Kamptråd Slovenia(B) og Serbia(H) Nations League 2022/23

Svar
Zehr

Re: Kamptråd Slovenia(B) og Serbia(H) Nations League 2022/23

Legg inn av Zehr »

Solbakken vil vel satse på Nyland mtp det han gjorde mot Serbia og Sverige, ha kontinuitet, og derfor heller ikke laste han etter tabben sist. Men, som nevnt her i tråden, er det for meg ubegripelig at en klubbløs keeper som ikke har spilt en kamp på flere måneder ikke bare får tillit mellom stengene, men også fornyet tillit mot Serbia. Uansett hvor god form Nyland måtte være i, og hvor mange baller han redder fra Grodås, så er ikke dette nok. Det er langt fra nok. I en tellende kamp må man ofte avgjøre enkeltsituasjoner som man kun kan få ved å spille regelmessig. For å ikke snakke om det mentale. Er jo ikke det samme å redde skudd fra egne lagkamerater i lett trening som det å stoppe skudd fra Mitrovic i en avgjørende kamp. Som sagt. Enkeltavgjørelser som fort kan avgjøre kamper. Totalt ubegripelig at en klubbløs keeper som ikke har spilt på flere måneder får spille fra start.
Håper dette ikke blir en Myhre 2.0, og at vi alle etter kampen må gå med halen mellom bena.
Sist redigert av Zehr den man sep 26, 2022 11:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Valget av Nyland som keeper i morgen er sjokkerende. Alle så hvor usikker han var mot Slovenia, og han var direkte skyld i et baklengsmål. Keepere trenger også matchtrening, og det mangler Nyland. Selvfølgelig er han rusten etter så få kamper. Solbakken har i mediene vært klar på at matchtrening er viktig for hans spillere, og at det er avgjørende for å få starte. Norge har en god nok keeper på benken i Andre Hansen. Han er i matchform, og han har erfaring fra internasjonal fotball via EL og landskamper. Han har rutinen til å løse en slik kamp. Hvorfor velge risiko foran det trygge? Spesielt på en posisjon hvor det handler om å unngå tabber? Vanskelig å forstå logikken til Solbakken.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Kjello skrev: man sep 26, 2022 10:51 pm
aderyn skrev: man sep 26, 2022 10:40 pm Det tøffe valget er vel strengt tatt å stå med Nyland. Ståle legger hodet virkelig på blokka nå, om dette går skeis igjen så kommer det til å hagle. Bytte ut en klubbløs Nyland hadde ikke vært særlig tøft, og totalt opplagt etter kampen han leverte mot Slovenia.
Tøffe valget mot egen spiller. Å kaste en spiller under bussen for det som var hans egen avgjørelse er et tøft valg. Man skyver på en måte skylda bort fra seg selv og over på spilleren.
Tror til og med Nyland kunne forstå hvorfor han evt ville blitt vraket i morgen.
Så får heller Nyland komme sterkere tilbake igjen etter at han har fått seg en klubb igjen.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Kjello skrev: man sep 26, 2022 10:51 pm
aderyn skrev: man sep 26, 2022 10:40 pm Det tøffe valget er vel strengt tatt å stå med Nyland. Ståle legger hodet virkelig på blokka nå, om dette går skeis igjen så kommer det til å hagle. Bytte ut en klubbløs Nyland hadde ikke vært særlig tøft, og totalt opplagt etter kampen han leverte mot Slovenia.
Tøffe valget mot egen spiller. Å kaste en spiller under bussen for det som var hans egen avgjørelse er et tøft valg. Man skyver på en måte skylda bort fra seg selv og over på spilleren.
Ståle sa etter matchen at han ville evaluere hele troppen, og tror det blir flere endringer. Samt har en klubbløs Nyland veldig lite han skal ha sagt når det kommer til spilletid på landslaget, bør være mer enn glad nok bare for å være der i situasjonen han er i. Tror han hadde forstått veldig godt om han ble vraket. Synes å legge hodet på blokka foran hele det norske folk + media er et langt tøffere valgt sånn sett, selv om jeg selv er uenig i valget.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Folk_flesk skrev: man sep 26, 2022 10:50 pm
TrondLFC skrev: man sep 26, 2022 10:46 pm Nyland starter i morgen i følge TV2. Ståle har blitt blaut som åpenbart tenker med hjertet på sine laguttak.
Med mindre Nyland sitter på noe sensitiv informasjon om Solbakken..
Ser dette blir tolket litt forskjellig. For meg fremstår det som at Solbakken er mer opptatt av å gi fingeren til kritikerne og si "jeg bestemmer!" enn å gjøre et rasjonelt uttak.
Det kan godt hende, for det rasjonelle her er ikke-eksisterende. Hansen og Grytebust må jo føle seg som noen jævla idioter.

