Bør begrepet "kvinnehelse" skrotes?

Svar
Solvgutt1

Bør begrepet "kvinnehelse" skrotes?

Legg inn av Solvgutt1 »

Begrepet kvinnehelse har lenge vært brukt for å beskrive helseutfordringer som er spesifikt knyttet til kvinner. I hovedsak mensen og graviditet, men også en rekke andre helseplager knyttet til kvinners biologi.

I det moderne, opplyste samfunnet vi lever i nå vet vi at menn også kan få mensen og bli gravide. De kan føde barn, og de kan amme barn. Menn kan få kreft i livmor og eggstokker, og de kan havne i overgangsalderen. Da blir vel begrepet kvinnehelse upresist og ekskluderende? Er det på tide å skrote begrepet og hva bør i så fall erstatte det?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Det værste her synes jeg egentlig er mannfolk med PMS.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Hva med at man heller skroter at det eksisterer noe annet enn mann og kvinne?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 3:56 pm Hva med at man heller skroter at det eksisterer noe annet enn mann og kvinne?
Det skjer ikke ofte, men her er jeg enig med deg.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.

joplina

Legg inn av joplina »

Solvgutt1 skrev: tir sep 27, 2022 2:44 pm Begrepet kvinnehelse har lenge vært brukt for å beskrive helseutfordringer som er spesifikt knyttet til kvinner. I hovedsak mensen og graviditet, men også en rekke andre helseplager knyttet til kvinners biologi.

I det moderne, opplyste samfunnet vi lever i nå vet vi at menn også kan få mensen og bli gravide. De kan føde barn, og de kan amme barn. Menn kan få kreft i livmor og eggstokker, og de kan havne i overgangsalderen. Da blir vel begrepet kvinnehelse upresist og ekskluderende? Er det på tide å skrote begrepet og hva bør i så fall erstatte det?
*************
"I hovedsak mensen og graviditet"..?
- Javel....Du mener det ja...høres glupt ut.. :roll:


https://www.uib.no/skok/kj%C3%B8nnspers ... metodologi

"Kjønnsbalanse i forskningen
Mannlig bias
I mange fag har det vært en kritikk av såkalt mannlig bias, eller tendensen til å universalisere kunnskap om menn, og anta at kunnskapen også gjelder for kvinner. Dette skyldes underlig nok usynliggjøringen av menn sitt kjønn: studier av menn blir sjelden forstått som "mannsstudier", ettersom menn blir forstått å representere menneskeheten i sin helhet, mens studier av kvinner alltid er "kvinnestudier".

Kjønns- eller mannlig bias hindrer med andre ord en god forståelse og forklaring av fenomener som undersøkes. I medisinsk forskning finnes det flere eksempler på hvordan mannlige bias har ført til at funn fra studier som i all hovedsak har blitt utført på menn blir gjort universelt gyldige, og gjeldende også for kvinner. Men medisin er også en av disiplinene hvor det har kommet tydelig frem hvordan styrkingen av kjønnsbalanse og inkluderingen av kvinner i forskningsgrupper har ført til ny forståelse for behovet for kjønssensitiv forskning som overskrider det tradisjonelle mannlige biaset (se Medisin: Kvinnehjerter)."


https://forskning.no/vi-mangler-kunnska ... lse/266124

"Medisinsk forskning om kvinners helse har konsentrert seg om svangerskap og reproduktive organer. Rapporten peker på at dette ikke er tilstrekkelig, og trekker fram at hjertesykdom er den vanligste dødsårsaken for norske kvinner.

Det er kjønnsforskjeller i både forekomst, risikofaktorer og symptomer. Kvinners symptomer er mer diffuse enn menns, og kan forveksles med at de er slitne, har blitt eldre, eller har fått influensa, viser nyere forskning på kvinnehjerter.

Må ha et kjønnsperspektiv
Medisinsk forskning har behov for et kjønnsperspektiv, skriver direktør John-Arne Røttingen i Norges forskningsråd.

– Ved å se på forskjeller og likheter mellom kvinner og menn, lærer vi mer både om kvinners og menns helse. Kjønnsperspektiver er altså viktig for å forstå mer om helse hos begge kjønn, understreker han.

Det er kjønnsforskjeller innen kreft, psykiske lidelser og kroniske sykdommer
. "


https://kjonnsforskning.no/nb/2018/05/f ... -er-viktig
"Tradisjonell medisinsk forskning bruker fortsatt mannen som norm for forskning, diagnostikk og behandling.

