Skytingen på London Pub

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Re: Skytingen på London Pub

Legg inn av B.E. »

Champis skrev: fre jul 01, 2022 12:16 am Det ligger i uttrykket, det. "Tvungent" psykisk helsevern. Man har ikke mye frihet i et sånt opplegg.
Mannen eller terroristen som angrep folk med kniv på Bislett i fjor, "sonet" tvunget psykisk helsevern for å ha knivstukket en annen person bare året før. Det er helt feil at tvunget helsevern skal regnet som straffereaksjon. Det burde komme i tillegg til fengselstraff eller forvaring.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

B.E. skrev: fre jul 01, 2022 1:44 pm
Champis skrev: fre jul 01, 2022 12:16 am Det ligger i uttrykket, det. "Tvungent" psykisk helsevern. Man har ikke mye frihet i et sånt opplegg.
Mannen eller terroristen som angrep folk med kniv på Bislett i fjor, "sonet" tvunget psykisk helsevern for å ha knivstukket en annen person bare året før. Det er helt feil at tvunget helsevern skal regnet som straffereaksjon. Det burde komme i tillegg til fengselstraff eller forvaring.
Rett og slett som resten av verden. Dømmes til tvunget psykisk helsevern, om du blir erklært frist innen et antall år, overføres du til fengsel for å sone resten av straffen. Er det som burde skjedd med Breivik, og mange andre terrorister.

Champis

Legg inn av Champis »

B.E. skrev: fre jul 01, 2022 1:44 pm
Champis skrev: fre jul 01, 2022 12:16 am Det ligger i uttrykket, det. "Tvungent" psykisk helsevern. Man har ikke mye frihet i et sånt opplegg.
Mannen eller terroristen som angrep folk med kniv på Bislett i fjor, "sonet" tvunget psykisk helsevern for å ha knivstukket en annen person bare året før. Det er helt feil at tvunget helsevern skal regnet som straffereaksjon. Det burde komme i tillegg til fengselstraff eller forvaring.

Og det er jeg ikke nødvendigvis uenig i. Men å bli dømt til tvungent psykisk helsevern er uansett en form for straff.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

ehall skrev: fre jul 01, 2022 1:58 pm
B.E. skrev: fre jul 01, 2022 1:44 pm
Champis skrev: fre jul 01, 2022 12:16 am Det ligger i uttrykket, det. "Tvungent" psykisk helsevern. Man har ikke mye frihet i et sånt opplegg.
Mannen eller terroristen som angrep folk med kniv på Bislett i fjor, "sonet" tvunget psykisk helsevern for å ha knivstukket en annen person bare året før. Det er helt feil at tvunget helsevern skal regnet som straffereaksjon. Det burde komme i tillegg til fengselstraff eller forvaring.
Rett og slett som resten av verden. Dømmes til tvunget psykisk helsevern, om du blir erklært frist innen et antall år, overføres du til fengsel for å sone resten av straffen. Er det som burde skjedd med Breivik, og mange andre terrorister.
Blir vel heller ikke lenge før terroristen i Kongsberg slippes fri. Han er også dømt til tvunget psykisk helsevern. https://www.drm24.no/blalys/kongsberg-d ... ern/142019

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Champis skrev: fre jul 01, 2022 2:08 pm
B.E. skrev: fre jul 01, 2022 1:44 pm
Champis skrev: fre jul 01, 2022 12:16 am Det ligger i uttrykket, det. "Tvungent" psykisk helsevern. Man har ikke mye frihet i et sånt opplegg.
Mannen eller terroristen som angrep folk med kniv på Bislett i fjor, "sonet" tvunget psykisk helsevern for å ha knivstukket en annen person bare året før. Det er helt feil at tvunget helsevern skal regnes som straffereaksjon. Det burde komme i tillegg til fengselstraff eller forvaring.

