"She's a 10"

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

"She's a 10"

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Av en eller annen grunn greide man å havne i en tråd på gamle VGD, der var dedikert til album folk mente var i deres ører, "perfekte" album, og da rangert som 10/10 eller terningkast 6, men greide selvsagt ikke å finne denne tråden igjen i dag.
Alltid interessant å se hvor ulikt folk oppfatter perfeksjon, og hvor noen er meget gavmilde i deres rating/terningkast, mens andre er nokså brutale, og gjerrige, hvor det så og si aldri deles ut noen topp rating.

Har forsøkt meg på et langvarig "prosjekt", da med å tråle meg gjennom utallige filmer og album de siste årene, og innser at man var nok langt mer gavmild og lettere imponert før, hvert fall når det gjelder musikkdelen, men også når det gjelder filmer man lett ga ei 10/10, for en mindre evighet siden.
Siden 2016, har man vært igjennom over 900 album, og hvor det kun har blitt mellom 8-10 skiver der har gått hele veien til topps, mens det har blitt mye bomturer og kjipe gjenhør, der selv ikke all verdens nostalgi kan gjøre noe særlig forandring, med tanke hva man sitter igjen med, om en da skal være dønn ærlig mot seg selv.

Vel, tror jeg stopper der, og heller bare slenger ut spørsmålet, hva er deres 10ere (om dere har noen) og hvor legges så lista på hvordan et 10/10 eller terningkast 6 album burde være?

Av album man har ratet som 10ere de senere årene, og har dem mest friskt i minne, og vært gjennom de fleste såpass mye, at det var aldri noen tvil hvor det ville bære hen:

Kraftwerk - Computer World (1981)
Vangelis - Blade Runner (1982)
Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)
The Mekons - Fear and Whiskey (1985)
Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)
XTC - Skylarking (1986)
Talk Talk - The Colour of Spring (1986)
Talk Talk - Spirit of Eden (1988)
Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas (1990)

Grunnen til at noen ikke er blitt bolda i fet skrift, skyldes at jeg er litt i "gråsonen", føler at man kan ha vært litt for snill i ratingen, og mulig man trenger å høre dem igjen, men tja, var nå en grunn til at de scora såpass høyt i sin tid, og ble spilt jevnt og trutt, men de andre er for meg så nære musikalsk perfeksjon, en kan komme.

Så har man jo flere som en vet, nesten med sikkerhet vil også gå hele veien til topps, men har dem litt på vent, og kommer meg nok til dem før eller siden, mens andre ligger og bobler mellom en 9,5/10 og en mulig 10/10, men er liksom ikke helt der, enda.
Håpet er jo selvsagt at man kan gradvis legge til og oppdatere den 10er lista, men kjekt å ha noe å jobbe seg mot, og når belønningen omsider kommer, en gang i blant, så føles det ekstra givende, og særlig de som lever opp til de gode minnene, fremfor å ende opp som skuffelser.

Alt i alt, flere av disse 10erne mine, er nok ikke "perfekte", i det at absolutt alle sporene = gull, ettersom flere innehar låter og stunder, hvor kanskje ikke alt er like fantastisk, hele tiden. Men likevel, skulle disse så lukes ut, ville den helt spesielle stemningen og rekkefølgen/helheten, forsvunnet.

Av album jeg er rimelig sikker, vil til slutt ende på en 10/10, men likevel, blitt såpass lenge siden man har vært innom dem, og vil helst gi dem noen runder, før 10ern blir slengt ut:

Genesis - Selling England by the Pound (1973)
King Crimson - Red (1974)
David Bowie - Station to Station (1976)
Pink Floyd - Animals (1977)
Roxy Music - Avalon (1982)
The Blue Nile - A Walk Among the Rooftops (1984)
The Replacements - Let It Be (1984)
The Replacements - Tim (1985)
Kate Bush - Hounds of Love (1985)
Talk Talk - Laughing Stock (1991)
Faith No More - Angel Dust (1992)
The Afghan Whigs - Gentlemen (1993)
Swans - Soundtrack for the Blind (1996)

Vel, av de jeg kommer på akkurat nå. Flere av de nevnte artistene ovenfor, har flere utgivelser der ligger også og "bobler" mellom en 9/10 og en 9,5/10, hvor noen kan gå helt til topps, men ja, trenger nok noen gjenhør før det skjer.

Togepi

Legg inn av Togepi »

Be'lakor - Stone's reach er mitt faborittalbum.

Det er det enneate albumet jeg har hørtes til nå i mitt liv, hvor jeg virkelig liker alle låtene.

Ellers er Pendulum sitt album Immersion en god nr to.
Litt merkelig at to australiere tipper listen, når jeg stort sett hører på svensk melodisk death metal. Vel, vel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»