Magnus Carlsen vs Niemann

Svar
B.O.B.

Magnus Carlsen vs Niemann

Legg inn av B.O.B. »

Hva skjer i dette drama? Avisene skriver og skriver, men bare om det samme at han jukset som yngre. Ingen store spekulasjoner om hvordan han kan ha gjort dette på en litt mer teknisk løsning enn å gå på do og se på mobilen. Magnus Carlsen er taus, men må nok etter ha sagt A snart si B. Han vil nok bli avkrevd et svar eller få en straff. Elon Musk mener at Niemann kan ha brukt analkuler som mottar meldinger. Det er masse penger i denne sporten, og ingen som sjekker noe mer enn at du ikke har en høytaler i øret. Men det er ikke lenger høyteknologi med høytaler i jeksler, den bruker hodeskallen som resonans og eieren av jeksler hører det rett i øret.

Det har vel stått noe slikt som at Niemanns spill når Carlsen tapte tilsvarte noe slikt som 42 trekk etter computers strategi. Er det juks og hva skjer nå som neste? Blir det nå det tipper for Carlsen og han ber verden kysse han i ræva?

Moist

Legg inn av Moist »

B.O.B. skrev: tir sep 20, 2022 11:06 pm Hva skjer i dette drama? Avisene skriver og skriver, men bare om det samme at han jukset som yngre. Ingen store spekulasjoner om hvordan han kan ha gjort dette på en litt mer teknisk løsning enn å gå på do og se på mobilen. Magnus Carlsen er taus, men må nok etter ha sagt A snart si B. Han vil nok bli avkrevd et svar eller få en straff. Elon Musk mener at Niemann kan ha brukt analkuler som mottar meldinger. Det er masse penger i denne sporten, og ingen som sjekker noe mer enn at du ikke har en høytaler i øret. Men det er ikke lenger høyteknologi med høytaler i jeksler, den bruker hodeskallen som resonans og eieren av jeksler hører det rett i øret.

Det har vel stått noe slikt som at Niemanns spill når Carlsen tapte tilsvarte noe slikt som 42 trekk etter computers strategi. Er det juks og hva skjer nå som neste? Blir det nå det tipper for Carlsen og han ber verden kysse han i ræva?
Lahlum og co hadde vel en liten diskusjon om dette i går, juksing trenger ikke være mer komplisert enn at en spesifikk person kommer inn i rommet eller gjør en spesifikk bevegelse når Niemann har et godt trekk mulig.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Nakamura holdt på å le seg ihjel da han hørte Niemann sin forklaring om trekkene sine i kampen mot Carlsen. Han har faktisk blitt truet med rettslige skritt sa han igår pga dette.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

B.O.B. skrev: tir sep 20, 2022 11:06 pm Hva skjer i dette drama? Avisene skriver og skriver, men bare om det samme at han jukset som yngre. Ingen store spekulasjoner om hvordan han kan ha gjort dette på en litt mer teknisk løsning enn å gå på do og se på mobilen. Magnus Carlsen er taus, men må nok etter ha sagt A snart si B. Han vil nok bli avkrevd et svar eller få en straff. Elon Musk mener at Niemann kan ha brukt analkuler som mottar meldinger. Det er masse penger i denne sporten, og ingen som sjekker noe mer enn at du ikke har en høytaler i øret. Men det er ikke lenger høyteknologi med høytaler i jeksler, den bruker hodeskallen som resonans og eieren av jeksler hører det rett i øret.

Det har vel stått noe slikt som at Niemanns spill når Carlsen tapte tilsvarte noe slikt som 42 trekk etter computers strategi. Er det juks og hva skjer nå som neste? Blir det nå det tipper for Carlsen og han ber verden kysse han i ræva?
Det er nok det mest sannsynlige at Niemann jukser. Men å bevise det er en annen sak.

