The Last of Us [HBO]

Svar
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Re: The Last of Us [HBO]

Legg inn av sertono »

Ellie - So time heals all wounds, I guess.
Joel - It wasn`t time that did it

Vakker scene og en knakende god episode.

Ellers meldes det, "The second season has already been confirmed and the creators said the second game will be adapted into 2 or more seasons, not just one."

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

sertono skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm

Ellers meldes det, "The second season has already been confirmed and the creators said the second game will be adapted into 2 or more seasons, not just one."
Vet ikke om det er en god ting eller ei. De som har spilt spillene har nok mer kål på det, flere sesonger - tyning? Tror det sikkert hadde holdt plenty med 1 sesong til.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 8:07 pm
sertono skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm

Ellers meldes det, "The second season has already been confirmed and the creators said the second game will be adapted into 2 or more seasons, not just one."
Vet ikke om det er en god ting eller ei. De som har spilt spillene har nok mer kål på det, flere sesonger - tyning? Tror det sikkert hadde holdt plenty med 1 sesong til.
Spillets historie i spill2 er alt for lang for å få plass til alt i løpet av 9-10 episoder. Man trenger typ det dobbelte, så to sesonger er smart imo.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

ElGuaje skrev: man mar 13, 2023 8:15 pm
Winnowill skrev: man mar 13, 2023 8:07 pm
sertono skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm

Ellers meldes det, "The second season has already been confirmed and the creators said the second game will be adapted into 2 or more seasons, not just one."
Vet ikke om det er en god ting eller ei. De som har spilt spillene har nok mer kål på det, flere sesonger - tyning? Tror det sikkert hadde holdt plenty med 1 sesong til.
Spillets historie i spill2 er alt for lang for å få plass til alt i løpet av 9-10 episoder. Man trenger typ det dobbelte, så to sesonger er smart imo.
Ok, good to know :)

Bongis

Legg inn av Bongis »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 8:07 pm
sertono skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm

Ellers meldes det, "The second season has already been confirmed and the creators said the second game will be adapted into 2 or more seasons, not just one."
Vet ikke om det er en god ting eller ei. De som har spilt spillene har nok mer kål på det, flere sesonger - tyning? Tror det sikkert hadde holdt plenty med 1 sesong til.
Definitivt bra med to sesonger. Tlou part 1 er 10-15 timer, mens part 2 er alt mellom 35-45 timer langt. Hadde vært krise hvis det bare ble 1 sesong av det.

I tillegg så betyr 2 sesonger at det vil ta tid å lage de. Det er en god ting, fordi jeg er 100% sikker på at Naughty dog holder på å lage part 3. Da får de tid til å gi det ut før sesong 4 av HBO the last of us kommer.
Sist redigert av Bongis den man mar 13, 2023 8:27 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 8:07 pm
sertono skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm

Ellers meldes det, "The second season has already been confirmed and the creators said the second game will be adapted into 2 or more seasons, not just one."
Vet ikke om det er en god ting eller ei. De som har spilt spillene har nok mer kål på det, flere sesonger - tyning? Tror det sikkert hadde holdt plenty med 1 sesong til.
Ja jeg vet ikke, men har sett det er en del folk som klager på det motsatte også. De syns de har gått alt for fort fram i ses.1. At det skulle vært viet enda mer tid enn det det er gjort til denne reisen Ellie og Joel har vært i gjennom både rellasjonsmessig og situasjonsmessig, ikke minst at det burde vært flere situasjoner med Cordyceps angrep som jo er grunnen til at verden er som den er.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kanskje man skal se dette. Jeg har ikke tenkt på det før, men ser at det ligger en hel sesong der.
Hot or not? Mistenker at jeg vil syns det er kjedelig....

Hedning

Legg inn av Hedning »

Kjempeepisode,i en kjempeserie. Jeg var skeptisk,siden jeg har spilt spillet så mange ganger,og det er mitt favorittspill. Man får jo et litt annet forhold til karakterene i et spill enn man gjør i en tv-serie,men jeg syntes de fikset dette så bra som det overhodet kunne gjøres.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

fargerik skrev: man mar 13, 2023 8:27 pm Kanskje man skal se dette. Jeg har ikke tenkt på det før, men ser at det ligger en hel sesong der.
Hot or not? Mistenker at jeg vil syns det er kjedelig....
Nå aner jeg ikke hva du liker/ikke liker, men gi det en sjanse.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Dette er nit picking:

Jeg synes det var smart å kutte ned på antall infiserte i løpet av en sesong, og showet handler strengt talt ikke om "zombier", men om forholdet mellom Joel og Ellie (som tilfeldigvis befinner seg i en apokalypse). Men tror det kunne vært smart å ha hatt noen små doser ekstra spredd utover sesongen, bare for å føle litt på spenningen om at infiserte kan dukke opp "over alt", og en enda større trussel for Joel/Ellie. En kritikk jeg har kommet over i mangelen på infiserte, som jeg kan være enig i, er at verdenen ikke føles så "ille" ut i serien kontra spillet hvor det er et fullstendig kaos. I serien kan det virke litt mer som at de infiserte dukker opp når det er beleilig for historien, og ikke at de kan dukke opp "fra intet".

