Ny Superliga på gang?

Svar
Koskinen

Ny Superliga på gang?

Legg inn av Koskinen »


TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Et annet format enn det som ble skrotet der altså. Blir litt som pest og kolera dette, UEFA er jo sånt sett banditter de også men kanskje det kunne hatt noe for seg at de hadde mistet monopolet siden dette nye formatet ikke vil ha noen permanente "medlemmer".
Vet ikke.....må tygge litt på det..

bigwin

Legg inn av bigwin »

TrondLFC skrev: tor feb 09, 2023 10:37 am Et annet format enn det som ble skrotet der altså. Blir litt som pest og kolera dette, UEFA er jo sånt sett banditter de også men kanskje det kunne hatt noe for seg at de hadde mistet monopolet siden dette nye formatet ikke vil ha noen permanente "medlemmer".
Vet ikke.....må tygge litt på det..
Money talks - kun for å sementere enorme inntektsstrømmer til disse klubbene

Centrist

Legg inn av Centrist »

60-80 lag høres egentlig bare ut som en gigantisk Champions League. Skjønner ikke hvordan det kan være lukrativt for de aller største, for de må fortsatt dele pengepotten med veldig mange "nobodies."

Det fine med den originale Superligaen var nettopp at de største klubbene m/ de største spillerne og lønningene kom til å bli kastet ut av den nasjonale ligaen. Premier League hadde vært en fantastisk liga uten topp 6 + Newcastle.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Høres faktisk ikke noe spesielt verre ut enn det idiotiske konseptet man har nå der CL lag dropper til EL når de slås ut og så videre til conf league. Det blir å bytte en dusteturnering for en annen. Uansett er dette desperasjon fra klubbledere som ser at cashkua er i ferd med å ta kvelden. Fotballen må forberede seg på å stramme livreima framover og ingen jallaturneringer kan endre det.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Everenga skrev: tor feb 09, 2023 10:54 am Høres faktisk ikke noe spesielt verre ut enn det idiotiske konseptet man har nå der CL lag dropper til EL når de slås ut og så videre til conf league. Det blir å bytte en dusteturnering for en annen. Uansett er dette desperasjon fra klubbledere som ser at cashkua er i ferd med å ta kvelden. Fotballen må forberede seg på å stramme livreima framover og ingen jallaturneringer kan endre det.
Dette blir det jo slutt på nå fra og med neste år. Det nye CL formatet blir jo mer eller mindre som det gamle Super League, bare større variasjon i lagene, men mindre enn dette forslaget.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Everenga skrev: tor feb 09, 2023 10:54 am Høres faktisk ikke noe spesielt verre ut enn det idiotiske konseptet man har nå der CL lag dropper til EL når de slås ut og så videre til conf league. Det blir å bytte en dusteturnering for en annen. Uansett er dette desperasjon fra klubbledere som ser at cashkua er i ferd med å ta kvelden. Fotballen må forberede seg på å stramme livreima framover og ingen jallaturneringer kan endre det.
Ja, det bærer helt galt av sted når spillere blir sittende ut kontraktstiden heller enn å bytte beite for spilletid. Og man da blir passivt multi-millionær..

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette må stoppes. Det er drepen for europeisk fotball om dette går igjennom. Det disse griske klubbene ikke forstår er at det er de små klubbene som de vil distansere seg fra som i stor grad produserer disse talentene som blir gigastjerner hos de største klubbene.

Hvis man stikker av fra resten og lager sin egen greie for å slippe å dele på godene er det uvesentlig om det er 12 eller 60 klubber det er snakk om.

Hvem skal produsere en Haaland, en Ødegaard eller en Zlatan om de gjør dette?

Interessen for de ligaene som ikke er med vil styrte og Europacupene vil gi mindre penger og være fullstendig uattraktive for fansen.

Det er jo bare en større superliga konstruert for at de største skal få mer av kaka.

