Liverpool lagt ut for salg

Svar
Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Re: Liverpool lagt ut for salg

Legg inn av Jolla »

tbb skrev: søn nov 13, 2022 12:09 pm
Helt enig. Jeg tror likevel det ville gavnet både fotballen og samfunnet med mye strengere reguleriger av fotballen.

Ofte er jeg skeptisk til for mye reguleringer fordi det svekker produktet. Det kunne det gjort her også i form av at kvaliteten på de beste kunne blitt dårligere (men helt ærlig, who cares?). Men konkurransen tror jeg ville blitt styrket, og det er viktigere.

En annen utfordring er hvor pengene ville blitt av.
Ville de endt opp i lommene til korrupte ledere eller gått til utvikling av gode/sunne tilbud til barn og unge?
Ja, hvis regulering og lovgivning angående hvor mye penger det skal være i fotballen skal skje, så bør reguleringen skje på korrekt stadie. Hvis du setter en grense for hvor mye lønn fotballspillere og trenere skal få, så kommer det ikke til å ende med at forbrukere betaler mindre. Forbrukere kommer til å betale mer og mer for hvert år som går uansett - en mindre del av paien går til spillerne, en større del av paien går til klubbene ellers (styrelederne/eierne), ligaene (funksjonærene, forbundene og pampene som jobber der) og til mediene som sender sporten (TV-selskaper og rettighetshavere).

Hvis du setter en grense for hvor mye penger en klubb har lov til å tjene - og ikke bare bruke, som i forrige eksempel - så vil det fortsatt ikke gagne forbrukerne finansielt. Det vil fortsatt bli dyrere for hvert år som går. Det vil gagne på den måten at det vil bli større likhet mellom klubbene, og således mer konkurranse, men kan samtidig skade produktet gjennom at fotballen som helhet (utenom TV-selskaper, forbund og aksjonærer) har mindre penger, så færre spillere i lavere ligaer klarer å holde på med sporten profesjonelt/semi-profesjonelt, og det blir mindre midler til legesjekker, bedre treningsmetoder, etc.

Hvis vi lar idretten selv (eksempelvis engelsk FA) sette begrensningene, så kommer begrensningene til å bli satt på en måte som gjør at det blir mindre penger til de som driver sporten, og mer penger til de som styrer sporten. Og fans vil juble over at det er kommet lønnstak. For nå tjener ikke Haaland over 10 mill i uken lenger (mens det faktum at eierne av klubbene nå tjener 300 millioner i uken heller enn 200 millioner i uken ikke blir snakket om - for hovedpoenget man har harpet på er at det er feil å tjene så mye penger for å sparke rundt på en ball).


Spør du meg så må lovgivningen komme fra myndighetene. Og intervensjonen bør skje på stadiet mellom forbruker og distributør. De må komme inn og sette begrensninger for hvor mye forbrukere skal måtte betale for å ha tilgang til å se på noe på TV/internett - og dermed indirekte også sette begrensninger for hvor mye rettighetene til et produkt kan koste for disse medieselskapene. Det må selvfølgelig fortsatt være prisvekst, men igjen så kan det være direktiver hvor prisen kun kan øke med 4% per år (som eksempel). Vi kommer da sannsynligvis til å ha mange ulike bedrifter som vil være interesserte / ha muligheten til å kjøpe rettighetene, så da får de vurdere hvilket av disse valgene som tilbyr den beste totalpakken for forbrukerne - eventuelt la det gå på rundgang hvis FA ikke bryr seg. Her vil det være viktig å følge med på korrupsjon, ettersom at korrupsjon naturligvis øker når det blir satt et tak på finansielle incentiver - som vi ser i internasjonal fotball og internasjonal sport.

Det finnes presedens, ettersom at turneringer som OL og VM historisk sett i mange land har blitt vurdert som å være av allmenn interesse fra staten sin side, og hvor de dermed har delt det ut uten å nødvendigvis selge til høystbydende.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Ornstein er altså den som breaket dette.


Faquarl

Legg inn av Faquarl »

Høyt nivå her nå. Da kommer jeg dessverre til kort, men det går fint. Tråd lagt tilbake i favoritter :)

Echo/Mirror melder Mukesh Ambani, som etter hva jeg leser burde være en no go. Eier Mumbai Indians og er veldig involvert i ting, tydeligvis helt vanlig for han å gi taler til spillerne før matcher etc.

Han var en av hovedpersonene bak crickets versjon av SuperLeague, uten at jeg vet noe mer om det.

Hadde neppe tatt penger ut av klubben da han er verdt rundt £90b. Kona eier en veldedighetsorganisasjon som fokuserer på vekst i India. For å ta noe positivt.

Snakkes om han donerer penger til en indisk politiker/venn ved navn Modi, en som er/grenser til facist, alt ettersom hvem du hører på.

https://www.liverpoolgecko.co.uk/sport/ ... l-25504147

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Faquarl skrev: søn nov 13, 2022 6:42 pm Høyt nivå her nå. Da kommer jeg dessverre til kort, men det går fint. Tråd lagt tilbake i favoritter :)

Echo/Mirror melder Mukesh Ambani, som etter hva jeg leser burde være en no go. Eier Mumbai Indians og er veldig involvert i ting, tydeligvis helt vanlig for han å gi taler til spillerne før matcher etc.

Han var en av hovedpersonene bak crickets versjon av SuperLeague, uten at jeg vet noe mer om det.

Hadde neppe tatt penger ut av klubben da han er verdt rundt £90b. Kona eier en veldedighetsorganisasjon som fokuserer på vekst i India. For å ta noe positivt.

Snakkes om han donerer penger til en indisk politiker/venn ved navn Modi, en som er/grenser til facist, alt ettersom hvem du hører på.

https://www.liverpoolgecko.co.uk/sport/ ... l-25504147
Litt usikker på hva her som bør gjøre ham til no go? Vi har eiere som støtter Trump økonomisk.

Faquarl

Legg inn av Faquarl »

markantovertak skrev: søn nov 13, 2022 7:06 pm Litt usikker på hva her som bør gjøre ham til no go? Vi har eiere som støtter Trump økonomisk.
Høres ut som en type som ville sett på oss som et prestisjeprosjekt hvor han skal blander seg mye i valg som tas, ala Boehly.

Da tar jeg heller eiere som hverken putter penger inn eller tar dem ut så lenge han/de lar bedre kvalifiserte ta de viktige valgene.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Litt usikker på hva her som bør gjøre ham til no go? Vi har eiere som støtter Trump økonomisk.
[/quote]

Litt merkelig det der, for Henry er faktisk registrert som demokratisk velger... Uten at det trenger bety så mye.

Å vite hvem som blir gode eiere er nesten umulig, men Ballmer blir vel regnet som NBAs beste eier, så det forteller jo noe. Hvordan Ambani er som eier for Mumbai er jeg usikker på, men ser det er mange som kritiserer ham uhemmet. Både som eier, forretningsmann og menneske. Og det er jo et dårlig tegn.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Faquarl skrev: søn nov 13, 2022 7:28 pm
markantovertak skrev: søn nov 13, 2022 7:06 pm Litt usikker på hva her som bør gjøre ham til no go? Vi har eiere som støtter Trump økonomisk.
Høres ut som en type som ville sett på oss som et prestisjeprosjekt hvor han skal blander seg mye i valg som tas, ala Boehly.

Da tar jeg heller eiere som hverken putter penger inn eller tar dem ut så lenge han/de lar bedre kvalifiserte ta de viktige valgene.
Jeg reagerer først og fremst på «no go».

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

morrisey skrev: søn nov 13, 2022 7:31 pm Litt usikker på hva her som bør gjøre ham til no go? Vi har eiere som støtter Trump økonomisk.
Litt merkelig det der, for Henry er faktisk registrert som demokratisk velger... Uten at det trenger bety så mye.

Å vite hvem som blir gode eiere er nesten umulig, men Ballmer blir vel regnet som NBAs beste eier, så det forteller jo noe. Hvordan Ambani er som eier for Mumbai er jeg usikker på, men ser det er mange som kritiserer ham uhemmet. Både som eier, forretningsmann og menneske. Og det er jo et dårlig tegn.
[/quote]

Nja ikke vet jeg. Jeg vil sånn i utgangspunktet gå ut i fra at verdens 8. rikeste menneske også er et forferdelig menneske. Men det vil vel gjelde ganske mange andre potensielle kjøpere. Som du sier, å vite hvem som blir gode eiere er umulig. Jeg vil ikke ha autoritære regimer som eier. Og jeg vil ikke ha eiere som er klare for å jukse for å please fansen.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »


SirJames

Legg inn av SirJames »

TerryMcDermott skrev: søn nov 27, 2022 1:36 pm --- Qatar og Saudi....
https://www.mirror.co.uk/sport/football ... i-28593951
Ja ja, det var moro så lenge det varte

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Har, helt ubegrunnet og stikk i strid med at FSG består av (kyniske) businessmenn, troen på at FSG selger til noe halvveis anstendig. Kanskje bare det man kaller håp.

Rykter om Qatar og spesielt KSA vil jo uansett florere ettersom de er godt inne i fotballen allerede og dette er en unik sportsvaskingsmulighet. Men frykter naturlig nok at det blir noen år uten Liverpool fremover for min del, og har ingen tro på at ikke sportsvaskere vil bli ønsket velkommen også her av mange nok til at det vil funke om det skulle ende med slike eiere.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Funkhouser skrev: søn nov 27, 2022 2:18 pm Har, helt ubegrunnet og stikk i strid med at FSG består av (kyniske) businessmenn, troen på at FSG selger til noe halvveis anstendig. Kanskje bare det man kaller håp.

Rykter om Qatar og spesielt KSA vil jo uansett florere ettersom de er godt inne i fotballen allerede og dette er en unik sportsvaskingsmulighet. Men frykter naturlig nok at det blir noen år uten Liverpool fremover for min del, og har ingen tro på at ikke sportsvaskere vil bli ønsket velkommen også her av mange nok til at det vil funke om det skulle ende med slike eiere.
Wishful thinking, ja.

Trenger bare et lite snev av realisme for å skjønne at "Money talks" også er livsfilosofien til FSG.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

SirJames skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm Ja ja, det var moro så lenge det varte
Det går sikkert bra. Har nemlig fra nokså sikre kilder at kjøperen er den Saudiske menneskerettighetsentusiasten og sukkerspinnprodusenten Ahmed bin Snill al Godklump.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

SirJames skrev: søn nov 27, 2022 2:23 pm
Funkhouser skrev: søn nov 27, 2022 2:18 pm Har, helt ubegrunnet og stikk i strid med at FSG består av (kyniske) businessmenn, troen på at FSG selger til noe halvveis anstendig. Kanskje bare det man kaller håp.

Rykter om Qatar og spesielt KSA vil jo uansett florere ettersom de er godt inne i fotballen allerede og dette er en unik sportsvaskingsmulighet. Men frykter naturlig nok at det blir noen år uten Liverpool fremover for min del, og har ingen tro på at ikke sportsvaskere vil bli ønsket velkommen også her av mange nok til at det vil funke om det skulle ende med slike eiere.
Wishful thinking, ja.

Trenger bare et lite snev av realisme for å skjønne at "Money talks" også er livsfilosofien til FSG.
Ja, men så lenge intet er avgjort er det fremdeles lov å håpe at en enorm avkastning på investeringen holder, at den ikke trenger å være gigantisk.
Jeg tror fortsatt de vil selge med vett og ha good standing til fansen etter salget.
FSG har i alle fall vært interessant i klubben frem til nå, i motsetning til Galzers

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Good standing? De er jo knapt i Liverpool i dag, hvorfor skulle de bry seg om hvem de selger til etter at de er ute av klubben?

For all del, FSG har gjort mye bra, men de selger til dem som byr mest, slik enhver annen ville gjort (også meg selv).

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:30 pm Good standing? De er jo knapt i Liverpool i dag, hvorfor skulle de bry seg om hvem de selger til etter at de er ute av klubben?

For all del, FSG har gjort mye bra, men de selger til dem som byr mest, slik enhver annen ville gjort (også meg selv).
Vi får se om det blir som du sier, jeg håper virkelig ikke det skjer, og har litt troen på at det ikke skjer også

Deila

Legg inn av Deila »

seriemester2013 skrev: søn nov 27, 2022 11:34 pm
Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:30 pm Good standing? De er jo knapt i Liverpool i dag, hvorfor skulle de bry seg om hvem de selger til etter at de er ute av klubben?

For all del, FSG har gjort mye bra, men de selger til dem som byr mest, slik enhver annen ville gjort (også meg selv).
Vi får se om det blir som du sier, jeg håper virkelig ikke det skjer, og har litt troen på at det ikke skjer også
Om det skjer så blir det forhåpentligvis så store protester og opptøyer at hele salget faller igjennom.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Meget romantisk tilnærming. Fansen vil naturligvis ha «etiske eiere» men selgende eiere skal ha mest mulig igjen. De har aldri vært lidenskapelige eiere av klubben, dette er business. Hvorfor skulle de bry seg om opptøyer etter et salg?

