Hvor ble de av?

Svar
Everenga

Re: Hvor ble de av?

Legg inn av Everenga »

Da melder VG at Tab Xtra forsvinner. Personlig trodde jeg dette hadde skjedd for lenge siden. Tenkte faktisk på det for noen uker siden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Everenga skrev: søn okt 31, 2021 9:36 pm Da melder VG at Tab Xtra forsvinner. Personlig trodde jeg dette hadde skjedd for lenge siden. Tenkte faktisk på det for noen uker siden.
Og Nettavisen og TV2 med store oppslag med illustrasjon fra en brushylle og klikktittel: "Denne brusen forsvinner....". Ja, trodde ogs at den var borte for lenge siden.

Men apropos brus - hvor er det blitt av Schweppes Grape Soda - altså den med smak av Grapefrukt?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

DoktorS skrev: søn okt 31, 2021 11:08 pm
Everenga skrev: søn okt 31, 2021 9:36 pm Da melder VG at Tab Xtra forsvinner. Personlig trodde jeg dette hadde skjedd for lenge siden. Tenkte faktisk på det for noen uker siden.
Og Nettavisen og TV2 med store oppslag med illustrasjon fra en brushylle og klikktittel: "Denne brusen forsvinner....". Ja, trodde ogs at den var borte for lenge siden.

Men apropos brus - hvor er det blitt av Schweppes Grape Soda - altså den med smak av Grapefrukt?
Den forsvant dessverre fra norske hyller for mange år siden. Stort savn!

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: søn okt 31, 2021 11:08 pm
Everenga skrev: søn okt 31, 2021 9:36 pm Da melder VG at Tab Xtra forsvinner. Personlig trodde jeg dette hadde skjedd for lenge siden. Tenkte faktisk på det for noen uker siden.
Og Nettavisen og TV2 med store oppslag med illustrasjon fra en brushylle og klikktittel: "Denne brusen forsvinner....". Ja, trodde ogs at den var borte for lenge siden.

Men apropos brus - hvor er det blitt av Schweppes Grape Soda - altså den med smak av Grapefrukt?
Det var jo en av de beste....og da må den selvsagt fjernes.. 🤬

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Savner grape soda.

Den var en fantastisk tørstedrikk om sommeren.

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Savner Urge Intense eg. Fatter ikkje koffør denne forsvant egentlig. Noen som vet ?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

kibby skrev: ons aug 11, 2021 9:50 pm
Frank.N.Steen skrev: tir aug 03, 2021 11:59 pm En Skikkelig Hot Pizza
Åååå, minner! Den var såå god!
De har den på enkelte coop butikker

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Snop

Jeg tror det var brynild: twistinnpakning- gullpapir med rød dekor- karamell med seig kjerne med konjakksmak. Noen som forstår hva jeg mener? Hvor ble de av....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bjoro33 skrev: fre nov 12, 2021 7:41 pm Snop

Jeg tror det var brynild: twistinnpakning- gullpapir med rød dekor- karamell med seig kjerne med konjakksmak. Noen som forstår hva jeg mener? Hvor ble de av....
Ja, husker disse - men finner ikke igjen bilder. Litt sånn karamellaktige greier med litt kraftig/bitter konjakksmak. Nydelig!
De var litt spesielle. Fantes vel bare i løsvekt.

Fra litt nyere tider savner jeg virkelig Nidar sine konjakkuler. Disse var gode. Ikke for søte, som de gamle som man fant i løsvekt - og når jeg tenker på det - nå er vel også disse borte. Har ikke sett dem på lenge!!!

En anenn ting jeg savner er Anthon Berg sine Queen of Denmark. Jordbær var kalssikeren, så kom denne:

https://www.nagawpf.com/index.php?main_ ... _id=549679

Dette var standard for min far å ta med seg hjem etter forretningsreise i Danmark på 80-tallet. Ble spist bare søndager og når vi hadde gjester - det var for fint til "lørdagsgodt". Veldig god mørk sjokolade med friskt fyll.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Bjoro33 skrev: fre nov 12, 2021 7:41 pm Snop

Jeg tror det var brynild: twistinnpakning- gullpapir med rød dekor- karamell med seig kjerne med konjakksmak. Noen som forstår hva jeg mener? Hvor ble de av....
Kunne det vært disse:

Bilde

Ellers fant jeg denne side på Wikipedia,
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... -produkter
her var det mye å mimre om. Saver de Lakris ruller. Var vel fire med bredden på en tommel i en pakke. Tror de fantes både i søt lakris og salmiakk lakris.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

InternalExile skrev: lør nov 13, 2021 1:05 pm
Bjoro33 skrev: fre nov 12, 2021 7:41 pm Snop