Nevi

Legg inn av Nevi »

FantasySwede skrev: man sep 26, 2022 10:58 pm Valget av Nyland som keeper i morgen er sjokkerende. Alle så hvor usikker han var mot Slovenia, og han var direkte skyld i et baklengsmål. Keepere trenger også matchtrening, og det mangler Nyland. Selvfølgelig er han rusten etter så få kamper. Solbakken har i mediene vært klar på at matchtrening er viktig for hans spillere, og at det er avgjørende for å få starte. Norge har en god nok keeper på benken i Andre Hansen. Han er i matchform, og han har erfaring fra internasjonal fotball via EL og landskamper. Han har rutinen til å løse en slik kamp. Hvorfor velge risiko foran det trygge? Spesielt på en posisjon hvor det handler om å unngå tabber? Vanskelig å forstå logikken til Solbakken.
Keeperer trenger i mitt hode minst like mye kamptrening som utespillerer.
Jeg nekter å tro at det TV2 erfarer med at Nyland skal stå i morgen kan være riktig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Lurer på hvor mye Grodås har hatt å si her. Kanskje har han så stort ego at han har insistert på Nyland, slik at Solbakkens tillit til dømmekraften til Chelseas tidligere fjerdekeeper også ble en faktor?

Taururu

Legg inn av Taururu »

https://www.nrk.no/sport/serbia-kaller- ... 1.16117022

Dette bør være motivasjon nok i seg selv til å vinne kampen i morgen. Trist å lese om holdningene som det serbiske fotballforbundet innehar.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Solbakken setter sitt hode på et fat med Nyland i morgen. Ikke at Hansen er særlig bedre akkurat.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Taururu skrev: man sep 26, 2022 11:06 pm https://www.nrk.no/sport/serbia-kaller- ... 1.16117022

Dette bør være motivasjon nok i seg selv til å vinne kampen i morgen. Trist å lese om holdningene som det serbiske fotballforbundet innehar.
Ja, det er provoserende. Det gjenspeiler dessverre samfunnet i de delene av europa. Ekstremt feigt av fotballforbundet i Serbia. De sier i teorien at de ikke tør å ta et standpunkt i politiske saker, og at det ikke hører hjemme i fotballen. Det er redd for at ulike grupperinger skal finne det støtende. Ubegripelig at det i 2022 fortsatt må jobbes med holdninger hos tilsynelatende opplyste folk. Homohat har ingenting i samfunnet å gjøre, og idrett er en av de beste måtene å ta avstand fra usunne holdninger. Ting blir ikke bedre i Serbia hvis maktpersoner ikke våger å ta et standpunkt.

benib

Legg inn av benib »

Herregud som jeg savner Jarstein.

Tenk dere det, vi gikk over 5 år uten at det var noe spørsmål og tvil rundt hvem som skulle stå i mål for landslaget.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Taururu skrev: man sep 26, 2022 11:06 pm https://www.nrk.no/sport/serbia-kaller- ... 1.16117022

Dette bør være motivasjon nok i seg selv til å vinne kampen i morgen. Trist å lese om holdningene som det serbiske fotballforbundet innehar.
Er det ikke bare rundt 10 landslag i verden som bruker dette kapteinsbindet? Isåfall er det ikke noe unikt at Serbia ikke gjør det.
Sist redigert av Folk_flesk den man sep 26, 2022 11:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Definisjonen på galskap er vel å gjøre det samme flere ganger på rad og forvente at resultatet blir annerledes.

Om vi ryker på grunn av Nyland nå, er Ståle ferdig da? Ganske sykt å melde, men den avgjørelsen er altså så spinnvill. Bare presset kan jo velte nyland.

aderyn

Legg inn av aderyn »

AxelRudi skrev: man sep 26, 2022 11:16 pm Definisjonen på galskap er vel å gjøre det samme flere ganger på rad og forvente at resultatet blir annerledes.

Om vi ryker på grunn av Nyland nå, er Ståle ferdig da? Ganske sykt å melde, men den avgjørelsen er altså så spinnvill. Bare presset kan jo velte nyland.
Ståle kommer aldri til å bli sparket nå selv om Nyland gjør 3 tabber i morra. Får definitivt ut EM kvalikken, den som blir avgjørende. Dette her handler jo egentlig bare om å gi seg selv et så godt utgangspunkt som mulig før kvalikken. Med tap og ikke pot 2 seed har vi gjort det en god del vanskeligere for oss enn det hadde trengt å være. Men Ståle forsvinner ikke evt før EM 2024 er tapt som godt. Selv om han ikke har gjort alt perfekt så langt så skal vi ikke glemme at vi har slått Sverige for første gang på en mannsalder og å slå Serbia borte var vel det beste laget vi har slått borte på over et tiår. Han har bygget opp en del goodwill hos NFF i hvert fall.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Om ikke annet- så stod Håskjold Nyland sin siste kamp for bare 3 dager siden- så han er «kampklar»! 😜
Neida: hadde følt meg litt tryggere med herr Hansen i buret!

