Ny bestemmelse - halverer maksimal nedbetalingstid på billån

Svar
Haugzu

Ny bestemmelse - halverer maksimal nedbetalingstid på billån

Legg inn av Haugzu »

Forslag fra Finanstilsynet. Redusere maksimal nedbetalingstid fra 10 til 5år! Tenk om folk må begynne å kjøpe bil etter lommeboka, grøss!

Ketil Pedersen prøver så godt han kan å argumentere imot, men han får det ikke helt til stakkars :lol:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15186936/

Ribba

Legg inn av Ribba »

Synes han kom med langt bedre begrunnelser enn det Per Mathis Kongsrud kom med. Tross alt, skal du ha 10 års nedbetaling, så må du stille med 35% egenkapital. Skal du ha kun 5 år, eller opp til 7 år, så kan du derimot ta opp til 100% i lån.

Så de som tar 10 års nedbetaling på biler, de er ofte ikke de som er de sårbare husholdningene.

Jeg personlig har alltid benyttet meg av 10 års nedbetaling ettersom du får en fleksibilitet med å ta maks løpetid på lånet som du ikke får om du tar f-eks 5 år. Jeg er riktignok disiplinert nok til å betale ekstra avdrag, så nedbetalingstiden på lånene min har alltid vært vesentlig kortere enn de 10 årene lånet har vært satt opp til. Men den fleksibiliteten du får med å ha lang løpetid er flott når du har mange kvartalsvis utgifter som f-eks kommunale avgifter og liknende, samt at du kan få uforutsigbare utgifter. Dermed kan du betale mer de måneden du har lave utgifter, mens du beveger deg nærmere opprinnelig avdrag i de månedene du har høye utgifter.

Someone

Legg inn av Someone »

Men det er i hvertfall ikke negativt for leasingselskapene.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Ribba skrev: tir okt 18, 2022 7:55 pm Synes han kom med langt bedre begrunnelser enn det Per Mathis Kongsrud kom med. Tross alt, skal du ha 10 års nedbetaling, så må du stille med 35% egenkapital. Skal du ha kun 5 år, eller opp til 7 år, så kan du derimot ta opp til 100% i lån.

Så de som tar 10 års nedbetaling på biler, de er ofte ikke de som er de sårbare husholdningene.

Jeg personlig har alltid benyttet meg av 10 års nedbetaling ettersom du får en fleksibilitet med å ta maks løpetid på lånet som du ikke får om du tar f-eks 5 år. Jeg er riktignok disiplinert nok til å betale ekstra avdrag, så nedbetalingstiden på lånene min har alltid vært vesentlig kortere enn de 10 årene lånet har vært satt opp til. Men den fleksibiliteten du får med å ha lang løpetid er flott når du har mange kvartalsvis utgifter som f-eks kommunale avgifter og liknende, samt at du kan få uforutsigbare utgifter. Dermed kan du betale mer de måneden du har lave utgifter, mens du beveger deg nærmere opprinnelig avdrag i de månedene du har høye utgifter.
Gjør akkurat det samme.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det kan bli negativt for både brukt og nytt salg. Jeg har ikke selv hatt lån til bil på 7-8 år, men jeg tror det er mange som låner til bil. Nå får vi først se om det blir vedtatt eller ikke den 14. november.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Haugzu skrev: tir okt 18, 2022 4:07 pm Forslag fra Finanstilsynet. Redusere maksimal nedbetalingstid fra 10 til 5år! Tenk om folk må begynne å kjøpe bil etter lommeboka, grøss!

Ketil Pedersen prøver så godt han kan å argumentere imot, men han får det ikke helt til stakkars :lol:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15186936/
Kunne tenkt meg å sett tall på billån, inkl. de som bakes inn i huslånet (selvsagt vanskelig å ekstrahere som sådan).

Her er en indikasjon på låneappetitten for Tesla-eiere, som ganske enkelt elsker lån (merk at de som baker bilen inn i huslånet holdes utenfor). https://www.finansavisen.no/lordag/repo ... ott=4rKnkl

Mye tyder på at dette gjelder nordmenn flest, og ikke bare Tesla-eiere.

Tror Finanstilsynet kan gjøre smart i denne anbefalingen, men det kan virke mot sin hensikt dersom folk fremover i større grad vil bruke huslånet til å finansiere bilene (og er udisiplinerte...).

burkar

Legg inn av burkar »

KingsRoad skrev: fre okt 21, 2022 3:43 pm
Haugzu skrev: tir okt 18, 2022 4:07 pm Forslag fra Finanstilsynet. Redusere maksimal nedbetalingstid fra 10 til 5år! Tenk om folk må begynne å kjøpe bil etter lommeboka, grøss!

Ketil Pedersen prøver så godt han kan å argumentere imot, men han får det ikke helt til stakkars :lol:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15186936/
Kunne tenkt meg å sett tall på billån, inkl. de som bakes inn i huslånet (selvsagt vanskelig å ekstrahere som sådan).

Her er en indikasjon på låneappetitten for Tesla-eiere, som ganske enkelt elsker lån (merk at de som baker bilen inn i huslånet holdes utenfor). https://www.finansavisen.no/lordag/repo ... ott=4rKnkl

Mye tyder på at dette gjelder nordmenn flest, og ikke bare Tesla-eiere.

Tror Finanstilsynet kan gjøre smart i denne anbefalingen, men det kan virke mot sin hensikt dersom folk fremover i større grad vil bruke huslånet til å finansiere bilene (og er udisiplinerte...).
Det som skiller Model 3 fra de fleste andre bilmodeller er at det er ganske mange unge nybilkjøpere (under 25). Og de låner nok ofte hele kjøpesummen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»