Det å legge til rette for enda større konsentrasjon av penger til de største lagene er hodeløst.

MentalM

Legg inn av MentalM »


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kom på en ting til. Tenk hvor konkurransevridende det er.

Se på Nederland. Ajax og PSV inviteres. De får store pengeoverføringer som de andre ikke har en sportslig sjanse til å kvalifisere seg til.

Folk kan ikke sammenligne dette med den nye UEFA-modellen. For der er det tross alt mulig for alle å delta. Selv om det er vanskelig for små nasjoner. Og hvis Man Utd har en dårlig sesong er de ikke med i CL året etter. Men i Superligaen er de med. Hvert år. Uansett.

Jeg blir rasende bare av tanken. Hadde noen sluppet en ambolt i hodet på Florentino Perez hadde jeg jubla.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

MentalM skrev: tor feb 09, 2023 11:13 am
De kan sminke dette så mye de vil. Det eneste de ønsker å oppnå er å tjene mer på bekostning av bredden i europeisk fotball.

Real Madrid har ikke en gudegitt rett til suksess. At de bruker mer penger enn de har er deres problem. Da må de bruke mindre penger. Og betyr det at de svekkes sportslig, vel da er det sånn det må være.

Hvorfor bruker ikke Brann 1,3 milliarder på å hente en argentinsk landslagsstjerne fra Benfica? Fordi det har de ikke penger til. Og da må de gjøre det beste ut av det de har.
Sist redigert av PapaSmurf den tor feb 09, 2023 11:23 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Det at man snakker om 60 lag får meg til å tenke på at de tenker på en mulig franchise-ordning og amerikansk modell her, med lag og eiere fra disse 60 lagene som er plukket som da er garantert plass i dette, slik at eierne skal få kontrollen, hvor de først vil bruke mye penger på å presse ut de lokale ligaene, og at dette vil erstatte de lokale ligaene på sikt også med internasjonale ligaer, men hvor det først er cashburn, presse ut verdien av de lokale ligaene.

Slik at eierne kan ha en amerikansk modell med draft, salary-cap og full kontroll over hele produktet.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Er Strømsgodset bedt denne gangen?

Hvis ikke, så er det et nei fra meg.

MentalM

Legg inn av MentalM »

PapaSmurf skrev: tor feb 09, 2023 11:19 am
MentalM skrev: tor feb 09, 2023 11:13 am
De kan sminke dette så mye de vil. Det eneste de ønsker å oppnå er å tjene mer på bekostning av bredden i europeisk fotball.
Ikke nok informasjon her til at jeg klarer å se hvor stor forskjellen er fra dagens system. Det vil jo være basert på nasjonale ligaer dette også

Everenga

Legg inn av Everenga »

Retnuh skrev: tor feb 09, 2023 11:21 am Er Strømsgodset bedt denne gangen?

Hvis ikke, så er det et nei fra meg.
Permanent medlem var det siste jeg hørte om planene for Godset.

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: tor feb 09, 2023 11:10 am Dette må stoppes. Det er drepen for europeisk fotball om dette går igjennom. Det disse griske klubbene ikke forstår er at det er de små klubbene som de vil distansere seg fra som i stor grad produserer disse talentene som blir gigastjerner hos de største klubbene.

Hvis man stikker av fra resten og lager sin egen greie for å slippe å dele på godene er det uvesentlig om det er 12 eller 60 klubber det er snakk om.

Hvem skal produsere en Haaland, en Ødegaard eller en Zlatan om de gjør dette?

Interessen for de ligaene som ikke er med vil styrte og Europacupene vil gi mindre penger og være fullstendig uattraktive for fansen.

Det er jo bare en større superliga konstruert for at de største skal få mer av kaka.