Og jeg snakker ikke om store slag og gjøre det om til TWD(nei takk til det, less is more), men kunne vært fint med små sekvenser hvor de måtte f.eks komme seg forbi et område uten å lage noe lyd, fordi det er et par clickers i nærheten. Da får man bygget opp spennende situasjon(er) i løpet av en episode/sesong, man får bygget opp forholdet til Joel/Ellie gjennom action, og man får kjenne litt ekstra på kroppen hvor vanskelig denne reisen faktisk er.

Hvis man opplevde at det er infiserte "over alt" hadde man vel følt på at verdenen var enda mer fucked enn det den allerede er, og kanskje noen hadde følt at valget til Joel var enda mer kontroversielt enn de kanskje gjorde nå.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Og der ble Joel rasshølet som ødelegger hele menneskehetens fremtid ja. Makan til søppelfyr.
Og hele hurven av FF drept. Hvem skal man "heie på" nå tro?

Men knakende bra episode, for all del. Klink terningkast 6.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

anbessa skrev: man mar 13, 2023 9:59 pm Og der ble Joel rasshølet som ødelegger hele menneskehetens fremtid ja. Makan til søppelfyr.
Og hele hurven av FF drept. Hvem skal man "heie på" nå tro?

Men knakende bra episode, for all del. Klink terningkast 6.
Vi heier selvsagt fremdeles på Joel og Ellie :-)
Fireflies-folka var jo ganske hjernevasket og 100% sikkert var det vel ikke at vaksinen skulle virke.
Skulle den være så effektiv skulle man vel klart å rekonstruere det som skjedde når Ellie ble født.

anbessa

Legg inn av anbessa »

VivaLV skrev: man mar 13, 2023 10:03 pm Vi heier selvsagt fremdeles på Joel og Ellie :-)
Blir fryktelig vanskelig å like psyko-Joel fra nå av altså. Ellie er forsåvidt uskyldig i elendigheten da, så hun kan få en heia. Men spent på hvordan historien skal kunne gå fremover fra der man er nå...

Og en relativt trygg re-test av Ellies fødsel ville nå vært litt vanskelig å få til da. En del ting som skal klaffe greit :lol:

anbessa

Legg inn av anbessa »

Cannabis Connoisseur skrev: man mar 13, 2023 10:09 pm Spill spillet (nr2), så får du svaret i løpet av et par kvelder ;)
Huff, blir et jævlig dilemma det der. Men blir det noen kjedelige dager i påskeferien skal man ikke se bort fra at det blir gaming!

anbessa

Legg inn av anbessa »

Cannabis Connoisseur skrev: man mar 13, 2023 10:26 pm Det er så verdt det i mine øyne, det er en evighet til en ny sesong på TV. Opplevelsen er minst like bra som spill, selv om en del selvfølgelig vil oppleves annerledes. Følelsen av å bli jaktet på, måtte rømme eller gjemme seg for infiserte/fiender som har fått snusen av deg. Du får ikke den magien i TV-versjonen av storyen.
Magi å bli livredd? Det største plusset med serien er at man slipper å bli skremt. Jeg er som et aspeløv på slike skremmespill, takler det overhodet ikke. Blitt for gammel sikkert :lol:

kibby

Legg inn av kibby »

Litt antiklimatisk sesongfinale syns jeg. Skuffelsen startet allerede da jeg så episode bare var 43 minutter. Men en fin avslutning likevel.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ny god episode som putter denne serien helt der oppe blant de beste første sesongene jeg har sett.

For å være på den litt kritiske siden i dag derimot, så synes jeg denne episoden var 5-10 minutter for fort. Scenen som skulle være episodens høydare føler jeg aldri får ordentlig tid til å sette seg. Det er kanskje litt for å speile Joel sin mulige følelse av å bare være tilskuer i egen kropp, og la beistet overta rattet, men den delen traff meg ikke like godt som jeg skulle ønske.

Skulle også ønske at man fikk se Joel utfordret Marlene sin moralske overlegenhet litt med at hun «visste» at Ellie ville ofret seg selv for saken, uten selv å si noe om det før operasjonen, men det hadde kanskje vært litt vel obvious. Og det faller kanskje ikke helt inn i Joel sin væremåte. Idk.