Jeg tror det var brynild: twistinnpakning- gullpapir med rød dekor- karamell med seig kjerne med konjakksmak. Noen som forstår hva jeg mener? Hvor ble de av....
Kunne det vært disse:

Bilde

Ellers fant jeg denne side på Wikipedia,
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... -produkter
her var det mye å mimre om. Saver de Lakris ruller. Var vel fire med bredden på en tommel i en pakke. Tror de fantes både i søt lakris og salmiakk lakris.
👍

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Der var de ja. Takker. Kan du sende noen poser....da blir jeg veldig glad ☺

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tipper at Nidar ikke relanserer sjokoladen Sudan...
...ellers var det mye å mimre over her. Savner virkelig Opal og Krembanan. Ser ellers at det var en del spennende kremsjokolader før, slik som fersken. En annen favoritt var Tøff, mener det var litt sånn fugde-aktig fyll i den, med smak av karamell. Hobby med bringebær var også god.

startelver

Legg inn av startelver »

Og Hobby med lakris istedenfor bananskum . Vet ikke om den selges fortsatt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: tir okt 12, 2021 1:23 pm Bilde
Husker jeg nevnte det, i den gamle VGD-tråden tilbake i høsten 2018, men ja, nå er altså den smakfulle nostalgikaken Kiwi-kaka, også borte vekke fra Europris, og tror ikke den har vært der, siden 2019.
Denne var en gjenganger i mange familieselskap, bursdager og til dessert på tidlig 90-tallet, og var også å finne i ulike utgaver (slik jeg husker det). Men virket å bli mer og mer sjelden, jo lenger utover 90-tallet og 00-tallet en kom.
Var faktisk ikke før jeg utpå sent 2010-tallet, ble gjort oppmerksom over at kaka var stadig i salg, da hos nevnte Europris.
Fader, glemt om det var på Europris eller Coop Obs (gamle Smart Club Alnabru), men kan banne på at man fant for ikke mange ukene siden, ikke en, men to typer kiwi-kake med sjokoladetrekk og kiwifyll på innsiden. Vurderer en tur nedom, om ikke lenge og håper virkelig disse forblir i produksjon en stund til.
startelver skrev: tir nov 16, 2021 2:07 pm Og Hobby med lakris istedenfor bananskum . Vet ikke om den selges fortsatt.
Sittet og glant på ulike norske reklamesnutter (TV3, TV2, TVnorge osv) fra Youtube, og dukka opp en der (mulig 2002-03) hadde Bamsemums med bananskum, og gul pose, fremfor den klassiske rød utgaven. Den må ha gått meg fullstendig hus og hjem forbi, for kunne ikke huske i det hele tatt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Mimrer om tidlig 90-tallet og lørdags tv-godteposene, som muligens hadde økt i både størrelse, utvalg og pris, men hvor de som er avbildet over, definitivt var kjente og kjære gjengangere.

Smurfeposen huskes grunnet den totale nedturen, da mamma og pappa bestemte seg for at noe slikt svineri, skulle jeg ikke få, ettersom nyhetene hadde en rekke artikler rundt farlige E-stoffer og vips, så forsvant lørdagssnopet og posene forsvant vel fullstendig, ikke lenge etter.
Mamma og pappa var ikke så veldig populære den kvelden nei.

Baltazharposen, huskes som en man aldri likte noe særlig. For søt og "parfymert" i smak og lukt, men en i klassen var kjempefan, og åt disse flere ganger i uka, sammen med en (tror de også kom i Baltazhar brusflaske) som stinka like mye kjemikalier og guffe, og holdt med en slurk og så var man ferdig med den ja.

Pingvin tv-posen, ble heller aldri noen slager hos meg. Noe var greit, men for mye lakris og seige biter, som en måtte tygge på til man nesten var utslitt i kjevepartiet, og spyttet nesten ut igjen. Mer tyggis, enn godteri, eller kanskje man var bare uheldig med den ene posen, men igjen en som ikke frista til mer utprøvelser.

Brynhilds Supermix pose, var derimot er favoritt. Den holdt vel også til et godt stykke ut på 00-tallet, og sjeldent det ble igjen noen biter, når en først helte innpå.

Tom og Jerry godteposen ble også raskt en innertier. Fin blanding av variert godteri, og noe for alle og enhver. Sjeldent det ble igjen noe der heller.

Donald posen, kan det være den med Disneysjokoladen med deilig hvit fyll på midten? I så fall var det også en suksess.

Den det står Mix på, og ikke så lett å tyde resten, er jeg usikker på. Kan det være noe ala Bonbon sine mange ulike mixposer?

