Streik mot høyrepolitikk
Streik mot høyrepolitikk
I dag streiker togpersonell mot at regjeringen fører høyrepolitikk.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... et-tirsdag
Begynner det å butte i mot for markedskreftene?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... et-tirsdag
Begynner det å butte i mot for markedskreftene?
Det er ikke markedskreftene som styrer jernbanen i Norge. Hadde det vært det hadde vi hatt langt færre ruter og linjer. Stort sett bare ruter inn i de store byene ville vært levedyktige.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:45 am I dag streiker togpersonell mot at regjeringen fører høyrepolitikk.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... et-tirsdag
Begynner det å butte i mot for markedskreftene?
Jernbane er nemlig ikke noe å bli rik på i Norge i et et fritt marked.
Konkurranseutsetting og privatisering har vel med markedskrefter og høyrepolitikk å gjøre?oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:52 amDet er ikke markedskreftene som styrer jernbanen i Norge. Hadde det vært det hadde vi hatt langt færre ruter og linjer. Stort sett bare ruter inn i de store byene ville vært levedyktige.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:45 am I dag streiker togpersonell mot at regjeringen fører høyrepolitikk.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... et-tirsdag
Begynner det å butte i mot for markedskreftene?
Jernbane er nemlig ikke noe å bli rik på i Norge i et et fritt marked.
Ja, men det hjelper lite når resten av infrastrukturen er eid av det offentlige og er politisk styrt. Og når det er overføringer i alle retninger.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:57 amKonkurranseutsetting og privatisering har vel med markedskrefter og høyrepolitikk å gjøre?oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:52 amDet er ikke markedskreftene som styrer jernbanen i Norge. Hadde det vært det hadde vi hatt langt færre ruter og linjer. Stort sett bare ruter inn i de store byene ville vært levedyktige.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:45 am I dag streiker togpersonell mot at regjeringen fører høyrepolitikk.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... et-tirsdag
Begynner det å butte i mot for markedskreftene?
Jernbane er nemlig ikke noe å bli rik på i Norge i et et fritt marked.
Som så mye annet i Norge er dette korporativisme . En blanding av stat og markedskrefter. Men i en næring som jernbane fungerer det veldig dårlig. Private selskap bruker mesteparten av tiden sin og mye ressurser på å prøve å påvirke politiske avgjørelser fordi disse er så viktige for inntjeningen.
Enten må det være helt statstyrt eller så får man la markedet slippe helt fri. Det siste alternativet vil gi oss jernbane kun der hvor det er levedyktig. Hvilket jo er bra.
Vel, jeg konstaterer at togpersonellet streiker i dag i mot høyrepolitikken som blir ført, så kan det vel diskuteres hva som er bra for samfunnet.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 10:09 amJa, men det hjelper lite når resten av infrastrukturen er eid av det offentlige og er politisk styrt. Og når det er overføringer i alle retninger.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:57 amKonkurranseutsetting og privatisering har vel med markedskrefter og høyrepolitikk å gjøre?oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:52 am
Det er ikke markedskreftene som styrer jernbanen i Norge. Hadde det vært det hadde vi hatt langt færre ruter og linjer. Stort sett bare ruter inn i de store byene ville vært levedyktige.
Jernbane er nemlig ikke noe å bli rik på i Norge i et et fritt marked.
Som så mye annet i Norge er dette korporativisme . En blanding av stat og markedskrefter. Men i en næring som jernbane fungerer det veldig dårlig. Private selskap bruker mesteparten av tiden sin og mye ressurser på å prøve å påvirke politiske avgjørelser fordi disse er så viktige for inntjeningen.
Enten må det være helt statstyrt eller så får man la markedet slippe helt fri. Det siste alternativet vil gi oss jernbane kun der hvor det er levedyktig. Hvilket jo er bra.
At de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:09 amVel, jeg konstaterer at togpersonellet streiker i dag i mot høyrepolitikken som blir ført, så kan det vel diskuteres hva som er bra for samfunnet.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 10:09 amJa, men det hjelper lite når resten av infrastrukturen er eid av det offentlige og er politisk styrt. Og når det er overføringer i alle retninger.