Kvinnehelse forbindes ofte med «bikinimedisin», medisin som fokuserer på bryst og underliv. Vanligvis tenker vi ikke på andre sykdommer enn nettopp disse som kvinnesykdommer. Men, noen sykdommer rammer kvinner oftere enn menn, som revmatiske lidelser, benskjørhet, MS og spiseforstyrrelser.

Andre sykdommer igjen, kan gi andre symptomer hos kvinner enn menn, som hjerte- og karsykdommer.
Tidsskrift for Den norske legeforening publiserte da en studie som viser at kvinner i Norge får dårligere utredning og behandling ved hjerteinfarkt enn menn. Dette på tross av at hjerte/kar-problematikk er den sykdommen som tar flest kvinneliv i Norge og en sykdom som har høy medisinsk status. Det er allmenn kjent at hjerteinfarkt kan ha ulikt forløp for menn og kvinner. Derfor er det rimelig å forvente at behandlingen er tilpasset dette. Det er fortsatt ikke tilfelle, dessverre.


Man antar at 20 prosent av norske kvinner sannsynligvis har adenomyose, en tilstand som fører til at kjertelvev vokser i livmorveggen og gir store smerter og sterke blødninger. Likevel får en svært liten andel av de rammede diagnosen, nettopp fordi legene må vite hva de skal se etter.

«Allmennleger har stort sett ikke hørt om adenomyose. Mange leger bagatelliserer også kvinnenes plager med at «det er bare sånn å ha mensen»», sier gynekolog og forsker, Tina Tellum ved Oslo Universitetssykehus
."

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

joplina skrev: tir sep 27, 2022 4:40 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 27, 2022 2:44 pm Begrepet kvinnehelse har lenge vært brukt for å beskrive helseutfordringer som er spesifikt knyttet til kvinner. I hovedsak mensen og graviditet, men også en rekke andre helseplager knyttet til kvinners biologi.

I det moderne, opplyste samfunnet vi lever i nå vet vi at menn også kan få mensen og bli gravide. De kan føde barn, og de kan amme barn. Menn kan få kreft i livmor og eggstokker, og de kan havne i overgangsalderen. Da blir vel begrepet kvinnehelse upresist og ekskluderende? Er det på tide å skrote begrepet og hva bør i så fall erstatte det?
*************
"I hovedsak mensen og graviditet"..?
- Javel....Du mener det ja...høres glupt ut.. :roll:


https://www.uib.no/skok/kj%C3%B8nnspers ... metodologi

"Kjønnsbalanse i forskningen
Mannlig bias
I mange fag har det vært en kritikk av såkalt mannlig bias, eller tendensen til å universalisere kunnskap om menn, og anta at kunnskapen også gjelder for kvinner. Dette skyldes underlig nok usynliggjøringen av menn sitt kjønn: studier av menn blir sjelden forstått som "mannsstudier", ettersom menn blir forstått å representere menneskeheten i sin helhet, mens studier av kvinner alltid er "kvinnestudier".

Kjønns- eller mannlig bias hindrer med andre ord en god forståelse og forklaring av fenomener som undersøkes. I medisinsk forskning finnes det flere eksempler på hvordan mannlige bias har ført til at funn fra studier som i all hovedsak har blitt utført på menn blir gjort universelt gyldige, og gjeldende også for kvinner. Men medisin er også en av disiplinene hvor det har kommet tydelig frem hvordan styrkingen av kjønnsbalanse og inkluderingen av kvinner i forskningsgrupper har ført til ny forståelse for behovet for kjønssensitiv forskning som overskrider det tradisjonelle mannlige biaset (se Medisin: Kvinnehjerter)."


https://forskning.no/vi-mangler-kunnska ... lse/266124

"Medisinsk forskning om kvinners helse har konsentrert seg om svangerskap og reproduktive organer. Rapporten peker på at dette ikke er tilstrekkelig, og trekker fram at hjertesykdom er den vanligste dødsårsaken for norske kvinner.

Det er kjønnsforskjeller i både forekomst, risikofaktorer og symptomer. Kvinners symptomer er mer diffuse enn menns, og kan forveksles med at de er slitne, har blitt eldre, eller har fått influensa, viser nyere forskning på kvinnehjerter.

Må ha et kjønnsperspektiv
Medisinsk forskning har behov for et kjønnsperspektiv, skriver direktør John-Arne Røttingen i Norges forskningsråd.

