Nord Stream sabotert?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Nord Stream sabotert?

Legg inn av newsflash »

Det meldes om to store eksplosjoner ved Nord Stream, gassledningen som frakter mye av gassen fra Russland til Europa.

Sabotasje eller ulykke?

Mye tyder vel på det førstnevnte...

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Og da mistenker vi.......?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Synes rart det gikk så langt tid før dette kom på topp i de fleste medier.... Det er jo veldig alvorlig hvis dette er russisk sabotasje. Hva blir det neste? Angrep mot norsk oljeinstallasjon? Ser at det advares mot økt dronevirksomet rundt norske installasjoner...

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Danmark er jo Nato land. Artikkel 5 hvis Russland.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Off dette var jo veldig synd, hvordan kan slike tilfeldigheter skje....

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg håper at Europa har kriseplanene klare, for det fremstår usannsynlig at vi vil ha noe som helst russisk energi i vinter. At det vil bli rasjonering virker mer og mer som et opplagt resultat, det kommer til å bli en veldig tøff vinter og frykten er at vi vil få opprør og uro (noe også Russland vil jobbe for at skal skje).

Det vi står i er den mest dramatiske situasjonen siden 2.verdenskrig.

Orlar

Legg inn av Orlar »

Statsminister i Polen uttaler
Morawiecki mener dette trolig er begynnelsen på en ny eskaleringsfase av krigen i Ukraina.
Dette er svært er dramatisk. Det blir økt spenning. Og droner som undersøker våre oljeplattformer.. Jeg har faktisk sett en sånn drone selv for et par år siden. Det var i en liten by i Norge. Det var helt mørkt ute. Den fløy til ei sånn radar og mobilmast montert på et bygg. Et rødt lys på den. Kom i full fart. Stoppet ved masten og suset videre vestover. Helt vilt..

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Det her virker ganske alvorlig. Er det ikke bare et par dager siden Putin truet med atomknappen.. Spennende tider i vente!

Falcon

Legg inn av Falcon »

Orlar skrev: tir sep 27, 2022 3:50 pm Statsminister i Polen uttaler
Morawiecki mener dette trolig er begynnelsen på en ny eskaleringsfase av krigen i Ukraina.
Dette er svært er dramatisk. Det blir økt spenning. Og droner som undersøker våre oljeplattformer.. Jeg har faktisk sett en sånn drone selv for et par år siden. Det var i en liten by i Norge. Det var helt mørkt ute. Den fløy til ei sånn radar og mobilmast montert på et bygg. Et rødt lys på den. Kom i full fart. Stoppet ved masten og suset videre vestover. Helt vilt..
gi beskjed til myndighetene

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Bantor skrev: tir sep 27, 2022 3:47 pm Danmark er jo Nato land. Artikkel 5 hvis Russland.
Ja det var det da. Ordlyden i artikkel 5 beskriver vel 'væpnet angrep'.
Om det da er skutt på rørledningen, så kan det vel hende at man vil findefinere artikkelen på kammerset.
Så må man jo faktisk bevise at det er russerne som er den skyldige, noe som ihvertfall jeg mener er sansynlig da jeg ikke kan se at noen europeiske land har noe å tjene på dette med mindre man trenger et påskudd for å aktivere artikkel 5.
For russerne handler vel dette om å trigge allerede galopperende priser i Europa i et forsøk på å få opphevet sanksjoner, sabotasje er nok dette uansett.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Nord Stream 1 har Gazprom som majoritetsaksjonær. Men er registrert i Tyskland. Det er vel liten tvil om at rørledningene er sprengt, jf. seismikkdata.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Er vel etter hvert klart at dette var sabotasje.

Mye som tyder på at russerne står bak, sender her en kraftig advarsel til både Norge og EU.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

newsflash skrev: tir sep 27, 2022 4:31 pm Er vel etter hvert klart at dette var sabotasje.

Mye som tyder på at russerne står bak, sender her en kraftig advarsel til både Norge og EU.
Terrorstat.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Høyst sannsynlig Russland som står bak. De kan ikke annet enn å drepe og ødelegge.

De øver seg antagelig på å avføre missiler med kjernefysisk ladninger fra u-båter mot Ukraina og vestlige land.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Skulle jeg gjette så tror jeg det er russerne. Men jeg har ingen sikre holdepunkter for det.

Tror mange er lite lystne på å finne ut hvem som står bak. En suverenitetskrenkelse med sprengstoff, kan fort bli ansett som en krigshandling.

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Forslag til strategi: bygge ned alt som finnes av pålitelig energiproduksjon i Europa, og delvis erstatte dette med upålitelig grønn energi som gjør oss avhengige av kraftimport fra land som Russland hvor det fremdeles produseres rikelig med pålitelig energi. Når dette er oppnådd kan vi forsøke å tvinge Russland ned i knestående gjennom handelssanksjoner. Tror det kan være en vinner.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Justice 97 skrev: tir sep 27, 2022 5:55 pm Svenske, tyske og norske geologer registrerte kraftige eksplosjoner ved Nord Stream-ledningene mandag. Ifølge det norske ekspertmiljøet Norsar var et skjelv omtrent like stort som etter terrorbomben i Oslo i 2011.
Ja, nå er det. Det kan bli en kald vinter for mange.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ormen den lange skrev: tir sep 27, 2022 6:00 pm
Justice 97 skrev: tir sep 27, 2022 5:55 pm Svenske, tyske og norske geologer registrerte kraftige eksplosjoner ved Nord Stream-ledningene mandag. Ifølge det norske ekspertmiljøet Norsar var et skjelv omtrent like stort som etter terrorbomben i Oslo i 2011.
Ja, nå er det. Det kan bli en kald vinter for mange.
De skulle hørt på USA - ikke redusere strømproduksjonen kraftig og dermed gjøre seg mer avhengig av Russisk gass. Tyskerne bare hånlo av advarslene.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Bantor skrev: tir sep 27, 2022 5:50 pm Skulle jeg gjette så tror jeg det er russerne. Men jeg har ingen sikre holdepunkter for det.

Tror mange er lite lystne på å finne ut hvem som står bak. En suverenitetskrenkelse med sprengstoff, kan fort bli ansett som en krigshandling.
Om man har lyst på gass nå så må man godkjenne NS2… Selvfølgelig Russland. Samtidig så kan de kalle det force majeur at de ikke leverer i NS1

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 3:57 pm
Bantor skrev: tir sep 27, 2022 3:47 pm Danmark er jo Nato land. Artikkel 5 hvis Russland.
Ja det var det da. Ordlyden i artikkel 5 beskriver vel 'væpnet angrep'.
Om det da er skutt på rørledningen, så kan det vel hende at man vil findefinere artikkelen på kammerset.
Så må man jo faktisk bevise at det er russerne som er den skyldige, noe som ihvertfall jeg mener er sansynlig da jeg ikke kan se at noen europeiske land har noe å tjene på dette med mindre man trenger et påskudd for å aktivere artikkel 5.
For russerne handler vel dette om å trigge allerede galopperende priser i Europa i et forsøk på å få opphevet sanksjoner, sabotasje er nok dette uansett.
Det skjedde vel rett utenfor Danmarks sjøgrense om jeg ikke tar feil. Neppe tilfeldig

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MoldeMoldeMolde skrev: tir sep 27, 2022 6:13 pm Om man har lyst på gass nå så må man godkjenne NS2… Selvfølgelig Russland. Samtidig så kan de kalle det force majeur at de ikke leverer i NS1
Det har vel vært eksplosjoner på både NS1 og NS2, så en kan nok ikke bruke dette til å presse igjennom en godkjennelse av NS2.

Nå var jo gassen i NS1 uansett stanset på ubestemt tid, så jeg ser mer på dette som en advarsel på hva russerne har kapasitet til å gjennomføre.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

MoldeMoldeMolde skrev: tir sep 27, 2022 6:19 pm Det skjedde vel rett utenfor Danmarks sjøgrense om jeg ikke tar feil. Neppe tilfeldig
Usikker på nøyaktig hvor dette skjedde. Usikker på hva Danmark regner som territorialfarvann. Skjedde det for eksempel i Dansk økonomisk sone?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 3:57 pm
Bantor skrev: tir sep 27, 2022 3:47 pm Danmark er jo Nato land. Artikkel 5 hvis Russland.
Ja det var det da. Ordlyden i artikkel 5 beskriver vel 'væpnet angrep'.
Om det da er skutt på rørledningen, så kan det vel hende at man vil findefinere artikkelen på kammerset.
Så må man jo faktisk bevise at det er russerne som er den skyldige, noe som ihvertfall jeg mener er sansynlig da jeg ikke kan se at noen europeiske land har noe å tjene på dette med mindre man trenger et påskudd for å aktivere artikkel 5.
For russerne handler vel dette om å trigge allerede galopperende priser i Europa i et forsøk på å få opphevet sanksjoner, sabotasje er nok dette uansett.
No bli det krig, rai rai!

