NFF ønsker cupen over 2 år også neste år

Svar
Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

NFF ønsker cupen over 2 år også neste år

Legg inn av Lilleborg »

Jepp, dere leste riktig. Ingen overraskelse dette.

Ifølge mine kilder har TV2 i samarbeid med NTF og NFF hatt et møte med klubbene i de to øverste divisjonene i Norge for å legge frem planene sine for neste års fotballkabal.

TV2s tanker er:
1 kamp fredag 20:00 (ES eller OBOS, lokaloppgjør/storkamp med tilhørende oppbygningssendinger hele uka i forveien.)
3-4 kamper lørdag 15:00 (OBOS)
3-4 kamper søndag 15:00 (OBOS)
6-7 kamper søndag 18:00 (ES)
1 kamp søndag 20:00 (ES) (Takk, Tinkler!)
1 kamp mandag 18:00(ES eller OBOS, noe av de samme tankene som forslaget om fredag).

Under dette møtet ble det også informert fra NFF om at de vil fortsette med å dele cupen over to år. Argumentet til NFF har vært at sesongen 2023 er vanskelig å legge pga et U21-EM som er utenfor det internasjonale vinduet, samt at de skal arrangere resten av cupen fra 2022 samtidig som de skal arrangere cupen for 2023.
De bruker noe av de samme argumentene for 2024; at Fotball-EM dette året betyr en stopp i store deler av juni og juli som gjør at det blir vanskelig.

Jeg har forstått det slik at det var tilnærmet unison enighet fra klubbene om at de ønsker at cupen skal tilbake til vanlig form med arrangering i løpet av et år. Så, vi får rett og slett se hva det hele ender med.
Sist redigert av Lilleborg den tor sep 15, 2022 1:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Helt håpløst opplegg, å kjøre cupen over to sesonger. For min del ødelegger det hele vitsen med en cup overhodet. Den mister all interesse og relevans. Sesongen bør avsluttes med cupfinale og flomlys!

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Da blir det bråk angående cupen igjen.

Hovedkampen på søndager utgår altså? Spesielt
Sist redigert av Tinkler den tor sep 15, 2022 1:31 pm, redigert 2 ganger totalt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Med cup over to sesonger er det E-cupplassen som betyr mest, ikke å vinne cupen. Statusen er i ferd med å bli rasert.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lilleborg skrev: tor sep 15, 2022 1:24 pm Jepp, dere leste riktig. Ingen overraskelse dette.

Ifølge mine kilder har TV2 i samarbeid med NTF og NFF hatt et møte med klubbene i de to øverste divisjonene i Norge for å legge frem planene sine for neste års fotballkabal.

TV2s tanker er:
1 kamp fredag 20:00 (ES eller OBOS, lokaloppgjør/storkamp med tilhørende oppbygningssendinger hele uka i forveien.)
3-4 kamper lørdag 15:00 (OBOS)
3-4 kamper søndag 15:00 (OBOS)
6-7 kamper søndag 18:00 (ES)
1 kamp mandag 18:00(ES eller OBOS, noe av de samme tankene som forslaget om fredag).

Under dette møtet ble det også informert fra NFF om at de vil fortsette med å dele cupen over to år. Argumentet til NFF har vært at sesongen 2023 er vanskelig å legge pga et U21-EM som er utenfor det internasjonale vinduet, samt at de skal arrangere resten av cupen fra 2022 samtidig som de skal arrangere cupen for 2023.
De bruker noe av de samme argumentene for 2024; at Fotball-EM dette året betyr en stopp i store deler av juni og juli som gjør at det blir vanskelig.