– Ved å se på forskjeller og likheter mellom kvinner og menn, lærer vi mer både om kvinners og menns helse. Kjønnsperspektiver er altså viktig for å forstå mer om helse hos begge kjønn, understreker han.

Det er kjønnsforskjeller innen kreft, psykiske lidelser og kroniske sykdommer
. "


https://kjonnsforskning.no/nb/2018/05/f ... -er-viktig
"Tradisjonell medisinsk forskning bruker fortsatt mannen som norm for forskning, diagnostikk og behandling.

Kvinnehelse forbindes ofte med «bikinimedisin», medisin som fokuserer på bryst og underliv. Vanligvis tenker vi ikke på andre sykdommer enn nettopp disse som kvinnesykdommer. Men, noen sykdommer rammer kvinner oftere enn menn, som revmatiske lidelser, benskjørhet, MS og spiseforstyrrelser.

Andre sykdommer igjen, kan gi andre symptomer hos kvinner enn menn, som hjerte- og karsykdommer.
Tidsskrift for Den norske legeforening publiserte da en studie som viser at kvinner i Norge får dårligere utredning og behandling ved hjerteinfarkt enn menn. Dette på tross av at hjerte/kar-problematikk er den sykdommen som tar flest kvinneliv i Norge og en sykdom som har høy medisinsk status. Det er allmenn kjent at hjerteinfarkt kan ha ulikt forløp for menn og kvinner. Derfor er det rimelig å forvente at behandlingen er tilpasset dette. Det er fortsatt ikke tilfelle, dessverre.


Man antar at 20 prosent av norske kvinner sannsynligvis har adenomyose, en tilstand som fører til at kjertelvev vokser i livmorveggen og gir store smerter og sterke blødninger. Likevel får en svært liten andel av de rammede diagnosen, nettopp fordi legene må vite hva de skal se etter.

«Allmennleger har stort sett ikke hørt om adenomyose. Mange leger bagatelliserer også kvinnenes plager med at «det er bare sånn å ha mensen»», sier gynekolog og forsker, Tina Tellum ved Oslo Universitetssykehus
."
Kan ikke se at det du kommer med står i kontrast med det jeg skrev. Selvfølgelig når du er uredelig og klipper ut en halv setning, men de er redelige og leser hele setninger ser nok det.

joplina

Legg inn av joplina »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
- Hvor ble den av den "stormen" du babler om..?
Mannen har vært og er fortsatt selve standarden og utgangspunktet for forskning på helse og sykdom - samt BEHANDLING - for begge kjønn.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: tir sep 27, 2022 3:58 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 3:56 pm Hva med at man heller skroter at det eksisterer noe annet enn mann og kvinne?
Det skjer ikke ofte, men her er jeg enig med deg.
Er du enig med meg i at kvinner bør betale mer i skatt også, siden de koster samfunnet langt mer da de lever lengre og er oftere syke enn menn?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

joplina skrev: tir sep 27, 2022 4:44 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
- Hvor ble den av den "stormen" du babler om..?
Mannen har vært og er fortsatt selve standarden og utgangspunktet for forskning på helse og sykdom - samt BEHANDLING - for begge kjønn.
Om termologien 'mannehelse' hadde vært fremtredene i media så hadde det blitt shitstorm jo. Den har ikke vært fremtredende, ergo det har ikke vært noen storm som jeg "babler" om.

joplina

Legg inn av joplina »

Solvgutt1 skrev: tir sep 27, 2022 4:42 pm

Kan ikke se at det du kommer med står i kontrast med det jeg skrev. Selvfølgelig når du er uredelig og klipper ut en halv setning, men de er redelige og leser hele setninger ser nok det.

Ta deg en tur til Specsaver's da men hele bikinimedisin-problematikken din - så får du kanskje kontroll over kontrastene.
..."menn kan også få mensen bla bla bla så det er vel på tide å skrote kvinnehelse"..oi, oi, oi

Forøvrig har jeg linket til alle artikler jeg har sitert fra slik at alle og enhver kan lese det hele fra A til Å og i full kontekst.
Gidder de ikke så er det deres problem - ikke mitt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 4:44 pm
Henningsen skrev: tir sep 27, 2022 3:58 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 3:56 pm Hva med at man heller skroter at det eksisterer noe annet enn mann og kvinne?
Det skjer ikke ofte, men her er jeg enig med deg.
Er du enig med meg i at kvinner bør betale mer i skatt også, siden de koster samfunnet langt mer da de lever lengre og er oftere syke enn menn?
Nei, det tror jeg nok er å trekke den litt langt.
Likt er nok greit i min bok.