Likte ellers starten veldig godt, både gjennom fødselen og Ellie i starten og hvordan Joel prøvde å nå inn til henne på nytt.

Ellers er jeg også fornøyd med antall infiserte så langt, ekstremt god balansegang. Ellers var det vel nesten ikke en eneste scene eller episode hvor alle overlevde etter at man møtte en infisert en? Dermed har man også fått etablert hvor farlige de faktisk er, og jeg tror det ville vært vanskelig å trykket inn enda flere.

Men alt i alt en ny fantastisk episode, som sementerer serien som (så langt) den beste adapsjonen fra spill til serie. Det er mulig!

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Hatet avslutningen. Bra episode, men Joel gikk fra å være en kar man kunne heie på til hovedskurken.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Kærlighed skrev: tir mar 14, 2023 2:15 am Hatet avslutningen. Bra episode, men Joel gikk fra å være en kar man kunne heie på til hovedskurken.
Det kan sees som et veldig egoistisk valg, men har du noe empati for valget hans? Hva hadde du gjort hvis du var Joel?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jeg har ikke særlig problemer med å «heie» på Joel, fordi planen til Fireflies er ganske så … dust, er kanskje det beste ordet jeg kommer på.

Her har man da altså en person som er infisert og immun fra fødselen av, og hva velger man å gjøre? Man velger altså ikke å ta blodtester, eller at man prøver å ta ut deler av hjernen til Ellie for å se hva man fikk til. Men man velger altså ta ut hele hjernen ut med en gang, og satser hele jorden på ett kort. Nå har jeg skjønt at i spillet så blir det muligens implisert at planen kom til å funke, men det høres bare rart ut at man kaster alt på en mulighet.

Så kan man si at Joel tok fra dem den ene muligheten også, men hele planen til FF fremstår som ekstremt high risk, high reward. Og det er merkelig når man prater om en mulig kur for hele verden.

Når de først er så i moralskt gråsonen og utenfor at de ikke har problemer med å ta livet av en person, hva med feks å prøve å sette barn på hun, og se om immuniteten er arvelig? Hva kan man eventuelt trekke ut av disse barna?

anbessa

Legg inn av anbessa »

Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 8:30 am Når de først er så i moralskt gråsonen og utenfor at de ikke har problemer med å ta livet av en person, hva med feks å prøve å sette barn på hun, og se om immuniteten er arvelig? Hva kan man eventuelt trekke ut av disse barna?
I en verden hvor folk dør rundt hver en sving er det litt risikabelt med en såpass langsiktig plan også vel?
Selv hadde jeg nok lagt meg under kniven om jeg var Ellie. Må være godt å slippe livet i en slik verden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

anbessa skrev: tir mar 14, 2023 11:41 am
Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 8:30 am Når de først er så i moralskt gråsonen og utenfor at de ikke har problemer med å ta livet av en person, hva med feks å prøve å sette barn på hun, og se om immuniteten er arvelig? Hva kan man eventuelt trekke ut av disse barna?
I en verden hvor folk dør rundt hver en sving er det litt risikabelt med en såpass langsiktig plan også vel?
Selv hadde jeg nok lagt meg under kniven om jeg var Ellie. Må være godt å slippe livet i en slik verden.
Tja, synes fortsatt det høres helt idiotisk ut å legge alle eggene i en bøtte. Hva var planen videre hvis det feilet? Da hadde man jo ødelagt alle muligheter for å kunne finne en annen løsning.

Men den episoden her oppsummerte egentlig Fireflies ganske godt. De fremstår som amatører, som så vidt klarer å holde hjulene i gang, men at de alltid så vidt klarer å holde de i gang.

Så da kan man jo også spørre seg om hva planen deres videre var hvis de faktisk skulle lyktes med en kur. De har ikke noe infrastruktur til å distribuere medisinen, og mest sannsynlig vil jeg tro at de hadde brukt vaksinen som ett lokkemiddel for å verve seg inn i Fireflies sånn at de kunne blitt sterkere og fått mer makt, ikke for å redde menneskeheten.

Brukeravatar
JaffaKree
Innlegg: 31

Legg inn av JaffaKree »

Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 8:30 amNå har jeg skjønt at i spillet så blir det muligens implisert at planen kom til å funke
Ikke i større grad enn i serien, nei.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Jeg er redd Joel bærer denne serien, hvis han dør og blir erstattet av en kvinne og det blir en girlpower greie så blir det takk for meg iallefall.

Bongis

Legg inn av Bongis »

Cannabis Connoisseur skrev: tir mar 14, 2023 3:27 pm «The Last of Us» knuser seerrekord.Den første sesongen av serien «The Last of Us er nå den mest sette serien på HBO Max i Norge.

