Svenske tilstander

Svar
Henningsen

Re: Svenske tilstander

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn sep 04, 2022 3:13 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:02 pm
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 12:05 pm

Aha, så kriminalitetstall som motbeviser påstanden blir avfeid, mens kriminalitetstall som beviser påstanden får stå. Ikke rart man kommer til konklusjonene man allerede har bestemt seg for!
Hva var det med at "hverdagskriminalitet blir henlagt nå", og ikke før, som du ikke forsto helt?
Det kan jeg skrive under på av egen erfaring.
Politiet henlegger alt av kriminalitet, også vold og grove forbrytelser med vitner. Til og med åpenlys narkotikaomsetning blant innvandrere får passere helt uten innblanding a politiet her i Trondheim. Pushere springer etter hverandre med kniv helt uten innblanding.

En moped uten fartssperre eller skattesnusk derimot prioriteres.
Fellesnevner her er penger i statskassen og enkel bevisførsel. Ellers ønsker de bare å henlegge, selv med høyoppløste bildebevis av skurkene.
Kilde som er litt mer troverdig enn påstander på dette..?

Corvus

Legg inn av Corvus »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 3:09 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:05 pm Knivstikking mm har mangedoblet seg. Kan du forklare dette?
Og en annen ting, tror du det er forskjell på innvandrere som drar til Sverige og de som drar til Norge?
Har du en kilde på at knivstikkinger har mangedoblet seg?

Til ditt andre spørsmål, ja, det er en viss forskjell.
Kilden er at det er knivstikkinger nesten hver dag. Bare les media. Politiet nekter å gi ut statistikk nå, men du finner lett for år tilbake, når det var få.

Hva er forskjellen på disse innvandrerne da?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: søn sep 04, 2022 3:15 pm
Neptun skrev: søn sep 04, 2022 3:13 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:02 pm

Hva var det med at "hverdagskriminalitet blir henlagt nå", og ikke før, som du ikke forsto helt?
Det kan jeg skrive under på av egen erfaring.
Politiet henlegger alt av kriminalitet, også vold og grove forbrytelser med vitner. Til og med åpenlys narkotikaomsetning blant innvandrere får passere helt uten innblanding a politiet her i Trondheim. Pushere springer etter hverandre med kniv helt uten innblanding.

En moped uten fartssperre eller skattesnusk derimot prioriteres.
Fellesnevner her er penger i statskassen og enkel bevisførsel. Ellers ønsker de bare å henlegge, selv med høyoppløste bildebevis av skurkene.
Kilde som er litt mer troverdig enn påstander på dette..?
Det er da bare å google. Første jeg fant.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -politiet/

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:35 pm Kilden er at det er knivstikkinger nesten hver dag. Bare les media. Politiet nekter å gi ut statistikk nå, men du finner lett for år tilbake, når det var få.
"Les media" er ikke en kilde.
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:35 pm Hva er forskjellen på disse innvandrerne da?
Jeg har ikke full oversikt, men Sverige har blant annet tatt i mot flere innvandrere fra Balkan og Syria.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:37 pm
Henningsen skrev: søn sep 04, 2022 3:15 pm
Neptun skrev: søn sep 04, 2022 3:13 pm

Det kan jeg skrive under på av egen erfaring.
Politiet henlegger alt av kriminalitet, også vold og grove forbrytelser med vitner. Til og med åpenlys narkotikaomsetning blant innvandrere får passere helt uten innblanding a politiet her i Trondheim. Pushere springer etter hverandre med kniv helt uten innblanding.

En moped uten fartssperre eller skattesnusk derimot prioriteres.
Fellesnevner her er penger i statskassen og enkel bevisførsel. Ellers ønsker de bare å henlegge, selv med høyoppløste bildebevis av skurkene.
Kilde som er litt mer troverdig enn påstander på dette..?
Det er da bare å google. Første jeg fant.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -politiet/
Så kan du relatere dette opp til at det er henleggelser av lovbrudd begått av innvandrere...

Dette er vel først og fremst et kapasitetsproblem.

