30 vernepliktige kastet ut av Garden pga. narkotikabruk

Svar
Strider

Re: 30 vernepliktige kastet ut av Garden pga. narkotikabruk

Legg inn av Strider »

Enten får man leke soldat eller så får man være narkis. Kan ikke begge deler.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Burde bare være obligatoriske prøver hele tiden så hadde det ikke vært noen krangel.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Se det på denne måten. Flere titalls prosent av personer i stridsdyktig alder, i kommuner som Oslo, har prøvd det som juridisk sett er narkotika.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Cannabis er et psykokjemisk våpen. Sinnsendrende medikament som invalidere motstanderen gjennom induksjon av hallusinasjoner og tiltaksløshet.


FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

TylerDurdenNorway skrev: tor sep 29, 2022 3:31 am Enten får man leke soldat eller så får man være narkis. Kan ikke begge deler.
Ganske sikker på at nesten samtlige soldater i verden benytter seg av sentralstimulerende stoffer.

Centrist

Legg inn av Centrist »

De klarer mer enn justisministeren. Det skal de ha.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Everenga skrev: ons aug 17, 2022 2:14 pm
Jack_Daniels skrev: ons aug 17, 2022 2:10 pm 'En i Garden som NRK har snakket med uttrykker bekymring for at soldater bruker narkotika.

– Jeg vil ikke at den som opererer et tungt våpen ved siden av meg skal ha vært ruset, uttaler han. Det er en av sakene jeg brenner for, sier han.

Velkommen til fronten skal han være. :lol:
De 30 er nok gradert som stridende A, eller kanonføde som vi sa.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Cannabis Connoisseur skrev: ons aug 17, 2022 2:58 pm
Ghost skrev: ons aug 17, 2022 2:56 pm Hvis de ønsket en fortsatt karriere i forsvaret skulle de heller gjort noe mindre alvorlig, snikfilmet jenter i dusjen for eksempel.
Ja, eller seksuell trakassering, som også pleier å være karrierefremmende i forsvaret.
Uansett ,gutter, vi er sikkret på å ikke ha en nær tjangs å vinne neste krig, så er det sagt. Om det er drugs eller innkompetanse...hvem vet? Rot fra ende til annen.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Cannabis Connoisseur skrev: ons aug 17, 2022 3:19 pm
Queenie skrev: ons aug 17, 2022 3:11 pm
Det kan jo tenkes at det var andre egenskaper som gjorde at mannen ble forfremmet? Nærer du et hat mot alle autoriteter?
Jeg hater overgripere. Men du må gjerne være fan om de "har andre egenskaper" enn overgrep, hver sin smak.
Undergrep har vært der lenge...i forsvaret , mener jeg. Dengan var det svært lite feedback på slikt. kanskje "noen " likte det................rått.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Om man skulle utestenge alle som har prøvd cannabis ville det vært fred i verden. Ville knapt være soldater igjen til å utkjempe noen krig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FranciscoM skrev: tor mar 09, 2023 1:55 pm
TylerDurdenNorway skrev: tor sep 29, 2022 3:31 am Enten får man leke soldat eller så får man være narkis. Kan ikke begge deler.
Ganske sikker på at nesten samtlige soldater i verden benytter seg av sentralstimulerende stoffer.
Ikke bare soldater. Det er sikkert noen som bruker det i nabohuset ditt. Og mitt.
Skummelt at så farlige saker er tilgjengelig for alle syv dager i uka døgnet rundt året rundt.
Funfact :
Gammel sak, men for sånn røffly førtifem-ish år siden florerte en del speed blant de jeg hadde i omgangskretsen.
Ikke så spesielt akkurat det, det bare var sånn. Det var i gamle dager, før disse nye designdopgreiene kom.
Poenget :
En av gutta brukte briller, og fortalte meg at synet ble så mye bedre etter en linje i nesa at han kunne ta av seg brillene.
Plausibelt. Amfetamin er jo tross alt sentralstimulerende.
Det sier jo sitt om hvor skummelt det er å jukse. Etter den søte kløe kommer en tøff nedtur.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

