Hengerspotting.

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Hengerspotting.

Legg inn av rosmebraad »

Kan ikke hjelpe for å fatte interesse for tilhengerkrøll i Bergenstrafikken, lagt ut på NRK Vestland kl. 1605 idag:

'Bil med stans i Fjøsangerveien Ein bil med ein tilhengar har fått motorproblem like før Danmarksplass, i retning Bergen sentrum. Det lagar litt trafikkproblem, melder politiet. Sjåføren er i kontakt med bilbergar for å få hjelp.'

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: ons mai 10, 2023 6:32 pm Da fant jeg en grunn til å velge M5 fremfor M3. Den leveres med hengerfeste. Har også siklet på GR. Men den er jo også totalt upraktisk. Ikke mulig å få med sykkelen. Og mye av morro kjøringen min er for å få en sykkeltur.
Er det ikke mulig med sykkelstativ på taket?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: ons mai 10, 2023 7:23 pm
Forfun skrev: ons mai 10, 2023 6:32 pm Da fant jeg en grunn til å velge M5 fremfor M3. Den leveres med hengerfeste. Har også siklet på GR. Men den er jo også totalt upraktisk. Ikke mulig å få med sykkelen. Og mye av morro kjøringen min er for å få en sykkeltur.
Er det ikke mulig med sykkelstativ på taket?
Om jeg skal si der selv så er jo det mest praktiske Transporter med sykkelstativ fastmontert inni på gulvet. Så slipper man rrgn og støv på sykkelen i tillegg.

(Det må da påregnes NOE kompromiss på kjøreegenskaper.)

Forfun

Legg inn av Forfun »

Sykkelen opplever regelmessig gjørmebad. Frister ikke å ha sykkel inne i bilen. Og kjøreegenskapene på transporter er ikke akkurat motiverende. Det hadde blitt mange flere sykkelturer i nærområdene hvis kjøringen skulle blitt gjort i en transporter.

Sykkelen veier 23 kg, litt i meste laget å ha på taket. Har faktisk ikke prøvd.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: ons mai 10, 2023 10:58 pm Sykkelen opplever regelmessig gjørmebad. Frister ikke å ha sykkel inne i bilen. Og kjøreegenskapene på transporter er ikke akkurat motiverende. Det hadde blitt mange flere sykkelturer i nærområdene hvis kjøringen skulle blitt gjort i en transporter.

Sykkelen veier 23 kg, litt i meste laget å ha på taket. Har faktisk ikke prøvd.

Bare å ta med varmt grønnsåpevann og gulvklut og kost og begynne på Transportergulvet. Sørg for å få levert med glatt gulvbelegg, ikke ruglete.
Men ja, de der kjøreegenskapene. Spesielt når man vet hva de(t) kunne ha vært.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Skulle snekre huskestativ her om dagen, og da ble det selvsagt en ny tur med lånt henger.


Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Er ikke skisesongen over FredPerry?

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: tor mai 18, 2023 8:26 am Er ikke skisesongen over FredPerry?
Kombinasjonen av et ekstra barn, litt mindre bil og Stokke Trailz gjør at skisesongen startet på nytt for litt over to uker siden. Barnevogna tar 90 prosent av bagasjerommet, så takboksen blir nok på en stund til.

Dessuten er stasjonsvogn med skiboks creme de la creme ifølge "Wagon elitist jerks": https://www.facebook.com/groups/wagonelitistjerks

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kan observere at flere var ute med henger'n idag. Selv om der var rød dag.
Grommeste jeg har sett på ennstund var en laaang metallhenger. Ihvertfall lang for å ha kun to akslinger.

Og ikke minst: Pickup (muligens Ranger) på ferietur med HENGER. Så 'barskt' ut med bra skikket og stylet både bile og henger. Tror det var knastedekk.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Wow, her kom opp en drømmesommerjobb for enkelte, road show for Stranda spekemat.

Utdrag fra annonsetekst:
'........Her er det du og dere som kan bli stjerner sammen med Stranda.
Til sist, det er en fordel at du har førerkort klasse BE og er komfortabel med å kjøre med henger!
Er du blid, positiv, løsningsorientert, ansvarsfull, pålitelig og salgsorientert – og kanskje i tillegg har førerkort klasse BE........'

