stemme, så kan jo like gjerne resten av Norge stemme også.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Canucks skrev: fre jun 17, 2022 11:43 am https://www.dagbladet.no/nyheter/hvis-d ... e/76377954

Og sirkuset fortsetter, mer og mer som tyder på at ordføreren i Kristiansand har blitt ført bak lyset av Støre i denne saken, og at det har vært hemmelige avtaler på spill mellom AP og SP.
Bare det at det benyttes slike B-protokoller i regjering, irriterer meg.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Stjerten skrev: søn jun 19, 2022 7:20 am
Canucks skrev: fre jun 17, 2022 11:43 am https://www.dagbladet.no/nyheter/hvis-d ... e/76377954

Og sirkuset fortsetter, mer og mer som tyder på at ordføreren i Kristiansand har blitt ført bak lyset av Støre i denne saken, og at det har vært hemmelige avtaler på spill mellom AP og SP.
Bare det at det benyttes slike B-protokoller i regjering, irriterer meg.
Og at Støre nekter å kommentere saken. Hvor lenge tror han egentlig at han bare kan løpe fra saken. Samme strategi som med strøm, drivstoff og inflasjonen.. ignorere det til det kanskje går over? Flott regjering vi har..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»