Dagligvarekjedene ikke problemet ! ! !

Svar
erdetslik

Dagligvarekjedene ikke problemet ! ! !

Legg inn av erdetslik »

Etter minst ett år med hets og mistenkeliggjøring viser det seg nå at den nye regjeringa med Vestre, Vedum og Støre i spissen har adressert mye av hetsen feil.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyhet ... a3a0be811e

Ny rapport «frikjenner» dagligvarekjedene og peker på industrikjempene: – Har nærmest monopolstillinger (DN)

Etter februar-prishopp i matbutikkene, smeller handelsnæringen en fersk rapport i bordet – og ber alle merke seg hvem som har de største marginene. Matgiganten Orkla avfeier sammenligningen. Les mer

Skremmende oppførsel av en kunnskapsløs regjering.

ulefos

Legg inn av ulefos »

vil du nevne eksempler på hets?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ulefos skrev: fre feb 03, 2023 12:59 pm vil du nevne eksempler på hets?
Problemet er vel at ingen tåler noenting nå lenger. Dagligvare-butikkene blir "hetset", rikingene blir "mobbet ut av landet".

Noen av de som klager mest over krenkethetskulturen er faktisk de som selv står i spissen for den.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Det hagler jo med hets i linken til erdetslik :D....observerer en mann med briller, med ukjente hensikter....

Er det slik som erdetslik hevder, så er det vel slik da :D

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: fre feb 03, 2023 1:08 pm
ulefos skrev: fre feb 03, 2023 12:59 pm vil du nevne eksempler på hets?
Problemet er vel at ingen tåler noenting nå lenger. Dagligvare-butikkene blir "hetset", rikingene blir "mobbet ut av landet".

Noen av de som klager mest over krenkethetskulturen er faktisk de som selv står i spissen for den.
Nettopp. Da tenker jeg spesielt på ytre venstre politisk her i Norge. Demokratene i USA.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

hauge23 skrev: fre feb 03, 2023 1:33 pm Det hagler jo med hets i linken til erdetslik :D....observerer en mann med briller, med ukjente hensikter....

Er det slik som erdetslik hevder, så er det vel slik da :D
:lol: :lol: :lol: Og hva vil du kalle sånne innlegg som dette. Og en del andre karakteristikker du klarer å lire av deg.
Jeg lever godt med dette "hauge" - litt usikker på om det kommer i klasse for latterlig eller naiv usakligheter.
Men du vet vel selv hvorfor skriver slike innlegg - håper jeg for din skyld,

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: fre feb 03, 2023 3:33 pm
Folk_flesk skrev: fre feb 03, 2023 1:08 pm
ulefos skrev: fre feb 03, 2023 12:59 pm vil du nevne eksempler på hets?
Problemet er vel at ingen tåler noenting nå lenger. Dagligvare-butikkene blir "hetset", rikingene blir "mobbet ut av landet".

Noen av de som klager mest over krenkethetskulturen er faktisk de som selv står i spissen for den.
Nettopp. Da tenker jeg spesielt på ytre venstre politisk her i Norge. Demokratene i USA.
Så det er de som syter over at rkingene blir mobbet? Er vel mer folk som ønsker å være aspeløv på vegne av folk som Rema-Reitan og Stein Erik Hagen. "Hetset i et år".. TS må iallefall være det største aspeløvet her hvis han tror dette er hets.
Sist redigert av Folk_flesk den fre feb 03, 2023 5:11 pm, redigert 1 gang totalt.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ulefos skrev: fre feb 03, 2023 12:59 pm vil du nevne eksempler på hets?
Nei, det tenker jeg ikke å gjøre for en diskusjon om hva som er hets eller ikke er nok vi sterkt uenig i - bl.a. fordi vi står på hver våre side i politikken.
Og det ligger i kulturen til din side å hetse "Laksebaroner" og "Dagligvarebaroner" som har tjent sine penger på ærlig vis.
Ingen brydde seg om disse for f. eks. 25 år siden - men nå slaktes de av venstresiden for sine oppbygde verdier over lang tid.
Nå slår venstresidens misunnelsesfaktor inn - fordi "Lakse- og Dagligvarebaronene har så mye mer penger enn dem
Men sånn er det "ulern" de som er dyktigst får mer penger enn andre - blant annet fordi de velger å bruke minst mulig penger på seg selv under oppbygging.
Og da har de ærlig fortjent det de klarer å bygge seg opp til.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Folk_flesk skrev: fre feb 03, 2023 5:04 pm
Corvus skrev: fre feb 03, 2023 3:33 pm
Folk_flesk skrev: fre feb 03, 2023 1:08 pm

Problemet er vel at ingen tåler noenting nå lenger. Dagligvare-butikkene blir "hetset", rikingene blir "mobbet ut av landet".