Det å legge til rette for enda større konsentrasjon av penger til de største lagene er hodeløst.
Med tanke på hvor stor misnøye forrige runde fikk, både fra egne fans innad i klubbene, men også den generelle supportermassen, stiller jeg meg undrende på hvor populær Super League faktisk hadde blitt. Ja, ligaen ble finansiert av JP Morgan, men hvis interessen blant folket ikke er tilstede vil dette regnestykket ikke gå opp.

Interessen vil nok være stor for folk utenfor Europa, men det kan vel tenkes at Man Utd-supportere velger å støtte FC United of Manchester, Liverpool derav AFC Liverpool, Man City derav Maine Road FC. Andre klubber vil kanskje få slike protestklubber opprettet.

Det skulle ikke overraske meg om Super League faktisk er en blessing in disguise når man ser hvor mye ræv UEFA slikker etter de store klubbene for å nettopp unngå dette, ref. nye CL, EL og Conference. Det nye CL, EL og Conference systemet er en mini-Super League, og er et utslag av nettopp det du fremmer i innlegget. Selv om den faktiske forskjellen er stor (spesielt mtp. alle kan kvalifisere seg), er realiteten mye av den samme.

Det ville ikke være veldig overraskende om Super League er det som for begeret til å renne over, mens det nye systemet bare gjør glasset større så det går lengre tid til det renner over.
Sist redigert av Centrist den tor feb 09, 2023 11:25 am, redigert 1 gang totalt.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Jeg tror at en Superliga presser seg fram en eller annen gang, dette pga det er altfor mye penger i fotballen og spesielt i noen få klubber- som bare vil ha mer og mer og mer og mer.

Håper på at den dagen en egen Superliga blir en realitet så blir klubbene der ekskludert fra sine nasjonale ligaer.
Så kan rikmannsklubbene ha sin egen showbizliga, og resten spille som i dag.
Det vil selvsagt bety noe lavere kvalitet på fotballen , og mye mindre penger i f.eks PL enn i dag, men du verden så herlig det hadde vært!

Personlig ville jeg aldri brukt en krone på å se faste lag spille i en superliga

Jack

Legg inn av Jack »

Hvorfor forsøker de aktivt å ødelegge alt som har med fotball å gjøre? Dette er rasshøl av verste type.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

bigwin skrev: tor feb 09, 2023 11:25 am Jeg tror at en Superliga presser seg fram en eller annen gang, dette pga det er altfor mye penger i fotballen og spesielt i noen få klubber- som bare vil ha mer og mer og mer og mer.

Håper på at den dagen en egen Superliga blir en realitet så blir klubbene der ekskludert fra sine nasjonale ligaer.
Så kan rikmannsklubbene ha sin egen showbizliga, og resten spille som i dag.
Det vil selvsagt bety noe lavere kvalitet på fotballen , og mye mindre penger i f.eks PL enn i dag, men du verden så herlig det hadde vært!

Personlig ville jeg aldri brukt en krone på å se faste lag spille i en superliga
Det hadde vært gøy om spillerne som gikk dit ble nektet spill på landslag og klubbene ble kastet ut av egne forbund.

Man skal ikke ha mye fantasi for å se hvor dette bærer. 30 min. X 3 omganger for mer reklametid. Kamper spilles ofte i Kina og i Dubai. Dette handler KUN om penger. De ønsker å herpe fotballen for å ha råd til å fortsette pengegaloppen.

Moist

Legg inn av Moist »

PapaSmurf skrev: tor feb 09, 2023 11:17 am Kom på en ting til. Tenk hvor konkurransevridende det er.

Se på Nederland. Ajax og PSV inviteres. De får store pengeoverføringer som de andre ikke har en sportslig sjanse til å kvalifisere seg til.

Folk kan ikke sammenligne dette med den nye UEFA-modellen. For der er det tross alt mulig for alle å delta. Selv om det er vanskelig for små nasjoner. Og hvis Man Utd har en dårlig sesong er de ikke med i CL året etter. Men i Superligaen er de med. Hvert år. Uansett.