Som så mye annet i Norge er dette korporativisme . En blanding av stat og markedskrefter. Men i en næring som jernbane fungerer det veldig dårlig. Private selskap bruker mesteparten av tiden sin og mye ressurser på å prøve å påvirke politiske avgjørelser fordi disse er så viktige for inntjeningen.
Enten må det være helt statstyrt eller så får man la markedet slippe helt fri. Det siste alternativet vil gi oss jernbane kun der hvor det er levedyktig. Hvilket jo er bra.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir jun 14, 2022 12:07 pm, redigert 1 gang totalt.
Jeg vil ha ETT statlig selskap som kjører ALLE tog i landet, og ETT statlig selskap som bygger skinner.
Det er å foretrekke, for da har jo vi folket, gjennom politikerne, MAKT til å få en jernbane som er samfunnsmessig best.fargeblind skrev: ↑tir jun 14, 2022 12:06 pm Jeg vil ha ETT statlig selskap som kjører ALLE tog i landet, og ETT statlig selskap som bygger skinner.
Overlater man makten til private ligger hensynet på selskapenes inntjening, og da kommer jo samfunnsinteressene i bakgrunnen.
Dette nailet det for min del og jeg er bare så enig.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:54 amAt de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:09 amVel, jeg konstaterer at togpersonellet streiker i dag i mot høyrepolitikken som blir ført, så kan det vel diskuteres hva som er bra for samfunnet.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 10:09 am
Ja, men det hjelper lite når resten av infrastrukturen er eid av det offentlige og er politisk styrt. Og når det er overføringer i alle retninger.
Som så mye annet i Norge er dette korporativisme . En blanding av stat og markedskrefter. Men i en næring som jernbane fungerer det veldig dårlig. Private selskap bruker mesteparten av tiden sin og mye ressurser på å prøve å påvirke politiske avgjørelser fordi disse er så viktige for inntjeningen.
Enten må det være helt statstyrt eller så får man la markedet slippe helt fri. Det siste alternativet vil gi oss jernbane kun der hvor det er levedyktig. Hvilket jo er bra.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Jeg merker dette i og rundt Oslo hvor t-bane, buss og trikk foretrekkes foran tog.
Et hav av avganger i forhold, effektive stasjoner, langt mer pålitelige tjenester.
Jernbane i Norge burde i stor grad skrinlegges for framtiden.
Ikke rart at ting ikke fungerer her i Norge når EU-manien til ErnaJonas slår ut i praksis. Å legge seg under EU-regelverk er lite lurt når forholdene i Norge er så forskjellige på mange områder.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:54 amAt de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:09 amVel, jeg konstaterer at togpersonellet streiker i dag i mot høyrepolitikken som blir ført, så kan det vel diskuteres hva som er bra for samfunnet.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 10:09 am
Ja, men det hjelper lite når resten av infrastrukturen er eid av det offentlige og er politisk styrt. Og når det er overføringer i alle retninger.
Som så mye annet i Norge er dette korporativisme . En blanding av stat og markedskrefter. Men i en næring som jernbane fungerer det veldig dårlig. Private selskap bruker mesteparten av tiden sin og mye ressurser på å prøve å påvirke politiske avgjørelser fordi disse er så viktige for inntjeningen.
Enten må det være helt statstyrt eller så får man la markedet slippe helt fri. Det siste alternativet vil gi oss jernbane kun der hvor det er levedyktig. Hvilket jo er bra.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Hvem som har rett vedr. jernbane er vel avhengig av øynene som ser, togpersonellet streiker hvertfall mot høyrepolitikken som føres.
Du nevner forskjellige former for transport. Buss dekker persontransport på vei, korte og lange distanser. Trikk og t-bane dekker skinnegående persontransport på relativt korte distanser i og nær byer med stort folketall, mens tog er skinnegående transport av personer og gods overveiende på lengre distanser.peraleks skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:10 pmDette nailet det for min del og jeg er bare så enig.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:54 amAt de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Jeg merker dette i og rundt Oslo hvor t-bane, buss og trikk foretrekkes foran tog.
Et hav av avganger i forhold, effektive stasjoner, langt mer pålitelige tjenester.
Jernbane i Norge burde i stor grad skrinlegges for framtiden.