Noen av de som klager mest over krenkethetskulturen er faktisk de som selv står i spissen for den.
Nettopp. Da tenker jeg spesielt på ytre venstre politisk her i Norge. Demokratene i USA.
Så det er de som syter over at rkingene blir mobbet? Er vel mer folk som ønsker å være aspeløv på vegne av folk som Rema-Reitan og Stein Erik Hagen. "Hetset i et år".. TS må iallefall være det største aspeløvet her hvis han tror dette er hets.
:lol: :lol: :lol: Litt pussig dette; Jeg starter en tråd om at det er ikke dagligvarekjedene som er problemet, men monopolsituasjonen i leverandørleddet.
Men det som da er mest interessant for "ekspertene" her på forumet = Ulefos, hauge og flesket vil diskutere hva som er hets og aspeløv
Men det er vel kanskje en forsvarsmekanisme som slår inn når det viser seg at de har tatt feil og vist at de er kunnskapsløse når det gjelder dagligvarebransjen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 4:59 pm
hauge23 skrev: fre feb 03, 2023 1:33 pm Det hagler jo med hets i linken til erdetslik :D....observerer en mann med briller, med ukjente hensikter....

Er det slik som erdetslik hevder, så er det vel slik da :D
:lol: :lol: :lol: Og hva vil du kalle sånne innlegg som dette. Og en del andre karakteristikker du klarer å lire av deg.
Jeg lever godt med dette "hauge" - litt usikker på om det kommer i klasse for latterlig eller naiv usakligheter.
Men du vet vel selv hvorfor skriver slike innlegg - håper jeg for din skyld,
Ta det med ro menneske.
I trådstarten viser du bl.a til langvarig hets fra Vestre, Vedum og Støre. En debattant ba deg om å komme med eksempel og jeg tenkte da at det fantes i linken du la ut.
Der var det ymse lesestoff, men jeg fant ingen hets det jeg kunne observere.
Det mest iøyefallende i linken var en mann med briller. Da var det fristende å sette inn en liten kommentar, hvor jeg nevnte mannen med brilller, pluss et ordspill på erdetslik.
Jeg vil kalle innlegget et forsøk på å være morsom, men feilet kanskje. Godt å høre at du overlever, egentlig prøvde jeg ikke å ta livet av deg.
Beklager at jeg lirte av meg karakteristikker, hva nå det måtte bestå i.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

hauge23 skrev: fre feb 03, 2023 7:11 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 4:59 pm
hauge23 skrev: fre feb 03, 2023 1:33 pm Det hagler jo med hets i linken til erdetslik :D....observerer en mann med briller, med ukjente hensikter....

Er det slik som erdetslik hevder, så er det vel slik da :D
:lol: :lol: :lol: Og hva vil du kalle sånne innlegg som dette. Og en del andre karakteristikker du klarer å lire av deg.
Jeg lever godt med dette "hauge" - litt usikker på om det kommer i klasse for latterlig eller naiv usakligheter.
Men du vet vel selv hvorfor skriver slike innlegg - håper jeg for din skyld,
Ta det med ro menneske.
I trådstarten viser du bl.a til langvarig hets fra Vestre, Vedum og Støre. En debattant ba deg om å komme med eksempel og jeg tenkte da at det fantes i linken du la ut.
Der var det ymse lesestoff, men jeg fant ingen hets det jeg kunne observere.
Det mest iøyefallende i linken var en mann med briller. Da var det fristende å sette inn en liten kommentar, hvor jeg nevnte mannen med brilller, pluss et ordspill på erdetslik.
Jeg vil kalle innlegget et forsøk på å være morsom, men feilet kanskje. Godt å høre at du overlever, egentlig prøvde jeg ikke å ta livet av deg.
Beklager at jeg lirte av meg karakteristikker, hva nå det måtte bestå i.
Jeg regner o med at når du er med og skriver her på forumet at det vet hva karakteristikk er. Og vi har tydeligvis ikke samme humor. Og jeg har vel ikke oppfattet ordlyden i dine innlegg her inne som humoristiske - eller at du er en med humor. Beklager hvis jeg har tatt feil Kanskje dine innlegg for det meste er forsøk på humor.

