Disse flyene slipper ut sonarbøyer, fra filmer vet man jo at militærubåter går inn i stillemodus hvor alle holder kjeft.fargerik skrev: ↑ons jun 21, 2023 7:41 am De sier i nyhetene på mårrakvisten at det er hørt bankelyder. Fra et fly ( ! )
Dersom de ligger på havets bunn og banker i skroget, er det imponerende teknologi de har, dersom folk kan høre det i et fly!
Fikk med meg en detalj til. Prisen for å bli med i ubåten var ikke 1,6 millioner kroner, men 2,6 millioner. Mye pæng, gitt!
Ubåt-mysteriet
Re: Ubåt-mysteriet
Aha! Dæng! Det burde jeg selvfølgelig forstått. Tar en kaffe til, jeg.Falcon skrev: ↑ons jun 21, 2023 8:18 amDisse flyene slipper ut sonarbøyer, fra filmer vet man jo at militærubåter går inn i stillemodus hvor alle holder kjeft.fargerik skrev: ↑ons jun 21, 2023 7:41 am De sier i nyhetene på mårrakvisten at det er hørt bankelyder. Fra et fly ( ! )
Dersom de ligger på havets bunn og banker i skroget, er det imponerende teknologi de har, dersom folk kan høre det i et fly!
Fikk med meg en detalj til. Prisen for å bli med i ubåten var ikke 1,6 millioner kroner, men 2,6 millioner. Mye pæng, gitt!
Utrolig.......at noen vil inn i en slik boks, og bli med den ned på flere tusen meters dybde. Forteller litt om eventyrlystens veier....GoingKronos skrev: ↑tir jun 20, 2023 5:13 pm Så akkurat hva slags ubåt det er, og alle kan jo forstå at det er helt sjanseløst. Vil bli overrasket om den noen gang blir funnet.
Risikoviljen var helt ekstrem.
https://www.nrk.no/urix/medier_-bankely ... 1.16454820
Antar at de ikke har umbilical til å gå dypere med ROV fra Deep Energy
Generelt jævla ukurant dybde det der
Antar at de ikke har umbilical til å gå dypere med ROV fra Deep Energy
Generelt jævla ukurant dybde det der
-
- Innlegg: 388
Det at den ikke kan åpnes innenfra er jo en helt ammatørmessig kontruksjon.Planck skrev: ↑tir jun 20, 2023 7:02 pm Er den på bunnen kan den ikke befinne seg langt fra vraket og vil raskt bli funnet.
Det brukes store ressurser på å lete med fly, tyder på at de antar den befinner seg på overflaten. Den har vektlodd som kan utløses mekanisk selv om alt av strøm og elektronikk har falt ut. Da vil den flyte opp, men kan være vanskelig å lokalisere om været er dårlig og alt av kommunikasjon har falt ut. De ombord kan ikke komme seg ut, den kan kun åpnes utenfra.
At den har satt seg fast og at kommunikasjonsutstyret samtidig har feilet er lite sannsynlig.
Selskapet skryter av at de bruker unikt måleutstyr for å sjekke stressbelastinger. Gjør at man kan abortere dykket før en farlig situasjon oppstår.
-
- Innlegg: 12998
De er vel i bunnen av magesekken eller allerede fordøyd av noe stort der nede.
Det ble opplyst at fartøyet kunne vært funnet umiddelbart etter at kommunikasjonen ble brutt om det hadde vært utstyrt med en helt vanlig transponder som ellers er standardutstyr på ubemannede ROVer . Nå renner tida ut før det er mulig å hente opp fartøyet.
Problemet er jo at man ikke bare må finne dem før luften forsvinner. De skal jo opp også. Og hvis de er på havbunnen er det snakk om opp mot 4000 meter.
Hvis de er ved overflaten er det jo en annen sak.
Jeg håper selvsagt de lykkes, men dette blir i såfall en close call.
Hvis de er ved overflaten er det jo en annen sak.
Jeg håper selvsagt de lykkes, men dette blir i såfall en close call.