Dette er former for transport som i stor grad ikke lettvint kan erstatte hverandre, det er vel derfor de eksisterer. Nå kan jo hensynet til klima endre på hvordan vi prioriterer transportbehovet fremover. Uansett mener jeg at det er myndighetene i et land som må bestemme utviklingen av transportsystemer, og ikke private selskaper som har andre interesser enn de rent samfunnsmessige.
Forholdene i Norge er veldig ulike de i mange EU-land ja. Og akkurat det betyr at det ikke burde bygges jernbane i Norge i det hele tatt, utenom de store byene. Det er alt for dyrt. Og det finnes mange andre mye bedre alternativer. Å la oss betale dyrt igjennom skatteseddelen for å oppretteholde den dårligste løsningen blir bare for dumt.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:11 pmIkke rart at ting ikke fungerer her i Norge når EU-manien til ErnaJonas slår ut i praksis. Å legge seg under EU-regelverk er lite lurt når forholdene i Norge er så forskjellige på mange områder.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:54 amAt de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Hvem som har rett vedr. jernbane er vel avhengig av øynene som ser, togpersonellet streiker hvertfall mot høyrepolitikken som føres.
Ikke er tog miljøvenlige heller. Det er bare en myte.
Tilbøyelig til å være enig i noe av det du skriver, men vi må huske på at tog også frakter gods over store avstander. Nå ligger skinnene der og bør utnyttes både til transport av gods og personer. I disse tider bør tog være el.drevet, og det meste av menneskelig aktivitet er ikke bra for klimaet.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 2:07 pmForholdene i Norge er veldig ulike de i mange EU-land ja. Og akkurat det betyr at det ikke burde bygges jernbane i Norge i det hele tatt, utenom de store byene. Det er alt for dyrt. Og det finnes mange andre mye bedre alternativer. Å la oss betale dyrt igjennom skatteseddelen for å oppretteholde den dårligste løsningen blir bare for dumt.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:11 pmIkke rart at ting ikke fungerer her i Norge når EU-manien til ErnaJonas slår ut i praksis. Å legge seg under EU-regelverk er lite lurt når forholdene i Norge er så forskjellige på mange områder.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:54 am
At de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Hvem som har rett vedr. jernbane er vel avhengig av øynene som ser, togpersonellet streiker hvertfall mot høyrepolitikken som føres.
Ikke er tog miljøvenlige heller. Det er bare en myte.
Det vi har i dag av linjer kan benyttes til godstransport, samtidig som man flytter brukere over på andre transportmidler.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:28 pmDu nevner forskjellige former for transport. Buss dekker persontransport på vei, korte og lange distanser. Trikk og t-bane dekker skinnegående persontransport på relativt korte distanser i og nær byer med stort folketall, mens tog er skinnegående transport av personer og gods overveiende på lengre distanser.peraleks skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:10 pmDette nailet det for min del og jeg er bare så enig.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 11:54 am
At de streiker mot det de oppfatter som "høyrepolitikk" betyr jo veldig lite. Det er uansett Ap og Sp sin politikk. At de bruker sin streikerett er jo helt OK, men de har ikke nødvendigvis rett i sine tanker om hvordan jernbanen bør bli drevet.
Poenget mitt er at det er på tide å stikke fingren i jorda. Jernbane er en gammel oppfinnelse. Den er lite anvendelig i et land som Norge. Vi er for få, har for mye terreng og for tøft vær.
Overlater man jernbanesatsingen til markedet vil det snart vise seg. Men nå holder man liv i et nesten dødt system, med en rekke omorganiseringer, men hvor hovedinntekten kommer fra statskassen.
Det finne langt mer effektive og lønnsomme samferdselsprosjekt enn jernbane i Norge hvor pengene heller burde kanaliseres.
Jeg merker dette i og rundt Oslo hvor t-bane, buss og trikk foretrekkes foran tog.
Et hav av avganger i forhold, effektive stasjoner, langt mer pålitelige tjenester.
Jernbane i Norge burde i stor grad skrinlegges for framtiden.
