Går NATO over streken med våpenhjelpen?

Svar
Trondhjem

Går NATO over streken med våpenhjelpen?

Legg inn av Trondhjem »

Det kommer sterke reaksjoner fra russisk hold på dagens beslutning fra tyske myndigheter om å sende og tillate andre land å sende moderne tyskbydge stridsvogner til Ukraina. Russlands ambassade i Tyskland sier dette er «ekstremt farlig» og at det «tar konflikten til nye høyder» og trekker inn paralleller til tyskernes overfall i andre verdenskrig.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nQ ... il-ukraina

Ukraina har lenge bedt om å få tilgang til Leopard stridsvogner, men tyske myndigheter har nølt med å gi etter for presset. Med tanke på Tysklands nære historie er det forståelig at de er tilbakeholdne og ikke ønsker fremstå konfliktskjerpende. Dessuten skal og må man ikke miste av syne at Russland har verdens største eller nest største atomvåpenarsenal. Faren for at krigen skal spre seg og involvere NATO er ikke noe man bør ta lett på. Da vil veien til å trykke på atomknappen bli skremmende kort.

Jeg mener allikevel at det er riktig av vesten/NATO å gi Ukraina den våpenhjelpen de trenger til å kaste ut overgriperen. Vi kan ikke tillate at et land forsøker okkupere og gjøre en nabo til et autoritært lydrike styrt fra Moskva. Eneansvaret for volden og blodsutgytelsene i Ukraina hviler ene og alene på Putin og den russiske ledelsen. De kan ikke tillates å lykkes med å bruke militær våpenmakt til å okkupere og dominere andre land. På den annen side veier hensynet til å unngå spredning av krigen tungt. Russerne har nok en grense for hvor mye innblanding i krigen de tillater før de anser det som en krigserklæring.

Spørsmålet blir derfor, har NATO gått for langt når de nå donerer stormpanservogner og tunge stridsvogner som vil gi Ukraina en langt sterkere offensiv slagkraft? Hva mener dere?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Flertallet driter fullstendig i hva russerne tenker. De er fullstendig irrelevante. Russland skal ut av Ukraina, punktum.

eman

Legg inn av eman »

Russlands reaksjoner er det tydeligste tegnet på at dette var rett avgjørelse.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Ikke uventet retorikk fra russland egentlig. De forsøker å spille på Tysklands tidligere krigshistorie, og kjører på med skremselspropaganda.
Så lenge Ukrainerne bruker dette til å forsvare seg og ta tilbake frastjålet land så er det bare å kjøre på.
Bøyer man av for russland og lar de ta ukraina så er det bare et spørsmål om hvem som blir neste, og neste deretter. Så jeg tror man gjør lurt i å kjøre på nå.
Jeg tror man møter problemet på et tidspunkt uansett om russland får ta ukraina.
Flott at tyskland har snudd
Det er god timing nå som det russiske militæret vakler og ikke har fått mobilisert på nytt.
Få kastet de ut, rust sterkt opp langs grensene og kjør sanksjoner så hardt at de aldri kan angripe et annet land igjen

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Albania skrev: ons jan 25, 2023 2:33 pm Flertallet driter fullstendig i hva russerne tenker. De er fullstendig irrelevante. Russland skal ut av Ukraina, punktum.
Selvfølgelig Jeg er enig.
Propagandaen derfra driter vi i.
Mye tyder på at orkene går vanskelige tider i møte. Hva kan Putin svare med? Jeg vet. Enda mer blind terror.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kort svar: Nei

Litt lenger svar: Hva med Russlands bruk av våpen fra Iran og Nord-Korea? Hva med at Russland bruker et naboland som en marionettedukke for utplassering av våpen i denne horrible krigen?

Det er flott at Russland reagerer sterkt. Det er et godt tegn. Og noe annet som er bra er at det hele tiden er bevegelse hos NATO-landene med kraftigere og kraftigere våpenleveranser. Neste trinn vil være å levere jagerfly.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
USA har lovet Ukraina med å hjelpe dem å befri Krim (indirekte), så der er det allerede klarsignal.
Sist redigert av JauKaninen den ons jan 25, 2023 2:47 pm, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Trondhjem skrev: ons jan 25, 2023 2:33 pm Det kommer sterke reaksjoner fra russisk hold på dagens beslutning fra tyske myndigheter om å sende og tillate andre land å sende moderne tyskbydge stridsvogner til Ukraina. Russlands ambassade i Tyskland sier dette er «ekstremt farlig» og at det «tar konflikten til nye høyder» og trekker inn paralleller til tyskernes overfall i andre verdenskrig.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nQ ... il-ukraina

