Kamptråd Slovenia(B) og Serbia(H) Nations League 2022/23

Svar
lund

Re: Kamptråd Slovenia(B) og Serbia(H) Nations League 2022/23

Legg inn av lund »

AcsOnFire skrev: søn sep 25, 2022 1:16 pm
lund skrev: søn sep 25, 2022 12:46 pm For moro skyld kan man jo sette opp en rangering av Eliteserie-keeperne og de norske (klubbløse som Jarstein og Nyland og keepere som ikke spiller, ala Klaesson og Bråtveit, tas ikke med) keeperne generelt.

Min liste fra Eliteserien:
1) Hedenstad
2) Wahlstedt (men de to er hipp som happ, kunne like gjerne satt motsatt)
3) Haikin
4) Hansen
5) Grytebust
6) Sjøeng
7) Gunnarsson
8) Selvik
9) Myhra
10) Karlstrøm
11) Hagen
12) Vidtun Nilsen
13) Øvretveit
14) Storevik
15) McDermott (har vel vært ut og inn med ham og Mbaye i år, men vært mye surr fra begge to).
16) Haugaard
Utenom disse har vi vel Kjetil Haug som vel ikke spiller og Dyngeland fra OBOS-ligaen. Han tror jeg jeg ville plassert et sted rundt Selvik kanskje, men litt vanskelig å vurdere.
For at det skal bli tatt litt seriøst så kanskje du burde begrunne disse valgene dine?


Det er ett sted å begynne.
Det er bare å lage en liste selv det.
Blir litt vel mye å liste opp, men det er kriterier som antall tabber man gjør, hvor grove de ev. er, hvilken trygghet man spiller med, toppnivå, bunnivå, til en viss grad ferdigheter med ballen i beina, om man tar mer enn man kan forvente, osv.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Spist Taco. Kjøpte italiensk sjokoladeis i går og har latt den stå i kjøleskapet siden da. Den ser helt fin ut fortsatt. Har ikke smeltet.

Evv

Legg inn av Evv »

Dette er et tips på eget ansvar, men har man fra ca år 2000 tippet på at Norge svikter i avgjørende kamper har man gjort stor suksess. Ingen grunn til at denne trenden ikke skal fortsette tirsdag.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 12:36 pm
Crazy Horse skrev: søn sep 25, 2022 12:25 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 9:48 am

Noen ganger virker det som om trenere bruker spillere utifra medialt trass. Nylands situasjon burde jo gjort ham uaktuell for en landslagstropp per i dag. Så kan man si at landskamper også kan gjøre klubbløse spillere attraktive. Det gjelder ikke for Nyland...
Jeg vet ikke hva det er med Solbakken, men en klubbløs keeper uten kamptrening ?? Man skal ikke vite mye om fotball før man forstår at det er forskjell på trening og kamp. Selv i barnefotballen ser jeg som trener at der noen er gode på trening ikke er like gode i kamp med foreldretilskuere, og vice verca. Dette med kamptrening gjelder spesielt keepere, pga den konsentrasjonen og det fokuset de hele tiden må ha. En liten feilvurdering er fatal, mens angripere slipper unna om de bommer på 100 % sjanser. Jeg mener også at man i en tropp og i hvertfall i en ellver skal satse på spillere med tillit i klubb. Unntakene må være om spilleren er ekstraordinær god. En reserve på benken til Real Madrid vil normalt gå foran en norsk ES spiller.
Grodås hadde vel en lengre periode som reservekeeper da han var landslagskeeper? Med minimal kamperfaring. Mulig han tenker at det er slik stoda er nå også?
Spørs om ikke Grodås "kjenner seg igjen i" Nyland, ja. Men Grodås presterte nå brukbart selv om han satt på benken. Nyland er jo ikke engang del av et lag om dagen.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Var akkurat PK med Ståle. Igjen graver journalistene i denne "beefen" mellom Ståle og Reka. Er det egentlig så interessant? Rekdal sitter i et studio og får betalt for å komme med kritikk og gjerne noe som skaper overskrifter, som SS noe klønete prøver å påpeke. Blir ikke overrasket om det er VGs journalister som spør disse spørsmålene slik at de sluser flere folk innom sendingene deres på VGTV når Reka sitter der.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 2:01 pm
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 12:36 pm
Crazy Horse skrev: søn sep 25, 2022 12:25 pm