Jeg blir rasende bare av tanken. Hadde noen sluppet en ambolt i hodet på Florentino Perez hadde jeg jubla.
Slapp helt av Champions League er på vei til å bli Superliagen uansett, er ganske rart at Perez ikke jobber for UEFA egentlig når de tenker så likt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Det største problemet i dag er jo den ekstreme økonomiske dominansen til PL. Det er det ikke så enkelt å gjøre noe med.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: tor feb 09, 2023 11:52 am Det største problemet i dag er jo den ekstreme økonomiske dominansen til PL. Det er det ikke så enkelt å gjøre noe med.
Det er klart at det er en utfordring for La Liga og Serie A.

Men det er hverdagen til oss som er fans av f.eks. Eliteserien. Man må gjøre det beste ut av det selv med budsjetter som er lavere enn andre ligaer.

Så fremfor å bruke energi på hvordan de skal kunne lure systemet må de bare innfinne seg med realitetene. Andre har mer penger, da må de være smartere.
Sist redigert av PapaSmurf den tor feb 09, 2023 11:58 am, redigert 1 gang totalt.

Ghost

Legg inn av Ghost »

PapaSmurf skrev: tor feb 09, 2023 11:19 am
MentalM skrev: tor feb 09, 2023 11:13 am
De kan sminke dette så mye de vil. Det eneste de ønsker å oppnå er å tjene mer på bekostning av bredden i europeisk fotball.

Real Madrid har ikke en gudegitt rett til suksess. At de bruker mer penger enn de har er deres problem. Da må de bruke mindre penger. Og betyr det at de svekkes sportslig, vel da er det sånn det må være.

Hvorfor bruker ikke Brann 1,3 milliarder på å hente en argentinsk landslagsstjerne fra Benfica? Fordi det har de ikke penger til. Og da må de gjøre det beste ut av det de har.
Real Madrid bruker ikke mer penger enn de har. 15 PL-klubber har høyere net spend enn Real Madrid de siste ti årene, herunder Wolves, Leicester, Brighton og Leeds. Det er ikke tvil om at noen andre klubber har brukt for mye. De har forsøkt å opprettholde konkurranseevnen ved å bli med på kjøret til PSG og klubbene i PL hvor eierne sprøyter inn penger og tar enorme tap. PL-klubber brukte 815 millioner pund i vintervinduet, mens La Liga, Serie A og Bundesliga brukte 110 millioner pund samlet.

Det er ekstremt vanskelig for alle klubber utenom PSG å konkurrere med pengegallopen og de rike eierne i PL. Og UEFA har sviktet totalt i å gjøre noe med det. Jeg forstår derfor at klubbene sonderer alternativer. Men jeg er enig i at valgt modell ikke er den riktige.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Moist skrev: tor feb 09, 2023 11:48 am
PapaSmurf skrev: tor feb 09, 2023 11:17 am Kom på en ting til. Tenk hvor konkurransevridende det er.

Se på Nederland. Ajax og PSV inviteres. De får store pengeoverføringer som de andre ikke har en sportslig sjanse til å kvalifisere seg til.

Folk kan ikke sammenligne dette med den nye UEFA-modellen. For der er det tross alt mulig for alle å delta. Selv om det er vanskelig for små nasjoner. Og hvis Man Utd har en dårlig sesong er de ikke med i CL året etter. Men i Superligaen er de med. Hvert år. Uansett.

Jeg blir rasende bare av tanken. Hadde noen sluppet en ambolt i hodet på Florentino Perez hadde jeg jubla.
Slapp helt av Champions League er på vei til å bli Superliagen uansett, er ganske rart at Perez ikke jobber for UEFA egentlig når de tenker så likt.
Lettere å legge om systemet ettersom man går om man driver det selv enn om man må via UEFAs prosedyrer. UEFA er et supperåd men det er betraktelig å foretrekke framfor en klubb bestående av Perez og venner av ham.