Ellers er det å håpe at vi også mot Serbia gjør det bedre i hjemmekampen enn i bortekampen 😊 (3-2 hjemme og 2-1 borte mot Sverige, men mye bedre i hjemmekampen, U hjemme og tap borte mot Slovenia- så da skal vi vinne minst 1-0 i morra kveld)

Champis

Legg inn av Champis »

Pushback skrev: man sep 26, 2022 2:43 pm
Champis skrev: søn sep 25, 2022 2:49 pm
Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:45 am

Ok, da er det tydeligvis behov for ny keepertrener.

Som sagt, man kan alltids diskutere uttaket. Men den ene situasjonen er selvsagt ikke noe hverken Grodås eller Solbakken kan forutse. Så må man gjerne si at det er sånn som kan skje når han ikke har kamptrening, og det er jeg enig i. Men han har tross alt vært solid på landslaget under Solbakken, så jeg skjønner at han ble valgt. Alternativet er jo uansett å stå med en keeper man heller ikke synes er god nok og hvor sjansen også er tilstede for avgjørende feil.

Nyland berget som sagt fort 2-3 poeng i kampen borte mot Serbia. Hvis han kostet ett i går, så betyr det at vi har kommet ut i pluss totalt sett, sammenlignet med å stå med en keeper som ikke hadde gjort tabben i går og ikke vært matchvinner borte mot Serbia. Og da hadde vi vært i kjempetrøbbel med tanke på opprykk nå.
Her gjør du en grov analysefeil fordi du sammenligner Nyland i kampform med Nyland ute av matching. Det blir som å si at man alltid skal kjøpe aksjer hele tiden, istedenfor å forsøke å kjøpe på bunn og selge på topp.

Hadde forutsetningene for uttaket vært de samme, så ja, da kunne man sett på det slik

Som jeg skrev, så er jeg enig i at det kan skje slike ting når man ikke er i kampform, så jeg har vel egentlig ikke konkludert så annerledes enn deg rundt det. Poenget er at det er vanskelig å vite til enhver tid for trenerteamet hvordan det vil slå ut. Man har jo ved mange andledninger spilt med spillere som er ute av kampform - som f.eks. Strandberg. Og dette er ikke akkurat helt uavnlig på keeperplassen på mange forskjellige landslag. Selvsagt er det en viss gambling å bruke Nyland ute av kampform. Men hvis trenerne synes Nyland i utgangspunktet er den beste keeperen av de som er tilgjengelig, så føler muligens at det også ville vært en gambling å stå med en av de andre keeperne i stedet.

Champis

Legg inn av Champis »

UNEO skrev: man sep 26, 2022 6:00 pm Vi må ikke glemme at Norge til tider rundspilte Sverige og Serbia på bortebane og ikke snakk om Sverige hjemme. Da snakker ingen om grunnspillet osv. Norge var gode i press og i pasningsspillet. Jeg ville ikke ha brukt den siste Kampen som eksempel på at Norge er et dårlig/middelmådig lag. Vi må ikke glemme at mange har vurdert som lovende Ungt lag for nær fremtid.

Jeg vet ikke hvor mye du husker av kampen mot Serbia, men vi var ganske griseheldige som vant den, og vi rundspilte dem ikke på noe som helst tidspunkt. Litt statistikk fra den kampen:

Ballbesittelse: 66% - 34%
Antall avslutninger: 13-4
Antall cornere: 12-0
Antall angrep inn på siste tredjedel: 76 - 29
xG: 1,49 - 0,92

Vi må gjøre en bedre prestasjon enn i den kampen hvis vi skal være trygge på poeng i morgen. I det hele tatt har nok Serbia prestert minst like godt som oss i denne gruppa. Blir en tight kamp i morgen, og det er selvsagt en bra sjanse for poeng. Men ikke bedre enn at jeg er litt nervøs for denne kampen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Direkte latterlig at Nyland får fortsette i buret.

Ikke at det florerer av konkurrenter om dagen, men at Ståle går såpass i mot alt han har stått for som landslagssjef så langt forstår jeg virkelig ikke.

