Geosentrisk modell av jorden

Svar
Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Re: Geosentrisk modell av jorden

Legg inn av HB4596 »

anbessa skrev: tir sep 20, 2022 9:10 pm "Jorden er rund - som en pizza", sitat Mikke Mus.
Det er nok her mange bommer. Hva er definisjon på rund?

mvh

HV

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 9:50 am Konspirasjonsteoretikere er ofte mislykkede mennesker. De er sjelden veldig gode i teoretiske fag og føler seg utenfor når vanskelige tema blir diskutert.

Behovet for å komme ovenpå, å forstå noen nesten ingen andre forstår er derfor stort. Konspirasjonsteorier gir dem denne muligheten.

Etterhvert blir troen på konspirasjonsteorien alfa og omega for selvbildet. Det er ikke bare det at de vil tro på dette. De tro på dette. Ellers raser livet sammen.

Man vil derfor se de mest irrasjonelle og selvmotsigende argumenter. Etter mitt syn er de fleste konspirasjonsteoretikere en tapt sak. De er så langt nede i sin konstruerte verden at det ikke er mulig å få dem opp.

En hver saklig motforstilling blit sett på som nok et bevis på at (nesten) alle er lurt og det er kun du som sitter på sannheten.
Spørsmål. Hvilken erfaring baserer du det på?

mvh

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Rainmaker skrev: ons sep 21, 2022 4:56 pm
Orlar skrev: ons sep 21, 2022 4:33 pm @Rainmaker kjøp deg en bra infrarød kikkert/kamere, så kan du se med egne øyne at jorda er flat. Vet du hvor stor høydeforskjell det skal være pr. km. hvis jorda er en ball?
Et objekt på ca 2 meter vil dukke under horisonten på en avstand på litt i overkant av 10 km. Dette er ren matematikk, og forutsetter at det ikke er hindre imellom observert objekt og observatør

Hvordan en "infrarød kikkert/kamera" skal være relevant her vet bare du.

Vis oss matematikken

mvh

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Ormen den lange skrev: ons sep 21, 2022 9:48 pm På sydpolen skal det være et hull som fører inn til en indre verden med atmosfære og beboelse. Et ubemannet fartøy skal være sendt fra jorden og krasjet inn i månen. Det skal da ha kommet frem, at månen har ristet i flere minutter. Dette skal vist nok bevise at månen er kunstig og hul innvendig. Alt dette i følge TV program.
Hvilket TV-program?

MVH

45

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 12:47 am Jeg har lyst å komme med en teori jeg også.

Elefantbæsj kurerer alle sykdommer.

Jeg er litt usikker på hvordan det gjør det egentlig. Men jeg er 100% sikker på at det er løsningen på alt. Det er en slags plasma i elefantbæsj og om man ganger den plasmaen med X så kan det få enhver til å begynne å fundere.

Om jeg har sett den plasmaen? Nei. Men den fins. Spesielt sterk er mammutbæsj fra tundraen i Sibir. Lyser du på den med infrarødt lys så vil du aldri oppleve så mye som en snufsete nese igjen.

Helt sant. Bevisene kommer senere.

Kjempeflott.

Hvor kan vi kjøpe teorien
Enhver teori burde legges ut på https://www.nature.com så vidt jeg har skjønt?


mvh

HB

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

HB4596 skrev: fre sep 23, 2022 11:53 pm HB
Hurra. Enda en flatearther. Selv er jeg en soft-rocker. Jeg mener at all stein er myk. Hardrockere har ikke forstått noe.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: tor sep 22, 2022 11:14 am
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:41 am Havet er horisontalt flatt.
Vann bøyer seg ikke rundt ei kule eller en ball. Vann finner sitt nivå. Det er en egen lov!
Hvis jorden er tilnærmet ei rund kule. Da skal det være ca. 7 cm høydeforskjell på 1 Km. Dette er 7 m på bare 100km på havet. På 30 km skal det vær ca. 2m. Målinger med laser eller radar på avstander 30km - 500 km viser ingen forskjell i høyde på havflaten. Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt. Synet konvergerer til ett punkt ved horisonten (tenk en lang tunnel). Punktet nærmest horisonten blir borte først. Derfor forsinner undersiden av båter først. Med kikkert, eller et kamera med zoom, så kan du se hele båten.