@fargerik

Ikke bare i nabohuset. Dette er riktignok ikke samme stoff som du nevner, men kan informere om at jobben min deler ut sentralstimulerende gratis til de ansatte som er på kontoret, og de nærmest oppfordrer folk til å ta pause for å innta mer stoff underveis i arbeidsdagen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Rexwiller skrev: tor mar 09, 2023 3:58 pm Om man skulle utestenge alle som har prøvd cannabis ville det vært fred i verden. Ville knapt være soldater igjen til å utkjempe noen krig.
Cannabis og hasj er da rimelig harmløse greier.
Jeg er ikke spesielt bekymret over det der.
Derimot er jeg skremt over at stadig yngre barn får harde stoffer stappet inn i hendene.
Det er skremmende nok å se hva disse djevelske stoffene gjør med voksne også.
Mange jeg kjente døde. Trist. De dør hele tiden. Det er tragisk.
Det er ikke spesielt merkelig for meg at folk som skal bli kanonføde stappes fulle av kjemiske miksturer som gjør dem til zombier. Det er slett ikke noe nytt heller.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FranciscoM skrev: tor mar 09, 2023 4:13 pm @fargerik

Ikke bare i nabohuset. Dette er riktignok ikke samme stoff som du nevner, men kan informere om at jobben min deler ut sentralstimulerende gratis til de ansatte som er på kontoret, og de nærmest oppfordrer folk til å ta pause for å innta mer stoff underveis i arbeidsdagen.
KAFFE!!!!!!

Centrist

Legg inn av Centrist »

fargerik skrev: tor mar 09, 2023 4:17 pm Derimot er jeg skremt over at stadig yngre barn får harde stoffer stappet inn i hendene.
Dette har du heldigvis ikke empirisk grunnlag for å påstå fordi det simpelheten ikke stemmer, sett med en utvikling siden ca 1990. Kun i henhold til politiets / NNPF skremselspropaganda stemmer dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Centrist skrev: fre mar 10, 2023 8:55 am
fargerik skrev: tor mar 09, 2023 4:17 pm Derimot er jeg skremt over at stadig yngre barn får harde stoffer stappet inn i hendene.
Dette har du heldigvis ikke empirisk grunnlag for å påstå fordi det simpelheten ikke stemmer, sett med en utvikling siden ca 1990. Kun i henhold til politiets / NNPF skremselspropaganda stemmer dette.
Politiet opererer vel strengt tatt med antall beslag og lager sin statistikk ut fra det.
Dessverre blir bare en liten del av det som er på markedet beslaglagt.
Hvilke tall og statistikker mener du er riktig?

Centrist

Legg inn av Centrist »

fargerik skrev: fre mar 10, 2023 9:16 am Politiet opererer vel strengt tatt med antall beslag og lager sin statistikk ut fra det.
Dessverre blir bare en liten del av det som er på markedet beslaglagt.
Hvilke tall og statistikker mener du er riktig?
Velger å forholde meg til offisiell data enn anekdoter fra ungdommer rundt om i landet som har blitt overbevist av NNPF-propaganda.

https://www.fhi.no/nettpub/narkotikaino ... nt-ungdom/

fargerik

Legg inn av fargerik »

Centrist skrev: fre mar 10, 2023 9:24 am
fargerik skrev: fre mar 10, 2023 9:16 am Politiet opererer vel strengt tatt med antall beslag og lager sin statistikk ut fra det.
Dessverre blir bare en liten del av det som er på markedet beslaglagt.
Hvilke tall og statistikker mener du er riktig?
Velger å forholde meg til offisiell data enn anekdoter fra ungdommer rundt om i landet som har blitt overbevist av NNPF-propaganda.

https://www.fhi.no/nettpub/narkotikaino ... nt-ungdom/
Grafene i linken din viser at bruk av cannabis, kokain, amfetamin og LSD ( ! ) øker.
Kanskje jeg leste grafene dine feil i farta?