TV-godt posen, med slangen, sjiraffen og barna på, huskes hvert fall for min del, som den tidligste og mest "offisielle" barne-tv godteposen, men usikker på hvem som faktisk sto bakom. Freia var det nok ikke, kanskje Brynhild eller Minde? Tror ikke Nidar heller sto for produksjonen.
Uansett, det som huskes best, var jo at den kom med sjokomus, eller var det rosa skumgummimus?, tusenfryd pastilleske, coca cola smukker, noen grønne eller gul formede biler i fruktsmak, kan også ha vært frosker eller padder, og joda, må jo være Nidar, ettersom en kan banne på at de også inneholdt smørbukk karamellen, den mer hardføre og seige varianten.

Uansett, sistnevnte tv-godis pose ble vel sikkert oppdatert utallige ganger, så godt mulig en har blanda i hop flere. Fantomet godteposen fantes vel også, samt noen som sikkert har gått helt i glemmeboka.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frank.N.Steen skrev: fre jun 10, 2022 2:36 pm Bilde
Mimrer om tidlig 90-tallet og lørdags tv-godteposene, som muligens hadde økt i både størrelse, utvalg og pris, men hvor de som er avbildet over, definitivt var kjente og kjære gjengangere.

Smurfeposen huskes grunnet den totale nedturen, da mamma og pappa bestemte seg for at noe slikt svineri, skulle jeg ikke få, ettersom nyhetene hadde en rekke artikler rundt farlige E-stoffer og vips, så forsvant lørdagssnopet og posene forsvant vel fullstendig, ikke lenge etter.
Mamma og pappa var ikke så veldig populære den kvelden nei.

Baltazharposen, huskes som en man aldri likte noe særlig. For søt og "parfymert" i smak og lukt, men en i klassen var kjempefan, og åt disse flere ganger i uka, sammen med en (tror de også kom i Baltazhar brusflaske) som stinka like mye kjemikalier og guffe, og holdt med en slurk og så var man ferdig med den ja.

Pingvin tv-posen, ble heller aldri noen slager hos meg. Noe var greit, men for mye lakris og seige biter, som en måtte tygge på til man nesten var utslitt i kjevepartiet, og spyttet nesten ut igjen. Mer tyggis, enn godteri, eller kanskje man var bare uheldig med den ene posen, men igjen en som ikke frista til mer utprøvelser.

Brynhilds Supermix pose, var derimot er favoritt. Den holdt vel også til et godt stykke ut på 00-tallet, og sjeldent det ble igjen noen biter, når en først helte innpå.

Tom og Jerry godteposen ble også raskt en innertier. Fin blanding av variert godteri, og noe for alle og enhver. Sjeldent det ble igjen noe der heller.

Donald posen, kan det være den med Disneysjokoladen med deilig hvit fyll på midten? I så fall var det også en suksess.

Den det står Mix på, og ikke så lett å tyde resten, er jeg usikker på. Kan det være noe ala Bonbon sine mange ulike mixposer?

TV-godt posen, med slangen, sjiraffen og barna på, huskes hvert fall for min del, som den tidligste og mest "offisielle" barne-tv godteposen, men usikker på hvem som faktisk sto bakom. Freia var det nok ikke, kanskje Brynhild eller Minde? Tror ikke Nidar heller sto for produksjonen.
Uansett, det som huskes best, var jo at den kom med sjokomus, eller var det rosa skumgummimus?, tusenfryd pastilleske, coca cola smukker, noen grønne eller gul formede biler i fruktsmak, kan også ha vært frosker eller padder, og joda, må jo være Nidar, ettersom en kan banne på at de også inneholdt smørbukk karamellen, den mer hardføre og seige varianten.

Uansett, sistnevnte tv-godis pose ble vel sikkert oppdatert utallige ganger, så godt mulig en har blanda i hop flere. Fantomet godteposen fantes vel også, samt noen som sikkert har gått helt i glemmeboka.
Stjerneposen var fast inventar på lørdagene da jeg var liten. Med snop og Kiss-kort. Den fant de også ut var giftig, så den forsvant.

Bilde

Jogger var også en favoritt.

Bilde

Så hadde jeg noe jeg digget, men som ingen andre jeg kjente var spesielt begeistret for:

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: fre jun 10, 2022 3:55 pm Stjerneposen var fast inventar på lørdagene da jeg var liten. Med snop og Kiss-kort. Den fant de også ut var giftig, så den forsvant.

Bilde

Jogger var også en favoritt.

Bilde

Så hadde jeg noe jeg digget, men som ingen andre jeg kjente var spesielt begeistret for:

Bilde
Stjerneposen var nok før min tid, men ja, hvis den inneholdt noen av disse E-Stoff/giften så var det kanskje en grunn til at man aldri fikk oppleve den som guttunge.

