ESC 2023

Svar
VivaLV

Re: ESC 2023

Legg inn av VivaLV »

Så får vi se om det blir tradisjon at landet som havner bak Ukraina får oppgaven i å arrangere ESC.
Ikke utenkelig scenario at det f.eks. kan bli Sverige.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men nå er jo Sverige faktisk superfavoritt til å vinne ESC også.
Husker ikke helt oddsen Rybak hadde, men det var noe i samme banen trur jeg.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Sverige superfavoritt og så Finland og Ukraina ganske høyt oppe.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Kjedelig for M&M og være med det året Loreen var med da.
Mange andre år ville de vel hatt en reell vinnersjanse.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Sverige:
Loreen - vil være den største favoritten i årets ESC. Skal helst bedømme dette uten å tenke på Euphoria, men har litt samme oppbygging. Det er litt anmassende og i klassisk svensk mello ånd, noe overprodusert mot slutten av låten. Loreen synger fletta av de aller fleste i dette selskapet og gir sangen mer tyngde en den kanskje fortjener? Scene riggen og Loreen sin performance er topp klasse dog, og gir låten et episk drag, og det er få av den typen låter i årets ESC. Hun vil være favoritt, men jeg tenker at det finnes rom for en skrell, da denne her kan fremstå litt for safe.

Portugal:
Mimicat - overraskende valg. Old school, organisk bygget låt med klare can can dans og flamenco referanser. Egentlig litt befriende å høre slikt i all maskindrevet lyd. Låten er dog relativt ordinær i sin sjanger. Hadde man hatt fult symfoniorkester som i gamle dager, så kunne dette løftet seg på scenen. Gir god variasjon til hele ESC showet, men det er nok en låt jeg glemmer raskt dessverre.

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Sverige:
Svært solid nok en gang fra Loreen, selv om den ikke når helt opp til Euphoria. Dette er uansett kvalitet som skiller seg ut i Liverpool, og Loreen har noe udefinerbart/X-faktor over seg, som gjør at ESC 2024 godt mulig kan havne i Sverige.
Terningkast: 5

Portugal:
Dette ble intetsigende og tidvis masete. Perfekt dopause, noe det er temmelig mange av i årets ESC.
Terningkast: 2

SirJames

Legg inn av SirJames »

Har forøvrig satt et coverbet på Sverige som vinner i ESC, for å dekke innsatsen på min dark horse (Frankrike).

Det er noe spesielt med Loreen og ESC, noe man så med de utenlandske juryene i Mello, hvor samtlige med unntak av Kroatia ga sin 12'er til ESC-vinneren fra 2012. Disse 12'erne er selvsagt relatert til at det øvrige startfeltet i Mello ikke kan sies å holde høy klasse, men jeg har en magefølelse som sier at ESC-publikummet nok en gang vil stemme på Loreen.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1. Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Israel
Italia
Finland
Østerrike
Australia

10. Kroatia
UK
Serbia
Polen
Island
Moldova
Sverige
Nederland
Litauen
Romania

20.Slovenia
Portugal
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Hellas
Albania
Ukraina

30. Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Hellas. Meh.. Etter et par år med norsk og dansk deltagelse er det på høy tid at man vurderer å gå tilbake til røttene og opa opa neste år... Dette blir for junior eurovision.

Portugal blir for anonymt. Ikke noe høydepunkt i sangen.

Sverige er opphauset. Kommer til å håpe helt til siste stemme at de ikke vinner..

8 bra låter. 9 middels. 17 makkverk. Blir et ok år...

Da skal det være 3 låter igjen..

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Sverige:
Svært solid nok en gang fra Loreen, selv om den ikke når helt opp til Euphoria. Dette er uansett kvalitet som skiller seg ut i Liverpool, og Loreen har noe udefinerbart/X-faktor over seg, som gjør at ESC 2024 godt mulig kan havne i Sverige.
Terningkast: 5

Portugal:
Dette ble intetsigende og tidvis masete. Perfekt dopause, noe det er temmelig mange av i årets ESC.
Terningkast: 2

Hellas:
Ekstremt flatt og tilsvarende boring. Rene zzzzzovemedizzzinen.
Terningkast: 2

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

SirJames skrev: søn mar 12, 2023 3:01 pm
► Show Spoiler
Sverige:
Svært solid nok en gang fra Loreen, selv om den ikke når helt opp til Euphoria. Dette er uansett kvalitet som skiller seg ut i Liverpool, og Loreen har noe udefinerbart/X-faktor over seg, som gjør at ESC 2024 godt mulig kan havne i Sverige.
Terningkast: 5

Portugal:
Dette ble intetsigende og tidvis masete. Perfekt dopause, noe det er temmelig mange av i årets ESC.
Terningkast: 2

Hellas:
Ekstremt flatt og tilsvarende boring. Rene zzzzzovemedizzzinen.
Terningkast: 2
Når kommer terning på Finland?