Dette er former for transport som i stor grad ikke lettvint kan erstatte hverandre, det er vel derfor de eksisterer. Nå kan jo hensynet til klima endre på hvordan vi prioriterer transportbehovet fremover. Uansett mener jeg at det er myndighetene i et land som må bestemme utviklingen av transportsystemer, og ikke private selskaper som har andre interesser enn de rent samfunnsmessige.
Det blir som Oddvar skriver her, hadde man latt det være opp til private så hadde store deler av dagens linjer blitt nedlagt for persontrafikk.
Det kan vel ikke være et mål pr. nå om å legge ned persontransporten med tog. Årsaken til dagens streik er fortsatt oppstykking og bruk av markedskrefter, at høyrepolitikken fortsetter av dagens regjering. Sitat fra linken i trådstarten:peraleks skrev: ↑tir jun 14, 2022 4:56 pmDet vi har i dag av linjer kan benyttes til godstransport, samtidig som man flytter brukere over på andre transportmidler.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:28 pmDu nevner forskjellige former for transport. Buss dekker persontransport på vei, korte og lange distanser. Trikk og t-bane dekker skinnegående persontransport på relativt korte distanser i og nær byer med stort folketall, mens tog er skinnegående transport av personer og gods overveiende på lengre distanser.peraleks skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:10 pm
Dette nailet det for min del og jeg er bare så enig.
Jeg merker dette i og rundt Oslo hvor t-bane, buss og trikk foretrekkes foran tog.
Et hav av avganger i forhold, effektive stasjoner, langt mer pålitelige tjenester.
Jernbane i Norge burde i stor grad skrinlegges for framtiden.
Dette er former for transport som i stor grad ikke lettvint kan erstatte hverandre, det er vel derfor de eksisterer. Nå kan jo hensynet til klima endre på hvordan vi prioriterer transportbehovet fremover. Uansett mener jeg at det er myndighetene i et land som må bestemme utviklingen av transportsystemer, og ikke private selskaper som har andre interesser enn de rent samfunnsmessige.
Det blir som Oddvar skriver her, hadde man latt det være opp til private så hadde store deler av dagens linjer blitt nedlagt for persontrafikk.
"– Oppdeling av togproduksjonen i og rundt Oslo er ingen god idé. De ansattes organisasjoner føler seg ført bak lyset. Hvem kunne gjette at troen på markedskreftenes fortreffelighet har et så solid fundament i departementer og direktorater, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) krever at regjeringen jobber for en samlet jernbane, ikke en stykkevis og delt.
– Denne streiken handler om at hele dette sirkuset med oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering må stanses, og at Norge skal få en effektiv jernbane til det beste for passasjerene og de ansatte, sier Rolf Ringdal."
Jeg mistenker at hvis man hadde latt markedet gjøre sitt i forhold til tog så hadde man fort kun endt opp med ganske lokale innfartsårer inn til Bergen/Oslo som faktisk var lønnsome, dette er igjen en kabal jeg tror man kunne løst vesentlig mye bedre med flere t-bane/buss- strekninger igjen.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 5:32 pmDet kan vel ikke være et mål pr. nå om å legge ned persontransporten med tog. Årsaken til dagens streik er fortsatt oppstykking og bruk av markedskrefter, at høyrepolitikken fortsetter av dagens regjering. Sitat fra linken i trådstarten:peraleks skrev: ↑tir jun 14, 2022 4:56 pmDet vi har i dag av linjer kan benyttes til godstransport, samtidig som man flytter brukere over på andre transportmidler.hauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:28 pm
Du nevner forskjellige former for transport. Buss dekker persontransport på vei, korte og lange distanser. Trikk og t-bane dekker skinnegående persontransport på relativt korte distanser i og nær byer med stort folketall, mens tog er skinnegående transport av personer og gods overveiende på lengre distanser.
Dette er former for transport som i stor grad ikke lettvint kan erstatte hverandre, det er vel derfor de eksisterer. Nå kan jo hensynet til klima endre på hvordan vi prioriterer transportbehovet fremover. Uansett mener jeg at det er myndighetene i et land som må bestemme utviklingen av transportsystemer, og ikke private selskaper som har andre interesser enn de rent samfunnsmessige.
Det blir som Oddvar skriver her, hadde man latt det være opp til private så hadde store deler av dagens linjer blitt nedlagt for persontrafikk.