Jeg har forstått det slik at det var tilnærmet unison enighet fra klubbene om at de ønsker at cupen skal tilbake til vanlig form med arrangering i løpet av et år. Så, vi får rett og slett se hva det hele ender med.
Dette er faen meg helt avskyelig. Man tar knekken på den eldste tradisjonen i norsk fotball og som tross alt er en institusjon i norsk idrett. Det må snart gå an at folk tross alt får dyttet det inn i skolten at cupfinalen SKAL avslutte det norske fotballkalenderåret for toppfotballen. Er det så vanskelig å få cupen til å gå som normalt så får man heller sløyfe den ett år så man kan komme i gjenge igjen, evt også kuttet ned på kvaliksystemet som er helt idiotisk.

Og ja, både den norske, skotske og engelske cupen har mindre oppslutning nå enn i sine velmaktsdager. Men det betyr ikke at konseptet må endres. Vi i ferd med å ende opp med en svensk modell og den svenske cupen er jo en regelrett vits. Det norske cupen og den engelske og skotske FA-cupen burde jo vært verneverdig.

Hva blir det neste her i landet? Gjøre om femmila i Holmenkollen til et sprintstevne?

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Tinkler skrev: tor sep 15, 2022 1:30 pm Hovedkampen på søndager utgår altså? Spesielt
Haha, nei! DEN glemte jeg! :lol: Redigerer nå!

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

GiPazzini_85 skrev: tor sep 15, 2022 1:31 pm Dette er faen meg helt avskyelig. Man tar knekken på den eldste tradisjonen i norsk fotball og som tross alt er en institusjon i norsk idrett. Det må snart gå an at folk tross alt får dyttet det inn i skolten at cupfinalen SKAL avslutte det norske fotballkalenderåret for toppfotballen. Er det så vanskelig å få cupen til å gå som normalt så får man heller sløyfe den ett år så man kan komme i gjenge igjen, evt også kuttet ned på kvaliksystemet som er helt idiotisk.
Heldigvis har jeg forstått det slik at toppklubbene er tilnærmet enstemmig enige om at dette er en dårlig løsning. Så får vi håpe det løser seg.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Henningsen skrev: tor sep 15, 2022 1:29 pm Helt håpløst opplegg, å kjøre cupen over to sesonger. For min del ødelegger det hele vitsen med en cup overhodet. Den mister all interesse og relevans. Sesongen bør avsluttes med cupfinale og flomlys!
Ser meg nødt til å være enig med deg =).

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Er man dønn avhengig av seriestopp under U21-EM? Synes klubbene bør tåle et par kamper uten en spiller eller to tilgjengelig. Tar man utgangspunkt i forrige uttak var det 7 klubber som er representert.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Zanick skrev: tor sep 15, 2022 1:39 pm Er man dønn avhengig av seriestopp under U21-EM? Synes klubbene bør tåle et par kamper uten en spiller eller to tilgjengelig. Tar man utgangspunkt i forrige uttak var det 7 klubber som er representert.
Mener å huske under U21-EM i 2013 at serien ikke stoppet opp, men at klubbene om mistet spillere fikk kampene sine flyttet? Må vel være noe av det samme som er aktuelt.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Fredagskamp klokken 20:00, liker det!

Da er det mulig å komme seg til de aller fleste bortekamper enten ved fly eller kjøre, og i tillegg ha fri dagen etter :D

Hadde helst sett et par kamper lørdag, men vanene til folk er vel vanskelige å endre. Synes det blir litt rart med fredag og så ikke kamp før søndag igjen. Mandagskamp klokken 18 er bare fjas.

jakral

Legg inn av jakral »

At man presset på med halv cup i det siste pandemiåret har bare skapt problemer. En håpløs avgjørelse. Fisketjønn er ikke skikket til jobben. Nå må cupen sløyfes et år igjen for å komme ajour. Kan ikke ha to cupmestere i samme kalenderår. Et lavprofilert ungdoms-EM kan ikke spise opp datoer på den norske terminlista.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Syns dette ser bra ut, selv om jeg nok helst hadde sett at OBOS fortsetter å ha hovedrunde på mandagen.