Og det er jeg ikke nødvendigvis uenig i. Men å bli dømt til tvungent psykisk helsevern er uansett en form for straff.
Et par uker oppvarting på senga med mat og eventuelt piller, og dullet med. Før de flyttes videre til en åpen avdeling hvor de går ut etter ønske, reiser hjem på permisjoner og er fortsatt til fare for andre. Det er ikke straff i det hele tatt, det er ei stor skam.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

B.E. skrev: fre jul 01, 2022 2:21 pm
ehall skrev: fre jul 01, 2022 1:58 pm
B.E. skrev: fre jul 01, 2022 1:44 pm

Mannen eller terroristen som angrep folk med kniv på Bislett i fjor, "sonet" tvunget psykisk helsevern for å ha knivstukket en annen person bare året før. Det er helt feil at tvunget helsevern skal regnet som straffereaksjon. Det burde komme i tillegg til fengselstraff eller forvaring.
Rett og slett som resten av verden. Dømmes til tvunget psykisk helsevern, om du blir erklært frist innen et antall år, overføres du til fengsel for å sone resten av straffen. Er det som burde skjedd med Breivik, og mange andre terrorister.
Blir vel heller ikke lenge før terroristen i Kongsberg slippes fri. Han er også dømt til tvunget psykisk helsevern. https://www.drm24.no/blalys/kongsberg-d ... ern/142019
Terroristene kan bare nevne ordet muslim, så er saken avgjort og det blir sykehus. Media kjører allerede på det med Matapours.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: fre jul 01, 2022 4:32 pm
B.E. skrev: fre jul 01, 2022 2:21 pm
ehall skrev: fre jul 01, 2022 1:58 pm

Rett og slett som resten av verden. Dømmes til tvunget psykisk helsevern, om du blir erklært frist innen et antall år, overføres du til fengsel for å sone resten av straffen. Er det som burde skjedd med Breivik, og mange andre terrorister.
Blir vel heller ikke lenge før terroristen i Kongsberg slippes fri. Han er også dømt til tvunget psykisk helsevern. https://www.drm24.no/blalys/kongsberg-d ... ern/142019
Terroristene kan bare nevne ordet muslim, så er saken avgjort og det blir sykehus. Media kjører allerede på det med Matapours.
Nå er det vel dere på ytre høyre som har vært mest opptatt av å nevne muslim i forbindelse med Kongsberg-drapene. Mener du virkelig at fyren ikke er psykisk syk?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Litt av problemet her er vel at noen tror at de som jobber innenfor rettsvesenet er på samme intellektuelle nivå som dem selv.

fazz

Legg inn av fazz »

Folk_flesk skrev: fre jul 01, 2022 4:37 pm Litt av problemet her er vel at noen tror at de som jobber innenfor rettsvesenet er på samme intellektuelle nivå som dem selv.
Jepp, hadde det ikke vært for alle uheldige omstendigheten så hadde nok alle og enhver her inne vært både advokater, leger, romforskere og sivilingeniører.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 4:34 pm
ehall skrev: fre jul 01, 2022 4:32 pm
B.E. skrev: fre jul 01, 2022 2:21 pm

Blir vel heller ikke lenge før terroristen i Kongsberg slippes fri. Han er også dømt til tvunget psykisk helsevern. https://www.drm24.no/blalys/kongsberg-d ... ern/142019
Terroristene kan bare nevne ordet muslim, så er saken avgjort og det blir sykehus. Media kjører allerede på det med Matapours.
Nå er det vel dere på ytre høyre som har vært mest opptatt av å nevne muslim i forbindelse med Kongsberg-drapene. Mener du virkelig at fyren ikke er psykisk syk?
Han er nok syk ja, samme som Breivik. Men ser jo hvilke kategori som havner i fengsel og hvilke som havner på sykehus og slipper ut når de er «friske». Selv om Brevik ble erklært syk, så ble ikke dette godtatt av øvrigheta, så en ny vurdering ble bestilt og man kom med «riktig» resultat. Jeg mener alle terrorister, om de er syke, høyreekstreme eller islamister, burde fengsles for resten av livet. Så kan de godt få medisinsk hjelp i tillegg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: fre jul 01, 2022 5:02 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 4:34 pm
ehall skrev: fre jul 01, 2022 4:32 pm