Jeg vet ikke hva det er med Solbakken, men en klubbløs keeper uten kamptrening ?? Man skal ikke vite mye om fotball før man forstår at det er forskjell på trening og kamp. Selv i barnefotballen ser jeg som trener at der noen er gode på trening ikke er like gode i kamp med foreldretilskuere, og vice verca. Dette med kamptrening gjelder spesielt keepere, pga den konsentrasjonen og det fokuset de hele tiden må ha. En liten feilvurdering er fatal, mens angripere slipper unna om de bommer på 100 % sjanser. Jeg mener også at man i en tropp og i hvertfall i en ellver skal satse på spillere med tillit i klubb. Unntakene må være om spilleren er ekstraordinær god. En reserve på benken til Real Madrid vil normalt gå foran en norsk ES spiller.
Grodås hadde vel en lengre periode som reservekeeper da han var landslagskeeper? Med minimal kamperfaring. Mulig han tenker at det er slik stoda er nå også?
Spørs om ikke Grodås "kjenner seg igjen i" Nyland, ja. Men Grodås presterte nå brukbart selv om han satt på benken. Nyland er jo ikke engang del av et lag om dagen.
For ordens skyld jeg er fullstendig enig med de som mener Nyland burde blitt vraket til denne kampen. Bare så det er sagt. Prøvde bare å trekke noen paralleller til den gangen Grodås var landslagskeeper. Men vet jo at Grodås hørte til i en klubb i motsetning til Nyland selv om han fikk mye treflis i baken den gangen.

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 1:12 pm
Crabsen skrev: søn sep 25, 2022 1:03 pm Bare å sette hus, hytte, ex-kone og barnebarn på Serbia seier

Ikke en snøballs sjans i helvete for at vi vinner denne gruppa
Norsk Tipping tilbyr 3,50i odds på borteseier og 2,05 på hjemmeseier. 3,35 på uavgjort.
Regner med at du kommer til å bli steinrik på onsdag jeg da.
Det lover godt

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Crabsen skrev: søn sep 25, 2022 2:18 pm
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 1:12 pm
Crabsen skrev: søn sep 25, 2022 1:03 pm Bare å sette hus, hytte, ex-kone og barnebarn på Serbia seier

Ikke en snøballs sjans i helvete for at vi vinner denne gruppa
Norsk Tipping tilbyr 3,50i odds på borteseier og 2,05 på hjemmeseier. 3,35 på uavgjort.
Regner med at du kommer til å bli steinrik på onsdag jeg da.
Det lover godt
Jeg regner med at du vet noe om sammenhengen mellom odds og sannsynlighet for et resultat? Dess høyere oddsen er dess mindre sannsynlig er resultatet?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 1:12 pm
Crabsen skrev: søn sep 25, 2022 1:03 pm Bare å sette hus, hytte, ex-kone og barnebarn på Serbia seier

Ikke en snøballs sjans i helvete for at vi vinner denne gruppa
Norsk Tipping tilbyr 3,50i odds på borteseier og 2,05 på hjemmeseier. 3,35 på uavgjort.
Regner med at du kommer til å bli steinrik på onsdag jeg da.
NT gir 1,33 for HU, altså 75% sjanse for at vi skal vinne gruppa.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

FranciscoM skrev: søn sep 25, 2022 2:31 pm
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 1:12 pm
Crabsen skrev: søn sep 25, 2022 1:03 pm Bare å sette hus, hytte, ex-kone og barnebarn på Serbia seier

Ikke en snøballs sjans i helvete for at vi vinner denne gruppa
Norsk Tipping tilbyr 3,50i odds på borteseier og 2,05 på hjemmeseier. 3,35 på uavgjort.
Regner med at du kommer til å bli steinrik på onsdag jeg da.
NT gir 1,33 for HU, altså 75% sjanse for at vi skal vinne gruppa.
Hvordan regner man ut at 2,05 på hjemmeseier og 3,35 på uavgjort gir 1,33 for HU?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 2:34 pm
FranciscoM skrev: søn sep 25, 2022 2:31 pm
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 1:12 pm

Norsk Tipping tilbyr 3,50i odds på borteseier og 2,05 på hjemmeseier. 3,35 på uavgjort.
Regner med at du kommer til å bli steinrik på onsdag jeg da.
NT gir 1,33 for HU, altså 75% sjanse for at vi skal vinne gruppa.
Hvordan regner man ut at 2,05 på hjemmeseier og 3,35 på uavgjort gir 1,33 for HU?
De har egne spill for HU, UB og HB (dobbeltsjanse). HU og HB gir begge 1,33 og UB gir 1,67.

Champis

Legg inn av Champis »

Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:45 am
Champis skrev: søn sep 25, 2022 11:41 am
Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:40 am

Det får vel neppe like store konsekvenser som å la en keepertrener delta i laguttaket.