Everenga

Legg inn av Everenga »

La Liga og Serie A har dritt på draget hva TV penger angår. De havnet i bakleksa ved å ha TV avtaler der de aller største får alt, noe som ga ekstremt forutsigbare ligaer og en enorm forskjell mellom topp og bunn. Så falt etterhvert kvaliteten ettersom interessen i å se Juventus løfte sitt firehundredeogførtiåttende ligatrofe' på rad dalte. Nå har det åpnet seg igjen i Italia som følge av at de største kanonene ikke kan støvsuge markedene lenger og en klubb som Atalanta har kommet inn som regelmessige CL deltakere.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Tror vi noen engelske eller tyske lag støtter dette?

Hva med eksempelvis PSG som ikke var med på superligaen sist?

Moist

Legg inn av Moist »

Everenga skrev: tor feb 09, 2023 12:28 pm
Moist skrev: tor feb 09, 2023 11:48 am
PapaSmurf skrev: tor feb 09, 2023 11:17 am Kom på en ting til. Tenk hvor konkurransevridende det er.

Se på Nederland. Ajax og PSV inviteres. De får store pengeoverføringer som de andre ikke har en sportslig sjanse til å kvalifisere seg til.

Folk kan ikke sammenligne dette med den nye UEFA-modellen. For der er det tross alt mulig for alle å delta. Selv om det er vanskelig for små nasjoner. Og hvis Man Utd har en dårlig sesong er de ikke med i CL året etter. Men i Superligaen er de med. Hvert år. Uansett.

Jeg blir rasende bare av tanken. Hadde noen sluppet en ambolt i hodet på Florentino Perez hadde jeg jubla.
Slapp helt av Champions League er på vei til å bli Superliagen uansett, er ganske rart at Perez ikke jobber for UEFA egentlig når de tenker så likt.
Lettere å legge om systemet ettersom man går om man driver det selv enn om man må via UEFAs prosedyrer. UEFA er et supperåd men det er betraktelig å foretrekke framfor en klubb bestående av Perez og venner av ham.
Er jo bare 2 organisasjoner som kjemper om å få holde i pengene selv, UEFA er korrupt som bare det, samme er Perez og gjengen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

MentalM skrev: tor feb 09, 2023 3:12 pm Tror vi noen engelske eller tyske lag støtter dette?

Hva med eksempelvis PSG som ikke var med på superligaen sist?
Spørs om de egentlig har noe valg sånn i enden, spesielt om det helt eksepsjonelle behovet for penger pdd. skal eksistere i fremtiden.

Langt på vei en del indikatorer som tyder på at fotballen har peaket og er gradvis på vei nedover.
De ser ut til å tape kampen mot E-sport om de yngre, i tillegg til at flere og flere vender vekk fra disse enormt dyre TV-pakkene og enten over på IP TV eller ganske enkelt kutter ut å se kampene. Fotball kan således være så populært det bare ønsker, spiller liten rolle om færre og færre faktisk betaler for å se på kampene.

En annen ting er enormt idiotiske løsninger.
I Italia må man ha Sky, DAZN og Amazon Prime hvis du ønsker å se laget ditt spille i alle hjemlige turneringsoppsett + CL.
I Frankrike Canal Plus og Amazon, i Norge ser man reaksjonene som har vært etter at Viaplay satte opp prisen.

Noe av problemet her er at mens fotball opprinnelig er en folkeidrett så har det utviklet seg til noe som de korrupte storkoser seg i, samtidig som man har 20-åringer løpende rundt omkring som tjener mer enn omtrent alle på kloden igjen. Den spiralen oppover tror fotballen igjen at man kan få folk med på, men her finnes det jo igjen en del logiske grenser for hva man kan få til. Jeg tror derfor at Super Ligaen er en siste slags form for Hurray, samle alt sammen til en felles liga man kan tære det siste ut av, før interessen virkelig faller fullstendig av.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»