Ukraina har lenge bedt om å få tilgang til Leopard stridsvogner, men tyske myndigheter har nølt med å gi etter for presset. Med tanke på Tysklands nære historie er det forståelig at de er tilbakeholdne og ikke ønsker fremstå konfliktskjerpende. Dessuten skal og må man ikke miste av syne at Russland har verdens største eller nest største atomvåpenarsenal. Faren for at krigen skal spre seg og involvere NATO er ikke noe man bør ta lett på. Da vil veien til å trykke på atomknappen bli skremmende kort.

Jeg mener allikevel at det er riktig av vesten/NATO å gi Ukraina den våpenhjelpen de trenger til å kaste ut overgriperen. Vi kan ikke tillate at et land forsøker okkupere og gjøre en nabo til et autoritært lydrike styrt fra Moskva. Eneansvaret for volden og blodsutgytelsene i Ukraina hviler ene og alene på Putin og den russiske ledelsen. De kan ikke tillates å lykkes med å bruke militær våpenmakt til å okkupere og dominere andre land. På den annen side veier hensynet til å unngå spredning av krigen tungt. Russerne har nok en grense for hvor mye innblanding i krigen de tillater før de anser det som en krigserklæring.
Russeren vet godt hva en krigserklæring er. Det er hvis NATO angriper Russland. Det kommer ikke NATO til å gjøre. At russerne i sin propaganda fremstiller våpenhjelpen til Ukraina som at NATO deltar i krigen og vil angripe Russland betyr ikke at de tror på sin egen propaganda.

Russerne vet godt at å angripe noen NATO-land er dødstøtet for hele Ukraina-operasjonen. De vet også at bruk av atomvåpen er det samme som å skrive en dødsdom.

Her er det bare å pøse på med hjelp.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Akkurat hva er du bekymret for at russerne vil gjøre?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Jeg regner med at Ukraina vet hvor deres landegrenser går i motsetning til Russland.
Russerne må ut av hele ukraina. Inkludert Krim

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

oddvar_kjempebra skrev: ons jan 25, 2023 2:48 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Akkurat hva er du bekymret for at russerne vil gjøre?
At Russland ser seg nødt til å eskalere, og i verste fall avfyre atomvåpen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Trondhjem skrev: ons jan 25, 2023 2:33 pm Det kommer sterke reaksjoner fra russisk hold på dagens beslutning fra tyske myndigheter om å sende og tillate andre land å sende moderne tyskbydge stridsvogner til Ukraina. Russlands ambassade i Tyskland sier dette er «ekstremt farlig» og at det «tar konflikten til nye høyder» og trekker inn paralleller til tyskernes overfall i andre verdenskrig.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nQ ... il-ukraina

Ukraina har lenge bedt om å få tilgang til Leopard stridsvogner, men tyske myndigheter har nølt med å gi etter for presset. Med tanke på Tysklands nære historie er det forståelig at de er tilbakeholdne og ikke ønsker fremstå konfliktskjerpende. Dessuten skal og må man ikke miste av syne at Russland har verdens største eller nest største atomvåpenarsenal. Faren for at krigen skal spre seg og involvere NATO er ikke noe man bør ta lett på. Da vil veien til å trykke på atomknappen bli skremmende kort.

Jeg mener allikevel at det er riktig av vesten/NATO å gi Ukraina den våpenhjelpen de trenger til å kaste ut overgriperen. Vi kan ikke tillate at et land forsøker okkupere og gjøre en nabo til et autoritært lydrike styrt fra Moskva. Eneansvaret for volden og blodsutgytelsene i Ukraina hviler ene og alene på Putin og den russiske ledelsen. De kan ikke tillates å lykkes med å bruke militær våpenmakt til å okkupere og dominere andre land. På den annen side veier hensynet til å unngå spredning av krigen tungt. Russerne har nok en grense for hvor mye innblanding i krigen de tillater før de anser det som en krigserklæring.