Keepertreneren skal selvsagt delta i laguttaket, det blir gjort i alle lag.
Ok, da er det tydeligvis behov for ny keepertrener.

Som sagt, man kan alltids diskutere uttaket. Men den ene situasjonen er selvsagt ikke noe hverken Grodås eller Solbakken kan forutse. Så må man gjerne si at det er sånn som kan skje når han ikke har kamptrening, og det er jeg enig i. Men han har tross alt vært solid på landslaget under Solbakken, så jeg skjønner at han ble valgt. Alternativet er jo uansett å stå med en keeper man heller ikke synes er god nok og hvor sjansen også er tilstede for avgjørende feil.

Nyland berget som sagt fort 2-3 poeng i kampen borte mot Serbia. Hvis han kostet ett i går, så betyr det at vi har kommet ut i pluss totalt sett, sammenlignet med å stå med en keeper som ikke hadde gjort tabben i går og ikke vært matchvinner borte mot Serbia. Og da hadde vi vært i kjempetrøbbel med tanke på opprykk nå.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn sep 25, 2022 12:25 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 9:48 am
Crazy Horse skrev: lør sep 24, 2022 9:59 pm

Har aldri forstått dette med å ta ut eller satse på spillere som ikke spiller klubbfotball, som Nyland. Hvorfor ts ut Nyland ? Trening og kamp er to forskjellige ting. Det er mye psyke/selvtillit i fotball. Dette får man ikke frem på trening uten TV og tilskuere. Dette gjelder også utespillere. Bjørkan f eks. Han har vel ikke spilt en hel fotballkamp siden 2021. Får han ikke spille noenlunde fast i Nederland heller fremover så vrak ham fra neste samling. Må vel være andre kandidater på VB bak Meling. Om så i Eliteserien.
Noen ganger virker det som om trenere bruker spillere utifra medialt trass. Nylands situasjon burde jo gjort ham uaktuell for en landslagstropp per i dag. Så kan man si at landskamper også kan gjøre klubbløse spillere attraktive. Det gjelder ikke for Nyland...
Jeg vet ikke hva det er med Solbakken, men en klubbløs keeper uten kamptrening ?? Man skal ikke vite mye om fotball før man forstår at det er forskjell på trening og kamp. Selv i barnefotballen ser jeg som trener at der noen er gode på trening ikke er like gode i kamp med foreldretilskuere, og vice verca. Dette med kamptrening gjelder spesielt keepere, pga den konsentrasjonen og det fokuset de hele tiden må ha. En liten feilvurdering er fatal, mens angripere slipper unna om de bommer på 100 % sjanser. Jeg mener også at man i en tropp og i hvertfall i en ellver skal satse på spillere med tillit i klubb. Unntakene må være om spilleren er ekstraordinær god. En reserve på benken til Real Madrid vil normalt gå foran en norsk ES spiller.

Jepp, forskjell på trening og kamp - og derfor ble nok valget tatt basert på hva Nyland har levert i kampene under Solbakken.

Solbakken kjenner nok presset på å måtte gjøre en endring på den plassen, så blir fort Hansen mot Serbia. Får håpe han står en god kamp og kan spille seg inn.

Champis

Legg inn av Champis »

MoldeMoldeMolde skrev: søn sep 25, 2022 1:08 pm
Champis skrev: søn sep 25, 2022 10:48 am
MoldeMoldeMolde skrev: lør sep 24, 2022 8:14 pm

Han som er best på det som er viktigst for et landslag. Pluss at han på kort tid har gjort to middelmådige lag til topplag. Han hadde gjort det samme med landslaget.

Rosenborg har fort den nest beste stallen i ES, så det er ikke en noen enorm prestasjon å være med blant topp 4.
Den stallen som kom på 5. i fjor er bedre enn den som har vunnet ES to år på rad og har forsterket for 100m+ i sommer?

1. Stallen til Rosenborg er vel bedre nå enn i fjor?

2. Ja, det vil jeg absolutt mene. Glimt har vært et fantastisk kollektiv, og det er viktigere enn noe annet i fotball. Det viser seg vel også i denne perioden at Glimt er ganske sårbare på mange plasser nå når maskineriet ikke fungerer like bra. Som jeg har sagt tidligere, jeg ville heller hatt stallen til Rosenborg som trener enn Glimt sin. Jeg ville fort hatt Vålerenga sin foran Glimt sin også, og det sa jeg da Vålerenga lå godt nede på nedre halvdel.