UNEO

Legg inn av UNEO »

Norgefoot skrev: man sep 26, 2022 9:53 pm
UNEO skrev: man sep 26, 2022 6:00 pm Vi må ikke glemme at Norge til tider rundspilte Sverige og Serbia på bortebane og ikke snakk om Sverige hjemme. Da snakker ingen om grunnspillet osv. Norge var gode i press og i pasningsspillet. Jeg ville ikke ha brukt den siste Kampen som eksempel på at Norge er et dårlig/middelmådig lag. Vi må ikke glemme at mange har vurdert som lovende Ungt lag for nær fremtid.
Vi rundspilte vel ikke Serbia borte og vil vel ikke kalle det rundspilling av Sverige borte selv om vi var klart best over to kamper mot Sverige og spesielt hjemmekampen var overbevisende.
Er vel kun den siste kampen som har vært dårlig og det var strengt tatt andreomgangen som var veldig dårlig (første var også dårlig, men vi slapp ikke til sjanser og skapte noen selv).
Så enig, kvaliken har absolutt vært mer enn godkjent til nå.
Jeg skrev til tider rundspilte Sverige og Serbia i alle de kampene.

Deila

Legg inn av Deila »

Chromeback skrev: tir sep 27, 2022 7:12 am Direkte latterlig at Nyland får fortsette i buret.

Ikke at det florerer av konkurrenter om dagen, men at Ståle går såpass i mot alt han har stått for som landslagssjef så langt forstår jeg virkelig ikke.
Viktigere med kontinuitet på keeperplass enn ellers kanskje? Sliter med å forstå det selv. Andre Hansen burde selvsagt stått denne. Nå får Nyland en sjanse til å slå tilbake, så får vi se.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Kampdag! Herregud som jeg grugleder meg til denne kampen her. Det blir nerver på Ullevaal i dag. Jeg er som vanlig på plass ringside på Ullevaal når landslaget speller. Dette blir et herlig kok!

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

TV2 er så jævlig dum som leaker lagoppstillinger kun for overskrifter. Gjør aviser dette i andre land?

Evv

Legg inn av Evv »

Ikke en god nyhet å våkne til dette med Nyland i mål. Komplett irrasjonell avgjørelse av Solbakken. Kommer til å spre seg en usikkerhet i hele laget og med det periodevise trøkket som kommer til å skje mot Norges mål ligger en ny tabbe i luften. André Hansen må ha fått nok nå. Glad jeg satt pengene mine på Serbia-seier.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Dro inn en pen dobbel på Slovenia og Stjernen sist torsdag. Setter pengene på Serbia i dag med Nyland i mål, skal finne et objekt til for en dobbel.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

HeskeyTime skrev: tir sep 27, 2022 8:55 am TV2 er så jævlig dum som leaker lagoppstillinger kun for overskrifter. Gjør aviser dette i andre land?
Nja britisk presse ligger vel ikke på latsiden de heller.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Er Mitrovic meldt klar til kampen?

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Er innstilt på tap i dag. Laget vårt er ikke ferdig nok utviklet enda.

TV 2 lekker laget, det er dårlig gjort. Men lurer på om de har fått en slags aksept for å gjøre det. For hvis landslagsledelsen ville hatt bukt med den greia der, tror jeg de hadde gjort mer utav det.

Everenga

Legg inn av Everenga »

benib skrev: man sep 26, 2022 11:14 pm Herregud som jeg savner Jarstein.

Tenk dere det, vi gikk over 5 år uten at det var noe spørsmål og tvil rundt hvem som skulle stå i mål for landslaget.
De av oss som vokste opp med Thorstvedt fant det nærmest surrealistisk at det skulle være en annen mann i mål etter VM 94.
Sist redigert av Everenga den tir sep 27, 2022 9:40 am, redigert 1 gang totalt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 9:02 am
HeskeyTime skrev: tir sep 27, 2022 8:55 am TV2 er så jævlig dum som leaker lagoppstillinger kun for overskrifter. Gjør aviser dette i andre land?
Nja britisk presse ligger vel ikke på latsiden de heller.
Men synes TV2 treffer bedre enn britene. Bedre kilder?

Superteale

Legg inn av Superteale »

Ren prinsipielt mener jeg at èn tabbe bør ikke være nok for å miste plassen på laget. Tillit bygges over tid og kan ikke baseres på en enkelt situasjon i en enkelt kamp.

Jeg ser også at det i større grad er nødvendig å bruke keepere som sitter på benken og at de kan prestere godt selv om de ikke spiller fast. Når det gjelder klubbløse spillere derimot, så stiller jeg et stort spørsmålstegn om det er mulig å opprette et høyt nivå uten å være en del av et lag. Jeg tenker at Nyland ikke burde stått den første kampen, men når han først ble valgt så er det riktig av Ståle å ved det valget han har tatt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»