Pernille

Legg inn av Pernille »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 11:36 am
Pernille skrev: søn sep 04, 2022 11:24 am Det er (selvsagt) ingen som hverken kan eller vil garantere noe slikt.
Jo, i denne tråden har opptil flere personer skrevet at vi er i ferd med å utvikle no go zones i Norge og at vi ligger fem til ti år etter Sverige.
Det er ikke det samme å garantere no-go soner i løpet av 5-10 år. At mange frykter vi ender opp med noe slikt om noen år er derimot helt riktig.

Du svarte forresten ikke på hva som gjør at vi aldri kan få svenske tilstander her i landet?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Malacay skrev: søn sep 04, 2022 11:19 am
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 11:04 am
Pernille skrev: søn sep 04, 2022 8:11 am
Det skal godt gjøres å garantere for at vi aldri vil få svenske (eller franske eller tyske eller belgiske...) tilstander i Norge, men akkurat hvilke magiske grep er det vi har gjort som isåfall skulle garantere noe slikt? Færre innvandrerer? Det er bare et par år siden tusenvis av aktivister, NGOer og nær halvparten av politikerne på Stortinget mente at "50 er ikke nok" og krevde at vi skulle ta ansvar for en vesentlig større andel av verdens nå 100 millioner migranter. Vi er aldri mer enn ett politisk vedtak unna at Norge plutselig åpner grensene enda mer og da er det gjort.
Men dere nærmest garanterer at vi får "no go zones" om 5 til 10 år. Selv om det ikke er i nærheten av å eksistere et stortingsflertall til å ta i mot enorme mengder flyktninger/asylsøkere, slik svenskene gjorde på 90 og 00-tallet. Jeg forstår ikke logikken.
I tillegg er Sverige betydelig mer segregert enn Norge. Det er ikke grunn til å få panikk nå.
Med mindre det har kommet nye tall i løpet av de siste par årene så er det liten forskjell på Oslo og de største byene i Sverige mht. segregering. På landsbasis er det derimot en viss forskjell hvor innvandrere i Sverige har en større tendens til å flytte inn til byene enn i Norge.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -regionen/

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Pernille skrev: søn sep 04, 2022 4:53 pm Det er ikke det samme å garantere no-go soner i løpet av 5-10 år. At mange frykter vi ender opp med noe slikt om noen år er derimot helt riktig.

Du svarte forresten ikke på hva som gjør at vi aldri kan få svenske tilstander her i landet?
Minst en bruker har garantert no go-soner i løpet av 5-10 år og flere har antydet at vi ikke er langt unna.

Og jeg tror absolutt at man kan få svenske tilstander i Norge, hvis man fører politikken Sverige førte. Men det gjør ikke Norge.

Pernille

Legg inn av Pernille »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 4:58 pm Minst en bruker har garantert no go-soner i løpet av 5-10 år og flere har antydet at vi ikke er langt unna.
En bruker er isåfall langt fra "dere", men la gå. Dette er en en uformell diskusjonsgruppe og da er det lett å sette ting litt på spissen her og der.
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 4:58 pm Og jeg tror absolutt at man kan få svenske tilstander i Norge, hvis man fører politikken Sverige førte. Men det gjør ikke Norge.
Da virker det litt som om du er enig i at dette først og fremst er et politisk spørsmål og at vi som nasjon må ha en restriktiv innvandringspolitikk for å unngå svenske tilstander her i landet. I Danmark frykte de svenske tilstander så mye at de allerede har begynt å fysisk rive ned gettoene. Kanskje det er en løsning.

https://www.aftenposten.no/verden/i/k64 ... sene-deres

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Pernille skrev: søn sep 04, 2022 5:20 pm Da virker det litt som om du er enig i at dette først og fremst er et politisk spørsmål og at vi som nasjon må ha en restriktiv innvandringspolitikk for å unngå svenske tilstander her i landet. I Danmark frykte de svenske tilstander så mye at de allerede har begynt å fysisk rive ned gettoene. Kanskje det er en løsning.

https://www.aftenposten.no/verden/i/k64 ... sene-deres
Selvsagt er det et politisk spørsmål. "Svenske tilstander" oppstår ikke av seg selv.