Nytt funn ryster: - Knusende
En ukrainsk FIDE-mester har gjennomgått partiene til Hans Niemann (19). Funnet sjokkerer.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Sisyfos skrev: tir sep 20, 2022 11:40 pm
B.O.B. skrev: tir sep 20, 2022 11:06 pm Hva skjer i dette drama? Avisene skriver og skriver, men bare om det samme at han jukset som yngre. Ingen store spekulasjoner om hvordan han kan ha gjort dette på en litt mer teknisk løsning enn å gå på do og se på mobilen. Magnus Carlsen er taus, men må nok etter ha sagt A snart si B. Han vil nok bli avkrevd et svar eller få en straff. Elon Musk mener at Niemann kan ha brukt analkuler som mottar meldinger. Det er masse penger i denne sporten, og ingen som sjekker noe mer enn at du ikke har en høytaler i øret. Men det er ikke lenger høyteknologi med høytaler i jeksler, den bruker hodeskallen som resonans og eieren av jeksler hører det rett i øret.

Det har vel stått noe slikt som at Niemanns spill når Carlsen tapte tilsvarte noe slikt som 42 trekk etter computers strategi. Er det juks og hva skjer nå som neste? Blir det nå det tipper for Carlsen og han ber verden kysse han i ræva?
Det er nok det mest sannsynlige at Niemann jukser. Men å bevise det er en annen sak.

Nytt funn ryster: - Knusende
En ukrainsk FIDE-mester har gjennomgått partiene til Hans Niemann (19). Funnet sjokkerer.
Om dette stemmer er det jo ganske så "mystisk" han har en slik evne til å spille så "over evne" i alle kritiske situasjoner.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Han har vært utestengt for juks flere ganger

Er fullstendig ute av stand til å forklare trekkene sine når partiet analyseres i etterkant

Spiller bedre enn det som skal være menneskelig mulig

Sannsynligheten for at han jukser er mildt sagt høy

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

Jeg er på ingen måte noen del av sjakkmiljøet, jeg har stort sett bare fulgt med på ulike turneringer arrangert på Twitch og kjenner ikke til etiketten i blant proffspillere. I all hovedsak ser jeg av og til sjakk på Twitch fordi det er gøy å se spillere som meg selv (som ikke er forferdelig gode) kjempe mot hverandre i en mer "proff" setting. Så det jeg har fått med meg er stort sett det som har blitt kommentert av streamere som Nakamura på Twitch.

Slik jeg har forstått dramaet (korriger meg gjerne om jeg tar feil):
► Show Spoiler
Jeg har ikke kunnskap nok til å på egenhånd skulle fremlegge en påstand om noen har jukset eller ikke, så jeg må lene meg på det ekspertene sier. Det virker uansett merkelig at så mange profesjonelle i miljøet er skeptiske på Niemann om de ikke oppriktig mener at det er noe som skurrer, så setter det jo heller ikke akkurat Niemann i noe bedre lys at han innrømmer å ha jukset på Chess.com tidligere.

Til slutt mener jeg at det er ganske patetisk at Magnus Carlsen ikke har baller nok til å komme med en tydelig offentlig uttalelse om at han mistenker Niemann for juks, i stedet for en "kryptisk" twitter melding og at han bare stikker fra en match uten å kommentere det. Det går utover alle deltakerne i turneringen, er uprofesjonelt og er rett og slett barnslig.

Han burde ha kommet med en uttalelse med en ordlyd lignende dette:
"Niemann har innrømmet å ha jukset tidligere og jeg mener det finnes indikasjoner på at han fremdeles jukser, også i live turneringer. Frem til omstendighetene rundt dette er avklart kommer jeg til å nekte å spille mot han."
Det kunne man i alle fall ha respektert.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Selvfølgelig jukses det når de spiller online. Slik har det alltid vært i spill over internett og kommer alltid til å være, samme hvilke spill det er.

Jompa

Legg inn av Jompa »

AccountsReceivable skrev: ons sep 21, 2022 3:07 am
Han burde ha kommet med en uttalelse med en ordlyd lignende dette:
"Niemann har innrømmet å ha jukset tidligere og jeg mener det finnes indikasjoner på at han fremdeles jukser, også i live turneringer. Frem til omstendighetene rundt dette er avklart kommer jeg til å nekte å spille mot han."
Det kunne man i alle fall ha respektert.
Jeg ville droppet det med indikasjoner under liveturneringer, da man beveger seg ut på tynn is.
Niemann har innrømmet å ha jukset tidligere. Chess.com har sluppet en pressemelding som sier at både alvorligheten og omfanget er større enn det Niemann har innrømmet. Frem til omstendighetene rundt dette er avklart kommer jeg til å nekte å spille mot han

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jeg tror Carlsen har gjort noe lurt her. Han kunne ikke gå ut å beskyldt Niemann for juks uten å ha 100% bevis. Han ville fått problemer med FIDE og han kunne komme i juridiske problemer.