Champis

Legg inn av Champis »

Sankaa skrev: søn sep 25, 2022 2:02 pm Var akkurat PK med Ståle. Igjen graver journalistene i denne "beefen" mellom Ståle og Reka. Er det egentlig så interessant? Rekdal sitter i et studio og får betalt for å komme med kritikk og gjerne noe som skaper overskrifter, som SS noe klønete prøver å påpeke. Blir ikke overrasket om det er VGs journalister som spør disse spørsmålene slik at de sluser flere folk innom sendingene deres på VGTV når Reka sitter der.

Nei, det er ike interessant i det hele tatt, og viser bare medienes behov for å nøre opp under konflikter/skandaler/uenigheter. Fordummende journalistikk.

Champis

Legg inn av Champis »

FranciscoM skrev: søn sep 25, 2022 2:39 pm
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 2:34 pm
FranciscoM skrev: søn sep 25, 2022 2:31 pm

NT gir 1,33 for HU, altså 75% sjanse for at vi skal vinne gruppa.
Hvordan regner man ut at 2,05 på hjemmeseier og 3,35 på uavgjort gir 1,33 for HU?
De har egne spill for HU, UB og HB (dobbeltsjanse). HU og HB gir begge 1,33 og UB gir 1,67.

Så er jo oddsen satt med ganske solid margin - spesielt på NT. Så sjansen er vel heller mer rundt 65%. Tar man forbehold om at oddsen er satt bittelitt høyt på Serbia også, så er man fort nede i 60% sjanse.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

lund skrev: søn sep 25, 2022 9:59 am Etter hva jeg kan huske har ikke Hansen gjort seg bort de gangene han har fått sjansen på landslaget. Prestert solid der. Nå er det vel trolig ganske bred konsensus om at Hedenstad er den beste Eliteseriekeeperen per i dag (kanskje utenfor Rosenborg da), men Hansen har gjort seg fortjent til å stå kampen mot Serbia. Så får heller valget stå mellom tre keepere som faktisk spiller ved neste korsvei.
Både Hedenstad, Hansen, og Grytebust bør stå over Nyland som ikke har kamptrening. Lagets viktigste posisjon da feil rett og slett gir mål imot. Helt uforståelige valg som har blitt tatt angående keepere på landslaget over tid. For det er jo ikke første gang dette.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Antar Hansen og Grytebust vil vurdere sin landslagsfremtid om Nyland får fornyet tillit mot Serbia.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Champis skrev: søn sep 25, 2022 2:49 pm
Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:45 am
Champis skrev: søn sep 25, 2022 11:41 am


Keepertreneren skal selvsagt delta i laguttaket, det blir gjort i alle lag.
Ok, da er det tydeligvis behov for ny keepertrener.

Som sagt, man kan alltids diskutere uttaket. Men den ene situasjonen er selvsagt ikke noe hverken Grodås eller Solbakken kan forutse.
Synes i tillegg han var lite tillitsvekkende med ballen i beina. Tenker ikke bare på den åpningssleiven da han traff så urent at ballen gikk bakover og ut til corner, men også et utspill minutter senere hvor han ventet så lenge at en slovener nesten rakk frem mens ballen sneiet luggen til en annen. Disse to episodene kunne begge ha endt i katastrofe og det sprer usikkerhet at keeper virker å mangle kontroll.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Zanick skrev: søn sep 25, 2022 3:09 pm Antar Hansen og Grytebust vil vurdere sin landslagsfremtid om Nyland får fornyet tillit mot Serbia.
Tror du eller er det noe de har sagt?

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Champis skrev: søn sep 25, 2022 2:49 pm
Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:45 am

Ok, da er det tydeligvis behov for ny keepertrener.

Som sagt, man kan alltids diskutere uttaket. Men den ene situasjonen er selvsagt ikke noe hverken Grodås eller Solbakken kan forutse.
Synes i tillegg han var lite tillitsvekkende med ballen i beina. Tenker ikke bare på den åpningssleiven da han traff så urent at ballen gikk bakover og ut til corner, men også et utspill minutter senere hvor han ventet så lenge at en slovener nesten rakk frem mens ballen sneiet luggen til en annen. Disse to episodene kunne begge ha endt i katastrofe og det sprer usikkerhet at keeper virker å mangle kontroll.
Nyland er direkte svak med ballen i beina. Hvor mange ganger har han ikke beinet ballen ut når han har hatt mulighet til å fordele ballen til forsvarsspiller slik at vi kan bygge oss opp bakfra? Det er jo viktig i dagens fotball.
Ikke akkurat en Ederson med ballen i beina, Nyland