Dette er bevis for at jorda (bortsett fra fjell og havdyp) er flat.
Game over!

Det trenges ikke mer bevis. Hele den heliosentriske modell faller.
Dere som er "globetards" og opp-ned spinnere. Som tror på nisseballen til NASA.
Dere har blitt lurt av en gigantisk løgn fra dere er født.

globetard ( plural globetards ) One who believes that the Earth is a globe.
Ad "Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt.":

Det der kan jo ikke være helt riktig, vel? Vi kan jo se stjerner UTEN kikkert som er flere lysår borte! Men en annen ting som også angår dette, som jeg allerede har spurt om før, men som du IKKE har svart på: Det du sier om et flatt hav, betyr at om du står ved Atlanterhavskysten ved Lisboa med en sterk nok kikkert - så kan du se New York. Har du hørt om noen som har greid det? Og hvis ikke: hvorfor?

Om du ønsker å bli trodd, bør du jo besvare spørsmålene du får, vel?

En annen ting: Jeg går ut fra at du vet at lengst nord i Norge (men ikke begrenset til Norge) har man midnattssol; dvs. at man ser sola hele døgnet. Dersom jorda er flat, vil man selvfølgelig se midnattssola på samme tid over hele jorda (med forbehold for fjell som stenger for utsikta). Gjør man dét?

Mvh

BE
Man kan selvsagt spørre.
Nå hører det til historien av lavaen under fjellene er noe mer tregtflytende enn vann, slik at disse fjellene kan tegnes inn på kart.
Så de mange "fjellene", som ikke kan tegnes inn på kart, du ser i vann dekker nok for utsikten din til New York.

mvh

HB.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg håper egentlig vi unngår linker til YouTube-videoer. Det er kjedelig. Det blir en evig krig mellom incels som sitter i kjellerstua til foreldrene og folk med peiling.

Morsommere med påstander om kupler laget av uknuselig mykt glass og at meteorer kommer nedenfra. Og ikke minst at det gamle testamente brukes som bevismateriale, det har jeg kost meg med.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre sep 23, 2022 4:57 pm
Orlar skrev: fre sep 23, 2022 3:54 pm
BlackEagle skrev: fre sep 23, 2022 10:57 am

Her kommer et lett spørsmål:

Kan du forklare meteorittnedslag - jeg mener; hvis ikke asteroidene befinner seg innenfor firmamentet, blir det jo hull i dette firmamentet av "mykt glass", og ettersom gravitasjon iflg. deg ikke finnes, så vil jo lufta forsvinne ut gjennom det hullet. Kan du være så snill å opplyse en stakkars uopplyst?

Mvh

BE
Meterorittnedslag kan jeg forklare. Forklaringen er at det ikke er meteorittnedslag du ser på bilder. Og det kommer ikke ovenfra, men nedenfra. Motsatt av det vi tror og har lært. Det er aldri funnet rester av noe meteoritt i de store kraterne.Tenk geysir! Det er vann som har laget dem. Utrulig med sant. Asteroider er noe som er laget i photoshop og som du har sett på film. Sånn er det. Er fornøyd med svaret?
Men du skjønner - jeg har ikke sett noe bilde. Derimot har jeg en stein - her - hjemme i stua - som falt ned fra himmelen for noen år siden. Jeg så en lysstripe på kveldshimmelen i en litt buet bane før den ble svakere og svakere før den sloknet, og bare tre-fire sekunder senere datt det ned noe bare tre fire meter unna meg (jeg var ute og lufta hunden i vannkanten der jeg bor), og da freste det i den våte sanden, og - lo and behold - jaggu fant jeg den! Den er ca. 20 cm lang og 15-16 cm bred, og den var så varm at jeg turde ikke å ta på den med en gang. Da jeg plukket den opp, var den fortsatt temmelig varm, den var litt glatt i ene enden, og nesten helt svart. Senere har jeg fått den undersøkt, og det er en meteor. Og jeg kan forsikre deg om at den SLETT IKKE kom nedenfra! Og akkurat når det gjelder den steinen vet ikke du hva jeg holder i hånda nå. Så hvor kom den fra?