Du glemte riktignok fødselspermisjoner som må betales også 😅
Then again, i statens øyne er dette kommende skattebetalere...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
Det er på tide at 'man-flue' eller mannfluensa på norsk blir en akseptert diagnose!

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Henningsen skrev: tir sep 27, 2022 4:52 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
Det er på tide at 'man-flue' eller mannfluensa på norsk blir en akseptert diagnose!
Det er på høy tid ;)

joplina

Legg inn av joplina »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:47 pm
joplina skrev: tir sep 27, 2022 4:44 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
- Hvor ble den av den "stormen" du babler om..?
Mannen har vært og er fortsatt selve standarden og utgangspunktet for forskning på helse og sykdom - samt BEHANDLING - for begge kjønn.
Om termologien 'mannehelse' hadde vært fremtredene i media så hadde det blitt shitstorm jo. Den har ikke vært fremtredende, ergo det har ikke vært noen storm som jeg "babler" om.
Mannehelse har alltid blitt presentert som MENNESKEHELSE for begge kjønn - uansett hvor feilslått det har vært både for diagnostisering og behandling!
Terminologien "kvinnehelse" har av den grunn vokst frem i et forsøk på FOKUS for bedre kunnskap, diagnostisering og behandling av 50% av alle mennesker(kvinner) som ikke har blitt til del nødvendig forskning eller det nødvendige fokus for tilpasset og korrekt diagnostisering og helsehjelp/behandling.

Hvis du i det hele tatt nærer emosjonell og god/kjærlig tilknytning til noen kvinner (bestemor, mor, kone/samboer/kjæreste, datter, barnebarn eller søster) så er jeg rimelig sikker på at du ønsker og FORVENTER at deres helseplager og sykdommer/lidelser treffsikkert KAN diagnostiseres kjapt og presist og at den behandling de får er tilsvarende presis og treffsikker - og ikke basert på menns biologi og typiske symptomer alene, som i mange tilfeller bommer.

Kvinnehelse er laaaaaangt mer enn "mensen og fødsler" og går ALDRI ut over mannehelse eller "menneskehelsen" som mannehelse ALLTID har representert (og fortsatt representerer) i forskning og medisin.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Det er jo unektelig interessant at narrativet er at mannfolk tåler så lite av sykdom og at kvinner liksom er sterke mentalt menns menn er sterke fysisk.

Kvinner har nesten dobbelt så høyt sykefravær som menn. En annen interessant sak er at kvinner har long covid dobbelt så ofte som menn, selv om menn er overrepresentert blant de som blir alvorlig syke med covid

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 5:10 pm Det er jo unektelig interessant at narrativet er at mannfolk tåler så lite av sykdom og at kvinner liksom er sterke mentalt menns menn er sterke fysisk.

Kvinner har nesten dobbelt så høyt sykefravær som menn. En annen interessant sak er at kvinner har long covid dobbelt så ofte som menn, selv om menn er overrepresentert blant de som blir alvorlig syke med covid
Jeg mener at jeg har lest et eller annet sted at man-flue faktisk er en greie, og at menn rammes hardere enn kvinner av dette viruset, men jeg klarer ikke å finne tilbake til det.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

joplina skrev: tir sep 27, 2022 5:09 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:47 pm
joplina skrev: tir sep 27, 2022 4:44 pm

- Hvor ble den av den "stormen" du babler om..?
Mannen har vært og er fortsatt selve standarden og utgangspunktet for forskning på helse og sykdom - samt BEHANDLING - for begge kjønn.
Om termologien 'mannehelse' hadde vært fremtredene i media så hadde det blitt shitstorm jo. Den har ikke vært fremtredende, ergo det har ikke vært noen storm som jeg "babler" om.
Mannehelse har alltid blitt presentert som MENNESKEHELSE for begge kjønn - uansett hvor feilslått det har vært både for diagnostisering og behandling!
Terminologien "kvinnehelse" har av den grunn vokst frem i et forsøk på FOKUS for bedre kunnskap, diagnostisering og behandling av 50% av alle mennesker(kvinner) som ikke har blitt til del nødvendig forskning eller det nødvendige fokus for tilpasset og korrekt diagnostisering og helsehjelp/behandling.