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Sankaa skrev: søn sep 25, 2022 2:02 pm Var akkurat PK med Ståle. Igjen graver journalistene i denne "beefen" mellom Ståle og Reka. Er det egentlig så interessant? Rekdal sitter i et studio og får betalt for å komme med kritikk og gjerne noe som skaper overskrifter, som SS noe klønete prøver å påpeke. Blir ikke overrasket om det er VGs journalister som spør disse spørsmålene slik at de sluser flere folk innom sendingene deres på VGTV når Reka sitter der.
Noen som har link til hele PK'en? Forbasket kort tid de er tilgjengelige på VG, så er de ikke til å finne igjen.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg synes Strand Larsen hadde et bra innhopp, han kan ikke lastes for baklengsmålene ihvertfall. Hadde det ene innlegget fra høyrekanten nådd Haaland hadde vi ikke tapt denne kampen.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

Interessert skrev: søn sep 25, 2022 3:39 pm
Noen som har link til hele PK'en? Forbasket kort tid de er tilgjengelige på VG, så er de ikke til å finne igjen.
https://tv.vg.no/video/246746/se-staale ... enia-tapet

Taururu

Legg inn av Taururu »

Synes det er rart det ikke er mer oppmerksomhet rundt det første baklengsmålet. Det er egentlig en skrekkfilm i hvordan forsvare seg og hører ingen steds hjemme. Jeg er mye mer forbanna på det første målet enn det andre målet, tross alt.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Kjello skrev: søn sep 25, 2022 4:42 pm
Interessert skrev: søn sep 25, 2022 3:39 pm
Noen som har link til hele PK'en? Forbasket kort tid de er tilgjengelige på VG, så er de ikke til å finne igjen.
https://tv.vg.no/video/246746/se-staale ... enia-tapet
Takk for den. Var en interessann samtale dette, og jeg syns det var positive bedre svar/forklaringer fra SS denne gang.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Interessert skrev: søn sep 25, 2022 5:19 pm
Kjello skrev: søn sep 25, 2022 4:42 pm
Interessert skrev: søn sep 25, 2022 3:39 pm
Noen som har link til hele PK'en? Forbasket kort tid de er tilgjengelige på VG, så er de ikke til å finne igjen.
https://tv.vg.no/video/246746/se-staale ... enia-tapet
Takk for den. Var en interessann samtale dette, og jeg syns det var positive bedre svar/forklaringer fra SS denne gang.
Jepp, enig i det. Virker mer saklig enn på pressekonferansene tidligere i uka, og retter ikke skyts mot alt og alle. Ståle fikk seg nok en oppvåkning etter tapet mot Slovenia. Innser nok at han gjorde flere feil før og i kamp.

startelver

Legg inn av startelver »

Han var ihvertfall mere åpen om keeper-debatten, virket som det var ganske jevnt mellom Nyland og Andre Hansen.
Det høres kanskje rart ut å hive inn en ny keeper i avgjørende kampen mot Serbia, men jeg tror faktisk Hansen får sjansen denne gangen.

Taururu

Legg inn av Taururu »

startelver skrev: søn sep 25, 2022 6:01 pm Han var ihvertfall mere åpen om keeper-debatten, virket som det var ganske jevnt mellom Nyland og Andre Hansen.
Det høres kanskje rart ut å hive inn en ny keeper i avgjørende kampen mot Serbia, men jeg tror faktisk Hansen får sjansen denne gangen.
Mot Serbia tror jeg Ståle velger: og jeg vil understreke at jeg også ville valgt det samme.

Hansen
Holmgren-Ajer-Østigård-Meling
Ødegaard-Aursnes-Berge
Sørloth-Braut-Moi

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Man skal kanskje være forsiktig med å gjøre for mye endringer til denne viktige kampen. Og er litt skeptisk til å starte med Aursnes, som passer best i et finere kampbilde enn det nok blir her. Mot Serbia tenker jeg mer Thorsby, men ikke sikker på det heller. Akkurat nå tror jeg det kunne vært bra å hatt Normann med, dumt at han gikk feil vei. Tror det kunne vært rett mann til den matchen. Tror jeg ville startet med Thorstvedt igjen sånn som det er nå.
Med endringer er jeg også usikker på om det er lurt å bytte Hanche med Ajer nå.
MHP bare hvis han viser seg veldig fit for fight. Har jo ikke spilt på en stund nå. Tror jeg ville startet med Ryerson igjen.
Keeper er eneste jeg ville byttet fra start. Muligens Ajer da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»