Jeg er også spent på utfallet av dette danske eksperimentet. Jeg er av den oppfatning av at måten man bygde ut byene på etter krigen har vært med på å forverre situasjonen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Texas_John skrev: lør sep 03, 2022 6:19 pm Rett før sommeren så jeg en fyr som bare tok med seg plantekrukka utenfor bygget jeg bor i, når det omsider ble kjøpt inn nye (tunge) krukker tok det vel 3 dager før blomstene var stjålet. Har opplevd en kullgrill som ble stjålet etter bare noen timer, samt to motoriserte kjøretøy. Hvor mange ganger det har vært innbrudd eller forsøk på innbrudd i boder og på inngangsdører har jeg ikke tall på, sikkert flere hundre.
Det er mer enn nok til å bli "rasist" spør du meg.

I tillegg kommer det mest irriterende, gjenger med muslimske ungdommer som raner og banker opp norske ungdom som går alene.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

kytec skrev: søn sep 04, 2022 6:14 pm
I tillegg kommer det mest irriterende, gjenger med muslimske ungdommer som raner og banker opp norske ungdom som går alene.
Ikke bare raner, de har også et sykt behov for å ydmyke offeret så mye som mulig. F.eks må de kysse skoene deres eller lignende. Men neida, ikke noe med rasisme å gjøre dette selv om de bare går etter hvit ungdom.

Lurer på hvor det kommer fra, vold i oppveksten i hjemmet? Problemet går nok helt tilbake til at overgangen blir for stor fra midtøsten og spesielt landet Pakistan til Norge for foreldrene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: søn sep 04, 2022 12:14 pm
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 11:04 am
Pernille skrev: søn sep 04, 2022 8:11 am
I Oslo er det 35% innvandrere (I Drammen 30%), det er en regelrett invasjon men enkelte får ikke nok som vi ser.

Oslo syder av kriminalitet, en plass man vil bort fra fortest mulig.
Men enkelte synes fremdeles det er for lite innvandrere og bagatelliserer kriminaliteten.
Stockholmssyndrom?
Sykt om det er sant, men tviler egentlig ikke.

De fleste innvandrere her (flest fra Afrika, noen fra Syria og i det siste Ukraina) bor her i X antall år, kommer seg aldri i jobb (Eritrea er et unntak) og til slutt blir de flyttet til Oslo fortsatt uten jobb.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Har ofte lurt på hvorfor Sverige har valgt å gjøre som de har gjort (ødelegge Sverige).

Har kommet til to teorier.

1.) De har dårlig samvittighet for å ha dodget WWII.
2.) De er et ekstremt naivt og godtroende folkeslag.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: søn sep 04, 2022 4:35 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:37 pm
Henningsen skrev: søn sep 04, 2022 3:15 pm

Kilde som er litt mer troverdig enn påstander på dette..?
Det er da bare å google. Første jeg fant.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -politiet/
Så kan du relatere dette opp til at det er henleggelser av lovbrudd begått av innvandrere...

Dette er vel først og fremst et kapasitetsproblem.
Hva mener du?
Jeg relaterer det opp til de som hevder kriminaliteten har stått på stedet hvil de siste 30 år. Hvilket det ikke har, det er bare det at mesteparten av hverdagskriminalitet konsekvent henlegges. Og da gidder jo heller ikke folk å anmelde tyverier osv.

Corvus

Legg inn av Corvus »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 3:50 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:35 pm Kilden er at det er knivstikkinger nesten hver dag. Bare les media. Politiet nekter å gi ut statistikk nå, men du finner lett for år tilbake, når det var få.
"Les media" er ikke en kilde.
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:35 pm Hva er forskjellen på disse innvandrerne da?
Jeg har ikke full oversikt, men Sverige har blant annet tatt i mot flere innvandrere fra Balkan og Syria.
Og Norge har ikke tatt imot veldig mange fra Syria? Dette du kommer med her er bare tull. Forventet at du kom med noe bedre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hvor mange ukrainske flyktninger har dem tatt imot i midtøsten til nå?

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Corvus skrev: søn sep 04, 2022 7:29 pm
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 3:50 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:35 pm Kilden er at det er knivstikkinger nesten hver dag. Bare les media. Politiet nekter å gi ut statistikk nå, men du finner lett for år tilbake, når det var få.
"Les media" er ikke en kilde.
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 3:35 pm Hva er forskjellen på disse innvandrerne da?
Jeg har ikke full oversikt, men Sverige har blant annet tatt i mot flere innvandrere fra Balkan og Syria.
Og Norge har ikke tatt imot veldig mange fra Syria? Dette du kommer med her er bare tull. Forventet at du kom med noe bedre.
Norge tok i mot 30.000 syrere, Sverige 114.000. Svenskene har også en lengre historikk med assyrere som kom allerede på 60-tallet og nå utgjør rundt 150.000 mennesker. Så Sverige har en langt større populasjon av ulike folkegrupper fra Syria enn det Norge har.