Tipper det samme som i går, at selv om de mot formodning lever akkurat nå så er det en smått håpløs situasjon. Har de funnet nøyaktig posisjon, som jo er høyst usikkert, så gjenstår det jo fortsatt å finne ut hvordan de skal få blikkboksen opp før de går tom for luft. Båtene som er der har neppe lang nok vaier for å nå ned til nesten 4000, vil overraske meg om de rekker forbi 3000, så her er det jo igjen utstyr som man må få tak i.PapaSmurf skrev: ↑ons jun 21, 2023 3:58 pm Problemet er jo at man ikke bare må finne dem før luften forsvinner. De skal jo opp også. Og hvis de er på havbunnen er det snakk om opp mot 4000 meter.
Hvis de er ved overflaten er det jo en annen sak.
Jeg håper selvsagt de lykkes, men dette blir i såfall en close call.
Fortvilende situasjon. Og merkelig at man ikke har bedre sikkerhetsløsninger. Men det blir vel krav om dette i ettertid.Harduetforslag skrev: ↑ons jun 21, 2023 4:13 pmTipper det samme som i går, at selv om de mot formodning lever akkurat nå så er det en smått håpløs situasjon. Har de funnet nøyaktig posisjon, som jo er høyst usikkert, så gjenstår det jo fortsatt å finne ut hvordan de skal få blikkboksen opp før de går tom for luft. Båtene som er der har neppe lang nok vaier for å nå ned til nesten 4000, vil overraske meg om de rekker forbi 3000, så her er det jo igjen utstyr som man må få tak i.PapaSmurf skrev: ↑ons jun 21, 2023 3:58 pm Problemet er jo at man ikke bare må finne dem før luften forsvinner. De skal jo opp også. Og hvis de er på havbunnen er det snakk om opp mot 4000 meter.
Hvis de er ved overflaten er det jo en annen sak.
Jeg håper selvsagt de lykkes, men dette blir i såfall en close call.
Spørs vel litt, hvis det er internasjonalt farvann, så kan vel mindre operatører som dette være dumme, hvis alle skriver under på at de skjønner risiko?
Er i hvert fall sånn jeg oppfatter dette opplegget.
Folk med eventyrlyst og penger har da frihet til å gjøre hva de vil. Ingen kan forby folk å dykke dypt eller klatre høyt eller hoppe ut fra fjell.
Det er på egen risiko.
Kommer vel an på hvor mye samfunnet må bruke for å hjelpe dem, og om man må risikere andres liv for å redde folk.
Hvilket samfunn? De er i internasjonalt farvann.Will.i.Nickersen skrev: ↑ons jun 21, 2023 4:40 pm Kommer vel an på hvor mye samfunnet må bruke for å hjelpe dem, og om man må risikere andres liv for å redde folk.
Skattebetalerne i de landene de er statsborgere i, eller forsikringsselskaper?
De som jobber og leter må jo ha betaling?
Det skal sies at administrerende direktør Stockton Rush i selskapet OceanGate som eier ubåten er med på dykket. Så han hadde tro på både den og prosjektet.
Sannsynligheten for å redde de er nok på nivå med Euro-lotto.
Når det gjelder dyp og ubåter så har mange sikkert glemt at menneskene besøkte det dypeste stedet i havene - Marianergropen allerede i januar 1960. Da tok sveitseren Jacques Piccard og amerikaneren Don Walsh seg ned i dykkefartøyet Trieste. Walsh lever fortsatt, og er blitt 91 år. Vi snakker der om et trykk på mer enn 1000 atmosfærer.
Helt rått! Det er vel ingen som har vært der siden, så vidt jeg vet.nometalhorse skrev: ↑ons jun 21, 2023 4:50 pmDet skal sies at administrerende direktør Stockton Rush i selskapet OceanGate som eier ubåten er med på dykket. Så han hadde tro på både den og prosjektet.
Sannsynligheten for å redde de er nok på nivå med Euro-lotto.
Når det gjelder dyp og ubåter så har mange sikkert glemt at menneskene besøkte det dypeste stedet i havene - Marianergropen allerede i januar 1960. Da tok sveitseren Jacques Piccard og amerikaneren Don Walsh seg ned i dykkefartøyet Trieste. Walsh lever fortsatt, og er blitt 91 år. Vi snakker der om et trykk på mer enn 1000 atmosfærer.
Nå fikk jeg bilder i hodet. Sci-Fi-filmen "The Abyss"
Selskapet/De får en klekkelig regning etter, dette er internasjonalt farvann, samfunnet er ikke pålagt å redde dem.Will.i.Nickersen skrev: ↑ons jun 21, 2023 4:40 pm Kommer vel an på hvor mye samfunnet må bruke for å hjelpe dem, og om man må risikere andres liv for å redde folk.