Problemet med cupen er jo at det blir for kort tid mellom semifinale og finale, for Glimt var det vel bare 10 dager. Så det er jo viktig at man i det minste har en måned slik at folk kan planlegge reise, opphold og kanskje en fridag fra jobb.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

GoingKronos skrev: tor sep 15, 2022 2:04 pm Syns dette ser bra ut, selv om jeg nok helst hadde sett at OBOS fortsetter å ha hovedrunde på mandagen.

Problemet med cupen er jo at det blir for kort tid mellom semifinale og finale, for Glimt var det vel bare 10 dager. Så det er jo viktig at man i det minste har en måned slik at folk kan planlegge reise, opphold og kanskje en fridag fra jobb.
Semifinalen er planlagt siste midtuke av april 2023 med finale i slutten av mai etter det jeg har skjønt. Da er kvartfinalene i Europa ferdigspilt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

@Kjello Tror ikke du liker det som står skrevet her.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Det er bare å gratulere NFF med å ha klart å ta livet av den festen cupen i Norge har vært på rekordraske 2 år.
For en jævla gjeng grauthuer.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Hvis vi skulle være så heldige å få et lag i CL er det tullete å ikke ha lørdagskamper.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

FranciscoM skrev: tor sep 15, 2022 2:11 pm Hvis vi skulle være så heldige å få et lag i CL er det tullete å ikke ha lørdagskamper.
Det gjelder forsåvidt kvalifiseringen også. Det spilles jo tirsdagskamper i kvaliken.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Korgutt skrev: tor sep 15, 2022 2:14 pm
FranciscoM skrev: tor sep 15, 2022 2:11 pm Hvis vi skulle være så heldige å få et lag i CL er det tullete å ikke ha lørdagskamper.
Det gjelder forsåvidt kvalifiseringen også. Det spilles jo tirsdagskamper i kvaliken.
TV2 har helat andre prioriteringer på hva de vil sende på lørdagskveldene enn på søndager.
Og de har spytta såpass mye inn for rettighetene at de kommer til å presse det de kan.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Kalle73 skrev: tor sep 15, 2022 2:18 pm
Korgutt skrev: tor sep 15, 2022 2:14 pm
FranciscoM skrev: tor sep 15, 2022 2:11 pm Hvis vi skulle være så heldige å få et lag i CL er det tullete å ikke ha lørdagskamper.
Det gjelder forsåvidt kvalifiseringen også. Det spilles jo tirsdagskamper i kvaliken.
TV2 har helat andre prioriteringer på hva de vil sende på lørdagskveldene enn på søndager.
Og de har spytta såpass mye inn for rettighetene at de kommer til å presse det de kan.
De kan bare prøve seg. Er totalforbud for at lagene som skal spille i Europa den påfølgende tirsdagen må spille seriekamp på søndag i forkant. Og siden man oftest har kamp på onsdag i forkant av denne helgen så må seriekampen der imellom spilles på lørdag. Dersom ikke er det bare å koble inn UEFA.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Korgutt skrev: tor sep 15, 2022 2:07 pm
Semifinalen er planlagt siste midtuke av april 2023 med finale i slutten av mai etter det jeg har skjønt. Da er kvartfinalene i Europa ferdigspilt.
Ok, det er bra og jeg må si at en cupfinale i slutten av mai er langt mer attraktivt enn november, det bør jo gi et langt bedre grunnlag for folkefest. 1.mai var nok litt tidlig sånn sett.

Så syns jeg jo man bør begynne cupen etter at man avsluttet forrige cup, så kanskje man kan ha de første rundene i juni eller for den delen enda senere. Men det skal jo gå opp med resten av terminlista.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Cupfinale over 2 år er en vederstyggelighet all den tid vi spiller sere innenfor et kalenderår og cupen over 2 år betyr vi har konkuranse over 3 overgangsvinduet og man risikerer å møte opp/nedrykkslag hvor skjevheter i konkurransen er grotesk og det som er stammen i et lag/de beste er solgt.
Cupen skal og må følge serien og avslutte sesongen.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Mangler bare at idrettstoppene tar over oppgavene til julenissen nå, så kan vi vanlige folk rykke noen århundrer tilbake.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Hvis man ser bort i fra informasjonen om cupen så er dette helt fantastiske nyheter du kommer med her. Fotballen bort fra mandag og tilbake på lørdag og søndag er fantastisk!