Spørsmålet blir derfor, har NATO gått for langt når de nå donerer stormpanservogner og tunge stridsvogner som vil gi Ukraina en langt sterkere offensiv slagkraft? Hva mener dere?
Damned if you do
Damned if you don't

Russerne hyler om det meste og grensene har konsekvent blitt tøyd uten at det har fått noen konsekvens, Ukraina har utført aksjoner både på Krim og innenfor Russisk grense. Ukraina har mottatt sinnsvake mengder våpen, ammunisjon, opplæring og generell støtte.

Så lenge ikke Russland plutselig står i fare for å bli invadert, noe som er fullstendig urealistisk, så har jeg liten tro på at Russerne er spesielt keen på å skulle fyre løs noe atomvåpen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:51 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons jan 25, 2023 2:48 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Akkurat hva er du bekymret for at russerne vil gjøre?
At Russland ser seg nødt til å eskalere, og i verste fall avfyre atomvåpen.
Det ville vel i så fall være like greit å bruke sine egne våpen til å atombombe seg selv.
Resultatet dersom Russland starter atomkrig er gitt. Utslettelse.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

oddvar_kjempebra skrev: ons jan 25, 2023 2:48 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Akkurat hva er du bekymret for at russerne vil gjøre?
Hvis Russland påføres et ydmykende militært nederlag i Ukraina er det stor fare for at Putins regime vil stå for fall. Putin har bygd opp sitt regime på å fremstå som den sterke mannen som kan demme opp for et vestlig/amerikansk ekspansjon og press mot Russland. En militær fiasko vil være svært ødeleggende for hans troverdighet og posisjon som den sterke "føreren". Jeg tror derfor vi skal være ytterst forsiktige med å presse Putin/Russland så langt at Putin føler sin egen eksistens og makt i fare. Da kan han ty til desperate midler - i verste fall atomvåpen.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

fargerik skrev: ons jan 25, 2023 2:58 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:51 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons jan 25, 2023 2:48 pm

Akkurat hva er du bekymret for at russerne vil gjøre?
At Russland ser seg nødt til å eskalere, og i verste fall avfyre atomvåpen.
Det ville vel i så fall være like greit å bruke sine egne våpen til å atombombe seg selv.
Resultatet dersom Russland starter atomkrig er gitt. Utslettelse.
Dette er selvfølgelig en altfor enkel framstilling.

Russland vil neppe sende atomvåpen mot NATO-land. Det vil være en gradvis opptrapping. I første omgang vil det kanskje være et skremmeskudd over et øde område i Ukraina.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Liker reaksjonen fra Russland. Stridsvognene kan gjøre en forskjell i krigen. Stor nok forhåpentligvis til at de bidrar til å få russerne til å kjenne på nederlag følelsen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 3:27 pm
fargerik skrev: ons jan 25, 2023 2:58 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:51 pm
At Russland ser seg nødt til å eskalere, og i verste fall avfyre atomvåpen.
Det ville vel i så fall være like greit å bruke sine egne våpen til å atombombe seg selv.
Resultatet dersom Russland starter atomkrig er gitt. Utslettelse.
Dette er selvfølgelig en altfor enkel framstilling.

Russland vil neppe sende atomvåpen mot NATO-land. Det vil være en gradvis opptrapping. I første omgang vil det kanskje være et skremmeskudd over et øde område i Ukraina.
Et øde område?
Hva er det? Ute på bøgda hvor det kun bor bønder? Ren terror, altså?
Det ville for så vidt stå godt i stil med den terroren de har bedrevet siden de angrep.
Uansett om de "kun" atombomber noen sivile ute i huttiheita er det noe jeg personlig vil bli rasende over. I likhet med resten av den siviliserte verden.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Albania skrev: ons jan 25, 2023 2:33 pm Flertallet driter fullstendig i hva russerne tenker. De er fullstendig irrelevante. Russland skal ut av Ukraina, punktum.
Flertallet driter i hva russerne tenker, men jeg er glad at ansvarlige offiserer og politikere ikke gjør det.
At begrepet "taktisk atomvåpen" i det hele tatt finnes, er et tegn på at vårt mentale fundament står på kvikksand.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

fargerik skrev: ons jan 25, 2023 3:43 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 3:27 pm
fargerik skrev: ons jan 25, 2023 2:58 pm
Det ville vel i så fall være like greit å bruke sine egne våpen til å atombombe seg selv.
Resultatet dersom Russland starter atomkrig er gitt. Utslettelse.
Dette er selvfølgelig en altfor enkel framstilling.