Så i praksis gjøres alt på egen risiko.
Det samme som på Mount Everest, får du problemer nærme toppen der er du i praksis prisgitt at noen eventuelt tar på seg oppgaven av å redde deg ned men i mange tilfeller opp gjennom årene har folk blitt etterlatt for å dø.
Mannen bak Oceangate foretok i 2018 et uoffisielt solo sertifiseringsdykk til 4000M. Eneste, utenom Cameron, som har vært så dypt solo. Så han er tydeligvis sikker på at fartøyet er trygt, til tross for at det er mange uprøvde og uprofesjonelle løsninger. Han er også ombord på dette dykket.
Meningen var at første ekspedisjon til Titanic skulle være i 2019, men skjedde først i 2021.
Det er flere døde linker på hjemmesiden.
Slike ekstreme ubåter har normalt en rund klokke av titan for mannskapet. Denne er laget av et karbonrør med halvkuppel av titan i hver ende.
Å få en slik konstruksjon til å tåle 400 bar, med sikkerhetsfaktor på 2.5, er litt av en bragd. (Trykket i en dykkerflaske er 200 bar)
Frontdelen har et digert vindu av plast, mye større enn på tilsvarende ubåter. Frontdelen må demonteres fra utsiden, det er ingen annen mulighet for mannskapet til å forlate båten.
Den er ikke utstyrt med egen navigasjon, men avhengig av posisjonsdata den mottar fra moderfartøyet via tekstmeldinger.
Har ikke den vanlige nødoppstigningsmuligheten med lodd som kan utløses, men stålrør som ligger i et kammer under buken. Hvis alle besetningsmedlemmer setter seg på den ene siden ruller rørene ut og den flyter opp.
Meningen var at første ekspedisjon til Titanic skulle være i 2019, men skjedde først i 2021.
Det er flere døde linker på hjemmesiden.
Slike ekstreme ubåter har normalt en rund klokke av titan for mannskapet. Denne er laget av et karbonrør med halvkuppel av titan i hver ende.
Å få en slik konstruksjon til å tåle 400 bar, med sikkerhetsfaktor på 2.5, er litt av en bragd. (Trykket i en dykkerflaske er 200 bar)
Frontdelen har et digert vindu av plast, mye større enn på tilsvarende ubåter. Frontdelen må demonteres fra utsiden, det er ingen annen mulighet for mannskapet til å forlate båten.
Den er ikke utstyrt med egen navigasjon, men avhengig av posisjonsdata den mottar fra moderfartøyet via tekstmeldinger.
Har ikke den vanlige nødoppstigningsmuligheten med lodd som kan utløses, men stålrør som ligger i et kammer under buken. Hvis alle besetningsmedlemmer setter seg på den ene siden ruller rørene ut og den flyter opp.
Den amerikanske og canadiske kystvakta blåser millioner av kroner på denne redningsaksjonen. Helt enig i at folk får gjøre som de vil - på egen risiko, men her betaler i praksis amerikanske og canadiske skattebetalere for å minimere den risikoen.fargerik skrev: ↑ons jun 21, 2023 4:37 pmFolk med eventyrlyst og penger har da frihet til å gjøre hva de vil. Ingen kan forby folk å dykke dypt eller klatre høyt eller hoppe ut fra fjell.
Det er på egen risiko.
Tekstmeldinger og tekstmeldinger. De bruker utstyr fra ixblue og baserer seg på treghetsnavigering (ins). Nøyaktig hvilket oppsett de nå benytter seg av aner jeg ikke, men det er vel neppe mer komplisert enn at moderskipet posisjonerer på transponderen og sender telemetri for å oppdatere ins med ssbl posisjonen. Her er det jo mange ulike muligheter, man kan jo f.eks motta sensordata over telemetri, og det er jo ingenting i veien for å sende meldinger over telemetri. Helt uten egen navigasajon er de ikke, og mtp hvor nært bunnen de var så har de jo mye å ta utgangspunkt, sonar har de vel også, men nøyaktigheten avhenger jo av at de får oppdatert posisjon. Jeg aner ikke hva slags redundans de har ombord, men det er jo en no-brainer å ha en standby transponder som bare går på eget batteri, slik at hvis båten mister kommunikasjonen så kan de i det minste pinge på standby transponderen for å lokalisere. Uansett så er det jo åpningsvinkler, så hvis de har en backup transponder så kan jo den enten ha havnet opp ned eller sidelengs.Planck skrev: ↑ons jun 21, 2023 5:12 pm Mannen bak Oceangate foretok i 2018 et uoffisielt solo sertifiseringsdykk til 4000M. Eneste, utenom Cameron, som har vært så dypt solo. Så han er tydeligvis sikker på at fartøyet er trygt, til tross for at det er mange uprøvde og uprofesjonelle løsninger. Han er også ombord på dette dykket.