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Dessverre ikke bilde igjen. Men sitt til små, firkantede matvogner med 1 aksling.
Nå så jeg en stor, buet vogn i glinsende metall. Med TRE akslinger.
Ref. forfuns 3-minuttrrs lading i annen tråd: Med sånne gromme matvogner ønsker man vel å stå der lenge? Og aller helst dra med seg vognen når man drar!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nå blir det vel (i norsk sammenheng) sånn
'raking rock bottom' her: Men jeg så altså en Model Y med liten Gaupenhenger 'plukke biler' for å komme seg foran en sinke på riksvei.

Føler det er en mindre signifikant observasjon. Spesielt sammenlignet med FPs trippelakselhengerbilder og SUVs HR-V-hengerhistorier.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ikke nok med at Stranda spekemat søkte henger-glade promotører i sommer,
nå så jeg enda en god sommerjobb for SUV:

Designe tilhenger til den VW batteridrevne kontorstolen!

Høres jo ut som helt riktig sommerjobb for SUV!!!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ellers ble fredagen mektig hvatilhengersyn angikk.
Åpnet sterkt med en laaaaang 4-akslet som var et FP-bilde verdig.
Deretter slag i slag med alt fra små 2-akslede hengere til det som må være ukens langskriving for SUV:
Tilhengere (med skap) som er HØYERE enn bilen! Hba med stabilitet og sikt med slike?

Så så jeg lager for nye hengere: Henger med sidetipp, hestehengere, bilfrakter osv. Med andre ord forbausende mye 'snop' selv for meg som kjører uten hengerfeste.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Var bare en liten en jeg fikk med meg sånn helt på tampen av helgen:
En slags bobil med tilhenger med metallkarmer. Sånn av typen som skranglet fælt i selv de minste ujevnheter i veien.
Sjelden man ser bobil med henger.
Og den var tom.
Fristende å si 'happy camper', men her ble jeg litt usikker faktisk.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Det blir nok en gang tynt dette
Men jeg så på NETT at Haakon Laastad hadde en bytte-handel pr. henger.
Innkommende var Polestar 1 og utgående Volvo P1800 eller hva den heter. (Håper det var Helgenen-musikk og ikke Bond-musikk de la på bak.)

Treakslet henger med skap, Macan (eller Cayenne?) som trekkvogn.

Sånn, fikk hengerkicket uten å ha vært utenfor døren.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Dette er den rareste tråden jeg har sett på FriDiskusjon. Morsom å skumme gjennom da!

Stygt redd for at jeg blir avbildet her en dag...

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nordlys skrev: ons jun 21, 2023 11:22 pm Dette er den rareste tråden jeg har sett på FriDiskusjon. Morsom å skumme gjennom da!

Stygt redd for at jeg blir avbildet her en dag...
Jeg hadde heller aldri trodd jeg skulle bli en underscore hengerspotter......
Kjørte sist bil med henger på.den andre siden av 2000-tallet!

Så: Nå skaper du blest ved å legge ut 'åte' med redsel for å bli avbildet, har du grom-henger?


PS. Helt sjeft med FPs innlegg 5. aug. 2021.
Der henger-ryggingen parkeres pr. DOMMERFLØYTE av dirigenten!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Njaei, tenker mer på lastemetodene mine. Jeg har litt for lett å tenke "jaja, dette går nok fint" etterfulgt av konstant nervøs kikking i bakspeilet under hele seilasen. Ingen riv til nå heldigvis!

Det er noe dypt og sjarmerende menneskelig med hengere. Upolert ekte. Mann mot natur.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nordlys skrev: ons jun 21, 2023 11:50 pm

Det er noe dypt og sjarmerende menneskelig med hengere. Upolert ekte. Mann mot natur.

Nå må jeg bare spørre: Har du hilst på SUV?
Tror dere har muligheten til å 'talk shop'.
(Uten kaffe, gjerne med colabokser som bunnes under høyt biltak.....)

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »



liten godbit fra en jeg har på twitter som kjører i usa

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bildene er litt uskarpe og det kan se ut som om jeg er med i Fast and the furious og nettopp har trykket på NOS-knappen i 200 km/t, men jeg hadde ved et uhell vidvinkel-effekt på kameraet.

Bilde

Bilde



rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Har dessverre (igjen) verken navn eller bilde.
Men jeg så et par komboer jeg tipper hengervitrre kan nikke anerkjennende til:

1. Land Cruiser med snorkel og _grom_ henger (campinghenger?) med tilsynelatende matchende takboks/taktelt?

2. Varebil med stor 2-akslet henger med en kasse med brostein.
TUNGT.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»