Pernille

Legg inn av Pernille »

kytec skrev: søn sep 04, 2022 6:37 pm Har ofte lurt på hvorfor Sverige har valgt å gjøre som de har gjort (ødelegge Sverige).

Har kommet til to teorier.

1.) De har dårlig samvittighet for å ha dodget WWII.
2.) De er et ekstremt naivt og godtroende folkeslag.
3) Mange på høyresiden falt for løgnen om at all innvandring er positivt for samfunnet og lønner seg økonomisk mens venstresiden trodde de gjorde verden en stor humanitær tjeneste ved å ta i mot fattige og trengende mennesker fra krigsherjede land i den tredje verden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Pernille skrev: søn sep 04, 2022 7:47 pm
kytec skrev: søn sep 04, 2022 6:37 pm Har ofte lurt på hvorfor Sverige har valgt å gjøre som de har gjort (ødelegge Sverige).

Har kommet til to teorier.

1.) De har dårlig samvittighet for å ha dodget WWII.
2.) De er et ekstremt naivt og godtroende folkeslag.
3) Mange på høyresiden falt for løgnen om at all innvandring er positivt for samfunnet og lønner seg økonomisk mens venstresiden trodde de gjorde verden en stor humanitær tjeneste ved å ta i mot fattige og trengende mennesker fra krigsherjede land i den tredje verden.
Så 2) da med andre ord.

Corvus

Legg inn av Corvus »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 7:33 pm
Corvus skrev: søn sep 04, 2022 7:29 pm
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 3:50 pm

"Les media" er ikke en kilde.



Jeg har ikke full oversikt, men Sverige har blant annet tatt i mot flere innvandrere fra Balkan og Syria.
Og Norge har ikke tatt imot veldig mange fra Syria? Dette du kommer med her er bare tull. Forventet at du kom med noe bedre.
Norge tok i mot 30.000 syrere, Sverige 114.000. Svenskene har også en lengre historikk med assyrere som kom allerede på 60-tallet og nå utgjør rundt 150.000 mennesker. Så Sverige har en langt større populasjon av ulike folkegrupper fra Syria enn det Norge har.
Jaha, og hva har det med noe som helst å gjøre?
Det du skriver er at Sverige har flere fra Syria enn Norge. Det vet vi. Og det er en av grunnene til volden og kaoset man ser i Sverige, men ikke ennå har sett i fullt monn i Norge. Enn så lenge.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Corvus skrev: søn sep 04, 2022 9:33 pm Jaha, og hva har det med noe som helst å gjøre?
Det var du som stilte spørsmålet, så det er vel du som forklare hva dette har med noe som helst å gjøre.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 4:58 pm
Pernille skrev: søn sep 04, 2022 4:53 pm Det er ikke det samme å garantere no-go soner i løpet av 5-10 år. At mange frykter vi ender opp med noe slikt om noen år er derimot helt riktig.

Du svarte forresten ikke på hva som gjør at vi aldri kan få svenske tilstander her i landet?
Minst en bruker har garantert no go-soner i løpet av 5-10 år og flere har antydet at vi ikke er langt unna.

Og jeg tror absolutt at man kan få svenske tilstander i Norge, hvis man fører politikken Sverige førte. Men det gjør ikke Norge.
Det er ingen som har garantert noe som helst (naturlig nok), så de er ikke noe poeng å terpe på dette gjennom hele tråden. Det er ikke det lille halmstrået du håper på engang.

Hva er det med politikken i Norge som er så veldig annerledes slik at svenske tilstander ikke vil oppstå?
Allerede sliter de stort i Oslo og det meste av kriminaliteten havner aldri i rettsapparatet.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 7:33 pm
Norge tok i mot 30.000 syrere, Sverige 114.000. Svenskene har også en lengre historikk med assyrere som kom allerede på 60-tallet og nå utgjør rundt 150.000 mennesker. Så Sverige har en langt større populasjon av ulike folkegrupper fra Syria enn det Norge har.
Hvor mange Ukrainere har Midtøsten tatt imot til nå?