Terroristene kan bare nevne ordet muslim, så er saken avgjort og det blir sykehus. Media kjører allerede på det med Matapours.
Nå er det vel dere på ytre høyre som har vært mest opptatt av å nevne muslim i forbindelse med Kongsberg-drapene. Mener du virkelig at fyren ikke er psykisk syk?
Han er nok syk ja, samme som Breivik. Men ser jo hvilke kategori som havner i fengsel og hvilke som havner på sykehus og slipper ut når de er «friske». Selv om Brevik ble erklært syk, så ble ikke dette godtatt av øvrigheta, så en ny vurdering ble bestilt og man kom med «riktig» resultat. Jeg mener alle terrorister, om de er syke, høyreekstreme eller islamister, burde fengsles for resten av livet. Så kan de godt få medisinsk hjelp i tillegg.
Han er ikke syk "samme som Breivik" nei. ABBs angrep var tydelig politisk og ideologisk motivert.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ehall skrev: fre jul 01, 2022 5:02 pm Han er nok syk ja, samme som Breivik. Men ser jo hvilke kategori som havner i fengsel og hvilke som havner på sykehus og slipper ut når de er «friske». Selv om Brevik ble erklært syk, så ble ikke dette godtatt av øvrigheta, så en ny vurdering ble bestilt og man kom med «riktig» resultat. Jeg mener alle terrorister, om de er syke, høyreekstreme eller islamister, burde fengsles for resten av livet. Så kan de godt få medisinsk hjelp i tillegg.
Det med at man havner på sykehus er også noe som gjelder kun for de aller sykeste. Mange som dømmes til tvungent psykisk helsevern bor hjemme. Feks i Oslo bor 70% av de som er dømt til tvungent psykisk helsevern hjemme eller frivillig på institusjon hvor de kan komme og gå som de vil.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:07 pm
Han er ikke syk "samme som Breivik" nei. ABBs angrep var tydelig politisk og ideologisk motivert.
Hehe, ja jeg har registrert det der. Med ABB så ble det plutselig veldig viktig å poengtere problemet med ideologien bak. Men ikke når ideologien heter Islam...

Jeg finner det veldig interessant at det er slik. Det er kanskje noe av problemet når man blander religion og ideologi. Det blir vanskelig å forholde seg til for alle egentlig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: fre jul 01, 2022 5:42 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:07 pm
Han er ikke syk "samme som Breivik" nei. ABBs angrep var tydelig politisk og ideologisk motivert.
Hehe, ja jeg har registrert det der. Med ABB så ble det plutselig veldig viktig å poengtere problemet med ideologien bak. Men ikke når ideologien heter Islam...
ABB var rimelig åpen om motivet for sitt terrorangrep. Det var ingen ideologi bak Kongsberg-drapene så vidt jeg har fått med meg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:43 pm
ABB var rimelig åpen om motivet for sitt terrorangrep. Det var ingen ideologi bak Kongsberg-drapene så vidt jeg har fått med meg.
Generelt sett, når man roper Allahu Akhbar før man dreper folk så har man vært rimelig åpen om motivet sitt da og. (Vet ikke om dette ble ropt i denne hendelsen, dog. Men det er jo nok av eksempler på det)

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: fre jul 01, 2022 5:44 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:43 pm
ABB var rimelig åpen om motivet for sitt terrorangrep. Det var ingen ideologi bak Kongsberg-drapene så vidt jeg har fått med meg.
Generelt sett, når man roper Allahu Akhbar før man dreper folk så har man vært rimelig åpen om motivet sitt da og. (Vet ikke om dette ble ropt i denne hendelsen, dog. Men det er jo nok av eksempler på det)
Har ikke hørt noe om at det ble ropt i Kongsberg-saken. Har ikke kommet fram noe som tilsier at islam var en faktor i det hele tatt. I osloskytingen er det flere holdepunkter for at islam var en faktor, men heller ikke der er det noe klart motiv ennå.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:07 pm Han er ikke syk "samme som Breivik" nei. ABBs angrep var tydelig politisk og ideologisk motivert.
Så da mener du at religiøst motiverte drapsmenn skal slippe unna med psykiatrisk helsevern.