Warner Bros. Discovery bekrefter tirsdag at «The Last of Us» har knust tidligere seerrekorder på HBO Max i Norge.

– Den første sesongen av det postapokalyptiske dramaet har blitt den mest sette serien noensinne på HBO Max i Norge, skriver HBO i en pressemelding.
wow, foran game of thrones.. Overraskende, men fortjent og gøy!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Bongis skrev: tir mar 14, 2023 3:34 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tir mar 14, 2023 3:27 pm «The Last of Us» knuser seerrekord.Den første sesongen av serien «The Last of Us er nå den mest sette serien på HBO Max i Norge.

Warner Bros. Discovery bekrefter tirsdag at «The Last of Us» har knust tidligere seerrekorder på HBO Max i Norge.

– Den første sesongen av det postapokalyptiske dramaet har blitt den mest sette serien noensinne på HBO Max i Norge, skriver HBO i en pressemelding.
wow, foran game of thrones.. Overraskende, men fortjent og gøy!
"Alle" Game of Thrones sine visninger har kommet gjennom HBO Nordic, så ikke så rart sånn sett.

Bongis

Legg inn av Bongis »

ElGuaje skrev: tir mar 14, 2023 4:16 pm
Bongis skrev: tir mar 14, 2023 3:34 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tir mar 14, 2023 3:27 pm «The Last of Us» knuser seerrekord.Den første sesongen av serien «The Last of Us er nå den mest sette serien på HBO Max i Norge.

Warner Bros. Discovery bekrefter tirsdag at «The Last of Us» har knust tidligere seerrekorder på HBO Max i Norge.

– Den første sesongen av det postapokalyptiske dramaet har blitt den mest sette serien noensinne på HBO Max i Norge, skriver HBO i en pressemelding.
wow, foran game of thrones.. Overraskende, men fortjent og gøy!
"Alle" Game of Thrones sine visninger har kommet gjennom HBO Nordic, så ikke så rart sånn sett.
aha. da gir det mening.

kibby

Legg inn av kibby »

ElGuaje skrev: tir mar 14, 2023 7:45 am
Kærlighed skrev: tir mar 14, 2023 2:15 am Hatet avslutningen. Bra episode, men Joel gikk fra å være en kar man kunne heie på til hovedskurken.
Det kan sees som et veldig egoistisk valg, men har du noe empati for valget hans? Hva hadde du gjort hvis du var Joel?
Jeg føler jeg også må svare på denne, selv om dette spørsmålet ikke var til meg. Jeg har empati og forståelse for hvorfor han reddet Ellie (og på et tidspunkt må jo alle zombiene/infiserte dø ut). Derimot syns jeg ikke noe om at "han sverget" til Ellie da han løy på slutten om hva som egentlig skjedde.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kibby skrev: tir mar 14, 2023 9:50 pm
ElGuaje skrev: tir mar 14, 2023 7:45 am
Kærlighed skrev: tir mar 14, 2023 2:15 am Hatet avslutningen. Bra episode, men Joel gikk fra å være en kar man kunne heie på til hovedskurken.
Det kan sees som et veldig egoistisk valg, men har du noe empati for valget hans? Hva hadde du gjort hvis du var Joel?
Jeg føler jeg også må svare på denne, selv om dette spørsmålet ikke var til meg. Jeg har empati og forståelse for hvorfor han reddet Ellie (og på et tidspunkt må jo alle zombiene/infiserte dø ut). Derimot syns jeg ikke noe om at "han sverget" til Ellie da han løy på slutten om hva som egentlig skjedde.
Man kan se det på det fra to forskjellige vinklinger.

At Joel løy til henne for å beskytte seg selv for valget han tok, samt forholdet deres i mellom, og at Ellie ikke skulle forlate han fordi han tok valget for henne. Ellie sliter med at hun føler at hun må redde verdenen, og det valget skulle vært hennes, ikke Marlenes eller Joels.

Så kan man også se på løgnen til Joel som det som skulle til for å frigi Ellie fra heltekomplekset sitt. Han så en mulighet hvor Ellie endelig kan føle at hun kan leve for seg selv, og ikke bare for å være ett verktøy for å redde verdenen deres.

Det er egoistiske valg begge to fra Joel, da han tar fra Ellie hennes egne valg, men samtidig så forstår jeg hvorfor han sverget til henne at han fortalte sannheten. Endelig skal Ellie få kun være Ellie.

qbah

Legg inn av qbah »

Kan noen forklare meg kort og enkelt hva som var så viktig med denne ferden til Joel og Ellie til sykehuset? Var sistnevnte med på at hun skulle testes og stilles til disposisjon? Altså var hun klar over hva som skulle skje?

Skytingen inne på sykehuset var rimelig epic. Full kontroll.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»