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Neptun skrev: søn sep 04, 2022 9:38 pm Det er ingen som har garantert noe som helst (naturlig nok), så de er ikke noe poeng å terpe på dette gjennom hele tråden. Det er ikke det lille halmstrået du håper på engang.
Så du trekker tilbake påstanden om at vi vil få svenske tilstander i Oslo om fem til ti år?
Neptun skrev: søn sep 04, 2022 9:38 pm Hva er det med politikken i Norge som er så veldig annerledes slik at svenske tilstander ikke vil oppstå?
Vi tar inn færre innvandrere, integrerer dem bedre, har mer penger og et åpnere debattklima.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Ka9nen skrev: søn sep 04, 2022 9:40 pm Hvor mange Ukrainere har Midtøsten tatt imot til nå?
Uten å ha sjekket det vil jeg tippe null. Hvordan det?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ka9nen skrev: søn sep 04, 2022 7:31 pm Hvor mange ukrainske flyktninger har dem tatt imot i midtøsten til nå?
Som de ekte krigsflyktningene de er flykter ukrainere til landene de grenser mot.
Noen få reiser til andre Europeiske nærliggende land som Norge, ikke til andre verdensdeler. Og det er i all hovedsak kvinner og barn som flykter, ukrainske MENN er tilbake for å forsvare landet sitt mot russerne.
Til forskjell fra MENA folk og afrikanere. Derfra er det i all hovedsak unge "menn" som kommer. De er svake er tilbake. Sier alt om dem.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 9:43 pm
Uten å ha sjekket det vil jeg tippe null. Hvordan det?
Som jeg trodde altså.

Hvorfor skal det bare gå en vei? Det er greit at vi hjelper til med syrere, men hvorfor går det bare en vei? Hvorfor står ikke de arabiske landa klare til å bidra som vi gjorde da de trengte det der nede?

Er det riktig at slikt bare går en vei? Det er masse styrtrike oljestater der nede som fint kunne bidratt

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 9:42 pm
Neptun skrev: søn sep 04, 2022 9:38 pm Det er ingen som har garantert noe som helst (naturlig nok), så de er ikke noe poeng å terpe på dette gjennom hele tråden. Det er ikke det lille halmstrået du håper på engang.
Så du trekker tilbake påstanden om at vi vil få svenske tilstander i Oslo om fem til ti år?
Neptun skrev: søn sep 04, 2022 9:38 pm Hva er det med politikken i Norge som er så veldig annerledes slik at svenske tilstander ikke vil oppstå?
Vi tar inn færre innvandrere, integrerer dem bedre, har mer penger og et åpnere debattklima.
Som sagt ligger vi rett bak prosentmessig.
Mulig de får flere goder i Norge enn Sverige, men det synes jeg er litt rart egentlig.
Integrert er de ikke, de lever i parallelsamfunn og har ikke kommet lengre enn første generasjon.

Jeg har aldri påstått noe så spesifikt - det skjønner du vel, men skrevet at vi generelt ligger ca. ti år bak Sverige.
- videre at vi trolig følger samme utviklingen som dem. Har ikke sett noen gode motargumenter mot dette.
Sist redigert av Neptun den søn sep 04, 2022 9:49 pm, redigert 2 ganger totalt.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Ka9nen skrev: søn sep 04, 2022 9:44 pm
VifteKopp skrev: søn sep 04, 2022 9:43 pm
Uten å ha sjekket det vil jeg tippe null. Hvordan det?
Som jeg trodde altså.

Hvorfor skal det bare gå en vei? Det er greit at vi hjelper til med syrere, men hvorfor går det bare en vei? Hvorfor står ikke de arabiske landa klare til å bidra som vi gjorde da de trengte det der nede?

Er det riktig at slikt bare går en vei?
Jeg vet ikke helt hvorfor du stiller meg spørsmål om flyktningpolitikken til arabiske land? Såvidt jeg er det uansett ingen ukrainere som vil dit, med mindre man er veldig rik og liker Dubai, så klart.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»