Malacos Jogger var en man likte godt, og tror de solgte dem i løsvekt for et par år tilbake ved Rema 1000, men ikke sett selve Jogger produktene i egen pose, siden mulig 2003-05.

Pariser pizzaen ja, moro at den ble nevnt, ettersom man hadde en liten mimring her forleden, men helt glemt navnet på produktet/produsenten.
Ikke spist siden slutten av 90-tallet, men var en gjenganger etter skoletid, da før alle disse miniatyr mikroovn pizzaene ankom, og aldri vært for glad i dem. Men antar at "pizza" på 1-2 minutter i mikroen, fremfor å måtte vente "hele" 10-15 minutter, pluss at ovnen skulle bli varm først, frista mer i tidsklemma.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Irriterer meg at man ikke får kjøpt denne i Norge lenger:

Bilde


Ser at den selges på cooperscandy-dått-no, men usikker på hvor bra den nettsiden er.

startelver

Legg inn av startelver »

Justice 97 skrev: fre jun 10, 2022 2:45 pm
startelver skrev: tir nov 16, 2021 2:07 pm Og Hobby med lakris istedenfor bananskum . Vet ikke om den selges fortsatt.
Nero du mener?

2022
Bilde


1975
Bilde
Der var den ja ! Fantastisk sjokolade, men selges den i vanlige butikker fortsatt?

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: fre jun 10, 2022 8:08 pm
Justice 97 skrev: fre jun 10, 2022 2:45 pm
startelver skrev: tir nov 16, 2021 2:07 pm Og Hobby med lakris istedenfor bananskum . Vet ikke om den selges fortsatt.
Nero du mener?

2022
Bilde


1975
Bilde
Der var den ja ! Fantastisk sjokolade, men selges den i vanlige butikker fortsatt? Jeg tenkte på Hobby, den eksisterte før.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: fre jun 10, 2022 4:18 pm Irriterer meg at man ikke får kjøpt denne i Norge lenger:

Bilde


Ser at den selges på cooperscandy-dått-no, men usikker på hvor bra den nettsiden er.
Feil, du får kjøpt den i Norge. Iceland mat selger både med jordbær og banansmak. Importert fra UK.

https://www.icelandmat.no/product-page/ ... r-300g-tub

Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: fre jun 10, 2022 8:13 pm
SirJames skrev: fre jun 10, 2022 4:18 pm Irriterer meg at man ikke får kjøpt denne i Norge lenger:

Bilde


Ser at den selges på cooperscandy-dått-no, men usikker på hvor bra den nettsiden er.
Feil, du får kjøpt den i Norge. Iceland mat selger både med jordbær og banansmak. Importert fra UK. Har du ikke en Icelandbutikk i nærheten kan den bestilles i nettbutikken.

https://www.icelandmat.no/product-page/ ... r-300g-tub

Bilde

Number4

Legg inn av Number4 »

Jeg savner Donald Brus.

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: fre jun 10, 2022 8:13 pm

Feil, du får kjøpt den i Norge. Iceland mat selger både med jordbær og banansmak. Importert fra UK.

https://www.icelandmat.no/product-page/ ... r-300g-tub

Flott, da er det jo håp for verden allikevel.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

PapaSmurf skrev: fre jun 10, 2022 3:55 pm Bilde
Denne husker jeg. Barnetimegodt. Men man kalte posene Barne-TV-godt eller lørdagsgodt, og ble åpnet til Barne-TV og Halvsju på lørdager.

SirJames

Legg inn av SirJames »

30 kr for 40 gram sjokolade der, altzzå.

Kilopris: 750 spenn :lol: :lol:

Mehell

Legg inn av Mehell »

Justice 97 skrev: fre jun 10, 2022 8:29 pm
startelver skrev: fre jun 10, 2022 8:08 pm
Justice 97 skrev: fre jun 10, 2022 2:45 pm

Nero du mener?
► Show Spoiler
Der var den ja ! Fantastisk sjokolade, men selges den i vanlige butikker fortsatt?
Jada.
Skandale. Nero selges fortsatt, mens en nydelig sjokolade som Max er tatt ut av produksjon.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Number4 skrev: fre jun 10, 2022 8:17 pm Jeg savner Donald Brus.
Jeg kan ikke huske Donald Brus. Men leser etter søk på internett, at en uåpnet flaske kan selges for 1000 kr. Jeg minnes en gang fra da jeg var liten gutt, og fikk en flaske brus fra det lokale "bryggeriet". Det var på den tiden, da det fantes bryggerier på nesten hvert lite sted over hele landet. Husker fremdeles, at den brusen smakte helt forgjævligt. :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Donaldbrus faktisk, kan heller ikke huske denne, tror det var før min tid. Det bildet her kan jeg tenke meg er fra tidlig 70-tall.

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»