Kan du forklare dét - eller sier du at jeg juger?

Kan du være så snill å svare på spørsmålet mitt for én gangs skyld, om firmamentet osv.?

BE
Hvis det er en historie med forankring i de gjeldende teorier, så skulle den vært iskald. Grunnen i følge teorien så har den svært lav temperatur. Gjennom sin ferd med atmosfære vil de ytterste lagene brenne opp og blåse av uten å oppvarme de indre lagene. Ja så her har du en ekte meteoritt, den kan selges på finn for utallige kronasjer. Men, i motsetning til gjeldende teori så bekrefter du noe annet.

mvh

HB
Sist redigert av HB4596 den lør sep 24, 2022 12:34 am, redigert 2 ganger totalt.

Orlar

Legg inn av Orlar »

Det var bra de kom inn en ny horisontal ikke roterende jordboer her. Jeg har fått meg flere latterkuler. De har ingenting å komme med. De spring å gjemmer seg, og prøver å grave frem noe psudovitenskap.

Dere som er opp-ned spinnere. Har dere noen gang vært i hus som spinn rundt? :)

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Zpiff skrev: fre sep 23, 2022 10:33 am
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:35 pm Jeg svarer ikke på spørsmål som er litt komplisert, og som jeg vet er tidkrevende.
Skal forsøke med to "enkle" spørsmål (er jo vanskelig å vite hva du mener er enkelt/komplisert, evt. synes er tidkrevende..):

1. Om man bretter jordlompa i to like store deler (altså ihht. skivemodellen), vil det da gå mye hurtigere å reise til gitte posisjoner som befinner seg på hver sin skivehalvdel, enn om man ikke bretter jordlompa?
Da trenger man jo i prinsipp vbare å reise opp & ned i en kort distanse.
2. Om man lager hull i jordlompa, er det da stygt (vulgært) å kalle hullene for lompehull (kan jo misforstås)?

Sånn når man allerede befinner seg i det dypt intellektuelle hjørnet (på jordlompa), for da må man jo passe på å stille de viktigste, essensielle og relevante spørsmålene.
(Selvsagt under forutsetning av at spørsmålene ikke er for kompliserte og tidkrevende,, dog med ukjente krav til kompleksitet..).

Morsomme spørsmål.

1. I dag sitter det faktisk forskere og beregner avstanden til NY fra Oslo. Hva matematikken viser er rd.d.d ukjent.

mvh.

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

HB4596 skrev: lør sep 24, 2022 12:39 am
Zpiff skrev: fre sep 23, 2022 10:33 am
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:35 pm Jeg svarer ikke på spørsmål som er litt komplisert, og som jeg vet er tidkrevende.
Skal forsøke med to "enkle" spørsmål (er jo vanskelig å vite hva du mener er enkelt/komplisert, evt. synes er tidkrevende..):

1. Om man bretter jordlompa i to like store deler (altså ihht. skivemodellen), vil det da gå mye hurtigere å reise til gitte posisjoner som befinner seg på hver sin skivehalvdel, enn om man ikke bretter jordlompa?
Da trenger man jo i prinsipp vbare å reise opp & ned i en kort distanse.
2. Om man lager hull i jordlompa, er det da stygt (vulgært) å kalle hullene for lompehull (kan jo misforstås)?