Centrist

Legg inn av Centrist »

fargerik skrev: fre mar 10, 2023 9:31 am Grafene i linken din viser at bruk av cannabis, kokain, amfetamin og LSD ( ! ) øker.
Kanskje jeg leste grafene dine feil i farta?
Tja. En økning fra 1.3 til 1.6 (amfetamin, 2013-2019) er en så minimal økning at det ikke er tale om noe faretruende, og med all sannsynlighet faller det vel også inn under feilmarginen. Spesielt når man i 2007 nærmet seg 2% i bruk av amfetamin, kokain og ecstasy.

Denne økningen som politiet/NNPF skriker etter, og har gjort siden 90-tallet, ser man ihvertfall ikke. Så skal det påpekes at man kan ha lokale tendenser, men i ett større bilde er det svært lite interessant da det er så mange faktorer som kan spille inn.

Som sagt. Jeg velger å forholde meg til offisiell data, selv om det naturligvis kan eksistere mørketall.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Centrist skrev: fre mar 10, 2023 9:38 am
fargerik skrev: fre mar 10, 2023 9:31 am Grafene i linken din viser at bruk av cannabis, kokain, amfetamin og LSD ( ! ) øker.
Kanskje jeg leste grafene dine feil i farta?
Tja. En økning fra 1.3 til 1.6 (amfetamin, 2013-2019) er en så minimal økning at det ikke er tale om noe faretruende, og med all sannsynlighet faller det vel også inn under feilmarginen. Spesielt når man i 2007 nærmet seg 2% i bruk av amfetamin, kokain og ecstasy.

Denne økningen som politiet/NNPF skriker etter, og har gjort siden 90-tallet, ser man ihvertfall ikke. Så skal det påpekes at man kan ha lokale tendenser, men i ett større bilde er det svært lite interessant da det er så mange faktorer som kan spille inn.

Som sagt. Jeg velger å forholde meg til offisiell data, selv om det naturligvis kan eksistere mørketall.
Du har faktisk dokumentert en økning.
Og ja, selvfølgelig er det mørketall.
Når er det grunn til å bekymre seg over økningen, da? Når vi nærmer oss f. eks. Italia?

Centrist

Legg inn av Centrist »

fargerik skrev: fre mar 10, 2023 9:42 am Du har faktisk dokumentert en økning.
Og ja, selvfølgelig er det mørketall.
Når er det grunn til å bekymre seg over økningen, da? Når vi nærmer oss f. eks. Italia?
Det foreligger ingen dokumentasjon i denne tråden på påstanden din om at "stadig yngre barn får harde stoffer stappet inn i hendene."

Jeg dokumenterer en svært svak økning blant ungdom som dessuten kan være en feilmargin. Økningen er dessuten, sett i lys av 25 års perspektivet, ikke reelt.

Det er du som har kommet med overnevnte påstand, så kravet om dokumentasjon burde isåfall ligge på deg og ikke meg.

Spørsmålet om når en økning bør bekymre er ett godt spørsmål. I mine øyne vil en gradvis økning over 3% være bekymringsfullt. Man må også være obs på det faktum at bruk ikke innebærer problematisk bruk, selv om grensen er vesentlig lavere ved ungdom enn voksne.

Forøvrig, for å være kverulant er påstanden din ikke helt nøyaktig. "Stappet inn i hendene" indikerer besittelse, mens det vi diskuterer er bruk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Centrist skrev: fre mar 10, 2023 12:17 pm
fargerik skrev: fre mar 10, 2023 9:42 am Du har faktisk dokumentert en økning.
Og ja, selvfølgelig er det mørketall.
Når er det grunn til å bekymre seg over økningen, da? Når vi nærmer oss f. eks. Italia?
Det foreligger ingen dokumentasjon i denne tråden på påstanden din om at "stadig yngre barn får harde stoffer stappet inn i hendene."