Det går ikke an å få rikere eiere enn Newcastle, så dersom Liverpool skal henge med de neste 5-10 år ender man opp med noen av de få som kan konkurrere og ikke bryr seg stort om ROI.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Funkhouser skrev: søn nov 27, 2022 2:18 pm Har, helt ubegrunnet og stikk i strid med at FSG består av (kyniske) businessmenn, troen på at FSG selger til noe halvveis anstendig. Kanskje bare det man kaller håp.

Rykter om Qatar og spesielt KSA vil jo uansett florere ettersom de er godt inne i fotballen allerede og dette er en unik sportsvaskingsmulighet. Men frykter naturlig nok at det blir noen år uten Liverpool fremover for min del, og har ingen tro på at ikke sportsvaskere vil bli ønsket velkommen også her av mange nok til at det vil funke om det skulle ende med slike eiere.
Kjenner jeg menneskenaturen rett så blir klubben solgt til de som betaler mest.

De fleste av oss ville sikkert spilt for City for 10mill+ i uka om sjansen var der.

Deila

Legg inn av Deila »

Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:46 pm Meget romantisk tilnærming. Fansen vil naturligvis ha «etiske eiere» men selgende eiere skal ha mest mulig igjen. De har aldri vært lidenskapelige eiere av klubben, dette er business. Hvorfor skulle de bry seg om opptøyer etter et salg?

Det går ikke an å få rikere eiere enn Newcastle, så dersom Liverpool skal henge med de neste 5-10 år ender man opp med noen av de få som kan konkurrere og ikke bryr seg stort om ROI.
Fans har mer makt enn du tror. Årsaken til at Super League ikke ble noe av var grunnet så store og høylytte protester at klubbene ble tvunget til å trekke seg.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Kan garantere ville tilstander om koalisjonen Qatar Saudi skulle materialisere seg, om man ikke har sett opptøyer fra fansen før, så vil man se det da.
Kan ikke skjønne om FSG vil klubben og supporterne så vondt.
Nå må Paul McCartney på banen å ta initiativ til at næringslivet i Liverpool med de høyste velstående går sammen om å opprette et fond som kan kjøpe klubben
Sist redigert av seriemester2013 den man nov 28, 2022 12:05 am, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »

seriemester2013 skrev: man nov 28, 2022 12:01 am Kan garantere ville tilstander om koalisjonen Qatar Saudi skulle materialisere seg, om man ikke har sett opptøyer fra fansen før, så vil man se det da.
Kan ikke skjønne om FSG vil klubben og supporterne så vondt
Om et sånt salg hadde skjedd hos Liverpool eller United så hadde det blitt opptøyer på nivåer som man ikke har sett før. Det er forskjellen på Liverpool/United kontra City/Newcastle.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Deila skrev: søn nov 27, 2022 11:58 pm
Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:46 pm Meget romantisk tilnærming. Fansen vil naturligvis ha «etiske eiere» men selgende eiere skal ha mest mulig igjen. De har aldri vært lidenskapelige eiere av klubben, dette er business. Hvorfor skulle de bry seg om opptøyer etter et salg?

Det går ikke an å få rikere eiere enn Newcastle, så dersom Liverpool skal henge med de neste 5-10 år ender man opp med noen av de få som kan konkurrere og ikke bryr seg stort om ROI.
Fans har mer makt enn du tror. Årsaken til at Super League ikke ble noe av var grunnet så store og høylytte protester at klubbene ble tvunget til å trekke seg.
Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. Super League var en pengeliga, dette dreier seg om salg av klubben. Hvorfor skal FSG bry seg om sinna supportere etter et salg?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Deila skrev: man nov 28, 2022 12:03 am
seriemester2013 skrev: man nov 28, 2022 12:01 am Kan garantere ville tilstander om koalisjonen Qatar Saudi skulle materialisere seg, om man ikke har sett opptøyer fra fansen før, så vil man se det da.
Kan ikke skjønne om FSG vil klubben og supporterne så vondt
Om et sånt salg hadde skjedd hos Liverpool eller United så hadde det blitt opptøyer på nivåer som man ikke har sett før. Det er forskjellen på Liverpool/United kontra City/Newcastle.
Dommene for Superliga-protester tikker inn nå for tiden ser jeg.

Deila

Legg inn av Deila »

Starstruck skrev: man nov 28, 2022 12:07 am
Deila skrev: søn nov 27, 2022 11:58 pm
Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:46 pm Meget romantisk tilnærming. Fansen vil naturligvis ha «etiske eiere» men selgende eiere skal ha mest mulig igjen. De har aldri vært lidenskapelige eiere av klubben, dette er business. Hvorfor skulle de bry seg om opptøyer etter et salg?

Det går ikke an å få rikere eiere enn Newcastle, så dersom Liverpool skal henge med de neste 5-10 år ender man opp med noen av de få som kan konkurrere og ikke bryr seg stort om ROI.
Fans har mer makt enn du tror. Årsaken til at Super League ikke ble noe av var grunnet så store og høylytte protester at klubbene ble tvunget til å trekke seg.
Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. Super League var en pengeliga, dette dreier seg om salg av klubben. Hvorfor skal FSG bry seg om sinna supportere etter et salg?
Det er absolutt sammenlignbart. Kanskje ikke FSG bryr seg, men det gjør nok i så fall de nye eierne.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Starstruck skrev: man nov 28, 2022 12:07 am
Deila skrev: søn nov 27, 2022 11:58 pm
Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:46 pm Meget romantisk tilnærming. Fansen vil naturligvis ha «etiske eiere» men selgende eiere skal ha mest mulig igjen. De har aldri vært lidenskapelige eiere av klubben, dette er business. Hvorfor skulle de bry seg om opptøyer etter et salg?

Det går ikke an å få rikere eiere enn Newcastle, så dersom Liverpool skal henge med de neste 5-10 år ender man opp med noen av de få som kan konkurrere og ikke bryr seg stort om ROI.
Fans har mer makt enn du tror. Årsaken til at Super League ikke ble noe av var grunnet så store og høylytte protester at klubbene ble tvunget til å trekke seg.
Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. Super League var en pengeliga, dette dreier seg om salg av klubben. Hvorfor skal FSG bry seg om sinna supportere etter et salg?
Fordi vi vil de skal bry seg, fordi de kan bry seg, er jo forsvinnende liten sjans for det, men så lenge det er en liten sjans er det fremdeles lov å håpe at kapitalistene vil være fornøyd med mindre, om dette er enormt, kontra vannry og gigantisk fortjeneste.
Så lenge siste ord ikke er sagt, så håper jeg du ender opp med å se at det finnes menneskelige kapitalister der ute, at ikke alle er Gordon Gekko

Moist

Legg inn av Moist »

Deila skrev: søn nov 27, 2022 11:58 pm
Starstruck skrev: søn nov 27, 2022 11:46 pm Meget romantisk tilnærming. Fansen vil naturligvis ha «etiske eiere» men selgende eiere skal ha mest mulig igjen. De har aldri vært lidenskapelige eiere av klubben, dette er business. Hvorfor skulle de bry seg om opptøyer etter et salg?

Det går ikke an å få rikere eiere enn Newcastle, så dersom Liverpool skal henge med de neste 5-10 år ender man opp med noen av de få som kan konkurrere og ikke bryr seg stort om ROI.
Fans har mer makt enn du tror. Årsaken til at Super League ikke ble noe av var grunnet så store og høylytte protester at klubbene ble tvunget til å trekke seg.
Tror trusselen om utkastelse fra nasjonal liga og bøter fra FIFA bidro en god del til avgjørelsene der også

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg er også der at jeg lener meg mot at det er motstanden fra UEFA og FIFA som var tungen på vektskålen.

Nå som superklubbene har forhandlet med UEFA, og at UEFA er med på utviklingen mot en superliga så ser vi ikke den samme fordømmelsen.

taknina

Legg inn av taknina »

Jolla skrev: man nov 28, 2022 4:06 pm Jeg er også der at jeg lener meg mot at det er motstanden fra UEFA og FIFA som var tungen på vektskålen.

Nå som superklubbene har forhandlet med UEFA, og at UEFA er med på utviklingen mot en superliga så ser vi ikke den samme fordømmelsen.
[/quote

















Om en er realist så ser en jo dette rimelig klart.

Om en vil ha hodet over skyene, kanskje ikke.

Men at det vil være motforestillinger av en noget annen natur enn ved overtagelser av Newcastle og City forekommer meg rimlig åpenbart.

Har med historie men først og fremst nåværende standing å gjøre naturligvis.

Det er vel også derfor høye tittler går i arv for alle husker vel hva som skjedde da Jeppe found himself våknende opp i baronens seng.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»