Så han velger å demonstrere på en måte som gjør at alle skjønner hva han mener.

Jeg tror ikke nødvendigvis at Carlsen mente Niemann jukset da Nieman slo ham i Sinquefield Cup. Men han ønsket å markere at juks ikke er akseptabelt og at Niemann har jukset ved flere anledninger. Det har han gjort på en veldig tydelig måte nå, uten at det kan få ham i juridisk trøbbel.

Alle sier at siden Carlsen har sagt A må han også si B. Jeg tror ikke det kommer til å skje.
Jeg tror Carlsen vil få en symbolsk straff for å ha lagt seg i det siste partiet mot Niemann.

Deretter vil Carlsen kun stille opp i turneringer der han får garanti for at Niemann ikke får stille. Og hvilken arrangør vil ha Niemann på plakaten istedet for Carlsen?

På den måten får Carlsen rettet oppmerksomheten mot juks i sjakk og han får straffet Nieman.
Uten å si noe mer om saken.

La oss bare håpe at Carlsen har rett angående Niemann...

PS! Jeg har hørt at noen har analysert Niemanns partier og funnet ut at han spiller mye bedre når det er live-sendinger? Stemmer det?

Jompa

Legg inn av Jompa »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 10:10 am

PS! Jeg har hørt at noen har analysert Niemanns partier og funnet ut at han spiller mye bedre når det er live-sendinger? Stemmer det?
I turneringene han spilte før han kom til Europa økte ratingen hans i samtlige turneringer der det var liveoverføring av trekk, og han tapte ratingpoeng der det ikke var liveoverføring.



Det er også her at enkelte av partiene hans er helt sinnsyke, og der nøyaktighetsgraden samsvarer perfekt med computertrekk. Så vidt meg bekjent er det spesielt GM-norm partier som har blitt pratet om med skepsis i sjakkmiljøet over en lengre periode.

Nå går det også rykter om at chess.com sitter på materiale som viser at flere toppspillere har mistenkelig spill i de populære titled tuesday-turneringene (der det er pengepremier). Antageligvis har de også noe på Niemann her, siden de for et par uker siden gikk ut og sa at både alvorligheten og omfanget av jukset til Niemann er større en de to gangene han selv innrømmet.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Som jeg nevnte i den andre tråden. Jeg synes det er unødvendig av Niemann å gå så høyt ut og garantere at det kun er de to tilfellene han viser til at han har jukset. Ingen tror at noen jukser et par ganger uten å bli tatt, for så å aldri jukse igjen. Dersom chess.com klarer å bevise at Niemann også har jukset flere ganger bør han være ferdig mener jeg.

Blir spennende å se om Niemann møter Carlsen i sluttspillet fremover. Niemann skal opp mot Duda, Saric og Ivancuk, så det kan hende at han presterer godt nok til å komme videre. Jeg tror FIDE kommer med en avgjørelse før det skjer, for Carlsen kommer ikke til å spille de partiene heller. Det er jeg sikker på.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

B.O.B. skrev: tir sep 20, 2022 11:06 pm Ingen store spekulasjoner om hvordan han kan ha gjort dette på en litt mer teknisk løsning enn å gå på do og se på mobilen.
Han trenger vel ikke gå på do engang. Kan være så enkelt at han har en bærbar PC rett ved siden av seg utenfor webkameras vinkel som spiller mot motstanderens trekk. De sitter jo hjemme alene i sin egen stue og spiller fremfor et lite webkamera :lol:


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

B.E. skrev: ons sep 21, 2022 3:01 pm
Han trenger vel ikke gå på do engang. Kan være så enkelt at han har en bærbar PC rett ved siden av seg utenfor webkameras vinkel som spiller mot motstanderens trekk. De sitter jo hjemme alene i sin egen stue og spiller fremfor et lite webkamera :lol:
Nei, det er flere kamera som dommerne har tilgang til - de skal se hele rommet han spiller i og det er ikke lov å forlate det under partiet, så han kan ikke ha en pc eller mobil ved siden av.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 3:06 pm
B.E. skrev: ons sep 21, 2022 3:01 pm
Han trenger vel ikke gå på do engang. Kan være så enkelt at han har en bærbar PC rett ved siden av seg utenfor webkameras vinkel som spiller mot motstanderens trekk. De sitter jo hjemme alene i sin egen stue og spiller fremfor et lite webkamera :lol:
Nei, det er flere kamera som dommerne har tilgang til - de skal se hele rommet han spiller i og det er ikke lov å forlate det under partiet, så han kan ikke ha en pc eller mobil ved siden av.
Da kan han ha det i et bittelite vindu på samme PC-skjerm som han spiller på. Klarer ikke se det på et kamera med dårlig oppløsning.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

B.E. skrev: ons sep 21, 2022 3:28 pm
GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 3:06 pm
B.E. skrev: ons sep 21, 2022 3:01 pm
Han trenger vel ikke gå på do engang. Kan være så enkelt at han har en bærbar PC rett ved siden av seg utenfor webkameras vinkel som spiller mot motstanderens trekk. De sitter jo hjemme alene i sin egen stue og spiller fremfor et lite webkamera :lol:
Nei, det er flere kamera som dommerne har tilgang til - de skal se hele rommet han spiller i og det er ikke lov å forlate det under partiet, så han kan ikke ha en pc eller mobil ved siden av.
Da kan han ha det i et bittelite vindu på samme PC-skjerm som han spiller på. Klarer ikke se det på et kamera med dårlig oppløsning.
Dommerne har tilgang til pcen som bruker under spill.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 3:28 pm
B.E. skrev: ons sep 21, 2022 3:28 pm
GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 3:06 pm

Nei, det er flere kamera som dommerne har tilgang til - de skal se hele rommet han spiller i og det er ikke lov å forlate det under partiet, så han kan ikke ha en pc eller mobil ved siden av.
Da kan han ha det i et bittelite vindu på samme PC-skjerm som han spiller på. Klarer ikke se det på et kamera med dårlig oppløsning.
Dommerne har tilgang til pcen som bruker under spill.
Da er et tredje alternativ en PC i et annet rom, så ser han speilbilde av skjermen som speilrefleks i ett eller annet.


Eller en elektronisk mottaker i sokken som gir morsesignaler i form av små elektriske støt.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Nieman ist ein Betrüger und niemand...!

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Niemann virker å omgi seg med folk i støtteapparatet med samme "kvalifikasjoner" som ham selv...!

https://www.vg.no/sport/i/69klAL/krypti ... paa-baalet

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

AccountsReceivable skrev: ons sep 21, 2022 3:07 am

Han burde ha kommet med en uttalelse med en ordlyd lignende dette:
"Niemann har innrømmet å ha jukset tidligere og jeg mener det finnes indikasjoner på at han fremdeles jukser, også i live turneringer. Frem til omstendighetene rundt dette er avklart kommer jeg til å nekte å spille mot han."
Det kunne man i alle fall ha respektert.
Noe som mest sannsynlig hadde ført til reaksjoner/sanksjoner mot Carlsen fra FIDE

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Jompa skrev: ons sep 21, 2022 10:23 am Som jeg nevnte i den andre tråden. Jeg synes det er unødvendig av Niemann å gå så høyt ut og garantere at det kun er de to tilfellene han viser til at han har jukset. Ingen tror at noen jukser et par ganger uten å bli tatt, for så å aldri jukse igjen. Dersom chess.com klarer å bevise at Niemann også har jukset flere ganger bør han være ferdig mener jeg.

