Magnus Carlsen vs Niemann

Svar
lund

Re: Magnus Carlsen vs Niemann

Legg inn av lund »

Jompa skrev: tir okt 04, 2022 9:57 pm Uansett, det er helt sikker vanvittig tøft for han å stå i dette. Så håper han har gode folk rundt seg. Uavhengig av om han er skyldig eller ei.

Ønsker at han står frem og beklager jukset. Det er det eneste som gir ro her.
Det var det han skulle gjort til å begynne med. Nå forventer jeg egentlig en beklagelse til Carlsen fra alle de som har disset ham uten grunn. Han har tatt en for laget og gjort det som ingen turde å gjøre i f.eks. langrenns- og sykkelsporten på 90- og 2000-tallet. Carlsen er en fuckings helt i min bok (og jeg var egentlig ikke så stor fan av ham som person før dette.)
Sist redigert av lund den tir okt 04, 2022 10:09 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

I helvete der er karrieren finito umulig å komme seg fra dette

Jompa

Legg inn av Jompa »

lund skrev: tir okt 04, 2022 10:05 pm
Jompa skrev: tir okt 04, 2022 9:57 pm Uansett, det er helt sikker vanvittig tøft for han å stå i dette. Så håper han har gode folk rundt seg. Uavhengig av om han er skyldig eller ei.

Ønsker at han står frem og beklager jukset. Det er det eneste som gir ro her.
Det var det han skulle gjort til å begynne med. Nå forventer jeg egentlig en beklagelse til Carlsen fra alle de som har disset ham uten grunn. Han har tatt en for laget og gjort det som ingen turde å gjøre i f.eks. langrenns- og sykkelsporten på 90- og 2000-tallet. Carlsen er en fuckings helt i min bok (og jeg var egentlig ikke så stor fan av ham som person før dette.)
Det er ingen vits for Niemann å hevde sin uskyld nå. Kan hende FIDE ikke vil dømme han, men karrieren hans er uansett over.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Chess.com har også analysert over-the-board partier. Resultatet?

I 6 turneringer mener de at det er tegn til juks!

FIDE må umiddelbart gå i dialog med chess.com og andre onlinesider for å bedre sikkerheten til sjakken!

Jompa

Legg inn av Jompa »

I morgen starter det amerikanske mesterskapet der Niemann i utgangspunktet skal delta. Neppe tilfeldig fra chess.com å slippe denne bomba noen timer før start!

Jack

Legg inn av Jack »

Kanskje enkelte her inne skal krype til korset og komme med en unnskyldning til Magnus?

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Aiaiai, spørs om ikke Niemanns sjakkarriere er over.

Kanskje ikke så merkelig at spillere som Caruana og Nepomniachtchi ga støtte til Carlsen her. Fikk tidlig et inntrykk av at mange toppspillere var mistenksomme mot Niemann, og det måtte Carlsen til for å få gjort noe med saken. Kudos til Magnus.

lund

Legg inn av lund »

Jack_Daniels skrev: tir okt 04, 2022 10:17 pm Kanskje enkelte her inne skal krype til korset og komme med en unnskyldning til Magnus?
Kasparov burde vel nærmest være den første i køen til å beklage.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Jack_Daniels skrev: tir okt 04, 2022 10:17 pm Kanskje enkelte her inne skal krype til korset og komme med en unnskyldning til Magnus?
Jepp. Jeg var en av de som var for rask på avtrekkeren. Beklager til Magnus Carlsen. Han hadde hele veien en god sak, og måten han gjorde det på gjorde at man kom til bunns i jukset. Carlsen er et strålende forbilde for sjakken.

Evv

Legg inn av Evv »

Har hatt full tillit til Carlsen i denne saken. Mye på bakgrunn av podcasten til Wolfgang Wee hvor han snakker om juksing i sjakk. Åpenbart at mannen har stålkontroll. Setter man dette sammen med Niemann som blant mye annet rart ikke en gang klarer å forklare trekkene sine, var det ikke veldig vanskelig å legge sammen 1 + 1.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Man kan alltids diskutere om Magnus har gjort det på den rette måten her. Problemet er hva var egentlig alternativet? Gå til FIDE? Da hadde det ikke skjedd stort. Og jeg tror fortsatt de ikke kommer til å dømme Niemann.

Magnus var villig til å risikere hele sitt rennommé for dette, og da var han nok veldig sikker på at her var det noe galt. Og helt åpenbart at Magnus har sett på tidligere partier til Niemann og konkludert med at dette ikke var rent. Spent på om Magnus også vil si noe mer etterhvert.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Naturlig at det tok litt med med chess.com når de kommer med denne grundige analysen.
Men da er det case-closed. Dvs. hvordan FIDE gjør dette formellt kan jo bli interessant nok.

