De siste dødsdømte

Svar
DoktorS

De siste dødsdømte

Legg inn av DoktorS »

Ny serie om 2. verdenskrig på NRK igjen...
Og det er jo bra, for oss som er interessert i denslags.

https://vink.aftenposten.no/artikkel/69 ... -dodsdomte

Selv om jeg usedvanlig lett la mer irritere over en vinkling som skal fri til "unge målgrupper", så synes jeg vel akkurat her at det kan være veldig greit - ettersom det er laget mange tunge dokumentarer om krigen før der mye går i samme spor..

Ser fram til denne. For de som leser bak mur synes jeg vel at anmelderen bruker litt vel mye dagens briller for å kritisere folkemeningen den gangen...

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

DoktorS skrev: søn mar 05, 2023 11:04 am Selv om jeg usedvanlig lett la mer irritere over en vinkling som skal fri til "unge målgrupper", så synes jeg vel akkurat her at det kan være veldig greit - ettersom det er laget mange tunge dokumentarer om krigen før der mye går i samme spor..
Har tidligere vært programmer om Tyskerjentene, der de fikk uttale seg i lange intervjuer. Selv om moderne mennesker blir mer og mer enige om at tyskerjentenes rykte kan rehabiliteres, ser jeg ikke hvordan Henry Rinnans rykte kan bli noe bedre.

"Tyskertøs" har blitt omgjort til tyskerjente, så det neste blir vel at Rinnanbanden blir omgjort til R.-guttene. Eller Rinnangruppen. Og statsministeren ber om unnskyldning til Quislings familie. Er vel noe slikt skaperne av dokumentaren ser for seg. Disse var bare litt for tidlige EU-tilhengere som gikk litt for langt.

De husene hvor Rinnan og Quisling bodde, eksisterer de i dag? Var visst ikke så vanskelig å finne, "rinnanhuset" er fortsatt i Jonsvannsveien 46. Litt overraskende at huset ikke er revet, med tanke på de ting som skal ha foregått der. (etter å ha undersøkt, virker det som nr. 46 nå er mer anonymisert. Eilif Hugo Hansen som bodde i huset, står nå med en annen adresse (Bergsvingen) og jeg finner ikke J. nr. 46. Hva har skjedd, har Hansen flyttet til et annet hus like ved, eller har huset skiftet navn til Nedre Bergsvingen 4?) https://no.wikipedia.org/wiki/Villa_Grande Villa Grande eller Gimle, er i dag Senter for Holocauststudier.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»