Russland vil neppe sende atomvåpen mot NATO-land. Det vil være en gradvis opptrapping. I første omgang vil det kanskje være et skremmeskudd over et øde område i Ukraina.
Et øde område?
Hva er det? Ute på bøgda hvor det kun bor bønder? Ren terror, altså?
Det ville for så vidt stå godt i stil med den terroren de har bedrevet siden de angrep.
Uansett om de "kun" atombomber noen sivile ute i huttiheita er det noe jeg personlig vil bli rasende over. I likhet med resten av den siviliserte verden.
At det er terror og at du blir rasende tror jeg Putin driter i dersom han er så desperat at han avfyrer atomvåpen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 3:46 pm
fargerik skrev: ons jan 25, 2023 3:43 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 3:27 pm
Dette er selvfølgelig en altfor enkel framstilling.

Russland vil neppe sende atomvåpen mot NATO-land. Det vil være en gradvis opptrapping. I første omgang vil det kanskje være et skremmeskudd over et øde område i Ukraina.
Et øde område?
Hva er det? Ute på bøgda hvor det kun bor bønder? Ren terror, altså?
Det ville for så vidt stå godt i stil med den terroren de har bedrevet siden de angrep.
Uansett om de "kun" atombomber noen sivile ute i huttiheita er det noe jeg personlig vil bli rasende over. I likhet med resten av den siviliserte verden.
At det er terror og at du blir rasende tror jeg Putin driter i dersom han er så desperat at han avfyrer atomvåpen.
Hallo?
Dette er et diskusjonsforum hvor alle kan skrive sin mening.
Jeg driter i hva Putler syns om mine meninger.
Russland er patetiske, som hele tiden truer med å begå kollektivt selvmord på folket i Russland ved å starte atomkrig.
Min mening er forøvrig den samme som den har vært siden Putin startet denne vanvittige krigen.
Stopp, trekk dere ut, og krigen vil være avsluttet.
Når russerne er ute av Ukraina, skal oppgjøret komme.
Da skal Russland betale for å bygge opp det de har lagt i ruiner, pluss at de skal betale krigsskadeerstatning.
Krigsforbryterne fra terrorregimet Russland skal jaktes på resten av sitt liv. De vil ikke ha noe sted å gjemme seg.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Ingen grunn til å la disse hippietypene i Kreml diktere hva man skal gjøre. Kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Ukraina kriger allerede i det russerne kaller russiske områder så jeg ser ikke problemet. Ukraina tok tilbake Kherson som russerne hevder er en russisk by uten at Russland brukte atomvåpen. En kan ikke la seg styre av hva terrorister mener, Krim tilhører Ukraina og det er deres område, ønsker de å frigjøre Krim så har de all rett på sin side.
En kan ikke la en atommakt, som ikke er truet med utslettelse, true med atomvåpen fordi de har angrepet ett land og taper krigen. Det vil medføre an økt spredning av atomvåpen i verden. Er det noe vi ønsker? At land med atomvåpen kan gjøre hva de vil bare fordi de har atomvåpen?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

fargerik skrev: ons jan 25, 2023 3:50 pm Hallo?
Hallo. Hvordan står det til?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Gaute65 skrev: ons jan 25, 2023 4:19 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Ukraina kriger allerede i det russerne kaller russiske områder så jeg ser ikke problemet. Ukraina tok tilbake Kherson som russerne hevder er en russisk by uten at Russland brukte atomvåpen. En kan ikke la seg styre av hva terrorister mener, Krim tilhører Ukraina og det er deres område, ønsker de å frigjøre Krim så har de all rett på sin side.
En kan ikke la en atommakt, som ikke er truet med utslettelse, true med atomvåpen fordi de har angrepet ett land og taper krigen. Det vil medføre an økt spredning av atomvåpen i verden. Er det noe vi ønsker? At land med atomvåpen kan gjøre hva de vil bare fordi de har atomvåpen?
Jeg tror Russland ser på Krim som russisk, så jeg er skeptisk til om Russland kan godta nederlag der. De fire annekterte oblastene i Ukraina er kanskje forhandlingsbrikker i Putins spill, men jeg tipper Putin fortsatt har ambisjoner om å ta kontroll i disse områdene.