Sånn når man allerede befinner seg i det dypt intellektuelle hjørnet (på jordlompa), for da må man jo passe på å stille de viktigste, essensielle og relevante spørsmålene.
(Selvsagt under forutsetning av at spørsmålene ikke er for kompliserte og tidkrevende,, dog med ukjente krav til kompleksitet..).

Morsomme spørsmål.

1. I dag sitter det faktisk forskere og beregner avstanden til NY fra Oslo. Hva matematikken viser pr.d.d er ukjent.

mvh.

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Henningsen skrev: fre sep 23, 2022 12:12 pm Jeg lurer litt på hvorfor man leter etter intelligent liv 'der ute'
Burde man ikke se om man mot formodning klarte å finne noe her nede først..?

Av og til kan man få noen inntrykk av at det sistnevnte kanskje er en lost case...
Når man ikke ser eget liv... Case closed!

mvh

HB

SirJames

Legg inn av SirJames »

Noe sier meg at HB har fått i seg for mye HB..

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre sep 23, 2022 5:22 pm Men kjære! Følger du ikke med??? JEG HAR JO ALLEREDE FORTALT DEG AT JEG ER IKKE-TROENDE OG IKKE TROR PÅ NOE SOM HELST, FOR DET HAR JEG IKKE NOE BEHOV FOR!
Jeg holder meg mer til statistiske sannsynligheter, og nå er det en enorm overvekt av sannsynlighet for at du er bare en skarve trollmann...
BE
1. Jeg tror ikke, derfor eksisterer jeg ikke.
2. Takk, statistikk kan brukes til mangt. Jeg vil sitere deg på det, noe senere.

mvh.

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Knaberaps skrev: lør sep 24, 2022 12:06 am
HB4596 skrev: fre sep 23, 2022 11:53 pm HB
Hurra. Enda en flatearther. Selv er jeg en soft-rocker. Jeg mener at all stein er myk. Hardrockere har ikke forstått noe.
Definer en flatearther.
Jeg tror du har misforstått et meget vesenlig poeng.

mvh.

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

PapaSmurf skrev: lør sep 24, 2022 12:18 am Jeg håper egentlig vi unngår linker til YouTube-videoer. Det er kjedelig. Det blir en evig krig mellom incels som sitter i kjellerstua til foreldrene og folk med peiling.

Morsommere med påstander om kupler laget av uknuselig mykt glass og at meteorer kommer nedenfra. Og ikke minst at det gamle testamente brukes som bevismateriale, det har jeg kost meg med.
Ja, hva nå enn det skulle bevise.

mvh

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 12:48 am Noe sier meg at HB har fått i seg for mye HB..
Ja, ikke sant.
Kjøper bare beste polvare her. Innimellom noe øl, noen ganger går det i hjemmebrygget øl.
Denne gangen ca. ekte 10% heimesnekra Ebola øl. (3 pint of this shit can kill a dead hippo.)

mvh.

10pc

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 12:48 am Noe sier meg at HB har fått i seg for mye HB..
Eller for lite BH...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

HB4596 skrev: lør sep 24, 2022 12:52 am Definer en flatearther.
En som tror at jorda er flat. Det sier seg selv. Så har man dem som er litt usikker (sitter på gjerdet) og gjerne argumenterer mere for enn i mot. Disse vipper litt mellom normal og teit, og havner, dessverre, litt for ofte på sistnevntes nivå. God tur. Ikke sikkert den blir så lang...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Knaberaps skrev: lør sep 24, 2022 1:27 am
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 12:48 am Noe sier meg at HB har fått i seg for mye HB..
Eller for lite BH...
:lol:

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

HB4596 skrev: fre sep 23, 2022 11:38 pm Hva er definisjon på rund?
Dama di?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hehe, nå leveres det her.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Orlar skrev: lør sep 24, 2022 12:33 am Det var bra de kom inn en ny horisontal ikke roterende jordboer her. Jeg har fått meg flere latterkuler. De har ingenting å komme med. De spring å gjemmer seg, og prøver å grave frem noe psudovitenskap.