ulefos

Legg inn av ulefos »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 5:11 pm
ulefos skrev: fre feb 03, 2023 12:59 pm vil du nevne eksempler på hets?
Nei, det tenker jeg ikke å gjøre for en diskusjon om hva som er hets eller ikke er nok vi sterkt uenig i - bl.a. fordi vi står på hver våre side i politikken.
:?

ulefos

Legg inn av ulefos »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:36 pm Og vi har tydeligvis ikke samme humor.
så det er din form for humor som kommer til uttrykke når du sier at Vedum, Støre og Vestre hetser dagligvarehandelen, det eneste jeg så som var ufint var det bildet Nettavisen hadde satt sammen, er det egentlig nettavisen som hetser?

la du også merke til at artikkelen hadde flust med linker, men manglet link til det vesentlige, der dagligvarehandlen angivelig skulle være frikjent for dagligvareprisene.

med denne hyttestandarden så kan det vel tenkes at eieren har satt prisene på melk og brød litt høyere enn vi skulle ønske
Bilde

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ulefos skrev: fre feb 03, 2023 10:15 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:36 pm Og vi har tydeligvis ikke samme humor.
så det er din form for humor som kommer til uttrykke når du sier at Vedum, Støre og Vestre hetser dagligvarehandelen, det eneste jeg så som var ufint var det bildet Nettavisen hadde satt sammen, er det egentlig nettavisen som hetser?

la du også merke til at artikkelen hadde flust med linker, men manglet link til det vesentlige, der dagligvarehandlen angivelig skulle være frikjent for dagligvareprisene.

med denne hyttestandarden så kan det vel tenkes at eieren har satt prisene på melk og brød litt høyere enn vi skulle ønske
Bilde
:lol: Det er vel sånt man kan unne seg når man eier en bedrift som har omsatt for 10-talls milliarder over mange år. Og tenk hvor mye skatt han må ha betalt for å få råd til å ha et sånt anlegg.
At du gidder å bry deg om hva andre har - som ikke du har . . . . .
Det får være din plage. Kunne ikke bry meg mindre.

ulefos

Legg inn av ulefos »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 11:09 pm Kunne ikke bry meg mindre.
jeg bare kommenterte dinpåstand om at dagligvarehandelen i alle fall ikke var årsaken til de høye matpriser, og du dette er altså et sommerhus

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ulefos skrev: fre feb 03, 2023 11:38 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 11:09 pm Kunne ikke bry meg mindre.
jeg bare kommenterte dinpåstand om at dagligvarehandelen i alle fall ikke var årsaken til de høye matpriser, og du dette er altså et sommerhus
Les start innlegget en gang til så ser du at jeg viste til en rapport.
Og igjen; Jeg bryr meg ikke noe om hva andre har . . . . . .

hauge23

Legg inn av hauge23 »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:36 pm
hauge23 skrev: fre feb 03, 2023 7:11 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 4:59 pm
:lol: :lol: :lol: Og hva vil du kalle sånne innlegg som dette. Og en del andre karakteristikker du klarer å lire av deg.
Jeg lever godt med dette "hauge" - litt usikker på om det kommer i klasse for latterlig eller naiv usakligheter.
Men du vet vel selv hvorfor skriver slike innlegg - håper jeg for din skyld,
Ta det med ro menneske.
I trådstarten viser du bl.a til langvarig hets fra Vestre, Vedum og Støre. En debattant ba deg om å komme med eksempel og jeg tenkte da at det fantes i linken du la ut.
Der var det ymse lesestoff, men jeg fant ingen hets det jeg kunne observere.
Det mest iøyefallende i linken var en mann med briller. Da var det fristende å sette inn en liten kommentar, hvor jeg nevnte mannen med brilller, pluss et ordspill på erdetslik.
Jeg vil kalle innlegget et forsøk på å være morsom, men feilet kanskje. Godt å høre at du overlever, egentlig prøvde jeg ikke å ta livet av deg.
Beklager at jeg lirte av meg karakteristikker, hva nå det måtte bestå i.
Jeg regner o med at når du er med og skriver her på forumet at det vet hva karakteristikk er. Og vi har tydeligvis ikke samme humor. Og jeg har vel ikke oppfattet ordlyden i dine innlegg her inne som humoristiske - eller at du er en med humor. Beklager hvis jeg har tatt feil Kanskje dine innlegg for det meste er forsøk på humor.
Værsågod, tro hva du vil, bryr meg ikke det minste.