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Henningsen skrev: tor sep 15, 2022 1:29 pm Helt håpløst opplegg, å kjøre cupen over to sesonger. For min del ødelegger det hele vitsen med en cup overhodet. Den mister all interesse og relevans. Sesongen bør avsluttes med cupfinale og flomlys!
Utvilsomt.
NM i år har vært katastrofe, har ikke lokket å se en eneste kamp fra sommer til nå, de har jo vært spredd utover datoer som prestegjeld. Kan hende finalen vil lokke, men det blir uansett ikke det samme som det skal være.
Her må klubbene stå hardt imot, det skal bare løses å få til to finaler neste år, og når det er gjort er jo NM krisen løst for de påfølgende sesongene igjen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

seriemester2013 skrev: tor sep 15, 2022 3:55 pm
Henningsen skrev: tor sep 15, 2022 1:29 pm Helt håpløst opplegg, å kjøre cupen over to sesonger. For min del ødelegger det hele vitsen med en cup overhodet. Den mister all interesse og relevans. Sesongen bør avsluttes med cupfinale og flomlys!
Utvilsomt.
NM i år har vært katastrofe, har ikke lokket å se en eneste kamp fra sommer til nå, de har jo vært spredd utover datoer som prestegjeld. Kan hende finalen vil lokke, men det blir uansett ikke det samme som det skal være.
Her må klubbene stå hardt imot, det skal bare løses å få til to finaler neste år, og når det er gjort er jo NM krisen løst for de påfølgende sesongene igjen.
Ser du noen problemer med å la de første rundene av 2023-cupen spilles FØR finalen for 2022-cupen? 4.runde, kvartfinaler og semifinaler er planlagt 12.mars, 19.mars og 26.april. Med finale en gang i slutten av mai. For ordens skyld jeg ser ikke problemer med det men jeg tenker at noen i NFF gjør det. Og da vil ikke NM starte opp før i juni dersom man skal følge NFF sin logikk.
En annen sak som de også her må ta hensyn til er at torsdag 11. og 18.mai spilles semifinaler i EL/ECL. Har jo aldri vært noe problem tidligere å legge cuprunder opp på disse datoene men med tanke på hvor langt Bodø/Glimt kom i vår skal man fortsatt late som at norske lag ikke kommer langt i Europa? Til slutt ender det egentlig opp med at 2023-cupen ikke kan starte før i juni. Da finalen høyst sannsynlig ikke spilles før i slutten av mai. Med oppstart såpass sent så blir det vanskelig å finne nok ledige datoer med tanke på alle internasjonale datoer i løpet av sommeren og høsten. 8 kvalifiseringskamper, 6 gruppespillrunder og 6 midtuker som forsvinner i landslagsvinduene fra september til november.
Selv tenker jeg at det ikke burde være noe problem å bruke de 2 midtukene i midten av mai. Men Molde og Bodø/Glimt tenker kanskje annerledes på det?

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

Lilleborg skrev: tor sep 15, 2022 1:24 pm Under dette møtet ble det også informert fra NFF om at de vil fortsette med å dele cupen over to år. Argumentet til NFF har vært at sesongen 2023 er vanskelig å legge pga et U21-EM som er utenfor det internasjonale vinduet, samt at de skal arrangere resten av cupen fra 2022 samtidig som de skal arrangere cupen for 2023.
De bruker noe av de samme argumentene for 2024; at Fotball-EM dette året betyr en stopp i store deler av juni og juli som gjør at det blir vanskelig.