"– Oppdeling av togproduksjonen i og rundt Oslo er ingen god idé. De ansattes organisasjoner føler seg ført bak lyset. Hvem kunne gjette at troen på markedskreftenes fortreffelighet har et så solid fundament i departementer og direktorater, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) krever at regjeringen jobber for en samlet jernbane, ikke en stykkevis og delt.
– Denne streiken handler om at hele dette sirkuset med oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering må stanses, og at Norge skal få en effektiv jernbane til det beste for passasjerene og de ansatte, sier Rolf Ringdal."
Ergo hadde man i praksis sittet med en fremtidig løsning som ikke tok for seg persontransport med tog.
Så spørs det hvor mange hundretalls milliarder befolkningen da ville fått i økte skatter, om staten skulle subsidiere jernbanen og alt annet som er totalt avhengige av store subsidierhauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:04 pmDet er å foretrekke, for da har jo vi folket, gjennom politikerne, MAKT til å få en jernbane som er samfunnsmessig best.fargeblind skrev: ↑tir jun 14, 2022 12:06 pm Jeg vil ha ETT statlig selskap som kjører ALLE tog i landet, og ETT statlig selskap som bygger skinner.
Overlater man makten til private ligger hensynet på selskapenes inntjening, og da kommer jo samfunnsinteressene i bakgrunnen.
Vi hadde vel det endel tiår. Husker ikke om det var kjempesuksess eller ikke...fargeblind skrev: ↑tir jun 14, 2022 12:06 pm Jeg vil ha ETT statlig selskap som kjører ALLE tog i landet, og ETT statlig selskap som bygger skinner.
....men utvikling vet jeg det var lite av. Og det er vel noe av grunnen til at det daglig er jordfeil, togstans, solslyng og regnvær.
Det ble vel snaut bedre av at Brundtland/Jagland begynnte oppsplittingen av norges statsbaner.
Tja, staten har jo utgifter og inntekter, og så vidt jeg kjenner til driftes jernbanen nå av en rekke forskjellige statlige selskaper. Hvis jeg ikke tar feil drives de av statlige bevilgninger. Hvis staten skal få særlig økte utgifter må virksomhetene utvides, eller at det skjer ved omfattende forbedringer/opprustning av eksisterende infrastruktur.Corvus skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:37 pmSå spørs det hvor mange hundretalls milliarder befolkningen da ville fått i økte skatter, om staten skulle subsidiere jernbanen og alt annet som er totalt avhengige av store subsidierhauge23 skrev: ↑tir jun 14, 2022 1:04 pmDet er å foretrekke, for da har jo vi folket, gjennom politikerne, MAKT til å få en jernbane som er samfunnsmessig best.fargeblind skrev: ↑tir jun 14, 2022 12:06 pm Jeg vil ha ETT statlig selskap som kjører ALLE tog i landet, og ETT statlig selskap som bygger skinner.
Overlater man makten til private ligger hensynet på selskapenes inntjening, og da kommer jo samfunnsinteressene i bakgrunnen.
Er jo også mulig for staten å øke sine inntekter uten å gå veien om økte skatter for de som betaler skatt og avgifter. EØS-avtalens frie flyt førte til at utenlandske kriminelle nettverk inntok arbeids- og næringslivet, og svindler staten for store beløp i avgifter og skatter. Denne importerte kulturen har overveiende sannsynlig blitt adoptert av nordmenn, slik at beregninger nå viser at staten taper ca. 100 milliarder kr hvert eneste år.
Hvis man pælmer ut de kriminelle utlendingene og igjen får etablert et seriøst arbeids- og næringsliv, kan det bli penger til mange gode formål, til og med Fornebubanen også
Det har du rett i, men det er heller ikke noe poeng å demonstrere mot norske politikere.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 14, 2022 9:52 am Det er ikke markedskreftene som styrer jernbanen i Norge. Hadde det vært det hadde vi hatt langt færre ruter og linjer. Stort sett bare ruter inn i de store byene ville vært levedyktige.
Jernbane er nemlig ikke noe å bli rik på i Norge i et et fritt marked.
Det er EU som styrer jernbanen.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute