Det finnes kun 2 kjønn!

Svar
Kul_Djevel

Det finnes kun 2 kjønn!

Legg inn av Kul_Djevel »

Mange er forvirret når det kommer til kjønn. Da går det mye på følelser og ikke fakta. Så nå har en professor i evolusjonsbiologi gått ut i et større intervju med Nettavisen for å forsøke å veilede de som fortsatt er forvirreet:

"Det finnes kun to kjønn. Hunner har store kjønnsceller og hanner har små kjønnsceller", forklarer Glenn-Peter Sætre, professor i evolusjonsbiologi ved Universitetet i Oslo (UiO).

Men vi lever jo i en tid hvor alle kan skifte kjønn?

Kanskje juridisk sett, men det forandrer ikke på den underliggende biologien. Biologisk sett er det umulig å skifte kjønn, forklarer Sætre.

https://www.nettavisen.no/professor-det ... -95-772165

Han kommer samtidig med en klar advarsel:

Synet på kjønn som noe flytende og foranderlig gjør kjønn mye vanskeligere enn det trenger å være. Det kan skape problemer for unge mennesker, advarer professoren.

Da får vi håpe at det blir slutt på forvirringen. Personlig har jeg null problem med at hunkjønn tror de er hankjønn og vice versa. Men når man går til det skrittet at man skal operere bort eller legge til kjønnsorganer og alt dette, så er jo dette irreversible valg som han sier. Har det blitt for lett å "skifte" kjønn I Norge? Burde det vært mer psykologi i bildet? Er det hele kun psykisk sykdom? Har det blitt for politisk korrekt nå at det blir for vanskelig å sette spørsmålstegn ved denne trenden?

Longva

Legg inn av Longva »

Det finnes biologisk sett to kjønn. Hann og hunn.

Det finnes uendelig med kjønnsidentiteter. Så mange man bare vil.

Og mer trenger man egentlig ikke å si? Kan vi ikke bare stoppe diskusjonen der?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Longva skrev: tor nov 24, 2022 3:14 pm Det finnes biologisk sett to kjønn. Hann og hunn.

Det finnes uendelig med kjønnsidentiteter. Så mange man bare vil.

Og mer trenger man egentlig ikke å si? Kan vi ikke bare stoppe diskusjonen der?
Spørsmålet er jo ikke om disse kjønnsidentitetene bare er psykisk sykdom da? Må da kunne spørre om det. Synes jo dette er en viktig diskusjon da mange tar slike drastiske valg og når man også tillater at barn skal gå på ulike behandlinger som å stoppe pubertet osv, så er det jo alt for viktig tema til å ikke gå litt nærmere inn i materien på det.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

For min del så fikk jeg fasiten ganske greit servert på fødestua. Den var synlig nok.
Ganske enkelt egentlig det der.

Skulle det bli noe usikkerhet fra ungene om hvordan de føler seg, så får de alltids støtte her hjemme til å møte det som måtte dukke opp.
Jeg vil alltid støtte de, uansett hva.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 3:17 pm For min del så fikk jeg fasiten ganske greit servert på fødestua. Den var synlig nok.
Ganske enkelt egentlig det der.

Skulle det bli noe usikkerhet fra ungene om hvordan de føler seg, så får de alltids støtte her hjemme til å møte det som måtte dukke opp.
Jeg vil alltid støtte de, uansett hva.
Selvsagt støtter man sine barn, men folk går da enda lenger enn det. De setter unge barn på ulike behandlinger. Spørsmålet er om det er greit eller om det har gått litt for langt. Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg ser problemstillingen, og har sympati med de som sliter.
Likevel syns jeg folk med dødelige sykdommer skal komme foran i køen.

Longva

Legg inn av Longva »

Har du noen kilder som sier at man er psykisk syk, hvis man har en annen kjønnsidentitet enn biologisk kjønn? Eller er det bare din personlige mening? Med mindre du er utdannet innenfor området, eller har gode kilder, så er det skarpt å si at det er en psykisk sykdom

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm
Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 3:17 pm For min del så fikk jeg fasiten ganske greit servert på fødestua. Den var synlig nok.
Ganske enkelt egentlig det der.

Skulle det bli noe usikkerhet fra ungene om hvordan de føler seg, så får de alltids støtte her hjemme til å møte det som måtte dukke opp.
Jeg vil alltid støtte de, uansett hva.
Selvsagt støtter man sine barn, men folk går da enda lenger enn det. De setter unge barn på ulike behandlinger. Spørsmålet er om det er greit eller om det har gått litt for langt. Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
I enkelte tilfeller hvor man f. Eks setter barn på medisiner/hormoner de ikke trenger så mener jeg det har gått for langt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm
Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 3:17 pm For min del så fikk jeg fasiten ganske greit servert på fødestua. Den var synlig nok.
Ganske enkelt egentlig det der.

Skulle det bli noe usikkerhet fra ungene om hvordan de føler seg, så får de alltids støtte her hjemme til å møte det som måtte dukke opp.
Jeg vil alltid støtte de, uansett hva.
Selvsagt støtter man sine barn, men folk går da enda lenger enn det. De setter unge barn på ulike behandlinger. Spørsmålet er om det er greit eller om det har gått litt for langt. Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
Det er nok ikke lett å sette seg inn i situasjonen til folk som er psykisk syke.
Både du og jeg er psykisk stabile og trives med å ha kontroll.
Jeg mener faktisk at du er et psykisk stabilt geni, selv om jeg er litt uenig med deg nå og da.
Psykisk helsevern har vært en salderingspost i år etter år etter år under skiftende regjeringer.
Alle vil gjøre noe før valg, og etter valget gjør de det ikke.

Verre er det når folk faktisk er helt ute og hverken han eller hun.
Noen er fysisk begge deler, eller de er født med to peniser, to vaginaer eller kanskje med både vagina og penis.
Livet er komplisert.
Jeg trives med å være en gammel mann med skjegg og kukk og baller.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Jeg hørte en podcast på Nrk for noen år siden. Professor Einar Kringlen pratet rundt temaet diagnoser versus politikk. Det var før det moderne kjønnsmangfoldet. Men han var klar på at på noen felter var det politisk bestemt hvor psykiatrien og forskningen skulle ligge lavt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Longva skrev: tor nov 24, 2022 3:23 pm Har du noen kilder som sier at man er psykisk syk, hvis man har en annen kjønnsidentitet enn biologisk kjønn? Eller er det bare din personlige mening? Med mindre du er utdannet innenfor området, eller har gode kilder, så er det skarpt å si at det er en psykisk sykdom
Jeg er ingen psykolog så jeg vet ikke. Jeg har heller ikke slått fast at det er psykisk sykdom. Derfor jeg spør om det kan være det. Fordel at du lærer deg å lese før du svarer på innlegg.
Og leser man om det så finnes det jo psykologer og andre som mener det kan være det.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: tor nov 24, 2022 3:28 pm
Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm
Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 3:17 pm For min del så fikk jeg fasiten ganske greit servert på fødestua. Den var synlig nok.
Ganske enkelt egentlig det der.

Skulle det bli noe usikkerhet fra ungene om hvordan de føler seg, så får de alltids støtte her hjemme til å møte det som måtte dukke opp.
Jeg vil alltid støtte de, uansett hva.
Selvsagt støtter man sine barn, men folk går da enda lenger enn det. De setter unge barn på ulike behandlinger. Spørsmålet er om det er greit eller om det har gått litt for langt. Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
Det er nok ikke lett å sette seg inn i situasjonen til folk som er psykisk syke.
Både du og jeg er psykisk stabile og trives med å ha kontroll.
Jeg mener faktisk at du er et psykisk stabilt geni, selv om jeg er litt uenig med deg nå og da.
Psykisk helsevern har vært en salderingspost i år etter år etter år under skiftende regjeringer.
Alle vil gjøre noe før valg, og etter valget gjør de det ikke.

Verre er det når folk faktisk er helt ute og hverken han eller hun.
Noen er fysisk begge deler, eller de er født med to peniser, to vaginaer eller kanskje med både vagina og penis.
Livet er komplisert.
Jeg trives med å være en gammel mann med skjegg og kukk og baller.
Nå er det jo heldigvis slik at mange som ønsker å "skifte" kjønn i Norge må gjennomgå en psykologisk evaluering først, men spørsmålet er om den er grundig nok eller god nok.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

FjodorDVD skrev: tor nov 24, 2022 3:29 pm Jeg hørte en podcast på Nrk for noen år siden. Professor Einar Kringlen pratet rundt temaet diagnoser versus politikk. Det var før det moderne kjønnsmangfoldet. Men han var klar på at på noen felter var det politisk bestemt hvor psykiatrien og forskningen skulle ligge lavt.
Og det er jo trist at man politisk kan bestemme det.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
Høres imo litt ut som de som er pro konverteringsterapi på homofile. Du må bli psykologisk godkjent før du settes på hormonbehandling som kan ta opptil 2 år og under den tiden følges man opp (regner jeg med)

Ellers er Longva sitt innlegg spot on.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

stc887 skrev: tor nov 24, 2022 3:35 pm
Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
Høres imo litt ut som de som er pro konverteringsterapi på homofile. Du må bli psykologisk godkjent før du settes på hormonbehandling som kan ta opptil 2 år og under den tiden følges man opp (regner jeg med)

Ellers er Longva sitt innlegg spot on.
Men da har du misforstått meg. Jeg har null tro på konverteringsterapi og anser ikke homofili som en sykdom som kan behandles. Det at en mann med penis vil kutte den av og operere inn en falsk vagina er jeg derimot mer usikker på. Derfor jeg spør. Nå har jeg jo lest flere saker fra Norge der enkelte har angret dypt på slike valg. Her er jo en av mange slike historier:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/an ... /15162769/

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Takk, da fikk vi stadfestet det.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

stc887 skrev: tor nov 24, 2022 3:35 pm Høres imo litt ut som de som er pro konverteringsterapi på homofile. Du må bli psykologisk godkjent før du settes på hormonbehandling som kan ta opptil 2 år og under den tiden følges man opp (regner jeg med)

Ellers er Longva sitt innlegg spot on.
Hadde det vært noe problem med konverteringsterapi dersom det hadde fungert? @Longva sitt innlegg er ikke spot on på noe som helst.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:38 pm
stc887 skrev: tor nov 24, 2022 3:35 pm
Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
Høres imo litt ut som de som er pro konverteringsterapi på homofile. Du må bli psykologisk godkjent før du settes på hormonbehandling som kan ta opptil 2 år og under den tiden følges man opp (regner jeg med)

Ellers er Longva sitt innlegg spot on.
Men da har du misforstått meg. Jeg har null tro på konverteringsterapi og anser ikke homofili som en sykdom som kan behandles. Det at en mann med penis vil kutte den av og operere inn en falsk vagina er jeg derimot mer usikker på. Derfor jeg spør. Nå har jeg jo lest flere saker fra Norge der enkelte har angret dypt på slike valg. Her er jo en av mange slike historier:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/an ... /15162769/
Derfor sa jeg litt og de og ikke du men greit nok å få bekreftet.
Er alltid folk som angrer både operasjonen og/eller hormonbehandling når man starter men ser ikke på det som grunn god nok. På andre siden av ligningen er alle de som ikke angrer og redder livene til om det er i form av operasjoner eller om man revurderer/finner en annen identitet.

Skal vi være Uber kynisk bør det jo være over 50% som angrer og det er bingo før man diskuterer forbud/om det er rett all den tid man hjelper et flertall. Tipper det er signifikant større andel som er ikke angrende enn angrer ellers hadde det vært mer fremme i media i regi konservative folk.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Texas_John skrev: tor nov 24, 2022 3:44 pm
stc887 skrev: tor nov 24, 2022 3:35 pm Høres imo litt ut som de som er pro konverteringsterapi på homofile. Du må bli psykologisk godkjent før du settes på hormonbehandling som kan ta opptil 2 år og under den tiden følges man opp (regner jeg med)

Ellers er Longva sitt innlegg spot on.
Hadde det vært noe problem med konverteringsterapi dersom det hadde fungert? @Longva sitt innlegg er ikke spot on på noe som helst.
Det funker ikke så er ikke poeng å diskutere da det ikke har rot i evidensbasert forskning.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:33 pm
fargerik skrev: tor nov 24, 2022 3:28 pm
Kul_Djevel skrev: tor nov 24, 2022 3:20 pm

Selvsagt støtter man sine barn, men folk går da enda lenger enn det. De setter unge barn på ulike behandlinger. Spørsmålet er om det er greit eller om det har gått litt for langt. Kanskje ting kan løses enkelt med psykologisk behandling?
Det er nok ikke lett å sette seg inn i situasjonen til folk som er psykisk syke.
Både du og jeg er psykisk stabile og trives med å ha kontroll.
Jeg mener faktisk at du er et psykisk stabilt geni, selv om jeg er litt uenig med deg nå og da.
Psykisk helsevern har vært en salderingspost i år etter år etter år under skiftende regjeringer.
Alle vil gjøre noe før valg, og etter valget gjør de det ikke.

Verre er det når folk faktisk er helt ute og hverken han eller hun.
Noen er fysisk begge deler, eller de er født med to peniser, to vaginaer eller kanskje med både vagina og penis.
Livet er komplisert.
Jeg trives med å være en gammel mann med skjegg og kukk og baller.
Nå er det jo heldigvis slik at mange som ønsker å "skifte" kjønn i Norge må gjennomgå en psykologisk evaluering først, men spørsmålet er om den er grundig nok eller god nok.
De som får kreft bør komme foran.
Flere og flere får kreft.
Kjønnsforvirring er sikkert ille for de som har slikt, men man dør vel ikke av å være kjønnsforvirret?

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Longva skrev: tor nov 24, 2022 3:14 pm Det finnes biologisk sett to kjønn. Hann og hunn.

Det finnes uendelig med kjønnsidentiteter. Så mange man bare vil.

Og mer trenger man egentlig ikke å si? Kan vi ikke bare stoppe diskusjonen der?
Hva er en kjønnsidentitet?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

stc887 skrev: tor nov 24, 2022 4:00 pm
Texas_John skrev: tor nov 24, 2022 3:44 pm
stc887 skrev: tor nov 24, 2022 3:35 pm Høres imo litt ut som de som er pro konverteringsterapi på homofile. Du må bli psykologisk godkjent før du settes på hormonbehandling som kan ta opptil 2 år og under den tiden følges man opp (regner jeg med)

Ellers er Longva sitt innlegg spot on.
Hadde det vært noe problem med konverteringsterapi dersom det hadde fungert? @Longva sitt innlegg er ikke spot on på noe som helst.
Det funker ikke så er ikke poeng å diskutere da det ikke har rot i evidensbasert forskning.
-Det finnes to biologiske kjønn; mann og kvinne

-Det finnes mange kjønnsidentiteter, mest vanlig er imidlertid å føle seg enten som mann/kvinne

-Noen hevder at de føler at de er "født i feil kropp"

(Er det ikke da mer riktig å si at man er født med feil kjønnsidentitet?)

-Helsevesenets oppgave blir da, ifølge deg, å forandre den fysiske kroppen ved hormonbehandling, operasjoner og kirurgi slik at den stemmer best mulig overens med vedkommendes kjønnsidentitet

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Texas_John skrev: tor nov 24, 2022 4:14 pm
stc887 skrev: tor nov 24, 2022 4:00 pm
Texas_John skrev: tor nov 24, 2022 3:44 pm
Hadde det vært noe problem med konverteringsterapi dersom det hadde fungert? @Longva sitt innlegg er ikke spot on på noe som helst.
Det funker ikke så er ikke poeng å diskutere da det ikke har rot i evidensbasert forskning.
-Det finnes to biologiske kjønn; mann og kvinne

-Det finnes mange kjønnsidentiteter, mest vanlig er imidlertid å føle seg enten som mann/kvinne

-Noen hevder at de føler at de er "født i feil kropp"

(Er det ikke da mer riktig å si at man er født med feil kjønnsidentitet?)

-Helsevesenets oppgave blir da, ifølge deg, å forandre den fysiske kroppen ved hormonbehandling, operasjoner og kirurgi slik at den stemmer best mulig overens med vedkommendes kjønnsidentitet
Om man passerer den psykologiske utredningen, tåler fysisk hormonbehandling osv så ja er det helsevesenet sin jobb. Har null tro på "frislipp" i manko på bedre ord at det bør bli like lett å skifte kjønn fysisk som det er å ta en liten fettsuging i lunchpausen.

startelver

Legg inn av startelver »

Skolen har vel sluttet å lære barna om at det bare finnes to bilogiske kjønn ?

Søker jeg på Google er svaret dette :

How many genders are there in the world?
Male, female, transgender, gender neutral, non-binary, agender, pangender, genderqueer, two-spirit, third gender, and all, none or a combination of these.

Jeg aner ikke hva det er for noe engang, "two spirit"?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

startelver skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm Skolen har vel sluttet å lære barna om at det bare finnes to bilogiske kjønn ?

Søker jeg på Google er svaret dette :

How many genders are there in the world?
Male, female, transgender, gender neutral, non-binary, agender, pangender, genderqueer, two-spirit, third gender, and all, none or a combination of these.

Jeg aner ikke hva det er for noe engang, "two spirit"?
Det er sex (kjønn) du må søke på. Ikke gender. Da vil du se at det bare finnes to kjønn.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tor nov 24, 2022 4:14 pm
stc887 skrev: tor nov 24, 2022 4:00 pm
Texas_John skrev: tor nov 24, 2022 3:44 pm
Hadde det vært noe problem med konverteringsterapi dersom det hadde fungert? @Longva sitt innlegg er ikke spot on på noe som helst.
Det funker ikke så er ikke poeng å diskutere da det ikke har rot i evidensbasert forskning.
-Noen hevder at de føler at de er "født i feil kropp"
Mulig man har blandet om på ordrene ved utsending fra lageret..?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

StormEagle skrev: tor nov 24, 2022 4:13 pm
Longva skrev: tor nov 24, 2022 3:14 pm Det finnes biologisk sett to kjønn. Hann og hunn.

Det finnes uendelig med kjønnsidentiteter. Så mange man bare vil.

Og mer trenger man egentlig ikke å si? Kan vi ikke bare stoppe diskusjonen der?
Hva er en kjønnsidentitet?
Om dette må en nok bare undre seg over. "Vi er halvparten av alle som fins, og vi er kvinns", het det i en svensk kampsang i moderne tid. Når en i dag hører på spetakkelet om fotball-kapteiner som ikke tillates bruk av "regnbue-armbånd" i et VM, så må det være lov til undre seg over om det finnes enda en halvpart? Og igjen om det er lov, så må jeg si, at jeg selv er luta lei av å høre, lese eller se, noe av dette regnbue-masse-hysteriet. Amen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Vi har bare 2 kjønn, hunkjønn og hankjønn. Hvis noen vil skifte kjønn, så blir det ikke flere kjønn av den grunn..

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

startelver skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm Skolen har vel sluttet å lære barna om at det bare finnes to bilogiske kjønn ?

Søker jeg på Google er svaret dette :

How many genders are there in the world?
Male, female, transgender, gender neutral, non-binary, agender, pangender, genderqueer, two-spirit, third gender, and all, none or a combination of these.

Jeg aner ikke hva det er for noe engang, "two spirit"?
Alt dette er naturligvis sprøyt, og ganske nye oppfinnelser. Det er absurd at “alle” går rundt og later som at de tror på slikt vas, selv om det naturligvis strider mot bedre viten. Men slik går det når alle er livredd for å opptre “krenkende”, og når den nye religionen i verden er “equity, diversity and inclusion”.

MajoritetenTarFeill

Legg inn av MajoritetenTarFeill »

Tja, folk kan vel velge p føle seg som hva det vil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»