Hvis du i det hele tatt nærer emosjonell og god/kjærlig tilknytning til noen kvinner (bestemor, mor, kone/samboer/kjæreste, datter, barnebarn eller søster) så er jeg rimelig sikker på at du ønsker og FORVENTER at deres helseplager og sykdommer/lidelser treffsikkert KAN diagnostiseres kjapt og presist og at den behandling de får er tilsvarende presis og treffsikker - og ikke basert på menns biologi og typiske symptomer alene, som i mange tilfeller bommer.

Kvinnehelse er laaaaaangt mer enn "mensen og fødsler" og går ALDRI ut over mannehelse eller "menneskehelsen" som mannehelse ALLTID har representert (og fortsatt representerer) i forskning og medisin.
Ro ned Janis, alt dette stemmer helt sikkert. Jeg diskuterer hvilket fokus dette hadde fått i samfunnet om media hadde brukt benevnelsen "mannehelse"

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

joplina skrev: tir sep 27, 2022 4:48 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 27, 2022 4:42 pm

Kan ikke se at det du kommer med står i kontrast med det jeg skrev. Selvfølgelig når du er uredelig og klipper ut en halv setning, men de er redelige og leser hele setninger ser nok det.

Ta deg en tur til Specsaver's da men hele bikinimedisin-problematikken din - så får du kanskje kontroll over kontrastene.
..."menn kan også få mensen bla bla bla så det er vel på tide å skrote kvinnehelse"..oi, oi, oi

Forøvrig har jeg linket til alle artikler jeg har sitert fra slik at alle og enhver kan lese det hele fra A til Å og i full kontekst.
Gidder de ikke så er det deres problem - ikke mitt.
Hva er poenget ditt?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
Hvor har du dette fra? Å diskutere mannehelse er da ikke kontroversielt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

GiPazzini_85 skrev: tir sep 27, 2022 5:31 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 4:01 pm Ja vi kan jo tenke oss shitstormen som ville kommet om vi hadde nevnt 'mannehelse' i det offentlige rom.
Hvor har du dette fra? Å diskutere mannehelse er da ikke kontroversielt.
Nei, men det kunne fort blitt det blant feminist militsen om dette hadde fått fokus i media.

joplina

Legg inn av joplina »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 5:15 pm

Ro ned Janis, alt dette stemmer helt sikkert. Jeg diskuterer hvilket fokus dette hadde fått i samfunnet om media hadde brukt benevnelsen "mannehelse"
**************

"https://www.uib.no/skok/kj%C3%B8nnspers ... metodologi

"Kjønnsbalanse i forskningen
Mannlig bias
I mange fag har det vært en kritikk av såkalt mannlig bias, eller tendensen til å universalisere kunnskap om menn, og anta at kunnskapen også gjelder for kvinner. Dette skyldes underlig nok usynliggjøringen av menn sitt kjønn: studier av menn blir sjelden forstått som "mannsstudier", ettersom menn blir forstått å representere menneskeheten i sin helhet, mens studier av kvinner alltid er "kvinnestudier".

Kjønns- eller mannlig bias hindrer med andre ord en god forståelse og forklaring av fenomener som undersøkes. I medisinsk forskning finnes det flere eksempler på hvordan mannlige bias har ført til at funn fra studier som i all hovedsak har blitt utført på menn blir gjort universelt gyldige, og gjeldende også for kvinner. Men medisin er også en av disiplinene hvor det har kommet tydelig frem hvordan styrkingen av kjønnsbalanse og inkluderingen av kvinner i forskningsgrupper har ført til ny forståelse for behovet for kjønssensitiv forskning som overskrider det tradisjonelle mannlige biaset (se Medisin: Kvinnehjerter)."

***********
Hvis det er det du vil diskutere så vil du diskutere noe ikke-eksisterende som kunne fått "fokus i samfunnet" hvis, om og utifall at

Men saken er jo faktisk den at det kanskje ville vært positivt "hvis, om og utifall at" BÅDE mannehelse og kvinnehelse ble omtalt OG brukt for å diffirensiere der det er nødvendig. For det ER forskjeller - selv om likhetene er flere.
Ingen kvinne har lyst å dø av et hjerteinfarkt som ikke ble oppdaget tidsnok fordi hun ikke hadde typiske mannlige symptomer på infarkt.

Enn tråd om at det kanskje er på tide å skrote "kvinnehelse" som begrep fordi "menn menstruerer og føder" syns jeg er max teit - og det syns jeg også at alle varianter der det skal gjøres til noe feministopplegg også er....kvinner MOT menn IGJEN liksom.....