Selv om de skylder på en "guds vilje" at de dreper ol. Så er de fortsatt personlig ansvarlige for drapa. Det er dem sine hjerner som utfører drapa, ingen andre. Så minst 21 års forvaring er riktig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

B.E. skrev: fre jul 01, 2022 6:38 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:07 pm Han er ikke syk "samme som Breivik" nei. ABBs angrep var tydelig politisk og ideologisk motivert.
Så da mener du at religiøst motiverte drapsmenn skal slippe unna med psykiatrisk helsevern.

Selv om de skylder på en "guds vilje" at de dreper ol. Så er de fortsatt personlig ansvarlige for drapa. Det er dem sine hjerner som utfører drapa, ingen andre. Så minst 21 års forvaring er riktig.
Er det noen indikasjoner på at Kongsberg-drapene var religiøst motivert?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 6:41 pm
B.E. skrev: fre jul 01, 2022 6:38 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:07 pm Han er ikke syk "samme som Breivik" nei. ABBs angrep var tydelig politisk og ideologisk motivert.
Så da mener du at religiøst motiverte drapsmenn skal slippe unna med psykiatrisk helsevern.

Selv om de skylder på en "guds vilje" at de dreper ol. Så er de fortsatt personlig ansvarlige for drapa. Det er dem sine hjerner som utfører drapa, ingen andre. Så minst 21 års forvaring er riktig.
Er det noen indikasjoner på at Kongsberg-drapene var religiøst motivert?
Vet ikke hva han skylder på, men han er personlig ansvarlig for alle drapa. Minst 21 års forvaring er riktig.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Ka9nen skrev: fre jul 01, 2022 5:44 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 01, 2022 5:43 pm
ABB var rimelig åpen om motivet for sitt terrorangrep. Det var ingen ideologi bak Kongsberg-drapene så vidt jeg har fått med meg.
Generelt sett, når man roper Allahu Akhbar før man dreper folk så har man vært rimelig åpen om motivet sitt da og. (Vet ikke om dette ble ropt i denne hendelsen, dog. Men det er jo nok av eksempler på det)
Dett er også veldig interessant. Hva er motivet til MSM å unngå å si at terrorister roper Allahu Akbar? For det skjer ofte.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

ehall skrev: fre jul 01, 2022 9:17 pm
Dett er også veldig interessant. Hva er motivet til MSM å unngå å si at terrorister roper Allahu Akbar? For det skjer ofte.
Vel, 3 grunner tror jeg. Enten har man kjøpt venstre-narrativet om at det å dra fram noe som kan sette islam i et negativt søkelys = hat mot alle muslimer.

Eller så klarer de rett og slett ikke å vite hva man skal gjøre med noe som både er en ideologi (en dårlig en) og en religion (kan være bra, men som regel dårlig). Ærlig talt vet jeg nesten ikke hva svaret er selv.

Eller så tørr man rett og slett ikke, fordi konsekvensen kan være at man får stempel som rasist.

startelver

Legg inn av startelver »

I Norge blir det nok psykiatrisk dom, med mulighet for å løslates hvis psykologen mener han kan gå ut i samfunnet igjen, mens i andre land hadde det blitt livstidsdom.

Veldig greit å bo i Norge.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

startelver skrev: fre jul 01, 2022 9:37 pm I Norge blir det nok psykiatrisk dom, med mulighet for å løslates hvis psykologen mener han kan gå ut i samfunnet igjen, mens i andre land hadde det blitt livstidsdom.

Veldig greit å bo i Norge.
Norge er veldig greit frem til man eventuelt blir utsatt for noe kriminelt. Da er det gjerningsmannen som tjener mest på hvilket land vi er i.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Ka9nen skrev: fre jul 01, 2022 9:42 pm
startelver skrev: fre jul 01, 2022 9:37 pm I Norge blir det nok psykiatrisk dom, med mulighet for å løslates hvis psykologen mener han kan gå ut i samfunnet igjen, mens i andre land hadde det blitt livstidsdom.