Meningen var at første ekspedisjon til Titanic skulle være i 2019, men skjedde først i 2021.
Det er flere døde linker på hjemmesiden.
Slike ekstreme ubåter har normalt en rund klokke av titan for mannskapet. Denne er laget av et karbonrør med halvkuppel av titan i hver ende.
Å få en slik konstruksjon til å tåle 400 bar, med sikkerhetsfaktor på 2.5, er litt av en bragd. (Trykket i en dykkerflaske er 200 bar)
Frontdelen har et digert vindu av plast, mye større enn på tilsvarende ubåter. Frontdelen må demonteres fra utsiden, det er ingen annen mulighet for mannskapet til å forlate båten.
Den er ikke utstyrt med egen navigasjon, men avhengig av posisjonsdata den mottar fra moderfartøyet via tekstmeldinger.
Har ikke den vanlige nødoppstigningsmuligheten med lodd som kan utløses, men stålrør som ligger i et kammer under buken. Hvis alle besetningsmedlemmer setter seg på den ene siden ruller rørene ut og den flyter opp.
Siden ubåten ble styrt med en Playstation kontroller, så hadde de sannsynligvis glemt å lade den opp!
Så nå er du mao overrasket stort.Harduetforslag skrev: ↑tir jun 20, 2023 6:02 pmVil overraske meg stort hvis ikke den er funnet Ila 24 timerGoingKronos skrev: ↑tir jun 20, 2023 6:00 pmJeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Ja.oddvar_kjempebra skrev: ↑tor jun 22, 2023 7:53 amSå nå er du mao overrasket stort.Harduetforslag skrev: ↑tir jun 20, 2023 6:02 pmVil overraske meg stort hvis ikke den er funnet Ila 24 timerGoingKronos skrev: ↑tir jun 20, 2023 6:00 pm
Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
- Interessert
- Innlegg: 2356
Lurer også på det. Ubåten dykket altså ned helt løs og helt alene? Uten at den kunne ha kontakt med noen ovenpå pr lyd og/eller bilde?
Ville det ikke være en idé å ha en vaier festet til den, så man kunne heise den opp om nøvendig?
Eller at en eller flere ubemannede farkoster fulgte med ved siden av den?
Selvsagt kunne man hatt tether tilsvarende de bruker for ROV, men risikoen for at de skal henge seg fast i noe fra vraket er jo der.Interessert skrev: ↑tor jun 22, 2023 8:23 amLurer også på det. Ubåten dykket altså ned helt løs og helt alene? Uten at den kunne ha kontakt med noen ovenpå pr lyd og/eller bilde?
Ville det ikke være en idé å ha en vaier festet til den, så man kunne heise den opp om nøvendig?
Eller at en eller flere ubemannede farkoster fulgte med ved siden av den?
Lyd og bilde blir hakket mer komplisert når du er avhengig av lyd i vann for å overføre..
Minimum burde uansett vært sekundær transponder for ren posisjonering og ROV med mulighet til å dykke helt ned til vraket. Førstnevnte er tilnærmet gratis i denne sammenhengen og sistnevnte er dyrt.
Risikoen er jo uansett solgt inn, for realiteten er jo at hvis først noe går galt så er de fullstendig avhengig av ekstern hjelp både for lokalisering og for å igangsette en redningsoperasjon, dårlig kombinasjon.
Det ser dårlig ut nå. Tiden er snart ute, leser jeg i avisa.
Noen vil sikkert fortsette å lete uansett, vil jeg tro? For å hente omkomne og finne ut hva som skjedde...
Noen vil sikkert fortsette å lete uansett, vil jeg tro? For å hente omkomne og finne ut hva som skjedde...
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute