Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Karatel »

MRSA skrev: tir okt 04, 2022 8:43 am Ja, Russland må ymykest fullstendig. Det som var problemet i 1918 ved Versallie er Tyskland ikkje vart ydmjuka nok. Den tyske nasjonen fekk ikkje lide for eit nederlag. Dermed fekk slike som Hitler moglegheita til å piske opp steminga. Hadde Tyskland blitt okkupert ville ikkje Hilter fått sjansen.
Seie ikkje at Russland skal okkuperast, men tapet må vere så grundig at dei ser at samarbeid og demokrati er vegen å gå vidare, slik som Tyskland gjorde etter andre verdenskrig.
Jeg tror du tar feil om 1918 og Versailles. Wilson og Lloyd George ville ha forsoning og en fredsavtale som Tyskland kunne leve med, mens Clemenceau ville ha hevn, erstatning og ydmykelse av Tyskland. Wilson og Lloyd George ga etter for Clemenceau og resultatet ble at Tyskland ble ilagt skyhøye krigserstatninger som det var umulig å betale og som førte til økonomisk sammenbrudd og kaos i Tyskland. Dette banet veien for Hitler og nasjonalsosialismen og ødela Weimar-republikken.

Dette er selvsagt en nokså forenklet fremstilling, men i hovedsak var det slik.

At Tyskland, eller Vest-Tyskland valgte samarbeid og demokrati etter krigen, skyldtes bare at hele landet var okkupert av de allierte. Uten den allierte okkupasjonen er det ikke godt å si hva Tyskland ville valgt.

Er det mulig å få Russland til å velge samarbeid og demokrati uten å okkupere hele landet? Tyskerne levde med nazidiktaturet i tolv år, russerne levde med kommunistdiktaturet i over sytti år. Da har russerne vært utsatt for en langt mer langvarig og intens hjernevask enn tyskerne noengang ble. I Nazi-Tyskland levde den vanlige borger trygt og farefritt hvis h*n ikke var jøde eller opponerte mot nazistyret. I Sovjetunionen sto hvem som helst i fare for å bli pågrepet og forvist/henrettet uten å ha vist tegn på opposisjon og protest mot regimet.

Dessuten har russerne dårlige erfaringer med demokrati etter Jeltsin og det kaos som hans styre førte med seg. Russerne snakker om "dermokrati", "dermó"- skitt, dritt, bæsj.

Å få den russiske befolkningen til å forstå hva vestlig demokrati er, vil være en uhyre vanskelig oppgave. Det er neppe mulig uten en langvarig okkupasjon og fremmed administrasjon av hele landet med en total omskolering av hele befolkningen. Kanskje må hele den nålevende befolkningen dø ut først og nye generasjoner med nye tanker må overta, før det kan bli demokrati i Russland.

Å innføre vestlig demokrati i Russland er trolig like vanskelig som å innføre vestlig demokrati i Saudi-Arabia.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: man okt 03, 2022 11:16 pm
DennisB skrev: man okt 03, 2022 10:57 pm
Crazy Horse skrev: man okt 03, 2022 10:34 pm

En eller annen fredsavtale må presse seg frem. Skal vesten fortsette å gi våpen helt til ukrainerne har tatt eller er i stand til å ta Krim ? Russerne vil aldri akseptere et slikt nederlag, og da er det kort vei til atomvåpen. Etterfulgt av at NATO angriper russiske krigsskip i Svartehavet og russiske stillinger i Ukraina, og så …… ? Jeg er aldeles ikke villig til å rote verden og Europa inn i en fullstendig ødeleggende atomkrig på grunn av noe som heter Krim og av hensyn til ukrainere. Ukrainerne har lidd noe veldig i dette meningsløse angrepet, men de må om de kommer enda mer på offensiven holdes i tømmene. Ukrainske hevntanker bør ikke rote oss inn i en atomkrig pga Krim og diskuterbare historiske prinsipper som ikke berører oss eller meg.

Musk sitt forslag minus dette med folkeavstemming i FN regi er ikke så tøvete. Ukraina skal ha tilbake de fire oblastene som ble innlemmet i Russland sist fredag i sin helhet, om så med våpenmakt. La russerne beholde Krim. Historisk sett har russerne et poeng. Sikre vannforsyningen til Krim via Kherson oblast. Ukraina forblir militært nøytralt. Russland isoleres som nasjon inntil regimeskifte eller inntil krigsforbrytere er utlevert til Haag.

At Ukraina med vestlige og norske våpen skal gå «all in», og ta hele Krim lukter atomvåpen. Det synes jeg lite om, og det kan skje fordi det sitter hauker i Moskva som er truende til alt. All min sympati ligger på ukrainsk side, men hevntanker i en rus som seierherre i en krigs avslutningsfase eller i fredsforhandlinger for å ydmyke ser jeg ikke noe poeng i. I hvertfall ikke mot verdens største atommakt ved siden av USA.
Ser at du selvsagt er enig i akkurat dette, men å bare ta et revalg nå i de fire regionene, er så graverende å mene, at bare det punktet må diskvalifisere Musk fra alle diskusjoner. Tenk på alle ukrainerne som har flyktet fra disse regionene mens krigen har pågått, og er erstattet med russere, som har overtatt (les: stjålet) boligene deres. Og et fritt valg vil de selvsagt ikke ha, selv om FN skulle assistere valgene. Tallene vil være kunstige helt til en stund etter at denne krigen er over.

Men det er ikke det eneste punktet å kritisere Musk for. Ser man bort fra Krim (som også er uhørt etter mitt syn), så mener han også at Ukraina ikke må få medlemskap i NATO. Det har Russland absolutt ingenting med, og de må aldri få styre Ukraina når det gjelder slike beslutninger. Det er et soleklart punkt som Ukraina aldri kan godta.
Du har prinsipielt rett, men pragmatisk eller praktisk sett tar du feil. Glem ikke russisk nasjonalisme, stormannsgalskap, endel åpenbart gale og irrasjonelle statsledere og 6500 atomstridshoder. Russerne har topp moderne atomubåter som NATO ikke har kontroll på. Disse er alene i stand til å legge Oslo, London, Paris og Berlin fullstendig i ruiner. Jeg tror dessverre også at russerne kan ha gjennomføringsevne selv om de vet at Moskva og St Petersburg er en ørken sekunder senere. Dette er en åpenbar mulighet. Jeg er ikke villig til å strekke denne strikken pga et steppelandskapet i en del av Europa jeg aldri har likt. Det være seg Russland, Ukraina eller Belarus. Jeg har vært i disse landene. Bortsett fra billig og god vodka, grei rødvin fra Moldova, vakre kvinner og flott arkitektur i sentrum av storbyer som Kyiv, Minsk og St Petersburg er det lite som appellerer til meg i disse landene.

Presidenten i Kyiv har imponert en hel verden, men han må ikke miste bakkekontakten i en rus av suksess takket være egne fantastiske soldater og ikke minst, vestlige våpen. Napoleon 1812, Hitler 1941. Hva angrep de og hva sloss de for ? Stepper (og oljefelt langt øst for Hitler) ?

Du har som innledningsvis nevnt helt rett i det du skriver, men jeg vil ikke rote Europa inn i en atomkrig pga prinsipper, stepper, lutfattige landsbyer og noen strender på Krim. Det er bedre å ta russerne ved å jage de ut av Donbas og Kherson i kombinasjon med at landet sanksjoners og isoleres inntil krigsforbryterne er avsatt, døde eller fengslet. Og hva gjelder Krim, hvorfor reagerte ikke vesten i 2014 ?? De fortsatte å kontrahere russisk gass, og det var ikke bare Tyskland.
Fordi de var naive og trodde at Putin ville klare seg med det. Men mye vil ha mer. Hadde vesten vært like resolutt i støtten til Ukraina i 2014 som nå hadde vi kanskje aldri sett en invasjon av Ukraina i 2022.

Det er forskjell på retorikk og handling når det kommer til Putin. Bare det at russerne sprenger rørledninger i internasjonalt farvann og ikke i svensk eller dansk territorium viser at de skjønner farene ved å bryte NATO-grensene. Sverige og Finland er ikke medlemmer ennå, men de er under samme beskyttelse som NATO-land mens ratifiseringen pågår.

Og vi ser jo nå at annekteringen var indremedisin. Ukraina presser på som de har gjort den siste tiden og Putin gjør ikke noe annet enn hva han har gjort siden Februar. Han bedriver en elendig konvensjonell krig.

Problemet til Putin er det alle diktatorer opplever. Ingen tørr å fortelle ham sannheten. Derfor tror jeg at Putin fremdeles tror han kan vinne de østre delen av Ukraina. Men at han har gitt opp å vinne hele Ukraina.

Jeg ser ingen irrasjonell Putin foreløpig. Kun en mann som har dårlige rådgivere og forholder seg til det han tror er virkeligheten.

Putin ventet lenge med mobilisering og velger å kalle det "delvis". Og sier fremdeles ikke til sitt folk at de er i krig. Det viser at han skjønner farene ved dette. Fra hans ståsted er dette rasjonelle handlinger fordi han er redd for å miste støtte.

Og han er redd for enda større vestlig involvering i krigen. Derfor tror jeg atomvåpenangrep er lite sannsynlig.

Det sies at Putin må få en vei ut av dette. Men det kan ikke være slik at han skal få en premie for hva han har gjort. Det viktigste for Putin er hvordan han skal klare å selge et tap som en seier på hjemmebane slik at han kan beholde makten

Jeg tror ikke det nødvendigvis vil bli så vanskelig. "Vi har trukket oss ut av Ukraina etter å ha drept alle nazistene, og vårt folk i Ukraina er ikke lenger truet. Vi har presset ukrainske myndigheter til å gjennoppbygge de ødelagte russiske områdene i Ukraina. Vårt folk er fritt igjen".

Annekteringen vil han bare slutte å kommentere og late som ingenting.

Så er ikke jeg så dum som en rekke andre her inne som er skåsikre på hva som vil skje. Men jeg mener at å stå på kravene (Russland ut av hele Ukraina) er det eneste rette og at med tyngde bak de kravene vil det vil øke sannsynligheten for at Putin trekker seg ut og vi får den minst dramatiske (relativt sett, dette har jo vært en katastrofe uansett) utgangen på denne krigen.

Å gi ham lillefingeren har vist seg gang på gang å være dumt.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

greyserpent skrev: man okt 03, 2022 3:19 pm En gladnyhet oppi all misære. Khadyrov ønsker å sende sine 3 sønner på henholdsvis 14, 15 og 16 år til fronten i Ukraina.
Er det sant?
Kanskje han virkelig tror de er uovervinnelige?
Så en dokumentar om kampsport på VGTV. Der var Kadyrovs da 14 år gamle sønn (sikkert han som er 16 år nå, med. Sønnen var landets nr 1 i sin aldersgruppe. Men ingen av motstanderne turte å forsøke å treffe han, de bare parerte og dukket unna noen slag. Helt makabert å se på. Pappa Kadyrov satt ivrig på tribunen og heiet. Han MÅ jo inners inne vist at motstanderne la seg. Sønnen holdt ikke nivået i det hele tatt. Sikkert aldri fått reell motstand.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

DennisB skrev: man okt 03, 2022 11:11 pm
Stjerten skrev: man okt 03, 2022 11:08 pm
DennisB skrev: man okt 03, 2022 11:08 am
Kapping av undervanns internettkabler vil helt klart bli graverende, men det er ikke slik at internett forsvinner helt. De undersjøiske kablene til Indonesia ble ved et uhell kappet over for et par år siden, og man gikk tilbake til et slags 90-talls internett, hvor man hadde tid til å ta seg en kaffe mens sidene dine ble lastet ned.

Alt internett er ikke basert på disse kablene, men det hurtige internettet er helt klart det. Så noe kaos vil det definitivt bli. Men man har også bl.a. Elon Musks internett-satelitt, så menneskeheten vil nok overleve.

Btw, denne kabelen til Indonesia ble fikset i løpet av to dager. Lokaliseringen skjer fort, og alt kan repareres.
Joda, men i følge artikkelen, var det svært mye fiendskap som kunne gjøres på dypet rundtomkring. Ikke bare på Internett. Og hvor mange 90 talls modemet, ligger rundt i Norske butikker og banker nå, f.eks?
Man trenger ikke gammeldagse modem for å beholde (et langsommere) internett etter at undersjøiske kabler er kuttet.. Vi har kommet lengre enn som så. Du trenger ikke engang å bytte ut noe som helst i hjemmet ditt ;)
Ok. Høres bra ut. Da er det "bare" milevis med gassrør vi bør bekymre oss over.
Leste du artikkelen jeg linket til? Ekspertene fra Forsvaret Høyskole var åpenbart bekymret.
Håper selvsagt du har rett.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Stjerten skrev: tir okt 04, 2022 10:02 am
DennisB skrev: man okt 03, 2022 11:11 pm
Stjerten skrev: man okt 03, 2022 11:08 pm
Joda, men i følge artikkelen, var det svært mye fiendskap som kunne gjøres på dypet rundtomkring. Ikke bare på Internett. Og hvor mange 90 talls modemet, ligger rundt i Norske butikker og banker nå, f.eks?
Man trenger ikke gammeldagse modem for å beholde (et langsommere) internett etter at undersjøiske kabler er kuttet.. Vi har kommet lengre enn som så. Du trenger ikke engang å bytte ut noe som helst i hjemmet ditt ;)
Ok. Høres bra ut. Da er det "bare" milevis med gassrør vi bør bekymre oss over.
Leste du artikkelen jeg linket til? Ekspertene fra Forsvaret Høyskole var åpenbart bekymret.
Håper selvsagt du har rett.
Absolutt bekymringfullt ja. Om gassrørene blir sabotert, så er det en voldsomt omfattende jobb å reparere.
Dette er Europas svakeste og mest utsatte punkt akkurat nå, så vi får krysse fingrene.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

DennisB skrev: tir okt 04, 2022 10:25 am
Stjerten skrev: tir okt 04, 2022 10:02 am
DennisB skrev: man okt 03, 2022 11:11 pm
Man trenger ikke gammeldagse modem for å beholde (et langsommere) internett etter at undersjøiske kabler er kuttet.. Vi har kommet lengre enn som så. Du trenger ikke engang å bytte ut noe som helst i hjemmet ditt ;)
Ok. Høres bra ut. Da er det "bare" milevis med gassrør vi bør bekymre oss over.
Leste du artikkelen jeg linket til? Ekspertene fra Forsvaret Høyskole var åpenbart bekymret.
Håper selvsagt du har rett.
Absolutt bekymringfullt ja. Om gassrørene blir sabotert, så er det en voldsomt omfattende jobb å reparere.
Dette er Europas svakeste og mest utsatte punkt akkurat nå, så vi får krysse fingrene.
Da er vi på linje.
Det er så mye for tiden, som kan gå galt. Så er glad det finnes litt optimisme, takk for det 🙂. Veldig bra utvikling i Ukraina for tiden. Krysser fingre for at den trenden fortsetter.
Så har vi gjøken i Nord Korea som spyr ut missiler. Nå trenger vi USA's fulle og hele oppmerksomhet her i Europa. Ikke at de må bruke masse kapasitet flere steder.
Men de må stå med Japan og Sør Korea og, selvsagt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Stjerten skrev: tir okt 04, 2022 10:50 am
DennisB skrev: tir okt 04, 2022 10:25 am
Stjerten skrev: tir okt 04, 2022 10:02 am

Ok. Høres bra ut. Da er det "bare" milevis med gassrør vi bør bekymre oss over.
Leste du artikkelen jeg linket til? Ekspertene fra Forsvaret Høyskole var åpenbart bekymret.
Håper selvsagt du har rett.
Absolutt bekymringfullt ja. Om gassrørene blir sabotert, så er det en voldsomt omfattende jobb å reparere.
Dette er Europas svakeste og mest utsatte punkt akkurat nå, så vi får krysse fingrene.
Da er vi på linje.
Det er så mye for tiden, som kan gå galt. Så er glad det finnes litt optimisme, takk for det 🙂. Veldig bra utvikling i Ukraina for tiden. Krysser fingre for at den trenden fortsetter.
Så har vi gjøken i Nord Korea som spyr ut missiler. Nå trenger vi USA's fulle og hele oppmerksomhet her i Europa. Ikke at de må bruke masse kapasitet flere steder.
Men de må stå med Japan og Sør Korea og, selvsagt.
Det er fryktelig lett å gå i dvalemodus for tiden ja. Vår framtid står på spill. Men jeg har i det minste valgt å være positiv, jeg velger å holde fast ved trua på at dette går godt. Ikke så mye vi får gjort fra stuene våre allikevel, annet enn å prøve å se framover ;)
Og ja, utviklingen i Ukraina, framgangen for soldatene, ser meget bra ut!

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Tullekoppen skrev: man okt 03, 2022 9:51 pm
Oslogg123 skrev: man okt 03, 2022 9:08 pm !Jeg vil sende sønnene mine til fronten, erklærte Kadyrov. De er 14, 15 og 16 år
«Akhmat, Eli og Adam er klare til å bruke sine evner i den spesielle militære operasjonssonen», skrev Kadyrov på Telegram, og brukte begrepet Moskva bruker for en invasjon av et naboland.

"De vil snart gå til frontlinjen og vil bli utplassert i de vanskeligste delene av kontaktlinjen," la Kadyrov til etterkommerne, som han sa har lært å kjempe siden barndommen. Den tsjetsjenske lederen har 14 barn ifølge hans offisielle nettside, men ifølge russiske medier kan han ha flere."

For en idiot!
Men jeg tviler på at disse gutta kan sammenlignes med norske unger. De der har nok vært væpnet til tenna siden de fikk tenner.
De driver kampsport. Og ingen motstandere tør å gi dem reel motstand. Har sett den ene sønnen bokse. Helt makabert og latterlig.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

DennisB skrev: tir okt 04, 2022 10:56 am
Stjerten skrev: tir okt 04, 2022 10:50 am
DennisB skrev: tir okt 04, 2022 10:25 am
Absolutt bekymringfullt ja. Om gassrørene blir sabotert, så er det en voldsomt omfattende jobb å reparere.
Dette er Europas svakeste og mest utsatte punkt akkurat nå, så vi får krysse fingrene.
Da er vi på linje.
Det er så mye for tiden, som kan gå galt. Så er glad det finnes litt optimisme, takk for det 🙂. Veldig bra utvikling i Ukraina for tiden. Krysser fingre for at den trenden fortsetter.
Så har vi gjøken i Nord Korea som spyr ut missiler. Nå trenger vi USA's fulle og hele oppmerksomhet her i Europa. Ikke at de må bruke masse kapasitet flere steder.
Men de må stå med Japan og Sør Korea og, selvsagt.
Det er fryktelig lett å gå i dvalemodus for tiden ja. Vår framtid står på spill. Men jeg har i det minste valgt å være positiv, jeg velger å holde fast ved trua på at dette går godt. Ikke så mye vi får gjort fra stuene våre allikevel, annet enn å prøve å se framover ;)
Og ja, utviklingen i Ukraina, framgangen for soldatene, ser meget bra ut!
Jeg har nok litt å lære av deg der.

Jack

Legg inn av Jack »

Hett over Odesa i dag.


Jack

Legg inn av Jack »

Ukraina har vedtatt at det er umulig å holde forhandlinger med Vlad Putler.


Jack

Legg inn av Jack »

Ellers går russland og Nord-Korea hånd i hånd inn i fremtiden:


Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det blir gode tider for skraphandlerne i Ukraina etter krigen

Bilde

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Crazy Horse skrev: man okt 03, 2022 10:34 pm
DennisB skrev: man okt 03, 2022 8:19 pm
Jack_Daniels skrev: man okt 03, 2022 7:58 pm Her har den godeste Musk gått på en kjempesmell. Repeterer russisk propaganda.

Jeg trodde faktisk Elon Musk hadde mer vett i skallen enn dette her. Men så har han gått på en hel mengde blundere og ytringstabber når jeg tenker meg om. Dette er en mann som aldri må få bred politisk innflytelse.
En eller annen fredsavtale må presse seg frem. Skal vesten fortsette å gi våpen helt til ukrainerne har tatt eller er i stand til å ta Krim ? Russerne vil aldri akseptere et slikt nederlag, og da er det kort vei til atomvåpen. Etterfulgt av at NATO angriper russiske krigsskip i Svartehavet og russiske stillinger i Ukraina, og så …… ? Jeg er aldeles ikke villig til å rote verden og Europa inn i en fullstendig ødeleggende atomkrig på grunn av noe som heter Krim og av hensyn til ukrainere. Ukrainerne har lidd noe veldig i dette meningsløse angrepet, men de må om de kommer enda mer på offensiven holdes i tømmene. Ukrainske hevntanker bør ikke rote oss inn i en atomkrig pga Krim og diskuterbare historiske prinsipper som ikke berører oss eller meg.

Musk sitt forslag minus dette med folkeavstemming i FN regi er ikke så tøvete. Ukraina skal ha tilbake de fire oblastene som ble innlemmet i Russland sist fredag i sin helhet, om så med våpenmakt. La russerne beholde Krim. Historisk sett har russerne et poeng. Sikre vannforsyningen til Krim via Kherson oblast. Ukraina forblir militært nøytralt. Russland isoleres som nasjon inntil regimeskifte eller inntil krigsforbrytere er utlevert til Haag.

At Ukraina med vestlige og norske våpen skal gå «all in», og ta hele Krim lukter atomvåpen. Det synes jeg lite om, og det kan skje fordi det sitter hauker i Moskva som er truende til alt. All min sympati ligger på ukrainsk side, men hevntanker i en rus som seierherre i en krigs avslutningsfase eller i fredsforhandlinger for å ydmyke ser jeg ikke noe poeng i. I hvertfall ikke mot verdens største atommakt ved siden av USA.
Wow, dette snudde fort. En tweet fra idiot-Elon var nok.

Jack

Legg inn av Jack »

greyserpent skrev: tir okt 04, 2022 11:55 am
Crazy Horse skrev: man okt 03, 2022 10:34 pm
DennisB skrev: man okt 03, 2022 8:19 pm
Jeg trodde faktisk Elon Musk hadde mer vett i skallen enn dette her. Men så har han gått på en hel mengde blundere og ytringstabber når jeg tenker meg om. Dette er en mann som aldri må få bred politisk innflytelse.
En eller annen fredsavtale må presse seg frem. Skal vesten fortsette å gi våpen helt til ukrainerne har tatt eller er i stand til å ta Krim ? Russerne vil aldri akseptere et slikt nederlag, og da er det kort vei til atomvåpen. Etterfulgt av at NATO angriper russiske krigsskip i Svartehavet og russiske stillinger i Ukraina, og så …… ? Jeg er aldeles ikke villig til å rote verden og Europa inn i en fullstendig ødeleggende atomkrig på grunn av noe som heter Krim og av hensyn til ukrainere. Ukrainerne har lidd noe veldig i dette meningsløse angrepet, men de må om de kommer enda mer på offensiven holdes i tømmene. Ukrainske hevntanker bør ikke rote oss inn i en atomkrig pga Krim og diskuterbare historiske prinsipper som ikke berører oss eller meg.

Musk sitt forslag minus dette med folkeavstemming i FN regi er ikke så tøvete. Ukraina skal ha tilbake de fire oblastene som ble innlemmet i Russland sist fredag i sin helhet, om så med våpenmakt. La russerne beholde Krim. Historisk sett har russerne et poeng. Sikre vannforsyningen til Krim via Kherson oblast. Ukraina forblir militært nøytralt. Russland isoleres som nasjon inntil regimeskifte eller inntil krigsforbrytere er utlevert til Haag.

At Ukraina med vestlige og norske våpen skal gå «all in», og ta hele Krim lukter atomvåpen. Det synes jeg lite om, og det kan skje fordi det sitter hauker i Moskva som er truende til alt. All min sympati ligger på ukrainsk side, men hevntanker i en rus som seierherre i en krigs avslutningsfase eller i fredsforhandlinger for å ydmyke ser jeg ikke noe poeng i. I hvertfall ikke mot verdens største atommakt ved siden av USA.
Wow, dette snudde fort. En tweet fra idiot-Elon var nok.
Skulle ønske man kunne vise slike videoer til Tesla-drittsekken:


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jack_Daniels skrev: tir okt 04, 2022 12:00 pm
Skulle ønske man kunne vise slike videoer til Tesla-drittsekken:


[/quote]

Både vondt og vakkert å se slikt. Så glade og takknemlige!

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack_Daniels skrev: tir okt 04, 2022 12:00 pm
Skulle ønske man kunne vise slike videoer til Tesla-drittsekken:

Vanskelig å holde tårene tilbake når man ser slikt :(

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

De kriminelle hadde mistet 1,5 millioner uniformer. Tror denne tweeten har forklaringen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DennisB skrev: tir okt 04, 2022 12:06 pm
Jack_Daniels skrev: tir okt 04, 2022 12:00 pm
Skulle ønske man kunne vise slike videoer til Tesla-drittsekken:

Vanskelig å holde tårene tilbake når man ser slikt :(
Hahaha, jeg slet sjæl!

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Også litt rykter om at russerne har en generell tilbaketrekning fra nord i Kherson tilbake mot byen. Så får vi se om de er gode til å svømme etterhvert.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Ka9nen skrev: tir okt 04, 2022 3:01 am
olek1970 skrev: tir okt 04, 2022 2:08 am Noen som tror Putin, Lavrov, Medvedev og co har «justert» målsetningene sine på bakgrunn av hvordan krigen går i Ukraina forresten😆?
https://www.infobae.com/en/2022/04/05/f ... adivostok/
Skal man gjøre opprør i Russland så holder det ikke å bare ta ut Putin. Medvedev er jo enda mer gal. Det blir viktigere at han ikke kommer til makten.
Har tenkt det samme: Medvedev er pokker meg enda verre enn Putin.
Hvor mange ganger har feks Vesle-Putin truet med atomvåpen siden krigen startet?, sånn cirka annen hver dag eller noe sånn?😡 så ille er det vel ikke, men mangler ikke alt for å si det sånn😡 Vil vel ikke kalle Medvedev ett rasshøl, men det er fordi han har mer til felles med det som kommer ut av rasshølet😝

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

greyserpent skrev: tir okt 04, 2022 11:55 am
Crazy Horse skrev: man okt 03, 2022 10:34 pm
DennisB skrev: man okt 03, 2022 8:19 pm
Jeg trodde faktisk Elon Musk hadde mer vett i skallen enn dette her. Men så har han gått på en hel mengde blundere og ytringstabber når jeg tenker meg om. Dette er en mann som aldri må få bred politisk innflytelse.
En eller annen fredsavtale må presse seg frem. Skal vesten fortsette å gi våpen helt til ukrainerne har tatt eller er i stand til å ta Krim ? Russerne vil aldri akseptere et slikt nederlag, og da er det kort vei til atomvåpen. Etterfulgt av at NATO angriper russiske krigsskip i Svartehavet og russiske stillinger i Ukraina, og så …… ? Jeg er aldeles ikke villig til å rote verden og Europa inn i en fullstendig ødeleggende atomkrig på grunn av noe som heter Krim og av hensyn til ukrainere. Ukrainerne har lidd noe veldig i dette meningsløse angrepet, men de må om de kommer enda mer på offensiven holdes i tømmene. Ukrainske hevntanker bør ikke rote oss inn i en atomkrig pga Krim og diskuterbare historiske prinsipper som ikke berører oss eller meg.

Musk sitt forslag minus dette med folkeavstemming i FN regi er ikke så tøvete. Ukraina skal ha tilbake de fire oblastene som ble innlemmet i Russland sist fredag i sin helhet, om så med våpenmakt. La russerne beholde Krim. Historisk sett har russerne et poeng. Sikre vannforsyningen til Krim via Kherson oblast. Ukraina forblir militært nøytralt. Russland isoleres som nasjon inntil regimeskifte eller inntil krigsforbrytere er utlevert til Haag.

At Ukraina med vestlige og norske våpen skal gå «all in», og ta hele Krim lukter atomvåpen. Det synes jeg lite om, og det kan skje fordi det sitter hauker i Moskva som er truende til alt. All min sympati ligger på ukrainsk side, men hevntanker i en rus som seierherre i en krigs avslutningsfase eller i fredsforhandlinger for å ydmyke ser jeg ikke noe poeng i. I hvertfall ikke mot verdens største atommakt ved siden av USA.
Wow, dette snudde fort. En tweet fra idiot-Elon var nok.
Overhodet ikke D…! Les hva jeg skriver. USA/NATO har helt siden 24 02 2022 vært opptatt av å ikke provosere russerne for mye, eller strekke strikken for langt. Hvorfor tror du ? Fordi Russland er en atom stormakt. Ikke kampfly (F16 mv), ikke flyforbudssone, levering av HIMARS under forutsetning av at man ikke angriper mål i Russland osv..

Russland er ved siden av USA verdens største atom supermakt. At man skal se hen til dette i kombinasjon med at kyniske russere som driter i menneskeliv er truende til litt av hvert, har skarpere hoder enn ditt for lengst vurdert. Det er to måter å få denne krigen avsluttet på. For det første at en part vinner. Om vesten fortsetter våpenleveransene er jeg ikke i tvil om at Ukraina en eller annen gang vinner. I beste fall i løpet av vinteren. Den andre veien mot fred er en fredsavtale. Her er jeg enig med Musk i noe. Jeg ville dog ikke forhandlet før russerne er ute av Kherson oblast, samt hele eller det aller meste av de to oblastene i Donbas. Det verste med Musk sitt forslag var dette med folkeavstemminger i FN regi. Har jeg støttet det ?

Alternativet til fredsforhandlinger er at Ukraina oppnår en full militær seier og jager russerne ut av Krim med store tap. Om du tror folk som Putin og haukene rundt ham vil sitte rolig med hendene i fanger og se på dette tro om igjen. Det er mulig du vil ha en NATO - Russland krig pga Krim. Jeg vil ikke det. Europa, herunder Norge, løftet knapt en finger i 2014. Nå med gode nyheter fra slagmarken skal Russland i en seiersrus knuses og Krim skal tas tilbake. Det er andre måter å knuse det russiske regimet på enn med våpen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

olek1970 skrev: tir okt 04, 2022 12:10 pm
Ka9nen skrev: tir okt 04, 2022 3:01 am
olek1970 skrev: tir okt 04, 2022 2:08 am Noen som tror Putin, Lavrov, Medvedev og co har «justert» målsetningene sine på bakgrunn av hvordan krigen går i Ukraina forresten😆?
https://www.infobae.com/en/2022/04/05/f ... adivostok/
Skal man gjøre opprør i Russland så holder det ikke å bare ta ut Putin. Medvedev er jo enda mer gal. Det blir viktigere at han ikke kommer til makten.
Har tenkt det samme: Medvedev er pokker meg enda verre enn Putin.
Hvor mange ganger har feks Vesle-Putin truet med atomvåpen siden krigen startet?, sånn cirka annen hver dag eller noe sånn?😡 så ille er det vel ikke, men mangler ikke alt for å si det sånn😡 Vil vel ikke kalle Medvedev ett rasshøl, men det er fordi han har mer til felles med det som kommer ut av rasshølet😝
Er han gal eller er han en lojal bikkje med markeringsbehov? Samme med Lavrov som tok så i at Putin måtte beklage på hans vegne. Begge disse to har vært Russlands kanskje mest Vesten-vennlige menn tidligere. Nå er det ikke måte på hvor anti-vestlige de er. Mistenker at det handler om å vise Putin hvor flinke de er.

Skulle Putin styrtes og erstattes med noen mer Vesten-vennlige faller nok disse to raskt i linje igjen. De er lydige bikkjer.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Relevant i disse tider. Nå er det på tide å ruste opp forsvarets systemer. Vi har nok hatt litt for stor tro på freden.

"Riksrevisjonen: Svært alvorlig svikt i Forsvarets systemer
Riksrevisjonen har funnet mangler i informasjonssystemene Forsvaret bruker i operasjoner. Det er sårbarheter i sikkerheten og systemene fungerer for dårlig sammen, melder de, og kaller sin ferske rapport for en av de mest alvorlige «de noen gang har lagt frem.
...

Her er noen av punktene Riksrevisjonen har merket seg:

Forsvaret har skjermingsverdige informasjonssystemer som ikke tilfredsstiller sikkerhetslovens krav.
Forsvaret har mangler i evnen til å oppdage og stanse digitale angrep.
Svakheter i sikkerhetsstyringen forsterker utfordringene.
Ifølge Riksrevisjonen har Forsvarsdepartementet over tid ikke greid å realisere effektive og sikre informasjonssystemer som understøtter Forsvarets operative evne.
Revisorene peker på at svak styring har medvirket til utfordringene på IKT-området og svekket verdien av investeringer. Det er overlappende og uklare ansvarsforhold mellom etatene i forsvarssektoren som har påvirket gjennomføringsevnen på IKTområdet.
Mangel på kompetanse har medvirket til at forsvarssektoren ikke har klart å løse mange av utfordringene på IKT-området. Det er også vesentlig risiko knyttet til en pågående IKT-satsing."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p ... s-systemer

DennisB

Legg inn av DennisB »

greyserpent skrev: tir okt 04, 2022 12:08 pm
DennisB skrev: tir okt 04, 2022 12:06 pm
Jack_Daniels skrev: tir okt 04, 2022 12:00 pm
Skulle ønske man kunne vise slike videoer til Tesla-drittsekken:

Vanskelig å holde tårene tilbake når man ser slikt :(
Hahaha, jeg slet sjæl!
Tanken på hva de har vært i gjennom, er så jævlig. Og når redningen omsider kommer, noe de trodde kanskje aldri ville skje, så er det vanskelig å forestlle seg hva de føler..

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Eksplosjonene som skjedde på flyplassen på krim for noen dager siden var et MIG 31 som ikke klarte takeoff. Bilder viste et fly, og nå vet vi hvilket. Enda et mindre fly og bekymre seg for på den russiske siden.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: tir okt 04, 2022 12:16 pm Eksplosjonene som skjedde på flyplassen på krim for noen dager siden var et MIG 31 som ikke klarte takeoff. Bilder viste et fly, og nå vet vi hvilket. Enda et mindre fly og bekymre seg for på den russiske siden.
Det er den andre styrten den siste måneden rett etter takeoff. De klarer visst fint selv å sette seg ut av spill. Crash and burn.
Sist redigert av DennisB den tir okt 04, 2022 12:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Løsningen på krigen kan være at Ukraina med vestlig våpen hjelp kaster russerne militært ut av Kherson, Luhansk og Donetsk fylker. Deretter fredsforhandlinger eller våpenhvile. I disse forhandlingene bør Krim være sentrale. Jeg tror mer på våpenhvile enn på en endelig fredsavtale. I den tiden man kjøper seg ved en våpenhvile bør Europa unisont og massivt ruste opp, slik at vi bedre kan møte et atomangrep. I dette ligger for Norge sin del et godt utbygd rakettforsvar. Det finnes våpensystemer mot mange av de type missiler som frakter atomvåpen.

Jeg støtter altså ikke Musk sitt forslag på andre måter enn at forhandlinger må presse seg frem, men det er for tidlig. Først må russerne som nevnt ut av de fire oblastene de annekterte på fredag. At russerne må straffes for dette er jeg også helt enig i. Men jeg har mer tro på en «langsom død» for fascistregimet enn en straff i nuet av en slagen fiende. Det siste er umulig mot verdens største atommakt, og ikke nok med det, et regime som er fullt kapable til å bruke masseødeleggelsesvåpen. En langsom død for regimet er sanksjoner og det å fryse russerne ut over tid, eller isolasjon (sport, kultur, visum osv osv).

Jack

Legg inn av Jack »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det er også frykt hos russerne at de vil gå sørover mot Melitopol, og dermed effektivt stenge alt inn i Kherson i en stor knipetang. Har versert mye rykter om oppsamling av Ukrainske styrker i det området fra russisk side. De som lurte på hvor alle de 700.000 Ukrainske soldatene var, får kanskje svaret nå.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»