Eller nei, det blir jo ikke det. Vi får til gjengjeld en oppvisning i svakheten en allianse som NATO har i møte med en hensynsløs og slu motstander. Ikke minst vil vi få demonstrert atomvåpnenes paradoks; fordelen atomvåpen har er at de har et potensiale for ødeleggelse som er nærmest ufattelig, mens ulempen med atomvåpen er at de har et potensiale for ødeleggelse som er nærmest ufattelig. De er like avskrekkende for oss som de er for motparten.

Ordlyden i artikkel 5 er egentlig irrelevant, i møtet med en atommakt kommer den uansett først til anvendelse den dagen landene (i praksis USA) er enig i at nå, nå er alternativet til å risikere en atomkrig med ufattelige lidelser enda dårligere enn atomkrig. En "mystisk" eksplosjon, som man offisielt aldri vil få helt klarhet i hvem som står bak, vil ikke være tilstrekkelig.

peraleks

Legg inn av peraleks »

MoldeMoldeMolde skrev: tir sep 27, 2022 6:19 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 3:57 pm
Bantor skrev: tir sep 27, 2022 3:47 pm Danmark er jo Nato land. Artikkel 5 hvis Russland.
Ja det var det da. Ordlyden i artikkel 5 beskriver vel 'væpnet angrep'.
Om det da er skutt på rørledningen, så kan det vel hende at man vil findefinere artikkelen på kammerset.
Så må man jo faktisk bevise at det er russerne som er den skyldige, noe som ihvertfall jeg mener er sansynlig da jeg ikke kan se at noen europeiske land har noe å tjene på dette med mindre man trenger et påskudd for å aktivere artikkel 5.
For russerne handler vel dette om å trigge allerede galopperende priser i Europa i et forsøk på å få opphevet sanksjoner, sabotasje er nok dette uansett.
Det skjedde vel rett utenfor Danmarks sjøgrense om jeg ikke tar feil. Neppe tilfeldig
Akkurat innenfor internasjonal farvann.
En slik operasjon krever såpass med ressurser at jeg er ikke i det minste tvil om at det er Russland som står bak, skape mer uro og krisetilstander i Europa.
Med det sagt er Europeiske gasslagre nesten helt fulle nå, samtidig som russerne brenner gassen sin i Finskebukta,

Er full mobilisering i området nå med både svenske, danske og tyske krigsskip.

Number4

Legg inn av Number4 »

peraleks skrev: tir sep 27, 2022 6:46 pmEr full mobilisering i området nå med både svenske, danske og tyske krigsskip.
Pluss Christian Radich.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Neptun skrev: tir sep 27, 2022 6:05 pm
Ormen den lange skrev: tir sep 27, 2022 6:00 pm
Justice 97 skrev: tir sep 27, 2022 5:55 pm Svenske, tyske og norske geologer registrerte kraftige eksplosjoner ved Nord Stream-ledningene mandag. Ifølge det norske ekspertmiljøet Norsar var et skjelv omtrent like stort som etter terrorbomben i Oslo i 2011.
Ja, nå er det. Det kan bli en kald vinter for mange.
De skulle hørt på USA - ikke redusere strømproduksjonen kraftig og dermed gjøre seg mer avhengig av Russisk gass. Tyskerne bare hånlo av advarslene.
Sjarmerende gjeng.

Bilde

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forstår jeg det riktig at det var 19:03:00 og 19:03:50 eksplosjene skjedde?
Sjekket jordskjelvdataene.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

peraleks skrev: tir sep 27, 2022 6:46 pm

Akkurat innenfor internasjonal farvann.
En slik operasjon krever såpass med ressurser at jeg er ikke i det minste tvil om at det er Russland som står bak, skape mer uro og krisetilstander i Europa.
Med det sagt er Europeiske gasslagre nesten helt fulle nå, samtidig som russerne brenner gassen sin i Finskebukta,

Er full mobilisering i området nå med både svenske, danske og tyske krigsskip.
Det går rykter om at det er USA som står bak.

Amerikansk hangarskip 21. September:
Bilde

Amerikansk helikopter og fly:
Bilde

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

daoooo skrev: tir sep 27, 2022 6:59 pm Sjarmerende gjeng.

Bilde
Og det var jo enda smartere å legge ned atomkraftverk som gir mye mindre utslipp enn det de importerte fra Russland.

Grønt skifte "my ass"..

Cabal

Legg inn av Cabal »

daoooo skrev: tir sep 27, 2022 6:59 pm Sjarmerende gjeng.

Bilde
Er vel 100% naturlig at man ler av den klinisk tilbakestående terroristen Trump?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»