WC Langrenn, Ruka (25-27/11)

Svar
Kenrojo

Re: WC Langrenn, Ruka (25-27/11)

Legg inn av Kenrojo »

5 norske topp 10 er nå godkjent iallfall. Hyggelig med Theodorsen.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

3,4 og 5plass bra d

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

sertono skrev: søn nov 27, 2022 12:48 pm Tipper Diggins tar 3.plassen.
Nope

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Veldig bra laginnsats dette her.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Kalvå vert på taktikkurs med Tønseth?
Ligge rolig i en gruppe for så å bli spurtet fra på slutten, ganske utrolig at man faktisk ikke prøver.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Sodajr skrev: søn nov 27, 2022 12:51 pm 3,4 og 5plass bra d
Bra med tanke på at svenskene er ufattlig mye bedre. Da må vi være fornøyd med pallplass.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

20km ble for langt for Dahlqvist

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Sodajr skrev: søn nov 27, 2022 12:51 pm 3,4 og 5plass bra d
Tre topp fem, og fem topp 11 er vel oppsiktsvekkende godt!

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Kenrojo skrev: søn nov 27, 2022 12:48 pm 5 norske topp 10 er nå godkjent iallfall. Hyggelig med Theodorsen.
Ble 11.plass på Østberg etter at Dahlqvist kom bakfra. Men laginnsatsen er flott den. Samtidig har flere av våre mer å gå på utover. Gjelder iallfall Weng, Østberg og Fossesholm.
Sist redigert av Kenrojo den søn nov 27, 2022 12:55 pm, redigert 2 ganger totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Glimrende laginnsats! Og flott med pallplass til TUW. Hennes første i et distanserenn i WC? Også bra at hun nå utpeker seg som et bra kort til ankeretappen i stafett i VM. Nå har vi plutselig såpass mange kort å spille på at vi iallfall er klar nr 2 etter Sverige. Minst 6 løpere som presterer bra denne helga + Skaanes i bakhånd. Klart bedre enn forventet for et par uker siden.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Utrolig jevnt av de norske, bak imponerende Frida K.
Dagens høydepunkt for min del er 5. plassen til Theo (bare en meter bak Heidi Weng), TUWs 3. plass og Østbergs solide renn. Hadde forventet bedre av Heidi og Kalvå som hadde et veldig bra utgangspunkt.
Men det er tidlig og forskjellig formutvikling. Frida var veldig bra her i fjor også, men sviktet da det gjaldt som mest i OL.
Sist redigert av Neptun den søn nov 27, 2022 1:01 pm, redigert 3 ganger totalt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Veldig bra helg for de norske jentene, bedre enn vi hadde kunnet forvente.

Skulle man tatt ut stafettlag til VM nå ville jeg sagt: Weng-Kalvå-Østberg-TUWeng

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: søn nov 27, 2022 12:56 pm Veldig bra helg for de norske jentene, bedre enn vi hadde kunnet forvente.

Skulle man tatt ut stafettlag til VM nå ville jeg sagt: Weng-Kalvå-Østberg-TUWeng
Bytt Weng og Østberg. Jeg tror Weng er bedre i fristil enn i klassisk og motsatt for Østberg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: søn nov 27, 2022 12:54 pm Utrolig jevnt av de norske, bak imponerende Frida K.
Frida var veldig bra her i fjor også, men sviktet da det gjeldt som mest i OL.
Men hun blir eldre og erfarer av sine feil, jeg ser en superstjerne som kommer til å dominere nærmest totalt i mange år. Og det rykket i dag, runkestoff!

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Jessie må vi regne med. Hun hadde 1,05 å ta inn på 3. plassen. Det var vel medvirkende til at hun var så spak i siste mota.....
Sist redigert av Antitroll den søn nov 27, 2022 1:02 pm, redigert 1 gang totalt.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Bra løst av Tiril U Weng, men de andre norske jentene, som Heidi Weng og Anne K Kalvaa burde nok ha startet kjøret noen runder tidligere. De begynte, men ga seg for tidlig. Kalvaa tapte til og med for Dahlqvist, det trengte ikke å skje. AK bør være ganske så mye bedre enn Maja D på 20 km...men men, bra laginnsats! :)

Generelt sett virker det ofte som om både de på sidelinja og løperne selv tror at det holder å kjøre på siste runde/siste bakke/siste del osv, men gang på gang viser det seg at de man da tror man skal kvitte seg med klarer å mobilisere nok (for de de har fått spart) krefter til å henge med helt eller nesten helt inn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

JohnTiger skrev: søn nov 27, 2022 1:02 pm Generelt sett virker det ofte som om både de på sidelinja og løperne selv tror at det holder å kjøre på siste runde/siste bakke/siste del osv,
Også kalt Martin Johnsrud Sundby-syndromet..........

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Neptun skrev: søn nov 27, 2022 12:54 pm Utrolig jevnt av de norske, bak imponerende Frida K.
Dagens høydepunkt for min del er 5. plassen til Theo (bare en meter bak Heidi Weng), TUWs 3. plass og Østbergs solide renn. Hadde forventet bedre av Heidi og Kalvå som hadde et veldig bra utgangspunkt.
Men det er tidlig og forskjellig formutvikling. Frida var veldig bra her i fjor også, men sviktet da det gjaldt som mest i OL.
Enig! Heidi og AK burde nok kjørt hardere over lengre tid, da hadde det fort vekk bare vært de 2 igjen inn mot mål.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Tar gjerne en 20 km indviduellstart/fellesstart neste gang. Jaktstart kan gjerne skrotes for min del.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bra av de norske. Bredden er større en vi kunne frykte. Men det er langt opp til desto svenske. Og vi må ikke glemme at med russerne på startstreken hadde det sett annerledes ut.

Men ting ser bedre ut enn man kunne frykte.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

oddvar_kjempebra skrev: søn nov 27, 2022 1:05 pm Bra av de norske. Bredden er større en vi kunne frykte. Men det er langt opp til desto svenske. Og vi må ikke glemme at med russerne på startstreken hadde det sett annerledes ut.

Men ting ser bedre ut enn man kunne frykte.
Russerne kommer nok ikke til start denne sesongen, så det er ikke så relevant. Derimot kommer nok Jonna Sundling tilbake snart og hadde hun vært med i helgen hadde det fort vært trippelt svensk i dag.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

For å plagiere alle som synes det er slitsomt med norske suksesser i herrelangrenn: Den svenske dominansen ødelegger sporten, og det er vel bare et tidsspørsmål før kvinnelangrenn nå strykes av OL-programmet!

Nei da, svenskene har ventet lenge på å slippe norske superstjerner, men jeg tviler sterkt på at de klarer å levere like bra hele vinteren gjennom. Karlsson var vel også nærmest (evt. foran) Johaug på begynnelsen av sesongen i fjor. Både Kalvå, Weng, Østberg, Fossesholm, Diggins, Brennan, Pärmäkoski, Niskanen, Hennig m.fl. kommer til å utfordre dem kraftig på distanse innimellom, og på sprint er tapetsering av pallen heller ingen selvfølge, selv om vi nok må innfinne oss med det enkelte ganger. De har ellers både Sundling og Svahn på gang, så det er bare å ta av seg hatten for et lag som lenge kun hadde Billan Westin eller Charlotte Kalla å håpe på.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Klæbo lar seg ta igjen og så vinner han spurten. Hvor gode odds får jeg på det tipset?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Weng kan bli skummel i VM når ho gjør det så bra nå, selvom ho er langt unna toppform

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: søn nov 27, 2022 1:01 pm
Neptun skrev: søn nov 27, 2022 12:54 pm Utrolig jevnt av de norske, bak imponerende Frida K.
Frida var veldig bra her i fjor også, men sviktet da det gjeldt som mest i OL.
Men hun blir eldre og erfarer av sine feil, jeg ser en superstjerne som kommer til å dominere nærmest totalt i mange år. Og det rykket i dag, runkestoff!
Det er godt mulig. Men jeg vil gjerne se henne stabil en sesong - og at hun går mange renn.
Så avventer litt til før jeg ser på henne som en stor dominant.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

e-lectron skrev: søn nov 27, 2022 1:12 pm For å plagiere alle som synes det er slitsomt med norske suksesser i herrelangrenn: Den svenske dominansen ødelegger sporten, og det er vel bare et tidsspørsmål før kvinnelangrenn nå strykes av OL-programmet!
Det som er er formildende for svensk dominans på damesiden kontra norsk dominans på herresiden er at det i det svenske damelaget virker mer polarisert enn det norske herrelaget.

I sprint har man sett flere ganger at de svenske damene ikke gir hverandre en centimeter gratis, selv om det fører til at de feller hverandre ved gjentatte anledninger.
Duellen Ebba og Frida er heller ikke helt fri for gnisninger med bakgrunnshistorien der med bråk mellom foreldrene og at Ebba har byttet klubb.
Det svenske kaoset på jaktstarten i Ruka for noen år siden var jo også morsomt og bidrar til at den interne konkurransen er litt spissere.

Så på en måte virker de svenske damene mer som konkurrenter av hverandre enn de norske herrene.
Dog, hvis Klæbo velger å gå ut av landslaget og det blir litt spissere ordskifte i media (Iversen og Klæbos kommentarer på Beito hinter om utvikling i den retningen), så vil det kanskje føles litt mer som konkurranse mellom de norske herrene også.
Det var mer sånn i perioden 2014-2017 med Sundby og Northug der måten Sundby gikk på for å vinne var en direkte årsak til å minske Northugs muligheter.

Jeg tror det er viktig med en viss rivalisering og konkurranse innad i de beste landslagene for å dempe følelsen av at det egentlig bare er en og samme vinner når det er vinnere fra samme land.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

oddvar_kjempebra skrev: søn nov 27, 2022 1:12 pm Klæbo lar seg ta igjen og så vinner han spurten. Hvor gode odds får jeg på det tipset?
1.07

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Blir sikkert en større gruppe i front (ev bak JHK), da håper jeg Holund går til tet og bare drar til han er tom. Han kommer uansett ikke topp 10 i en massespurt, så her er det bare å kjøre på maks hele tiden og håpe at mange nok faller av.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

JohnTiger skrev: søn nov 27, 2022 1:03 pm
Neptun skrev: søn nov 27, 2022 12:54 pm Utrolig jevnt av de norske, bak imponerende Frida K.
Dagens høydepunkt for min del er 5. plassen til Theo (bare en meter bak Heidi Weng), TUWs 3. plass og Østbergs solide renn. Hadde forventet bedre av Heidi og Kalvå som hadde et veldig bra utgangspunkt.
Men det er tidlig og forskjellig formutvikling. Frida var veldig bra her i fjor også, men sviktet da det gjaldt som mest i OL.
Enig! Heidi og AK burde nok kjørt hardere over lengre tid, da hadde det fort vekk bare vært de 2 igjen inn mot mål.
Virker som Heidi er helt avhengig av noen som kan dra henne.
Da vinner hun ikke slike renn.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

JHK....på søndagstur

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»