Veldig greit å bo i Norge.
Norge er veldig greit frem til man eventuelt blir utsatt for noe kriminelt. Da er det gjerningsmannen som tjener mest på hvilket land vi er i.
Nå skjønner jeg plutselig hvorfor noen gnåler om at Norge er verdens beste land. Det er vedens beste land for kriminelle!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Når man hører om disse sivilistene som stoppet terroristen er det egentlig to tanker jeg gjør om hvordan jeg selv ville reagert i en lignende situasjon.

1. Ville jeg vært en av de som løp mot en væpnet terrorist for å stoppe ham, eller ville jeg vært en av dem som løp vekk eller gjemte meg?
2. Hvis jeg hadde vært med på å stoppet terroristen: Hvordan hadde jeg håndtert en situasjon der jeg hadde kontroll på en som nettopp hadde forsøkt å drepe meg, med våpenet hans liggende rett ved? Hadde jeg blitt fristet til å påføre ham ytterligere skade? Hadde jeg motstått fristelsen?

Så vidt jeg har fått med meg, så ble ikke terroristen banket opp. Han ble uskadeliggjort og holdt nede, men ingen sparket ham i hodet mens han lå nede, ingen bruddskader, ingen skjøt ham. Jeg syns det også er imponerende. At man klarte å holde hodet kaldt også etter at han var uskadeliggjort, men det var vel påvirket av at politiet kom til ganske raskt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

startelver skrev: fre jul 01, 2022 9:37 pm I Norge blir det nok psykiatrisk dom, med mulighet for å løslates hvis psykologen mener han kan gå ut i samfunnet igjen, mens i andre land hadde det blitt livstidsdom.

Veldig greit å bo i Norge.
BS.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

greyserpent skrev: lør jul 02, 2022 2:58 pm
startelver skrev: fre jul 01, 2022 9:37 pm I Norge blir det nok psykiatrisk dom, med mulighet for å løslates hvis psykologen mener han kan gå ut i samfunnet igjen, mens i andre land hadde det blitt livstidsdom.

Veldig greit å bo i Norge.
BS.
Hva er det som er bs?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Texas_John skrev: lør jul 02, 2022 3:11 pm
greyserpent skrev: lør jul 02, 2022 2:58 pm
startelver skrev: fre jul 01, 2022 9:37 pm I Norge blir det nok psykiatrisk dom, med mulighet for å løslates hvis psykologen mener han kan gå ut i samfunnet igjen, mens i andre land hadde det blitt livstidsdom.

Veldig greit å bo i Norge.
BS.
Hva er det som er bs?
At det i andre land ville blitt livstidsdom for psykisk syke mennesker. Oppegående, utviklede land holder ikke på som om vi fortsatt lever i middelalderen. Som idiotene på andre siden av Atlanterhavet f.eks.

startelver

Legg inn av startelver »

greyserpent skrev: lør jul 02, 2022 3:34 pm
Texas_John skrev: lør jul 02, 2022 3:11 pm
greyserpent skrev: lør jul 02, 2022 2:58 pm

BS.
Hva er det som er bs?
At det i andre land ville blitt livstidsdom for psykisk syke mennesker. Oppegående, utviklede land holder ikke på som om vi fortsatt lever i middelalderen. Som idiotene på andre siden av Atlanterhavet f.eks.
Men så er det forskjell på de psykiatrisk fagansvarlige, hvor går grensen for en bevisst handling og psykiatri? Hadde jeg drept noen hadde jeg gjort alt for å virke i mental ubalanse for å få en redusert straff.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

startelver skrev: lør jul 02, 2022 4:47 pm
greyserpent skrev: lør jul 02, 2022 3:34 pm
Texas_John skrev: lør jul 02, 2022 3:11 pm
Hva er det som er bs?
At det i andre land ville blitt livstidsdom for psykisk syke mennesker. Oppegående, utviklede land holder ikke på som om vi fortsatt lever i middelalderen. Som idiotene på andre siden av Atlanterhavet f.eks.
Men så er det forskjell på de psykiatrisk fagansvarlige, hvor går grensen for en bevisst handling og psykiatri? Hadde jeg drept noen hadde jeg gjort alt for å virke i mental ubalanse for å få en redusert straff.
Psykologer/psykiatere gjennomskuer slikt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»