Til dine siste spørsmål: nei, ingen ønsker at trusler om atomvåpen skal virke. Men jeg mener vi bør se pragmatisk på dette. For å snu på det: Ønsker vi å sette hele menneskeheten på spill for å gjøre Krim ukrainsk?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Trondhjem skrev: ons jan 25, 2023 2:33 pm
Spørsmålet blir derfor, har NATO gått for langt når de nå donerer stormpanservogner og tunge stridsvogner som vil gi Ukraina en langt sterkere offensiv slagkraft? Hva mener dere?
Absolutt ikke. For min del kan NATO godt gå inn i Ukraina med styrker og si "det er opp til dere hva dere vil gjøre med det, men dere må ut av Ukraina".

Russere forstår bare et språk, makt og styrke.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Viktig å få tanks inn i krigen. De vil bli mål for fly og raketter. Det er som er bra. Når man vet hva som er målet til russerne. Vet man hvor man skal plassere ut egne mobile forsvarsystemer, som skal kan skyte ned det russerne kommer med.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Russland gikk for langt da de gikk inn i Ukraina. At de tror de kan diktere NATOs respons på det viser at de trenger å jekkes med.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 4:36 pm
Jeg tror Russland ser på Krim som russisk, så jeg er skeptisk til om Russland kan godta nederlag der. De fire annekterte oblastene i Ukraina er kanskje forhandlingsbrikker i Putins spill, men jeg tipper Putin fortsatt har ambisjoner om å ta kontroll i disse områdene.

Til dine siste spørsmål: nei, ingen ønsker at trusler om atomvåpen skal virke. Men jeg mener vi bør se pragmatisk på dette. For å snu på det: Ønsker vi å sette hele menneskeheten på spill for å gjøre Krim ukrainsk?
Hva gjør du den dagen Russland forlanger noe du ikke er villig til å bytte vekk?

For min del kan det godt være Krim, man kommer dit før eller siden. Om det er Polen eller noe annet. (Hvis Russland vinner frem nå)

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 4:36 pm
Gaute65 skrev: ons jan 25, 2023 4:19 pm
OrmenLange skrev: ons jan 25, 2023 2:45 pm Jeg er bekymret for hva Russland vil gjøre dersom Ukraina virkelig får momentum og ruller inn på Krim og kanskje til og med russiske territorier med sine nye tanks. Får håpe Biden har avtalt med Zelensky at de ikke angriper Krim uten klarsignal fra NATO/USA.
Ukraina kriger allerede i det russerne kaller russiske områder så jeg ser ikke problemet. Ukraina tok tilbake Kherson som russerne hevder er en russisk by uten at Russland brukte atomvåpen. En kan ikke la seg styre av hva terrorister mener, Krim tilhører Ukraina og det er deres område, ønsker de å frigjøre Krim så har de all rett på sin side.
En kan ikke la en atommakt, som ikke er truet med utslettelse, true med atomvåpen fordi de har angrepet ett land og taper krigen. Det vil medføre an økt spredning av atomvåpen i verden. Er det noe vi ønsker? At land med atomvåpen kan gjøre hva de vil bare fordi de har atomvåpen?
Jeg tror Russland ser på Krim som russisk, så jeg er skeptisk til om Russland kan godta nederlag der. De fire annekterte oblastene i Ukraina er kanskje forhandlingsbrikker i Putins spill, men jeg tipper Putin fortsatt har ambisjoner om å ta kontroll i disse områdene.

Til dine siste spørsmål: nei, ingen ønsker at trusler om atomvåpen skal virke. Men jeg mener vi bør se pragmatisk på dette. For å snu på det: Ønsker vi å sette hele menneskeheten på spill for å gjøre Krim ukrainsk?
Russland sier at Krim og de andre fire oblastene har akkurat samme status, De er en del av Russland og vil alltid være det. Det er ifølge russeren ingen forskjell på de fem oblastene og feks Moskva. Alt er endel av Russland.

Til ditt siste spørsmål, ønsker vi å sette menneskeheten på spill for at russeren ikke skal få Norge? Lar du en terrorstat som Russland slippe unna med å erobre Krim bare fordi de har atomvåpen, hvor setter du grensen? At det bare gjelder land uten atomvåpen som skal underkaste seg? Er det greit for deg at Israel får deler av Jordan, Syria, Egypt og Libanon bare fordi de har atomvåpen og nabolandene ikke har?

En slik tankegang fører til at land over hele verden ønsker å skaffe seg atomvåpen for å være trygg og sjansen for bruk av atomvåpen dermed øker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»