Dere som er opp-ned spinnere. Har dere noen gang vært i hus som spinn rundt? :)
Ja, vi er forskjellige vi mennesker.
Noen står det helt stille for, mens andre går det trill rundt for...

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Knaberaps skrev: lør sep 24, 2022 1:40 am
HB4596 skrev: fre sep 23, 2022 11:38 pm Hva er definisjon på rund?
Dama di?
Ingen god definisjon, da jeg regner med at du refererer til eget ståsted.
Hadde liksom håpet at du hadde litt tyngde i ordene dine i stedet for å dra inn partneren.


mvh

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 1:32 am
Knaberaps skrev: lør sep 24, 2022 1:27 am
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 12:48 am Noe sier meg at HB har fått i seg for mye HB..
Eller for lite BH...
:lol:
Vitenskapelig sett? Noen selv tror at det leveres.

mvh

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: lør sep 24, 2022 12:33 am Det var bra de kom inn en ny horisontal ikke roterende jordboer her. Jeg har fått meg flere latterkuler. De har ingenting å komme med. De spring å gjemmer seg, og prøver å grave frem noe psudovitenskap.

Dere som er opp-ned spinnere. Har dere noen gang vært i hus som spinn rundt? :)
Har du fått tenkt deg om slik at du vil svare på spørsmål i dag?

BE

Orlar

Legg inn av Orlar »

BlackEagle skrev: lør sep 24, 2022 10:42 am
Orlar skrev: lør sep 24, 2022 12:33 am Det var bra de kom inn en ny horisontal ikke roterende jordboer her. Jeg har fått meg flere latterkuler. De har ingenting å komme med. De spring å gjemmer seg, og prøver å grave frem noe psudovitenskap.

Dere som er opp-ned spinnere. Har dere noen gang vært i hus som spinn rundt? :)
Har du fått tenkt deg om slik at du vil svare på spørsmål i dag?

BE
1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer og går rundt solen
3. Ingen avvik eller interference på stjernehimmelen!
4. Nasa har ikke ett eneste ekte bilde av Jorda fra verdensrommet

Så kan vi legge på flere hundre indisier i tillegg.

5. FN, WHO med flere har flat jord kart i sin logo!
6. Antarktis - er en ring med en isvegg rundt jordflaten. Det er ekstra land bortenfor Antarktis. Det finnes åpninger i denne isen. Vi får ikke reise dit og undersøke området selv.

Jorda er flat og stillestående.

Vi har vitenskapen på vår side. Det stemmer med sansene våre. Og samsvarer med skapelsen i bibelen.

HB4596 svarer på tullespørsmål. Jeg har ikke tid til å svare på alt som ikke er direkte relevant flat og stillestående jord.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Orlar skrev: ons sep 21, 2022 4:08 pm Det er lov å vær uenig. Dere som er opp-ned spinnere, og tror på julenisseballen til NASA. Dere skal få kilder. Men det blir nok ikke i dag.
Jeg har ikke orket å lese i denne tråden før i dag. Men skal gi det en sjanse nå, selv om jeg blir oppriktig trist av å se hvor galt det står til hos enkelte. Har ikke noe behov for å latterliggjøre, men husk at det er muligheter for å søke hjelp.
Håper du har kommet med beviser og kilder nå, og håper det ikke er diverse latterlige Youtube-videoer eller noe annet lignende vås.
Men, hva annet kan det være? Jeg har i hvert fall ikke sett en eneste fornuftig kilde som henviser til en flat jord. Og hvis du skal henvise til bibelen så er det rimelig enkelt å finne løgner, usannheter, selvmotsigelser osv i den, noe du forhåpentligvis også er klar over.

Mehell

Legg inn av Mehell »

SirJames skrev: tor sep 22, 2022 12:13 am Fotballen er flat, btw.
Leser meg opp i denne tråden, og nå fikk jeg fikk veldig store forhåpninger om å få lese om bunnflaten av ballen på de kommende sidene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»