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: søn mar 12, 2023 3:04 pm
SirJames skrev: søn mar 12, 2023 3:01 pm
► Show Spoiler
Sverige:
Svært solid nok en gang fra Loreen, selv om den ikke når helt opp til Euphoria. Dette er uansett kvalitet som skiller seg ut i Liverpool, og Loreen har noe udefinerbart/X-faktor over seg, som gjør at ESC 2024 godt mulig kan havne i Sverige.
Terningkast: 5

Portugal:
Dette ble intetsigende og tidvis masete. Perfekt dopause, noe det er temmelig mange av i årets ESC.
Terningkast: 2

Hellas:
Ekstremt flatt og tilsvarende boring. Rene zzzzzovemedizzzinen.
Terningkast: 2
Når kommer terning på Finland?
Du har rett, på tide å bestemme seg.

Terning følger om noen minutter.

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler

Da er terningkast rullet på Finland.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Yay for Finland. Jeg skal samle opp når alle bidrag er inne og forsøke sette terningkast jeg også.

Foreløpig, selv om det er veldig tidlig - så tenker jeg at både Finland og Norge vil få mye stemmer fra den yngre delen av publikum. Spesielt de helt yngste som bruker Tik Tok og YouTube mye. Men dette er også et tv program - som samler alle aldre mennesker. Tipper Loreen vil samle opp en god del stemmer blant 30 - 55 segmentet. Og hun kommer til å vinne juryen. Ukraina vil også ta vinne mange stemmer blant det voksne publikum.Så vil det komme en dark horse eller to. Frankrike kanskje?

eppaen

Legg inn av eppaen »

Finland er noe av det deiligste psyke greiene man har sett. Som samtidig er funky. Holy.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1. Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Israel
Italia
Finland
Østerrike
Australia

10. Kroatia
UK
Serbia
Polen
Island
Moldova
Sverige
Nederland
Litauen
Aserbajdsjan

20. Romania
Slovenia
Portugal
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Hellas
Albania

30. Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Aserbajdsjan. Hadde kanskje likt sangen bedre om de kutta ut "telefonstemmen" i starten og rappsekvensen, men blir uansett bare chill bakgrunnsmusikk.

8 bra låter. 9 middels. 18 makkverk. Blir et ok år...

Da skal det være 2 låter igjen..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Hellas:
Bedroom pop aktig. Ganske spesiell og moden stemme til å være en 16 år gammel gutt. Liker stilen hans. Låten er kanskje ikke allverden, men hvis han kan få ut noe av den tenårings angsten og dype stemmen på scenen - så kan det bli et ok nummer føler jeg. Kun sett musikkvideo, så vanskelig å vurdere om det funker på scene. Engelsk aksenten litt irriterende, men typisk for sjangeren.

Azerbaijan:
Alltid et slitsomt land å forholde seg til. Er dette tvillinger? Litt utradisjonell låt fra den kanten. Ingen banger akkurat. Ganske nedpå og sløy radio pop/ rock. Lyder vel litt utdatert også. Det låter bedre en mye dette landet har sendt de siste årene. Men det blir ikke noe Baku igjen altså. Heldigvis.

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Aserbajdsjan:
Er vant til så mye bedre bidrag fra det landet. Årets sing-a-long blir egentlig bare et langt gjesp. Ev en ny dopause.
Terningkast: 3

eppaen

Legg inn av eppaen »

Finland vinner publikum og Sverige vinner juryen. Så får vi se utover det? Enorm låt fra Loreen også. Igjen. Virker som på kommentarfeltene at de skandinaviske bidragene kan komme til å dominere.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1. Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Israel
Italia
Finland
Østerrike
Australia

10. Kroatia
UK
Serbia
Polen
Island
Moldova
Sverige
Nederland
Litauen
Aserbajdsjan

20. Armenia
Romania
Slovenia
Portugal
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Hellas

30. Albania
Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Armenia. Interessante første sekunder, men så blir det bare forvirrende.

8 bra låter. 9 middels. 18 makkverk. Blir et ok år...

Da skal det være 1 låt igjen..

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Armenia:
Denne er nok for komplisert både for meg og ESC.
Terningkast: 2-


Da mangler det vel bare Georgia ("Echo"), som blir lansert i morgen ettermiddag.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

SirJames skrev: ons mar 15, 2023 10:17 pm
► Show Spoiler
Armenia:
Denne er nok for komplisert både for meg og ESC.
Terningkast: 2-


Da mangler det vel bare Georgia ("Echo"), som blir lansert i morgen ettermiddag.
Georgia har lånt sangen til Jone.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: ons mar 15, 2023 10:19 pm
SirJames skrev: ons mar 15, 2023 10:17 pm
► Show Spoiler
Armenia:
Denne er nok for komplisert både for meg og ESC.
Terningkast: 2-


Da mangler det vel bare Georgia ("Echo"), som blir lansert i morgen ettermiddag.
Georgia har lånt sangen til Jone.
Hehe, for Georgias del får vi håpe at det kun er tittelen som ligner..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Armenia:
Begynner pent og lyder nesten litt rustikt. Ikke noe fan av de her «spoken word, rap» partiene som en del låter nå benytter seg av. Får ofte sangene til å spore av og miste dynamikk. Gi meg heller et rendyrket emo-hip hop nummer framfor det der. Blir noe anonymt dette her.

Georgia:
Kul dame. Sterkt refreng. Bygger seg opp pent, og blir ganske storslått mot slutten. Og her kan jeg høre både Loreen og Alessandra i enkelte sekvenser. Produksjonen er ganske tøff med fine etniske instrumental / sample innslag. En 5 på terningen fra meg. Har ingen 6ere i år.

Dette var siste sang. Snart tid for oppsummering.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1. Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Israel
Italia
Finland
Østerrike
Australia

10. Kroatia
UK
Georgia
Serbia
Polen
Island
Moldova
Sverige
Nederland
Litauen

20. Aserbajdsjan
Armenia
Romania
Slovenia
Portugal
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland

30. Hellas
Albania
Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Må nok revidere listen etter hvert. Er ikke helt enig med meg selv når jeg ser listen nå. Får høre litt mer på låtene og komme med en mer korrekt liste.

9 bra låter. 10 middels. 18 makkverk. Blir et ok år...

Da skal det være ingen låter igjen..

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Armenia:
Denne er nok for komplisert både for meg og ESC.
Terningkast: 2-

Georgia:
Full fart fra start, og selv om den ikke treffer helt blink hos meg, er det noe solid og annerledes over dette bidraget.
Terningkast: 4-



Betegnende nok har jeg ingen låter til terningkast 6 i år. Savner altså den virkelige perlen, a la "Fai Rumore" og "Tears Getting Sober", begge fra 2020 hvor finalen aldri ble avholdt. Utifra terningkast blir min topp 10 liste noe sånt som dette:

01 Sverige
02 Italia
03 Frankrike
04 Kypros
05 Spania
06 Finland
07 Litauen
08 Østerrike
09 Latvia
10 Georgia


Norge får ikke plass på den listen, og jeg har en viss anelse om at Marte Stokstad nok en gang kommer til å bli overrasket/indignert etterhvert som de ulike juryene ikke gir spesielt med poeng til Alessandras "Queen of Kings"..

Hvem håper jeg vinner? Vel, økonomisk sett holder jeg med Frankrike, og synes det er oppsiktsvekkende at den har såpass høy odds som 51 i skrivende stund. Spesielt mtp at Frankrikes gørrkjedelige "Voila" fulgte Måneskin helt til døra i 2021. Bortsett fra det er det helt OK for meg om Loreen vinner igjen, men også psykt moro om Finland går helt til topps.

Blir det Cha Cha Cha feberen som feier over Europa denne sommeren?

Time will show.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Her er en gjennomgang av samtlige 37 sanger:



Jeg har som @SirJames ikke noen seksere å dele ut i år. For at en låt skal få en 6 fra meg, så må jeg rett og slett forelske meg litt i låt/ artist. Loreen sin låt er i øverste klasse hva angår produksjon og kunstnerisk utførelse. Men jeg elsker den ikke.

Jeg tenker også litt i den retningen av at Norge igjen vil få dårlig betalt av juryen, men at vi henter mye poeng på televoten. Som vi gjorde i 2019 med Spirit in the Sky. Det kan bety at vi igjen misser top 5. Finaleplass og top 10 tror jeg helt sikkert vi klarer. Alessandra sin låt har gått viralt på Tik Tok og har flest avspillinger av samtlige på Spotify ( foreløpig), men det er ikke nok til vinne juryer og eldre aldersgrupper.

Skal ta en lytt på samtlige låter igjen i helgen og så rangere.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Nå må armenerne og sanmarinerne få ut finger'n slik at jeg kan nyte alle 37 låtene på Spotify.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Vahlley skrev: man mar 20, 2023 3:29 pm Nå må armenerne og sanmarinerne få ut finger'n slik at jeg kan nyte alle 37 låtene på Spotify.
Vi kan håpe san marinererne arbeider for harde livet med en oppgradering av låten. Det hadde ikke skadet om det oversatte teksten til italiensk heller..

SirJames

Legg inn av SirJames »

Vahlley skrev: man mar 20, 2023 3:29 pm Nå må armenerne og sanmarinerne få ut finger'n slik at jeg kan nyte alle 37 låtene på Spotify.
Begge de nevnte innbyr ikke akkurat til nytelse, så her må du nok vente lenge..

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Der kom "Future lover" på Spotify. Mangler bare "Like an animal" nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»