Pressekonferanse før hemmelig tema - børssensitivt

Svar
Folk_flesk

Re: Pressekonferanse før hemmelig tema - børssensitivt

Legg inn av Folk_flesk »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 10:12 am
Folk_flesk skrev: tor sep 29, 2022 11:26 pm
Sid skrev: tor sep 29, 2022 11:20 pm

Du legger det frem som om de knapt har betalt skatt frem til nå. Lese deg opp er jo et tips du selv kunne hatt bra nytte av
De har ikke betalt den samme skatten som kraftselskapene og oljeselskapene, som betaler skatten med nøyaktig samme begrunnelse, dvs. bruk av naturressurser. Spent på din begrunnelse for hvorfor akkurat oppdrettsnæringen skal slippe denne skatten mens de andre betaler den. Eller mener du at alle skal slippe den?

Forøvrig så er saken utredet under den forrige regjeringen, så det er ikke en fiks ide som plutselig ramlet ned i hodet til Støre og Vedum.
Ja nå ser det ut til at de 3 ( eller 4 næringene om en regner vindkraft som en egen næring ) skal betale grunnerenteavgift. Klarer ikke å finne at olje betaler grunnrenteskatt, men de betaler uansett ca 80% i skatter og avgifter.
Oljesektoren betaler både en skatt på overskudd og en grunnrenteskatt.

Sid

Legg inn av Sid »

Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 10:49 am
Sid skrev: fre sep 30, 2022 10:12 am
Folk_flesk skrev: tor sep 29, 2022 11:26 pm

De har ikke betalt den samme skatten som kraftselskapene og oljeselskapene, som betaler skatten med nøyaktig samme begrunnelse, dvs. bruk av naturressurser. Spent på din begrunnelse for hvorfor akkurat oppdrettsnæringen skal slippe denne skatten mens de andre betaler den. Eller mener du at alle skal slippe den?

Forøvrig så er saken utredet under den forrige regjeringen, så det er ikke en fiks ide som plutselig ramlet ned i hodet til Støre og Vedum.
Ja nå ser det ut til at de 3 ( eller 4 næringene om en regner vindkraft som en egen næring ) skal betale grunnerenteavgift. Klarer ikke å finne at olje betaler grunnrenteskatt, men de betaler uansett ca 80% i skatter og avgifter.
Oljesektoren betaler både en skatt på overskudd og en grunnrenteskatt.
Og du mener skatte og avgiftstrykket er riktig for disse næringene ?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 11:48 am Og du mener skatte og avgiftstrykket er riktig for disse næringene ?
Oljesektoren har jo overlevd i 50 år uten større problemer og har samtidig fått feite overskudd. Det er tydelig at skatten på 78 % fungerer greit der. Og de får jo også fradrag på samme prosentandel til leting etter nye olje- og gassfelt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 11:48 am
Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 10:49 am
Sid skrev: fre sep 30, 2022 10:12 am

Ja nå ser det ut til at de 3 ( eller 4 næringene om en regner vindkraft som en egen næring ) skal betale grunnerenteavgift. Klarer ikke å finne at olje betaler grunnrenteskatt, men de betaler uansett ca 80% i skatter og avgifter.
Oljesektoren betaler både en skatt på overskudd og en grunnrenteskatt.
Og du mener skatte og avgiftstrykket er riktig for disse næringene ?
Ser ingen grunn til å senke skatten i oljesektoren.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Sid

Legg inn av Sid »

Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 11:50 am
Sid skrev: fre sep 30, 2022 11:48 am
Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 10:49 am

Oljesektoren betaler både en skatt på overskudd og en grunnrenteskatt.
Og du mener skatte og avgiftstrykket er riktig for disse næringene ?
Ser ingen grunn til å senke skatten i oljesektoren.
Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 12:41 pm Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker
Nei, det har de ikke. Dagligvarebransjen ligger vel stort sett under 5 % driftsmargin. Havbruk har flergangen av dette.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 12:41 pm
Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 11:50 am
Sid skrev: fre sep 30, 2022 11:48 am

Og du mener skatte og avgiftstrykket er riktig for disse næringene ?
Ser ingen grunn til å senke skatten i oljesektoren.
Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker
Dette må selvsagt vurderes utifra den enkelte næringen. Skatteopplegget ditt - "sett ned alle skatter fordi noen bruker penger på ting jeg ikke liker" - høres både barnslig og uansvarlig ut. Vanskelig å ta deg seriøst utifra måten du debatterer på, så dette er bortkastet tid.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Moist skrev: fre sep 30, 2022 10:10 am Det er enda bra at både lakseindustrien og kraftsektoren slipper å investere penger til Norge lenger, og heller bare betale mer skatt.

https://www.facebook.com/RosteinAS/

Verdens største brønnbåtrederi stanser bestillinger av nye brønnbåter til Norge

https://e24.no/olje-og-energi/i/BWjJV0/ ... egjeringen

Kraftselskapet Lyse skrinlegger investeringer på inntil fem milliarder kroner i oppgradering av vannkraftverk etter regjeringens forslag om økte skatter.
Hm, ja, nå kjenner jeg ganske godt til verdens største brønnbåtrederi. Personlig synes jeg de kunne holdt seg for god for en type utspill, nærmest i affekt.

Moist

Legg inn av Moist »

KongOlav2 skrev: fre sep 30, 2022 12:43 pm
Sid skrev: fre sep 30, 2022 12:41 pm Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker
Nei, det har de ikke. Dagligvarebransjen ligger vel stort sett under 5 % driftsmargin. Havbruk har flergangen av dette.
3% er driftsmarginen til Rema 1000 bare til informasjon.

Moist

Legg inn av Moist »

DoktorS skrev: fre sep 30, 2022 1:00 pm
Moist skrev: fre sep 30, 2022 10:10 am Det er enda bra at både lakseindustrien og kraftsektoren slipper å investere penger til Norge lenger, og heller bare betale mer skatt.

https://www.facebook.com/RosteinAS/

Verdens største brønnbåtrederi stanser bestillinger av nye brønnbåter til Norge

https://e24.no/olje-og-energi/i/BWjJV0/ ... egjeringen

Kraftselskapet Lyse skrinlegger investeringer på inntil fem milliarder kroner i oppgradering av vannkraftverk etter regjeringens forslag om økte skatter.
Hm, ja, nå kjenner jeg ganske godt til verdens største brønnbåtrederi. Personlig synes jeg de kunne holdt seg for god for en type utspill, nærmest i affekt.
Affekt eller ikke, så er jo dette investeringer som norske bedrifter går glipp av, både i havsektor og kraftsektor. Det går heller til skatt og stat.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Moist skrev: fre sep 30, 2022 1:03 pm 3% er driftsmarginen til Rema 1000 bare til informasjon.
Og til sammenligning ligger Salmar på marginer på 15-20 %. Stor forskjell.

Sid

Legg inn av Sid »

Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 12:48 pm
Sid skrev: fre sep 30, 2022 12:41 pm
Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 11:50 am

Ser ingen grunn til å senke skatten i oljesektoren.
Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker
Dette må selvsagt vurderes utifra den enkelte næringen. Skatteopplegget ditt - "sett ned alle skatter fordi noen bruker penger på ting jeg ikke liker" - høres både barnslig og uansvarlig ut. Vanskelig å ta deg seriøst utifra måten du debatterer på, så dette er bortkastet tid.
Dette er litt av en måte å debattere på. Tillegge meg meninger jeg ikke har skrevet for så å kalle meg barnslig og uansvarlig. Hvor skriver jeg at jeg mener at alle skatter skal settes ned ?

Sid

Legg inn av Sid »

KongOlav2 skrev: fre sep 30, 2022 12:43 pm
Sid skrev: fre sep 30, 2022 12:41 pm Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker
Nei, det har de ikke. Dagligvarebransjen ligger vel stort sett under 5 % driftsmargin. Havbruk har flergangen av dette.
Norgesgruppen hadde et resultat på 3.9 milliarder i fjor

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 2:04 pm Norgesgruppen hadde et resultat på 3.9 milliarder i fjor
Og omsetning på over 100 mrd, altså en driftsmargin på drøyt 3 %. Ikke spesielt høyt. Havbruk ligger som sagt mye høyere enn det. Og bank og finans enda høyere enn det igjen. 3 % er for øvrig ikke spesielt god lønnsomhet på noen som helst måte. Det er ikke marginene, men volumene som gjør at eierne i dagligvarebransjen blir rike.
Sist redigert av KongOlav2 den fre sep 30, 2022 2:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Sid skrev: fre sep 30, 2022 1:44 pm
Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 12:48 pm
Sid skrev: fre sep 30, 2022 12:41 pm

Du føler ikke for å svare for de andre næringene ?
Bør alle private næringer ha det samme skatte og avgiftstrykket ? Rema Reitan og Norgesgruppen har jo en eventyrlig avkastning. Hadde sikkert fristet flere politikere det å få brukt deler av deres avkastning på symbolsaker
Dette må selvsagt vurderes utifra den enkelte næringen. Skatteopplegget ditt - "sett ned alle skatter fordi noen bruker penger på ting jeg ikke liker" - høres både barnslig og uansvarlig ut. Vanskelig å ta deg seriøst utifra måten du debatterer på, så dette er bortkastet tid.
Dette er litt av en måte å debattere på. Tillegge meg meninger jeg ikke har skrevet for så å kalle meg barnslig og uansvarlig. Hvor skriver jeg at jeg mener at alle skatter skal settes ned ?
Nå dreide dette seg om de nylige skatteendringene til regjeringen, og her har fokuset vært derfor vært på oppdrettsnæringen, men andre har også skrevet om endringene for kraftsektoren som relevant for de samme skatteendringene. Så dreide du det over til oljesektoren, som egentlig ikke var en del av tema. Men det ble da besvart det også. Men så pøser du på med Reitan og dagligvarekjedene, og stiller spørsmål ved om "alle private næringer skal ha samme skattetrykk". Det blir håpløst å debattere når du ikke holder deg noenlunde til saken - og man får inntrykk av at du trekker inn stadig nye ting som en slags debatt-teknikk. Setningen om at det er "fristende for politikere å bruke deres (dvs. private selskapers) avkastning på symbolsaker" bekrefter bare at du ikke er ute etter å holde dette på et seriøst nivå. Derfor sier jeg iallefall stopp, så får andre som har mer tålmodighet svare deg.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Folk_flesk skrev: tor sep 29, 2022 11:12 pm
MacanT skrev: tor sep 29, 2022 11:10 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 29, 2022 11:00 pm

De betalte ikke grunnrenteskatt. Helt frem til nå.
Men de betalte altså skatt på lik linje med andre bedrifter i Norge, det burde holde i massevis.
Hvorfor skal akkurat denne næringen slippe grunnrentebeskatning når andre næringer som bruker våre naturressurser betaler skatten?
Kommer bedrifter som driver de store trålerne som støvsuger havet for fisk også å betale denne skatten?

Uansett så er det hål i håve å slå til med 40% med en gang, burde i det minste vært innført gradvis.

Men enda verre er ranet av kraftkommunene og kraftselskapene. Den varslete økningen av grunnrenten og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt har allerede ført til at milliardinvesteringer i oppgradering av vannkraftverk har blitt lagt på is.
Dette idiotiske stuntet kommer også å legge en demper på høyst nødvendig utbygging av ny kraftproduksjon.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MacanT skrev: fre sep 30, 2022 3:32 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 29, 2022 11:12 pm
MacanT skrev: tor sep 29, 2022 11:10 pm
Men de betalte altså skatt på lik linje med andre bedrifter i Norge, det burde holde i massevis.
Hvorfor skal akkurat denne næringen slippe grunnrentebeskatning når andre næringer som bruker våre naturressurser betaler skatten?
Kommer bedrifter som driver de store trålerne som støvsuger havet for fisk også å betale denne skatten?

Uansett så er det hål i håve å slå til med 40% med en gang, burde i det minste vært innført gradvis.

Men enda verre er ranet av kraftkommunene og kraftselskapene. Den varslete økningen av grunnrenten og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt har allerede ført til at milliardinvesteringer i oppgradering av vannkraftverk har blitt lagt på is.
Dette idiotiske stuntet kommer også å legge en demper på høyst nødvendig utbygging av ny kraftproduksjon.
Litt whataboutisme slår aldri feil... Det er slik dere opererer.
Hva sier loven om å bruke slike båter i Norske farvann?

Sid

Legg inn av Sid »

Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 2:20 pm
Sid skrev: fre sep 30, 2022 1:44 pm
Folk_flesk skrev: fre sep 30, 2022 12:48 pm

Dette må selvsagt vurderes utifra den enkelte næringen. Skatteopplegget ditt - "sett ned alle skatter fordi noen bruker penger på ting jeg ikke liker" - høres både barnslig og uansvarlig ut. Vanskelig å ta deg seriøst utifra måten du debatterer på, så dette er bortkastet tid.
Dette er litt av en måte å debattere på. Tillegge meg meninger jeg ikke har skrevet for så å kalle meg barnslig og uansvarlig. Hvor skriver jeg at jeg mener at alle skatter skal settes ned ?
Nå dreide dette seg om de nylige skatteendringene til regjeringen, og her har fokuset vært derfor vært på oppdrettsnæringen, men andre har også skrevet om endringene for kraftsektoren som relevant for de samme skatteendringene. Så dreide du det over til oljesektoren, som egentlig ikke var en del av tema. Men det ble da besvart det også. Men så pøser du på med Reitan og dagligvarekjedene, og stiller spørsmål ved om "alle private næringer skal ha samme skattetrykk". Det blir håpløst å debattere når du ikke holder deg noenlunde til saken - og man får inntrykk av at du trekker inn stadig nye ting som en slags debatt-teknikk. Setningen om at det er "fristende for politikere å bruke deres (dvs. private selskapers) avkastning på symbolsaker" bekrefter bare at du ikke er ute etter å holde dette på et seriøst nivå. Derfor sier jeg iallefall stopp, så får andre som har mer tålmodighet svare deg.
Troller du nå ? Det var du som dro inn oljesektoren i denne tråden.
Jeg er opptatt av det totale skatte og avgiftstrykket, men du er mest opptatt av enkelte skatter isolert.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

I dagens Klassekampen: "Selskapa som får ny skatt, tente 21 mrd. i fjor. Ny skatt råkar laksekjemper".

Tjener man 21 milliarder kr. årlig skal man selvfølgelig ikke betale skatt! Et sted bør grensen gå.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 1:56 pm Et sted bør grensen gå.
Tydeligvis ikke, med tilbakevirkende kraft fra 1/1-2022 må kraftprodusentene betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt.
Sist redigert av MacanT den lør okt 01, 2022 4:00 pm, redigert 1 gang totalt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: lør okt 01, 2022 3:41 pm
hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 1:56 pm Et sted bør grensen gå.
Tydeligvis ikke, med tilbakevirkende kraft til 1/1-2022 må kraftprodusentene betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt.
Dette gjelder laksebaronene som står i fare for å bli skattlagt av en inntekt på 21 milliarder. Makten over vannkraften vår har politikerne klart å gi fra seg til et sinnsykt system som raner norske forbrukere og inflasjonsvirkninger som igjen ødelegger landet. Globalismen koster og ErnaJonas har mistet både syn og hørsel.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 3:56 pm
MacanT skrev: lør okt 01, 2022 3:41 pm
hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 1:56 pm Et sted bør grensen gå.
Tydeligvis ikke, med tilbakevirkende kraft til 1/1-2022 må kraftprodusentene betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt.
Dette gjelder laksebaronene som står i fare for å bli skattlagt av en inntekt på 21 milliarder. Makten over vannkraften vår har politikerne klart å gi fra seg til et sinnsykt system som raner norske forbrukere og inflasjonsvirkninger som igjen ødelegger landet. Globalismen koster og ErnaJonas har mistet både syn og hørsel.
Men det blir vel ikke bedre av å innføre så høye skatter at det fører til enda høyere strømpriser og at investeringer i oppgraderinger og ny kraftproduksjon skrinlegges.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: lør okt 01, 2022 4:07 pm
hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 3:56 pm
MacanT skrev: lør okt 01, 2022 3:41 pm
Tydeligvis ikke, med tilbakevirkende kraft til 1/1-2022 må kraftprodusentene betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt.
Dette gjelder laksebaronene som står i fare for å bli skattlagt av en inntekt på 21 milliarder. Makten over vannkraften vår har politikerne klart å gi fra seg til et sinnsykt system som raner norske forbrukere og inflasjonsvirkninger som igjen ødelegger landet. Globalismen koster og ErnaJonas har mistet både syn og hørsel.
Men det blir vel ikke bedre av å innføre så høye skatter at det fører til enda høyere strømpriser og at investeringer i oppgraderinger og ny kraftproduksjon skrinlegges.
ErnaJonas har gitt opp å styre Norge, derfor overlastes stadig mere til utlandet. Konsekvenser for folk og land estimeres lik null.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Dette er feil skattlegging. Ganske enkelt fordi det drar inn feil type kapital. Det er folk flest og da særlig de i privat og LO organiserte som bidrar til inflasjon. Det er også bondeeide selskaper og matkjedene.

Dette virker som et hevnntokt på de rike.

Det er å ta tilbake penger som tidligere har blitt delt også.

TERRORSTATEN NORGE ER ET FAKTUM.

Nå er det bare dager før noen dør av fattigdom. Slik blir det når bønder er viktigst

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 4:32 pm
MacanT skrev: lør okt 01, 2022 4:07 pm
hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 3:56 pm

Dette gjelder laksebaronene som står i fare for å bli skattlagt av en inntekt på 21 milliarder. Makten over vannkraften vår har politikerne klart å gi fra seg til et sinnsykt system som raner norske forbrukere og inflasjonsvirkninger som igjen ødelegger landet. Globalismen koster og ErnaJonas har mistet både syn og hørsel.
Men det blir vel ikke bedre av å innføre så høye skatter at det fører til enda høyere strømpriser og at investeringer i oppgraderinger og ny kraftproduksjon skrinlegges.
ErnaJonas har gitt opp å styre Norge, derfor overlastes stadig mere til utlandet. Konsekvenser for folk og land estimeres lik null.
Men det er da ikke “utlandet” som har bestemt at kraftprodusentene må betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt med tilbakevirkende kraft fra 1/1-2022, det er det JonasTrygve-regjeringen som i all sin visdom har funnet på.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: søn okt 02, 2022 6:41 pm
hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 4:32 pm
MacanT skrev: lør okt 01, 2022 4:07 pm
Men det blir vel ikke bedre av å innføre så høye skatter at det fører til enda høyere strømpriser og at investeringer i oppgraderinger og ny kraftproduksjon skrinlegges.
ErnaJonas har gitt opp å styre Norge, derfor overlastes stadig mere til utlandet. Konsekvenser for folk og land estimeres lik null.
Men det er da ikke “utlandet” som har bestemt at kraftprodusentene må betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt med tilbakevirkende kraft fra 1/1-2022, det er det JonasTrygve-regjeringen som i all sin visdom har funnet på.
Synes du at strømprisene er høye? Tenk da på at det er politikken til ErnaJonas som forårsaker de høye prisene. Kos deg med det.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: søn okt 02, 2022 8:04 pm
MacanT skrev: søn okt 02, 2022 6:41 pm
hauge23 skrev: lør okt 01, 2022 4:32 pm

ErnaJonas har gitt opp å styre Norge, derfor overlastes stadig mere til utlandet. Konsekvenser for folk og land estimeres lik null.
Men det er da ikke “utlandet” som har bestemt at kraftprodusentene må betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt med tilbakevirkende kraft fra 1/1-2022, det er det JonasTrygve-regjeringen som i all sin visdom har funnet på.
Synes du at strømprisene er høye? Tenk da på at det er politikken til ErnaJonas som forårsaker de høye prisene. Kos deg med det.
Strømprisene er selvsagt alt for høye for tiden, derfor trenger vi definitivt ikke idiotiske skatteøkninger som kommer å gjøre vondt verre.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: søn okt 02, 2022 11:06 pm
hauge23 skrev: søn okt 02, 2022 8:04 pm
MacanT skrev: søn okt 02, 2022 6:41 pm
Men det er da ikke “utlandet” som har bestemt at kraftprodusentene må betale 45% grunnrenteskatt og 90% skatt på strømpriser over 70 øre/kWt med tilbakevirkende kraft fra 1/1-2022, det er det JonasTrygve-regjeringen som i all sin visdom har funnet på.
Synes du at strømprisene er høye? Tenk da på at det er politikken til ErnaJonas som forårsaker de høye prisene. Kos deg med det.
Strømprisene er selvsagt alt for høye for tiden, derfor trenger vi definitivt ikke idiotiske skatteøkninger som kommer å gjøre vondt verre.
Konsekvensene av de høye prisene på strøm gjør allerede vondt verre for hele samfunnet. Derfor har jeg foreslått den eneste løsningen som kan frigjøre oss fra europeiske priser, nemlig å si opp avtalene med EU og Storbritannia.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

hauge23 skrev: man okt 03, 2022 9:22 am
MacanT skrev: søn okt 02, 2022 11:06 pm
hauge23 skrev: søn okt 02, 2022 8:04 pm

Synes du at strømprisene er høye? Tenk da på at det er politikken til ErnaJonas som forårsaker de høye prisene. Kos deg med det.
Strømprisene er selvsagt alt for høye for tiden, derfor trenger vi definitivt ikke idiotiske skatteøkninger som kommer å gjøre vondt verre.
Konsekvensene av de høye prisene på strøm gjør allerede vondt verre for hele samfunnet. Derfor har jeg foreslått den eneste løsningen som kan frigjøre oss fra europeiske priser, nemlig å si opp avtalene med EU og Storbritannia.
Nettopp det Putin vil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»