Jack

Legg inn av Jack »

Hans har jukset mot Nepo og Naroditsky. Henholdsvis 9 og 14 ganger. Han har jukset i Titled Tuesday-eventer og vunnet pengepremier som følge av dette.

Karrieren hans er nok over nå.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Nå er det snipp snapp snute for Niemann. Jeg håper vi får vite hvordan det har foregått.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Dette forklarer hvorfor Nepo har vært indirekte tydelig på hva han mener om spillet til Niemann.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

B.O.B. skrev: tir okt 04, 2022 10:48 pm Nå er det snipp snapp snute for Niemann. Jeg håper vi får vite hvordan det har foregått.
Det sitter jo ofte jævlig langt inne for de jukserne og innrømme ting da. Tok jo evigheter før Armstrong innrømmet doping og så veldig unnskyldende var han vel heller ikke da.
Hadde ikke forundret meg om at han bare forsvinner og ikke vil se noe ting og fortsatt hevder han ikke jusket.
Har f.eks. han blindesjakkspilleren i Norge noengang innrømmet at han jukset.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

MEN og MENx100
Hvis disse anti juksemetodene til chess.com er så gode. Hvorfor har de ikke utestengt han for leeeeeeeeeeenge siden!!??

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Vi får håpe på et søksmål og at det er på mer enn de 5 millioner dollar han skal være god for pga. sitt juks. Det er jo en helt genial måte å bli rik på, nesten umulig å bli tatt. Neste mann vil sikkert legge inn noen trekk som ikke er 100% optimale, og så må man starte tidlig så man ikke plutselig går fra teit til sjakkekspert.

Jack

Legg inn av Jack »

Jeg tipper Niemann har hatt en viss progresjon som sjakkspiller etterhvert som han har blitt eldre og spilt mer mot sterkere motstandere - og dermed blitt flinkere til å maskere juksingen sin. Dvs å bruke computeren i mindre grad og kun ved "avgjørende" øyeblikk i diverse stillinger. Dette er naturligvis mye vanskeligere å avsløre.

Jeg kjenner jeg gjerne vil vite hvordan han har jukset OTB!
Sist redigert av Jack den tir okt 04, 2022 11:03 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men nesten merkelig at de har klart å finne at han har jukset i alle partiene med unntak av en turnering. Han vant vel ikke helt tiden!!??

Jack

Legg inn av Jack »

VivaLV skrev: tir okt 04, 2022 11:03 pm Men nesten merkelig at de har klart å finne at han har jukset i alle partiene med unntak av en turnering. Han vant vel ikke helt tiden!!??
Du trenger ikke å vinne alt for å oppnå en viss rating for å bli tilkjent en viss tittel, for så å bli invitert til prestisjetunge turneringer og dermed skape deg selv et visst navn.

$$$
Sist redigert av Jack den tir okt 04, 2022 11:06 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Håper han har folk rundt seg som passer på han da. Folk har vel klikket for mindre ting enn dette eller valgt den "enkle veien".

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Siden det er snakk om pengepremier så bør jo politiet starte etterforskning, det er jo økonomisk kriminalitet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

PowersIave skrev: tir okt 04, 2022 10:20 pm Aiaiai, spørs om ikke Niemanns sjakkarriere er over.

Kanskje ikke så merkelig at spillere som Caruana og Nepomniachtchi ga støtte til Carlsen her. Fikk tidlig et inntrykk av at mange toppspillere var mistenksomme mot Niemann, og det måtte Carlsen til for å få gjort noe med saken. Kudos til Magnus.
Håper det. Makan til ukaresmatisk juksrmaker, innrømmet juks før. Er vel en habil sjakkspiller uten juks. Men bare liker ikkje typen. Null sjarm.

Masse cred til Carlsen om han blir utestengt for life. Føler sjakkens sjarm er begynt og dø ut litt med alle online turnering og juks som følger med. Carlsen blir for meg den siste klassiske sjakklegende.
Sist redigert av KjetilHelle den tir okt 04, 2022 11:17 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

GoingKronos skrev: tir okt 04, 2022 11:09 pm Siden det er snakk om pengepremier så bør jo politiet starte etterforskning, det er jo økonomisk kriminalitet.
Det er vel kanskje også en viktig grunn til at det drøyer med en forklaring fra Niemann. En ting å innrømme juks på nettet, men turneringer med penger åpner jo opp for rettssaker og mye annet økonomisk rot. Alle skjønner vel uansett at han er ferdig som sjakkspiller på høyt nivå nå.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Rapporten er nå gratis tilgjengelig.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Dusinvis av GMs, inkludert 4 topp 100-spillere, står på lista til chess.com over mulige juksere.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Statistically extraordinary blir brukt i rapporten. Med andre ord rimelig tungt.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Om dette stemmer blir det jo verre opprydding enn sykkelsporten måtte gjennom.

Edit: det blir det jo ikke med 4 top100. Men bra det ryddes.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»