Blir spennende å se om Niemann møter Carlsen i sluttspillet fremover. Niemann skal opp mot Duda, Saric og Ivancuk, så det kan hende at han presterer godt nok til å komme videre. Jeg tror FIDE kommer med en avgjørelse før det skjer, for Carlsen kommer ikke til å spille de partiene heller. Det er jeg sikker på.
Dette er ikke 1:1 overførbart, men jeg tar det likevel. Jeg spiller Magic The Gathering, og har fulgt ganske godt med på proffspillerne der, i hvertfall inntill pandemien stengte det ned. De aller fleste som blir tatt først når de kommer på kamera og "chatten" (eller kommentatorene) oppdager noe. Slike matcher har også typisk dommere som sitter rett ved siden av.

Dette er spillere som tydeligvis er så vant til å jukse, typisk gjennom "card manipulation" at de tenker ikke på at de er på kamera. Juksingen er så innarbeidet at de gjør det automatisk.

Poenget mitt er at juksere har ikke jukset kun når de blir tatt. (med mindre de skulle være så uheldige at de ble tatt første gang de prøvde da), de har sluppet unna flere ganger og "lærer" seg at de kommer unna med det. Man kan nærmest garantere at dersom de blir fersket på kamera så har du gjort det samme utallige ganger tidligere.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Rainmaker skrev: tor sep 22, 2022 2:42 pm
Jompa skrev: ons sep 21, 2022 10:23 am Som jeg nevnte i den andre tråden. Jeg synes det er unødvendig av Niemann å gå så høyt ut og garantere at det kun er de to tilfellene han viser til at han har jukset. Ingen tror at noen jukser et par ganger uten å bli tatt, for så å aldri jukse igjen. Dersom chess.com klarer å bevise at Niemann også har jukset flere ganger bør han være ferdig mener jeg.

Blir spennende å se om Niemann møter Carlsen i sluttspillet fremover. Niemann skal opp mot Duda, Saric og Ivancuk, så det kan hende at han presterer godt nok til å komme videre. Jeg tror FIDE kommer med en avgjørelse før det skjer, for Carlsen kommer ikke til å spille de partiene heller. Det er jeg sikker på.
Dette er ikke 1:1 overførbart, men jeg tar det likevel. Jeg spiller Magic The Gathering, og har fulgt ganske godt med på proffspillerne der, i hvertfall inntill pandemien stengte det ned. De aller fleste som blir tatt først når de kommer på kamera og "chatten" (eller kommentatorene) oppdager noe. Slike matcher har også typisk dommere som sitter rett ved siden av.

Dette er spillere som tydeligvis er så vant til å jukse, typisk gjennom "card manipulation" at de tenker ikke på at de er på kamera. Juksingen er så innarbeidet at de gjør det automatisk.

Poenget mitt er at juksere har ikke jukset kun når de blir tatt. (med mindre de skulle være så uheldige at de ble tatt første gang de prøvde da), de har sluppet unna flere ganger og "lærer" seg at de kommer unna med det. Man kan nærmest garantere at dersom de blir fersket på kamera så har du gjort det samme utallige ganger tidligere.

Kjøper definitivt den og dette er også statistisk sett riktig, og da uansett hva problemstillingen er...!

Jompa

Legg inn av Jompa »

Ok. Se denne videoen om du er litt interessert i sjakk. Niemann bør være ferdig.

Link



Som hun viser til i videoen når hun snakker om partier over tid:
Mer enn 98% match: Sebastian Feller i Paris 2010 (ble selvfølgelig utestengt for juks)
Fischer der han vant 20 partier på rad: 72 %
Magnus på sitt beste: 70 %
Kasparov på sitt beste: 69 %
2700+ GMs: 62-67 %
Vanlige GMs: 57-62 %

Niemann har et parti han vinner mot Cornette, med mange utrolige trekk, som korrelerer 100 % med computeren. Hvert eneste trekk! Så kan man kanskje si at det i teorien kan skje. Problemet er at han også spilte mot supertalentet Yoo. Korrelasjon? 100 %. Og mot Soto. 100 %. Ostrovskiy. 100 %. Mot Duque. 100 %. Og det fortsetter med flere 100 %-ere. Over 5 turneringer spilte han i snitt på et nivå som er høyere enn Fischer sine 72 %.

Jeg er veldig sikker på at det er dette grunnlaget Magnus har sett. Synes Magnus virker forbausende rolig i intervjuer, med tanke på at han i realiteten risikerer hele karrieren sin om han tar feil.