For 9 år siden hadde jeg et hjerteinfarkt med typiske mannesymptomer. Fikk ikke puste, strammet smertefullt over brystet og føltes som hjertet slo feilslag. Ambulanse kom og plukket meg opp og første stopp ble et mindre lokalt sykehus som ikke utførte inngrep. Skulle ligge der over natten for oppfølging. Smertene ga seg og jeg fikk puste - selv om jeg var livredd. Underveis ble jeg pepret med spørsmål om det hadde skjedd noe livsomveltende nylig eller i de siste måneder, om jeg hadde det bra i hjemmet/ekteskap og på jobben, om jeg hadde angst i noen situasjoner og også spørsmålet om jeg led av panikkangst.
Alle spørsmål - der jeg lå koblet til elektroder og (nå) kunne puste fritt og var smertefri - gjorde meg direkte oppskaket. For hva om jeg hadde fått et enkelttilfelle av panikkangst. Kanskje lå jeg der uten grunn og kostet samfunnet penger til mange tusen kroner natten. Det heter seg at hver nordmann vil trenge spesialisthelsetjeneste pga psykiske lidelser omlag 3 ggr i et livsløp. Jeg lå der og følte meg som en belastning som opptok plassen for noen som trengte det bedre- og fikk spørsmål om jeg følte meg roligere nå som jeg var på sykehuset, noe som fikk meg å føle at jeg burde holdt meg hjemme og "tatt noen pusteøvelser" eller lignende.... Jeg sov ikke et minutt den natta!

Klokken 06.00 på morgenen fikk jeg beskjed om at jeg ville bli fløyet til et større sykehus i løpet av en halvtime fordi jeg hadde hatt et infarkt. Helikoptret var på inngående.

Alt gikk bra og de første 2 år var jeg bare så glad over det faktum at alt gikk bra at jeg ikke en gang tenkte på hvilket møte med helsepersonell jeg fikk og hvilke spørsmål som ble gjentatt i ørti variasjoner. Men så begynte jeg å tenke på "hva om". Hva om jeg ikke hadde hatt typiske mannesymptomer men hatt sterke smerter i siden eller mellom skulderbladene eller andre utypiske symptom (ettersom mannesymptom er satt som standard)....og ble mannfolk egentlig spurt alle disse nærgående spørsmål som mer enn bare insinuerte at dette kunne være psykisk betinget. Trokke'det nei.

Hadde det vært min mann med slike klassiske mannesymptomer på infarkt så tror jeg han hadde blitt fraktet til hovedsykehuset direkte - og jeg tror han hadde sluppet alle fordekte (omsorg) dog nærgående spørsmål om sin psykiske helse opp og i mente i tillegg. Men her må jeg selvsagt understreke at det er hva jeg TROR.

Jeg skulle ønske at det var akkurat like mye forskning på kvinnehelse som det har vært og ER på mannehelse forkledd som folkehelse/menneskehelse. Jeg ønsker selvsagt at både menn og kvinner skal være den mest presise og treffsikre forskning til del med tanke på helsehjelp - både fysisk og psykisk.

For tenk om det hadde vært kvinner som representerte folkehelse/menneskehelse og hvordan det ville gitt menn dårligere helsetilbud. Det hadde vel vært like ugreit skulle man tro.
Begrepet "kvinnehelse" er en følge av at menn er mal og standard for folkehelse/menneskehelse. Et nødvendig begrep for å sette fokus på at kvinners helse kan ha andre utfordringer, andre symptomer og trenge annen behandling og at det er nødvendig å forske på.

Durek

Legg inn av Durek »

Henningsen skrev: tir sep 27, 2022 5:13 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 5:10 pm Det er jo unektelig interessant at narrativet er at mannfolk tåler så lite av sykdom og at kvinner liksom er sterke mentalt menns menn er sterke fysisk.

Kvinner har nesten dobbelt så høyt sykefravær som menn. En annen interessant sak er at kvinner har long covid dobbelt så ofte som menn, selv om menn er overrepresentert blant de som blir alvorlig syke med covid
Jeg mener at jeg har lest et eller annet sted at man-flue faktisk er en greie, og at menn rammes hardere enn kvinner av dette viruset, men jeg klarer ikke å finne tilbake til det.
Stemmer det
https://www.nrk.no/nordland/_-endelig-v ... 1.12759449

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»