Jeg har forstått det slik at det var tilnærmet unison enighet fra klubbene om at de ønsker at cupen skal tilbake til vanlig form med arrangering i løpet av et år. Så, vi får rett og slett se hva det hele ender med.
Hvis NFF skal ha helt spillefri under under hele U21-EM så blir det vanskelig å få plass til en hel cup i 2023. Og hvis man skal flytte 3-4 cuprunder inn i 2024. Så får man naturligvis samme utfordring da som man har hatt i år. Spesielt dersom vi faktisk skulle kvalifisere oss til EM.

For å avholde en hel Cup i 2023, så trenger man totalt 42 kampdatoer.
30 datoer for Eliteserien.
1 reservedato for Eliteserien.
4 datoer for NM 2022.
Og 7 datoer for NM 2023.

Med forutsetningene at man ikke skal plassere kamper på samme datoer som kvartfinalene i E-cup, og ingen kamper under U21-EM, så er det 40 tilgjengelige datoer fra og med 12. mars og frem til landslagspausen i midten av november (13. - 21. november). Så da er man to datoer i manko.

Dette kan man i mine øyne løse på følgende måte:
1. Flytte Cupfinalen til 26. november. Søndagen etter landslagspausen. At det da blir to uker mellom serieavslutningen og Cupfinalen er helt uproblematisk i mine øyne. Det vil være fullt fokus på norsk fotball i den perioden uansett. Med det som trolig vil være to helt avgjørende kamper i EM-kvalifiseringen.
2. Plassere en kamp til den helga finalen i U21-EM spilles. Skulle Norge gå helt til finalen. Så har man den reservedatoen i bakhånd for lag som måtte bli ekstremt skadelidende og mangler 3-4 spillere.

Et alternativ er å strekke sesongen til etter landslagspausen i november. Ved å flytte de to siste serierundene til etter landslagspausen. Og spille Cupfinalen tidligere på høsten. Slik man faktisk planla i 2020. Slik jeg skjønner rapportene så ønsker klubbene helst å avslutte sesongen med Cupfinalen. Men åpner for denne løsningen dersom det er nødvendig. Men som vist over, så er det egentlig ikke nødvendig.

Å flytte både de to siste serierundene, og Cupfinalen til etter landslagspausen er neppe et alternativ. Siden det vil medføre at Cupfinalen spilles så sent som 10. desember. Og de fikk jo nok av kritikk da Cupfinalen ble spilt 8. desember i 2019.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

Lilleborg skrev: tor sep 15, 2022 1:41 pm
Zanick skrev: tor sep 15, 2022 1:39 pm Er man dønn avhengig av seriestopp under U21-EM? Synes klubbene bør tåle et par kamper uten en spiller eller to tilgjengelig. Tar man utgangspunkt i forrige uttak var det 7 klubber som er representert.
Mener å huske under U21-EM i 2013 at serien ikke stoppet opp, men at klubbene om mistet spillere fikk kampene sine flyttet? Må vel være noe av det samme som er aktuelt.
Man hadde faktisk helt spillefri under U21-EM i 2013. 12. serierunde ble spilt 26. mai. Mens 13. serierunde ble spilt 23. juni.
U21-EM ble spilt fra 5. til 18. juni.
Under U20-VM i 2019 derimot, da hadde man spillefri den ene helga. Også fikk enkelte lag flytte kamper ellers.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det er tydelig at en todelt cup er i ferd med å etableres som en permanent ordning.

Selvfølgelig hadde de klart å arrangere cupen i løpet av et kalenderår dersom de ønsket det.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Bare å gratulere NFF med å gjøre alt de kan for å ødelegge siste rest av cupen. Håpløst forslag. Cup må og skal spilles underveis i sesongen og sette et flott punktum for sesongen.
Latterlig forslag!
I år f.eks cuprunde i august, også 7 mnd til neste runde - idioti

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»