Jeg dokumenterer en svært svak økning blant ungdom som dessuten kan være en feilmargin. Økningen er dessuten, sett i lys av 25 års perspektivet, ikke reelt.

Det er du som har kommet med overnevnte påstand, så kravet om dokumentasjon burde isåfall ligge på deg og ikke meg.

Spørsmålet om når en økning bør bekymre er ett godt spørsmål. I mine øyne vil en gradvis økning over 3% være bekymringsfullt. Man må også være obs på det faktum at bruk ikke innebærer problematisk bruk, selv om grensen er vesentlig lavere ved ungdom enn voksne.

Forøvrig, for å være kverulant er påstanden din ikke helt nøyaktig. "Stappet inn i hendene" indikerer besittelse, mens det vi diskuterer er bruk.
Men da er jo denne bolken i debatten unnagjort, da.
Vi er rett og slett enige om at bruken øker, og at dop blir mer utbredt blant barn.
Har ikke mer å tilføye, annet enn å nevne at jeg kan servere noen linker........ som vil være det samme som å servere perler for svin.
Så det gidder jeg ikke.

Centrist

Legg inn av Centrist »

fargerik skrev: fre mar 10, 2023 12:26 pm Men da er jo denne bolken i debatten unnagjort, da.
Vi er rett og slett enige om at bruken øker, og at dop blir mer utbredt blant barn.
Har ikke mer å tilføye, annet enn å nevne at jeg kan servere noen linker........ som vil være det samme som å servere perler for svin.
Så det gidder jeg ikke.
Du endrer da påstand fra innlegg til innlegg her.

Hovedpåstanden din som jeg reagerer på er at "stadig yngre" får tilgang til hardere stoffer. Ingenting tyder på det. Hovedpåstanden din er ikke at bruken øker. Jeg fremlegger dokumentasjon på at bruken øker minimalt, men innenfor feilmarginen. Noe som kan indikere på at bruken faktisk ikke øker reelt sett.

Derav når bruken øker så minimalt på papiret over en så kort tidsperiode, foreligger det ei heller dokumentasjon på påstanden om at stadig yngre får tak i hardere stoffer enn før. Det ville ikke gitt mening.

Ei heller er jeg enig i denne pompøse fremstillingen om at bruken øker. I et lengre tidsperspektiv gjør den ikke det.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Man vil aldri få reelle tall på spørreundersøkelser når man spør om noe som er forbudt. En marginal økning kan like godt skyldes at det er blitt mindre tabu og flere tør å vær ærlige, enn at bruken faktisk har økt.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Daltrey skrev: ons aug 17, 2022 3:33 pm Hvordan kom politiet i Canada inn i denne saken?
...de bare kjørte forbi...her et øyeblikk.....

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Ostemanden skrev: ons aug 17, 2022 2:49 pm
Mephisto skrev: ons aug 17, 2022 2:44 pm Få ut svinene. Helt korrekt reaksjon.
Ser ofte folk på vei til perm med øl og polposer, så det går helt fint å drikke seg dritings på perm men man skal sparkes ut dersom man tar seg en joint under en permisjon?
Forskjellen er at hasj er ulovlig, øl og andre drikkevarer som er kjøpt på polet er lovlig. Ganske enkelt egentlig.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Koskinen skrev: tor mai 18, 2023 1:39 pm
Ostemanden skrev: ons aug 17, 2022 2:49 pm
Mephisto skrev: ons aug 17, 2022 2:44 pm Få ut svinene. Helt korrekt reaksjon.
Ser ofte folk på vei til perm med øl og polposer, så det går helt fint å drikke seg dritings på perm men man skal sparkes ut dersom man tar seg en joint under en permisjon?
Forskjellen er at hasj er ulovlig, øl og andre drikkevarer som er kjøpt på polet er lovlig. Ganske enkelt egentlig.
Hadde blitt samme utfall om disse gardistene hadde tatt seg en tjall i Amsterdam eller Malta hvor det er lovlig

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»