Til sammenligning hadde Magnus drøye 70% i de beste partiene han vant mot Nepo i forrige VM-match. Grunnen til at spillere som regel er langt unna 100 % er at de går for trekk som er vinnende, men allikevel menneskelige. Et menneske vet at et gitt sluttspill er vunnet. Mens computeren kan regne seg frem til at det å avvikle ned til et vunnet sluttspill vil gjøre at det tar lenger tid å komme til matt. Det var det som blant annet felte Bjørnsen som var en som jukset for noen år siden. Han valgte heller å spille noen helt komplekse trekk, istedet for å avvikle til vinnende sluttspill.

Atle Grønn melder på twitter at dette må være spikeren i kista.

q.e.d.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Materialet skal være vist frem for personer som jobber med fair play i FIDE (Verdenssjakkforbundet)

Corvus

Legg inn av Corvus »

Jompa skrev: søn sep 25, 2022 9:57 pm Ok. Se denne videoen om du er litt interessert i sjakk. Niemann bør være ferdig.

Link



Som hun viser til i videoen når hun snakker om partier over tid:
Mer enn 98% match: Sebastian Feller i Paris 2010 (ble selvfølgelig utestengt for juks)
Fischer der han vant 20 partier på rad: 72 %
Magnus på sitt beste: 70 %
Kasparov på sitt beste: 69 %
2700+ GMs: 62-67 %
Vanlige GMs: 57-62 %

Niemann har et parti han vinner mot Cornette, med mange utrolige trekk, som korrelerer 100 % med computeren. Hvert eneste trekk! Så kan man kanskje si at det i teorien kan skje. Problemet er at han også spilte mot supertalentet Yoo. Korrelasjon? 100 %. Og mot Soto. 100 %. Ostrovskiy. 100 %. Mot Duque. 100 %. Og det fortsetter med flere 100 %-ere. Over 5 turneringer spilte han i snitt på et nivå som er høyere enn Fischer sine 72 %.

Jeg er veldig sikker på at det er dette grunnlaget Magnus har sett. Synes Magnus virker forbausende rolig i intervjuer, med tanke på at han i realiteten risikerer hele karrieren sin om han tar feil.

Til sammenligning hadde Magnus drøye 70% i de beste partiene han vant mot Nepo i forrige VM-match. Grunnen til at spillere som regel er langt unna 100 % er at de går for trekk som er vinnende, men allikevel menneskelige. Et menneske vet at et gitt sluttspill er vunnet. Mens computeren kan regne seg frem til at det å avvikle ned til et vunnet sluttspill vil gjøre at det tar lenger tid å komme til matt. Det var det som blant annet felte Bjørnsen som var en som jukset for noen år siden. Han valgte heller å spille noen helt komplekse trekk, istedet for å avvikle til vinnende sluttspill.

Atle Grønn melder på twitter at dette må være spikeren i kista.

q.e.d.
Men hvordan klarer Niemann å spille veldig mange trekk over flere timer som korrelerer med computer? Noen i salen? Operert inn en chip? Rart det ikke blir avslørt etter så mange ganger. Det sies at det er utrolig vanskelig å oppdage juks, hvorfor det?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Corvus skrev: man sep 26, 2022 12:45 am Men hvordan klarer Niemann å spille veldig mange trekk over flere timer som korrelerer med computer? Noen i salen? Operert inn en chip? Rart det ikke blir avslørt etter så mange ganger. Det sies at det er utrolig vanskelig å oppdage juks, hvorfor det?
Teknologien har hatt enorme fremskritt, og størrelsen på en liten "computer" som sender signaler på kroppen er ikke store saken i 2022.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det er jo ille å jukse i sjakk, men jeg nettopp lært av en norsk stormester at det er mye verre å tape med vilje...

Jompa

Legg inn av Jompa »

oddvar_kjempebra skrev: man sep 26, 2022 8:59 am Det er jo ille å jukse i sjakk, men jeg nettopp lært av en norsk stormester at det er mye verre å tape med vilje...
JLH er sjakkens svar på Jesper Mathisen. Blir veldig tabloid. Å tape i sjakk med vilje er usportslig isolert sett.
Det gjelder alle idretter, og blir som regel straffet veldig hardt når det blir oppdaget. I dette tilfelle føler jeg at målet helliger middelet. Og at det også er grunnen til at FIDE ikke har gitt han en straff, da de samtidig annerkjenner at det gjøres for lite for å stoppe juks.