ulefos

Legg inn av ulefos »

erdetslik skrev: lør feb 04, 2023 12:19 am
Les start innlegget en gang til så ser du at jeg viste til en rapport.
jeg kommenterte det fordi jeg stusset på at den artikkelen du viste til hadde ikke mindre enn 9 linker, men ingen link til rapporten, det er lov å stusse på det

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ulefos skrev: lør feb 04, 2023 1:07 pm
erdetslik skrev: lør feb 04, 2023 12:19 am
Les start innlegget en gang til så ser du at jeg viste til en rapport.
jeg kommenterte det fordi jeg stusset på at den artikkelen du viste til hadde ikke mindre enn 9 linker, men ingen link til rapporten, det er lov å stusse på det
Tja, da sender jeg en link nå som begynner å nærme seg fakta og sannheten for bransjen.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... cb70b6ab1a

dette viser at Vestre & Co har, i sin kunnskapsløshet vært på ville veier - når all deres fokus har vært rettet mot kjedene.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Det er to ting som tyder på at matvarekjedene ikke har så stor skyld i de høye matvareprisene i Norge.
1. Utenlandske matvarekjeder som har prøvde å etablere seg blant annet i Trondheim for endel år siden, måtte
legge ned sin satsing i Norge.
2. Rema har blitt størst i Danmark.

To viktige faktorer som taler for matvarekjedenes fordel. Norske matvarekjeder er lavest på pris i Norge og nå i Danmark.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Gunder skrev: søn feb 05, 2023 11:29 am Det er to ting som tyder på at matvarekjedene ikke har så stor skyld i de høye matvareprisene i Norge.
1. Utenlandske matvarekjeder som har prøvde å etablere seg blant annet i Trondheim for endel år siden, måtte
legge ned sin satsing i Norge.
2. Rema har blitt størst i Danmark.

To viktige faktorer som taler for matvarekjedenes fordel. Norske matvarekjeder er lavest på pris i Norge og nå i Danmark.
Det har du helt rett i.
For om du setter opp en oversikt med gradering av matvareprisene i Europa i fht lønnsnivå,
vil vi se at det landet med høy(es)t lønnsnivå (Norge) har de høyeste matvarepriser,
og de med laveste lønnsnivå har de laveste matvarepriser.
Høye (matvare)priser har en sammenheng med lønnsnivå = høy lønn = høye (produksjons)kostnader = høye (matvare)priser.
Det er ikke mer komplisert enn det.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Gunder skrev: søn feb 05, 2023 11:29 am Det er to ting som tyder på at matvarekjedene ikke har så stor skyld i de høye matvareprisene i Norge.
1. Utenlandske matvarekjeder som har prøvde å etablere seg blant annet i Trondheim for endel år siden, måtte
legge ned sin satsing i Norge.
2. Rema har blitt størst i Danmark.

To viktige faktorer som taler for matvarekjedenes fordel. Norske matvarekjeder er lavest på pris i Norge og nå i Danmark.
Jeg er tildels ærlig, og tildels uenig.

Matvarekjedene har ikke direkte skyld i de høye matvareprisene. Det er det importvernet og regelverket rundt norsk jordbruk som har.

Men dagligvarekjedene har sterk interesse av å beholde importvernet, da det vanskeliggjør etablering for nye konkurrenter. Matvarekjedene er selv sterke forkjempere for dette importvernet.

Et eksempel er ostetollen, der tollfri kvote fordeles basert på tidligere import. En ny aktør vil måtte importere ost og betale skyhøye tollsatser, da importfri kvote deles mellom de eksisterene aktørene basert på hva som var importert tidligere år. En system som er sterkt konkurransedempende, og noe de etablerte aktørene selvsagt forsvarer sterkt.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Gunder skrev: søn feb 05, 2023 11:29 am Det er to ting som tyder på at matvarekjedene ikke har så stor skyld i de høye matvareprisene i Norge.
1. Utenlandske matvarekjeder som har prøvde å etablere seg blant annet i Trondheim for endel år siden, måtte
legge ned sin satsing i Norge.
2. Rema har blitt størst i Danmark.

To viktige faktorer som taler for matvarekjedenes fordel. Norske matvarekjeder er lavest på pris i Norge og nå i Danmark.
Det som gjør REMA eksempelet interessant er at kjeden har ganske lik posisjon og profil i begge land, drives etter samme modell og har nærmest identisk overskudd. Allikevel er prisene mye høyere i Norge enn i Danmark.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»