Det har vært dialog mellom Carlseb og FIDE. Så de vet hva han sitter på.

FIDE har et budsjett på 12.8 millioner Euro. 26 000 brukes på fair play...
Sist redigert av Jompa den man sep 26, 2022 9:22 am, redigert 1 gang totalt.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Corvus skrev: man sep 26, 2022 12:45 am
Jompa skrev: søn sep 25, 2022 9:57 pm Ok. Se denne videoen om du er litt interessert i sjakk. Niemann bør være ferdig.

Link



Som hun viser til i videoen når hun snakker om partier over tid:
Mer enn 98% match: Sebastian Feller i Paris 2010 (ble selvfølgelig utestengt for juks)
Fischer der han vant 20 partier på rad: 72 %
Magnus på sitt beste: 70 %
Kasparov på sitt beste: 69 %
2700+ GMs: 62-67 %
Vanlige GMs: 57-62 %

Niemann har et parti han vinner mot Cornette, med mange utrolige trekk, som korrelerer 100 % med computeren. Hvert eneste trekk! Så kan man kanskje si at det i teorien kan skje. Problemet er at han også spilte mot supertalentet Yoo. Korrelasjon? 100 %. Og mot Soto. 100 %. Ostrovskiy. 100 %. Mot Duque. 100 %. Og det fortsetter med flere 100 %-ere. Over 5 turneringer spilte han i snitt på et nivå som er høyere enn Fischer sine 72 %.

Jeg er veldig sikker på at det er dette grunnlaget Magnus har sett. Synes Magnus virker forbausende rolig i intervjuer, med tanke på at han i realiteten risikerer hele karrieren sin om han tar feil.

Til sammenligning hadde Magnus drøye 70% i de beste partiene han vant mot Nepo i forrige VM-match. Grunnen til at spillere som regel er langt unna 100 % er at de går for trekk som er vinnende, men allikevel menneskelige. Et menneske vet at et gitt sluttspill er vunnet. Mens computeren kan regne seg frem til at det å avvikle ned til et vunnet sluttspill vil gjøre at det tar lenger tid å komme til matt. Det var det som blant annet felte Bjørnsen som var en som jukset for noen år siden. Han valgte heller å spille noen helt komplekse trekk, istedet for å avvikle til vinnende sluttspill.

Atle Grønn melder på twitter at dette må være spikeren i kista.

q.e.d.
Men hvordan klarer Niemann å spille veldig mange trekk over flere timer som korrelerer med computer? Noen i salen? Operert inn en chip? Rart det ikke blir avslørt etter så mange ganger. Det sies at det er utrolig vanskelig å oppdage juks, hvorfor det?
Det er uendelig med muligheter. En liten mottaker på kroppen, roterende analkuler. Flere ting som ikke slår ut på den senderen som dras over kroppen.

Rettsvernet står latterlig sterkt i sjakken. Selv han nordmannen som ble tatt for noen år siden tok det langt tid å få vekk. Selv om det var krystallklart da nivået han var så langt fra det han presterte i en periode. Så man må nesten bli tatt i akten, alternativt at man kan vise til mange partier der spilleren har et usannsynlig høyt nivå.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jompa skrev: man sep 26, 2022 9:15 am
oddvar_kjempebra skrev: man sep 26, 2022 8:59 am Det er jo ille å jukse i sjakk, men jeg nettopp lært av en norsk stormester at det er mye verre å tape med vilje...
JLH er sjakkens svar på Jesper Mathisen. Blir veldig tabloid. Å tape i sjakk med vilje er usportslig isolert sett.
Det gjelder alle idretter, og blir som regel straffet veldig hardt når det blir oppdaget.
Kun når man har tapt for å vinne noe annet. Som ved gambling eller at et tap gir deg en lettere motstander i neste runde. Å tape med vilje hvor du selv blir skadelidende blir ikke straffet hardt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»